Marraskuun masuasukit 2013 *Marraskuussa* MEIDÄN KUU!!

Tervehdys täältäkin taas ja onnittelut taas uusille vauvan saaneille <3

Mäkin Haluun jo Oman Käärön!!!!

Eilen käväsin neuvolalääkärillä ja eipä siellä ihmeitä! Kohdunkaula oli kadonnut, mutta sisäsuu vielä kiinni ja "rauhallinen", ei kuulemma ole pojalla kiirettä maailmaan :) ai jaa, en olekaan huomannut! Ensin sitä ollaan niin tulossa ja pah, kun sais tulla niin ei kuulu ei näy :) olen malttamaton jo!!

Turvotusta on ja tulee vain kokoajan lisää :( viime viikolla oli tullut 2.7kg/vko, nyt maanantaina vielä 900g lisää tuohon ja eilen sitten 500g päivässä :O mutta ei tälle kuulemma mitään voi.. Verenpaineetkin koholla, mutta niin kuuluukin olla kun turvotus on noin kovaa :( höh.. Tulis jo ulos, niin pääsisi tästä turvotuksesta joskus eroon!!

Nyt on siis 16kg tullut koko odotuksessa ja niistä nämä 4-5kg viimeisen 2vkon aikana..
Mutta nyt katoan valittamasta!

Päivitän kun pääsen tietokoneelle, ei tällä kännykällä tahdo onnistua :)

Talventähti ja pienimies 39+0
 
Jaahas, se olis sitten viikko laskettuun aikaan. Nyt vois jo pikkuhiljaa alkaa ottaa vastaan hyviä häätövinkkejä;) Seksi ei taida ainakaan kovin suurissa määrin tulla kysymykseen, kun mies kartaa mua aika kaukaa, jos edes ehdotan sitä. Raukka pelkää tökkivänsä vauvaa päähän vehkeellään:LOL: Onneks kuitenkin muuten hellittelee meikäläistä, kun musta on nyt vikojen viikkojen aikana tullut aika kainalonuohooja.

Eilen käyty neuvolassa ja kaikki muu taas mallillaan, paitsi pissassa protskut edelleen yhdellä plussalla. Tästä syystä jouduin nyt tehosyyniin ja käymään ylimääräisessä neuvolassa vielä perjantaina. Verenpaineet on onneksi ainakin toistaiseksi ok ja muitakaan myrkytyksen oireita ei ole. Mietityttää kyllä pirusti, mistä tuo johtuu, kun koskaan aiemmin ei ole olllut, bakteeriviljely ok ja valkovuotokin päin vastoin vähentynyt näin loppua kohden...

Onnea chilipep tytöstä!!!!:flower: Oliko Jorvissa hirmu ruuhkaista? Mua jotenkin jännittää, että vaikuttaako tuo naikkarin remppa paljonkin synnyttäjien määrään: /

-Nelly ja murunen- 39+0- POKS!!
 
Nyt täytyy sanoa että kärsivällisyys on todella koetuksella! Multa on kysytty tänään jo neljä kertaa että "eikö vieläkään", "miten siellä voidaan" ja tätä.... Joka päivä samaa kuraa! Ja auta armias jos satun jollekin soittamaan niin ensimmäinen kysymys "joko nyt?!"..... Olen sanonut samoille ihmisille tuhat kertaa että ilmoitan kyllä sitten kun jotain tapahtuu, yhtään ei helpota omaa jo valmiiksi turhautunutta mielialaa tuollainen jatkuva utelu ja kysely... HUOH!

Kohta neuvolaan, saan varmaan samalla kuulla pissanäytteiden tulokset..

Pahoittelen tätä aamuavautumista mutta oli pakko purkautua! :D Ja onnea tietysti kaikille jotka ovat vauvansa saaneet! :)

Mirkkeli & Pikkuveli 40+2
 
Synnytyskertomusta pukkaa!

