MARRASKUUN 2012 masuasukit <3 *kesäkuussa*

Moro kaikki! Täällä ollaan aikasta matoa syömässä kun synnytyksistä ja sairaalakasseista on puhe :O

Sisunen et oo tosiaan ainut joka murehtii, meilläki jännätään kovasti rakenneultraa mihin on vielä kaksi viikkoa, oikeen pahaenteisesti, sormet ristissä manataan iltasin että mahassa ollaan terveitä eikä "alieneja". Miehellä on ollu syntyessään yhdessä kädessä 2 peukaloa niin siitä on väännetty huumoria sitten vaikka missä muodossa tämän odotuksen suhteen, mutta sielä taustalla on kyllä ihan oikeitakin huolentunteita... vielä ei siis meillä ole uhrattu ajatustakaan synnytyksille tai lastenhuoneen huonekaluille.. :stick:

Rintakumit ja imetystissit Ainoa mikä on mielessä, äiti neuvoi että kannattaa nyt jo alkaa suihkussa karhealla puolella pesusientä hieromalla koulimaan nännejä etteivät mene rikki niin herkästi sitten kun alkaa imettämään, ja näin oon jo alkanutkin. Atoopikkona muutenkin tarvii joka päivä koko ajan rasvata joka paikkaa niin toivon että tästä rintojen koulimisesta ois oikeasti hyötyä.... Saako rintakumeja lateksittomana vai onko niitä vaan luonnonkumisia? Oon meinaan luonnonkumille allerginenkin niin vähän täytyy syynätä kaikki pumput ja kumit jos niitä tarvii sitten käyttää :kieh: siksi varmaan ostanki mieluummin ne ite varalta jos tarvii niin ei sitten käy niin että ei oo muuta vaihtoehtoa kun ottaa lateksilla ja sitten ne rinnat on vielä enemmän auki :ashamed:

Nimistä. Pojalle meillä on jo nimi ehdotelma valmiina mikä iski molemmille, mutta katsotaan onko tyyppi sen näkönen että sopis nimi sille. Tytölle sitten ei mitään käsitystä ja mikään ei oikeen miellytä. Tosin en tiedä johtuuko tämä vähän siitä että mulla on vieläkin takaraivossa ne vallitsevat toiveet poikalapsesta... Kauheat syyllisyyden tunteet tuostakin. Tottakai jos rakenneultrassa näkyy terve tyttö niin pitää siitäkin osata sitten iloita, kaipa sitten on aikaa sopeutua ajatukseen :ashamed:

Neuvolassa käytiin tänään ja siellä se Uubo jumpsutti reippaasti dopplerissa about 150 syke. Oli vaan vähä säikähdys kun kesken sydänäänten kuulumisen tapahtu rytmin kääntyminen eli ihan niinkun ois yhtäkkiä alkanu kuulua epätahtiin. Sanoi heti neukkutäti että siinä on ihan normaali rytminkääntyminen... näki varmaan mun naamasta että säikähin kun valahin varmaa harmaaksi siinä. Muuten kommentoi että erittäin vahva syke.

Paino :D edellisessä neuvolassa oli vielä tullu vaan 100g kokonaisuudessaan painoa, mutta nyt oliki sitte tullu tässä edellisen ja tänpäiväsen neuvolan välisenä aikana tasan 3 kg lisää eli n. 600g/viikko... mutta ei nyt niin musertavaa, vielä on 60kg painoraja rikkomatta että toivoa on, tosin omasta mielestä oon siltiki naamastaki vaan kavennut että en tiedä mihin tuo kaikki paino on menny sitten. Oli vähän yllätys se mittarilukema siinä mielessä mutta en tästä kyllä mitää stressin poikasta oteta :LOL:

Rautakuurille jouduttiin, hemoglobiini oli laskenu 117. Mutta veikkaan että muutenki on johtunu nyt siitä kun en niitä vitamiineja ole saanu pysymään sisällä viikkoon pariin, ja sen takia joka päivä syömisetki tullu tietenki samalla ulos ja muutkin vitamiinit kuin se mikä oksettaa. Kävinkin toissapäivänä hakemassa multivitan raskausvitamiinit niin jopa loppu tääläkin se oksentelu.

Vakuutus. Tänään kävin sitte uusimassa meidän vakuutuspalettia heti neuvolan jälkeen ja varasin samalla tälle mahallekin nyt sen lapsivakuutuksen, sen varausmaksu oli meillä 66€ keskitysetuineen :)

Perhevalmennus ei mitään käryä mitä siellä on ja koska, mutta ajateltiin kyllä osallistua miehen kanssa kun ensimmäinen on tulossa. Jos vaikka näkis siellä muita mammoja kun ei täältä tunne tosiaan ketään. Ja jos ei niin kai siellä jotain fiksuakin infoa tulee. Ainakaan en halua sitä murehtia että mitä jos sieltä ois saanukin jotain mitä en tiedä ja sitten kadun sitä ettei tullu mentyä....

