Marraskuun masuasukit 2013 *helmi-maaliskuussa*

Edelleen oireetonta huomenta täältä suunnalta!

Tervetuloa uusille:wave: ja onnittelut plussasta!!

Hyvä steliini, että vuoto ja kivut loppuivat. Toivotaan, että kaikki kuitenkin olis pienellä hyvin:heart:

Eilen kilahti kaksi digi-testiä postilaatikkoon ja tänäaamuna piti heti toinen tehdä. tulos: "raskaana 2-3". eli ainakin hormoonitasot nousee... La tulee luultavasti muuttumaan ultrassa, jos sielä kaikki hyvin on, kun menkkojen mukaan pitäisi tänään olla jo 5+4. Veikkaan siis, että ainakin viikolla tulee menemään eteenpäin.. Vielä kolme piinallista viikkoa ultraan...

Mulle tuo VU oli itsestään selvyys. tämä raskaus siis ensimmäinen, josta varhaisultraan menen, mutta tämä johtuu siitä, että viime raskaus päättyi viikolla 11+6 np-ultrassa löytyneeseen kuolleeseen alkioon (vastasi viikkoja 8+1) ja mulla ei edes oireet loppunut, vaikka pieni oli ollut kuolleena jo monta viikkoa. Keskeytys oli aika rankka kokemus, kun vuoto ei edes ensimmäisestä lääkesatsista lähtenyt, vaan jouduin 3pv:n jälkeen hakemaan vielä toisen satsin, josta alkoi sentään edes jonkinmoinen vuoto. Itse keskenmeno kylläkin tapahtui vasta 3vko tämän jälkeen ja ekat menkat kun tuli heti perään, niin vuosin yhtä kyytyiä 9VKO!!
Ei kiitos samaa enää toiste.

Nyt täytyy painua töiden pariin, ihanaa aurinkoista päivää kaikille mammoille

-Nelly rv jotain 4-5 kai?
 
hensq Kyllä mä hankkisin ne rannekkeet, hyvä jos niistä on jotain apua mutta jos ei auta niin ei ole ihan hirveä tappio, parikymppiä maksoin apteekissa niistä. En mäkään oksentanut, esikoisestakin vain kerran koko raskauden aikana mutta olo on ollut niin karmea että oli pakko kokeilla. Yöksi otin pois kun ne vähän painaa ranteeseen, eli siihen akupisteen kohdalle tulee oikein punainen jälki, mutta aamulla laitoin kyllä kiltisti takas. Tuo painaminen ei kyllä tunnu niin että haittaisi käyttöä, mulla oli töissä nää ja teen käsillä koko ajan, ei tuntunut kuin jossain painavimmissa nostoissa huomas. Näähän on nyös matkapahoinvointiin, en usko että läheskään kaikki siinäkään oksentaa, voi vaan pahoin. Kokeile ihmeessä, mä olen ihan fiiliksissä kun on siedettävä olo nyt!

stellini hyvä että loppui nuo ikävät oireet. Nyt toivotaan että kaikki on niinkuin pitääkin!

Monet pohtii sitä että pikkuisen koko ei ultrassa vastaakaan itse laskettuja viikkoja/päiviä. Varmasti alkaa huolestuttaa, mutta voisko olla että siellä se pikkukaveri on vielä niin pieni että ultraajan on vain hirmu vaikea mitata pomminvarmasti ja tarkasti? Haluan vain sanoa siis sitä että en huolestuisi jos lääkäri ei ole sanonut mitään mikä antaisi aihetta huolestua :) Itsellä ei ole asiasta kokemusta mutta kuitenkin nyt puhutaan milleistä ja millin osista, mitenköhän tarkasti edes kunnon ammatilainen pystyy mittaamaan?

