Marraskuun 2012 masu-asukkien jatkot!

Onnea Iita :heart:
Ihanaa, kun vauvautuneita tulee :heart:
Omalta osalta kun tuo aika on ohi, voi sniif. Kyllä se vaan niin on, että sitä raskausaikaa ja vauvamahaa jää kaipaamaan.

5kk neuvolassa eilen mittaa saatiin 6,3kg ja 65cm. Rokotteet otettiin itkien vastaan. Kauhea vierastaminen, terkka ei saanut edes katsoa kirppua kohti, kun alkoi kauhea itku. Rokotteista pientä lömpöilyä tuli.

Tytön iho meni nyt sen verran huonoon kuntoon, että alotin maidottoman dieetin. Muutamalla lääkärillä tuli asian tiimoilta käytyä, mutta ohjeena oli vaan kortisonia. Yöthän on olleet ihan jostain kauhufilmistä koko ajan, joitain pieniä hyviä uniöitä sattunut silloin tällöin. Soseiden alotuksen jälkeen sentäs unipätkä piteni, mutta sitten alkoi taas tulla ähinää/pöhinää, pyörimistä, ilmavaivoja ja valvoskelua. Pistin samalla myös kauran tauolle kun sekin just alotettiin.. en sitten tiedä, kuun asennostahan nämä välillä tuntuu olevan kiinni. Mutta kokeillaan nyt, en mä siinä mitään menetä. Onpahan hyvä suklaan ja jäätelön vieroitus itselle :p

Imetys + soseet on täälläkin käytössä. 3x/pvä olen antanut ennen rintaa, niin paljon kuin haluaa. Usein syö noin purkillisen. Itse olen kasvissoseita väsännyt pakkasen puolilleen. Nyt on viime päivinä hiukan huonommin syönyt, kun on flunssaa ja yskää. Nokkamukista on harjoiteltu veden juomista, se kyllä taitaa enemmän olla puruleluna tällä hetkellä :D Imetys sujuu hyvin ja mielelläni imetän, ja nyt on kiva kun soseet on mukana ja tutti kelpaa, niin imetysvälit on pidemmät n.2-3h.

Nynaeven tavoin osittais kestoillaan. Kotona kestoilla, muuten kertiksiä ja myös unille kertisvaipat.

Mun omaa aikaa on lenkkeily viikonloppusin, elikkäs sitä enemmän omaa aikaa mitä pidempään juoksen. Haha :LOL:

Mutta onpahan ihanat ilmat! Kesä tuleeeee!!!!

Hevosenkenkä ja tyttö 5kk
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
heti kun täältä on pois ni taas on joku paksuna :D ei vaan onnea kauhean paljon IITA :hug: on se ihanaa aikaa jännityksineen ja kuvotuksineen... kaipaan minäkin, ja vallankin kun tiedän millainen riski-raskaus seuraava olisikaan, keskenmenon vaarasta puhumattakaan... niin haikein mielin ajattelen...vaikkakin osittain kauhulla ;)

oma aika no se on just sillon aamulla aikaisin... pieni tuokio, mutta antaa voimia päivään.
mulla ei ole mahdollisuutta lähteä mihinkään yksin, enkä kauhean illalla enää viitsikkään. oon nyt sit alkanut jumpata kotona, punnertaa ja treenata. vauva tai taapero käy hyvästä kahvakuulasta ;)
kiinteytystä tavoitellaan täälläkin, kolme kiloa enää alkupainoon. nyt kun vihdoin on alkanut nää viimeisetkin kilot lähteä kilo Per viikko-tahdilla.
Tarkkaan katson mitä syön ja milloin syön, oikeestaan joku ihana salaatti on sitä omaa aikaa , mikäs sen mukavampaa kuin syöminen :)
karkit on pannassa viikot, näin on ollut jo seitsemän viikkoa. perjantait on herkkupäiviä :) pihatöitä kökin tuolla sen mitä näiltä lapsilta pääsen tekemään, ne on mun henkireikä.

västäräkki löytänyt tiensä pihamaalle, se tietää jo hyvää :) tunnin päästä vauva yö-unille, mä olen harrastanut tänään niin paljon liikuntaa, että reidet soi... ihanaa päästä sohvalle sitten jossain kohtaa iltaa, ja heittää aivot narikkaan kun tulee viikon viihdyttävin ohjelma, Viidakon tähtöset ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Aurinkoista perjantaita :)

Aivan ihana uutinen Iita, onnea :heart:

On kyllä ikävä omaa vauvamahaa ja pikku potkuja. Haikein mielin pakkailin äitiysvaatteet ja pienimmät vauvavaatteet pois, luopua en niistä ihan vielä ole osannut.

Kantoliina Mulla on tuollainen ystävältä saatu rengasliina, silloin kun vaavi oli ihan pikkuruinen, niin se oli ihan kohtalaisen näppärä sitasta siihen kulkumaan, mutta enpä ole sitä enää useampaan kuukauteen käyttänyt. Tuntui etten saanut liinaa koskaan tosi hyvin ja rengas usein painoi. Manducan ostin käytettynä ja se on ollut hyvä, silloin kun ollaan tarvittu kantovälinettä. Kokeilin pari vuotiaan esikoisen kanssakin sitä ja hyvin tuo selässä kulki.

Kääntyily On ihan mahdotonta, heti ollaan mahallaan ja karjutaan naama punaisena :) Äitin tempperamentti :) On jotenkin hassu seurata, kun esikoinen on ollut tosi laiskiainen liikkumisen suhteen, pikkinen taas ei vauhtiin päästyään taho paikallaan pysyä. Kovasti punttaa itseään istuma asentoon sylissä ollessaan.

Pyöräily Onko kellään tietoa, onko kaikki pyöränistuimet tarkoitettu 9kk -> entäpäs nämä "peräkärryt"? Minkä ikäisille ne on tarkoitettu?

Sormiruokailu Meilläkin on sitä kurkun muodossa harjoiteltu. Sotkuahan siittä tulee, mutta saapi itse syödä samalla.

Pitiköhän mun kommentoida vielä jotain...

