Marraskuun masuasukit <3 MEIDÄN KUU!!!

Mullaki muute otettiin toi streptokokki näyte synnärillä ja oli positiivinen!
Infektion oireita ei vauvalla oo ollu, eikä synnärilläkään muuta ku lämpöä mitattiin muutaman kerran, mutta käskivät vielä kuukauden päivät kotona tarkkailla niitä ja heti jos vähänki jotain ilmenee niin lähteä lääkäriin..

korvapuustille tsemppiä!
 
Onnittelut SaNi-81, fourth gift, Nynaeve, PikkuA, harakanhattu ja Tirppana83!

PikkuA: Aika yli-ihminen olet kun tuommoisen jätin murjaisit ;)

Imetysruoka: Aika nopeasti syömiset on rintamaidossa, sanoisin että tunnissa. Allergioiden ollessa kyseessä puhutaan yleensä siitä että maidon puhdistuminen jostain ruoka-aineesta kestää vähintään päiviä. Silloin tosin puhutaan siitä että vauva oireilee todella pienille määrille, mitä normali vauva ei tee. Eli sanoisin että jos ruoka tekee vauvalle oireita, ne ovat pahimmillaan 1h-24 h kuluessa ko. ruokailusta. Mua turvottaa hiiva ja etenkin pulla ja meillä tuntuu se lisäävän myös vauvan ilmavaivoja, tosin ei haitaksi asti. Myös määrien pitäminen kohtuullisena riittää usein eli sitä kahviakin voi monet juoda 1-2 kuppia päivässä vaikka isommat määrät tekee oiretta.

D-vitamiini voi myös tehdä vatsavaivoja, kannattaa kokeilla eri merkkejä. Cuplatonista ei meillä esikoisella ollut mitään apua mutta tiedän toisaalta monia, joiden mielestä se on ollut hyvä.

Täällä mennään 1-2 h välein syömällä ja muuten nukkumalla. Vähän väsyttää välillä muttei vielä pahasti. Olen onnellinen siitä että imetys sujuu, esikoisen kanssa tahkottiin lisämaidon ja pulloilun kanssa kun siihen sairaalassa oppi. Nyt en ole tuttia tai pulloa vielä antanut ja jos jaksan eikä tarvetta tule, niin tällä mennään niin pitkään kuin jaksetaan. Minulla maitoa tulee hyvin mutta kyllä se imettämisen onnistuminen ainakin meikäläisen kohdalla tarkoittaa sitä että käytettävissä pitää olla 24/7. Itkuja ei juuri ole, vatsavaivat kyllä alkavatkin yleensä vähän myöhemmin vasta. Onneksi mies on nyt sen 2 vkoa kotona ja hoitaa esikoisen ja kotityöt (paitsi mä laitan ruuan) joten saan levätä ja pesiä vauvan kanssa ihan rauhassa ja oman tahtiin. Sen verran yöt on parantuneet että tosiaan syö ja nukkuu eli nukahtaa 15 min imetyksen päälle heti eikä jää kukkumaan tms. Päivällä sitten jakssa valvoa parikin tuntia putkeen jos hyvin käy.

HilmaVilma ja Väiski 9 vrk
 
  • Tykkää
Reactions: mnica
Onnea kaikille vauvan saaneille tasapuolisesti

Kyllä niitä nyt tulee kun sieniä sateella :)

Meiltä neuvola kuulumisia sen verran että kaikki on ok, synnytys voi alkaa millon vain tai olla alkamatta ja torstaina uusiksi jos ei olla jakauduttu/jakautumassa. Torstain jälkeen odotetaankin sitten äpolilla käyntiä mikäli ei ole syntynyt.
Odottavan aika vaan on pitkä...

iia ja yksiössään viihtyvä Anselmi 40+4
 
Onnea kaikille uusille vauvautuneille. Tulee kyllä niin, että ei perässä pysy. :)No ei se kaukana ole meille muillakaan.

Neuvolakuulumisia 39+3. Kaikki oli hyvin. Paino +100g/ viikko, hemppa 128 verenpaineen 127/76, sf pysynyt samana 33cm ja vauva laskeutunut tosi alas ja häpyluun liitos on tosi arka. Kaikki siis hienosti. Vauva on lähtökuopissa ja valmiina syntymään. Ens maanantaina synnärille sitten käynnistykseen, jos vaan saleihin mahtuu. Neuvolat on nyt tässä raskaudessa käyty. Seuraavaksi yhteyttä kun vaavin kanssa ollaan kotiuduttu. :)

Supistelee ja alas puskee, mutta muuten olo on hyvä. Niin hyvä kun se tässä vaiheessa voipi olla. :) Hieman väsynyt olo, kun meillä sairasteltu kolmeviikkoa ja yöt olleet huonoja. Terkkari määräskin mut nyt nukkumaan ja lepäämään loppuajaksi, että jaksaa sitten synnyttää ja vauvan kanssa heräillä. :)

IHanaa kun se toteutuiskin.


Tsemppiä meille kaikille ja vauvantuoksuista arkea jo synnyttäneille!

Aapaliini ja mukelo 39+3
 
Onnea taas kovasti kaikille uusille nyytin saaneille!!! =)

Mies sitte lähti tänään töihin ja mä oon aamupalan jälkeen päässy syömään vasta, kun mies tuli töistä. Pitää varmaan kohta ottaa kantoliina käyttöön. Rintareppua tänään kokeilin, mutta eipä neiti siinä kovinkaan viihtynyt.