Mä en ole menossa varhaisultraan, np-ultra pitäisi pikku hiljaa varata että saa sellaisen ajan kuin itselle sopii. Mullahan meni nla viikolle 10 eli täydessä epätietoisuudessa mennään. Näen silmissäni kauhukuvaa tuulimunasta tai ultrassa toteamuksen että eihän täällä mitään ole, olet kuvitellut koko jutun. Pöh, pitäisi vaan osata ottaa rennosti! Oletan että nla yrittää sydänääniä kuunnella viikolla 10, muistaakseni esikosta kuulin jo hirmu aikaisessa vaiheessa. Silloin kyllä oli tuo massu vähän lituskampi :)

Joku jossain toisessa ketjussa totesi että ihanaa kun liikkeet tuntuu olisko ollut 9+3, että on toinen lapsi ja esikoisestakin oli tuntenut 10+. Eihän se voi olla mahdollista, vai voiko?

Tänään vietellään "osavapista" eli myöhäiseen iltavuoroon vasta töihin. Eilen olin taas ihan poikki, piti ottaa pikku päikyt töiden jälkeen, sitten taas jaksoi touhuta. Ja kaivoin eilen virkkuutyön esiin, ja pläräsin lankavarastoa :) Neuloosi yltyy! Samalla löysin keskeneräisiä töitä joita äidiltäni jäi, meinasi padot revetä. Tuskin ikinä pystyn niitä loppuun saattamaan. Hän nukkui pois pari vuotta sitten. Välillä tulee mieleen että voi kun äiti olisi päässyt näkemään vielä tämän vauvan, siis jos sinne asti nyt päästään :'( Tämä on tätä tunteiden vuoristorataa, välillä itkettää, välillä naurattaa!

Onko muilla hirveä jano? Mä voisin juoda monta litraa, töissä varsinkin on vaikeaa kun suu kuivuu rutikuivaksi eikä kaupan puolella voi lipittää vettä koko aikaa. Iltaisin vesituoppi kulkee matkassa, olinpa sitten olkkarissa tai makkarissa, ja vissyä voisin juoda myös vaikka kuinka paljon.

Aurinkoista tiistaita kaikille ja onnea uusille plussanneille :flower:

Ms. Moneypenny 8+0 poksutipoks!
 
nelly mulla vähän samantapainen kokemus.. paitsi että lääkkeellisestä tyhjennyksestä kesti yli viikko ennenkuin alkio tuli ulos ja olin todella kipeä. Mulla alkio vastasi 8+6 ja todettiin neuvolan ultrassa sykkeen sammuneen ja sieltä naikkarille sitten kuulemaan varmistus. Siitä menikin sitten 2kk seuraaviin menkkoihin ja 3-4kk siihen, että sain ekan negatiivisen raskaustestin. Vuosi meni tähän raskauteen ja nyt onkin sama la kuin viime vuonna. Jos nyt viimein tämän lapsen saan syliin niin olipa pitkä odotusaika...
Nyt tuntuu, että pitäis päästä ultraan taas uudestaan, vaikka olikin kaikki VU:ssa juuri kuin pitää ja päivälleen oikean kokoinen alkio. Jos kasvu on jatkunut, kuten nämä oireet, niin tänään 8+3. Kuulema 9. viikko on kehityksen kannalta kriittisin.
 
Huomenta Mammat!

Ensinnäkin Susimieliii, muista varata neuvola! :)

Hirmunen Jano vaivaa täälläkin, pahimmillaan menee 1 1/2 l kivennäisvettä yöllä pelkästään.

Jokaisen viikon toivoisi menevän nopeasti ja ongelmitta. Viikon päästä olis sitten neuvola jota odotan innolla. Kuitenkin yrittävät siellä kuulostella sydänääniä. Antaisi taas mielenrauhaa lisää.

Eilisen voimakkaan repäisykivun jälkeen, repäisytuntemukset lisäntyneet.
 
Miramei näin mäkin sen vähän järkeilin. Esikoista kun odotin (LA 30.9.) muistelisin että vappuna mulla oli jo selkeästi pientä vatsaa ja liikkeitä tunsin joskus toukokuun aikana, ekaksi sellaisia kuplia ja myöhemmin tajusin että kyllä ne on liikkeitä! Harmi kun viikkoja en ole tainnut kirjoittaa mihinkään.

Mulla on nyt iPadilla se WomanLog pregnancy, sinne iltaisin laitan oireita ja painon yms, näyttää viikot ja kertoo mitä milläkin viikolla tapahtuu. On se hienoa nykyään kun voi melkein sen vauvankin ladata tablettiin :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Tia.M
Hei!