13.11. oli varattuna aika käynnistykseen (rv 42+0) ja päästiinkin heti 9:00 synnytyssaliin. 10 aikoihin aloitettiin oksitosiini-tipan laittaminen, jonka määrää lisäiltiin vähän kerrallaan. Kalvot puhkaistiin 15 aikaan päivällä ja lapsivettä tihkui aina kovien supistusten kanssa ihan synnytykseen asti.
Kun kipuihin ei auttanut enää pelkkä kuuma kaurapussi selällä, kokeilin hengittää ilokaasua. Itse en kokenut siitä mitään suurempaa hyötyä, ehkä maski naamalla oli tosin helpompi hengittää rauhallisesti ja syvään. En sitä sitten muutamaa höräsyä enempää käyttänyt.
Ensimmäisen epiduraali-annostuksen sain kun kivut oli ihan sietämättömiä jo, kellonaikaa en muista, mutta kyllä meinaan toimi puudutus! :) Olin tähänasti ollut ihan kylmissäni, korkean ruumiinlämmön takia, mutta epiduraalista tuli ihanan lämmin olo. Toisen annostuksen sain lähempänä ponnistusvaihetta, eli illalla yhdeksän maissa.
Hieman ennen puoli kymmentä oli kätilöiden vuoronvaihto ja olin ihan horkissani, ja oli kova tarve ponnistaa, siihen sainkin luvan sitten onneksi pian. Ponnistusvaihe alkoi ja kesti yhteensä 20 minuuttia.
Vauvan isonkoon (4560g ja 52cm) sekä oman kuumeennousun takia kätilöt alkoivat puhua jo imukupin käyttämisestä, mutta onneksi siltä vältyttiin. Vauvan pää ei meinannut mahtua syntymään, ja siinä kesti melko kauan, joten kätilö nappasi saksilla episiotomian. Oli inhottavaa kun kuuli sen "naps"-äänen, mutta onneksi ei sattunut paikallispuudutteen takia.
Huudon saavuttelemana mini-sumopainijamme syntyi 21:52, jälkeisten syntymiseen meni 8 minuuttia ja paikkailuun tuntui menevän ikuisuus! Olin tosi huonovointinen ja taju meinasi lähteä monta kertaa, niinpä makoilin synnytyssalissa vielä neljä tuntia ennenkuin minut ja vauva kärrättiin sängyllä osastolle. Tippa pysyi suonessa seuraavaan päivään asti ja toipuminen lähti hitaasti käyntiin. Verta meni 600g, ja hemoglobiinit oli varmaan tosi alhaalla (eivät suostu tätä sairaalassa mittaamaan...?!) eikä siis mitään tippaa kummempaa saanut.
Vierihoito sujui hyvin, vaikka olinkin ihan tööt. Vauvan crp-arvot oli hieman koholla, ja verikokeita raukalta otettinkin yhteensä 6 kertaa kantapäästä, se oli kamalaa kun vauva vaan itki ja se näytti ihan kamalalta kun pientä jalkaa puristetaan. Kyllä äidinvaistot heräs heti ja itketti aina. Veriarvojen (ja oman heikonolon) takia ei päästy sairaalan potilashotelliin, vaan oltiin osastolla kolme yötä normaalin kahden sijaan.

Synnytyksestä jäi kuitenkin ihan positiivinen kuva, henkilökunta oli tosi ihanaa ja osaavaa. Ja vauva, no hän nyt on tietysti ihan täydellinen :heart:


-hampula ja pieni kitisevä poika 1 viikkoa :)
 
  • Tykkää
Reactions: susupala
Onnea hirmusesti chilipep! <3

Tänään oli yliaikaiskontrolli ja kaikki hyvin niin eikun takaisin kotiin..vähän jäi kyllä mietityttämään kun vauvan sydänkäyrä ei ollut kauheen vaihtelevaa ja kätilö sano ettei nyt ihan reagoi normaalisti ääniin ja muihin..mutta lääkärin mukaan oli ihan ok kun ultrasi ja oikein tökki pientä niin "kyllä tää jalkoja heiluttaa.." mut ei paljoo liikkunu muuten..sanoinkin että oon huomannu et liikkuu tosi vähän ja potkut vaimeita..mut ei se sitten mitään kun näytti et kaikki on hyvin..muutenkin se lääkäri oli jotenkin semmonen kauheen jäyhä..ei kattonu ikinä silmiin ja mumis vaan..onneks kätilö toimi suomentajana :D nii ja paikat pehmeet ja 2cm oli auki..

