Marraskuun masuasukit 2013 *lokakuussa*

Paljon onnea Miramei, Aurinkoisia ajatuksia ja ms.Moneypenny! Hienoja uutisia :).

Minä kärvistelin viikonlopun aikamoisten mahakipujen kourissa, sellaista mulla on pariin otteeseen kesällä ollut. Suolistossa jotain vaivaa, tulehduksenomaista, ei niinkään ilmavaivoja. No, näitä on ollut aikuisiällä jonkin verran, mutta nyt raskausaikana venyneet aina monen päivän tuskaksi, jolloin ei nukuttuakaan meinaa saada. Täytyy kyllä raskauden jälkeen lähteä vähän selvittämään, mikä aiheuttaa noita.

Sunnuntaiaamuna kuitenkin mahanväännöt sijoittuivat selkäpuolelle ja totesin sitten, että varmaan ekat ihan oikeat supistuksetkin iskivät päällensä, tosin vain muutaman kerran. Kuitenkin niin kivuliaana, että polttaminen oli oikea sana kuvaamaan kipua, joka pisti ähkäisemään ja tarraamaan pöydän reunasta. Eilen kävin neuvolassa ja terkkari olikin sitä mieltä, että kyllä varmaan suolistovaiva laukaisi ihan oikeitakin supistuksia. Tosin noihin ei liittynyt pallon kovettumista. Viime yönä supisti taas sitten aika aktiivisesti tuossa mahan puolella, mutta ei kipuja.

Sain seuraavan neuvola-ajan ensi maanantaille, eli silloin mennään 40+2. Toivottavasti ei tarvitsisi mennä :). Eilisellä käynnillä muuten olikin kaikki ihan kunnossa, eilen ei enää mahakaan vaivannut ja nukuin edellisen yön hyvin. Verenpaineet hieman korkeammalla kuin aiemmin, 132/87. Mahaa ihasteli sekä neuvolantäti että hänellä ollut th-harjoittelija, mulla on kyllä tosi pinkeä pallo tuo. Kuulemma rakkauden lapsi kasvamassa, kun kohdun yläosa selällään maatessa muodostaa sydämen muodon <3. Tuli jotenkin hyvä mieli tuollaisesta kommentista.

Vauvan pää on tanakasti kiinni lantiossa. Muutenkin alkais olla kaikki valmista, joten jokohan tästä pian pääsisi asiaan! :) Ja pakko kyllä todeta, että heti kun sunnuntaiaamuna arvelin, että mahakipuilu voiskin olla synnytyskipuja, niin toleranssi ja motivaatio sietää kipua nousi hujahtamalla. Pelkkä mahakipuilu on ollut niin tuskaisaa ja ankeaa, kun ei tiedä kuinka kauan sitä kestää, että olen ollut todella maassa ja huonovointinen. Niin se voi vaihdella mielialakin, vaikka tuntuu kurjalta! :)

Nenevaan ja Nyytti 39+3
 
  • Tykkää
Reactions: Susimieli
En tiedä itkeäkö vaiko nauraa kun terkka neuvolassa toivotti hyvää matkaa synnyttään ja mä vasta kyllä pääsykokeisiin olen menossa :D Antoi ajan perjantaille tarkistaan pissan ja tokas "...Niiiiin jos siis sillon enää raskaana olet...." Häh.. hitto viikkojakaan vasta kun huomenna 36.. en mä vielä halua :O

No mutta neuvolakuulumisia 35+6 (32+6):

Paino +1kg/vko (+1.1kg/vko) Ja nyt siis paino nousi päivässä, eilen kotona paino oli 2kg vähemmän kun tänään aamulla :O Ja tää järkky päänsärky.. (ehkä stressistä,toivotaan!)
turvotus + (+)
RR 118/80 (113/66)
pissa -- (--)
Hb 127 (115) Tästä sanoikin, että jaahas synnyttäänhän sä oot menossa, kun kroppa korjannu hb:n näin ylös ja valmistautuu siihen verenhukkaan :LOL:
Sf 34 (30) Oli ihan kestosupistus kokoajan siinä pöydällä ja täti sanoikin, ettei halua enää yhtään painella ja ärsyttää mun kohtua :D
syke 130 (140)

