Marraskuun masuasukit 2013 *lokakuussa*

Hyvää lauvantai päivää kaikille odottajille, loppu suoralla ollaan ja pian kaikilla nyytit sylissä:)
Mä olin neuvola lääkärillä ja en tosiaan saanu mitään tietoa muutako että vauva on pääalaspäin ei täysin kiinnittynyt, kohdun suun tilanne jäi tosiaan arvoitukseksi;)

Mutta ison masun koon perusteella lähete laitettu äippä polille...;) Nyt vaa odottelen puhelua, muuten vointi on hyvä, liikun tosiaan kyllä viimeiseen asti ...

Iso olo on, ja välillä alhaalla tuntuu kunnon nipistelyä vauveli siellä vissii jotakin tekee sillo täytyy pysähtyy, mut odottelen tosiaan äippä polin kontrolli käyntiä, toiv. vauva on ihan normaali kokoinen eikä tarvis ainakaan käynistellä, mielellään syntyy itekseen ;)
Mulla on ensimmäinen käynistetty ja toinen synnytys normaali eli 10 päivää meni yli ja kolmas on sitten taas käynistetty, ja syy käynistykseen raskaudesta johtuva maksa hepatoosi, silloin ei raskaus saa mennä yli ...;) (arvoja siis tarkkailtu tässäkin raskaudessa ja olleet ihan normaalit nyt...kohta taas meen ottaa uudelleen ne ainakin vielä yhden kerran ja sitten vielä la ajan tienoilla jos menee yli ...ja virtsassa bakteeria kasvua siihen nyt antibiootti kuuri menossa ;)

Nyt toivon kaikille oikeen mukavaa loppu odotusta ja ilmoitellaan milloin alkaa vauvoja syntyy...sitä odottaessa, mut nyt juhlimaan mun pojan synttäreitä tänään hän täytti 9- vuotta....
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: murri76
Heips!

Tulin pikaiseen Poksahtaa eli POKS 38+0.

Näyttää vähän siltä, ettei synttäri-nyyttiä taida tulla... Miramei, iän voi päivittää 37, Kiitos! :)

Ihanaa kun tulee lunta, vaikkei se vielä jää.

murri76 ja Piipero 38+0
 
  • Tykkää
Reactions: Tambers
ja mä olin ihan varma, että Murrin vauva syntyy tällä viikolla!:) No vielähän tässä ehtis tälle viikollekin ;)
Mulla on supistellut ihan eri tavalla keskiviikosta asti! Kävin äitipolilla keskiviikkona ja siellä ne supistelut alkoi lääkärintutkimuksen jälkeen. Menin siitä vielä käyrille ja siihen piirtyi suppareita 4min välein eikä ne halunnut päästää kotiin vaikka sanoin, että ei näillä suppareilla synnytetä kyllä mitään. Lopulta lääkäri päästi kotiin ja sanoi, että tule sit takas jos alkaa syntyä. No eipä tarvinnut mennä :) Mutta supistuksia on tullut kyllä aika tiheään joka päivä. Ja ei tarvii paljonkaan lähteä ulos kävelemään, kun alkaa supistaa aika huolella. Lisäksi maha kovettuu usein aika pitkiksi ajoiksi. En ole niitä niinkään supistuksiksi lukenut, kun saattaa kestää aika kauankin se kovettuminen. Onko muilla ollut vastaavaa mahan kovettumista?
Mutta tätä supistelua nyt voi kestää monta viikkoakin. Toivottavasti nyt edes jotain saisivat alakerrassa aikaiseksi ajan myötä... Eikä nämä nyt vielä kovin tee oloa hankalaksi, kyllä nää kestää (katsotaan mitä pääkoppa on mieltä esim. kahden viikon päästä ;) ).

Mukavaa viikonloppua kaikille! Ehkä jo ensi viikolla saatais vauvoja maailmaan? :)
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Carmel, mulla myös tosi pitkiä mahan kovettumisia, kestää yli 10 minuuttiakin. Itse olen mieltänyt ne supistuksiksi, vaikka usein onkin kivuttomia. Öisin näihin tulee heräiltyä kuitenkin.

