MARRASKUUN 2012 masuasukit <3 *toukokuussa*

Maha on kasvanut nyt jo sen verran reippaasti, että oli pakko käydä eilen ostamassa mammahousut. Ei tule mitään työpäivistä, kun jalassa on farkut, jotka ei anna yhtään vyötäröltä periksi ja kuitenkin kyykistelemäänkin joutuu välillä. Täytyy sanoa, että kun sovituskopissa housut jalkaan kiskoin, niin en ole ikinä eläessäni pitänyt mitään niin mukavantuntuista päällä kuin nuo housut :D Kotonakin aina hiihtelen trikooverkkareissa, ja on kyllä helppo olla niissäkin.

Yleensähän puhutaan, että toisessa raskaudessa maha alkaa näkyä aiemmin, mutta tämä on minulle ensimmäinen ja kyllä tuossa jo sellainen pallo on, että ei jää arvailujen varaan miksi maha pullottaa. Onko täällä muita ensimmäisen odottajia, joilla maha näkyy jo selvästi? Ja on noussut näkyviin jo pari viikkoa sitten ihan selkeästi. Mies oli viikon ulkomailla ja takaisin tullessaan ihmetteli, kun sillä aikaa sain kasvatettua jo ihan oikean mahan :D

Acacia ja toukka 14+2
 
Toiveajatus Mulla kans klexane piikitykset käynnissä, mutta mulla tosiaan ollut vuonna 2006 veritulppa vasemmassa pohkeessa. Oli sillon aikanaan aika paljon ylipainoa, käytin e-pillereitä, tupakoin sillon tällön ja sit suvussa on viä tätä rasitetta. Sen takia laitetaan koko raskauden ajan piikkejä ja myös 6 viikkoa synnytyksen jälkeen.

Acacia Mulla tulossa eka, eikä pahemmin mahaa kyl viä näy.. kyl mulla farkut puristaa, mut mulle on tullu painookin tässä pahoinvoinnin takia. Kun en pystyny syömään kun tiettyjä ruokia ja liikkuun en päässy. Onneks nyt pahoinvointi helpottunu ja oon päässy liikkuun. Painokin pikkusen tipahtanu.. odottelen ny kuitenkin, et sitä mahaa kans tulis näkyviin! Olis niin kiva! :)

nellielli ja pötkö 14+4
 
Rontti1 ei meilläkään tyyppi sielä ultrassa mitää kuperkeikkoja vetäny, vaan oli nukkumassa kun mentiin ja saatiin herätellä sitä :D kätilö tökki ja heilutteli mahaa että hei dude nouse ylös. Siinä toinen sitte venytteli oikee mallikkaasti ja sen jälkee vähän siinä liikuskeli, mutta ei mitään jumppaa vetänyt :) eikai sitä uneliaana jaksa kukaan riehua ;D kätilö sanoi silti että kyllähän tuo ihan vilkkaalta tuolla vaikuttaa että ei ole syytä huoleen.
 
Acacia kaveripyyntö laitettu ja yksityisviestiin vastattu.

Mulla on kyllä omaan silmään jo selvä vauvamaha :) Ne jotka eivät tunne, vois kattoa että on lihonut, mutta mun maha on niin muuttanut muotoaan että <3
Se on mun mielestä niin käsittämättömän hellyyttävä, että harmittaa nuo hankitut löysät paidat.. Tänään laitoin sitten oman paidan, joka normitilanteessa on löysä, nyt korostaa massua :)
Viimeinen takki, toppatakkia lukuunottamatta, päällä, joka menee kiinni.. Tulis jo lämpöiset, että vois takin hylätä kokonaan..
 
Toiveajatus Täällä kans yksi Klexanepiikittelijä! Mulla sama tarina kuin nelliellillä eli syvän ja laajan laskimotukoksen sain 2005 oikeaan jalkaani. Ehti tukos kasvaa nilkasta ihan nivusiin saakka kun lääkärit ei tajunneet että 27v. naisella voi veritulppa olla ja lopputuloksena olinkin melkein 2 viikkoa sairaalassa liuotuksessa. Hoidon jälkeen tutkimuksissa ei kuitenkaan löydetty mitään geenivirhettä tai mutaatiota syyksi. Mulla ilmeisesti e-pillerit, ylipaino, tupakointi ja vielä pitkä automatka aiheuttivat tuon tukoksen.
Mulla aloitettiin Klexanet jo lapsettomuushoitojen aikaan kun ilmeisesti hoidoissa käytettävät hormonit aiheuttivat mulle pari pinnallista laskimotukosta. Mulla taitaa olla siis aika vahva syy tukoksiin nuo hormonit. Nytpä sitten olen pistellyt Klexanea jo vuoden vaihteesta ja pistelen varmaan tuonne seuraavaan vuodenvaihteeseen saakka eli myös sinne 6 vkoa synnytyksestä asti.
En ymmärrä miksei sinulle Klexanea voisi jo määrätä jos itse olisit halukas ja motivoitunut jo sitä pistämään. Ei siitä tapauksessasi ainakaan mitään haittaa ole.