Ihan kiva käynti, mutta voin sanoa, että aika kamala fiilis edes ajatella, että vauva vielä tulisi! On mulla itselläkin se olo, ettei laskettuun asti tuolla pysy, mutta kun toinen on vielä niin pieni. Viikko sitten painoarvio oli sen 2227g, eli nyt olis edelleen alle 2,5kg ja esikoista 3h välein syömään herätelleenä ja keltaisuutta vastaan taistelleena, en halua taas ihan "minivauvaa"(esikko oli siis kyllä 2765g,mutta kun otti ja tuli rv37+5, niin aika takkunen alku oli..) ja väsynyttä nyyttiä, imetystä joka ei vaan onnistu kun toinen ei jaksa.... Huih...

Mutta nyt keskityn iltapäivään ja lähden ajoissa ajelemaan kohti koulua ja matkalla käyn syömässä ja jalottelemassakin :wave:

Talventähti ja pienimies 35+6 :heart:
 
Onnea kaikille vauvansa saaneille! :flower:

Toivottavasti tänne jää joku loppukuulainen vielä kirjoittelemaan kuulumisia, mä kun aion olla täällä vielä monta viikkoa :p

Tänään rv 36+3, lääkärineuvolassa sf-mittakin oli jo kasvanut, 33cm. Paineet edelleen koholla (135/94) mutta kotimittauksissa olleet 125/75 joten ei toimenpiteitä. Kohdunkaula on sentään jo pehmennyt, mutta vielä takana, joten en ihan hetkeen varmaan synnyttele, eikä kyllä kuulukkaan :)

Tuli hyvä mieli kun terkka kehui että näytän hyvinvoivalta ja hehkeältä :D No, koitankin nauttia näistä hitaista päivistä ja lepäillä, vaikkakin välillä tuntuu että pitäisi tehdä jotain "järkevää".

Kohta hurautan kaupungille ystävän kanssa lounaalle, vointeja kaikille!

-Pippari ja muru rv 36+3
 
Onnittelut kaikille vauvansa saaneille! Ja hyvää äitiyslomaa Marrastuuli!

Susimielelle tsemppiä kääntöhommiin!

isovanhemmista: Mun oma äiti oli vähän rasittava esikoisen kohdalla. Kertoi miten oli silittänyt vauvan vaatteet ja ihmetteli kun minä en niin tee. Oli muutenkin aina kertomassa miten oli itse menetellyt. Lasten hoitoon laittamisesta (2v ja 3,5v tuolloin) sai kyllä hyvin syyllistettyä. Nyt olen oppinut että annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Vähän kyllä rassas taas yksi päivä kun viisi kertaa muisti mainita kuinka vaarallista huuhteluaineen käyttö on... Kovasti lupaili auttaa lastenhoidossa kun jää eläkkeelle, mutta saan apua aika harvakseltaan. Anoppi puolestaan on tehnyt hyvin selväksi jo ensitapaamisella että ei minusta pidä, joten on jättänyt meidät aika hyvin rauhaan. Olen kuitenkin ajatellut että lapsien olisi hyvä nähdä isovanhempiaan, jonka vuoksi yritän aina silloin tällöin järkätä jotain tekemistä mummille ja lapsille. Miehenikään ei oikein omaa äitiään jaksa, muut kuin meidän raha-asiat ei jaksa mummia innostaa. Hups, tulipa vuodatus ;)

Oma vointi ok. En saa öisin nukuttua juurikaan ja jääkaapilla tulee käytyä. Nyt olen koittanut pieniä lenkkejä, ja tuntuu että liikunta kuitenkin auttaa noihin liitoskipuihin.

Jännää nähdä kuka seuraavaksi kertoo vauvauutisia!