No tämmösin terveisin tänään, apua tästä tuli kauhea romaani... toivottavasti jaksatte lukea :headwall: Ainii ja Millimama elä sie huoli, nii sataa täällä Valkeakoskellakin ihan maahan asti ja harmaata on :)

Lumineiti ja Uubo 18+2
 
Synnytykset on menneet helposti ja mukavasti. Kakkosen kävin hakemassa yksin, ja tod.näk. tämän kolmosenkin. Ei ole oikein lapsenvahteja :| Mutta ei se mitään, kun on hyvät kokemukset alla :heart: Eli multa saa niitä ihania synnytysstooreja kauhutarinoiden rinnalle, ei tosiaan musta saa yhtään pahaa sanaa sille puuhalle!

Tuttia ei tainnut sairaalassa olla, mutta heti kotona opetin sitä syömään. sairaalakassissa tai oikeestaan mukaan otin käsiveskan, mihin taisin lisätä kameran, laturit, imetysliivit (tää on ihan must juttu kyllä!), liivinsuojia+isoja siteitä, suklaalevy, hiusharja ja hammashoitovälineet. Kotiin laitoin kaukaloon valmiiksi kotiutumisvaatteet mulle ja vauvalle, mitkä mies toi tullessaan.

Neuvolat mulla 8-9 viikon välein. Aikamoista toimintaa ettenkö sanois.. suppareihin tosiaan sanottiin että tk:hon tai työterveyteen.. suppareita tulee, ajoittain pitää hidastaa tahtiakin, sen verran nappasee. Muuten, aika tylsää, ei mitään valitettavaa voinnissa. Voin hyvin, masu kasvaa, liikkeet tuntuu selkeästi aimaoisen vilkas epeli tuntuu olevan, liikun ja juoksen ja kiipeilen, kuperkeikkoja en enää heitä :D. Mä kyllä niin nautin raskausajasta!

Hevosenkenkä 20+0
 
Miten tätä tekstiä tuleekin näin kauheesti kun ei ehdi pariin päivään käymään lukemassa?! :D

Mulla nyt ei kummempaa kommentoimista. Lähinnä merkkailen, et osaan sit seuraavan kerran taas jatkaa lukemista tästä. :)

Huomenna rakenneultra! Jee! :)

Nellielli ja pötkö 20+2
 
vakkaripaikalla, vakkariaikaan :wave:

jeee miehen kesäloma alkaa tämän päivän duunien jälkeen :heart: me ollaan kyllä semmosia että voitas ihan hyvin olla töissä samassa paikkaa, niin mutkatonta yhteisolo on... ihanaa, saadaan kiireettömät aamut ilman herätyksiä :) (lukuunottamatta mun herätyksiä vessaan...)

liika rasitus ja vatsakivut tms havaittu on myös tässä osoitteessa... taaperon kanniskelukin iltaa kohti saa vihlomaan ikävästi. ei kyllä supistele, mutta ikävälle tuntuu, ja kun pääsee pitkälleen niin helpottaa....
tarttis osata ottaa VIELÄ enemmän rauhallisemmin, mutta hiuuuuukan on tavoitteeseen matkaa ;)

synnytykset ei ikäviä kerrottavia mullakaan, vauhdilla kaikki tapahtunut, kaikkea ei enää vuosien jälkeen edes muistakaan. ei kai tässä neljättä oltas pykäämässä jos kauheita muistoja olisi :D ensikertalaisten ei TODELLAKAAN kannata lukea kauhutarinoita, eikä oikeastaan synnytys-tarinoita lainkaan. se riittää kun tietää ne eri vaiheet mitä kuuluu olla, ja muutoin ottaa vastaan sen mitä tulee :)

huoli vauvasta kuuluu hormonien takia asiaan, mutta ei liikaa saisi joka päivä pelätä, jos kaikki on ollut hyvin...
mullakin oma tilanne on nyt tasainen eikä muutoksia ole luvassa kuin vasta sitten kun tuo laskeuma-rengas poistetaan muutaman viikon päästä. sitten alkaa jännääminen onnistuuko vessaan pääseminen. mutta koitan pitää nuo aatokset päästä pois, kaikki on nyt hyvin, ja jatkuu hyvänä. niin olen päättänyt :D

jaha pikku-taapero nukkui ekan yön isojen sängyssä, pinnis on osissa odottamassa marraskuuta :) erään vauva-ajan päätös oli tässä :)

fourth gift ja eki 17+0
 
Huomenta Mammat ihanaiset! :)

Aivan mahtavaa aktiivisuutta kirjoittelussa olette taas pitäneet. =) Eilen en ehtinyt/päässyt lueskelemaan, ja nyt on paaaaaljon mitä lukea ja kommentoida. Palaan siihen puuhaan myöhemmin ajan kanssa ( kun on päivän "oma-aika"-hetki :) ).

