Marraskuun masuasukit 2013 *lokakuussa*

Tambers: mulla oli esikoinen laskeutunut, paikat hieman pehmenneet ja kanava lyhentynyt (n. 2cm) rv 35. Silloin sanottiin, että saattaa syntyä hetkenä minä hyvänsä. Poika syntyi sitten 38+5. Kakkosesta ei sitten ollut enää tuota loppuraskauden lääkäriä, joten en tiedä mikä tilanne noilla viikoilla oli, mutta toinen lapsi meni viikon yliaikaiseksi ja kun kävin äitipolilla tarkistuttamassa tilanteen, kun lapsen liikkeet olivat vähentyneet, lääkäri ilmoitti minun olevan 5cm auki ja passitti suoraan synnytyssaliin. Vauva syntyi siitä 2 tunnin päästä :)

Nyt tästä kolmannesta kävin maanantaina neuvolassa, ja neuvolantäti lähetti vielä lääkärille hieman kivuliaiden supistusten vuoksi. Niinhän siinä kävi, että paikat oli jo todella pehmeät, kanava lyhentynyt 2 senttiin ja vauvan pää jo kuulemma tosi alhaalla. Lääkäri tuumasi, ettei ole ihan normaalia uudelleen synnyttäjällekään näillä viikoilla ja kielsi kaikenlaisen liikunnan, mm. pyöräilyn, kävelyn, siivouksen jne. Sairaslomaa olisi myös halunnut kirjoittaa äitiysloman alkuun (siihen siis vielä 2,5 viikkoa), mutta kun sanoin, että voin tehdä vaikka etätöitä sohvalla maaten, niin lupasi, että voin hoitaa pakolliset hommat loppuun. Olen nyt sitten yrittänyt ottaa tosi rauhallisesti, mutta silti supistelee melko usein, alaselkää ja -vatsaa juilii, kohdunsuulle tulee sellaisia tiukkoja vihlaisuja aika ajoin ja eilen säikähdyksekseni tuli myös vähän kirkasta verta. Soitin paniikissa synnärille, josta sanottiin että voi seurailla kotona, mutta jos tulee yhtään lisää verta tai supistuksia, pitää lähteä näytille. Tämä huoli on jotain aivan uutta, koska aikaisemmat raskaudet ovat siis sujuneet hyvin ja olen saanut liikkua ja pyöräillä loppuun saakka. Myönnän olevani huono hidastamaan tahtia ja nautin arkiliikunnasta, joten nyt köllöttely sohvalla ja hissukseen liikkuminen kotioloissa ottaa aika raskaasti pannuun, mutta mitäpä sitä ei lapsen hyvinvoinnin vuoksi tekisi :) Kuulemma rv 34 viikon jälkeen saisi taas alkaa liikkua hieman vapaammin, synnytystä ei enää silloin estellä, jos lähtee tulemaan. Eli vielä 2 viikkoa tätä edessä, sitten saa ehkä jo kävellä lähikauppaan :)

Tirpsi: mullakin oli painoindeksi raskauden alussa 20 ja painoa on nyt tullut ekasta neuvolasta n. 7 kg, mutta omien laskelmien mukaan raskauden alusta n. 9 kg. Myöskään minä en kuulu niihin rennosti painonnousuun suhtautuviin, vaan ahdistaa kyllä melkoisesti. Mulle ainakin on kertynyt vyötärölle ja lantiolle ylimääräistä ja reidet ja käsivarret ovat myös saaneet omansa. Painonnousu on aiemmissa raskauksissa ollut n. 7-10 kg, eli samaa luokkaa kuin nyt, joista sairaalaan on jäänyt n. 4 kg, ekan parin viikon aikana sulanut 1-2 kg ja loput, eli 2-4 kiloa ovat jääneet siihen saakka, kunnes lopetin imetyksen. Vaikka olen imettänyt vauvoja 7 kk:n ikään saakka (n. 4 kk täysimetystä), imetys ei ole minun kohdallani kiloja karistanut, koska ruokahalu on ollut jotain aivan käsittämätöntä imetysaikoina. Vasta imetyksen lopettamisen jälkeen ruokahalu on palautunut ennalleen ja loputkin kilot vähitellen karisseet. Ja vaikka tiedän, että näin käy todennäköisesti tälläkin kertaa, jo valmiiksi ahdistaa se lihava ja löysä olo, mikä kropassa tuntuu synnytyksen jälkeen ja vauvan ensimmäisinä elinkuukausina. Tiedostan kyllä, että ongelma on pieni ja siitä on aivan turha valittaa, elämässä on paljon isompiakin murheita, mutta halusin siis jakaa omat kokemukseni, jos joku muukin kärsii vastaavista tuntemuksista.