Tuna ja sintti 12+3
 
rontti1: ei meilläkään vauva kauheesti liikkunut, aluksi liikkui mutta rupesi sitten unille ja kätilö sai tökkiä kauan hereille että saatiin turvotus mitattua.

Lääkärineuvola oli tänään. Verenpaineet ym. ok. Paino oli noussut 2 kg viime käynnistä (5 viikkoa sitten)Syke kuului, ei vieläkään mitenkään helposti, lääkäri joutui minuutin verran etsimään, vähän meinas jännityskäyrä mulla nousta... Seulontatulokset eivät olleet vielä tulleet, terkka arveli että niissä ei mitään epänormaalia ole, ne olisi jo ilmoitettu. Monta purkkia otettiin verta. Seuraava neuvola kuukauden päästä. Rakenneultra aika ilmoitetaan kotiin paikkoin.

Mulla on muuten yksi jännä ominaisuus, jonka juuri muistin aiemmista raskauksista. Eli mulla on rintakudosta myös kainaloissa ns. lisärinnat. Kuullostaa aika scifiltä :D Ne alkaa kasvaa noin puolivälin raskautta ja on ihan sikakipeet pallot kun maito nousee myös niihin synnytyksen jälkeen. Normioloissa niistä ei tiedä mitään. Eli jos jollain alkaa löytyä pattia kainalosta näillä paikkeilla raskautta niin ei kannata panikoitua...

Nelli 12+5
 
Voi hataraa päätäni... piti vastata vaiks kui monelle, mutta enpä enää muista keille kaikille! :O
Ainakin Suzyy, mä luulen kans samaa kuin Juuri (?) , että kyseessä on ulostemassa (kuullostaa ällöltö joo...) Oikealla alavatsallahan massa pakkautuu ja hoikilla varsinkin tuntuu hyvin. Ootko käyny sen jälkeen vessassa ja vieläkö se tuntuu?
Ja Lumineiti, voitat varmasti taistelun, tsemppiä!
Mä meen tänään shoppailemaan housuja, verkkaritkin puristaa, ellei niitä laske mahan alle. Aikast ihanaa, vaikkei oikeen vauvamahan näkönen toi masu viel ookaan, mut mammavaatteilla näyttää oikeelta :D
Tomeraa torstaita!
Kasvimaa 13+4
 
No niin, nyt on kaikki halukkaat saatu lisättyä faceryhmään, paitsi neonroze
Kaveripyynnön olen tainnut laittaa, sekä kaksplus yksityisviestin.. Jos sait kaveripyynnön keltahuopahattuiselta facehenkilöltä, niin hyväksy ihmeessä ;)
 
Viimeksi muokattu:
tunafish-78 Mä olin 21-vuotias kun mulla todettiin tulppa. Ja oli kans aika vaikeeta lääkärin tajuta, että näin nuorella sellanen on. Ensin väitti kivenkovaan, et mulla on jalassa vaan tulehdus, kun mun jalka puutui koko ajan ja alkoi lopulta särkeenkin ihan hulluna jopa nukkuessa..ensin anto mulle vaan kuusisataista buranaa, mut lähetti onneks verikokeisiinkin, kun ite halusin mennä. Jos en olisi halunnut, niin ei olisi laittanut. Että onni oli, että ite en uskonu kyseessä olevan vaan tulehdus.