Kipeitä supistuksia on tullut nyt muutaman päivän pari kertaa päivässä. Vielä tulee siis tosi harvoin, mutta kumminkin! Homma alkaa etenemään :)

Itselläni on Nokiassa Pregnancy tracker -sovellus käytössä, ei ole kovin hääppöinen mutta siinä on liike- ja supistuslaskentaan ohjelma. Painoa ja mahanympärystä olen sinne käppyröille merkkaillut myös.


-hampula 38+3
 
No nyt alkoi jännittää, nimittäin viime yönä oli ekan kerran sellainen olo, että synnytys vois pian alkaa... pelkäsin jo, että alkaa viime yönä, mutta tässä sitä vieläkin ollaan yhtenä kappaleena. Mulla oli siis voimakasta menkkamaista kipua, supistuksia ja sellainen olo, ettei oikein missään asennossa ollut hyvä olla. Mulla on siis joka raskaudessa ollut niin, että kun tollasia oireita alkaa tulla, niin sitten myös pian tapahtuu; senpä vuoksi täällä jännitän. Tänään laitan sairaalakassin ja vauvan kassin valmiiksi vihdoinkin!

En tiedä, mistä johtuu, mutta myöhään iltaisin ja öisin mulla on pelkoa johtuen tulevasta synnytyksestä, aamuisin ja päivisin olen ihan luottavainen ja hyvällä mielellä... Onko teillä muilla tommosta? Öisin tulee siis synkkiä ajatuksia mieleen ja hieman pelottaa...: /

Entäs onko teillä muilla siellä kotipaikkakunnilla kavereita, jotka odottavat samaan aikaan vauvaa? Mulla ei ole, olis tosi kiva, kun olis, mutta varmaan synnärillä sitten tutustuu johonkuhun, toivottavasti!
 
Tambers, tietynlainen levottomuus iltaisin. Toivoo tietty, ettei joutuis yötä myöten lähtemään. Mut eihän se aikaa katso.

Mulla on yksi kamu, joka odottaa, mut ei samoilla viikoilla. Esikoista. Olen yrittänyt hieman vinkata hankinnoissa ja muutenkin olla henkisenä tukena.
 
  • Tykkää
Reactions: Tambers
Tambers, mulla on vähän samanlaiset fiilikset! Yöllä kaikki tuntuu jotenkin suuremmalta ja pelottavammalta/ahdistavammalta ja päivällä asiat ei sitten pyöri niin pahasti päässä. Mutta wuhuu, sullahan saattaa tapahtua hetkenä minä hyvänsä! *peukku*

carmel, mulla on kanssa tuota vatsan pitkään kestävää kovettumista. Kivutontahan se on tähän asti ollut, ja lähinnä huomaankin sen kun kädellä kokeilen, en muuten. Mutta kai se jonkinlaista supistelua on kuitenkin.

Mulla ei juurikaan ole kavereita joilla olisi lapsia, ja nekin joilla on asuvat toisella puolella Suomea. Taloyhtiössämme ja muualla naapurustossa kuitenkin asuu aika paljon lapsiperheitä, joten kai sitä sitten tutustuu niihin ainakin jossain vaiheessa kun poikasen kanssa ulos päästään. Ja voihan sitä synnärilläkin hyvällä tuurilla johonkin kivaan ihmiseen tutustua :)

Mulla oli eilen neuvola, kaikki ok ja vauvakin laskeutunut ja kiinnittynyt. Toivottavasti tuo lupaisi hyvää sen suhteen, että kauheasti ei ainakaan yli mentäisi! Mies lähti tuossa juuri kaverilleen poikain iltaan, joten täytyy toivoa, että poikanen ei nyt ihan tänä yönä päättäisi tulla maailmaan kuitenkaan.