Ilmoittautuisin mukaan:

13.11 /Tillinäiti/35 /4./NKL tai KOS

Meille siis neljättä odotellaan. Aamuisin on ollut nyt parin päivän ajan niin huono olo että olen oksennellut. Muuten oireita ei kauheasti ole, rinnat välillä aristaa.

Catherine tuossa alussa pohti, että murehtii sitä meneekö raskaus hyvin kun edelliset menneet. Täytyy tunnustaa että minullakin samoja tuntemuksia. Meillä kolme tervettä lasta, raskaudet ja synnytykset olleet helppoja, niin jotenkin sitä ajattalee että nyt varmana jotain menee pieleen. Pikkasen veristä vuotoa ollut parin päivän ajan, ja sitä kovasti stressaan miten tässä käy. Kovin toivottu tämä vauva olisi meille..
 
moneypenny mulla on kans järkky JANO! Juon ihan hirveesti vettä ja silti suuta kuivaa koko ajan!

murri kiitos muistutuksesta! Lappu on keittiö pöydällä muistuttamassa!

huonovointisuus mä en ole oksennellut mutta sellainen "kehnotus" on koko ajan ja vähän aaltomaisesti pahenee, uutta (ei ollut esikoisestakaan) on se että aamulla kun on tyhjä vatsa, on oksu lähellä, epäilen että tässä raskaudessa saattaa olla enemmän huono-olo kun ekassa. Yyyh.

Voi vauva, mun kaverilla on laskettu aika viikon päästä, iih! Miten musta tuntuu että hurahdan hormonihuuruissani siihen ipanaan ihan totaalisesti :D

Susimieli ja kuopus 5+2
 
Pojan neuvolassa sain sanottua että olen raskaana. Eka neuvola-aika varattiin 16.4 Terkkari oli niin onnellinen, on aika läheiseksi tullut meille joten siellä vähän tirauteltiin kyyneleitä. Neuvolan laskujen mukaan laskettu aika olisi jo 17.11. Mutta en vielä sitä ala muuttelemaan. Se on vaan päivä joka ei viimekään raskaudessa merkinnyt mitään (poika syntyi 42+4). Viime raskaudessakin Vau:n laskuri antoi yhden extra päivän, muut huomanneet?

Moni täällä miettii varhaisultran mittailua. Esikoisesta poika oli muka viikkoa pienempi mittauksissa ja tiesin ettei se voi olla mitenkään mahdollista koska positiivinen raskaustesti ei voi tulla niin aikaisin. Niskapoimu-ultrassa tuo viikon heitto katosi ja sikiö vastasi normaalia kokoa. Älkää siis huolestuko, sellaista minikatkarapua on äärettömän vaikeaa mitata. :) Toki jos syke ei näy ja oviksen kohta varmasti tiedossa (lapsettomuushoidot) niin asia on silloin toinen.

Tasan viikko olisi varhaisultraan. Onneksi pääsiäisenä on paljon kyläilyä missä voi yökkäillä ja kuluttaa aikaa nopeasti! :)

Hyyppis+ihme 6+1 (6+0)
 
Viimeksi muokattu:
Tän hetken ruokavalio on täällä aika mielenkiintoinen.. Kaikki lämmin ruoka oksettaa, mies lämmitti äsken lihasoppaa ja mun on nyt pakko lähteä ulos karkuun tätä hajua. Eilen illalla paistoi sipulia ja makkaraa, voi yök! Mitään oikeaa ruokaa ei tee mieli ja on niin pala kurkussa ettei pysty syomään. Tällä hetkellä menee:
-näkkäri, voilla ja juustolla
-maito näkkärin kanssa
-kahvi (yks kupillinen)
-kiiwi tai vesimeloni pieninä määrinä
-itsetehty mehujää omasta mehusta
-vissy ja vesi
-jääkaappikylmä porkkana ja tomaatti
-vitamiinit ja foolihappo meinaa juuttua kurkkuun mutta ne runnon väkisin alas

Että silleen, viime viikolla vielä pistelin hyvällä ruokahalulla paistettua ja rasvaistakin ruokaa ja jogurttia yms., nyt ei pysty..