Tuli äsken limaista verensekaista vuotoa..jospa jotain alkais tapahtumaan...mutta kai ihan normaalia sisätutkimuksen jälkeen..(?) Käynnistys varattiin maanantai aamuksi(eli 42+1), jos ei ennen sitä lähe syntymään.... saispa jo sen vauvan vierelle <3

Mamu ja masukki 41+3
 
  • Tykkää
Reactions: sudesude
ilta päivää....

Onnea chilipep vauvasta, ei sit nähty jorvissa, mä oon edelleen kasassa nyt viikkoja 41+6 ..no mulla oli yliaikais kontrolli eilen ja vauveli voi niin hyvin masussa, istukka toimii hyvin ja vettäkin normaalisti! Jos tulis muutama hyvä supistus pääsin synnyttää niin lääkäri totes! Ala kerran tilanne hyvä, eli jos käynistys tulee niinku mä vähän veiikkaan ni se tapahtuu kalvojen puhkaisulla !!!

Mulla on vim yliaikaiskontrolli tulevana perjantaina eli 42+1 ;)
Meen aamulla sinne ja ottavat käyrää ja muuta en tiiä, yleinsä käynistävät jos vaan sali vapaana ! Kai se perjantaina tän vauvelin yksiön vuokra sopimus päättyy!!!

Perjantaita odottaessa, nyt vähä koti hommia jne.
Mukavaa päivän jatkoa kaikille ! Onnittelut tosiaan kaikille uusille vauvan saanneille !!!!!
 
Onnea kaikille jotka ovat nyytin saanneet :flower:

Kärsivällisyyttä ja jaksamisia vielä nyytin odottaville! :hug:

murri täällä menee mainiosti. Isoveljellä on virtaa enemmän, joten touhuaakin enemmän, mutta ei onneks pahuutta. Hyvin on pikkusiskon ottanu vastaan, kerran päivään haluu pitää sylissä ja välillä käy silittelemässä, muuten antaa neidin olla rauhassa. Sairaalassakin kun kävi, ihmetteli vaan missä äitillä on reikä mahassa mahassa kun se vauva nyt sägyssä makaa :D Ja suurin ihmettelyn aihe on, kun isoveikan sormi ei mahu vauvan nenään! :LOL: Mutta voihan se mustasukkasuus olla vasta edessä !?

Susimieli mites kotona oot jaksellu, onko esikoinen innoissaan vauvasta ja antanu äitin huilia?

susupala onneks pääsitte nopeaa kotia takas :) Tää on ihanaa aikaa kun saa ihmetellä pientä nyyttiä ja kahtoa kun se kasvaa ja oppii!

hampula paljon teillä oli painoarvio pikkusella? Aika komiat mitathan sillä oli!

mamu pyörittelikö lääkäri kalvoja? Voi johtua verinen vuoto siittä, mutta itellä alko tuleen veristä limaa kun supparit alko tekeen tehtävää. Poikaa ku lähin synnyttään, se alko verenvuodolla muistaakseni.

Meille ei kuulu ihmeitä, neitin masu on pipi :( Ilmaa on ja taitaa muutenkin koskea, kakka on alkaa kyllä normaalisoitumaan. Hyvin nukkuupi yöt, semmonen 1-3kertaa heräillään vaan. Illan tissientyhjennyksen jälkeen vetää sikeitä n. 5tuntia putkeen ja sit herää 2tunnin välein. Ongelmana meillä on että neiti haluis vaan nukkua sylissä taikka sitterissä, sänkyyn jää nukkumaan jos on ensin tainutettu uneen. Siihen pitäs keksiä joku konsti !? En haluis opettaa että se pitää nukuttaa, joskus oon lirissä sitten sen kanssa. Huomenna meillä onkin sit eka neuvola :) Mutta eilen jo piipahettiin lähikaupassa ;) En muista yhtään "sääntöjä" miten piti sisätiloissa olla.

KyyneltenHymy & Neiti 8päivää
 
Kyyneltenhymy:
Hyvin jaksellaan!
Me nukuttiin viimeyönä niin hyvin ettei uskois että vauva ja (pienen ikänsä pitkin öitä heräillyt) taapero on täällä! Kerran heräsivät 3 aikaan ja tunti meni saada kaikki takas nukkumaan. Seuraavan kerran heräsivät molemmat puoli kahdeksalta aamulla :) vauva nukkuu 3-4h putkeen aina syöttöjen välillä. Ihanaa muuten mutta mun tissit on ahdingossa kun maitoa pakkaantuu kun pieni syö niin harvoin, onneksi syö sit aina ison määrän kerralla!
Ja varsinainen kakkalinko tuntuu olevan! :D

Isoveli on kauhen kiinnostunut vauvasta mutta vaan silloin kun saa omaan tahtiin tehdä tuttavuutta. Jos me sillä kauheesti vauvasta puhutaan niin on selvästi vähän mustis. Osoittaa sen onneksi vaan kiukuttelemalla meille, vauvalle on kiltti.