Pikkuhiljaa alkaa täälläkin jännitystä olemaan ilmassa siis. Hankintoja on tehty kiukulla, ja nyt oikeastaan enää puuttuisi vaunut ja turvakaukalo, jotka nekin on ostettu, mutta ei olla vielä haettu niitä tänne meille. Niin ja onhan tuolla vauvan huoneessa vielä remonttikin hieman kesken... ehh. Sairaalakassin pakkaaminen on vasta ajatuksen tasolla, mutta onhan se sekin edistystä aiempaan!

Hyvää viikonloppua marrasmammoille!

Tirpsi ja poikanen 37+3
 
Supistuksia ja mahan kovettumisia on ollut mutta ei vielä kipeitä supistuksia, lähinnä sellaisia tosi napakoita harkkasuppareita jotka painaa vauvaa niin kovaa tonne alas että se tuntuu epämukavalta. Itse supistuksissa ei vielä ole kipua.

Mua vähän harmittaa kun eilenkin kun tuli ensimmäistä kertaa illalla kunnolla noita napakoita harkkasuppareita, ensin oli sellainen vähän innostunut olo että jes jes, kohta saa alkaa ootella ihan kunnon supistuksia, mutta sit muistin tän turkasen perätilajutun, eli jos synnytys alkaisi vauvan ollessa väärinpäin, mentäisiin nopsaan sairaalalle tarkistaan onko tää sellaisessa asennossa että saapi synnyttää vai alkaako ne järjestellä pikapikaa leikkaussalia mulle.Tää kun on toka jo niin ei kiinnity sillain enää lantioon niin voi perätilassa ollessaan kääntyä vaikka poikittain vaikka välillä käykin hyvässä asennossa. Nyyh, mä niin haluaisin saada rauhassa kotona kärvistellä ensin ja lähtee sit rauhassa sairaalaan kun on varmaa että synnytys on käynnissä. Toivottavasti tää kääntyis ja pysyis pää alaspäin sen ens perjantain tays käynnin jälkeen!
Ristiriitaisia oloja siis täällä päin!

Mulla on muutama tuttu samaan aikaan raskaana, yksi toisella paikkakunnalla ja kolme täällä Tampereella, kaikilla täällä lähempänä asuvilla la mun jälkeen, yksi odottaa esikoista ja kaksi tokaa lastaan. Ihan kiva kun on vertaistukea ja seuraa sit kotiäitiyteen.
Muutenkin täällä asuu useampi "lapsellinen" tuttu jolla on esikoisen ikäisiä n. 2v lapsia.

Mua jo välillä tuskastuttaa tää maha ja haluaisin päästä synnyttään.
Ei enää kauaa!

Susimieli ja Pikkusisko 35+3
 
Mullakin kivuliaat supistukset antavat odottaa itseään. Näitä pidempi kestoisia harkkoja vain. Taitaapi tulla sitten suoraan ne poltteelliset. Tai ainakin mulla tuntui polttavana selässä. Sekin lie yksilöllistä miltä ne tuntuu, kun yks kamu ei omalla kohdallaan sellaisia kokenut, kun hänellä synnytys oli käynnistynyt.
 
Susimieli et kai vielä tosissaan toivo synnytystä? :O Vauvallahan voi olla vielä epäkypsyyttä esim hengityksessä (kaverini sillä 3,9kg 35+5 syntyneellä oli ja joutui olemaan viikon pidempään kuin kaverini itse ja hänkin oli viikon).

