Marraskuun 2012 masu-asukkien jatkot!

Jospa taas välillä jaarittelisi tännekin jotain...:)

Joo, tosiaan Suomeen vie meidän tie. Mä en ole oikein koskaan viihtynyt täällä Englannissa, ja nyt kun on tuo lapsi niin on tullut entistä selvemmäksi miten vähän meillä on täällä mitään tukiverkostoa. Muutenkin Suomessa on monessakin mielessä lapsen paljon parempi kasvaa. Ei vaatinut paljon ylipuhua mies mukaan tähän, joten ei muuta kun talo myyntiin ja peukut pystyyn :) Elokuussa on joka tapauksessa mulle ja tytölle lennot Suomeen, eikä takasin enää tulla (paitsi joskus lomalle). Mies tulee joko sitten samalla kertaa tai vähän myöhemmin, riippuen siitä miten asiat täällä järjestyy.

Soseita meillä menee yhteensä se pari purkkia päivässä edelleen, ostan edes luomuna kun en laiskana jaksa itse tehdä. Sormiruokailua ollaan aloiteltu kurkku- ja porkkanatikuilla, tyttö tykkää kovasti niitä imeskellä. Nyt ei ole tietoa miten tyttö on kasvanut kun en ole täällä viitsinyt siellä surkeassa "neuvolassa" nyt käydä. Lääkärillä käytiin kyselemässä apua runsaaseen puklailuun tuntikausia ruokailun jälkeen (refluksiksi edelleen diagnosoivat) ja ihottumaan, mutta kyseisellä lääkärillä ei ollut vauvavaakaa huoneessaan. Edelliset mitat siis 4kk neuvolasta, seuraavat sitten 6kk tämän kuun lopussa kun ollaan Suomessa.

Hurjaa mitä vauhtia näillä pikkuisilla tapahtuu kehitystä, meillä noustiin tänään konttausasentoon. Ja sitä nyt harjoitellaan ahkerasti...ei varmaan mene kauaa kun tuo jo pääsee eteenpäin. Tähän asti on liikkunut kierimällä ja hilaamalla itseään ympäriinsä, kääntyilykin onnistuu nyt molempiin suuntiin joten hulinaa on :) Kovaa meteliä tuo tyttö pitää koko ajan, onneksi öisin sentään on hiljaa :D

Kyselläänpäs nyt muuten vielä täältäkin: Onko kellään kokemusta hyvistä matkarattaista, tai siis olisko suositella jotain? Meinattiin ostaa semmoiset piakkoin, mutta kun niitä on sen kaikki tuhat vaihtoehtoa...Meidän yhdistelmävaunujen ratasosa on niin painava ja kamalan iso, joten niitä ei varmaan tule käytettyä kuin jossain "haastavassa maastossa" tai ehkä talvella. Pitäisi olla kevyet mutta silti tukevat, helposti ja pieneen tilaan kasaan menevät, moneen eri asentoon säädettävä selkänoja (mielellään ihan kunnolla makuuasentoonkin) ja mitä kaikkea. Niin, ja kokeneemmat voisivat vielä vinkata mitä muita ominaisuuksia noissa olisi hyvä katsella, tai minkälaisia ei ainakaan kannata ostaa? Kiitos :)

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

Millimama & Aava reilut 5kk
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Iita_82 ja hannama
Mulla alkoi eilen tuhruvuoto, joka on koko ajan lisääntynyt. Soitin tänään terveysksekuskeen ja sain ajan klo 10.00, tottakai ajat oli puoli tuntia myöhässä. No lääkäri ultrasi ja totesi että mitään muuta raskauteen liittyvää ei näy kuin hiukan paksuuntunut kohdun limakalvo. Lääkäri epäili että on joko tuulimuna tai sitten keskenmeno. No verikoeet otettiin ja keskiviikkona selviää istukkahormoni pitoisuus. Jos se on koholla niin Kysin reissu tulee :(
 
millimamma no tervetuloa sitten vain kotimaahan :), matkarattaista suosittelen ehdottomasti oman kokemuksen kautta Gracon.... kevyet, pieneen tilaan menee, helpot kasata... tällä hetkellä oran jovi iot. ei voi verrata gracoihin samana päivänäkään... raskaat kääntyillä, monimutkaisempi kasaus... mutta uutena ostin ja nyt harmittaa kun käytössä huomannut juuri ne epäkohdat, mitkä ikää saaneissa gracoissa taas ominaisuuksissa säilyvät.... höh...höpsö minä...