Tosi lyhyitä päikkäreitä ottanut, kun herännyt niihin vatsanvääntöihin. Vaunuilemassa onnistuttiin käymään. Pukeminen on aika haasteellista, varsinkin kun huomasin, että alkaa nuo päälivaatteet oleen pienenlaisia.
Äsken tyttö nukahti miehen syliin ja saatiin siirrettyä pinnariin jatkamaan unia. Mies istui nojatuolissa ja tyttö oli pitkällään rinnanpäällä. Siihen nukahti. Ja kauhee kuplinta vaan kuulu mahasta...

Cuplatonista luin jostain vielä, että lisää pulauttelua ja tuo on kyllä sen jälkeen pulautellu enemmän, vaikka oon monta kertaa syötöllä röyhtäyttäny. Tänään just kun kokeilin rintareppua, niin tyttö heitti kunnon puklut mun paidan rinnuksille...

Meilläki d-vitamiinia otettu viime keskiviikosta lähtien ja oonhan sitäkin epäilly aiheuttavan lisävaivaa. Antaako ne kaikista neuvoloista tuota Devisolia?

Vatsan hierontaa ja jalkojen pumppaamista on kokeiltu. Ehkä vähän on apua ollu, muttei mitään suoranaisesti silminhavaittavaa.

Seuraavalta syötöltä saan kyllä mennä iteki nukkumaan. |O

Tsemppiä vielä kasassa oleville!!! Aatella, iteltä siitä on jo 3 viikkoa..! Tyttö on kyllä kasvanu hurjasti, että vähän on ikävä sitä ihan pikkupikku nyyttiä, vaikka onhan tuo vieläki pieni.. :rolleyes: Nauttikaa siis täysin rinnoin siitä uunituoreesta pikkuihmisestä, jonka saatte sitte syliinne!

mnica ja tytteli 3 vkoa
 
mnica: Alkoiko teillä mahavaivat missä vaiheessa? Mä tiedän hyvin tilanteen kun vauva vaan huutaa.. Meillähän esikoisella on refluksi ja paaaljon allergioita ja huusi vauvana mahaansa niin paljon ettei päiväsaikaan nukkunut ollenkaan ja yölläkin vaan pätkissä, unet oli yhteensä alle 12 h/vrk. Ja pulautteli kaaressa koko ajan (joskus lääkäriä varten laskin että 50 kertaa/8h) ja kakkasi ja piereskeli jatkuvasti. EI auttanut mitkään kotikonstit.. Mulla tulee itku vieläkin kun asiaa ajattelee, niin surkeaa oli toisen kipuilu. Toivottavasti teillä vaiva helpottaa pian, joskushan vauvoilla kestää vähän aikaa ennen kuin tilanne tasaantuu (voi olla suoliston kypsymättömyyttä tms.) itsestään.

Jälkivuodosta: Musta noi virtsankarkailuun tarkoitetut siteet (Tena) on paljon miellyttävämpiä kuin kuukautissiteet. Eivät jotenkin haudo samalla tavalla ja pinta on pehmeä, tuntuu kivemmalle kun on vähän haavantynkää tuolla alapäässä vaikkei tikkejä olekaan.

Nyt tuo tuolla vetelee unia jo yli 3 h... Ei sitten varmaan ensi yönäkään nukuta :stick: kun nyt nukkuu noin kovin.. Nukkui eka 14-16, söi pikaseen ja on siitä saakka taas nukkunut.. No onhan se hyvä tietty tietää että niitä pitkiä pätkiä osaa nukkua kunhan ne vaan sais yöhön siirtymään. Nytkin on valot päällä, telkkari päällä ja esikoinen touhuaa ihan kiitettävällä volyymilla. Ei näytä häiritsevän.

HilmaVilma ja Väiski 9 vrk
 
Viimeksi muokattu:
Täällä ollaan Taysin osastolla. Verenpaineet huiteli 150/100, raskausdiabetes ja ultrassa näkyi vähentynyt määrä lapsivettä - eli käynnistykseen päästiin :) näillä näkymin huomenna alotellaan käynnistys, eli näin meni meidän tän päivänen äippäpolin painoarvio-käynti.

Kyllähän ne arvet sitte löysi tiensä meillekki, viikon sisään nätti aurinko on navan ympärillä ja päivä päivältä tummenee, vaan mitäpä siitä eiköhän ne haalene.

Hurja fiilis että huomenna voipi olla vauva jo sylissä! En oo valmis vielä :D enkä silti malta odottaa :heart:

Mukava lukea täältä synnytystarinoita ja kuulumisia jo kotona olevilta vauveleiltakin :)

Onnea kaikille vauvautuneille ja tsemppiä vielä odottaville.

Lumineiti ja Uubo 40+1
 
Tsemppiä Lumineiti käynnistykseen ja korvapuustille kanssa tsempit ja jaksamiset

Onnittelut Vesi :flower:

täällä koko päivän alhaalle vihlonut ja painanut. Illalla oltiin miehen veljen pojan nimppareilla ja siellä sitten alkoi supistella hiukan enemmänkin. Seitsemästä supisteli tonne johonkin yhdeksään. Supistelut rauhottui kun menin makuulle sohvalle, mut heti kun ylös nousi/ nousee niin alkaa supistella uudestaan. Vihloo alas, alaselkää särkee ja samaten tonne peräpäähän. No katellaan mitä ensi yö tuo tullessaan, tuskin mitään...
 