Marrastuuli ja poitsu 32+1
 
Tambers mun mies on just huomenna illalla tulossa kotiin viikon jenkkilän matkalta :)

tirpsi Ei sitä painon nousua kannata ressata. Mulla tuli esikoisesta 18(!)kiloa ja kaikki lähti 1,5 viikon sisään synnytyksestä! Ehkä tuon aiemman kokemuksen takia tää nyt tullut 10kiloa ei tunnu pahalta. Mä en ainakaan lihoa raskausaikana vaikka painoa tuleekin reilusti. Ja mä en myöskään yhtään viihdy tukevammassa kunnossa noin niinkuin normioloissa!

Oon niin ikionnellinen kun toi isäntä tulee huomenna kotiin! Että onkin ollut ikävä! Ja esikoinen on kans ootellut kuumeisesti isiä kotiin.

Susimieli ja Pikkusisko rv 33+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tambers
Tirpsin ja Marrastuulin kanssa jaan samanlaisia ajatuksia painonnousun suhteen. Ennen raskautta painoindeksi ollut aina 20-21 ja nyt tosiaan tullut melkein 10kg. Aina olen harrastanut liikuntaa ja muutenkin elänyt terveellisesti. Koko raskauden aikanakin olen pystynyt liikkumaan kävelyn, pyöräilyn ja kuntosalin muodossa. Liikunta toki muuttunut kevyemmäksi, mutta määrällisesti ei ole vähenytynyt. Kesällä tuntui todella vaikealta hyväksyä, että paino nousee, vaikka elintavat eivät ole kovin paljon muuttuneet. Toki tiedän, että painonnousu kuuluu asiaan, enkä sitä vastaan ole sinänsä yrittänyt taistella. Nyt tietysti, kun on ollut huoli siitä kasvaako vauva tarpeeksi, en ole osannut miettiä niin paljon painonnousua. Toisaalta kummastuttaa mihin ne 10kg on mennyt, jos vauva ja maha ovat pienet... Se varmaan selviää synnytyksen jälkeen:whistle:

Neuvolatädin kanssa puhuin kesällä ajatuksistani painonnousun suhteen. Huomasin, että itseäni helpotti suunnattomasti se, kun neuvolatäti suostui antamaan oman arvionsa siitä, minkä verran painoni nousisi koko raskauden aikana. Sen keskustelun jälkeen oli kiva, kun oli jokin silloin suurelta kuulostava paino, jonka kohtaamiseen pystyi alkaa henkisesti valmistautua.

Marrastuulille vielä kiitos siitä, että kerroit miten kilot ovat sinulta lähteneet aiempien raskauksien jälkeen. Itselläkin ehkäpä aina ollut se mielikuva, että imetys kuluttaa ne loput kilot pois.

lumililja88 36+5
 
Marrastuuli, lumililja88 ja susimieli, kiitos painonnousua koskevista viesteistä. Helpottavaa kuulla, että muillakin on saman suuntaisia ajatuksia asian tiimoilta. Etenkin marrastuulin tekstistä tuli hyvä mieli, mukavaa että jaoit omia kokemuksia meidän untuvikkojen kanssa!

lumililja88, hyvä, että sulla suostui neuvolan täti puhumaan asiasta järkevästi. Varmasti on mukavampi olla kun joku ottaa tosissaan ja kuuntelee sekä yrittää auttaa pääsemään kehää kiertävistä ajatuksista pois. Voi että kun mullakin olisi tuollainen neuvolatäti!