Nyt aamupuuroon sekoittamaan ja isompaa herättelemään :)

Inari & Salla kohta 5kk 2vko
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Se on muuten totta, että jos sitä omaa aikaa varmasti haluaa, niin sillon kannattaa nousta aikaseen kun kaikki muut vielä nukkuu. ..Mutta mietin ite vaan jatkossakin sitten, että miten esim. käydä suihkussa kun on näitä "yksinhuoltaja viikkoja" ton miehen matkatyön vuoksi. Nythän on voinu pistää vauvan esim. sitteriin siihen ovensuuhun, tai ihan vauvana se pärjäs hetken siinä hoitopöydällä ja pääsi joskus äiskän kanssa samalla suihkuunkin. ..Pitää kai se pinnasänky jo hommata että äiskä pääsee suihkuun.. :D

Kantoliina meillä se on ollut ihan ehdoton. Varsinkin ihan vauvana kun poika kaipasi paljon syliä, nii siinä se oli nukku ja hengaili. Ja oli ihan yksittäisiä kertoja lukuunottamatta aina rauhassa siinä (lähinnä sillon oli nälkä eikä äiskä ollu tajunnu taas antaa pojalle ruokaa... : / ) Jos hieman itkeskelikin kun oli laittamassa sinne, niin rauhottu kun käveli kunnolla hetken aikaa. Me saatiin lahjotuksena tollanen BabyBjörnin rintareppu(ko?? Mikä ero niillä on?????) ja tosissaa vaikka siinä onkin se pidennysmahdollisuus, nii ei kyllä olis voinu kuvitellakaan haalareissa laittaa sinne. Jalat siinä "roikkuu" jotenkin hassusti velttona.. eikä meillä olla siinä ku max. 20minuuttia kun alkaa kitinä..
Ehkä liinan plussia on se, että siinä saa lapselle sellasen turvallisen, läheisen tukevan olon, mitä varsinkin ihan vauvan kanssa tarvii. Toisaalta jos niitä eri sidontoja jaksaa opetella (vaatii aina muutaman kerran kuivaharjottelua), niin isompikin lapsi viihtyy hyvin. Pitkää avointa liinaa ei tarvii uusia lapsen kasvaessa. Imetyskin kuulemma onnistuu (en ole kokeillut...) Ja meillä se on kyläpaikassa toiminu myös hätäpeittona, kun vauva on sammahtanu jonnekin..
Miinuksia vois miettiä että ulkona pukiessa liinanpäät väkisinkin(?) osuu maahan. On kuuma! Niin itselle kuin lapselle. Kuuma voi myös tarkoittaa, että vauva pysyy lämpimänä viileällä kelillä.. Mmm... Sellanen reppu(?) on kyllä nopeempi pukea. Ja ite tykkään kun se on jotenkin ilmavampi, ryhdikkäämpi. Ja meillä ei kyllä iskä sitä liinaa suostu käyttämään.. Sellasta reppua ehkä isätkin helpommin suostuvat pitämään..(?) Mikä on ihan loistojuttu siinä vaiheessa kun lapsi oikeesti alkaa painaa....

ah vauva herää.. no ehkä ihan hyvä niin ei tule pidempää romaania tällä kertaa.. :D

ei odotella enää & "pikkuinen vauva" ensi viikolla jo puoli vuotta!
 
  • Tykkää
Reactions: fourth gift
Suuren suuret onnittelut Iitalle :heart: Kuinkas moni muuten tässä ketjussa vielä haaveilee uudesta vauvasta tähän heti marraskuisen perään? Meille ei enempää vauvoja tule. Minä kyllä periaatteessa haluaisin kolmannen lapsen, mutta kun ei taaskaan ole ruusuilla tanssimista ollut tämä arki niin en oikeasti kyllä enää uutta vauva-aikaa jaksaisi. Ja mies ei enempää muksuja halua, hänellä on jo kolme täynnä. Kaksi meidän yhteistä ja yksi vanhempi mukelo.

Oma aika Mitäs kummaa se on :) No joo iltaisin katselen telkkua noin tunnin vauvan nukahdettua ja päivisin on periaatteessa kolmisen tuntia omaa aikaa, mutta eipä siinä paljoa mitään tehdä kun vaunuja saa käydä hytkyttämässä koko ajan. En voi sille mitään, että vähän odotan vauvan kasvamista, jolloin päiväunien laatu ehkä hiukan paranee ja voi itsekin hetken lepuuttaa päiväunien aikana. Nyt on ihan turha edes istua, kun samantien saa taas rynnätä ulos heijaamaan. Tyttö on ilmeisesti todella herkkä äänille. Havahtuu itkemään jos viiden talon päässä joku laittaa auton oven kiinni tai jos naapurissa joku yskäisee. Kuulosuojaimia harkitsen tytölle korville unien ajaksi :) No en vaineskaan.

Tytölle on iskenyt nyt ummetus ja viime yönä ähisi varmaan sitä. Kakkaaminen ei aiheuta itkua, mutta kovasti punkee ja tuloksena joka kerta pieni kikkare. Uusia ruoka-aineita ei onneksi olla aloitettu, joten ei tartte miettiä jos joku niistä aiheuttaisi. Lienee vaan kiinteisiin siirtymisestä yleisesti johtuvaa. Mies tuo tänään Levolacia tai mallasuutetta josko niistä saisi avun.

Rintarepuista/ kantoliinoista Mehän tuossa jokin aika sitten hommattiin se Stokken rintareppu ja se vaikuttaa tosi kätevältä, mutta eipä tyttöä siinä voi pitää, kun pulautukset lentää kaaressa kun hetken on kyydissä ollut. Harmittaa. Aiemmin hankin Amazon-kantoliinan, jossa on kaksi sellaista kangassilmukkaa ja ne sitten puetaan päälle ristiin ja vauva kyytiin, sitä meinasin viikonloppuna kokeilla pystyasennossa kantamiseen. Kehtoasennossa meidän neiti ei tykännyt yhtään olla. Ja on kuuma!
 