Mulla on pari kaveria saanut ihan kuukauden sisään nyytit, yhdellä la joulukuussa ja toisella tammikuussa. Myös useampi muu kaveri on saanut tänä vuonna vauvan ja monella on vanhempiakin lapsia. Onneksi on vertaistukea <3

Itse oon alkanu miettimään, että ehkä ensi viikolla voisi olla synnytyksen aika. Monesti sanotaan, että menee kuin äidillä ja jos esikoinen tulisi kuin äidillä 39+3 niin sehän tarkoittais ensi perjantaita!! Huiii :)

Miramei&Vaava 38+4
 
Miramei Ei tän nyt ihan vielä tarvi syntyä vaikka mahan kantaminen alkaakin kypsyttää :D
Mutta tottakai sitä pikkuhiljaa alkaa ootella että jotain merkkejä tulis synnytyksen lähestymisestä. Tarkoitin siis sitä että näistä aiempaa napakammista harkkasupistuksista tulee sellainen jännittynyt olo että KOHTA (muutaman viikon sisään) päästään tositoimiin (tai pahimmillaan leikkaussaliin).
Sitä alkaa pikkuhiljaa ajatukset siirtyä kohti tulevaa, aiemmin ei ole edes tajunnut että tässä oikeasti aletaan olla loppusuoralla.
Nyt lähinnä oottelen hoksaako typy kääntyä itse oikein päin, se ois parasta mitä nyt vois tapahtua :heart:

Ei kannata liikaa luottaa noihin "synnytys on samanlainen kuin äidillä" juttuihin, mun äiti sai esikoisensa, mut 5 tunnissa ja mä synnytin omaa ekaani 25h :whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: Miramei ja jenha86
Murrille onnittelut :flower:

Tambers itellä ei oo täällä samaan aikaan odottavia, muuten mammakavereita on. Ite en kyllä synnärillä tutustunu kehenkään : / Kaikki piti verhot tiukasti sillon kiinni ja huonetoverit ei kyllä edes huomenta sanonu kun törmättiin. Toivon että nyt ois pikkasen sosiaalisempaa porukkaa liikenteessä :D

Täällä on karsee närästys ja nyt voin ekaa kertaa sanua että toivon et tää tulis ulos nyt! Ei tuskasuuden takia, en vaan malttas odottaa enään! Mutta toivotaan että pysyy viel pari viikkoa, sitten on isäntäkin lomautettuna kotona eikä tarvii töistä sitä hälyytellä.

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 38+2
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
susimieli en kyllä odotakkaan,että juuri samalla tavalla menis, mutta toivon kyllä ;) paitsi, että vois tapahtua vaikka jo aikasemminkin... Oletko sinä (tai muut mammat täällä, joilla jo lapsia on) saaneet edelliset lapsenne millä viikoilla? Mun serkulla on kolme lasta, jotka kaikki syntyneet 40+1.

Miramei&Vaava 38+5
 
Ihanaa, kun osalla teistä on lähipiirissä pieniä vauvoja tai vauvaa odottavia kavereita. Itselläni onneksi yksi kaveri, jolla pieni vauva, asuu lähistöllä. Olisi kuitenkin kiva, jos samassa tilanteessa olevia olisi enemmänkin lähellä. Raskausaika on ollut ensimmäinen kerta elämässäni, kun olen huomannut, että olen lähtenyt kotiseudulta aika kauas miehen ja opiskeluiden perässä. Tukiverkosto voisi täällä olla parempikin, joten hieman jännittää tulevaisuus vauvan syntymän jälkeen senkin suhteen.

Täällä ehkä alkaa olla jo merkkejä lähestyvästä synnytyksestä. Tämän sanottuani, olen varmaan vielä marraskuun puolivälissäkin yhtenä kappaleena: / Kropassa alkanut olla hieman erilaisia tuntemuksia kuin aiemmin. Lonkissa ja nivusissa välillä napakkaakin vihlontaa ja pe-la yönä heräsin menkkamaiseen jomotukseen. Viime yönä sitten oli todella viiltävää kipua selässä. Alaselkää vihloi oikealta puolelta niin kovasti, että hengittäminen oli vaikeaa. Kertokaahan fiksummat, oliko kyse supistuskivuista vai ihan vaan selän lihasten jumittamisesta? Aiemmin mulla ei ole ollut kuin kivutonta vatsan kovettumista harvakseltaan, joten viimeöinen oli minulle täysin uusi kokemus:)