Kasvimaa Huomasin kans eilen mammahousuja kokeillessa, että vaikkei mulla viä oo sellasta raskausmahaa oikeestaan, niin niissä housuissa kyl näytti jo vähän siltä.. :)
 
Nellielli Joo mä ehdin olla varmaan 2 viikkoa saikulla sen jalan kanssa ja sain vaan aina uutta ja tehokkaampaa särkylääkettä. Lopulta en pystyny kans nukkumaan säryiltä ja onneksi sitten viimein oli vastassa sellanen lääkäri joka tajusi tilanteen vakavuuden. Ollaan molemmat tosi onnekkaita ettei tulppa lähtenyt liikkelle :O

Mä ootan että ompelutaitoinen anoppi saapuisi etelänreissulta niin meen tilaamaan siltä mammahousut! Jotku vanhat farkut ainakin vois muokata mammamallisiksi. Asion muutenkin siellä Great girls -osastoilla joten noissa ketjumyymälöiden mammamallistoissa ei oikein koot riitä mulle. Pitää siis itse heittäytyä kekseliääksi anopin avustuksella. Jos jollain muulla samaa ongelmaa, niin netissä MissyMom näytti myyvän äitiysvaatteita myös isommissa kokoluokissa. Tietty toi netistä tilaaminen on aina arpomista sen oikean koon kanssa...
 
mahan näkyminen ei siitä voi kyllä sanoa että näkyy seuraavasta aina paremmin... se on tosi yksilöllistä.
itellä pullahtanut ekasta jo hirmu aikaisin, eikä puhettakaan et ois voinut normi-vaatteita enää aikoihin pukea.
kaverini taas oikein TOSI hoikka, ja kolmattaan kun odotti, oli langan laiha vielä tosi pitkään! se niin riippuu jokaisen kropasta, aineenvaihdunnasta ja niin edelleen.
ite oon ostanu äitiysvaatteita kirpparilta, niitä löytyy ihan uuden veroisina. ja edullisesti.
ja parit housut oon ite ommellu, siis kaventanut. että eivät tipu jalasta. pitikin mennä laihtumaan :D
monu tuttu ihmetellyt et kasvoista huomaa et oon kovasti laihtunut... ei ne ole tajunnu mahaa tuijottaa ;) huppari peittää ehkä hiukan vielä, mutta kiva saada piristävää palautetta, että laihduttaminen kannatti!

mehän pistettiin miehen kanssa urakalla painon pudotus päälle tossa helmikuun lopulla. no, mä sain sen liki 8 kiloa pois, mies on saanu 10kg. eikä muutettu muuta kuin peruna ja hiilarit vähemmälle. ei siis kokonaan pois. vaaleat leivät vähemmälle kans, ja tiukasti pidetään karkkipäivästä kiinni, välillä repsahtaen :D lisätty paljon kasviksia ruokaan, ja pidettykin säännölliset ruoka-ajat. unohtamatta kunnollista aamupalaa sekä kevyttä iltapalaa. ja nesteitä. ja on kyllä siis kannattanutkin.

sikiön liikkumattomuus ultrassa se voi riippua aivan täysin kellonajastakin, vauvalla voi olla jo selkeä uni-rytmi.
mulla on kaikissa kolmessa odotuksessa vauva ollut alusta saakka selkeä-rytminen, ja monesti jos neuvolakin sattui olemaan sen uni-aikaan, piti herätellä että saatiin kunnolla sydänääniä kuulumaan.
ja mikä mukavinta, sen rytmin sain pidettyä vauvan synnyttyäkin :) helppoa :)

kesä on täällä :) niin saapuivat pääskyt :heart: voi niiden liverrystä ..... ihanaa, muutenkin ulkona ihanan kesäinen tuoksu, lämmin.... kukkapenkkiä möyhentelin tuossa ulkoilun ohella, ja niin tekisi mieli kärrätä multaa, mutta en tuon laskeuman takia uskalla mitään niin raskasta alkaa tekemään. sitä paitsi mies komentaisi välittömästi jos tietäisi ;)
mä rakastan kukkien hoitoa, ja pihan nyppimistä :) se on jotenkin niin rentouttavaa!! ja kun rikkaruohot kerää penkistä pois , näkee kätensä työn tuloksen välittömästi. ja pihapiiri kun on nätti ja siisti, on kiva olla.

kerpele ja löystyneet nikamat tai jotain :) onko sulla yliliikkuvuutta nikamissa? kuulostaa niin samalta tuo paukkuminen... mulla on, ja tukivyön hain alkuviikosta, liikkuminen PALJON helpompaa!!!!
mulla nikamat poksuu, aivan kuin vetoketju menis ylhäältä ales.... ja se löystyminen on käynyt edellisessäkin odotuksessa hyvin aikaisin. tarttis olla ne selän lihakset vaan niin hirveen timmissä kunnossa, että ei pahenis. tarttis vissii sitäki alkaa jumppaamaan....