t. Tillinäiti rv 37+2
 
  • Tykkää
Reactions: Harriet81
Neuvolassa käyty:
Painon nousu alkaa tasaantua, kahdessa viikossa tullut vain kilo ja yhteensä siis 13kg.
Turvotusta ei ole paitsi iltaisin vähän. Pissa oli puhdas ja paineet hyvät.
Hemoglobiinia ei muistanut ottaa, pitää kysyä jos sen voisi taysissa ottaa perjantaina.
Maha on todella laskenut sf-mitta pudonnut sentin kahden viikon takaiseen 33->32 ja sen kyllä tuntee! Terkka epäili vauvan nostaneen jalat pois mun lantiosta vaikka edelleen on poikittain. Saa nähdä perjantaina, jospa siellä sit nyt olis päälle tilaa.
Mulla vaihtui neuvolan täti nyt, ihan kiva tää uuskin mutta vanha oli kivempi!
Tässä vaan nyt ootellaan. Miehellä ois huomenna ollut työpäivä 170km päässä mutta ei nyt mene kun jos synnytys käynistyy ja vauva on näin huonossa asennossa niin ei kerkiä sektioon mukaan. Tuskin vielä syntyy mutta on mulla ollut kyllä ihme oloja tässä.. Hmm hmm.
Seuraava neuvola ens keskiviikkona ja välissä tosiaan se perjantain tays reissu käännösyrityksineen.

Susimieli ja Pikkusisko 36+6
 
Ihanaa, lisää vauvoja! Onnea Ms. Moneypenny! :heart:

Murrillakin jännät paikat! Mua kyllä edelleen jaksaa huvittaa se sun kohdunsuun tilanne. Tuliko itselles olo, että entäs jos tuo supistussessio avasi taas kohdunsuuta ja kohta se on kokonaan auki, mutta vauva vaan pysyy sisällä? :D;)

Itsellä huomenna äitipolikäynti, alkaa jo jännittää onko vauva kasvanut ja miten on vettä. Että jos ei ole, niin harkitseeko ne käynnistystä? Itse toivon, että olis kasvanut omalla käyrällään ja vettä olis hyvin, tahtoisin niin kokea itsestään käynnistyneen synnytyksen (sen jännityksen kun miettii, että milloin milloin :) ), vaikka ei mulla huonoja muistoja ole käynnistetystäkään.

carmel 37+6
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Hui hurja, kuinka paljon vauvoja syntynyt jo! Onnea tuhannesti Tirpsi, Aurinkoisia ajatuksia, Miramei ja Ms.Moneypenny. Ja jos jonkun unohdin, niin onnea hällekin =)

Eilen kävin neuvolassa ja edelleen kaikki ok. Paineet matalat, hb hyvä, pissa puhdas ja vauvalla kaikki hyvin. Oma paino oli viikko sitten noussut 2kg viikossa ilmeisesti syysloman herkkujen takia ja nyt oli sitten arjen alettua pudonnut 2kg viikon aikana. Varmaan turvotuksen määräkin vaikuttaa aika paljon tuohon painon vaihteluun, kuin myös se miten vatsa on toiminut. Vauvan painoarvia käsikopelolla 3300g, eli ei mikään jytky ole odotettavissa. Vauvalla pää tiukasti lantiossa, lähtökuopissa kuulemma :LOL: Saatiin seuraava aika neuvolaan ensi maanantaiksi sekä käsky perua se, sitten KUN vauva on syntynyt... Saas nähdä!

Supistuksia on paljon, alapään vihlontaa on usein, menkkamaista kipua alamahalla ja -selällä, paineen tunnetta jalkojen välissä... Mutta ei, hän antaa odottaa :p

Tiukunen 39+4
 
No nyt oli vähän eri äänikellossa tuolla äippäpolilla ja meitä pidettiin ku kukkaa kämmenellä :LOL:

Päästiin eka sydänkäyrille ja sitte lääkärille, joka ultras ja sai painoarvioksi 3800g .pikkuhiljaa oli paikat alkanu pehmenee, (kanavaa n 2cm jäljellä ja sormelle auki) antovat vielä muutaman päivän aikaa ja me mennään torstaina iltapäivällä uudestaan jolloin aletaan käynnistelemään.. Luultavasti kokeilevat sitä ballonkia ja pääsee vielä yöksi kotia, mutta senpä näkee sitte..

Onko kenelläkään kokemusta tuosta ballongilla käynnistämisestä?

Mutta hyvä mieli jäi ku nyt meidät otettiin tosissaan ja joku katto että missä mennään :heart:

Resunalle <3 ja möhkis 38+3
 
Onko muiden vauva ihan hurjan vilkas? Mulla möyrii ihan kokoajan, vatsa vaan heiluu puolelta toiselle. Ja kun ei tuota rasvaa tuossa nahan alla juurikaan ole, niin liikkeet sattuu!