Tervetuloa taas uudet odottajat!
 
Hyyppäjäinen kiitos sinullekin tuosta kommentista varhaisultran mittailuun liittyen. Vaikka itsekin vahvasti uskon, että kyseessä on mittavirhe, niin kiva kuulla komppausta muiltakin :)

Minulla olis nyt siis 8+2 menossa. Oireita ei ole tänään taas juuri ollenkaan. Rintoja on eilisen ja tän päivän vihlonut, mutta muuten ei mitään. Treenitkin kulkis lähes normaaliin tapaan kun vaan uskaltais. Painoja olen jo vähentänyt esim maastavedossa ja kyykyssä.

Onko teillä vatsassa ulkoisesti muutosta havaittavissa? Itse olen huomaavinani, että pieni pötsi olisi jo tullut. Olen normaalisti hyvässä kunnossa ja vatsa ollut ns. tiukka :) Toki onhan se suurimmaksi osaksi turvotusta.

Vatsantoiminta Tein illalla rahka-luumu (piltti/bona) hässäkän johon lisäsin myös mustikoita. Vatsa toimi tänään tosi hyvin. Lisäksi olen syönyt jo kymmenisen vuotta apteekin vi-sibliniä, josta on muuten ollut minulle apua vatsantoimintaan. Syön sitä siis säännöllisesti. Mutta senkin vaikutus on muuttunut raskauden myötä. Mutta tuleepahan siitä lisäkuitua.
 
No itse olen vielä niin alussa, ettei ultran perusteella ole laskettua aikaa laskettu, mutta olen huomannut sen, että viimeisten kuukautisten perusteella laskettuna raskausviikkojeni määrä (ja laskettu aika) ovat "väärin". Täytyy siis käyttää sellaista laskuria, joka huomioi myös kierron pituuden (itselläni ovulaatio 18. kiertopäivänä ja 34 päivän kierto, oletus 28 päivän kierrosta kaikilla ärsyttää...) tai "säätää" kuukautisten alkamispäivää hieman myöhemmäksi. Olen kuullut, että jotkut pitkän kierron omaavat naiset ovat neuvolassakin kertoneet oikeaa myöhemmän kuukautisten alkamispäivän saadakseen "oikean" lasketun ajan ja raskauden viikkomäärän.

Näkymisestä: Pötsiä on täälläkin, vaikka mennään vasta 5. viikolla. Turvotustahan se kai tässä vaiheessa vaan on, mutta maha on kyllä sellainen pinkeä ja pyöreä, ei löllö kuten aiemmin turvonneena. Hoikasta/kutakuinkin hyvästä kunnosta lähdettiin täälläkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Miramei
Täällä 5+6 menossa, vielä 2 viikkoo sinne neuvolaan. Pahoinvointi tuntuis ehkä vähän lisääntyneen parin päivän aikana. Se on painottunut aamuun, heräämisen ja aamupalan väliin, niinkuin muillakin mitä tänne on kirjoitettu. Oksentamassa en ole käynyt, mutta hetkenä minä hyvänsä... :$

Mun teki eilen niin kauheesti mieli vispipuuroa ja vanilijakastiketta, vaikken vispipuuron ylin ystävä ole koskaan ollutkaan. :D Nyt oon vetäny 2 kulhollista sitä saarioisten mössöä ja kohta pitää varmaan opetella tekeen sitä itsekin.

Mun maha on niin turvonnu, että oon jääny jo yhdelle työkaverille kiinnikin. Noista netin animaatioista oon kattellu, et missä vaiheessa mahan pitäis pullahtaa esiin ja vielähän sinne on matkaa... :)
 
Mun mielestä vatsan näkyminen on niin yksilöllistä ja aiemmin synnyttäneillä saattaa näkyä paljon "herkemmin" se masu, varsinkin jos edellisestä masun kasvatuksesta on suhteellisen vähän aikaa :) Mulla tosiaan synnytyksestä 1v3kk ja iltaisin kun maha on viimeisen päälle turvonnut, se on tosiaan ihan vauvamahan muotoinen (ei nyt mikään jäätävän iso silti :D) vaikka olenkin hoikka ihminen. Tiukkoja paitoja välttelen ihmisten ilmoilla... Nyt vain huomannut sen eron, että se turvotus ei laske yön aikana kokonaan vaan koko ajan on sellainen pikkupömppö alavatsalla vaikka tosiaan turvotustahan tuo.