lantionpohjan lihasten jumppaaminen muistakaa hyvät naiset jumpata!!!!!! neuvolassa ei ainakaan mulle ole koskaan sanottu, MIKSI......
Nyt jos koskaan sen tiedän... kohdun laskeuma ei ole kiva juttu. verta vuotelee päivittäin, ja se vaan tippuu tippumistaan. onneks maanantaina on lääkärineuvola. jos saisin lähetteen polille niitä tukirenkaita asennuttamaan...
ite oon nyt tehnyt joka aamu niin, et laitan herätyksen puolta tuntia entistä aiemmin, ja sen ajan jumppaan sohvalla maaten. sitten jumppaan vielä kesken päivän, ja iltasella esim jonkun tv-ohjelman ajan. puolisen tuntia silloinkin. tiedä sitten onko siitä enää hyötyä kun tilanne on jo tämä, mutta yritän ainakin kovasti.
olen mä jumpannut joka synnytyksenkin jälkeen, aloittanut jo heti osastolla maatessa. mutta netistä löytyikin infoa, ja koska mullakin on taaksepäin kallistunut kohtu, se lisää laskeuma-riskiä huomattavasti. no eipäs ole tätäkään kukaan lääkäri viittiny mulle etukäteen sanoa, et oisin jumpannu sitten vaikka viimeset 10 vuotta päivittäin.
mun mielestä tää asia on AIVAN liian salattu. että siitä ei puhuta neuvolassa heti. ja painoteta näitä syitä, mikä voi olla seuraus jos jumpata ei hullun tavalla, tai vallankin jos taaksepäin kallistunut kohtukin sattuu vielä olemaan.
oon päättänyt et jos mulle sattuis tarvittaessa tekemään keisarinleikkaus, niin haluan mun papereihin valmiiks, et saavat tehdä kohdunpoiston samalla kerralla, kun mahanahka on auki vedetty.
mä en halua enää ainuttakaan raskautta!!!!! en!!! kyllä neljä riittää, ja nää vaivat tuskin seuraavassa odotuksessa yhtään helpommat oiskaan.

tällainen avautuminen ennen pikku päivänokosia :D

hiphei ja hellurei :)
 
HK3, Kuume82, nellielli ja Tunafish -kiitos ihan älyttömästi kun kerroitte omasta tilanteestanne! Auttaa paljon kun kuulee muitakin tapauksia kuin oman navan.

Tuo on on nimittäin ollut varsinainen kuuma peruna, johon kukaan lääkäri ei ole oikein halunnut ottaa kantaa. Jo lapsettomuushoidoissa oli puhe että alotetaan joo joskus ja viimeistään kun tulen raskaaksi. Ja kun tulin, ei lääkärit se kummemmin asiaa kommentoinut. Neuvolasta meni lähete neuvolalääkärille, joka laitto sisätautien puolelle, mutta sieltä ilmeisesti tullut vain lausunto, että ei aloteta kuin vasta synnytyksen jälkeen.

Mietin jo hetken, pitääkö mun varata yksityiselta aika, mutta kun meillä se tilanne, että muutamme muutaman viikon päästä pohjoiseen niin ajattelin ottaa siellä uudestaan asian esille. Jos menisi vaikka niin kuin HK3:lla että olisi joku konsultaatio kun raskaus etenee.

Ja te kenellä tukos jo ollut niin tavallaan lohdullista lukea, että jos sellainen sattuu, niin siitä voi tosiaan selvitä ihan ehjin nahoin. Ja ilmeisesti se tosiaan ennemmin minuun iskisi kuin vauvaan, joka sekin olisi siinä tilanteessa hyvä asia.

Massusta:
Mulla tuota pehmustetta on muutenkin tuossa navan ympärillä hieman, joten pömppö varmaan peittyy vielä tehokkaasti sen alle. Kädellä kyllä tuntee, että kyllä se kohtu sieltä nousee kokoajan, mutta milloin se näkyy niin, että muutkin tajuaa... Mammahousuja olen kuitenkin pitänyt jo hetken -on ne vaan niin mukavat eikä kirraa tuota alavatsaa kuten muut housut!

Niin ja Tuna, näytämme menevän samoilla päivillä! :)

toiveajatus 12+3
 
Pakko kysyä tuosta neuvolalääkäristä, että missä päin Suomea se on jo niin aikaisin kuin viikon 12 tietämillä? Monella on näemmä jo ollut.