iita voimia ja halit!!!! en osaa muuta sanoa, kamala kokemus varmasti tulee olemaan... itsellä ei kokemusta... mutta jotain tollaisesta jokainen äiti saattaa osata kuvitella.. :(
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Voi ei Iita, voimia :hug:

Tervetuloa Suomehen Millimamma. Mulla ei noista matkarattaista ole mittään haisua, riippunee paljosti millaiseen käyttöön tulee. Itse ajattelin kesän jälkeen vaihtaa Emmaljungan yhdistelmät ketterimpiin rattaisiin esim. Scootereihin.

Perjantaina ois 6kk neuvola, sitä odotellaan innolla. Kaikkee tarttee kysellä, vaikka esikoinen on vasta 2v 2kk, niin silti oon onnistunut unohtaan ihan kaiken :) Istumisen opettelu on yksi kyssäri listalta, esikoinen oli niin jämäkkä pakkaus, että ois varmaan jo synnärillä istunut selkä suorassa jos olis laittanut istumaan. Me ollaan pikkuruisia pätkiä istuttu muutamana päivänä syöttötuolissa, enkä yhtään muista kuin paljosti uskaltaa istuttaa...

Inari & Salla, parin päivän päästä 6kk :) Missä, missä on mun pikku vauva :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Pahoittelut Iitalle :hug:

Oon kans kuullut että noi Cracot olis hyvät matkarattaat! Meillä jotku Carenan matkikset, jotka sai Vauva-lehden tilaajalahjana. Kohta pääsevät kunnon testiin kun lähdetään Turkkiin lomailemaan parin viikon päästä.

Meillä kans poitsulla tuli eilen 6kk täyteen ja ens viikolla neuvola. Kiva taas päästä katsomaan paljonko ollaan kuukaudessa kasvettu! Ihana iloinen ja nauravainen poika meillä nykyään joka syö ja nukkuu tosi hyvin. Kokonaisia öitä ollaan nukuttu jo varmaan kuukauden verran. Vielä ei ryömitä mutta edetään kyllä kierimällä. Eka hammaskin saatiin pari viikkoa sitten!

Tuna ja poitsu 6kk
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Kiitos kaikille! Suru on suuri, mutta onneks on tuo poika joka hymyllään saa murheet hetkeksi unohtumaan :heart: Meillä on Cracot-matkarattaat, niihin saa kiinnitettyä eetun turvakaukalon. Tosin siihen Eetu ei enää mahdu kovin kauaa :) mutta matkarattaat ovat hyvät pikkasen epätasaisemmakin maastossa :) saati sitten kaupungissa tai jossain ostoskeskuksessa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
iita noniin... toipumisia sinne vain :)

matkarattaista meillä siis ora jovi io... vuoden 2012 malli. niihinkin menee sitten gracon kaukalo :) ääri-kätsy semmonen systeemi kyllä :)

työasiat jeps... perhepäivähoitajana alkaa arkinen aherrus elokuussa... mihin tämä aika meni!!!!!!!!!!!!!!!!!???????????????????

vauvan liikkuminen lähinna vatsallaan "lentelee" ja ärisee :D selällään taas nostaa peppua lattiasta tsiljoona kertaa ja nopeaan :D teepä ite perässä se kattelee... jooh, mä halvaantuisin jo muutaman toiston jälkeen :.:....
pyörii ja vatkaa ja hetkuttaa sivulta toiselle :D
vaativa ukkeli....kooooooooooko ajan tarttis olla hyppyyttämässä, -ja hartiat kiittää....

oon ottanut itteä niskasta kiinni ja koittanut tehdä iltaisin sit kumminkin sen koira-lenkin puolisen tuntia... onhan se ihanaa ja tekee hyvää...