Hui. Tasan kuukausi laskettuun aikaan. En jotenkin vieläkään tajua, että vauva voi syntyä käytännössä päivänä minä hyvänsä! Toki mitään oireita ei noita parin yön menkkamaisia jomotuksia lukuunottamatta ole ollut, mutta silti. Sairaalakassin pakkaaminen on edelleen tekemättä ja osa hankinnoista on vielä ajatuksen asteella eikä huonekaan ole lähellekään valmis. No, ensi viikolla voisi aktivoitua noissa hankinnoissa..

Tirpsi ja poikanen 35+4
 
Moi taas!

Mulla lääkärineuvola 1,5 viikon päästä ja Espoossa asustelen, eli täällä ainakin on loppuraskaudesta. Mikä on kyllä oikein mukava.

Itsekin olen alkanut sairaalakassia pakkaamaan, eihän tässä tosiaan enää ole kuin kuukausi laskettuun aikaan :eek: Mulla ei ole mitään mielikuvaa, mitä esikoisella oli päällään kun tultiin sairaalasta kotiin, ja nytkin tuntui kaikkein vaikeimmalta valkata vauvalle vaatteita.
 
Mulla on alkanu mietityttään, pitäiskö alkaa opiskeleen synnytysasentoja jne..:D Synnärillekkään en ole käynyt tutustumassa, vaikka sen olisi voinut tehdä kun 32 raskausviikkoa on täynnä. Onko muut käyneet synnärillä katsastamassa paikkoja?
En myöskään ole alkanut pakkaan sairaalakassia...Äh, vaikea näin aikasin kun sinnehän pitäs laittaa semmosiakin asioita, joita tarvii ihan joka päivä? Pitäs varmaan lista laatia. Vaava on huomenna täysiaikainen<3 Jännäää! Vaikka mitään merkkejä synnytyksestä ei kyllä ole. Onko tämä sitä viime hetken panikointia kun alkaa miettimään, pitikö tehdä muutakin kuin pestä vauvalle vaatteet ja laittaa sänky kuntoon? :D

Miramei & Sintti 36+6
 
Joku kyseli että kattooko täällä kukaan erilaisia äitejä täällä ilmoittautuu yksi. :) Ekan kaudenkin katsoin ja nyt innolla toista kautta.. :)

Miramei täällä ei ole mahdollista enää käydä tutustuus synnäriin, ennen kuulemma oli.. :/ No itse sen reippaan viikon vietin sielä vuodeosastolla niin tiedän ainakin missä se on ja miltä näyttää..

Tosiaan täällä ollaan vieläkin yhtenä kappaleena mikä on tietenkin hyvä juttu.. :) Viikkoja on jo sen verran että ei enää tarvii olla pakkolevossa ja suppareiden estolääkkeetkin on otettu pois.. :) Kyllä supistuksia tulee jonkun verran kun touhuan, sitten on pakko mennä aina huilaamaan. Minnekkään kävelylle en edelleenkään uskalla mennä kun kotona sisälläkin kävellessä tulee supistuksia, niin en todellakaan halua, että sitten olen jo jonkin matkan päässä kotoa ja supistelee ja mietin että mitäs mää nyt teen? :D Että tyydyn kulkemaan pihassa ympyrää ja ajattelin kyllä vähän haravoidakin sitten kun isäntä on kotona mua vahtimassa kun mä niin tykkään siitä hommasta.. :)