Onnea hurjasti kaikille oman nyytin jo kainaloon saaneille! :flower: Voi kun se omakin sieltä jo kohta putkahtaisi.

Täällä mennään viikkoja 39+5 eikä minkäänlaisia tuntemuksia synnytyksestä. Olen tässä muistellut esikoisen syntymän aikoja, ja en muistaakseni silloin ollut näin malttamaton (esikoinen syntyi viikolla 40+2). Mutta nyt kun täytyy miettiä näitä lapsenvahtikuvioita jne. niin on jotenkin paljon tiukemmat paikat. Tänään vielä iski hirvittävä päänsärky ja kun tuo panadol ei mulla tunnu oikein tehoavan niin meinasi jo itku päästä. :-/ Voi että odotan sitä, että saa taas buranaa ottaa päänsärkyyn. Ja toinen odotuksen kohde on se, että saa taas nukkua mahallaan!!! :)

Huomenna neuvola. Tuskin sielläkään mitään uutta. Vähän masentaa tämä odottelu.

39+5
 
Heippa kaikki!:wave:

Onnea kaikille nyytin syliinsä saaneille jälleen!:flower:

Täällä parempi päivä tänään. Eilen olin NIIN kypsä tähän olotilaan; olin nukkunut huonosti ja olotila ahdisti. Viime yönä nukuin sitten kuin tukki ja on se uni vaan niin tärkeää! Pitää nyt nauttia vielä kun voi. Mitään synnytykseen viittaavaa ei ole; menkkajuilintoja ja hyyyvin vilkas masuasukki. Varsinkin iltaisin tuntuu, että tulee justiinsa mahanahasta läpi, semmoiset on kyllä tsempalot, että huhhuh... :D

Mahallaan nukkumista: odotan minäkin, mutta muistan aikaisemmista kokemuksista, että se ei kovin heti onnistu, kun sitten seuraavaksi onkin tissit niin kipeet:p

Minä taidankin sitten käydä yksinpuhelua täällä ensi viikolla, kun melkein kaikki ovat vauvansa varmaan silloin jo saaneet/päässeet käynnistykseen. Edelleenkään en jaksa uskoa, että edes viikonloppuna mitään tapahtuisi. Voisi silloin kyllä yrittää ottaa kaikki keinot käyttöön, jos kuitenkin auttaisi (epäilen). Huomenna olisi taas neuvola, painoa varmaan tullut taas sata kiloa lisää. Nytkin tässä suklaarasia vieressä naputtelen. Pitää nyt vielä herkutella, kun sitten kun imettää suklaakin varmaan aiheuttaa vauvalle vatsan väänteitä. No, sitä on nyt raskaana ollessa tullut vedettyä niin paljon, ettei olisi haitaksi vaikka ei sitten seuraavaan vuoteen sitä maistaisikaan=)

Palailen huomenna neuvolakuulumisten kera!

-Melanie 38+6
 
HilmaVilma: Aika lailla alotti tuossa kahden viikon paikkeilla eli ihan normaaliin aikaan, jos niin voi sanoa.. Ei onneksi itke ihan niin paljon ja ajottuu eniten sinne iltaan. Eilinen ilta meni kyllä vähemmillä itkuilla ja yökin tuli nukuttua suht hyvin. Kolmen aikaan heitti kakat vaippaan ja sitte oliki niin pirteä vempula syödessä, että pelkäsin sen ähkimisen ja pähkimisen herättävän miehen... Söi varmaan tunnin ja aattelin, etteikö sitä ala väsyttään ollenkaan! En antanu nyt ollenkaan yöllä Cuplatonia, kun siinä tissiä odotellessa neiti yleensä hermostuu. Ja muutenki kun heräsi ähinöihin, niin törkkäsin tissin mahollisimman pian suuhun, jos vaan huoli, niin ei vääntelyt päässy itkuun asti. Nyt ei sitte kurinoitakaan kuulunut aamulla eikä oo puklannu kertaakaan. Ja toiset kakatki plöräytti tuohon aamutuimaan. Mutta katsotaan mitä päivä tuo tullessaan..
Kyllä mullaki jossain vaiheessa kävi mielessä, että entä jos sillä onki joku refluksi tai muu, mutta aika näyttää miten etenee. Ensi viikolla neuvolalääkäri, jos sillon oltas jo viisaampia.
 
Sinne hävisivät supistukset kuin tuhka tuuleen, näköjään tuo makuullaan olo helpotti asiaan.

Tänään aamulla oltu neuvolassa
rv: 39+2
paino: +1200g (turvotuksia on)
rr: 129/86
pissa:puhdas
sf:37
rt edelleen, ei vissiin oo ihan kokonaan kiinnittynyt kun terkka kokeili niin sanoi että hiukan tuntuu vielä liikkuvan. Kun kerroin omista tuntemuksista niin siihen meinasi että kyllä olisi tulon päällänsä, no tiedä häntä...
Sain kuitenkin jo seuraavat ajat ensi viikolle ja meillähän menee kuulemma niin että kun LA on ylitetty niin neukka on 2x viikossa mulla ma ja pe.
 
mnica: Minusta tuo, mitä viimeksi kirjoitit, kuulostaa ihan normaaleille mahanpuruille ja tosiaan aika tyypillisessä iässäkin vielä ovat alkaneet. Tosin näissä asioissa äiti tietää parhaiten ja siihen äidinvaistoon kannattaa luottaa. :heart: Koeta panostaa omaan jaksamiseen ja muista syödä ja löhöillä riittävästi. Se helpottaa itkuisen vauvan hoitamista paljon kun on itsellä energiaa.