Iitalle onnea vielä tätäkin kautta! :)

Meillä on suunnitelmissa loppuvuodesta alkaa yrittää seuraavaa vauvaa, ja jos tärppää niin eiköhän meidän lapset sitten siihen kahteen jää.

Meillä on Tricot-slen kantoliina ja Manducan kantoreppu, mutta kumpikaan ei tällä hetkellä kelpaa. Liina oli ihan ehdoton kun tyttö oli pienempi, mutta onhan se kuuma ja tosiaan ne muutamat sidonnat pitää opetella. Lisäksi sitominen tosiaan on esim. ulkona vähän hankalaa, koska liina osuu väkisinkin maahan. Muuten kyllä oli meillä tosi tarpeen, nyt vaan tyttö ei siinä suostu jostain syystä enää olemaan. Manducaa on meillä käyttänyt mies, ei jotenkin innostunut liinasta ollenkaan. Manduca on helppo kun sen oppii "pukemaan", eikä siinä tule ihan niin kuumakaan.

Oma aika, mulle sitä tarjotaan aika kiitettävästi miehen vapaapäivinä (mähän en enää imetä), mutta en oikein osaa ottaa siitä kaikkea irti. Irtisanoin viime vuoden lopulla kuntosalijäsenyyden, mutta sitä voisi taas alkaa harkita.

(.) Meillä on tyttö kääntynyt n. kuukauden ajan selältä mahalleen sujuvasti, mutta ei viihdy mahallaan usein kovinkaan pitkiä aikoja, vaan alkaa kiukutella kun ei osaa kääntyä takaisin. Tosin välillä taas voi tunninkin olla mahallaan ihan tyytyväisenä. Varpaat löytyivät viime viikolla, ja niitä vasta onkin kiva imeskellä :) Soseita menee semmonen 1-2 prk päivässä yhteensä, kolmelle eri aterialle jaettuna. Lähes kaikki on maistunut mitä ollaan kokeiltu, eikä allergiaan viittaavia oireita ole tullut. Muuten meille ei sen kummempia.

Mainitaan vielä jos jollain on mennyt ohi, että meillä on tosiaan Facebook-ryhmä, johon ovat tervetulleita kaikki halukkaat. Yksityisviestillä vaan mulle koko nimi tai linkki profiiliin, niin lisään kaveriksi (muuten en saa ryhmään lisättyä) ja sitten ryhmään.

Aurinkoista viikonloppua kaikille!

Millimama & Aava 5kk
 
Onnea Iitalle! Kiva kun tulee muitakin odottajia tännekin :)
Ihan samalla tavalla tästä raskaudesta ei ole nauttinut kuin tuosta edellisestä, ehkä kun ei tää enää ole mitään uutta ja vastahan se edellinenkin loppui. Mutta ultrassa käynti etenkin sai jotenkin tajuamaan, että oikeasti raskaana on ja vauva on ihan odotettu nyt, vaikka alkuun vähän epäilyttikin. Ja kun tää saattaa olla viimeinen kerta kun raskaana olen, kahteen lapseen olen ainakin itse tyytyväinen ja mies taitaa olla samoilla linjoilla. Tai ainakin ollaan puhuttu, että jos kolmas vielä tehdään, sitä ei tähän heti perään sitten tehdä. Että useampi vuosi tulis sitten väliä.

Meillä ei ole enää oikein edes yritystä kääntyä, viime viikolla tyttö melkein jo kääntyi mahalleen, kun oli ilman vaippaa. Kädet oli vaan niin väärässä asennossa, ettei mitään tullut, peppu kyllä kääntyi ja oli jokseenkin huvittavan näköistä kun toinen vähän solmussa oli. Mahallaan sentään jo viihtyy vähän paremmin ja siinä on yritystä päästä eteenpäin. Sitterin avulla sensijaan on oppinut liikkumaan :D Vasemmalla jalalla heiluttaa sitä niin kovin, että se heijaa kunnolla ja samalla liikkuu eteenpäin. Kääntyy sen kanssa myös sujuvasti vasemmalle :D Juu autokuskien lapsi, ottaa heti itselleen menopelin alleen..

Iltapuuro ei meinaa mennä millään alas, en tiedä oikein mitä sitä sit illalla vois antaa. Kun en tiedä pitääkö nuo soseet sen paremmin sitä nälkää kuin maitokaan. Koitettiin onnin vadelma-mustikka puuroa ja ekana iltana söikin ihan mielellään, paljon ei tosin jaksanut. Seuraavana iltana ei sitten meinannut maistua. Eilen sekoitettiin marjasosetta riisipuuron sekaan ja ei sekään oikein uponnut. Purkkisoseet menee kyllä ihan hyvin, kasvikset ja hedelmät. En sit tiedä onko tuo puuron koostumus jotenkin sellaista ettei tykkää.. Nälkä kuitenkin on, kun perään kelpaa maito ja velli. No, edelleen nukkuu sentään sinne kuuteen asti aamulla syömättä ja sen jälkeen vielä 2-3 tuntia. Yöunille nyt on käynyt vasta joskus kymmenen aikoja.

Meillä taitaa kantoreppu jäädä käyttämättä kokonaan, saatiin ilmaiseksi sellainen käytettynä. Minulla ei välttämättä selkä ja niska kestä sellaista ja tyttökin on niin kuumaverinen, että taatusti olis kesällä etenkin ihan hikinen. Piti joku aika sitten vaihtaa ohuempi peittokin, kun oli aamuisin aina selkä märkänä. Nytkin koittaa kovasti aina peittoa pois potkia. Ja makkarissa ei mitenkään kuuma ole kuitenkaan, viilein huone meillä.
 
suihkussa käyminen no, mä olen ottanut matkarattaisiin vauvan. taapero sitten istuu kylvyssä samalla joko vadissa tai ammeessa. harvoin pääsen yksinäni :D tai iltaisin sitten tietty myöhällä, mutta mä en jaksa venyttää niin myöhälle... oon niin iltauninen... mutta toimii ihan hyvin. meillä on lattialämmitys, joten oon sit joskus laittanut hoitoalustan päälle vauvan. nyt kun kääntyilee niin matkarattaat on se kätsyin apu. vyöt kiinni niin ei pääse vääntyilemään poiskaan. jotenkin silleen saa rauhassa käydä, kun et jättäisin pinnasänkyyn yksin siksi aikaa. vaikkakaan eipä se kauaa kestä :) mutta tälleen me on tehty, ja siinähän tuo taapero putsaantuu samalla. sitten kun itseni ja hänet oon pessyt, pesen vauvan. kaikki hoituu....