Joillakin oli vauvat rauhottunut jo näillä viimeisillä viikoilla...? No, eipähän tarvi stressata liikelaskennan kanssa ainakaan :D


-hampula 39+6 (huomenna laskettu aika!)
 
Resunalle, kellonajan perusteella taisin olla viime käynnilläsi sinusta seuraava tai sitä seuraava potilas samaisella lääkärillä (vanhempi mieslääkäri) ja jäi myös aika neg fiilis käynnistä! Kovin vähätteli lapsen ison koon vaikutusta synnytykseen ja väitti, että viimeisinä viikkoina vauva ei enää kohdussa kasvaisi.. Taidan yrittää vaihtaa seuraavan ajan eri lääkärille - tietäisi vaan, että kelle? :)
 
Visiitti neuvolassa takana. Kaikki ilmeisesti ok ja th:n mukaan Piipero olisi kiinnittynyt ?!? :D
Sf-mitta kasvanut vielä sentillä parin viikon takaa 33 cm:n. Paino pari kiloa...nestettä ja turvotusta tietenkin. :D Oli sitten viimeinen neuvolakäynti mulla.

Carmel, juu kyllä tämä tilanne itseäkin huvittaa, tiedä taas mitä tuolla alakerrassa on ollut meneillään...:LOL: Piipero roikkuu varmaan vielä joulukuussakin napanuorasta, eikä suostu tulemaan ulos. ;)

Resunalle, hienoa että saitte parempaa kohtelua tällä kertaa. :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: susupala
Marraskuu Jos näit itkuisen n.150cm emännän tulevan huoneesta niin se olin hyvinki minä :D Vanhempi mieslääkäri tosiaan oli ja etunimi oli muistaakseni Jouko tms.
Itse olin hyvinkin poistolaltani kun sieltä tulimme, ja soitin tosiaan heti kotia päästyäni takaisin äippäpolille ja sanoin että haluan uuden ajan mahdollisimman pian. Todella hyvin ottivat asian hoitaakseen siellä ja tänään oli tosi mukava käynti. Jäi itselle hyvä mieli ja rauhoitti kun vauva ultrattiin ja tehtiin painoarviota. Olisin varmasti ollut aivan hermoheikko jos olisi pitänyt odottaa seuraavaan käyntiin asti (joka olisi vasta ensi viikon maanantaina, nyt kuitenkin jo käynnistellään tämän viikon torstaina)

Rohkeasti vain soittoa äippäpolille, jos vähäänkään siltä tuntuu!!!
 
  • Tykkää
Reactions: susupala
hampula ja susimieli sama myllerrys täällä myös. Ei todella ole kyytiläinen rauhottunut vaan päinvastoin. Ehkä liikkeet myös tuntee entistä paremmin, mutta eipä noita hiljaisia hetkiä hirmuisasti ole. Sinänsä hyvä, koska sitten varmaan miettisi että onko jotain vialla tms :)

Se olisi "virallinen" täysiaikaisuus saavutettu eli poks poks ja tänään lähti käyntiin 37+0
Jeeee!! Parin tunnin päästä on myös neuvola. Tosin eri tyyppi siellä koska tuttu täti on sairaslomalla mutta ei kai tuolla nyt niin suurta merkitystä kuka siellä katsoo - ainakin omalle kohdalle on osunut ammattitaitoista porukkaa neuvolan puolelta koko raskauden ajan :)

Yöllä masu on aika kova ja pientä haastetta nukkumisen suhteen ollut mutta sekä närästystä jonkin verran mutta muuten ihan ok. Mitä nyt tuo kyytiläinen välillä painaa varmaan rakkoa sen verran, että tuntuu ihan järkyltä. Ihan kuin olisi pissatulehdus ja pakko päästä vessaan vaikka tietty ei ole..
Tsemppiä kaikille!!!!
 