Ei tosiaan saisi liikaa luottaa siihen, että synnytykset menevät samalla tavalla kuin omalla äidillä... Äidilläni kaksi lasta, joista molemmat ovat syntyneet 39+3. Ensimmäisen kohdalla hän ehti olla sairaalassa 3 tuntia ja toisen kohdalla ehti juuri ja juuri sairaalaan, kun synnytys oli niin nopea. Olisi kiva, jos itselläkin menisi saman kaavan mukaan, mutta liikaa ei saa toivoa, ettei pettymys olisi entistä suurempi, jos menee reilusti yli lasketun ajan. Tulee sitten kun on tullakseen, mutta jos minulta kysytään, voisi tulla jo:D

lumililja88 38+5
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ollu keskiviikosta lähtien supistuksia aina iltaisin sitten hiljenee ja yöllä herää siihen että selkään polttelee ja maha ihan kovana...mut ei oo pahentunu kuitenkaan, ja vielä niin epäsäännöllisiä..sitte sitä kuitenkin nukahtaa..eile illalla kyllä tuntu taas, että ei tässä kauaa enää lähtöön voi olla.. mut ehkä se vaan säikyttelee.. ei oikein tiiä mitä tekis kun istuminen ei tunnu hyvältä, eikä kokoajan liikkeessä oleminenkaan, kun joka paikkaan jomottelee..
 
Mun kaks ekaa lasta on syntyneet 41 viikolla ja kolmas syntyi 39+1, joten mun ei kannattais hirveesti odottaa vauvaa vielä, kun viikkoja vasta 37+4... mut ei sille voi mitään, että kun turvallisille viikoille on päästy, niin sitä vaan toivoo näkevänsä vauvan mahdollisimman pian. Nyt ei oo ollu sellaisia oireita kuin toissayönä, mut eilen pakkasin sairaalakassin valmiiksi. Laitan vielä tänään vauvan kassin valmiiksi ja koska vauvan sänkykin on jo valmis, niin sittenhän sitä voikin vaan kypsähtää tähän odotukseen. : /

Kotiakin oon järjestelly kuin viimeistä päivää, että jos tää raskaus kovin pitkälle pääsee, niin koti on ainakin lopulta hyvässä järjestyksessä. Tosin toinen syy, miksi järjestelen tavaroita, on se, että me mahdollisesti muutetaan puolen vuoden päästä paikkakuntaa ja en haluaisi joutua muuttamaan turhia tavaroita. Muuttamisasia saattaa selvitä jo kuukauden sisälläkin.
 
Täällä aiemmat lapset syntyneet 41+3 ja 41+5. Esikon synnytys kesti 23h9min ja kuopuksen 2h50min. Äiti synnyttänyt molemmat lapsensa pari vko ennen laskettua. Sisko tuli muutamassa tunnissa ja mua käynnisteltiin sokrujen takia yön yli ennen kun alko kunnolla tapahtumaan. Eli mulla ainakin synnytykset mennyt ihan eri kaavan mukaan, kun äidillä. Siskolla kaksi lasta ja silläkin molemmat menny vähän yli.Esikko vissiin 5pv ja kuopus 6pv (jos oikein muistan).

Täälläkin harkkasupparit alkaneet napakoitumaan, mutta ei ne vielä juurikaan kipeitä ole. Lisäksi kauhea paineen tunne ja lliitoskivut on alakerrassa vähän väliä. Tiistaina lääkäri käynti, niin saa tietää kohdunsuun tilanteen.

-nelly ja murunen 34+4-

ps. Mitähän pinskupinskulle kuuluu. Olisi kiva tietää, miten heillä on vaikean alun jälkeen lähtenyt menemään. Toivottavasti kaikki on hyvin:heart:
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
lumililja täällä myös kuvailemasi tapaista vihlomista lonkissa ja painetta alapäässä aina kun nousee ylös. Yöllä herään kellolleen kahden tunnin välein vessaan kun rakko tuntuu olevan kymmenesosa normaalista! Useampi tuttu sanonut, että vauva näyttää roikkuvan mahassa, niin alhaalla on :) kyllä munkin puolesta on jo tervetullut tähän maailmaan!