Mahallaan nukkuminen: In my dreams - edelleen.. Tissit niiiin turkasen kipeet ettei puhettakaan. :O

Ja ah niin ihana yöhikoilu on taas alkanut. Aamulla on rinnukset ihan märkänä hikoilusta ja maidosta, jota valuu etenkin yöllä ittekseen. En voi nyt öisin pitää liivejä kun rinnat on niin turkasen turvoksissa ja heti tulee pahkuroita, jos liivit päällä nukkuu. Imetysliivien koko on vielä hieman liian pieni tähän maidonnousuvaiheeseen.. Yhdet isommat ostin päiväkäyttöön mutta niitä ei voi yöllä pitää, ovat liian tukevat. Aika muhkea on etumus: ennen raskautta 75C ja nyt 80E :whistle:

Onnea käynnistykseen menijöille! Ei taida olla kukaan vielä kirjoittanut sektiokokemuksia? Niistäkin - ihan uteliasuuttaan - olisi kiva kuulla kommentteja.

HilmaVilma ja Väiski 10 vrk
 
  • Tykkää
Reactions: mnica
Melanie et sinä täällä yksin roiku ens viikolla kun näyttää meillä ainakin poju viihtyvän yksiössään liiankin hyvin.

olo ei ole muuttunut yhtään paremmaksi ja lievästi sanottuna on tuota turhaumaa ilmassa. Tänään tulee täyteen 40+5 olen itse syntynyt näillä päivillä.
Mulla ei ole enää mitään oireita, joka viittais synnytykseen ei ole menkkajuilintoja, ei ole supistuksia edes niitä harjoitus versioita tilalla on vain pirullinen turvotus ja kipeät kädet ja oloonsa kyllästynyt mamma.
Opiskelukaverikin taitaa lähteä illan aikana synnärille...

turhautunut Iia ja oloonsa tyytyväinen Anselmi 40+5
 
Onnittelut pikkuprinsessasta vesi :flower::heart:

ja tsempit käynnistyksiin lumineiti ja hevosenkenkä!:)

Täällä käyty aamulla neuvolassa;
rv 40+1
painoa tullut taas reilu kilo viikossa, turvotusta ++
RR 115/72
Pissassa oli proteiinia yhellä plussalla
Sf-mitta 35
Tarjonta RT
sydämensyke 140-162
Liikkeet ++

Huomenna siis pitäis kiikuttaa aamupissanäyte neuvolaan että voitais varmistua tosta proteeinista, voihan se olla että taas vaan valkovuotoa joutunut pissan sekaan..

Kyllä se laskettu aika on vaan niin maaginen raja, varsinkin näille sukulaisille ja muille tutuille yms... Että nyt kun ollaan ylitetty se 40 viikkoa niin kyllä sitä moni on kokoajan kyselemässä että millos se meinaa syntyy, sehän on jo yliaikaa.. Eikä ole! 42 viikon jälkeen vasta yliaikainen, tulee kun on tullakseen.
Itelläni kun on ihan varma fiilis että vielä ens viikolla mä vaapun menemään neuvolaan ja varmaaan kerkiän itelleni yliaikaiskontrolliakin varaamaan.. :p Saapa nähdä.

flunssa jatkuu edelleen, eilen illalla oli jo noussu vähän lämpö. tänään otin sitten yhden panadolin ja ai että ku helpotti, hyvin jaksoi kävellä tuon pari kilsaa neuvolaan ja takaisin, ei tehnyt yhtään pahaa. :)
Kohta sitä vois lukasta vähän kirjaa ja vetästä päikkärit, yöt kun rupee olemaan jo niin huonolaatusia unen kannalta..

Voimia kaikille vauva-arkeen ja myös voimia meille vielä jakautumattomille.. :)

Lily_ 40+1
 
Täältä voisi tulla yksi sektiokokemuskertomus, yleisön pyynnöstä :) Pitkä tarina tulossa!

Meillähän oli viiminen ultraus ja uus synnytystapa-arvio 5.11, jossa sitten lääkärin kanssa päätettiin yhteistuumin, että sektio on lapsen (ja myös äidin) kannalta turvallisin vaihtoehto. Painoarvio lapsella oli 4,6 kiloa ja olisi mahtunut periaatteessa tulemaan, mutta pään ja hartioiden epäsuhta oli lopullinen syy sektioon. Vaarana oli siis, että pää syntyisi helposti ja sen jälkeen synnytys pysähtyisi ja voitaisiin joutua hätäsektioon, jolloin vauvan ahdinko puoliksi syntyneenä kanavassa olisi ollut todella vaarallinen. Näinpä siis sektio päätettiin tehdä seuraavana päivänä päivittäiskirurgisena, eli jossain välissä, kun vaan salissa olisi tilaa. Varauduttiin siis pitkäänkin odotukseen, koska tämä oma leikkaus ei ollut millään tavalla kiireellinen.