Oma olo on hyvä, pitää oikein muistuttaa itselle että tulee levättyä!

Susimieli ja Pikkusisko 5vrk (tänään ois ollut laskettu aika :) )
 
  • Tykkää
Reactions: susupala
hampula, mulla oli aikalailla samankuuloinen tilanne esikoisen jälkeen. Nyt olikin ihmeellinen olo, kun oli niin hyvässä kunnossa.

nelly, Jorvissa oli sen verran ruuhkaa, että ei saatu perhehuonetta. Itse olin kolmen hengen huoneessa, mutta kolmannelle petille tuli äiti vasta toisen yön jälkeen, kun me olimme jo lähdössä kotiin.

Mulla myös maidon pakkautuminen rintoihin ongelmana. Vauva kyllä syö hyvin (onneksi!), mutta jotenkin maitoa on vaan liikaa. Varsinkin viime yö oli kamala, jotenkin rintojen aristus on paljon pahempaa makuuasennossa kuin seisaallaan. Mutta toivotaan, että kaalinlehtihoito tuo nopeasti tulosta :D
 
Onnea taas kaikille vauvan saaneille! Täällä poika on jo 10 päivän ikäinen, tuntuu vähän hassulta kun kalenteria vilkaisee, mihin olen kirjoittanut ylös raskausviikot sinne 40 saakka, kun nyt olis viikkoja vasta 38+5, mutta meillä on jo iso poika kotona :) Maanantaina käväistiin neuvolassa, painoa oli tullut 150 grammaa sairaalasta lähdön jälkeen (lähtöpaino sairaalasta 2900g, nyt 3050g), mutta vielä hieman matkaa syntymäpainoon. Mutta kaikki siis kunnossa ja paino noususuunnassa, se on tärkeintä.

Olen itsekin "kärsinyt" suuresta maidontuotannosta, mutta olen sitten pumppaillut vähän tyhjemmäksi, niin vauvallakin on helpompi ottaa kiinni. Pakkaseen asti olen saanut maitoa, sieltä voi sitten ottaa, jos tarve tulee :)

Marrastuuli ja poitsu 10 vrk
 
  • Tykkää
Reactions: susupala
Onnea Susimieli, Chilipep ja Sasseri vauvoista :flower:

sudesudellakaan ei ole enää pitkästi, vaikka käynnistykseen asti menisikin. Jei! Kohtahan se alkaa olla viimeisilläkin marraskuisilla lasketut ajat käsillä, kun kuukautta on enää 10 päivää jäljellä :)

Toivottavasti Tirppanan pikkuisella on arvot kohdillaan ja pääsette kotiin huomenna! Mutta hyvä, että asiat hoidetaan kunnolla kuntoon, niin ei tarvitse itse murehtia ja pähkäillä vauvan vointia kotona :)

Mirkkeli_, tuo "jokojokojokojokojoko" on NIIN ärsyttävää! Ihan niin kuin sitä tietoa sitten jotenkin pimittäisi, kun vauva on syntynyt! Ja tosiaan, ei varmasti helpota omaan turhautuneisuuteen tuo kysely sitten yhtään. Mutta tänne voi kyllä purkaa tuntojaan, sitä vartenhan tämä palsta on, niin kuin Talventähtikin jo totesi :)

Mukavaa lukea teidän synnytyskertomuksia! Aika monella tässä keskustelussa synnytys on edennyt kovalla vauhdilla :)