Sairaalakassi on pakattuna, pakkasin sen viimeviikolla ennen keskiviikkoa jolloin mulla oli se tarkistus käynti, ei ollut paikat auennut enempää. Otin sen varuuksi silloin mukaan Seinäjoelle sanoin miehelle että otan sen autoon mukaan niin mun ei tarvii sinne jäädä. :D Vähän niinkuin ottaa sateenvarjon mukaan niin ei sada, mutta auta armias jos sateenvarjo jää kotiin.. :D Ja eihän mun tarvinnutkaan jäädä, ensi viikon keskiviikkona uudelleen käynti ellei vauva ole ennen sitä syntynyt. Menen sinne pienen ac-mitan takia, kukaan ei ole koskaan aiemmin edes sanonut että se on pieni ja alakäyrällä ja mietein että mikä on pieni kun viimeisimmäksi painoarvioksi tuli mein vaavalle 2,6 kg, mutta se ac tarkoittaa vatsan ympärys mittaa vähän huolestuttaa, mutta pitää nyt odottaa 16.10.
Neuvola on vielä ennen sitä 10.10..

susupala & masukki <3 35+5
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Niin joo tänne on nyt pari viikkoa sitten ilmaantunut uusi oire liitoskivut, ei ole kyllä hääviä.. : / Onko muilla? Ja sitten on myöskin ihan tässä viime viikkoina tullut raskausarpia vatsaan, ei onneksi nyt mitenkään hirveästi (ainakaan vielä), sekä kylkiin tullut.. No onneksi ne siitä ajan kanssa haalistuu.. Enkä nyt niistä mitään stressiä aio ottaa, ne nyt kuuluu asiaan ja toisille niitä tulee ja toisille ei ja sillä sipuli..
 
Täälläkin katsotaan Erilaisia äitejä. Harmittaa kyllä, ettei Vappu Pimiä ole enää juontamassa..se nykyinen on jotenkin tökerö, ihan kuin lukisi suoraan paperilta, mitä pitää sanoa. Ei tule silleen luonnollisesti.

Kyyneltenhymy täällä synnärille pääsee tutustumaan, mutta siitä pitää pulittaa 50€/pariskunta. Olen itsekkin käynyt synnärin vuodeosastolla, kun reilu vuosi sitten oli keskeytynyt keskenmeno niin jouduin siellä viikon melkeen makaamaan. Synnytyssaleissa en sentään ole käynyt.
Ei kyllä kuulosta liian pieneltä tuo 2,6kg:n painoarvio noille viikoille. Mun sisko oli täysiaikaisena syntyessään 2650g ja nykyään ihan normikokoinen 165cm nainen. Eiköhän ole jo tosi yksilöllistä minkä kokoisia vauvat on.
Kaverini sai kuukausi sitten pojan viikoilla 35+5 ja poika painoi 3920g!
 
Miramei taitaa sekottaa mut ja susupalan aina :D Mut eiks teillä järjestetä synnytysvalmennusta ollenkaan? Valmennuksessa me käytiin kahtoon synnäriki.

susupala meillekkin saa tulla haravoimaan! Mä en tiedä mitään niin v-mäistä hommaa! Just koitin isännälle ehotella että lehtipuhallin ois ihana, sillä vaan kasaan ja sit kuskais mehtään..

Mulla on olo et mulla aika loppuu kesken! Ens perjantaina sovittiin et laitetaan pinnasänky, mutta musta ajatus tuntuu tyhmälle koska eihän me saada vielä piiiiiitkäääään aikaan mitään vauvaa.. Saadaankohan me edes ollenkaan? Jotenkin hullu ajatus "meille toinen lapsi". Koskahan sisäistän asian?

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 36+3
 
Miramei niin en tiedä sitten että jos vauvan vatsan ympärys on pieni ja vauvan paino arvio on 2,6 kg onko hän sitten pitkä ja hoikka vauva? No toki molemmissa voi olla heittoja, mitä se nyt sanoi että 15% heitto voi olla noissa mittauksissa.
Jännittää vaan torstai että miltä sitten näyttää ja pitää hoksata kysyä, että mitä se voi tarkoittaa että se vatsan ympärys on pieni? Ja mua ihmetyttää ettei tosiaan ole kukaan sanonut mitään aiemmin ja tämä nyt sanoi ja näytti sitä käyrää että alakäyrällä on ollut koko ajan tuo ac-mitta.