Kesäkin se tuli viimein :) ihanaa, ekat rajat saatu ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Heips pitkästä aikaa!

Millimammalle tervetulosa koto-Suomeen ja iitalle paljon voimahaleja :hug:

Meillä oli tänään 5kk neuvola; otettiin mitata ja saatiin tehosterokotukset. Tyttö otti rokotukset pienen itkun kera, mutta ollut siitä lähtien iloinen oma itsensä, vaikkakin oli nyt illalla hieman lämpöä.
Pituutta tytöllä on 65,3cm ja painoa 7875g. Tyttö taitaa olla hieman pullukka :heart: Serkkutyttö joka on 7 viikkoa vanhempi painaa saman verran...

Soseita syödään 1 purkki "suolaista" eli peruna-porkkaanaa päivässä (lounaalla puolet ja päivällisellä puolet) ja sitten illalla 1/2 purkki "makeaa" josta mango tällä hetkellä maistelussa! Kauravellin ajattelin aloittaa viikonloppuna ihan tottuteluna sitten kaurapuuroon. Montako kertaa teillä syödään päivittäin? Meillä syödään 6 kertaa josta 1 on yösyöttö. Tuntuu hurjan monelta kerralta? Onko kukaan vielä kokeillut liharuokia? Mikä olisi niistä paras?

Me ostettiin juuri matkarattaat (Z-linen city joggerit), kun ollaan lähdössä parin viikon päästä tytön kanssa Pariisiin =) En ostanut sateenkaarirattaita, kun niissä se makuupohja tuntui hieman huteralta päiväunia ajatellen. Ja kyseiset rattaat olivat edulliset.

Onko kenelläkään vinkkejä lentomatkaa varten? Millimamma onko teillä lennot menneet aina hyvin? Onko jotain poppakonsteja nousua ja alskua (korvia) varten?

Nyt menen tekemään itselleni iltapalaa, kun kullannuppu on jo untenmailla :heart:

Mamma2012 ja tytsy 5kk
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Jaksamisia Iitalle! Täälläkin eletty keskenmenon pelossa, mutta onneksi on tosiaan tuo vauva mikä piristää mieltä jos ajatukset liian synkiksi meinaa mennä.

Matkarattaita meillä ei ole ja en tiedä ostetaanko edes. Kun ei olis käyttöä ehkä kuin tälle kesälle, kun on tuo toinen jo tulossa. Ja nuo varsinaiset rattaatkin mahtuu kyllä kaikkiin autoihin kyytiin.

Ruokailukertojen määrästä en osaa sanoa, mutta usein tuo syö päivällä. Lihasosetta annetaan kerran päivään ja illalla sitten se jogurtti, muuten maitoa ja velliä. Velliä annetaan illalla ja yöllä.

Tyttö heräsi sitten eilen "jo" klo 7, normaalisti herää noita aikoja syömään ja nukkuu vielä yhdeksään, mutta eilen ei sitten nukkunutkaan enää. No, nukahti yöunille sentään tunnin aikaisemmin kuin normaalisti eli ysiltä. Ja yöllä tottakai heräsi neljältä kun mies heräsi töihin. Kukkui hereillä puolisen tuntia syönnin yhteydessä, mutta onneksi pian sen jälkeen nukahti uudestaan. Heräsi ylös sitten klo 7.30, eli aikaisin taas. Sais nukkua sinne kasiin asti mielellään. Itsellä taas yöunet vähän vähissä, kun pitää taas kerran yössä käydä vessassa ja sitten herää siihen kun mies lähtee töihin ja sit taas siihen kun tyttö herää syömään.. Eli aika katkonaista on unet. Kesällä meinattiin tyttö laittaa omaan huoneeseen nukkumaan, jos vaikka oppis nukkumaan yöt heräämättä. Kun nyt aina vähän havahtuu siihen kun mies lähtee töihin ja jonkun aikaa sen jälkeen itsekin sitten herää. Ja ahdasta tulis mein huoneeseen jos sinne koittais vielä pinniksen saada mahtumaan kehdon lisäksi. Saati sitten kaksi pinnistä joskus vuoden päästä.
 
