MARRASKUUN MURUSET 2010 <3 *elokuu*

malttamaton olo: ei oikeastaan ole. toivon vain että monen monta viikkoa vauva pysyy sisällä..

muari: toivon sydämestäni että vauva jaksaa sinnitellä ja jää henkiin. tähän asti ainakin tuntuu olevan sitkeä sissi

kohta herkuttelen miehen tekemää omena paistosta kera vaniljakastikkeen..nam,nam :p

mut nyt askartelemaan lapsien kans..
 
Ei tää nuha vieläkään helpottanut :headwall: Ja mieskin lähti mökille viikoksi. Ja mua harmittaa ihan hirveesti olla räkäsenä ja ihan lääh ku on lasten vikat vapaat ennen koulun/eskarin/pkn alkua.Ja mä en jaksa lähtee nyt heidän kanssaan mitään kivaa tekee :ashamed: Vaikka ihan kivaa noilla tuntuu olevan tuolla sisilisko jahdissa takapihalla =)

Mullakin on malttamaton olo.Ja toisaalta hiukan haikea.Kun hyvin todennäköistä on et tämä on viimmeinen kerta kun mulla on tälläinen pomppiva masu :heart:
Ja toisaalta hiukan viimmeiset viikot pelottavat.Viimmeksi kun oli kaikkea ongelmaa.Mietitytää et mitenköhän nyt.Joten toivoisin jo pian olevan marraskuu ja odotus onnellisesti ohi.

Meidän vauvalla on varmaan body ja potkuhousut sekä ulkovaatteet kotiin lähtiessä.Ulkovaatteina toppahaalari tai fleece haalari sekä lakki ja tunput. Riippuen vähän kuin kylmä on. Turvaistuimessa on vielä lisäksi sellainen lämpöpussi jos on kylmä.Autolla kuitenkin kotiin ajellaan eikä siellä hirveän kylmä ole vaikka ulkona jo pakkanen paukkais.

Hirmuisen vaikeeta lapsia on pukea sopivasti.Meidän vanhin oli pienenä tosi viluinen.Tarhassakin oli vielä kolmen vanhana kesällä takki+ pitkähihanen päällä ku muut juoksivat lyhythihasissa.Pojat taas on saanu vaatettaa puolet vähempi tai ovat olleet ihan hiestä märkänä.

Sinstu ja öhkö 28+5 (mies kutsuu meidän pientä aina niin kauniisti)
 
Kotiutumisvaatteista En ole vielä edes miettinyt koko asiaa. Varmaan ihan ilmoista riippuu et mitä puetaan. Body+housut+ulkovaatteet luulisin. Meillä kuitenkin matkaa sairaalalta kotiin noin 60km,et silleinkin pitää miettiä ettei tule liian kuuma autossa.

JanJade&ipana 28+1
 
Saanen liittyä joukkoonne?

Olen seurannut kirjoittamisianne oikeastaan aika alusta lähtien epäsäännöllisen säännöllisesti.

Nyt kun odotus on edennyt jo pitkälle, tulee itsellekin käytännön asioita/ihmettelyjä eteen jonka tahtoisin täällä jakaa =)

Mulla on virallisesti laskettu aika 28.10, mutta tuolla lokakuisissa on monet jo niin paljon edellä että olisi jotenkin luontevampaa olla täällä.

Meillä on yksi tyttö, joka syntynyt 04/08. Hänen laskettu aikansa oli aikanaan 30.3 ja myös viimeinen synnyttäjä kun tyttö meni 2vkoo yli ;) eli suuri epäilys on tämän tokan kohdalla että marraskuu on meidän kuu <3

Minulle saisi päivittää tiedoiksi. la 28.8, synnäri tyks, ja tyttöä odotetaan.
Tuohon vauvan koko calluppiin voisin veikata että 3800g ja 53cm ja syntyy 41+6
(ihan siksikin että se olis pvm 10.11.10 ja esikoinen synty tuona päivänä käynnistyisellä)

Mua myös jossain kohtaa voisi kiinnnostaa tuo fb liittyminen ku ite tulee notkuttua siellä päivittäin. Olen myös sillä kannalla, että omalla nimellä, kuvilla jne.. esiintyminen on luontevampaa kuin näin nimimerkin turvin.
Mutta ymmärrän toki, jos ette ihan heti tahdo uusia jäseneksi suljettuun ryhmään!