Sen verran nyt, että meillä oli eilen se rakenne-UÄ. Kaikki oli niin kun piti, ja KOVIN vilkas tapaus tuolla masussa matkaa. :heart: Pyöri, hyppi ja teki jos jonkinlaista volttia, kädet ja jalat viuhtoi huimaa vauhtia ja pää siinä mukana. Istukan takana nämä koreografiat suurimmaksi osaksi teki, jolloin minä en tuntenut mitään ( istukka etuseinässä ). No,sekin aika tulee kun TUNTUU.:whistle: Ja niin, nyt meni kerralla romukoppaan meikäläisen ennustajaeukonkyvyt ja "äidinvaisto". Mun superhypervahva poikaolo ei pitänyt paikkaansa: Meille tulee TYTTÖ. :heart:

Nyt aamuohjelmisto käyntiin, esikoinen heräsi ja kohta tulee kuopus perässä...Touhut siis alkakoon, mars!:)


Erika76 & Matkaaja 20+2 :heart:
 
Huomenta!

Huomenna on se päivä, rakenneultra. On kyllä alkanut jännittämään, ikinä ei niissä ole mitään poikkeavaa ollut. Nyt kun tämä raskaus ei ole mennyt ihan samalla kaavalla kuin muut, ei edes alkanut normisti, on alkanut pelottamaan, mitä sieltä löytyy.

synnytyksistä Joo, samaa mieltä edellisten jo aikaisemmin synnyttäneiden kanssa. Ei kannata liikaa suunnitella etukäteen, koska ei voi tietää mitä tapahtuu ja miten itse niihin tilanteisiin reagoi. Synnytystarinoita ei todellakaan kannata lukea. Niistä kun kerrotaan yleensä vain ne kauhuversiot. Helpot synnytykset saattaisi olla liian tylsää luettavaa

Nuo amerikkalaiset synnytysohjelmat ovat ehkä vähän siloiteltuja, mutta kyllä niissäkin vinha perä on. Ei siinä synnytyksessä välttämättä tarvitse eikä kannatakaan huutaa. Käyttää senkin huutovoiman ponnnistamiseen. Epiduraali on yleensä niin tehokas, että ei tarvitse voihkia ja ähistä tai muutakaan. Supistukset tuntuvat vain paineentunteena takapuolessa.

Yhden neuvon antoi mulle kätilö eräässä synnytyksessä. Jos on ajatellut kivunlievitystä käyttää (lähinnä epiduraali), niin se kannattaa ottaa kyllä heti kun siihen on mahdollisuus. Eli synnytys on selvästi käynnissä ja etenee. Ihan turhaa on ensin kärvistellä tuntikausia, josko pärjäisi ja sitten viime minuuteilla pyytä sitä, kun sitten voi olla jo liian myöhäistä.

Ja tätä ohjetta noudatettiin hieman mukaillen viime synnytyksessä. Ensin laitettiin epiduraali ja sitten käynnistettiin synnytys kalvojen puhkaisulla. Mulla on ollut niin nopeita nuo viimeiset synnytykset (1,5-2h), varmistettin, että ehdin sen saada. Kaksi nopeaa synnytystä on takana ilman kivunlievitystä, mutta ajattelin päästä helpommalla ja vain maata siinä sängyllä epiduraalin voimin.

Ja eikä siinä vielä kaikki. Viimeksi synnytykseen tuli mukaan lääkäriopiskelija, jonka opintoihin kuuluu muutaman synnytyksen seuraaminen. Minut valittiin kuulemma siksi, että on mahdollisuus hänelle nähdä koko synnytys alusta loppuun juuri nopeuden takia. Ei sitten luotu yhtään paineita minun suuntaan :LOL:

Yhtä minä olen jäänyt kaipaamaan. Mulla kun nuo kohtukuoleman jälkeiset synnytykset käynnistetään hieman etuajassa, niin ei pääse jännittämään sitä synnytyksen alkamista. Sitä odotusta, josko nyt supistaisi niin, että lähtisi käyntiin? Joko ensiyönä tulee lähtö jne? Täällä lähdetään synnyttämään kalenterista päivä katsoen ja kellosta vielä saapumisaika sairaalaan.

Uskon, että luonto on aika tehokkaasti hoitanut tuon synnytyspelon karkoittamisen. Loppuajasta aika moni on valmis vaikka mihin, että vauva syntyisi. Olo on tukala ja lopulta alkaa vain odottamaan, että jotain tapahtuisi. Jännitys on ihan luonnollista mutta ei kannata liikaa stressata.

Kaikki sairaalatavarat on mahtuneet pieneen Marimekon olkalaukkuun. Ei siellä paljon sitä tavaraa tarvitse. Aika menee syömiseen, syöttämiseen, nukkumiseen ja vauvan tuijotteluun. Joskus olen jonkun lehden kahviosta hakenut. Vauvan tavarat mies on tuonut sitten kun kotiin on lähdetty.

tutti Oman olen pakannut aina varuiksi mukaan, mutta ainakin Naistenklinikalla saa tutin sairaalasta jos haluaa. Kättäri on tiukempi paikka, sieltä ei välttämättä tuttia saa. Lisämaitoakin joutui aikoinaan kerjäämään (jopa sokerivauvalle), kauhea tunne. Naistenklinikalla senkin suhteen helpompaa. Onneksi aikoinaan vaihdoin sairaalaa, kuusi kertaa Kättärillä riitti.

perhevalmennus Yhden kerran olen ollut kun esikoista odotin. Se oli 90-luvun puolivälissä. Se kerta riitti. Oli ainakin silloin ihan höpöhöpöä. Kerran olen ollut sitten mukana niin, että odottajat saivat kysellä kaikenlaista aikaisemmin synnyttäneeltä. Silloin olin neljä lasta saanut.