Voimia iitalle:hug:
Ja millimama tervetuloa takaisin koti Suomeen:)

Matkarattaista kyllä kehuisin kanssa graco-merkkiä, niistä varmaan löytyy sopivia joka lähtöön:D

Ruokailukertojen määrästä, meillä syödään sosetta lounaaksi ja muuten mennään imetyksellä ja hyvin vaihtelevalla määrällä. Nyt sose maistuu jo paremmin, syö kunnon annoksen peruna-porkkanaa ja jälkkäriks sitten vähän luumua. Ja siinä ne onkin sitten mitä ollaan tähän mennessä maisteltu. Kattoo olisko se sitten kukkakaali tai parsakaali seuraavaksi. Tai sitten voisi kokeilla tietty jotain lihaa. No katsotaan pikkuhiljaa, yöt kuitenkin menee ihan hyvin, voi syödä kerran tai sitten aamu 5-6 maissa. Tänä aamuna kyllä heräsi leikkimään pikkasen ennen klo.5. Ja piti kokeilla vähän ääntä ja tietty kääntymistä ja hienoja varpaita joista saa kiinni. Vajaan tunnin oli hereillä kunnes maltto nukahtaa ja nyt rupes kuuluun ku toisella on asiaa kovasti=)
Joten:wave:
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Kiitos vinkeistä matkarattaisiin liittyen, täytyypä käydä vähän koeajelemassa niitä :)

Mamma2012, meillä syödään jo kanaa, sikaa ja nautaakin välillä kasvisten kanssa. Ymmärtääkseni kana on hyvä aloitusliha, hellävaraisempi vatsalle kuin nauta ainakin. Meillä tosin ei tullut vatsaoireita mistään noista, valmiina kun ostan soseet ja niissä on vielä melko pienet määrät lihaa. Meillä syödään 5-6 kertaa vuorokaudessa, jota olen pitänyt ihan normaalina: 1. aamuvelli + maitoa, 2. maito, 3. lounassose + maito, 4. päivällissose + maito, 5. ennen yöunia maito. Joskus syö vielä jossain välissä maitoa, mutta se alkaa olla jo harvinaisempaa.

Lennot on meillä aina menneet hyvin, mitä nyt on tyttö huutanut välillä koneessa väsymystään kun ei osaa nukkua kuin sängyssä tai muussa "rauhoitetussa" tilassa, ja koneessa se on aika hankalaa varsinkin jos viereisellä paikalla istuu joku, enkä saa tyttöä siihen penkille makoilemaan vaan joudun pitämään sylissä. Korvissa ei meidän tytöllä ole kipuja ollut, vähän epämukava olo taitaa aina varsinkin laskussa tulla koska alkaa vääntelehtiä sylissä levottomasti, mutta ei ole itkeskellyt. Kuulemma imetys, pullon tai tutin syöttäminen nousussa ja laskussa voi auttaa korviin, ja mä olenkin aina pitänyt huolen että tytöllä on silloin tutti suussa. Imetys tosin ei siinä oikein onnistuisi, vauvan kun pitää olla sylissä vöissä katse menosuuntaan päin nousussa ja laskussa. Lennolle ei oikeastaan sen kummempia vinkkejä ole antaa, hyvin se menee varsinkin kunhan varustaudutte pitkällä pinnalla ettekä välitä ihmisten mulkoilusta jos tyttö sattuu itkemään :) Viihtyykö teidän tyttö kantorepussa tai -liinassa? Jos viihtyy niin ehdottomasti sanoisin, että laittakaa tyttö kentällä siihen. Kaikki lentoyhtiöt eivät anna viedä matkarattaita portille asti, ja tommosen melkein 8-kiloisen kantaminen kentällä voi käydä vähän raskaaksi :) No teitä on (ilmeisesti?) kaksi, joten se jo helpottaa. Mä joudun nykyään raahaamaan tyttöä kainalossa, neiti kun ei suostu olemaan liinassa tai repussa tällä hetkellä, ja lentokentän "rattaat" ei todellakaan sovi vielä näin pienelle. Mun paras ystävä on töissä Hki-Vantaan kenttää pyörittävässä firmassa, ja laitoinkin sinne palautetta että kentällä pitäis olla kärryjä, jossa on istuin/kaukalo pienemmälle vauvalle, joka ei osaa vielä istua. Lastenhoitohuoneita on Hki-Vantaalla ihan mukavasti, ja ovat siistejä ja tilavia. Passintarkastuksessa jotkut rajavartijat saattavat haluta vauvan hereille jos sattuu nukkumaan, mutta yleensä mun kohdalle on sattunut niitä, jotka ei pahemmin sitä passissa olevaa kuvaa tyttöön vertaa (onneksi, koska on nyt jo tietysti ihan eri näköinen kuin 2 viikon ikäisenä :) ). Ihanaa matkaa teille, Pariisi kelpaisi kyllä mullekin!