Kahdeksalta aamulla palattiin synnytysvuodeosastolle, jossa meidät ohjattiin miehen kanssa huoneeseen. Meille molemmille haettiin vaatteet ja selitettiin lyhyesti, että mitä aletaan tekemään. Kesken vaatteiden pukemisen salista soitettiin hoitajalle, että nyt heti olisi sopiva väli sektiolle, että jos vaan nopeesti saadaan mut ja mies valmiiksi, niin voidaan lähteä saliin saman tien. Sitte alkoikin melkonen vilinä ympärillä. Ehdittiin siis kaikkiaan viitisentoista minuuttia odottamaan ja senkin ajan odoteltiin suurimmaksi osaksi huonetta :D

Makasin siinä sitten sängylläni ja pari hoitajaa hääri ympärillä. Toinen pisti laskimotippaa. Koitti aluksi tohon käden sivuun, mutta kuulemma puhkesi heti, joten laittoi sitten tohon kämmenselälle, mihin se upposkin sitten ihan hyvin. Toinen hoitaja otti toisesta kädestä verenpainetta (oli varmaan ihan realistinen lukema, kun tuntus että koko maailma pyöri ympärillä ja selällä makaaminen tuntu tossa vaiheessa vielä melko mahdottomalta). Mua käänneltiin välillä kyljelleen aina hetkeksi, että ei taju lähde selällään makaamisesta. Lopuks laitettiin se kaikista pahin, eli virtsakatedri. Mä yritin siinä sängyllä karkuun jo pelkästään ajatuksesta ja hoitajat koitti pitää mua rentona ja käskivät hengitteleen rauhallisesti (?!?) nenän kautta. Puudutteen laittaminen tuntus kylmän aineen sivelyltä eikä juuri miltään. Putken ujuttaminen ei tuntunut senkään vertaa... Sen sijaa räpiköinti ja pelkääminen tuntu aika hurjalta. Koko toimitus kesti varmaan puoli minuuttia ja kippuroisin vastaan koko ajan...eikä se oikeesti ollut ees niin paha :ashamed: Sit lähettiin kärräämään sänkyä kohti leikkuria ja matkalla sain vielä muutaman millin suun kautta nautittavaa omituisen makusta litkua (ei pahaa, oudon makusta). Sen tarkotus oli rauhottaa mahahapot.

Sängystä siirryin itse leikkaussalin pöydälle. Sillonkin pelkäsin koko ajan, että katedri pistää kun istuu tai putoaa, jos ponnistan. Eihän se niin tee. Leikkauspöytä oli tosi tosi kapea (muistutti enempi ambulanssin paareja). Menin taas selälleni siihen ja kädet levitettiin kahdelle "apupöydälle". Nyt laitettiin toiseenkin käteen tipan paikka valmiiksi, siltä varalta ilmeisesti jos toinen tekis tenän. Rintakehään laitettiin lätkät, sydämen ja verenpaineen seuraamiseksi ja naamalle happinaamari. Leikkaussali oli pienempi, kun mitä yleensä, joten isä meinattiin häätää toiseen huoneeseen, oven rakoon kattelemaan ja siis sermin väärälle puolelle. Onneks pään puolelle alettiin sitten kuitenkin tekeen tilaa (tais mun omat mutinatkin siinä vähän auttaa...) ja niimpä mies lopulta pääsi istuun mun pääni taakse. ONNEKSI!! :heart:

Lopuks mut käännettiin kyljelleen ja alettiin laittamaan puudutusta selkään. Sen laittaminen ottikin enempi aikaa, kun aattelin... Se ei varsinaisesti sattunut, mut mun piti sanoa, jos sattuu... enkä sit oikein tiennyt miltä sen pitäis tuntua, kun olihan se epämukavaa... Tuijottelin siinä myrkynvihreitä kaakeleita ja mietin, että kun tämä on ohi, niin sitte se alkaa. Lopuks tunsin viiltävän kivun oikeeseen lonkkaan, jonka jälkeen anestesialääkäri totes, että pitää ottaa uusiksi, koska puudutus osuu nyt hermoon. Kaksi hoitajaa auttoi mua pääsemään oikeeseen asentoon, koska en itse saanut selkää pyöreäksi, kun maha oli tiellä. Toinen painoi päätä kohti rintaa ja toinen nosti polvia vatsaa kohti. Sitten saatiin puudute paikoilleen ja lämmin tunne lamaannutti jalat välittömästi.

Samaan aikaan leikkaava lääkäri oli tullut huoneeseen ja se kuuluisa sermi asetettiin tohon rinnan päälle. Vatsaa alettiin putsata ja kysyttiin tuntuuko kylmältä. Ei tuntunut, kun tuntus niin kun juustohöylällä olis koitettu raastaa ihoa (ei kuitenkaan sattunut). Tän perusteella lääkäri tiesi, että puudutus oli tehonnut ja alettiin leikata. Leikkaus alotetiin hiukan ennen yhdeksää ja 9:07 kuultiin ensimmäinen pieni parkaisu. Itse leikkaaminen ei tuntunut miltään. Joku on kuvaillut tunnetta mahan heilutteluksi ja sitä se kyllä oli :) Poika pissas samaa kyytiä leikkauspöydälle ja nopeesti häntä vilautettiin myös meille vanhemmille, ennen kun vietiin pesuun. Hetken kuluttua isä pyydettiin mukaan mittauksiin ja mä jäin siihen pöydälle kuulostelemaan, kun "imuri" kävi sisuksissa ja sitte alotettiin ompeluvaihe.