Ainakin täällä Helsingissä eka neuvola (terveydenhoitaja) oli mulla 8+4, toka on 17+5 ja eka lääkäri kuulemma vasta viikolla 26! :O Sitä ennen ei siis ole minkäänlaisia lääkärintarkastuksia luvassa.

Hemoglobiinin tulokset sain (eilen np-ultran yhteydessä otettu) jo tänään. On kuulemma 121, joten sitten mahd. seuraavalla neuvolakäynnillä tulee määräys lisäraudan syöntiin. Alle 110 ei kuulemma saisi mennä.

Onko muuten aiemmin synnyttäneillä vinkkiä siitä, mitä rasvaa/öljyä kannattaisi käyttää raskausarpien ehkäisyyn? Hyväksi koettuja siis? :D

Neitipippuri 11+5
 
lääkärineuvola ainakin täällä länsi-rannikolla on np-ultran aika viikoilla 12-13 suunnilleen. helsinki taitaa säästää.....

raskausarvet ja rasvaus eläissäni en oo rasvannut. arpia on jokunen jäänyt, mutta mitä väliä niistä. ei mua haittaa. alkuunhan ne on tosi tummia, mutta kyllä vaaleneevat. en häpeä kulkea bikinit päällä rannalla tai uimahallissa. kertoohan ne siitä että muutama tenava on tullu maailmaan tämän kehon kautta :)
kaveri mulla kauhisteli kerran et miten mä kehtaan , sattui paidan helman alta huomaamaan, kun nostin jotain.
tukivyö voi auttaa siihenkin, ainakin näin uudesti-synnyttäjällä, ettei maha paina ja venytä jo alkukuukausista saakka.

lisärautaa kannattaapa kokeilla apteekista kräuterbluftsaft-nimistä mehua, suosittelen tuota ennemmin kuin rauta-tabletteja: ne kun saattaa kovettaa vatsan tosi kovaksi....
tuo mehu nostaa nopeaan arvoja, viikon-pari kun hörppii, niin saattaa auttaa. eikä vaikuta vatsan toimintaan. -ja musta se on vielä älyttömän hyvääkin :p

päiväkahveelle....
 
Hei vaan pitkästä aikaa!

Ei mitään uutta auringon alla, joten en ole jaksanut kirjoitella. Lukemassa olen toki käynyt, uusiakin on mukaan tullut.

Mulle tuli aika Naistenklinikalle, joka oli 12.10. eli mulla olisi jo silloin rv 36. Piti ihan soittaa, että mistä syystä ne mut silloin sinne haluaa. Kätilö luki koneelta, että tämä on synnytystapa-arvio. Olin ihan :O. En ole sellaisen tarpeessa, kahdeksan lasta olen jo tuolta alakautta puskenut, luotan siihen, että tämä yhdeksäskin tulee ihan ok-tavalla. Aikamme keskusteltiin ja tultiin siihen tulokseen, että nyt on jommassa kummassa päässä käynyt moka, joko th:lla tai NKL:n ajanvaraajalla.

Lähetteen oli tarkoitus koskea loppuraskauden kontrolleja, kun mulla on taustalla se kohtukuolema. Kätilö sanoi, että ilman muuta tuota aikaa aikaistetaan, ja nyt mulla alkaa tehostetut käynnit sitten rv 30 eteenpäin eli syyskuun alusta. Kyllä putosi taas kivi sydämeltä, kun tietää pääsevänsä tarkempaan syyniin.

neuvolalääkärit Itse en ole oikein perillä montako lääkärikäyntiä täällä Helsingissä on, koska itse en ole niissä kahden viime raskauden aikana käynyt, juurikin tuon tehostetun NKL:N tarkkailun takia ei tarvetta.

Viime raskaudessa neuvolakäynneissä säästettiin, eka oli n. rv 10 ja seuraava rv 22. Nyt ovat palauttaneet tuohon väliin yhden neuvolakäynnin. Eli ei ollut kovin pitkäaikainen säästöyritys.