En tällä erää kirjoittele enempää, vaiks asiaa olis kuin.
myöhemmin sitten lisää ! =)

Oikein ihanaa odotusta teille kaikille ja sille yhdelle pienelle joka jo syntynyt paaaljon enkelien suojelusta ja voimia kasvaa !!

Terkuin, MoonVaan ja pikkusikko 29+3
 
Muarille ja perheelle lähetän paljon voimia ja halauksia :hug: Olkoon suojelusenkelin lähetän ja pyynnön hiljaa ylös kuiskaan, että pieni poika saisi voimia ja jaksaisi pysyä elämässä kiinni. Menee sanattomaksi, kumpa voisi vain olla lähellä ja olla läsnä, tukemassa..... itku tässä tulee, ei voi mutta sanoa :'(

Omat jutut katos ihan kokonaan, ei ole mitään sanottavaa.

MoonVaan, tervetuloa :wave:

Lumi-Marja ja Nuppunen 24+6
 
Nallu; En ole menossa synnärille taksilla, mutta olosuhteiden pakosta jouduin taksia viime sairaalareissulla käyttämään.
Jos sulla ei ole antaa taksarille kela-lappua niin joudut maksamaan matkan ensin itse ja haet kelasta myöhemmin. Jos sulta löytyy se maksulappunen jo menomatkalla niin maksat omavastuun eli hippasen alle 10e taksarille täytät muutamat liput ja laput niin taksari toimittaa kaikki tarvittavat kelalle ja saa loput rahansa sieltä.
Mulla kesti electronin takia melkein 10 min. että selvisin lapu rumbasta joten varaa käteistä matkaan, voi olla muuten tosi ikävä odotella taksissa suppareiden kanssa
:snotty:

Olipa järkevä lähteä siskon kanssa koiranäyttelyyn tänään. Koko päivä siellä meni ja selkä ei todellakaan tykännyt hyvää siitä istumisesta... Koskahan sitä oppisi??

MoonVaan tervetuloa minunkin puolesta! :)

Op ja Arvo 27+3?
 
Nallu ei kai siitä mitään kelakorvauksia saa, jos menee taksilla synnyttämään..? Joka tapauksessa omavastuu on 9,25 ?, mutta voi olla että se korvataan vain yleisillä kulkuneuvoilla, eli bussilla. En oo kyllä kuullut että korvattais jos synnyttämään menee, mutta faktaa toi ei ole. Ja jos soittaa ambulanssin ja ne vie, niin se maksu on 9,25 ?. Loput maksaa kela. Ai kato, OP-81 tiesikin paremmin että se korvataan! No hyvä niin! :D

Moonvaan tervetuloa mukaan, aina tänne mahtuu. Nyt vaan kirjoittamaan kovalla tahdilla. ;)

Onneksi mulla on taas ensi viikolla ultra, saa kyllä katsoo ton alakerran kunnon, ku tuntuu et supistaa sellai suht kipeestikin jo. Muuten ihan ok olo, paitsi että sattuuko teillä muilla alamahaan aina välillä? Ja jos lääkäri painaa mahaa, niin sattuu tosi kovin.. Mistä tollainen voi johtua?

Liirah + Sissi 25+3
 
Sokeripala Jospa mäkin sit lähtisin tuohon veikkaukseen mukaan.. Arvaan, että syntyy rv 38+4 ja painaa 3750g.. mut toivon, ettei painais noinkaan paljoa.. joku 3500g ois sopivampi :) Esikoinen syntyi rv 40+1 mut silloin sai viimeiset viikot vain lepäillä ja ottaa rennosti - nyt sentään pitää tuota esikoistakin hoidella samalla niin epäilen sen vaikuttavan jotenkin tuohon synnytyksen käynnistymiseenkin.. tai who knows :)

Moonvaan tervetuloa joukkoon! :)

Mullakin on vihdoinkin lääkärineuvola ens viikolla. Mielenkiinnolla kyllä odotan sitä jotta saa tietää onko paikat edelleen ok vai onko jotain pehmenemistä tms. jo tapahtunut kun välillä noita suppareitakin kuitenkin on ollut.. toivottavasti ois ok, jotta voisin jatkaa normaalisti raksalla puuhailuja mummon vahtiessa iltaisin esikoista..

Pirtsi 29+1
 
Iltaa!