Lumineiti Mulla nuo rintakumit ovat olleet sellaisia kirkkaita, eikös ne silloin ole silikonia? Onko luonnonkumi sellainen ruskea, ainakin tuttipullontuteissa?

Scala ja Eikka 19+5
 
Jee onnea ultratuloksista ja tsemppiä niille kellä se on ihan päivän parin sisällä!

Scala mä vähän veikkaan että niitä löytyy molempina vaihtoehtoina, yleensä luonnonkumi on tosiaan sellainen ruskea, ainakin kaikki tutit ja tuttipullon päät on olleet mitä oon luonnonkumisena nähnyt. Toisaalta onhan luonnonkumikondomitkin kirkkaita että en tiedä todistaako se väri mittään.. täytyy ottaa selvää niistä.

Nt-ultrassa muisti ultraaja kysyä että käykö normaali kortsu ennenku laitto sen siihen ultratikun päähän mutta lääkärineuvolassa ei paljon kyselty enkä sitten sanonunna mittään kun ehti jo sen niin näpsäkästi paikoillensa livahuttaa. Eipä tuommoset satunnaiset kosketukset niin haittaa, mutta jatkuva käyttö kyllä heti aiheuttaa hankaluuksia.

Kortsujahan ei oikeen meinaa löytyä mitkä ei olis luonnonkumia, ne vaihtoehdot mitkä kävis mulle maksaa n. 10€/5kpl :D tätä onki kirottu elämän aikana aika monesti x)

Tämä oli tämmönen välihuomio, ny liikkeelle --->

Lumineiti ja Uubo 18+3
 
Tutitsa tiedän meillä päin sen, ettei sitä suosiolla synnäreillä anneta, kun halutaan siihen imetykseen panostaa. Ja vaikka se imetys onkin tärkeä juttu, niin joskus se tulee sen verran korvista ulos, että uhmakkaana aion tuttia tarjota, vaikka ensimmäinen onkin tulossa. En nyt täysin allekirjoita ihan sitäkään, ettei imetys onnistuisi, vaikka tutin tarjoaisi. Myös lisämaitoa herkästi vaadin, tähän samaan imetyspainotteisuuteen liittyen herkästi jätetään antamatta, sillä seurauksella, että vauva kuivaa ja sokerit tippuu, seuraavaksi on sitten sokeritipalla vastasyntynteiden valvontaosastolla (näitä riittävän USEIN nähneenä ja tietysti kuvittelen jo itsellekin samaa kohtaloa). Ja jos epäilyttää, saako vauva rinnalta tarpeeksi maitoa, niin ei muuta kuin syöttöpunnitukset kehiin sairaala-aikana (sitäkään ei synnäreillä oikein aina ymmäretä, vaikka vauvan ja äidin parasta siinä ajatellaan). :)

Äitiyspakkaus meille ehdottomasti tulee ja hakemuksia ajattelin mahdollisimman pitkälle viivytellä, jotta olisi mahdollisuudet uuteen pakkaukseen. :)

Synnytys/B] tietysti jo mietityttää. Kaikenlaista nähneenä tietysti miettii itsellekin kaikki mahdolliset ongelmat vihreästä vedestä syntyvästä lapsesta alkaen. Vaikka tiedän, että suurin osa lapsista syntyy terveinä ja hyvinvoivana. :)

Nyt lähettevä kampaajalle nauttimaan vapaapäivästä :)
 
Huomentapäivää mammat! :)

Ohhoh, en olekaan miesmuistiin nukkunut näin pitkään. Melkeinpä jo parin kuukauden ajan olen heränny klo 5-7. Nyt on olo kuin uudestisyntyneellä! Huomaan että tuo reilun kuukauden mittainen stressaaminen ja ahdistus seulakärähdyksen+tutkimusten+tulosten odottelun vuoksi on rasittanut kehoakin melkoisesti. Oon ollu ihan helkkarin poikki saatuani ne onnelliset uutiset!

Sokereita olen seurannut pari päivää. Mulla ei ole vielä kertaakaan mennyt arvot suositusten yli, päinvastoin.. mun mielestä ne tuppaa olemaan alhaisia! Onko täällä paikalla RD-tietäjiä, joka osaisi kertoa, mistä tämä johtuu? Tai siis, ymmärrän että olen syönyt liian vähän/harvoin, mutta onko tämä myös jokin raskausdiabeteksen ilmiö? On tosi huolestuttavaa ja turhauttavaakin kun aterioiden välillä sokeri ehtii putoamaan 3:lla alkaviin lukemiin ja aterian jälkeenkin on keskimäärin 4-5. Ja olen tosiaan yrittänyt kellosta katsomalla syödä säännöllisesti, terveellisesti ja niin että aterioiden väliin tulee max 3h. Ehkä mun pitäisi syödä enemmän välipaloja? Useammin? tai ehkä mun pitäisi mennä ostamaan karkkia ;) Huolestuttaa!