Eipä tällä erää muuta, tulihan tossa jo jaariteltuakin...:)

Millimama & Aava 5kk 2 vko
 
  • Tykkää
Reactions: mamma2012
Kiitos Millimamma vinkeistä :) Tyttö tykkää kovasti olla kantorepussa, joten otan sellaisen kentälle mukaan ja onneksi tosiaan syö tuttia :wave: Luonnetta tytöltä löytyy koko pääkaupunkiseudun edestä ja sen takia hieman jännitän lentoa...:kieh:

Nytkin on huutanut 2 tuntia putkeen, tosin tällä kertaa varmaan eilisiä tehosterokotuksia. Mutta en saa häntä millään rauhoittumaan, - edes syli einyt kelpaa. On aikaisemminkin reagoinut todella vahvasti mm. rotavirusrokotteeseen. Yökin oli katkonainen; heräsi jo neljältä eikä suostunut enää nukkumaan. Ja nyt kun päikkäritkin on jääneet väliin, - on meillä tulossa paljon jännittävämpi ilta tytön kanssa kuin Suomileijonilla USA:ta vastaan!

Soseet Kanalla olen itsekin ajatellut aloittaa tuossa puolenvuoden iässä; haluan ensiksi totuttaa kauravelliin ja -puuroon. Toivoisin puuron auttavan yöuniin; herää jo 4-5 tunnin päästä nälkään vaikka on saanut juuri ennen unia velliä.

Oletteko jo antaneet pienokaisille vettä? Voi varmaan antaa ihan hanavettä näin Suomessa?

Mukavaa helatorstain aattoa,
Mamma2012 ja tytsy 5kk+1pvä
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Hyvää vaikkakin sateista helatorstaita kaikille! Ihan tavallinen arkitorstai tämä tosin meille on kun isäntä on töissä, kuinkas muutenkaan. Harmittaa, kun mies on niin paljon poissa ja neiti osittain myös siksi on kovasti minussa kiinni. Ei nyt sentään isäänsä vierasta, mutta nopeasti alkaa huutaa jos isukki leikittää ja huomioi minun sijastani. Iltatoimet on aivan karmeaa raivohuutoa isän kanssa. Ja kasvoille leviää maailman onnellisin hymy kun pääsee takaisin äidin lähelle. Siltikin "laitan" miehen vauvanhoitopuuhiin enkä anna jättäytyä syrjään.

Meillä tulee ensi maanantaina 6 kk mittariin ja olen ihan vähäsen huolissani neidin liikkumattomuudesta. Onkos täällä muita lähemmäs puolivuotiaita, jotka eivät vielä käänny eivätkä sitä edes yritä? Edes kyljelleen ei mene. Makaa vaan selällään ja tietty siinä heiluu ja nostelee jalkojaan yms. Eipä kai neuvolassa tähän vielä puututa, mutta kummastuttaa vaan tilanne, kun seurattavaa olis vaikka ja kuinka ja esim. isoveljen perään voisi hyvin lähteä jo. Ja sitten on kiukkua, kränää ja komennusta.

Mä olen vielä keittänyt neidin maitojauheen veden, kun sitä menee päivässä niin suuria määriä. Samaten pullotutteja ollaan vielä steriloitu. Homman meinasin kyllä lopettaa, kun puolivuotta on täynnä. Ja sitten vaan hanavettä täällä Suomessa.