tänään ollut merkillinen päivä, mähän olen saanut leivottuakin ... PITKÄSTÄ aikaa :) sämpylöitä ja pullaa... ihan kiva. vauvalle on muusi tulossa, pakkaseen oon viikolla saanut tehtyä soseita .
aika kiva.
ulkoiltukin on sateesta huolimatta kahdesti tänään :) taapero ei nukkunut tänään taas päiväunia, joten illasta tulee taas rauhaisa, kun se nukahtaa aikaisin :)

pyykit vielä narulle, ja sitten juurikin tuonne suihkuun kohta kera tenavien :)
 
Pakko kommentoida tuohon suihkussa käymiseen että meidän tyttö saa nykyään hepulin heti jos on pesuhuoneessa ja joku laittaa suihkun päälle. Ei siis koskaan ole ollut mukana suihkussa eikä häneen saakka varmasti ole vettä roiskunut, mutta jostain syystä ilmeisesti suihkun ääni on nykyään maailman pelottavin. Toiseksi pelottavin asia on imuri. Tähän asti on sitäkin aina uteliaana katsonut, mutta tänään kun katseltiin iskän imurointia, tyttö tärisi aivan hulluna ja sitten alkoi pelkoitku. Eipä siinä muu auttanut kuin siirtyä tytön kanssa toiseen huoneeseen ja laittaa ovi kiinni. Pikkuhiljaa pitää tietty koittaa nuita pelottavia asioita taas uudelleen totuttaa, mutta ilmeisesti joku herkkyyskausi meneillään.

Ja sitten pitää kysyä, että miten teette vauvan perunasoseen? Mulla jää se väkisinkin klönttiseksi vaikka teen jauhoisesta lajikkeesta ja silotan sähkövatkaimella.

Me aloitettiin eilen neidille mallasuute korvikkeen sekaan 1 krt/ pvä ja ainakin nyt tuntuu, että auttaa heti. Kakka ei enää ole kivikovaa, mutta sitä tulee pieni määrä useita kertoja. Kai se tästä taas tasaantuu.

Viime yö oli taas hiukan "huvittava". Ensin neiti heräili 02:30 aikaan ja nousin laittamaan maidon. No, kun pääsen takaisin pullon kanssa, neiti nukkuu, eli ei syöty. Sitten 03:30 aikaan esikoisen huoneesta kuuluu äitii, äitii, äitii ja nousen katsomaan mikä herralla hätänä. No, herra nukkuu eli kuiskuttelee unissaan. Ja sitten taas 04:30 aikaan neiti heräilee ja nousen taas laittamaan uuden maidon ja jälleen kun palaan pullon kanssa, neiti nukkuu eli ei edelleenkään syöty. Vasta 06:30 sitten syötiin, sillä kerralla ei nukahdettu sillä aikaa, kun olin laittamassa pulloa. Sisarukset olivat selvästi tehneet sopimuksen, että ei anneta äidin nukkua :)

Naapuritalon pihalla pelataan pöytätennistä ja sieltä kuuluu juttelua, ja meidän neiti ei tietenkään taas osaa nukkua vaan vaunuja saa heiluttaa koko ajan. Huoh, harkitsen sittenkin vakavasti kuulosuojaimia ulkounille :)

Tirppanalle piti vielä kommentoida, että voi hyvinkin olla, että puuron koostumus ei miellytä vauvaa, jos vaikka jää kurkkuun kiinni? Tai sitten ei ole niin kova nälkä, että puuro uppoaisi, mutta haluaa maitoa lupsuttaa kuitenkin? Meillä on yleisesti nyt pienimuotoinen syömälakko, soseita ja puuroa menee max. kymmenisen vauvalusikallista ja sitten tulee stop. Mutta tiedän, että syö sitten kun on nälkä vaikka tuntuukin turhauttavalta laittaa lautaselle "oikean" suuruinen annos ja sitten ei syö siitä edes puolia.
 
Viimeksi muokattu:
Tirppana83 :D Voe eikä ihana muksu teillä :D Kyllllä tarvii menopelin alleen varmaa jatkossakin! Voitte varmaa alkaa säästää jo potkupyörään, lautaan, skootteriin, moottoripyörään ja autoon :D ...-Ihana että sielä raskaus etenee hyvin :heart:

lapsiluvusta muuten.. niin minä ainakin olen yrittänyt miehelle puhua että voitaisko heti yrittää toista perään :) Tuli kauhea vauvakuume heti kun tämän ensimmäisen kanssa oltiin oltu hetki kotona. ...Mutta eipä meilläkään alunperin ole ollut puhetta kuin yhdestä, mutta ei myöskään mitään ehdotonta ei:tä useammalle. Mutta eipä meillä lääkärikään suositellut toista heti perään.. ...no niin..enkä minä niitä pillereitäkään enää syö, kun eipä ole ollut tarvettakaan...eikä kai ne lapset tyhjästäkään alkuaan saa :stick: :D