Muutenkin tuo huolien määrä tuntuu olevan vakio: kun yksi iso huoli poistui niin tuli kymmenen uutta tilalle :ashamed: Ja niin kun mää luulin, että nyt sitä voi olla rauhallisin mielin! Nyt seuraan hulluna Paavon liikkeitä (jotka alkoivat tuntumaan samana päivänä kun sain tietää kromosomituloksista eli 16+5) ja välillä voi mennä melkein päiväkin ennenkuin hän ilmoittelee itsestään. Vaikka toisaalta tajuan, että kun mulla on edessä istukkakin, ettei niitä koko ajan vielä tunne, niin silti alan heti ajattelemaan että noniin, kuolluthan se nyt on :ashamed:
Puhumattakaan tulevasta rakenneultrasta joka on 13.7. En halua vielä edes ajatella sitä.. enkä tosiaankaan odota innolla!

Onnea tyttö- ja poikalupauksista! (Miten musta tuntuu, että tyttölöitä ois tulossa enemmän kuin poikia? :) )

Noista tyttö- ja poikaoloista: Vaikka itse olen ensi kertaa asialla ja melkein kaikki kehossa tapahtuvat asiat tulevat yllätyksenä, niin hyvin vahva poikaolo mulla olo jo tosi varhain. (Vaikka ehkäpä hieman salaa toivoin tyttöä ensin ihan vaan siksi kun itsekin tyttönä tietää niistä enemmän.. tunsin myös hirveää syyllisyyttä tästä niinkuin Lumineitikin taisi sanoa. Nyt olen kumminkin maailman onnellisin tästä pojasta :heart: )

Ihanaa, kun täällä on teitä konkareita, jotka kertovat meille keltanokille, miten asiat oikeasti ovat! Monesti olen saanut mielenrauhan kun olette kertoneet mielipiteenne, vaikkapa nyt tuttikeskusteluun ja synnytykseen liittyen. Kiitos!

Turussa tuulee mutta on sentään aurinkoista! Mukavaa päivää kaikille!

Anukkio ja Poika 17+5
 
Moi taas kaikille! Neuvolakäynneistä meillä on tarjottu tässä vaiheessa käyntiä kerran kuukaudessa, joista yksi oli lääkäri-neuvolantäti-käyntiyhdistelmä. Enpä kaipaa enempää, koska aika yleistä höpinää tuntuu olevan, hemoglobiinin mittausta, punnitsemista ja purkkiin pissaamista. Ja sitä ihmettelyä, että onko ollut oireita -no ei mitään -oletpa onnellinen...

Tein tänään ensimmäisen hankinnan viimeinkin! Eilen muuttokuormaa purkaessa hyllyihin ja kaappeihin törmäsin miehen vauvakirjaan. Aika vähäisesti sitä oli täytetty. Oma vauvakirja on täytetty aika täyteen ja luettu ja lapsena piirrelty varsin ahkerasti. Löydöistä innostuneena marssin tänään kirjakauppaan ja ostin Mauri Kunnaksen Vauvakirjan, jota alan täyttelemään sitä mukaa kun pystyy. Haluan antaa samanlaisen muiston lapselleni, samoin kuin äitini teki minulle. Ovatkos muut hankkineet vauvakirjoja, tai jaksaneet täytellä omille lapsilleen kirjoja aiempien lasten kohdalla?

Me otetaan äitiyspakkaus, koska kyseessä on ensimmäinen lapsi. Vaikka isot toppahaalarit ja muut talvikamppeet jäävät tämän lapsen kohdalla todennäköisesti käyttämättä.

Tuteista ja muista hoitojutuista, enpä tiedä...Lapsestahan se riippuu, eikä ole mielipiteitä puoleen eikä toiseen. Toivottavasti imetys onnistuu, koska imettää haluaisin ainakin puoli vuotta. Yritän välttää kaikenlaista äitiysfundamentalismia puoleen tai toiseen alusta saakka, ja synnärin hoitajista riippumatta, mehän vanhempina siitä päätetään mitä tutinkin kanssa tehdään. Kokeneempien neuvoja tietysti kuunnellen!

Tytölle on valmiina nimi, pojalle on vain yksi ehkä-ehdokas. Meillä tulee ensimmäisen lapsen kohdalla vastaan myös se "ongelma", että miehen puolen suku on vahvasti uskovaista, ja me emme taas heidän tietämättään kuulu kirkkoon ollenkaan. Kaiken säätämisen ja tuomitsemisen ja kastamisista keskustelemisen välttämiseksi ilmoitamme tästä syystä nimen heti synnytyslaitokselta, joten nimen pitäisi tässä ennen marraskuuta olla mietittynä :) Saapas nähdä!