Eilen illalla annettiin tytölle ekaa kertaa iltapuuro (riisipuuro). Eilen aloitettiin päivällissose. Ihan muutamia vauvanlusikallisia menee. Niistäkin osa valutetaan rinnuksille. Muutoinkin on tuo soseiden syöminen edelleen vähän niin ja näin. Varsinkin lihasose (broileri+bataatti) tulee samantien suusta ulos ilmeisesti liian karkean rakenteen vuoksi. Olen sen kyllä sauvasekoittimella soseuttanut, mutta silti. Ehkä tämä tästä vähitellen. Syömisen huoli riippuu sitten siitä, mikä on painon + pituuden kehitys ensi torstain neuvolassa. Minusta tuntuu, että neiti on vähän hoikistunut :(
 
Hyvää helatorstaita täältäkin :) Mies lähti juuri poitsun kanssa vaunuttelemaan, mukavaa =) Vaikka samalla kyllä salaa laskenkin mielessäni, että taitaa olla kolmas tai neljäs kerta kun ovat kahdestaan ulkona. Meillähän mies on kans paljon poissa, mutta meillä kyllä iskä on ihan pop. Vaikka iskä ois viikonkin ollut poissa ja tulee kotia, niin poika vain katsoo ensin hetken aikaa iskästä äitiin, että "äitii..??äiti voiko tää olla totta?? voiko iskä olla kotona!!?" ja sit hirmuinen hymy ja virne naamalle :heart:

veden antamisesta meiän kunnassa on lapsella 6kk iässä ensimmäinen hammaslääkäri, ja sielä ohjeistetaan, ett heti kun kiinteitä alkaa syömään niin aletaan suuta huuhtomaan vedellä. Muutenhan ite täysimettäjänä ei tarvii antaa erikseen vettä, vaan helteilläkin rintamaidon pitäisi riittää. En sit tiedä miten korvikkeen kanssa..?
Ja hampaiden harjaus piti heti alottaa heti kun eka hammas tulee, hammastahnan kanssa.

Vilmiina kaverin lapsi on kyllä samanlainen ton liikkumisen suhteen. Ei edes yritetystä kääntyä, eikä vatsallaankaan jaksa kauaa olla. Mutta ei siitäkään lapsesta kukaan ole huolissaan :) ..ja ite sanon, ett eiköhän ne kaikki lapset opi kävelemään eppuluokkaan mennessä, kukin omaan tahtiinsa ? :)


(.) huh..tuleepa morkkis.. sain ystävältä tuliaiseks appelsiinisuklaalevyn, mikä tais tulla just vedettyä... ja telkkarista tulee just tuo Rakas sinusta on tullut pullukka.. :whistle:
 
sattuuko kukaan muuten tietämään mitä eroa noilla korvikemaidoilla on. Siis esim. Nannissa on se 1 ja 2vieroitusvalmiste. Tarkotan siis et mitä se vieroitusvalmiste on..? Ja mitä se auttaa siinä vieroitusvaiheessa? Yritin Nestlen sivuilta ettiä tietoo, mutta enhän taas mitään löytänyt.. Mutt löysin muuten siitä jugurtista.. :D Sielä oli että normi maitotuotteissa on liikaa suoloja ja proteiinia, mutta ilmeisesti se 5kk jugurtti on samaa tavaraa mutta "laimennettuna" ; )

Millimama kaipailitkos sää vielä niitä Nannin tuotteita sinne Englantiin? Tuola Nestlen sivuilla kun seikkailin, nii niillä näyttää olevan Cerelac nimistä tuotetta sielä United Kingdomin puolella. Ilmeisesti joka maassa on niin eri määräykset noiden ruokien suhteen, niin vaikea löytää ihan vastaavaa tuotetta eri maista. ..Voihan Nestlen asiakaspalvelultakin kysästä onko se ihan sama tuote, tai eroaako kuinka paljon?

Jaah.. Valion sivulta löytyi lisää tietoa.. Kauppa- ja teollisuusministeriön asetus 1216/2007 säätelee äidinmaidonkorvikkeita ja vieroitusvalmisteita koskevaa tiedotusta ja markkinointia. Asetuksen mukaan vain terveydenhuollon ammattilaiset voivat antaa kuluttajille tietoa näiden tuotteiden ominaisuuksista ja käytöstä.