oma vauva: käännytään jo molemmin puolin ja peruutellaan vattallaan pitkin olohuonetta :D Vattallaan ollessa ei millään pysty laittaa päätä alas, että vois hetken siinä lepuutella. Vaikka eipä sitä lepuutella muutenkaan hereillä ollessa :) Viikonloppuna hoksattiin miten pyllyn saa ylös ja konttausasennon lähtövalmiuteen. Hauskan näköstä tuo nytkytys ees taas ja nauru sen mukaista :D
Soseita vähän vaan maistellaan. En nyt pitänyt kiirettä niiden aloituksen kanssa, kun poikakin pidensi imetysvälitä päivälläkin 3-4tuntiin. Ja nyt ollaan jo neljättä yötä menty korkeintaan yhdellä syönnillä :) Loppuviikosta oli hassu, kun heräili 2-3 tunnin välein niin kuin aikaiseisemminkin syömään, mutta eipä vaan ruoka kelvannut. Itkeskeli ja touhus ja jatkoi sitten uniaan. Ihme touhua... Niinpä se poikakin sitten sai sen oman pinnasängyn (viimeinkin).. Hyvin tuo on sielä nukkunut, kun vaan äitikin saisi nukuttua kun on niin orpo olo ilman toista siinä vieressä.. :|
ja oma napa.. HUhheijjakkaa! Ensimmäisellä "juoksu"lenkillä käyty sitten viime helmikuun! Rantaan päin meni hyvin, mutta palatessa tajusinkin että sehän oli ollut alamäkeä koko matka. Henkihän siinä meinasi lähtee! :D Huomaa että kyllä on kroppa ihan luhistunut..Vaikka painoa on vähempi, niin silti ei mene vanhat vaatteet päälle ja joka paikka tuntuu vähän turhan pehmoselta... Tekis mieli vetää joku tukikorsettikin tuohon vatsan ympärille.. :D

No juu.. Mennäänpäs kylpyyn..
 
Toivottavasti ei tytöstä ihan yhtä hurjaa tule kuin äitistään, siis mitä olin pienenä. Menopeliä piti olla minullakin ja niiden kanssa mentiin sitten vauhdilla ja ihan missä sattuu. Fillarilla kivirappusista jne. Ja myöhemmin piti saada mopo, isoveljilläkään ei sellasta ollut, mut minun piti saada :D Ja jos tuolta mieheltä kysytään, niin tyttö saa varmaan autonkin heti kun yltää ajamaan.. Lauantai aamuna oli huvittavaa kun puhuttiin tytölle että mennään mummolla tänään käymään ja sit mentiin miehen kanssa keittiöön aamupalaa laittamaan ja tyttö jäi olkkarin puolelle sitteriin. Ei mennyt varmaan kuin minuutti niin tyttö oli sittereineen jo melkein eteisessä. Ei sit vissiin malttanut odottaa että sinne mummolle lähdetään :D Onneks meillä on kynnykset olkkarin ja eteisen välillä. Eilen sitten käytiin minun veljeä moikkaamassa ja likka oli taas ihan intona kun autoon pääsi. Etenkin kun laitettiin vielä ohuempi puku päälle, niin pääsi liikkumaankin hyvin siinä. Paluumatkalla nukkui hetken ja loppumatkan sitten päristiinkin kuola lentäen. Saa nähdä mitkä on ilmeet jos kesällä käydään miehen työmaalla ja pääsee linja-auton kyytiin.

Meilläkin pelätään imuria, hetken aikaa katsellaan kun mies imuroi ja sit mennään yläkertaan. Enää ei tule onneksi sitä paniikki itkua, mutta vakavaksi menee ilmeet.

Suihkussa pääsee käymään ihan rauhassa, tai oikeastaan käydään aina saunassa. Vuorotellen käydään miehen kanssa ja toinen sit on tytön kanssa. Olisihan se kiva miehenkin kanssa saunoa, mutta nyt mennään näin.

Eilen annettiin tytölle sitten jugurttia iltapalaksi ja meni ihan hyvin alas, puoli purkkia söi. Eli ilmeisesti ei vaan puurosta sitten tykkää, kun soseet menee kuitenkin. Nukkui taas ihan hyvin tuonkin voimalla taas aamukuuteen asti. Mutta sitten heräsi seiskan jälkeen kun mahakipuja oli ja ei rauhoittunut muuten kuin syliin ottamalla. Ja sittenhän toki heräsi kunnolla. Yleensä nukkuu 9 asti. Kiva vaan kun itse heräsin viideltä jo, kun mies heräs töihin. Ja en saanut enää unta ennenkuin tyttö sitten heräsi syömään. Ja sen jälkeen en ehtinyt nukkumaan kun tuo jo ylös siis heräsi. No, ei jaksanut valvoa kuin tunnin ja sit mentiin yhdessä yläkertaan päikkäreille ja nukkuikin 2 tuntia. Ja itsekin hetken sain nukahdettua.

Huomenna olis oma neuvola, lääkäriaika siellä. Ja sit heti taas torstaina kontrolliultra sen hematooman takia. Vuotoa ei onneks enää ole tullut, kuin ihan välillä rusehtavaa vähän.

Tirppana ja tyttö 5kk 2vko
 
Hei pitkästä aikaa, ja kaunista vappua!

Täällä on munkkitaikina nousemassa ja Eikka päivän ensimmäisillä tirsoilla. Eilen oli 6kk neuvola ja pieni tuo meidän pirpana on, mutta sitäkin topakampi. Pituutta 63,5cm ja painoa 6800g. Ryömii asuntoa ympäriinsä sisarusten perässä, välillä nousee kontilleen ja hytkyttelee. Kuvittelee ilmeisesti konttaavansa. Sitterissä ei enää viihdy ollenkaan vaan ruokailut hoidetaan jo syöttötuolissa.

Aamupalaksi syödään kaurapuuroa luumusoseella, pitää mahan hyvin toiminnassa. Ei ole kiinteät kovettaneet. Vinkki tuohon puuron tekoon, sauvasekottimella kaurahiutaleet sileäksi, niin tulee hyvä ensipuuro vauvalle. Mikrossa 2 min ja jääkaapissa hedelmäsose, jolla saa puuron sitten jäähdytettyä nopeasti syötäväksi.

Ja jälleen raskausuutisia, onnea vaan odottajille. Aika hurjalta kuulostaa ja tsemppiä. Pieni ikäero on alkuun aika rankkaa, mutta kyllä se myöhemmin palkitsee tiiviinä kaverus- ja sisarussuhteena.