Täysiaikaisia ollaan! Tänään poksahti 37+0! Tässähän alkaa olla niin sanotusti loppusuoralla. :)

Eilen illalla typy myllersi hurjasti ja vissiin sen seurauksena harjoitussupistuksia tuli pari tuntia tosi tiheesti ja napakoita oli! Vielä nukkumaan menessäkin oli oli vähän tukala kun maha oli vähän väliä kivikova.
Ainoa kipu joka noihin liittyi oli tuolla oikeassa nivusessa ja sen luulen johtuvan siitä että sinne painaa joku aina supistuksen tullessa, ainakin esikoisesta supistuskipu tuntui enemmän mahalla ja selässä tasaisena eikä tuolleen yhdessä kohtaa. Kohdun suulla tuntuu sellaisia "sukkapuikko" vihlaisuja välillä.
Nyt aamustakin maha kipristelee vähän väliä. Kunpa tää pimu kääntyisi perjantaina raivotarjontaan, haluaisin niin päästä rauhassa ootteleen niitä oikeita supistuksia!
Tässä taitaa kyllä vielä tovi mennä ennen kuin ois tosi toimien aika..

Jospa sitä koittaisi vatsa kankeana saada ton esikoisen puettua ja lähtis vähän ulkoileen. Musta tuntuu että nyt vaan oottelen että päivät kuluu!
Haluaisin jo saada vauvan syliin nuuskuteltavaksi! <3

Susimieli ja Pieni rakkaus 37+0
 
  • Tykkää
Reactions: susupala
No niin, täällähän aletaan poksua ihan urakalla! Paljon onnea uusille tulokkaille ja tietenkin tuoreille vanhemmille! :heart:

Huomenna poksuu viikot ja miun puolesta voisi muutenkin poksua. Ollut taas aikamoista... Olen nyt reilut 5 viikkoa pärjännyt 2-4h unilla per päivä ja alkaa olla aika himmeetä tuolla pääkopassa tuon ajatuksenjuoksun kanssa. Pikku likka on öisin niin hurjan aktiivinen ettei saa nukutuksi, lisäksi supistukset ja rakkopolkat tekee siitä pienestäkin unimäärästä todella katkonaista. Kaiken tuon lisäksi esikoinen (4v 3 viikon päästä) lopetti päiväunien nukkumisen kuin seinään. Ne oli ne pienet päiväunet jolla ennen selvittiin... nyt jää nähtäväksi.

Viime perjantaina neuvolassa todettua: Painoa +200g (yhteensä 8kg), hemppari noussut 126 vaikka olen unohtanut tyystin syödä rautatabletteja, pissa puhdas. Neuvolassa olivat huolissaan tuosta unen määrästä, lähinnä jaksamisen kannalta tuon esikoisen kanssa. Sf-mitta 33cm. Sokerit pysynyt hyvin ruodussa ruokavaliolla! :D

Maanantaina oli sitten kasvukontrolli/synnytystapa-arvio äitipolilla. Tyttö oli nyt 2800g ja menee hieman alle keskikäyrän, mutta pitäisi olla noin 3300g syntyessään ellei mene ihan uusiksi tuo tasainen kasvu. Paikat olt pehmenneet ja kohdunkaulaa n. 1cm. Normaali alatiesynnytys odotettavissa. Kovin oli alhaalla mutta ei kiinnittäytynyt. Minua jäi hirvittävästi harmittamaan kun lääkäri sivuutti käynistämismahdollisuudet täysin kommentoimalla "kyllä se sieltä tulee kun on tullakseen" kun otin esille oman ja neuvolan huolen tuosta nukkumisesta ja levosta. Pelkään olevani täysin uupunut jo ennen vauvan maailmaan saapumista! Lääkärin mukaan unettomuus on ihan normaali asia loppuraskaudessa eikä sen takia tarvitse käynnistellä. Seuraava aika kumminkin äitipolille 18.11. jos neiti ei ole tullut ulos ennen sitä.

En tiedä onko kukaan täältä Savonlinnan suunnalta mutta on ollut erittäin jännittävää asua täällä näin raskaana ollessa viimeiset pari kk. Aiemmin meinaan päättivät lakkauttaa synnytykset Savonlinnassa ja siirtää ne 100 kilsan päähän Mikkeliin. Ja tietenkin omaan tyypillisen tuurini tavoin laskettuaika oli juuri siinä rajoilla, ettei voinut varmasti tietää minne pääsee/joutuu synnyttämään. No onneksi kaupunki (ja varsinkin me asukkaat) nostimme isot älämölöt moisesta päätöksestä ja olivat nyt pyörtäneet päätöksensä, ja ainakin tämän vuoden loppuun saadaan synnyttää ihan täällä Savonlinnassa. Onneksi saatiin noinkin iso stressiasia pois alta, helpottaa kummasti kun tietää että kerkiää etsimään lapselle hoitopaikan ja kaiken muunkin kun lähtee synnyttämään. Ja ennen kaikkea saa tuon ukon rutaleen sinne mukaan. :LOL:

Isot tsempit kaikille, kohta päästään jo piinasta ja saadaan syliin se oma nyytti! :heart:

Sarkkunen ja tiitiäinen 36+6
 
  • Tykkää
Reactions: susupala
POKS 36+0 :heart:

Pääsykokeista selvitty ja nyt alkaa stressivapaa loppuodotus!

Jännä kun monelle vauvan laskeutuminen aiheuttaa kipua ja painetta, kun tämäkin on ollut jo hyvän tovin alhaalla ja nyt terkka tokas, että tiukassa on tyyppi tuolla päänsä kanssa. Mutta itselle tämä ei tuo mitään uutta kipua.. Kävely kuulemma terkan mukaan näyttää vaappumiselta,mutta itse en ollut sitäkään huomannut :D Ähhh.. mä oon varmaan ihan pönttö kun en huomaa moisia ollenkaan!!

Olo on ihan hyvä.. eilinen päänsärky tuntuu enää jomotuksena ja eilinen turvotus on poissa, tänään siis paino 2.3kg vähemmän kuin eilen :D Alkuyö meni supistusten kanssa valvoessa.. Oli aika tukalaa vannetta vatsalta selkään, kohdunsuulla sukkapuikkoja, vauva "tärisi" pitkin masua ja supistukset tuntui reisissä ja nivusissa.. Loppuivat parin tunnin jälkeen ja olen nukkunut kuin tukki aamuun asti, nyt on olo mitä mainioin :cool:

Hyviä vointeja kaikille ja onnittelut täysiaikaisuuden saavuttaneille :heart:

Talventähti ja pienimies 36+0
 
Tänään on laskettu aika!

Nyt aletaan tosissaan yrittään josko saatais hänet jo pian tänne, kun oon edelleen niin malttamaton sen väärän hälytyksen takia. Tahdon myös nuuskutella häntä niinkuin Susimielikin mainitsi :)

Jumppapallon päällä on pompittu, saunottu, kävelty, nännejä hierottu (joilla muuten sain eilen ensimmäiset oikeasti kipeät supistukset aikaan!) ja tietysti se kivoin kolmas s myös suoritettu ;)

Tänään jatkuu harjoitukset saada pieni tänne <3


-hampula 40+0!!!
 
Suuret onnittelut pienokaisista! :heart::hug: Synnytykset kuulosti varsin nopeilta. Miten teillä on lähtenyt sujumaan pienokaisten kanssa?

Niin ja kiitokset tsempeistä niille, jotka on jaksaneet tsempata näitten olojen kanssa! :)

Tänään oli taas neuvolassa käynti, koska tällä viikolla ei tarvitse käydä äitipolilla vaan ensi viikon torstaina taas sitten Oulaskankaalle. Puhuttiin siitä imetyksestä, joka jäi aikasemmin käymättä läpi, koska laittoivat kiireelliseenä erikoislääkärille -> äitipolille. Jäi tosi mukava olo neuvolakäynnistä, mulla on todella ihana terveydenhoitaja ja se huolehtii aina kaikesta :) Vauvalla ja äipällä oli kaikki hyvin, tosin minä makasin koko käynnin pedillä kyljellään heikon olon vuoksi ja lipitin vettä, kotiin tullessa saikin juosta suoraan laatotushommiin. :D Vauva on kiinnittynyt tiukasti ja maha on laskeutunut jo jonkin verran, huomaan sen kyllä olostakin, että on hieman helpompi hengittää eikä enää niin tukala olo. Muutenkin on jotenkin todella hyvä fiilis, vaikka oksentelu ja huono olo jatkuu, niin nyt on mieleltään ihan eri fiilis :) Johtuu varmaan siitäkin, että saatiin miehen kans keskusteltua ja hän kyllä kertoi ymmärtävänsä mun huonon olon niin hyvin kuin ulkopuolinen voi. Sanoi, ettei vaan kestä katsoa vierestä, kun ei voi mun oloa oikein mitenkään helpottaa tai auttaa! Sanoi, että tämä on ollut raskasta sillekkin, että on kovasti huolissaan miten minä ja vauva voidaan.. On mulla vaan maailman ihanin mies :heart: ..vaikka se välillä niin mörökölli onkin, ehkä siks mää siitä niin paljon tykkäänki. :p