Kyyneltenhymy haravoiminen on mukavaa kun ei tarvii itse niitä lehtikasoja kerätä.. :) Meillä on päältä ajettava ruohonleikkuri ja sitten sellainen kerääjä siinä perässä, joten ei mun oikeastaan tarvi edes koko pihaa haravoida, vaan puitten alta ja teen kasoja ja ukko sitten ajaa leikkurilla niiden yli helppoa.. :) Keväisin kyllä haravoin koko pihan vaikkei lehtiä niin olisikaan kun musta se on niin kivaa ja uskon että nurmikko lähtee paremmin kasvamaan taas kun piha on haravoitu.. :)
 
Kyyneltenhymy sori, myönnän kyllä -sekoitan ja unohtelen nykyään ihmisiä ja asioita aivan älyttömästi. Ennen muistin esimerkiksi sovitut tapaamiset viikon, kahden päähän. Nykyään joudun kirjoittaan puhelimeen muistutuksen jopa seuraavalle päivälle! Vaikka siis äitiyslomalla olen eikä ole mitään muuta tekemistä kuin muistaa ne harvat tapaamiset mitä sopii :ashamed: En edes tajua, miksi sekoitin teidät nyt!
Oli meillä valmennus, 2 kertaa 2tuntia, mutta ei sisältänyt synnärille tutustumista.
Täälläkään en ole oikein sisäistänyt vauvan syntymistä...jotku kaverit sanoo, että esikoisen kohdalla varsinkin menee viikkoja vielä synnytyksen jälkeenkin, että tosissaan tajuaa :D
 
Hyvinkäälle saa ainakin mennä tutustumaan synnäriin aina maanantaisin ja torstaisin klo 18.00 =) Just ollaan isännän kanssa sovittu, että mennään tässä tämän tai ens viikon aikana, kun tuo on molemmille outo sairaala.. Ollaanhan me toki käyty polilla ja sinne taas menen 21.10. pääsen käyrillekin makaamaan, mutta haluaisin niihin saleihin päästä vilkaisemaan :whistle:

Täällä vielä olisi tämä ja ens viikko saikkua ja sitten se alkaakin jo äippäloma, 22.10. :heart: Kyllä, näin me loppukuun odottajatkin aletaan ahdisteleen teitä alkukuun odottajia jo kohti synnytystä, että mekin päästään :stick:

Huomenna neuvola niin käyn sitten taas kirjottelemassa kuulumisia!!

Talventähti ja pienimies 32+5
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Täällä kanssa vaivannut liitoskivut ja raskausarvet pamahti ihan tässä viikonsisällä kunnolla esille ..Semmosta oisin kysellyt, että onko muilla ollut tai tietääkö kukaan onko normaalia tai mihin liittyy kun mulla on ollut nyt muutaman päivän tämmönen jatkuva puristava/vihlova tunne ylävatsassa, tossa ihan rintojen alla...on kyllä yläselkäkin tosi kipee ku niin jumissa mut liittyykö se nyt tuohon? Nii ja verenpaineet on ihan kohillaan, et ei luulis viittaavan mihinkään raskausmyrkytykseenkään..hmm..
 
heips.
täällä kans niiiiiin norsu olo että toivois ettei ainakaan yliaikaiseksi mene. esikko meni kaks viikkoo yli mut toinen tuli jo vko 37 joten kummin vaan voi käydä...
supisteluja ja liitoskipuja ja närästystä...:wave: täällä on kaikkea mahdollista... onneksi meillä kans on vko 36 lääkäri joten tietää ees vähän mihin suuntaan viittaa noi supistukset. torstaita siis odotellessa...
 
Heips!

Miramei, se on sitä kuuluisaa raskausajan hajamielisyyttä. :) Itsellänikin ilmennyt samaa.

Neuvolassa käyty, ja kaikki niiltä osin ok. Ensi tiistaille varattiin vielä aika, mutta torstainen Koks-käynti sanelee tulevan, eli ei tarvitse enää paria päivää enempiä hermoilla. :)

Ihana mieheni tuli siihen tulokseen, että hoitopöytä on päivitettävä. Nyt on sitten enempi tilaa esikon ja Piiperon vaatteillekin. :) Eli iltapäivä meni shoppailussa, viimeisiä tarvikkeita ostellen mm. ne imetysliivit. :)
Mieskin joskus innostuu shoppailusta, ostipa esikolle uuden kylpyankan, tosin kokoa oli 25 cm. Amme alkaa olla aika täys, kun kylpyankkoja on ennestään jo kolme, tunnustaen Saksan futisjoukkueita. :D Miehet!