Mä kateellisena täällä luen teidän kirjoituksia runsaasta maidontuotannosta! Mulla oma maito ei riitä pojalle millään, vaan korvikkeeseen ollaan jouduttu turvautumaan mitä enenevässä määrin, nykyisin sitä menee jo joku 200ml päivässä. Ahdistaa, kun haluaisin kyllä imettää! Ei vaan raaski olla antamatta pienelle korviketta, kun se 2h imetyksen jälkeenkin vielä hamuilee ja huutaa nälkäänsä naama sinisenpunaisena. Olen kyllä yrittänyt pitää huolta maidontuotannosta ihan tosissaan, mm. juon ja syön usein ja monipuolisesti, imetän poikaa aina kun se vaan tissiä suostuu ottamaan (=käytännössä imetän tuota lähes koko päivän ja suurimman osan yöstä), oon koittanut pumppaamalla saada maitoa herumaan, juonut kotikaljaa, pitänyt vauvaa ihokontaktissa... mitähän vielä. Alkaa olla aika neuvoton olo! Mulla ei ole missään vaiheessa tuntunut, että maito olisi noussut ja rinnat olisivat jotenkin täydet, eikä maitoa ei todellakaan heru niin paljoa että liivinsuojuksia tarvitsisin. Olisiko teillä vinkkejä miten maidontuloa voisi vielä yrittää lisätä? Ajattelin kyllä huomenna ottaa neuvolassa puheeksi tämän asian, mutta kaikki vinkit on enemmän kuin tervetulleita :)
 
Tirpsi: samaa minullakin on menossa. Maitoa ei tule tarpeeksi. Olemme vieläkin sairaalassa, liekkö johtuu siitä kun maito ei ole lähtenyt nousemaan. Tänään hoitsut sanoivat että ei lisämaitoa ja sitten yöhoitsu huomasi että ups, paino on laskenut, korviketta kehiin. Onneksi joku sentään huomasi sen mitä olin yrittänyt toitottaa. Luulen että kotona maito nousee ja jos ei nouse niin sitten korviketta kehiin. Jotain hyviä uutisia vielä, ilta bilirubiini oli laskenut, nyt vielä yksi pakollinen check ja jos se näyttää hyvältä niin sitten päästään kotiin :) onhan tämä sairaalaelämä jo puulta maistuvaa. Paikat on ylibuukattu ja lisää vauvoja syntyy...
 
Hei vaan pitkästä aikaa ja Lämpimät Onnittelut kaikille vauvan saanneille ja tsemppiä vielä odottaville! Pian ne loputkin marraskuiset syntyy :)

Tirpsi ja Tirppana mun neuvolan täti sano että synnärillä jotku on ihan hulluksi saakka fanaattisia että vain rintamaitoa saa antaa. Vasta olivat koulutuksessa olleet neuvolan porukka ja synnärin väki niin lastenlääkäri oli määrännyt, että lisämaitoa annetaan AINA kun maitoa ei vielä tule tarpeeksi. Kauniit ajatukset rintamaidon hienouksista ovat täysin toisarvoisia, kun vauvat on vaarassa kuivua.. Ihan suututtaa moinen kapeakatseisuus. Itsellä tulee kyllä maitoa, mutta vasta kotona nousi rintoihin kunnolla kun sairaalassa oli niiiiin ahdistavaa. Silti olen hieman antanut korviketta. Ei se lapsi siitä rikki mene. Enimmäkseen kuitenkin saa rintamaitoa, joko pumpattua tai imettämällä. Synnärillä kytättiin, että syöttää kellon mukaan ja repii toisen kesken unien kun heidän mielestä meidän tyttö on niin pieni. Ja tokihan se pieneltä näytti kun huonekaverilla oli 4,7kg painava poika :D Hyvin on syönyt kuitenkin ja saanut kovasti painoa. Ekat 6 päivää kotona 300g terkan punnituksen mukaan. Ensi viikolla on 1kk neuvola.

Pumppaamisesta puheenollen. Itse hankin sähkökäyttöisen ja ah, onhan se huippu vehje! Jos vauva nukkuu niin rinnat tyhjenee hetkessä ja onhan se yölläkin nopeampaa kävästä pumppaamassa ja syöttää pikaisesti. Vauva kun helposti nukahtaa rinnalle ja syöttö venyy tuntiin kun välissä herää ja välissä nukkuu rinnalla. Pullon tyhjentää nopsaan ja sitten pääsee molemmat jatkamaan uniaan tyytyväisenä. Päivällä sitten ehtii roikkua tuntutolkulla tissillä :)