Mutta se on nyt suuntauksena, että tuota alapäätä ei turhan takia sorkita, eli ei niissä neuvolalääkärikäynneissä juurikaan mitään menetä. Ei se lääkäri siellä juurikaan kummempia tee, kuin th pystyy tekemään. Ainoastaan silloin, jos on ollut esim. supistuksia, niin on tietenkin hyvä, että se alapääkin katsotaan. Th:t ei sisätutkimuksia tee, ellei heillä ole myös kätilön koulutusta.

raskausarvista Mulle tuli ensimmäisessä raskaudessa, sen jälkeen tuo mahanahka on ilmeisesti sellainen ikuinen raskauspussi, että uusia ei ole näkynyt. Riippuu varmaan ihan kudostyypistä, tuleeko vai ei. Voin lohduttaa raskausarpia saavia, että ei ne juurikaan enää 18 vuoden jälkeen näy. :)

mahan näkyminen Itse huomaan pömpön ilmestyneen alavatsalle, ei se vielä muille näy. Jotenkin uskomatonta, kun aikaisemmin olen ollut ihan normaali vielä puolenvälin jälkeen. Voi olla, että tuo kohtu on jotenkin isompi kuin aikaisemmilla kerroilla. Eihän edellisestä synnytyksestä ole kuin reilu vuosi.

kotona olosta Tämän nuorimmaisen kanssa oli tarkoitus olla kotona elokuulle. Puolen vuoden hoitovapaa oli mahdollinen kun sain ä-vapaan aikana säästettyä ja tuli suht muhevat veronpalautukset. Nyt se tuskin on mahdollista. Hyvä jos pystyisi siihen vuodenvaihteeseen 2013-2014 olemaan. Sen jälkeen on pakko alkaa tekemään osittaista työviikkoa. Meillä kuljetusalalla nuo työpäivät kun on 12h ja kun perheessä on kaksi sellaista, niin on mahdoton yhtälö.

Kiitos muuten Missymom-nettikaupasta vinkanneelle, lähtee muutamat vaatteet tilaukseen!

Scala rv 13+6
 
Raskausarvista mulla ei ole tullut kahdesta raskaudesta ainuttakaan. Olen molemmilla kerroilla rasvaillut Bodyshopin rasvaisella vartalovoiteella. En tiedä onko auttanut vai onko vain geeneistä kiinni. Mutta sitä rasvaa löytyy nytkin...

Hiustenvärjäys uskallatteko värjätä ihan normisti? Entä käyttää kaikki ryppyvoiteita ym.? Mä oon ollut tähän asti aika tarkka eli en oo mitään ylimääräistä käyttänyt. Mutta nyt kun kaikki oleellinen on jo pienelle kehittynyt niin taidan pistää juurikasvun värjäykseen ja kaivaa kunnon naamarasvat käyttöön :D

Nelli
 
Mun on pakko tulla avautuu...tänään oli neuvolan lääkäri ei siinä mitään,mut ku huomasin et kyseinen lääkäri on omaa ikäluokkaa ja vielä mies. Voi ku tuli kamala fiilis ku se sano siinä vähän jännittyneenä,et housut pois ja tohon pöydälle makaa...olisin niin halunnut juosta ulos siitä huoneesta!! En missään nimessä ikinä halua käydä vapaaehtoisesti miesgynellä. Lääkäri hoiti työnsä mallikkaasti mitä ny mielestäni pikkasen kovakouraisesti käsitteli masua.

Uskoa täynnä ja muru 12+2
 
Raskausarvista en tiedä voiko johtua mutta kamu käytti raskausvyötä eikä tullut arpia, seuraavassa raskaudessa ei käyttänyt ja tuli arpia. Itselle tuli loppuviikoilla aina lenkil lopuksi arven alku mikä venyi sitten arveksi ja nyt meinasin kokaista tuota vyötä,,ihan jos se auttaa ni hyvä mutta jos ei ni sit ei mahda mitään =)
kyllä ekassa raskaudessa järkytyin niit arpia mutta hyvin ne on vaalenneet =)
 
Raskausarpia mulla tuli, paljon, syviä ja tummia. Rinnoista reisiin asti ulottuu mun arvet. Yritin ehkäistä erilaisilla voiteilla, öljyillä, kaikella mahdollisella. Apteekistakin tuli ostettua voidetta, joka oli erityisesti raskausarpien ehkäisyyn, luontaistuotekaupasta hain voidetta, jonka piti häivyttää jo syntyneitä arpia, eipäs tepsineet nekään. Oli kaksi erilaista vyötäkin käytössä, joten mun kohdalla se ei ehkäissy arpia, eikä muutoinkaan tuntunut miellyttävältä päällä. Mä luulen, että joillekin niitä vaan tulee, tekipä mitä tahansa.