Ja eipä ainakaan noissa Valion korvikkeen ja "vieroitusvalmisteen" tuotesisällössä näyttäny olevan mitään muuta eroa kuin ett vieroituksessa oli enempi rautaa ja vähempi sinkkiä.. Hmm.. Ok, eli se rauta oli sit ehkä se pointti tässä.. ?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Olen myös miettinyt, mitä eroa noilla vieroitusvalmisteilla sitten on, kun kohtahan niitä vois jo antaa. Meillä syödään nyt nan 1:stä ja joskus kesällä varmaan siirrytään tuohon kakkoseen.

Vettä oon myös välillä koittanut antaa tytölle ja siis ihan hanavettä. Tyttö vaan ei sitä niele, eli tulee samantien pihalle, mutta jos tuo makuun jossain vaiheessa tottuisi ja kyllähän se vähän sitä suuta edes huuhtoo.

Meilläkään ei kovin paljon ole hinkua kääntymiseen, muutaman kerran on kääntynyt, kun vähän avittaa jalan tai käden oikeaan asentoon. Tosin ei tuo kauheesti lattialla viihdy ja mies etenkin on laiska pitämään lattialla. Vaikka oon sille asiasta sanonutkin. Mies kun toki töiden jälkeen tykkää pitää tyttöä sylissäänkin paljon. Kaverin samanikäinen vauva ei myöskään liiku, välillä nyt vissiin kääntyilee. Ja viihtyy paljon enemmän lattialla kuin meidän vauva. Eli aika yksilöllistä on. Ja en usko että mein tytössä mitään vikaa olis, jos on kerran hoksannut miten sen sitterinkin saa liikkeelle :D Mahallaan yks päivä oli ja lelu karkasi vähän kauemmas, no likka vaan veti peittoa ja näin sai lelun taas lähemmäs. Mitäs sitä suotta tuolla lattioilla mönkimään.. Kyljelleen kyllä kääntyy ihan sujuvasti ja siitä koittaa kovasti välillä istumaankin jo nousta. Nostaa siis välillä jalat ylös ja siitä kääntyy kyljelleen ja koittaa nousta istumaan. Jaloillaankin pysyy jo aika tukevasti pystyssä. Istumisessakin on tullut kehitystä ja pysyy jo selkä suorassa, ei vielä juurikaan istuteta niin että se selkä rasittuisi, tuetaan kyllä kainaloista tai sitten nojailee johonkin vähintään.
 
Kysyin neuvolassa korvikkeiden eroa. Terkkari sano, että vieroitusvalmisteessa on enemmän rautaa, jota vauva alkaa tarvitsemaan enemmän puolen vuoden iässä. :) Meijän vauva täyttää ensi viikon lauantaina jo puoli vuotta, hui kun aika menee nopsaan. Eetu kääntyy vatsalleen hienosti ja nostaa pyllyä ilmaan, taitaa harjoitella konttausasentoa. :heart:

Keskenemeno on mielessä joka päivä, yleensä silloin kun eetu nukkuu päiväunia. Seuraavaa vauvaa yritellään kunhan ekat kuukautiset on km jälkeen alkanut.

Mun mies on nyt aika paljon pois kotoa, kun peltohommat alkaa. Kesällä ollaan vielä rehunteon aikaan enemmän Eetun kanssa kahelleen kotona. Viime kesänä tuntui etten näy miestä lainkaan, kun navetan rakennus oli ja muut hommat vielä päälle. No, onneksi tänä kesänä ei navettaa tehdä, ehkä 2014 kesänä laajentaa tai rakentaa toisen navetan.
 