Kävin mielenrauhani takana tarkastamassa onko kaikki kunnossa kun oli ollut mahassa todella hiljaista, mutta onneksi kaikki oli hyvin :heart: tänään ollaankin sitten palattu normaaliin, eli vauveli liikkuu ja jumppaa sen minkä kerkiää :D

tais saada eilisestä polttarireissusta energiaa :LOL:

sokeripala mun arvaus oli jääny listalta pois, tässä uusi, melkein sama ainakin :D rv 40+4 ja painoa 3800g

saana & 27+2

ai niin, ti ois sit sokerirasitus... :x
 
mielestäni taksi lappu annetaan jos synnyttämään menee, eli jää sitten tuo omavastuu vaan. ja ambulanssillakin tietysti pääsee jos ei istua voi tai tila sitä vaatii.. tällöin aina vaan omavastuu 9,25.. ja kela tosiaan hoitaa loput eikä sun tartte hoitaa mitään papereita :)
 
Ehkäpä minäkin kannan korteni kekoon tuon syntymisajankohta/painon arvaamisessa. Eli oma veikkaus on, että poitsu syntyy 39+2 ja painaa muhkeat 4100g. Kovin pelkään, että poitsusta ei mitään kovin pientä tule, ainakaan tämän hetken mitat puoltaa tätä teoriaa. Saas nähdä miten käy.

Kyllä se vaan on jännä, kuinka olotila on viikonloppuisin niin paljon parempi, kun viikolla. Viikolla ei vaan pysty iltasella lenkkeilemään 40 minuuttia pitempään, jos sitäkään. Nyt, kun taas ollut vapaalla istumatyöstä, niin olen pystynyt tekemään noin tunnin kävelylenkit sekä aamulla, että illalla. Nyt olisi vielä kaksi viikkoa töitä ja sitten alkaa pitkät, pitkät vapaat hamaan tulevaisuuteen:) Jos vaikka sitten pystyisi vielä lenkkeilemään joka päivä. Ja raskausjoogakin alkaa:)

Terese ja poitsu 27+5
 
Minä en ala arvailemaan milloin tää tyyppi syntyy ja paljonko mahdollisesti painaisi, toivon vaan että ei olisi kauhean iso ja ei menisi niin paljon yli kuin esikoinen, joka meni sen 2 viikkoa yli lasketusta ajasta.

Mulla on viikot kauhean kiireisiä, vaikka sairaslomalla olenkin, autokoulu vie aika paljon mun aikaa tällä hetkellä ja sitten on muitakin pienempiä menoja. Eilen olin koiranäyttelyssä ja esitin siellä 3 koiraa ja kyllähän se selässä jonkin verran tuntui ja tänään sitten siivoiltiin ja järjesteltiin täällä meillä mun vanhempien ja sisarusten kanssa ja toi rappusissa käveleminen alkoi taas vaivata, joten on aika selvää, että kun menen työterveyslääkärille keskiviikkona, niin pyydän lisää sairaslomaa, ei toi iskias tuosta mihinkään helpota enää tässä vaiheessa.

shihtzu + poitsu 27+3
 
Nallu. Ei tarvi maksaa koko summaa kerralla. Elikkäs, hyppäät taksiin, ajatte synnärille, taksikuski tulee vastaanotosta hakeen hoitajalta leiman ja kuittauksen lappuun. Pitää sunki se tietty kuitata. Sinä maksat vain sen 9.25? ja se on sillä selvä. Tämä käytäntö ollut nyt noin vuoden ainakin käytössä. Tarkistin vielä asian, kun meillähän on isännällä tuo taksi. Näin ainakin hän toiminut sen sadan synnyttämään tai muuten sairaalaan päivystykseen menevän kanssa :) Kyllä ne synnärille mennessä aina taksarille ne laput kuittaa. Kelalta tulee sitten jonniin ajan päästä ilmoitus korvatun matkakulun määrästä. Mitään kela-lappuja ei tarvi siis olla synnyttämään menevällä mukana. Tämä sama käytäntö pätee muitakin äkillisiä sairaala ja tk käyntejä.
 