Tuli tuosta neuvolakäynnistä mieleen, kun terkka kysyi onko tullut jo maitoa eli mitenkäs onko teillä muilla tullut jo maitoa rinnoista? Täytettiin terveydenhoitajan kans myös synnytystä varten se esitietokaavake/lomake, ko hukkasin salaperäisesti johonkin. Toiveena mulla oli perhehuone ja sitten varalle se amme, muuta en ole ajatellut enkä aio sen kummemmin edes suunnitella tai ajatella.. mutta tuo amme pitää luultavasti etukäteen varata jos sen haluaa synnytyksessä käyttöön niin laitoin sitte varalta, koska olen kuullut positiivisia kokemuksia ja monet on sanoneet, että se rentouttaa ja vie kipuja pois.

Supistuksista sen verta, että mulla on nyt varmaan reipas pari viikkoa ollut menkkamaisia jomotuksia alamahassa ja suurimmaks osaks selänpuolella, oikein kunnon poltot. Monesti yöllä herännyt siihen, että koko selkä tulessa. Th sanoikin, että kyllä siellä pikku hiljaa alkaa paikat olemaan valmiina ja valmistaudutaan synnytykseen. Minusta nuo supparit, ei vaan ole olleet niin kivuliaita tai sitten on vain isompi kipukynnys eli mistä sitten tietää, kun on ne oikeat supparit ja pitää lähteä synnyttämään..

Neuvolakäynti:

Rv 36+4
Paino -- sama, ei ollut noussut paino
Turvotus +/-
RR 120/81
Pissat -- (puhtaat niinkö aina ollu)
Hb 133 (ilman rautaa koko raskauden)
Sf-mitta 33,5
Lapsivedenmäärä N
Tarjonta RT
Sydämensyke 145
Liikkeet ++



Oli vielä paljon kaikenlaista asiaa, mutten kuollaksenikaan muista mitä piti kirjoittaa, kun kerranki on jokseenki siedettävä olo niin sitä on pää täynnä ajatuksia ja mietteitä.


Perässä tullaan ;)

henuliini ja pikkusissi rv 36+4
 
  • Tykkää
Reactions: susupala
henuliini hyvä että sait miehen avautumaan ja asiat puhuttua :) Täällä mies ainakin vaatii sodan ja sitten alkaa avautumaan mieltä askarruttavista asioista, joten meillä otetaan joka kuukausi yhteen ja sitten taas kaikki on ihanaa :D

hampula tuo jumppapallo on paras! Itellä se kans, hyppään heti siihen kun tuntuu et selkä meinaa sanoa hyvästi. En kyl tiä vaikuttasko se mitenkään synnytyksen käynnistykseen !?

Tääl on siivottu jääkaappia myöden taas :D Nyt parina yönä kun mies on lähteny töihin, on alkanu tunninverran kestävät tiukat supparit selässä ja sit loppunu kun seinään. Jos se valmistelis paikkoja :)
Viikonlopun ajattelin vetää lonkkaan, huilata ja olla pojan kanssa JOS lähtö ei vielä tule.

Ainiin, eilen oltiin käyrillä synnärillä kun en äitipolille ehtiny. Käyrillä kävin vaisun liikkumisen takia, jota on menossa nyt toistaviikkoa. Hienosti pikkunen käyrille heräs ja liikku sitten monen viikon edestä :D Mutta ompa oma huoli nyt poissa! Lääkäri ei edes lähteny tutkimaan kun polilla kävin viikko sitten.

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 39+5
 
Henuliini: Mulla on tullut maitomaista vuotoa rinnoista kesästä lähtien. Ensin tipottain, nyt jo varovainen puristus saa vuotamaan ihan solkenaan. Yöpaidat ja rintsikat tahriintuu itsestään. Ilmeisesti maidontuotannon kannalta hyvä merkki,mutta ollut jonkin verran häiritsevää myös.
 

Yhteistyössä