Vauvan piti tulla mua vielä katsomaan uudelleen, mutta kuten monilla sektiolla syntyneillä vauvoilla, niin meijän pojallakin tuli hengitysvaikeuksia ja hänet siirrettiin lastenteholle hakeen vähän vauhtia elämään. Mies kävi mulle sanomassa, että kaikki ok, mutta nyt mennään tonne teholle vähän avittamaan hengitystä. Siinä melko avuttomana makasin paikoillani, kun puoli kroppaa oli rintojen alle asti puudutuksessa, mutta jotenkin en osannut huolestua silti vauvasta.

Jossain kohtaa leikkausta tunnelma alkoi vähän nousemaan ja jutustelu lääkäreitten ja hoitajien kanssa vilkastui. Mitään leikkaukseen liittyvää informaatiota en kuullut leikkauksen aikana, koska hoitaja piti huolen, että leikkaavat kuiskivat hiljaa mitä ovat tekemässä. Kuulin vaan välillä, kun työvälineitä laskettiin, ilmeisesti kerrosten välillä. Jossain kohtaa tunsin, miten rintakehällä alkoi pistely ja sellanen horkkamainen vapina alkoi vallata. Anestesialääkäri sanoi, että se johtuu siitä, että puudutus alkaa poistumaan, mutta että hyvin ehditään sulkemaan ennen, kun jo nyt vatsalihaksia tuolla kursivat kokoon :D Pyysin tekemään rasvaimun samalla kun siellä suunnalla touhuavat, mutta oli kuulemma nyt vaan tyytyminen niihin vauvakiloihin, jotka pois oli otettu ;) Lopuksi tippaan laitettiin menemään kohtua supistavaa lääkettä ja mut siirrettiin heräämöön oottamaan puudutuksen poistumista. Leikkaus lopulta päättyi noin klo 10 ja heräämöltä osastolle siirryin klo 12. Vauva seurasi mukana osastolle vasta seuraavana iltapäivänä. Heräämöaikana sain kipupiikkiä ja vettä juodakseni (taivaallista!!). Pahinta siellä oli horkan tunne ja vapina vaikka oli lämpöpeiton alla ja sitten tuo kohdun painelu..se kyllä sattui vaikka vain hetken kestikin!

Kunnon kipulääkkeiden turvin pääsin saman iltana seitsemältä jo katsomaan vauvaa, eli pystyin nousemaan sängystä ylös ja pyörätuolilla siirtymään teholle katsomaan pientä :heart: Kävely ei ollut paha, mutta sängystä ylös kampeaminen oli kyllä melkoinen haaste. Katedrista pääsin eroon seuraavana päivänä ja sitten jo hainkin itse ruokani ja toipuminen pääsi hyvin käyntiin. Sairaalasta kotiuduttiin jo perjantaina, eli kolmantena päivänä. Haavaa pitää nyt suihkutella lämpimällä vedellä kaksi kertaa päivässä ja kymmenen päivän ajan (eilen meni vika) piti laittaa klexane-napapiikkiä, ettei tuu veritulppia. Kevyttä liikuntaa saa harrastaa, saunassa käydä ja vauvaa hoitaa normaalisti, mutta raskaammat jutut pitää jättää muille 4-6 viikon ajan. Ja haava on siisti ja kipulääkkeitä en oo juurikaan enää kotona syönyt. Orastavaan rintatulehdukseen ne tulivat enempi tarpeeseen, kuin tuon haavan kipuiluun. Ja alkuvalmisteluina kotona ennen leikkaukseen lähtöä oli, sauna, ihokarvojen ajelut leikkausalueelta, syömättä ja juomatta oleminen 12 tuntia ja aamulla jalkoihin miehen avustuksella kiskotut tukisukat.

Pitkä tarina tuli tosiaan tästä. Kokemus oli hurja ja pelottavakin, mutta lopulta tunnen päässeeni ainakin tässä jälkitilassa melko helpolla. Tästäkin huolimatta toivon kovasti "pääseväni" alatiesynnytykseen ensi kerralla, mikäli sellainen tulee.

Tuntoa navan alapuolelle ja maharepun poistumista odotteleva sisunen (nyt jo 11 kiloa kevyempänä ;) )
 
Täällä odotellaan että mies tulisi hakemaan meidät kotiin, vauva läpäisi hyvin tarkastuksen aiemmin tänään.

Imetys on lähtenyt suht hyvin käyntiin ja maitoakin tulee jo suht hyvin. Vielä pitää lisämaitoa antaa välillä. Nännit on vaan todella arat, etenkin toinen ja vertakin tuli edellisellä kerralla. Nyt sitten kokeillaan rintakumin käyttöä, ainakin vauva sen kanssa imee ja helpottaa kyllä itselläkin kipua.

Mahallaan nukkuminen onnistuu jotenkuten, sitä onkin jo kaivannut. Vaatii vaan vähän aikaa löytää just sopiva asento, kun tissit on kipeät.

Vauvakin nukkui viime yönä paremmin, saatiin olla ihan kahdestaan huoneessa, kun huonekaveri kotiutui. Nukkui hyvin kaksi pidempää pätkää, mutta yhden 4 tunnin pätkän sitten valvoikin/oli puoliunessa ja kitisi välillä.
Oma olokin alkaa jo parempi olemaan. Vaikeeta toki vielä istuminen ja ylös nouseminen on.