Miramei&Neiti 3,5vk
 
Viimeksi muokattu:
Pakko kyllä sanoa tohon maidonnousuun että ikävä kyllä ainoa tapa saada se nousuun ja vastaamaan vauvan tarvetta, on imettää. Aina kun annetaan lisämaitoa, se on poissa imetyksestä ja "maitotilaus" jää pienemmäksi kuin vauvan tarve on.
Maailmassa on aika paljon ihmisiä siitäkin huolimatta että tää lisämaidon anto on lähinnä länsimainen tapa. Jos vauva kuolisi nälkään elämänsä ensipäivinä äidin maidon nousemattomuuden takia niin luonto olisi sen varmaan toisin hoitanut.
Tietysti maidonnousuun vaikuttaa luonnoton sairaalaympäristö ja lääkkeet jne niinkuin Miramei sanoikin, mutta mielestäni aavistuksen herkästi lisämaitoa annetaan.
Mullekkin sanottiin että maito voi nousta hitaammin sektion jälkeen mutta mulla nousi päivää aiemmin kun esikoisesta! Vauva olikin koko sairaalassa olo ajan kainalossa ja ekat päivät tissillä kun sängyssä makoilin muutenkin.
Hoitajat sanoikin että se puhe siitä että sektioäideillä nousee myöhemmin johtuu lähinnä siitä että moni antaa tai joutuu antamaan leikkauksen jälkeen vauvan eka yöksi hoitajille saadakseen levätä ja muutenkin koetaan että vauvaa on hankala aluksi hoitaa. Niinkuin olikin mutta vieressä kun piti niin tissin sai suuhun helposti ja hoitsut kävi nostamassa vauvaa toiseen kainaloon välillä :)
Imetys onkin ollut paljon helpompaa kuin esikoisen kanssa kun uskalsin luottaa että kroppa kyllä hoitaa hommansa ja vauva saa riittävästi ruokaa. Esikoisen kanssa aloin epäillä maidon riittämistä kun kauheasti tuputettiin lisämaitoa.
Faktahan on että lapsen paino putoaa syntymäpainosta ja lähtee nousuun sitten kun maito nousee.

Onhan tää aika helppoa nyt kun imetys sujuu, esikoiselle pumppasin 8kk kun ei lopulta enää huolinut tissiä kun tottui liiaksi pulloon. Pelkkä pullojen pesukin oli aika urakka, puhumattakaan siitä että öisinkin piti pumppailla ekat 6kk että maitoa tuli tarpeeksi.

Yöimetys kun on tärkeässä asemassa maidon tulon jatkumisessa! Se estää sen ettei maitomäärä ala äkisti vähenemään. Lisäksi se kertoo kropalle että maito tulee pienelle vauvalle (joka syö edelleen öisin) ja maidon koostumus pysyy oikeanlaisena, maitohan hieman muuttuu lapsen kasvun myötä vastaamaan kulloisiakin tarpeita.
 
Susimieli minullakin vauva oli 24/7 vierihoidossa, paljon kainalossa. Vauvalassa ainoastaan kun kävin suihkussa. Imetin jatkuvasti ja monesti tunnin toista putkeen. Maitoa todellakin tulee tarpeeksi. Jääkaappiin saakka odottamaan vauvan ruokailuja. Lähinnä lisämaitoa olen antanut omaa laiskuuttani, tavallaan "jatkanut" rintamaitoa sillä jos jääkaappiin onkin jäänyt vähän liian pieni satsi omaa maitoa. Esim. Olen pumpannut 1,2dl, josta vauva on syönyt samantien 0,8dl ja sitten olen jäähdyttänyt loput ja tarjonnut myöhemmin siten, että lisännyt pikkutilkan lisämaitoa sekaan. Seuraavalla kerralla imettänyt. Ja vauva syö pullosta, mutta todellakin huolii tissiä. Protestoi jos ei saa tissiäkin välillä, hanakasti imee sitäkin. Istuminen synnytyksen jälkeen oli ikävää enkä uskalla öisin makuultaan imettää kun se on niin unettavaa. Siksikin pumppasin.. Sairaalassa vauvalle annettiin kokonaiset 10ml lisämaitoa sen kolmen päivän aikana ko siellä oltiin.