Nynaeve ja Pp 17+3
 
anukkio ja RD jos aterian jälkeen arvot alkaa nelosella tai vitosella, ni sehän on ihan hyvä juttu. mutta kokeiles tihentää syömistä pariin tuntiin, onko vaikutusta? ja arvothan mitataan tunti siitä kun olet aterian päättänyt.
paljolti riippuu myös MITÄ syöt??? täysjyvä-ruisleipä pitää arvoja pitempään esim. hyvänä, kuin vaaleat leivät . ja muistathan karttaa jogurtteja? niissä on sokeria, pienessä purkissakin saattaa olla jopa 12 palan verran sokeria!!!

kannattaa varmaan soittaa ihan Diabetes-hoitajalle, sellanen löytyy joko äitiyspolilta tai ihan oman alueesi terveyskeskuksesta. he osaa neuvoa tässä asiassa PALJON enemmän kuin neuvolan terkkari!

tsemppiä mittailuihin....
 
Viimeksi muokattu:
Ultrakuulumisia piti tulla tännekin hehkuttamaan eli poikalupaus saatiin. Terveet rakenteet kuulema oli, vaikka lääkäri melko vähäpuheinen olikin. Nyt alkaa sitten vimmattu miettiminen pojan nimestä. Tytölle kun oli jo loistava nimi valmiina, mutta pojasta ei päästä yksimielisyyteen.

Ens viikolla on sitten seuraava neuvola, josta saa kelan lappuset. Töihinkin piti jo ilmoitella, milloin jää äippälomalle. Tuntuu vielä niin kaukauselta ajatella, mutta onpahan nyt sitten sekin tehty niin ei tarvitse kesälomalla mietiskellä.

Tänään aion hankkia jotain pientä ja poikamaista, vihdoinkin!

Pampula84 & pikkupapu 21+0 POKS!
 
Kiitos fourth gift RD-neuvoista. No sehän on huojentavaa tietää, että nuo 4-5 arvot eivät niin huonoja olekaan. Täytyy tosiaan kokeilla tuota ateriavälien tihentämistä. Vaikka kyllä nytkin on tehnyt tiukkaa syödä niin usein... mun ei edelleenkää tee mieli syödä. Mutta mitäpä sitä ei tekis pikku-Paavon takia!
Muutoin mun ruokavalioni onkin ollut viime aikoina kuin oppikirjasta. Mulle kasvaa kohta päähän sädekehä kun olen niin pyhimys :saint: No okei, on mullakin heikot hetkeni.. eilen söin yhden jädetuutin ja joskus tosiaan menee tuollainen sokerillinen jogurtti.. ei päivittäin mutta joskus. 12 palaa sokeria! Järkyttävää :O
Nyt menen tekemään kanapastapläjäyksen (täysjyvää tokikin) itselleni ja masukille.
 
Lumineiti ainakin Ainun rintakumit on silikonia. Itselläni on myös luonnonkumiallergia, joten tulee aika tarkkaan aina syyvättyä mistä mikäkin tuote on valmistettu. Eli kyllä meillekin löytyy näitä vaihtoehtoja. Käsittääkseni nykyään silikonia käytetäänkin enemmän kuin ennen, sillä monet tuttipullojen tuttiosatkin on silikonisia.

Acacia ja matkustaja 20+1
 
Neuvolassa kävin, toisen kerran terveydenhoitajalla tän raskauden aikana ja seuraava terveydenhoitajakäynti on aikaisintaan syyskuussa. Tosin ei haittaa, en koe noista käynneistä olevan mulle kovinkaan paljon hyötyä. Neuvolalääkäristäkään en niin välitä, kerran olen jo käynyt (ekassa raskaudessa en käynyt kertaakaan neuvolalääkärillä) ja elokuussa seuraava aika. Eli neuvolakäyntien väli on se 7-8 viikkoa, joka on mulle ihan sopiva. RD:stä kysyin ja mun ei tosiaan tartte mennä kokeisiin kun en kuulu mihinkään riskiryhmään enkä ole ensisynnyttäjä. Th sanoi suoraan ettei ole aikaisemmin törmännyt eteisistukkatapaukseen, saati sellaiseen, jolla se on toista kertaa. Sentään tiesi, mistä on kyse. Ja oli mun kanssa samaa mieltä että vaikka Hb oli 127, niin kevyt rautakuuri kannattaa suuren verenvuotoriskin takia aloittaa jo nyt.

Synnytys on nyt rakenneultran jälkeen ollut enemmän mielessä ja NKL:lle menen, älkää pliis kaikki tunkeko sinne, mun pitää ihan oikeasti päästä sinne synnyttämään ton eteisistukan takia. Tai siis sektiohan mulla nyt on suunnitteilla mutta jos vaikka taasen kuitenkin alateitse..ja missään muualla eivät varmaan uskalla sinne ihan loppuun odotella kuin NKL:lla. Kättärillä eteisistukat, vaikkei oliskaan vuotoja, leikataan viimeistään rv 37. Nyt sitten sormet ja varpaat ristissä ettei vuotoja tule, kuten ei viimeksikään. Sektiota en pelkää ja kun yhden olen alateitse synnyttänyt, ei sektio ole mikään pettymys. Tosin tässä tilanteessa sekin on aika kinkkinen juttu..