Tsemppiä kaikille vielä yhdessä koossa oleville ja onnea vauvan jo saaneille.
Tirppana ja pikkuinen tyttö 3vrk
 
Onnea kaikille vauvan saaneille! :)

Huomenna ois aika ya-kontrolliin! Alkaa olla aika epätoivoista, että käynnistäis vielä.. mut pikkunen ei vaan millään halua luopua yksiöstään! Kyllä täs alkaa olla jo henkisesti ja fyysisesti niin loppu, että odotan sitä käynnistyspäivää kuin kuuta nousevaa!

Niiskuneiti-87 ja muru 41+2 :kieh: |O :mad: :headwall:
 
Mahallaan nukkumista: odotan minäkin, mutta muistan aikaisemmista kokemuksista, että se ei kovin heti onnistu, kun sitten seuraavaksi onkin tissit niin kipeet:p
No voihan KÖKKÖ!!! Mä olin kokonaan unohtanut tuon seikan tästä asiasta!! Muistan miten kipeesti kävi, kun tuli vieraita vauvaa katsomaan ja kun ne onnitellessa halasi ja tissit puristuivat siinä. :-/ Yyh, ei kivaa!
 
Tänään oli neuvola ja eipä mitään uutta sielläkään. Paineet ok, sykkeet ok, liikkeet ok, paino ok, pissa ok. :) Tämä nyt on tällaista tylsää loppuodotusta. Huomenna LA. Seuraava aika ensi viikon maanantaille. Päätin, että jos ei kerran meinaa tämä tulla ulos (kaikenlaisia keinoja on yritetty) niin antaapa sitten olla sisällä. Täällä on moni puhunut, miten masua tulee ikävä, joten minäpä annan tämän sitten olla. :LOL::LOL::LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: hannama
Kiitokset onnitteluista :heart: Onnea muillekin vauvan saaneille ja tsemppiä kärvistelijöille ja osastolla vielä oleville! Huomasin itse, että olen aikaansaanut listamme pienimmän vauvan. Aika outoa, kun isompaa olin menossa tekemään.

Sisusen kanssa samantyyliset kokemukset sektiosta, minä vain olin se jonossa kiilaaja kiireellisenä tapauksena. Sitten sitä synnytyskertomusta:

16.11. heräsin yöllä kaksi kertaa vessareissulle. Edellisenä iltana olin ottanut gramman panadolia, koska olo oli kehno lantion liitoskipujen vuoksi ja jonkin verran supistelikin, mutta ei säännöllisesti. Toisella yön vessareissulla tunsin pojan hikottelevan, ja kaikki vaikutti normaalilta. Koska kello oli jo yli viisi, päätin heräillä ja kävin hakemassa lehden luettavaksi ja tein aamupalaa itselleni. Meille oli varattu Taysiin kontrolliaika äitiyspolille aamuksi kohonneen verenpaineen, vähäisen lapsiveden ja virtsan proteiinin takia.
Söin aamupalan, ja yhtäkkiä melko tarkkaan klo 7 alkoi tuntumaan kivuliaita supistuksia. Katsoin kellosta, että supistukset tuntuivat tulevan heti tosi lähekkäin, alle 5 minuutin päässä toisistaan, mikä oli tosi outoa. Keikuttelin jumppapallon päällä ja sain lämmitetyn kaurapussin mahan päälle. Niillä pärjäsin puoli tuntia, kunnes kahdeksalta kun sairaalalle piti jo muutenkin lähteä, kivut olivat niin kovat, että pakkasin loput sairaalakassista.
Autossa kivut olivat jo niin kovat, että huusin. Tuntui että matka ei lopu koskaan ja kaikki kuopat ja punaiset valot aamuruuhkassa olivat kauheita kestää. Mies sanoi, että supistukset tulivat autossa jo kahden minuutin välein. Matka sairaalaan kesti reilut 15 minuuttia. Sairaalaan päästyä pääsin heti käyrille synnytysvastaanotossa. Taysin synnytysvastaanoton käytävä tuntui loputtoman pitkältä, ja minun piti odottaa vuoroani vuoronumerolla. Ehdin saamaan kaksi supistusta ennen omaa vuoroani, kerran käytävällä ja kerran keikuttelin supistuksen ohi seinää vasten vuoronumerolappu kädessäni.

Synnytysvastaanotolle ilmoittauduttani ja käveltyäni toiseen käytävään kuin alun perin ajattelin, riisuin hoitajan avustamana vaatteet ja pukeuduin kaapuun. Supistukset sattuivat koko ajan enemmän, ja pääsin synnytyssaliin 15 minuuttia käyrillä olon jälkeen. Syy oli myös se, että synnytyssalissa oli paremmat laitteet kuunnella vauvan sydänääniä, jotka tuntuivat laskevan jokaisen supistuksen aikana. Pääsin käymään vessassa, ja olin käyrillä ja kokeilin ilokaasua. Se ei tuntunut auttavan, vain naama puutui. Ilokaasun tasoa nostettiin. Supistukset olivat koko ajan kivuliaampia. En enää kiinnittänyt ilokaasua vetäessäni huomiota siihen, että saliin saapui lisää väkeä tekemään tutkimuksia. Synnytyssaliin saapuessani olin 2 cm auki, ja n. tunnin päästä jo 5 cm. Kuulin kun ensimmäinen lääkäri sanoi, että jos vauvan sydänäänet laskevat aina supistuksen tullessa, joudutaan menemään sektioon, jos ei tilanne korjaannu. Kalvot puhkaistiin, ja paljastui, että lapsivesi oli likaista. Vauvan päästä yritettiin ottaa pH-arvoa, jotta olisi voitu varmistua vauvan hyvinvoinnista. Arvo pitää mitata verestä ja kahden lääkärin tekemän yhteensä neljän pieleenmenneen erittäin kivuliaan yrityksen jälkeen toinen lääkäri totesi, että ei onnistu, ja pakko sektioida, jotta varmistutaan vauvan hyvinvoinnista. Sain supistuksia estävää lääkitystä sekä juotavaksi mahahappoja neutraloivaa lääkettä. Olin aika sekaisin nopeasti edenneestä tilanteesta, monista vaihtuvista lääkäreistä ja hoitajista, kivusta, supistuksista ja ilokaasusta. Itketti ja pelotti kun pelkäsin että vauvalla on joku hätä mihin en voi vaikuttaa.