Kauppareissu aiheutti aika kipiän masun, mut eiköhän tuo levolla mene ohi.

Isovanhemmat lupautuivat ottamaan esikon yökylään keskiviikkona, joten saan ns. "tilanteen nollaus"-hetken vielä itselleni. Saas nähdä, saako ke-to yönä ollenkaan nukuttua... :)

murri76 ja Piipero 36+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Miramei
Iltaa :)

Tulin juuri ulkoa haravoimasta :) Vähän kerrallaan niin hyvä tulee, mutta myös pimeäki ehti tulla, niin piti lopettaa :D Minä kun en tahdo saada aamupäivisin mitään isompaa tehtyä, mutta jo on illalla virtaa, millon on leipomukset käynnissä ilta kahdeksalta tai hoksaan lähteä haravoimaan ku aurinko laskee..

Täällä kans vaivaa ne liitoskivut, välillä vähemmän ja välillä enemmän.. Arpia tuli jo melko alussa kylkiin, mutta nyt on myös mahassa tuolla alhaalla. Ei kovin tummia, mutta saapa nähdä millaset jäljet niistä jää..

Soittelin tänään tuonne äippäpolille noista mun sokeriarvoista, ja hyvät kehut sain ku oon onnistunut pitämään ruokavaliolla sokeri-arvot kurissa!! Tällaselle herkuttelijalle on ollut tuskanen viikko, mutta hyvinhän tähän on tottunut...

Viime yönä heräsin pariinkin otteeseen siihen että maha oli tosi kova, varsinki tuolta alhaalta ja sattuki jonku verran, oliko sitte niitä harjotussupistuksia vai mitä, erilaisia kylläki ku aiemmin.. Onko muilla ollu vastaavia? Meni kyllä ohi ja pysty jatkamaan unia..

Nyt sytyttelemään muutama kynttilä ja sohvan nurkkaan katseleen telkkaria!

Resunalle <3 ja möhkis 35+2
 
Mamu13 mulla on ollut tuota kipua koko raskauden ajan kun kohtu tulee niin ylös ja painaa ikävästi palleaa... oliskohan sulla nyt sama tilanne kun vauva rupee olemaan sen verran iso ja eikä hällä ole tilaa niin kovin enää että myös painaisi palleaan?!
täällä alkoi lauantaina äippäloma, tänään pesin ekan koneellisen minille vaatteita. :)
huomenna pääsen vielä hierontaan ja keskiviikkona olisi neuvola lääkärille aika. POKS 35+0
kunhan saadaan laminaatit vaihdettua eteiseen ja olkkariin niin haetaan pinnasänky kotiin ja saan laittaa toiselle oman nurkkauksen valmiiksi :) nyt on ollut pari viimistä päivää aika tuskainen olo, ei saisi syödä yhtään liikaa, sitten kun toinen on kova jumppaamaan kokoajan on aika tukala olotila välillä noh ehkäpä tämän jaksaa kun on enää muutama viikko jäljellä! erilaisia äitejä täälläkin katsellaan :) olen samaa mieltä että vappu oli parempi juontaja :) tuleva kummitäti halusi järjestää mulle pieni muotoisen hemmottelu päivänkin <3 tulipas taas sekavasti kaikki löpistyä pötköön :DD yrittäkää saada selkoa! Jenna+mini
 
Käytiin tänään ostaan lipasto typykän vaatteille, piti vielä yöllä kasata :) Huomenna alan katseleen vauvanvaatteet läpi ja peseen niitä. Jospa sitä sit tajuaisi että meille on oikeesti pian tulossa toinenkin lapsi!