Mä olen noihin pahoinvoinnin takia tehtyihin tiputuksiin mennyt aina taksilla ja ainakin niistä sai korvauksen Kelasta. Synnäriltä kirjoittivat mulle sen todistuksen/hakemuksen. Kyllä synnyttämään menokin korvataan :) Siis ainoastaan se menomatka, ei kotimatkaa. Pitää vaan säästää kuitti ja muistaa pyytää se matkakorvausjuttu synnäriltä. Ja kuittiin pitää muistaa pyytää taksikuskilta osoitteet eli lähtöpaikan ja määränpään! :attn:

Kotiutumisvaatteet mietin vauvalle vasta siinä vaiheessa, kun tiedän sään :D Miehelle sitten teen listan, mitä tarvii tuoda vauvalle.

Tervetuloa joukkoon MoonVaan! :)

25+6
 
täältäkin pitkästä aikaa juttua...

Muarille ja perheelle ihan kamalasti voimia jaksaa!

Kotiintulovaatteista...Ajattelin laittaa vauvalle sukkikset tai puolipotkarit, bodyn, ohkasen myssyn ja fleecehaalarin jossa huppu (haalarissa saa lahkeen ja hihansuut "kiinni"). Sairaalasta autolle siirtyessä laitetaan vielä villainen viltti päälle. Meillä matkaa kotiin on noin 130km joten ei passaa laittaa liian kuumasti päälle ettei vauva hermostu.

sokeripala, minäkin voisin lisätä veikkauksen eli vauva syntyy rv39+4 mitoilla 4050g ja 52cm. Ja voin lisätä veikkaukseen että syntyy sunnitellulla sektiolla *tähän kaikki maailman kirosanat perään* |O .
 
Iltaa vielä !

Jospa sitten kertoisin hiukan lisää, kun ei vielä niin väsytäkkää =)

Eli mä oon ollu esikoisen syntymästä tähän päivään asti kotosalla ja nauttinu täysin siumauksin kesästä, raskaudesta. ja aion ollakin kotosalla ainakin vuoden, ellen jopa kaks.
Esikoinen aloittaa nyt syyskuun alusta päivähoidon 10pvää/kk. Saan ite keskittyä vauvaan ja neiti tarvitsemaansa ikäistensä seuraa.

Esikoisen syntymän jälkeen, me aateltiin et toinen saa tulla heti perään. Eipä tullutkaan, ainakaa niin nopeaa mitä oltiin aateltu. Apuja haettiin yksityiseltä lapsettomuusklinikalta ja tutkimuksissa selvisi syyksi maitohormoonin "päälle jäänti" (hormoonit voivat tehdä sen jos imettää pitkään) ja ovuloimattomuus. Lääkäri ehdotti pudottamaan hiukan painoa ja ottamaan clomifenit apuun. Painoa kerkesi tippua 6kg ja toisesta kierrosta tärppäsi :heart:

ensimmäisestä raskaudesta nappasin 26kg raskauskiloja joista about 15kg jäi kummittelemaan!
Tähän raskauteen (lue syömiseen) olenkin keskittynyt ihan eritavalla.. Liikkunut ja pyrkinyt syömään terveellisesti, ni omasta puolestani voin sanoa että on tepsinyt.
"mielitekoja ei oo, jos niit ei tee itselleen"
ja tähän raskauteen oon saanut kiloja kasattua vaivaiset 2kg ! =)
Oon muutenkin molemmat raskaudet voinut äärettömän hyvin ja ihmetellyt itsekin ettei tälläisessä kuumassa kesässä oo tarvinnut paljoakaa tuskailla. Turvotuksia ei oo vielä ollu, kuhan vaan muistaa juoda vettä (paaaaljon)

Viikko sitten sunnuntaina pyörähdin tyksissä tarkastuksessa verenpaine epäilyn takia.
Parina päivänä oli ollu huimausta, kokonaisvaltaista huonoa oloa ja sellaiset väsyneet silmät, levottomat jalat ... Toki mä pelästyin raskausmyrkytyksen ensioireiksi mutta
2h tutkimisen jälkeen minut todettiin täysin terveeksi, vauva voi hyvin ja painoakin oli kertynyt 1250g (keskikäyrää). Sain kuitenkin verenpaine mittarin lainaan varuiksi ja kuinkas ollakaan oireet loppuivat siihen =) Lääkäri ei osannut sanoa syyksi mitään muuta kuin ilmaston. Huikea kosteusprosentti, matalapaine, ukkosta .. jollain voi kuulemma aiheuttaa hyvinkin huonoa oloa =(

Kotiutumisvaatteista
oli myös calluppia: tarkoitus olis hankkia polarn o. pyretistä pinkki/valko raitainen body, potkarit ja neule setti. Esikoisella oli samanlainen mut puna/valkoisena.