Nyt ei ehdi enempää,

Scala ja Eikka tasan 6kk
 
tirppana mitä jogurttia annoit?

scala kiva kuulla sustakin pitkästä aikaa :)

itellä on niin kiiru kans näiden pienten kanssa ettei juuri mitään ehdi... parina aamuna heränneet luvattoman aikaisin, siitähän ne on päivät sitten aivan solmussa... imuroimaan ehdin juuri mutta kyllä rasittaa kun ei talossa oo pölyriepu heilunu liki kolmeen viikkoon... mies painaa duunia minkä jaksaa, ja mä oon aika lailla illatkin yksin. koettelee hermoja ja omia voimia mutta tehtävä on ...-myös miehen ne työt :)
 
eih, taas sekos koko homma ku yritin enteriä painaa!! Oli siis 6 kk neuvola kanssa eilen. Pituutta oli 67,5 cm ja painoa 8115 g. Hyvin menee käyrillä, mut paino ei ollu ihan pysyny samassa tahdissa. Ei saa enää niin paljon rasvasta maitoa mitä ennen, heh. Riisille vissiin on vähän yliherkkä, kun viime viikolla lehahteli taipeet kun puuroa annoin. Tykkäs vaan tosi kovasti mut pistetään se nyt tauolle.. Kaurapuuroa maistatettiin eilen illalla ja kakka oli tänä aamuna vähän löysempää mutta muuten ei toistaiseksi mitään.
 
Heips.

Syöttötuoli täälläkin löytänyt takaisin meidän ruokapöydän ääreen, ei mene enää kauaa kun tuo pikkinen siihen istahtaa :heart:

Hevosenkengälle tsemppiä jäätelöttömään ja suklaattomaan ruokavalioon :) Meillä on maidotonta nyt jo reilu kuukausi takana, saattaa kuulema mennä 2-4 vko ennen kuin maitoproteiini poistuu kropasta. Meillä ainakin iho parantunut tosi paljon, eikä vaippaakaan enää rutise jatkuvasti.

Kiinteät Meillä on maisteltu bataattisosetta sekä porkkana- ja kurkkutikkuja, sormiruokaillaan sitten enemmän kun neiti pääsee pöydän ääreen istumaan. Oliko täällä muita sormiruokailijoita? Kuinka montaa eri ruokaa annatte tarjolle?

Kovaa vauhtia kasutaan, sitteriin tarvii välillä laittaa kun ei muutoin paikallaan pysy. Toinen jalka jo kovasti yrittää ponnistella maasta vauhtia ja lentokone -asennossa vähäväliä hekotellaan, kunnes palaa käpy ja tarvitaan äitiä rauhoittamaan.

Suihku En ole kokenut ongelmaksi suihkussa käyntiä, aamulla käyn ennen kuin mies lähtee töihin tai sitten illalla kun mies on kotona tai lapset jo nukkumassa, itkari vaan mukaan.

Tirppanan pikkuisella on ihanan hassu tapa päästä liikkeelle :heart:

Nyt vappu leipomuksia tekemään.

Hauskaa vappua :flower:

Inari & Salla
 
imuri no ei todellakaan pelätä täällä :D sehän on maailman viehättävin vekotin, taapero leikkii imurin vieressä milloin milläkin ja vauva huutelee omiaan ... oon opettanut tottumaan imuriin ihan niinkin et annan olla päällä. tottunut siihen ensin, eikä sitten varsinainen imurointi ole enää kauhistus. monessa imurissa löytyy myös tuo tehon säätö, jonka avulla meteli-tason saa alemmaksi myös. näin oon jokaisen neljän kanssa tehnyt, eikä mitään ongelmaa :)
 
Jugurtti oli ihan valmispurkista, muksun valikoimasta. Eilenkin ihan innoissaan sitä söi. Joten sillä mennään varmaan nyt jonkun aikaa, kokeillaan sit puuroa taas jossain vaiheessa.

Meilläkään ei alkuun välittänyt yhtään imurista, hyvin nukkui päikkäreitäkin, vaikka vieressä olis imuroinut. Mut nyt on muutenkin parin kuukauden aikana tullut herkäksi äänille, jos äkkinäisiä ääniä tulee, niin säikähtää. Mut imuriin onneksi nyt jo suht hyvin taas tottunut. Vierastustakin on edelleen, ei sekään ehkä enää niin pahana. Väsyneenä nuo on sitten pahempia, itku on herkemmässä.

Itsellä oli tänään neuvolan lääkäri ja aika turha käynti oli, kun torstaina on kuitenkin kontrolliultra sen hematooman takia. Olis pitänyt perua tuo neuvolan aika, kun meni aika hankalaksi järkätä miehen työkuvioita kun ei tyttöä tuonne voinut mukaan ottaa. Tosin en ymmärrä, miksi ei. Kun ei tehty sisätutkimustakaan. No, onneksi oli taas se varalääkäri, oli nopea käynti ja mieskin ehti suht ajallaan takas töihin. Kun ei onnistunut vuoron vaihtokaan, kun kaikkiin lyhyempiinkin vuoroihin on laitettu lisäksi ajoja, kun vappunahan sitä porukkaa riittää kuskattavaksi. Miehelläkin työpäivä venyy sen takia. Oon kyllä niin tyytyväinen ettei tarvii nyt töissä olla ja ajaa jotain ihan perusvuoroja ja kuskata kännisiä teekkareita ym. Kun niitä on jo keskellä päivääkin.
 
tirppana niin just, sitä vauvojen valmista jogurttia :) mielenkiinnosta vain kyselin. toisaalta, kun itekin niitä oon antanu, ni siinähän on kermaa... että mikäköhän sitten on että tavallista maitoa ei suolisto kestä ? oiskohan jälleen nää samat tutu aiheet... kun kaikki ruoka on niin teollista.. mikään ei ole kuten ennen...

lääkärissä käynnit lasten kanssa... huooh,, mulla ei ole lasten vahteja... eli oli se sitten sisätutkimus tai ei, pienet kulkee mukana. paikasta riippuen sitten hoitohenkilökunta tulee apuun ja esim viimeksi kun sisätutkimus tehtiin, hoitsut oli innolla vauvaa kanniskelemassa käytävällä sen aikaa, taaperolle lykättiin maissinaksuja... ja rattaat huoneen toiseen nurkkaan. tätä se on mun elämä :) moni kauhistelee mut minkäs teet kun ei ole niin ei ole ketä näitä vahtisi. huomenna jälleen oma lääkäri, ja sinnehän mä raahaudun tupla-rattaineni :)

lääkäriin on joka tapauksessa mentävä...
 