Susimieli ja Pikkusisko 33+5
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Huomenta!
Jehna86 joo niin se tuntuu et säteilee selkään samaan kohtaan, mut tuntuu et ois ihan jumissa molemmilta puolin ja iho semmonen arka ja aina kun aivastaa tai haukottelee niin tuntuu se kipu vielä kovemmin..mut jospa se siitä...luin vaan nuista sappikivuista et voisko olla niitä kun niissä oireet tulee just tuonne ylämahaan/selkään..mene ja tiedä, jos pahenee niin kyselee sitten vaikka neuvolasta..tää kaikki on niin uutta, kun ensimmäinen raskaus niin ei aina tiedä mikä on mitäkin kipua ja onko täysin normaalia..

Täällä myös seurattu erilaisia äitejä..jotenkin alkanu vähä jo jännittää, että miten kaikki tulee menemään, toisaalta ei pelota itse synnytys kun ei siitä mitään kokemusta ole, mutta kaikki muut jutut..milloin tulee lähtö sairaalaan ja meneekö kaikki hyvin..no..turha kai sitä murehtia etukäteen.. :) on kyllä niin semmonen olo jo et vois syntyä, vaikka toisaalta ei osaa mitenkään kuvitella et kohta jo se pikkunen syntyy..niin nopeesti menny koko tähänastinen raskausaika..mutta viimekin yö meni vähänväliä heräillessä, maha kovana ja kipeenä, eikä oikein löydä hyvää asentoa nukkua..Niin Resunalle <3 täällä samanlaisia vaivoja siis..

Vois itsekkin pestä loput vauvan vaatteet ja laittaa valmiiksi..

Käytiin eilen vielä ostelee mm. imetystyyny ja vaipparoskis..Onko muuten täällä kokemuksia imetystyynystä, onko ollut kätevä?

mamu ja pikkuinen 35+2
 
Neuvola takana. Kaikki ok. Pyysin kylläkin verikokeisiin ajan (maksa-arvot) kun on ilmennyt kutinaa mahassa. Toki voi kutista muutenkin, mutta hulluksi tulee jos kaikki päivät miettii onko ok. Tuo maksa-arvojen koholla oleminenhan on vauvalle vaaraksi, joten toivon hartaasti, että kaikki kunnossa.
Sf-mitta 33,5 cm (oli kasvanut, 1,5cm viikossa, mutta toki eri mittaajakin, kun oli sijainen)
RT, mutta vauvan pää ei ole kiinnittynyt.
Verenpaine 59/119, p.65 eli ok.
Paino +700g/vko (n.6kg alusta)
Hemoglobiini 121.
Sykkeet 145-155.
Nyt sitten odotellaan vaavan laskeutumista!

Resunalle mulla on ollut supistuksia 32 viikolta lähtien, kipeitä sellaisia jostain 34-35-viikoilta lähtien. Viikko sitten neuvolalääkärissä todettiin, ettei oo saaneet paikkoja aukeamaan eikä pehmeneen. Toki taitaa olla kovin yksilöllistä.

Täällä tänään täysiaikaisia :heart:
Miramei&Vaava 37+0 *poks*
 
  • Tykkää
Reactions: Tirpsi ja murri76
Huomenta Mammat!

Miramei, Onnittelut täysaikaisuudesta! :) toivottavasti myös ne maksa-arvot ovat kunnossa.

Susimieli, mäkin alan täyttelemään tuota uutta hoitopöydän laatikostoa Piiperon vaatteilla. :heart:

Susupala, hieno juttu, ettei jakautumista ole vielä tapahtunut. Ja saat normaalimmin elellä. Kyllä se mullakin eilinen 3,5 tunnin shoppausreissu kipeytti paikkoja. :( Mut ei onneksi liikaa.

Jotenkin sitä alkaa vaan uudelleen heräämään tähän raskauteen. Sellainen ihana positiivisuus ja energisyys vihdoin mullakin nostaa päätään. Tää makoilu on saanut mut lähinnä ärtyneeksi, kun ei ole saanut asioita eteenpäin.