Hankintoja ei ole vielä tehty vaikka sukupuoli onkin melko varmasti tiedossa. Tärkeimmät eli vaunut, sänky (tätä tuskin alkuun tarvitaan), vaatteita, rintapumppu jne. on esikoisen ajoilta tallessa.

Sairaalakassin sisältöä en ole miettinyt, ei sinne tartte sen ihmeempiä kuin muuallekaan lähtiessä: omat pesuaineet otan, meikkejä en ja vauvalle vaatteet ja muut tarvikkeet (korvikkeen, tutin, vaippoja). Varuiksi kotiutumisvaatteet ja näistä sen verran että ne samaa kokoa olevat, joissa synnyttämään lähti.. Ja ne imetysliivt ja liivinsuojat.
HilmaVilma 20+0
 
Kiitos vinkeistä Acacia ja Scala! Onnea kaikille tyttö ja poikalupauksen saaneille taas ^^ oon niin kade kun meillä vielä niin pitkä aika rakenneultraan... Onneksi pieniä liiketuntemuksia on alkanu oleen päivittäin nytten ;)

Niin mäkin oon jotain kehityssuuntaa huomannu että luonnonkumi ei oo enään niin vallitseva, mutta nämä on kaikki uusia juttuja vielä kun eka tulossa, niin oon valmiiksi skeptinen/varautunu että tarvii itte pitää omia puolia jos ei heti näy muita materiaaleja olevan :)

Allergioista ylipäätään Mitäs mieltä muuten olette, kun ainakin itsellä noiden allergioiden suhteen on ollu semmonen käsitys että tuommosia isoja allergeenejä pitäis vähän varoa ja altistaa lasta niille tyyliin yks kerrallaan niin saa heti napattua sitten kiinni jos joku reagoi rajusti tai ristiin muiden kanssa, niin pitäiskö noita luonnonkumisia tutteja ja muita välttää sillä lapsella? Tai muita materiaaleja, kuten täyttä villaa? Eikö ruoka-aineista joskus suositeltu ainakin että esim. mansikkaa ei kannattais ihan pienelle antaa ilman pientä varausta kun se on niin yleinen allergeeni, niin onko näissä sama juttu?

En tiedä kuinka vanhoja nämä mun käsitykset on tai onko suosituksiin tullut muutoksia. Sen tiedän että nykyään ainakin aletaan herkemmin "siedättämään".

Kauhukokemus Itse kun on 5 vuotiaana kiitos tarhantätien meinannu kuolla allergiakohtaukseen, ja he eivät mua vieneet edes sairaalaan sillon työpaikan menetyksen pelossa vaan heräsin sitten ruoka-aikana tapahtuneen pyörtymisen jälkeen kuudelta illalla kun turvotus oli laskenut niin sieltä päiväkodilta, toki äiti ja isä oli vieressä odottamassa että herään ja tarha vaihtui saman tien, mutta pointti siis että en usko noihin siedätyksiin kun ei voi koskaan tietää kuinka vahva reaktio sieltä tulee eikä ajatus kotisiedätyksen pienoireilusta; jatkuvasta kutinasta tai muista ikävistä oireista tunnu muutenkaan ollenkaan oikealta vaan pikemminkin kidutukselta....

Neuvolatädillä ei meinaan ole tähän mennessä ollut asiaan mitään mielipidettä, eikä muutenkaan osallistu noilla käynneillä yhtään, vaan lähinnä työn pakosta on siinä maireana. Ei koskaan jutella muuten vaan noilla käynneillä, kaikki kolme käyntiä on ollu ohi 10min tähän asti että tehdään vaan pakolliset kokeet ja mittaukset. Toin kyllä ekalla käynnillä esiin että kaipaisin neuvoja allergioiden suhteen, ja ainoa mitä sain, niin kävin vaan tympeällä ravintoterapeutilla jolla ei ollut myöskään mitään mielenkiintoa keskustella mun kanssa muutankun raskausajan ruokavaliosta vain.

Kyllä nuo allergiat on kaikista suurin huolenaihe mulla kun oon ite niin moniallerginen että ihopolien ylilääkärit on pyöritelleet silmiään että mitä mun kanssa oikeen tehtäis, niin en toivois samaa kohtaloa omalle pienelle... :( varsinkin kun ei mitään käryä miten pitäis edetä niiden suhteen kun tosiaan ekaa kertaa tässä jakaudutaan.
Mun allergioille on sukutaustaa perus atopian kautta, mutta ei meillä kukaan muu ole näin allerginen. Kun itse olen ollut äitin mahassa niin yksi istukan pääverisuonista on ollut surkastunut, ja epäillään koko suku että sen takia mulla on puhjennu melkein kaikki mahdolliset allergiat kun tuo atopia on niin helppo pohja niille muutenkin. Siksi epäilen ettei nämä niin perinnöllisiä olekaan, mutta on mielessä silti x(

Ja taas lennetään, ei ehdi kun yhtä kahta asiaa varmaan kommentoida tänään x( :)