Moikka!

Aamu- ja iltapuuroksi olen tehnyt mikrossa kaurapuuroa. Vettä vähän ja tavallisia pikakaurahiutaleita 1,5min ja on valmis. En käytä sauvasekoitinta tms. hiutaleiden/valmiin puuron hienontamiseen, niin ei opi liian hienolle soseelle, kun noi kaupan soseetkin on jo aika pientä mössöä. Vauvat alkaa muuten helposti yökkimään, jos tottuu liian hienoon soseeseen (ja kaupan soseita saa muutenkin omatehtyjen lisäksi). Lisäksi laitan siihen puuroon kypsymisen jälkeen jääkaappikylmää hedelmä/marjapilttiä, niin antaa makua ja jäähdyttään puuron. Ja hyvin menee aamulla ja illalla. Usein teenkin yhden isomman satsin mikrossa, josta erotan vauvalle muutaman teelusikallisen annoksen. Esikoiselle lisään maitoa ja vähän suolaa omaan annokseensa.
 
Meillä toistaiseksi on ihan noilla purkkiruuilla menty, kesällä varmaan sitten vois kokeilla tehdä itsekin, kun saa kotimaisia vihanneksia. Tänään ostin liharuokiakin, aiemmin on kanaa vähän syöty. Yöt on mennyt sillä samalla kaavalla, tänään nukuttiin jopa 7 asti ja sit vasta söi, ennen kymmentä kävi unille.

Meillä neuvolasta sanottiin ettei lääkärineuvolaan sais ottaa muita lapsia mukaan, en sit tiedä miks. Etenkin kun toinen on vasta 5kk.. No, kuulemma oli muutenkin ihan turha tuo lääkärikäynti tiistaina, olis joo ollut kiva tietää aiemmin. Tänään ultrassa kävin ja siellä kaikki hyvin, hematooma edelleen siellä on, mutta pikkuhiljaa vuotelee pois. Oma äiti oli tyttöä vahtimassa, tuli jo eilen illalla. Hyvin noilla oli mennyt, vaikka tyttö jäi vielä nukkumaan kun lähdin. Ei säikähtänyt herätessään kun ei ollut äiti kotona. Onneksi on muutenkin ihan iloinen tapaus herättyään. Ja kovasti tuo äiti lupaili autella sen minkä voi, myös tän toisen synnyttyä. Ihan kiva kuulla. Vaikka asuu toisella paikkakunnalla, mutta ei todennäköisesti ole syksyllä töissä, kesän nyt kyllä on.
 
Tirppana no jo on neuvola. Sielä on nyt joku ilmaissut mielipiteensä vähän turhan ehdottomasti. Että minuu kävi ihan kiukuttaa. :| Onhan se ehkä heille helpompaa jos käynnille tulee vain "asiakas ihan itte", mutta eiii ne kyllä tosissaan sitä voi kieltää, ettei lapsia sais olla mukana. Tai siinähän kieltävät, mutta minä ainakin ottaisin ihan kaiiiikki lapset mukaan, koska mullakaan ei nyt vaan olis mahdollisuutta saada mitään hoitajaa niille. Ei vaan ole sukulaisia tai ystäviä täällä uudella paikkakunnalla. (Ei toki ole niitä monia lapsiakaan mut kuitenki :D ) Että älä stressaa, sinne vaan lapsi mukaan jos sellanen tilanne tulee :) Neuvolathan tekee PERHETYÖTÄ ;) Ja jatkossa pistät niiden sopimaan omat ja vauvan käynnit perättäin samalle päivälle :) TOookihan se sinun th on myös "pätevä" hoitaa sen vauvankin.. Mutta se on se "kun meillä on aina tehty näin" ;)


Ja juu, sitähän mun piti Millimama että oho! Tervetuloa takas Suomeen! =) ja mikäs kumma teidät tänne tuo..? :)

Äänistä meilläkin oli ensimmäisen vierastamisen kanssa samaa aikaa, että kaikki kovat äänet säikäytti. Neuvola selitti sen olevan jotain "herkistymistä" samaan aikaa heijasteiden poisjäännin kanssa. Mutta se suihkun päälle laitto ihmetyttää kans meilläkin =) Vaikka vauvahan kyllä ihan käy suihkussa ja viihtyy sielä, mutta ehkä se jotenkin yhtäkkinen kova kohinaääni sen nyt tekee.. Ja ihan sama meillä on sen imurin kanssa.. :D Minähän otin FG:n neuvosta vaarin ja totesin, että imuri on hyvä nukuttaja ;) Mutta niin vaan meilläkin viime viikolla vauva katseli ihan otsa kurtussa että mikäs ääni ja kone se tollanen on.... Onneks meillä saa sitä tehoa laskettua, niin autto asiaa..

Ihanaaa viikonloppu alkaa :heart:
 
No, onneksi meillä saa lapsen ottaa mukaan neuvolaan, jos on käynti pelkällä terveydenhoitajalla. Ja en sit tiedä onko se miten ehdoton tuo kielto lääkärikäyntien aikana. Oli joku harjoittelija mikä tuon sanoi. No, ei minulla välttämättä enää neuvolan lääkäriä ole, kun loppuajasta varmaan taas seurataan äitiyspolilla raskauden etenemistä.

Käytiin tänään tytön kanssa kaverilla, jolla on melkein tasan samanikäinen tyttö. Aika pian meidänkin tyttö tottui sitten tuolla ja ei vierastanut juuri ollenkaan edes tuota kaveriani. Tarkkaan katseli vaan alkuun. Ja leikkikaveri kiinnosti kovin myös. Huvittavaa kun toiselle tulee itku myötätunnosta jos toinen alkaa itkemään.