Eipä tähän hetkeen muuta. Voikaa Hyvin Mammat!

murri76 ja Piipero 36+3
 
Mirameille onnia täysiaikaisuudesta ja hienoista arvoista!

Resunalle, mulla oli viime viikolla (vai sitä edeltävällä...) parina yönä samanmoisia jomotuksia, joihin heräsin. Eivät olleet mitenkään tuskaisia ja menivät ohi kun käännyin kyljelleen. Sen koommin niitä ei sitten olekaan tullut. Huomenna on neuvolalääkäri, niin selviää onko noilla ollut mitään vaikutusta kohdunsuuhun/kaulaan. Niin ja hienoa, että sokerit pysyy balanssissa ruokavaliolla! *peukku*

Täälläkin on alkanut esiintymään tuota Miramein kuvailemaan kutinaa. Eniten kutinaa kyllä esiintyy kasvoilla ja olkapäillä, ei niinkään vatsassa, jalkapohjissa tai kämmenissä niin kuin raskaushepatoosissa kaiketi on tapana. Tiedä sitten onko tämä ihan normaalia ihon kuivumista kun ilmat on kylmenneet, mikä on mulle siis ihan normaalia joka vuosi, vai onko kyse maksa-arvoista. Aion kyllä myös kysellä huomenna lääkäriltä, että onko syytä huolestua tai testata veriarvoja.

Täällä ei pääse tutustumaan synnäriin ollenkaan. Synnytysvalmennus toki on perhevalmennuksien yhteydessä, mutta paikan päälle ei pääse tutustumaan. Mulla on sikäli hauska tilanne, että mies on kyllä käynyt synnärillä työnsä puolesta vaikka kuinka monesti (on siis töissä sairaalassa). Nooo, onneksi meistä edes toinen on päässyt käymään siellä :D

Erilaisia äitejä olen minäkin seuraillut, mutta teidän muiden tapaan Pipsa Hurmerinta lähinnä ärsyttää. Vappu oli paaaaaljon parempi ja luontevampi juontaja! Pipsa on vaan liian tönkkö ja teennäinen. Muuten kyllä tykkään sarjasta, ei siinä mitään. :)

Oh gosh, pitäisi varmaan itsekin alkaa peseskelemään vauvan vaatteita ja laittelemaan niitä paikoilleen. Jospa huomenna sitten... Pitäisi ehkä myös tehdä inventaario puuttuvista vaatekappaleista. Tosin, en ole aivan varma kuinka paljon ja mitä vaatteita kannattaisi edes olla olemassa.. Ehh.

Onko täällä käsityöihmisiä? Mä olen nyt ihan sairaan innostunut virkkaamaan vauvalle kaikennäköistä. On afrikkalaisista kukista tehtyä peittoa, villatakkia, töppösiä... ja nyt viimeisimpänä villityksenä aloin tekemään amigurumeja, joista ajattelin tehdä mobilen ja ehkä myös vaunuihin/turvakaukalon kahvaan ripustettavan lelun. Mulla on selkeesti liikaa aikaa :D Oletteko te muut innostuneet käsitöistä?

Tirpsi ja poikanen 35+6
 
Neuvolakuulumisia

Rv 32+6 (30+1)
Painonmuutos 1.1kg (-) turvotusta on + verran!
RR 122/74 (118/74)
Prot. - (-)
Gluk. - (-)
Hb - (115)
Sf 30 (29)
Lapsivesi N (N)
Tarjonta rt (rt)
Syke 140+ (140+)
Liikkeet ++ (++)

Vauvan kokoarvio käsin n. 2kg, eli keskikäyrän vauvaa kannetaan terkan mukaan! Sanoi, että ei kyllä mitenkään isolle vaikuta, kun sanoin, että vähän jännittää vaikuttaako tämä RaDi tuomio nyt jotenkin tuohon kokoon, vaikka sokerit on pysyny kokoajan hyvinä! Mutta huoli pois, ei tuo vielä ollut 4kilonen ja syntyessään 7kg

Talventähti ja pienimies 32+6
 

Yhteistyössä