Huomenna iltapäivästä ois ultra. Jännittää onko pienellä kaikki hyvin. Muutamana yönä on ollut herra Matti Nukku kadoksissa, toivottavasti ensi yönä ei tartte herätä pyörimään sängyssä omien ajatusten kanssa.

Inari & Juri Kakara 12+6
 
neuvolalääkäri oli täällä kanta-hämeessa jo viikolla 12. seuraavasta en tiedä milloin on.

raskausarpia ei esikoisesta juurikaan tullut. ihan sellaisia haalukoita tuli lähinnä alas kylkiin ja reisiin alkuvaiheessa, kun paino nousi vähän reippaammin. näkyvät juurikin vain tietyssä valossa. mutta itse mahan kohdalle ei tullut ollenkaan. juurikaan en muistanut rasvailla. luulen, että on enemmänkin kiinni ihon/kudoksen tyypistä. vaikka varmastikaan ei ahkerasta rasvauksesta ainakaan haittaa ole:)

hiustenvärjäys oon kanssa ollut värjäilemättä alkuraskauden ajan. ja nyt sen kyllä alkaa huomaamaan:D esikoisesta kyllä värjäsin ihan normaalisti. olen aina värjännyt kestovärillä enkä noita sävytteitä tunne ollenkaan, mutta tuli sellainen ajatus, että pitäisiköhän kokeilla vaihteeksi sellaista. luulisi, että ei ole ihan niin tujua tavaraa, joskaan kestävyyskään ei tietysti vastaavanlaista.

töissä jouduin pomolle kertomaan jo viikolla 8, kun jouduin olemaan vuoden takia sairaslomalla. ja hän puolestaan kertoi apulaispomoille. kaikki ovat ottaneet uutisen hyvin iloisesti vastaan:) tänään kerroin yhdelle työkaverille, kun puheissa tuli sopiva paikka. kukaan ei ole vielä kehdannt suoraan kysyä vaikka maha kyllä pullottaa sen verran, että telttapaitojenkin alta vähän näkyy:D jotenkin oon ite tosi huono kertomaan näinkin ihanasta uutisesta ihmisille, joten oon vaan ootellu josko joku kysyisi tai muuten tulisi sopivasti puheeksi.

Acacia juuri muistelin esikoisen raskautta ja kyllä minulla jo tähän aikaan oli maha ainakin jonkin verran näkyvillä. tosin paino oli muutenkin noussut juuri tuossa alkuvaiheessa. olinkin tosi hoikka, kun aloin odottamaan. tässä raskaudessa maha pullahti hieman aikaisemmin esiin. elopaino jäi +5kg esikoisesta ja nyt alkuraskaudessa ei ole tullut juuri ollenkaan lisäpainoa.

Suzyy vieläkö sinulla siellä se möykky? selvisikö mikä on/oli?

tänään on ollut taas vaihteeksi pinna niin kireällä:mad: ihan kaikki ottaa päähän ja rankasti. ihan jokuset adrenaliini ryöpyt tänäänkin saatu, milloin mistäkin:kieh: pahoinvointi tulee yhäkin aina iltaisin, vaikka oksentamaan ei ole enää tarvinnut. ja ruoka ei oikein maistu. eipä tässä muuta..

annis ja bebe 13+0 POKS POKS!!
 
neuvolalääkäri oli minulla tänään (Oulunseutu) ja viikkoja tänään poks 12 tai sit 12+4 kun tuli hieman lisää ultrassa. :) Onhan tuo lääkärikäynti hieman turhahko, mutta siellä varmaan saa paremmin vastauksia/apuja, jos on ns. 'hankalia' kysymyksiä. Itse kysyin siitä panacodista ja lääkäri oli sitä mieltä, että mielummin buranaa, jos on pakko jotain ottaa. Oli kyllä mukava lääkäri! Toivottavasti olisi sama jatkossakin, kun muistelen että esikoisesta oli jokaisella kolmella käynnillä aina eri ja sitten vielä jälkitarkastuksessa uusi lääkäri.

raskausarpia ei ensimmäisestä tullut, ja pidetän peukkuja, ettei tule tälläkään kertaa. minäkin käytin bodyshopin vartalovoidetta ja varmaan samaa tälläkin kertaa. hiuksia en ole nyt uskaltanut värjätä ja lopetin nyt toistaiseksi kynsilakkojenkin käytön. Turhaa rassata sikiötä turhilla kemikaaleilla, jos vain mahdollista. Tällä on sellainen biokampaamo, olisikohan siellä jotain turvallisia hiusvärejä, kun mulla on kyllä niin elottoman värinen tukka, että kun tämä vanha väri tästä haihtuu niin marraskuuhun on pitkä matka ilman värejä. Onneksi mulla ei näy juurikasvu, kun väri vain laimenee tasaisesti joka puolelta.
 