Ens viikolla jos saisi aikaiseksi lähteä tytön kanssa kaupungille rattaiden kanssa. Kahdestaan ei vielä olla tuolla kaupungissa asti käyty kaupoilla. Pitäis vaateostoksilla käydä, itselle uudet äitiyshousut ja tytölle vaatetta. Kun ei ole oikeastaan yhtään 80 koon vaatetta tai sitä isompaa. Nyt on käytössä 62 ja 68 bodyt ja 68 ja 74 housut. Joku ohut fleecehaalari jos löytyisi niin hyvä olis. Nykyinen on jäämässä pieneksi ja vielä kuitenkin olis hyvä sellaista ulkona pitää. Ongelmana vaan on noissa haalareissa se koko. Kun neitillä on jalat eri kokoa kuin muu kroppa :D Jaloista jos on sopivan mittainen niin sit hihat on ylipitkät. Taitaa aika pian siirtyä käyttämään kaksiosaisia pukuja. Nythän noista ylipitkistä hihoista ei haittaa ole, ne saa käärittyä. Isompana voi olla jo vähän ikävämpää.
 
Paljon onnea iita!

Kiitos liinailukommenteista =) oli mukava lukea käyttökokemuksia. Saan kokeiluun tutulta yhden liinan ja katsotaan miltä vaikuttaa. Pikkasen tuo kuitenkin mietityttää, kun poitsu on jo pian puolivuotias. Vaikka monet käyttää liinaa kyllä sinne taaperoikään. No jää nyt nähtäväksi. Mutta olen kyllä itsestäni huomannut nyt tämän kuopuksen kohdalla, että kaikkea tulee hommattua mitä ei neljän ensimmäisen kohdalla ole ostanut. Mistä lie tuokin johtuu...tietty suurimman osan vauvatarvikkeista luovuttanut jollekkin, niin on kuin ensimmäiselle hommaisi:LOL:
Toinen asia on se, että on hoksannut jotta joitain asioita voi tosiaan ostaa käytettynäkin..

Soseet alettiin maistamaan viime sunnuntaina perunalla. Eikä se tietenkään niin hyvää ollut:) keskiviikkona sitten keitettiin perunaa ja porkkanaa ja se yhdistelmä maistui eilen jo aikas hyvälle. Nyt aattelin sitten seuraavaksi kokeilla luumun, jotta vatta ei menis aivan jumiin. Muutenkin jo ennen soseita poitsu harvensi kakkausväliä.
Ja maissinaksuja ollaan tietty maisteltu ja tykätty kovasti kun itse saa mutustaa:D
Ajattelin kanssa joku päivä ottaa ja keittää lihaa pakkaseen valmiiksi ja toi jääpalarasiaan pakastaminen on oikein hyvä konsti. Olen yleensä keittänyt eri lihoja isomman satsin ja pakastanut jääpalarasioissa ja kumonnut siitä sitten ne isompaan kannelliseen säilytysrasiaan. Sitten kun keittää kasvissoseen, niin heittää pakastetun lihan sekaan, niin ruoka on hetkessä sopivaa syötäväksi. Ja puurot on tarjoiltu samaan tyyliin kuin kumisaapas kirjoitti.

Poitsu menee lattialla pyörimällä edelleen, punnaa kyllä jaloilla mutta ei ole vielä hoksannut käsien ja jalkojen yhteistyötä:) tai sitten vaan ajattelee että pyörimällä pääsee niin nopeasti.
Päiväunia poika nukkuu yleensä kahdet vaunuissa ja sitten pikkutorkut vielä illalla ennen yötankkausta.
 
lääkäriin lapset mukaan no äitiysneuvolaankin jouduin taaperon kiikuttamaan mukana. lasten hoitajaa kun ei vaan aina ole. anopista saisin mutta se tekee 3-vuoro-työtä, eikä ole aina just sopiva vuoro kohdallaan... (ja nyt kun vauva esim syö kiinteitä, niin ei se sen kanssa uskalla olla, edes syöttää ettei VAAAAAAAAAAN tukehdu.. kunhan vähän poika kasvaa vielä niin sitten kyllä :)...huh)
mutta sinne mukaan on otettava. neuvolassa ne terkkarit on sen vuoksi "lapsi-vastaisia", kun se on lapsen silmin pelottavaa kun äiti käy ison mahan kanssa pöydälle ja kuunnellaan sydänääniä. moni lapsi oikeasti kun ei sitä ymmärrä, niin pelkää ja saattaa jäädä pelkotilakin moisesta. näin mulle selitti viimeisin terkkari :)

millimammako muuttaa suomeen :) ? kuin multa on menny ohi?

meillä taapero jätti sitten päiväunet kokonaan. ja voitte arvata mitä on tottua siihen, kun päivässä ei ole HETKEÄKÄÄN omaa rauhaa... no, illat on toki unelma-helppoja, ja tässä keräilenkin voimia että saisin siihen iltaan sen koira-lenkin tehtyä. jos jaksais... iltau-unisena se ei oo mikään houkuttelevin keikka...

e-pillerit jätettävä pois... mulla on niin hurjan näköiset suonikohjut, että pelkään veritulpan vaaraa... yksi lääkäri ihmetteli jo et miten sulle on edes määrätty niitä? eikö määrännyt lääkäri tiennyt että sulla on noi? jooh... ja sitten mä olen kyllä huomannut saman kuin taaperon vauva-ajoilla söin 3kk kanssa... ja että mä olin kiukkunen koko ajan...ja väsyny... mutta se kiukkuisuus! alakulo ja itkuherkkyys, ja siis ihan vaan että KAIKKI ottaa päähän...
ni mä lopetan ne just nyt. piste. Grrrraaaauuuhhh!!!!
toki olenkin väsynyt, mutta onpa tämä arkikin aika suheltamista :) vaan itsessäni tiedän ne "oireet" kun pillerit aiheuttaa, tai mitä sitten ihan masennus. kerran sitäkin vuosia sairastin. eikä tää ole ihan semmosta.
no, kumit käyttöön sitten kun niiden tarve tulee. syököön mies sitten jotain vuorostaan ;)

no, tässäpä tämä tuli... siellä aletaan heräilemään....
 

Yhteistyössä