Täällä etominen jatkuu... Joku tuolla kirjoitteli, että jos ostais sen pahoinvointirannekeen vaikka ei oksennukseen asti kuvotus menisikään ja itse ajattelin nyt sitten samaa. Tämä kuvotus on nimittäin niin häiritsevää! Yleensä söin kaksi lämmintä ateriaa päivässä plus välipalat yms. , nyt ei maistu kuin korkeintaan se yksi lämmin ruoka ja sekin on valittava tarkkaan mikä sattuu maistumaan :D Omenat maistuu, ihan niinkuin esikoista odottaessakin. Valion Mansikkajogurttia olen syönyt viimeisen viikon aikana tosi monta, kun aiemmin en tykännyt niitä sokeripommeja lainkaan ostaa. Leipä ei kertakaikkiaan maistu, eikä puuro eikä enää näkkärikään. Mitä mä oikein syön?! :D Kaikki on vaan ällöttävää, mutta sitten kun saa jotain alas niin on hetken aikaa ihan hyvä olla. Parhaiten maistuu kaikki raikas, mehut on himotuksena :D

Ekaan neuvolaan päivää alle kaksi viikkoa aikaa... Huomenna pojan oma neuvola, saas nähdä tuleeko vaihdettua pari sanaa tästä raskaudesta terv.hoitajan kanssa :)

pupup 6+2
 
Täällä kans jano ihan koko ajan, jääkylmä vesi ihan parasta. Mulla heti jos ruokavälit pitenee 4 tuntiin tulee oksennus, ollu opettelemista syödä jotain pientä säännöllisesti 3 tunnin välein. Tällä hetkellä herkkua ananas ja suolakurkut :D
 
Tänään kävi ihan uskomaton juttu:

Kävin siis työpaikallani. (Tiedoksi niille, jotka eivät tiedä, niin olen hoitovapaalla.)Taukohuoneessa oli muutamia työkavereita, ehkä 5-6 kpl. Yksi heistä sanoi kuuluvalla äänellä: "Tässä huoneessa on raskaushormoneita!" Sitten hän kysyi minulta suoraan, että onko masussa uusi vauva. Olin aivan ihmeissäni, mutta en voinut tapani mukaan muutakaan kuin kertoa totuuden. Nyt siis joukko työkavereita tietää, vaikka tarkoitus oli odottaa ainakin ultran yli.

Viikonloppuna käytiin miehen vanhemmilla ja heille kerrottiin vauvauutinen, koska äitinikin tietää. Anoppi siihen totesi:"No minä arvasin. En vaan viitsinyt mitään kysyä." Anopille oli jo viime kerralla siellä käydessämme tullut sellainen olo, että varmasti on vauva tulossa.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Olen ennenkin huomannut/kuullut, että joillain naisilla (varsinkin vanhemmilla) on tuollainen ihme kyky aistia milloin nainen on raskaana. Siis ilman, että raskaudesta näkyisi mitään ulkoisia merkkejä.

Mutta nyt ulkoilemaan. Tuolla kun on niin ihana aurinkoinen ilma :)

Aurinkoisia ajatuksia 8+4
 
pupup mulla on vähän samaa ongelmaa, nälkä on koko ajan ja tyhjällä mahalla alkaa ällötys, mutta kun melkein mitään ruokaa ei tee mieli! Täytty tänään kaupassa kulkea aistit valppaina ja ostaa vaan sellaista mitä tekee mieli.
 
  • Tykkää
Reactions: pupup
Aurinkoisia ajatuksia, mulle ei kukaan ole suoraan mitään sanonut mutta itselläni on sellainen kutka että joku on jo arvannut.. Sellaisista pienistä asioista ja kommenteista tulee sellainen olo että kiinni on jääty. Saapa nähdä sitten kunhan kerrotaan asiasta julkisesti niin kuinka moni myöntää jo tietäneensä.