Viimeksi muokattu:
Iita mites tekö asutte maalla..? Omaa pihaa tai jotain sellasta siinä ? Mitäs jos istutat vaikka jonkun kirsikkapuun, omenapuun, sireenin, katajan, tuijan tai jotain monivuotisia kukkia, krookuksia, tulppaaneja, mitä vaan, syntymättömän muistoksi. Olisi jotain konkreettista muisteltavaa, ja vois eetullekin kertoa asiasta myöhemmin :hug: On yllättävän armollista upottaa kädet multakasaan.. :)

:flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower:
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
mamma2012, meillä myös voimakasluonteinen/kiukkuinen tyttö, ja kyllähän se kieltämättä vähän lisähaastetta matkustamiseen tuo...viimeksi tyttö huusi kurkku suorana kolmisen varttia putkeen koneessa :D Mutta ei siinä mitään, kun pysyy itse rauhallisena eikä tosiaan välitä muiden tuijotuksesta (tosin itse meinasin viimeksi tiuskasta parillekin tyypille että kokeilepa kuule ite saada tämä ipana hiljaiseksi :) ).

Mä annan tytölle vettä nokkamukista muutaman huikan aina soseiden päälle. Muki pysyy jo tytön omissa käsissä, ja välillä siitä onnistuu ihan juomaankin ilman apuja. Olen käyttänyt jäähdytettyä keitettyä vettä, mutta sen kyllä lopetan kun 6kk tulee täyteen, ja annan hanavettä ihan sellaisenaan. Veikkaan, että on vähän hätävarjelun liioittelua toi veden keittäminen, varsinkin Suomessa.

Mä oon miettinyt tota samaa, eli Nan 1 ja 2 eroja...mutta iitaltahan se vastaus tulikin :) Kiitos odottelen vinkistä (olishan ton voinut itsekin aikoinaan selvittää :)), mutta me ollaan jo alettu käyttää täällä ollessa Hippin korviketta, tuntuu sopivan tytölle hyvin.

Meille ei sen kummempia, pari viikkoa vielä ja sitten Suomeen reiluksi kolmeksi viikoksi lomailemaan, ihanaa :heart:

Millimama & Aava 5,5kk
 
  • Tykkää
Reactions: mamma2012
taas yritän puhelimella räpeltää jotain. Typy nukkuu yöunta tuossa tississä kiinni.. Ei oo vieläkään ruvettu pinnikseen nukuttaan, kun pitäisi siitä pohjaa laskea eikä oo muka keritty. Viime yönä herättiin vasta puol kolme syömään ja aika hyvin itekseen nukkuu. VESI ihan hanavettä oon nokkamukista antanu. Kannattaa kokeilla laittaa vettä vaikka kannuun ja tarjota huoneenlämpösenä, jos vauva ei tykkää kun vesi on kylmää. Meillä on tupperin nokkamuki, jossa silikoninen nokkaosa, josta pitää vähän imeä, että tulee jotain. Tyttö tykkää mutustaa sitä muutenki vain, mutta jotain tulee juotuaki. Annan sitä siis ruoan päälle ja välillä kesken ruoanki, jos on jotain karkeampaa. Hyvin menee onneks vähän karkeampiki ruoka kuten kaurapuuro ja perunanki muussaan vaan haarukalla. Nyt pitää lopettaa kun tyttö heräs...
 
Osanotot Iitalle! Voimia jatkoon.. Suru on varmasti suuri.

Matkarattaista meillä on ollut käytössä (esikoisen aikana ostettu) Gesslein Swift merkkiset matkarattaat. Ne saa sateenvarjotyyppisesti kasaan ja selkänojan saa myös alas. Hyvin kevyet ja ketterät. Adapterin kanssa myös Maxi Cosin kaukalon saa kiinnitettyä, kun irrottaa kangasosat ensin rattaista. Hinta oli vuonna 2011 muistaakseni 250e. Ihan tyytyväisiä ollaan oltu. Kesällä ne menee ihan käyttörattaina asfaltilla ja kauppakeskuksissa ollaan käytetty, ja tietenkin matkoilla ja lentokentillä.. Voin suositella.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kaikille mukana surussa mukana eläville. odottelen kiitos vinkistä, voisin istuttaa vaikka omppupuun kahden syntymättömän ihmisenalun muistolle :heart: Maalla todellakin asutaan, omaa pihaa on ihan hyvin. Ajattelin kysyä Eetun pappaa tekemään Eetulle hiekkalaatikin, vosi sitten kesällä leikkiä hiekkaleikkejä :)
 

Yhteistyössä