mulla kanssa hemoglobiini oli ekalla käynnillä joku 116, mut en ite huolestunu niin paljon ku terkkari, kun mulla on ennenki päivitelty samaa asiaa (vaikka syön monipuolisesti ja terveellisesti). Olin muutenki aatellu ottaa lisävitamiinia, kun taas oon vähän laiskempi ostaan hedelmiä, kun ei yliherkkyyksien takia voi mussuttaa oikeastaan kuin banaania ja appelsiinia... Multivita jeesas rautapitoisuuden paremmalle tasolle. Oottelen vaan, että omat parsakaalit ja pinaatit kasvais parvekkeella...!

Töissä kertomisesta. Mulla "työkaverit" tietää, mutta pomolle (jota nään harvoin) en oo viel kertonu. Teen menekinedistämistä eli kaikki työkaverit on muilla firmoilla töissä, paitsi silloin kun tuuraan/autan parissa työssä. Mutta mun pitää muutenki lopettaa työt, kun tässä muutaman kuukauden sisällä muutetaan toiselle paikkakunnalle, enkä rupea vähäisiä tuntejani sieltä ajamaan. Mutta en oo tosiaan siitäkään päässy vielä mainitsemaan tälle "vakkari" pomolle. Kesälomatuurauksia en aio tehä ihan senki takia, että on aika ikävää työnantajalle, jos joudun ottaan saikkua väliin. Kaupoissa hyllyttäminen on kuitenki aika raskasta, ainaki se mitä ite teen ja oon joutunu aiemmin käydä fysioterapiassakin kun selkä menny paskaks. Ja tänään jouduin jo hidastaan tahtia, kun tuntu repäsykipuja vatsassa.
Neuvolassa kylläki yritti kovasti sanoa mulle, että kyllä se työnteko kannattaa, mutta menispä ite päiväks tekeen mun duunia sen sijaan että koko päivän istuu ja juttelee mukavia...

Ootan ekaa, mutta mun maha on kasvanu jo ihan hirveesti! Kohtu oli kätilön mukaan aika takana eli periaatteessa ei pitäis näkyä..? Silti mulla on jo melkonen suojakerros tuohon ilmaantunu, vaikka oon muuten ihan hoikka ollu. Painoa tullu 5kg lisää... Ens viikolla on pakko lähtee kaupoille katteleen uusia vaatteita! Jotenki halusin uskoa siihen, kun mies sano ennen raskautta jo, että mulle varmaan tulee vaan sellanen pallo, mikä synnytykseen jälkeen häviää heti pois, kun oon niin laiha. Musta on alkanu tuntua, että nyt tapahtuu se meidän suvun norsuuntuminen.

Mut ei nyt muuta. Kauheesti aina luettavaa, kun ei ehdi niin usein käydä kattomassa! Tsemppiä ihan kaikille! Alan paremmin kommentoimaan, kun pääsen enempi jyvälle! :)
 
Uskoa täynnä mä kysyin jo ekassa neuvolassa, et onko täällä naislääkäreitä. Onneksi kaikki on kuulema naisia. :) En oo ikinä käyny miesgynellä ja se ois aivan kauheaa.

Täälläkin on epämääräsiä mahatuntemuksia ollu monta päivää. Ei suoranaisesti kipua, mutta ei myöskään mitään mukavia tuntemuksia. Toivottavasti kaikki on hyvin. Seuraava neuvola vasta 2 viikon päästä ja ultra 20.6.

Täällä Oulussa muuten neuvolalääkärikäyntejä raskauden aikana kolme ja terkkarilla sit n. 10 kertaa. Lääkärit muistaakseni viikoilla 12, 26 ja 36 tai jotain sinnepäin.

Raskausarpia mulla on ollut varmaan ainaki 10 vuotta, koska tuota mahaa on joskus tullut hankittua syömällä. Ne toki on jo vaalenneita. Kauhulla odotan, millaisia tulee. Toisaalta eipä ne mua ulkonäöllisesti haittaa, jollei ihan älyttömän kipeitä ole.

Onko jollain muuten tullut jo se hormoniviiva, linea negrako se nyt oli?
 

Yhteistyössä