Muoks: nimenomaan öisin pumppaan eikä todellakaan ole iso vaiva. Menee alle vartti niin homma on hoidettu. Toinen vartti syöttäessä. Ihan eri homma kuin että imettäisin tunnin toista kun vauva nukahtelee tissille ja ite nukahtelen.
 
Viimeksi muokattu:
Pikapikapäivitystä tänne. En ole kuukausiin täällä kirjoitellut, mutta jos joku vielä muistaa :) Meille syntyi parin päivän käynnistelyjen jälkeen poika 24.10. mitoilla 3800g 50cm (rv 38+3). Synnytys oli taas kamala, taitaa meidän lapsiluku olla tämä kaksi. Onnittelut kaikille jo vauvansa saaneille ja jaksamista muille isojen mahojen kanssa :)
 
Onnea Sona!!!!

Tuohon maidon nousuun ja lisämaitoon on munkin työnnettävä lusikkani. Mun esikko pärjäs sairaala ajan loistavasti mun maidolla, eikä lisämaitoa tarvittu, vaikka maito kunnolla nousikin vasta kotona, mutta kuopus oli mullakin toista maata. Lisämaitoa ei onneks tarvittu paljon (20ml, 2*päivä). en tiedä, johtuko tää ero melkeen kilon erossa synytmäpainossa (esikko 3010 ja kuopus 3920), vai mistä. Kuopus siis pari kertaa päivässä sai kunnon raivarit tissillä ja se ihan selkeesti johtu siitä, ettei sitä maitoa tullut tarpeeksi. Söi siis ensin rauhassa toisen rinnan tyhjälksi ja kun se oli tyhjä, sai hepulin. Vaihdoin toiselle puolelle ja taas söi aikansa rauhassa ja kun rinta tyhjä, sai hepulin. Koitin vielä toiselta puolelta uudestaan. Tarttui hanakasti kiinni ja imaisi muutaman kerran, mutta kun ei mitään tullut, niin suuttui. Tämän jälkeen lisämaitoa 20ml ja taas oli kaikki hyvin. Meillä tätä lisämaitoa tarvittiin VAIN niin kauan, kun maito nousi rintoihin kunnolla (3.pv synnytyksestä) ja sen jälkeen sai korvikkeet heittää jonkkaan. Joten ei se aina mene niinkään, että jos lisämaitoa saa alussa, niin maidon tuotanto kärsii. Itse olisin ainakin omalla maidolla syöttänyt vaikka naapurinkin kakarat, kun maito vaan ensin nousi, vaikka vauva sai alussa hieman myös korviketta.

Tää vauva vois alkaa tuleen ulos!!!!|O

-Kaikkiin raskausvaivoihin kyllästynyt Nelly ja masussa liiankin hyvin viihtyvä murunen 39+1-
 
  • Tykkää
Reactions: Miramei
Haudi!

Laskettu aika oli eilen ja masuasukki edelleen masussa :kieh:
Aika usein kyllä tullut supistuksia mutta ei kyllä kivuliaita sellaisia, että saa nähdä miten tässä käy. Onhan kyytiläisellä aikaa vielä hengailla masussa, mutta kun ite alkaa olee jo melko kärsimätön vaikka en sitä itse synnytystä nyt niin odotakaan kivun pelossa.
Toisaalta olo on myös aika pullea ja kävely muuttunyt vyörymiseksi :rolleyes:

Kiva lukea teidän muiden kertomuksia ja toivottavasti pääsen kohta kirjoittamaan omani..

starhope 40+1
 
Uuuh. Mä alan jo stressaamaan käynnistystä. Muutenkin koko synnytys pelottaa. Ristiriitaista, toisaalta haluis että vauva syntyisi jo, toisaalta haluisin jättää koko homman väliin, saada vaan vauvan tänne humps vaan ja ilman niitä epäinhimillisiä kipuja. :D

Neuvolassa ei kummempia, maha on sentään hiukan laskeutunut, vaikkei se mitään tarkoitakkaan. Olis tässä esikoisen synttäriä ja muuta järjestettävää joulukuulle, ottaa päähän jos menee sen 2 viikkoa yli ja oon ollut jonkun 2 päivää kotona ennen synttäreitä. Kiinnostaa kahvittaa ihmisiä! :headwall:

No, ei auta valitus, toivottavasti huomenna jaksan taas olla paremmalla tuulella :D

-Pippari rv 39+5
 

Yhteistyössä