Miramei&Vaava 38+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tambers
Mulle kans sanottiin neuvolassa että maha on tippunu, joutu oikein "nostaan" sitä että sai sf-mitan otettua :D todellisuudessa tuota kiinteää ja pinkeää mahaa ei kyllä nostella ;)

Liitoskivut ei oo kyllä herkkua, mulla on kans ollu niitä jo tosi pitkään. Mutta kyllähän sitä kipua jo tässä vaiheessa vähän toivookin lisää ;)

Joko on nopeimmat poksahtelemassa? :)


-hampula 38+4
 
Moips!

Ekaksi Kiitos Kyyneltenhymy! :)

Mulla ei kyllä vielä ole mikään kiire poksahtelemaan. :) Varsinkin kun huomiseksi tuli yllätys-työasia, joka pitää käydä hoitamassa pikimmiten.

Mie toivon kyllä, että menee liki sitä laskettua, vaikka tukalaa täma alkaa jo olemaan.
Kunhan nyt ei ennen huomista. :)

Kyllä sitä Pinskun kuulumisia itsekin tässä oottelee, että onhan kaikki hyvin?
 
Kuinka tarkkaan olette täyttäneet sairaalan esitietolomakkeeseen esim synnytystoiveita? Mä en oikein osaa siihen mitään kirjata, kun ei sitä oikein voi suunnitella.. ja toivottavasti osaan puhua vaikka synnytys onkin käynnissä :D Kirjoitan kyllä siihen edellisen synnytyksen jälkeisestä istukan käsinirrotuksesta ja verenvuodosta, vaikka kaipa ne sairalaassa osaa sellaisiin eri ilmoitustakin varautua.. on vaan itsellä varmempi olo :p

Täälläkään ei ole vielä mikään kiire synnyttelemään, tosin viikkojakin vasta vähän. Nyt on hetki aikaa itselle ja rauhoittumiseen, ihanaa kun ehtii tehdä kaikenlaista.. ja tekemistähän piisaa!

Pirteää viikon alkua kanssaodottajat!

-Pippari ja Muru rv 35+2
 
Jorvista ei taideta laittaa mitään esitietolomaketta, en ole ainakaan sellaista täytellyt. Enkä muista täyttäneeni viimeksikään.

Mulla esikoinen syntyi 40+5, toivottavasti tämä tulee aikaisemmin. Huomenna ollaan jo täysiaikaisia :) Iltaisin mullakin supistelee, välillä aika ilkeestikin, toivottavasti lähtö alkaisi olla lähellä.
 
En minäkään muista täyttäneeni mitään lappua missä olisi synnytys toiveita. Sen lapun muistan mihin sai hätäkastetta varten kirjoittaa nimet ja siinä oli kaikki veriryhmät jne. Mutta en muista että oliko siinä sitten synnytystoiveita? No jos oli niin en kyllä ole kovin tarkkaan kirjoitellut kun ei ole mitään muistikuvaa.. :D

Eilen illalla supisteli ihan kivasti johonki kahteen asti. Nukuin koko yön tosi huonosti ja puoli kolmen maissa kun kävin vessassa on ruvennut tulemaan tuota limatulppaa klöntteinä ulos.. Saa nähdä kauanko sitä tulee ja sitten kun on tullut kauanko menee että synnytys käynnistyy meneekö päivä vai pari viikkoa vai käynnistyykö synnytys ennen sitä ja loput tulee vasta vesien mukana ulos.. Jänskää.

murrille synttäri onnitteluja! :flower: vieläkö oot yhtenä kappaleena?

Täälläkin on mietitty pinskua mitä kuuluu, toivottavasti kaikki on mennyt hyvin. :heart:

susupala & masukki 37+5:heart:
 
  • Tykkää
Reactions: murri76

Yhteistyössä