Ihana lukea teidän ensiodottajien touhotusta, kun kaikki alkaa hiljalleen olla hankittuna ja laitettuna valmiiksi. Niin minullakin oli. Esikoisesta vkolla 30 oli sänkykin pedattu vauvalle valmiiksi, istuin jalusta autossa paikallaan ja vaatteet pesty/silitetty ties kuinka moneen kertaan :heart:
Tässä toisessa raskaudessa en oo vielä jotenkaan ees miettinyt, tai tietty oon mut en oo pitäny mitään kiirettä. Toinen tyttö kun tulossa, niin esikoisesta on paljon säästetty.
Ainoat hankinnat on tupla vaunut (iCandy pearit tilattu) itkuhälytin ja leikkimatto.
Siinä siis ne isoimmat, tietty vaatetta sitte voi ostaa jonkun verran. Ainut mitä oon ostanu vauvalle on pehmeä hiirisoittorasia joka löytyy myös esikoiselta ja sitä soitetaan yhä edelleen joka kerta nukkumaan mentäessä :heart:
Mut ohan tässä vielä aikaa.. Oon vaan ajatellu et sit ku esikoinen menee tarhaan alan vauvaan keskittymisen ja hankintojen teon, tavaroiden paikoilleen laiton !

Tässä alkaakin oll sen verran jo tekstiä ettei kukaan teistä jaksa tätä ees lukea ;)

Reipasta uutta viikkoa kaikille !!

 
Muarille ja pienelle haleja täältäkin, ei tosiaan pysty edes kuvittelemaan millaista teillä on nyt, mutta paljon onnea matkaan ja voimia toivotan teille.

Täällä on armoton töihinpaluuv*tutus kokonaisen kahden viikon loman jälkeen, mä nyt olen muutenkin väsynyt tuohon mun työhön, tuntuu ettei mitenkään riitä ja päivät usein yhtä taistelua. Ei taida olla ihan mun loppuelämän duuni mutta olen ollut sillä asenteella että äitiyslomaan asti jaksetaan nyt tätä ja jatkoa mietitään sitten kun töihinpaluu alkaa parin-kolmen vuoden päästä olla ajankohtaista.
Ja nyt ei siis millään viittis mennä takaisin töihin vielä 7 pitkäksi viikoksi kun on jo ihan poispääsyfiiliksillä. Pelkään vielä että on armoton loppurutistus edessä kun mun töille ei ole ilmeisesti heti jatkajaakaan tiedossa. Olen ollut tässä raskaudessa tosi väsynyt ja olo ollut vaivainen, nyt kun oli vaan kotona niin huomasi miten suuri vaikutus sillä oli vointiin. Muttei kuitenkaan ole mitään niin suuria vaivoja että kehtaisi saikkuakaan hakea. Ymmärrän tietysti olla siitä myös kiitollinen ettei suurempia vaivoja ole. Mutta voi kun voisi vain herätä 7 viikon päästä ja huomata selvinneensä kunnialla loppuun :whistle:

No, kai se tästä kunhan käyntiin pääsee =) Tällaista vuodatusta tällä kertaa, kiitos jos jaksoitte lukea! Päivittelin veikkauslistan tuohon edelliselle sivulle. Ja MoonVaan, tervetuloa mukaan :flower:

Sokeripala rv 25+1
 
Tuosta ennenaikaisuudesta...että esitin asiani vähän huonosti. Eli kun monilla saattaa esim.supistaa jo tosi varhaisessa vaiheessa tms mitä mulla ei ole koskaan ollut. Siis mistä voisi päätellä,että vauva saattaa syntyä aiemmin jos paikat kypsyy liiaksi supistusten myötä. Mutta mua ei ole (ainakaan noilla kolmella kerralla ) koskaa supistellut ennen h-hetkeä. Mutta totta mitä Muari kirjoitti,että joskus tulee niitä tilanteita mitkä yllättää ja joihin ei ole osannut varautua. Koskaan ei siis voi olla liian varma tai luottavainen.

Mutta sen verran vielä tähän sunnuntaille,että meillä on nyt uudet vaunut :p Tai käytetyt ne on,mutta kuin uudet ja saatiin ne tosi edullisesti tutuilta. Gessleinit,viininpuna-harmaat =)

LilliM
 

Yhteistyössä