Lumineiti ja Uubo 18+3
 
Allergiat
Mun on kyl tosi vaikee sanoo mitään noihin allergioihin, kun mulla ei ole mitään allergiaa eikä miehellä eikä meijän kummallakaan lapsella ole. Luojalle kiitos siitä! Ja kyllä neuvolasta saa tosi hyvät ohjeet sitten ku lapsi syntyy ja kasvaa soseiden maistiasikään niin saa kaiken maailman lippui ja lappui mistä kannattaa alottaa ja kuin kauan antaa aina yhtä laatua jne. Me ainakii annettii aina viikko yhtä laatua ja sit kokeiltiin toista ja sit kolmatta jne. ja hyvin on menny :) On myös joitain, mitä ei suositella alle vuoden ikäiselle, mutta siitäkin saa laput ja neuvolassa kyllä muistuttavat. Lumineiti mansikka on just yks niistä, mitä ei suositella alle vuoden ikäselle. Ja neuvolas ainakii meille sanottii et jos vanhemmilla on allergioita ni kannattaa tosi varovasti kaikki alottaa, koska suurempi riski on, että lapsellakin on. Ja vaik meil ei oo ni silti ollaa varovasti alotettu. Eihän sitä koskaan voi etukäteen tietää. Onneks sinne on vielä niin pitkä aika ja on hyvin aikaa ottaa selvää kaikesta mahdollisesta varsinkii noihin allergioihin liittyen.

Meijän nuoremmalla neidillä on nyt vauvarokko. Ensin oli pari päivää kuumetta ja sit oli yks väli päivä ja aamul ku heräsin ni hyvä ettei kakka värähtän housuun ku katoin et koko likka oli ihan täys punasta rokkoo. Olin vaa et apua mitä toi on ja meni puol päivää stressatessa ennen ku tajusin, että toihan on vauvarokko, kävi mieles jo kaiken maailman allergiat yms.

Tänää on nyt sit verikokeis käyty ja huomen pitää neuvolaa soitella tuloksii sitte, että onko niis mitää.. Toivottavasti kaikki ois hyvin. Voi sit hyvin mielin viettää juhannuksen ja oottaa ensviikon ultraa.

Nyt lapsukaisille vähä iltapalaa ja laittamaa ne unimaahan ni pääsee ite sitte miehenkaa vähä rentoutuu ja kattoo vaikka jonkuu elokuvan viel ennen yöunia.

Niiskuneiti-87 ja murunen 19+3
 
En ole oikeastaan osannut edes ajatella koko allergia-asiaa, koska mulla ja miehellä ei ole allergioita eikä mun tai miehen perheessä/suvussa ole. Mutta tietty noita normaaleita suosituksia noudattaa esim. mansikoihin liittyen ja että antaa lapselle aina yhtä uutta raaka-ainetta kerrallaan, jotta pystyy heti tunnistamaan, jos jostain tulee allergiaa jne.

Täällä päin on neuvola normaalisti kuukauden välein, mutta nyt on poikkeuksellisti melkein 7 viikkoa väliä, kun siinä välissä on rakenneultra. Lääkärineuvola on joskus rv25-28. Normaalisti olisi ollut toinen lääkärineuvola raskauden alkupuolella noin rv13, mutta mulla sen korvasi varhaisultran yhteydessä tehty sisätutkimus rv7.

Mulle on nyt parin päivän aikana ilmaantunut kaikkia uusia oireita, joita ei aiemmin ole ollut. Ensimmäistä kertaa raskauden aikana on välillä vallannut kauhee väsymys ja on ollut pakko ottaa päikkärit eilen ja tänään. Lisäksi nyt on rinnoista alkanut tihkua maitoa ja liitoskipuja ollut pari päivää, vetää inhottavasti viiltävä kipu nivusiin asti. Muilla samoja vaivoja?

Ihania ultrakuulumisia ja tyttö-/poikalupauksia :flower: Toivottavasti juhannus menee nopsaan ja tulee maanantai, jolloin meilläkin on vihdoin rakenneultra. Himputin myöhään täällä päin, kun tulee jo rv21 täyteen.

idylli 20+4 :heart:
 
Moikat :wave:

Ompas täällä ollut vilkasta :D hyvä niin.

Nopeita kuulumisia.. väsy on kovaa ja ehkä hiukan syynä tuo esikoisen valvomiset, kun tehdään hampaita. . Ja eihän tässä raskaudes pääse lepään sillon kun haluis. Välil aattelen et oon mä hullu ku näi putkes nää teen.;)

Sokerirasitus kokees käyty ja joudun menee vkolla 25 uusiksi oli niin lähellä arvot.

Rakenneultra on parin vkon päästä ja sitä innolla ootan. En aio kysellä kumpi tulee.

Synnytys tai perhevalmennukseen emme nyt mene kun esikoisesta olimme.

Äityiyspakkaus otetaan vaikka tuosta esikoisestakin se otettii.

Fourth gifth minkäs ikäinen taapero teillä on ja paljonkos tulee ikäeroa?täällä tuo esikoinen on nyt 10kk ja ikäeroa tulee 1v 3kk
 

Yhteistyössä