Mulla juilii nivusia välillä, nyt pari kertaa muutaman päivän sisällä hetken juilinut ja sitten se häviää.
Väsymys jatkuu edelleen eikä mitään muutosta aamuvirkkuiluun.. Ärsyttävää kun sitten väsyttää koko päivän eikä jaksais tehdä mitään. Onneksi tämä varmaan jossain vaiheessa menee kuitenkin ohi ja kunhan elimistö taas tottuu tuohon suurempaan valon määrään.
Ällötys ja paha olo tulee mullakin tyhjällä mahalla. Aamulla olo helpottuu heti kun syö. Nälkä tulee muutenkin normaalia nopeammin, oisko aineenvaihdunta kiihtynyt jotenkin.

Niinu & itiö 6+1
 
Moi,

täällä varovaisesti kuikin, kolmatta ehkä odotellaan, toivottavasti. Muutaman päivän olen taustaillut, mutta nyt uskaltauduin jopa kirjoittelemaan=)

La olisi parin laskurin mukaan 27.11. eli ihan alussa ollaan, oireita ei juuri ole, paitsi äärimmäisen ylikehittynyt hajuaisti, siksipä hiukan varauksella suhtaudun -testata olen tietenkin ehtinyt jo neljästi:LOL:
 
Eka neuvola vihdoin varattu eli 9.4. Neuvolantäti olisi kovasti halunnut ajan jo ensi viikolle, koska nyt tulee kiire sikiöseulontoihin, mutta kovasti työllistetty onpi hän. Silloin siis viikot 9+6. Kuopuksesta kävin 8+jotain ja jo silloin saatiin kuulumaan sydänäänet :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Aurinkoisia ajatuksia: Jännityksellä odotan, voisiko mulle käydä noin. Maha kun tuntuu paisuvan ja naama varmaan loistaa :) Itse kokisin tuollaisen tilanteen todella epämiellyttävänä, etenkin työpaikalla. Pidän hieman epäkorrektina kysellä kenenkään raskaudesta, edes silloin, kun maha on jo selvästi esillä. Mielestäni pitää odottaa, että toinen itse ottaa asian esille.
 
Tervetuloa uudet maitovalaat! :)

Missä on mun äklötykset??? Välillä ollut vähän jotain mukamas mut oon tainnu kuvitella. :D En varmaan oikeesti niitä haluaisi mut tuntuis vaan "raskaammalta" :D kun ois isompiakin oireita. Menkkakipuilua edelleen, ei kuitenkaan pelkoja tässä kohtaa kun ukonkin saanut uskomaan että isompi osa raskauksista menee ihan hyvin :)
Masu on kasvanut jo vaikkei mitään viikkojakaan vielä, neuvolaan ensi viikolla :)

Missä kohtaa ekana ultrataan? Me ei siis mihkään varhaisultraan olla menossa :)

Muilla ihmeellisiä mielialan muutoksia? Täältä löytyy... Saatan käydä itkemään jos mies sanoo ettei kaupassa ollut esim suklaata mitä olisin halunnut. Välillä olo suunnattoman onnellinen eikä mikään haittaa ja nyt tänään olen ollut silmittömän vihainen ja iltasella taas iski kauhea masennus/suru kohtaus... :/ Inhottaa kun ei itsekään "tiedä mikä vaivaa". Ukko saa minusta niin tarpeekseen vielä näiden kuukausien aikana...


Inhottaa kun mies käyttää nuuskaa ja polttaa tupakkaa satunnaisesti. Itsehän lopetin polttamisen heti kun sain tästä tietää. Eihän miehen tarvi "kärsiä" tästä mut tuntuu epäreilulta :/ :D ja tämä siitä valitus taas tuntuu lapselliselta :) ääh. Oon niin hämilläni näiden tunteideni kanssa. Ystävänikin suututin vaikka nyt tuntuu ettei mitään ongelmaa ois ees ollu...

Aadaz ja ötökkä<3 POKS 6!
 
  • Tykkää
Reactions: flode

Yhteistyössä