Sektiosaliin päästyäni vastassa oli vielä enemmän porukkaa. Miestä ei näkynyt missään. Nousin kuljetussängyltä itse leikkauspöydälle. Ensimmäisenä minulle laitettiin kylkiasennossa epiduraali, joka ei sattunut. Sain happinaaman kasvoilleni. Minut kipattiin outoon kylkiasentoon, ja pelkäsin että tipahdan pöydältä, koska olin ihan sängyn laidassa. Molemmat kädet olivat omassa telineessään ja toisesta kädestä mitattiin verenpainetta säännöllisesti. Minut katetroitiin, ja tunto alkoi tässä vaiheessa olla aika vähäinen rintojen alapuolelta. Miehen saapuessa paikalle leikkaussalivarusteissa, rintojeni kohdalle kiinnitettiin sermi. En tuntenut leikkausta, tunsin mahalla vain kylmää. Lääkärit ja hoitajat juttelivat jotain, en muista mitä. Pelotti ja itketti. Yhtäkkiä kuului vauvan pientä itkua ja poika nostettiin mahasta ja kaikki onnittelivat. Poikaa näytettiin pikaisesti, se oli verinen ja likainen, mahallaan hoitajan käsissä. Kysyin onko kaikki kunnossa. Itkin niin että silmät olivat täynnä kyyneliä. Minua kursitttiin kasaan jo kovaa kyytiä, ja aloin tärisemään holtittomasti. Pelkäsin että pojalla ei ollut kaikki kunnossa. Kohta joku hoitaja tuli sanomaan, että vauvalla on kaikki hyvin, hän on puhdistettavana ja isä voi mennä katsomaan. Mies tuli näyttämään kuvia mitä hän oli ottanut pojasta. Itkin kun näin kuvat. Toinenkin hoitaja sanoi, että sektio meni hyvin ja vauva voi hyvin, vaikka hengitti alussa vähän huonosti. Kysyin varmaan aika monesti että onko vauvalla kaikki hyvin.
Kun minut oli kursittu kasaan noin puolessa tunnissa, sermi poistettiin ja minut vietiin heräämöön. Tärisin koko ajan ihan kauheasti. Tuntui että silmätkin menevät väkisin tärinästä umpeen. Olin kovasti turvoksissa lääkkeistä ja tippaliuoksesta. Ehdin olla miehen kanssa heräämössä kahdestaan vajaan tunnin, kun synnytyssalin kätillö toi yllättäen pojan meille. Sain pojan kapaloituna heti syliin ja rinnalle ja poika tarttui heti kiinni rintaan kuin vanha tekijä. Imetin poikaa aika kauan, vajaan tunnin. Tärinä lakkasi jossain vaiheessa. Alussa tuntui että koko vauva putoaa sylistä tärinän takia. Vajaan kahden tunnin heräämössä olon jälkeen minut ja vauva peiton alla vietiin synnyttäneiden vuodeosastolle. Olin edelleen katetrissa ja tipassa. Sain kipupumpun, jota piti painaa aina kun sattui. Kipupumpusta tuli vahvaa kipulääkettä maksimissaan kerran kymmenessä minuutissa. Sain tipan kautta myös glukoosia ja natriumkloridia.

Mies hoiti toipumiseni ajan päivisin vauvaa, itse keskityin imettämiseen ja toipumiseen. Pääsin toisena päivänä suunnilleen kävelemään suorassa ja sain katetrin pois. Vauva tilasi ruokaa aika tiuhaan, ja maito nousikin vauhdilla kolmantena päivänä rintoihin. Lisäruokaa annettiin korkillisen verran ekan päivän aikana.

Päästiin kotiin siis kolmen sairaalassa olopäivän jälkeen. Kokemus oli aika karu ja vieläkin itkettää miten olisi voinut käydä. Tunteet on muutenkin pinnassa ja tissitkin kuin potkupallot. Mitään syytä synnytyksen kulkuun ei saatu, kaikki oli istukassa ja napanuorassa kunnossa. Korvaus kaikesta ihanan pojan muodossa on kuitenkin niin ihana ja parasta mitä voi olla, että nyt lähinnä itkettää onnesta :heart: Tikitkin saatiin tänään pois, ja tästä reissusta ikuisena muistona on alamahan pituinen arpi. Elämää ei voi suunnitella käsikirjoituksen mukaan.

Nynaeve ja poika 4 vrk
 

Yhteistyössä