MARRASKUUN MURUSET 2010 <3 *elokuu*

Hei.
Pääsenkö vielä mukaan? Olen 35 v marrasvauvan odottaja Turun lähistöltä. Esikoispoikamme on 4 vuotias. Tulokkaan sukupuoli on vielä täysi mysteeri. Rakenneutrassa ei ultraaja pystynyt varmaksi sanomaan, emmekä ole saaneet aikaiseksi mennä yksityiselle selvittämään. Se tietty helpottaisi hankintoja ja nimen miettimistä, mutta antaa nyt olla yllätys.

Täällä kamppaillaan hirvittävän väsymyksen kanssa. Millään ei jaksaisi enää käydä töissä, mutta kun ei ole mitään "oikeaa" vaivaa, ei oikein kehtaa sairaslomaakaan hakea. Vielä kuukausi pitäisi jaksaa.

Varustehankinnat ovat meillä käytännössä tekemättä, kun työ+esikoinen+arjen pyörittäminen vievät kaikki mehut. Onneksi meillä on kaikenlaista jäljellä esikoisen vauva-ajalta. Mutta tietenkin jotain pitää ostaa, kun saimme viimeksi paljon kaikenlaista lainaan kavereilta. Meinaan tällä kertaa yrittää käyttää kestovaippoja. Viimeksi en jotenkin jaksanut perehtyä niihin kaikelta valvomiselta ja tällä kertaa meinaan hankkia niitä jo valmiiksi. Osaisiko joku suositella jotain tiettyä merkkiä?

Tsemppiä kaikille supistuksista kärsiville ja lepoon määrätyille. Itseä huolestuttaa lähinnä vauvan koko. Esikoinen painoi syntyessään lähes neljä kiloa vaikka syntyi melkein kaksi viikkoa ennen la:ta. Olen nyt päättänyt tsempata syömisten kanssa, jos vaikka siitä olisi hyötyä. Tosin ei sitä painoa viimeksikään niin paljon tullut ja silti oli iso vauva. Jännittää myös se, että pääsenkö viimeisillä viikoilla ultraan painoarvioon, kun ne vatsanpäältä-tutkimukset voivat mennä pahastikin pieleen.

Binga ja pikkubinga 29+? (Aika menee niin nopeaan, että vaikea muista tarkkoja päiviä. Viikot kuitenkin ehkä oikein :))
 
Viikonalkua taas kaikille!

Maija ja poijjaat, mulla oli kuopus perätilassa vielä synnytystapa-arvioinnissa rv 37. Häntä yritettiin kääntää, muttei kääntynyt. Sektioaika annettiin päivä lasketun ajan jälkeen. Sektioon mennessä huomattiin pojan olevan raivotarjonnassa ja sektio peruuntui. Eli kyllä ne vauvat voivat kääntyä ihan viime metreilläkin toisin päin. Poika syntyi rv 42+2 ja painoi 3720g.

Siitä raudasta vielä. Mä syön Multitabs raskausajan monivitamiineja, joissa on rautaa mukana. Tästä huolimatta mun hemoglobiini oli viimeksi laskenut 131>119 ja sain käskyn syödä rautaa lisäksi. Nyt syön obsidania lisäksi (1tabl./päivä). (Otan sen yöllä kun menen vessaan ja samalla c-vitamiinia). Seuraavalla neuvolakerralla saan tietää miten tuo Obsidan on vaikuttanut.

Ritu82, mulla oli viimeksi sokeri+ neuvolassa. Sokerirasituksessa olin ollut edellisellä viikolla. Sokerirasituksen tuloksena oli, ettei mulla ole raskausajan diabetesta. Kahden tunnin paastoarvo oli parin arvon päässä rajasta ja siitä sain sitten kuulla. Samoin siitä, että sokerirasituksen arvot olivat nousseet viime raskaudesta. Mulle kyllä vahvasti suositeltiin sitä raskausdiabeetikon ruokavalion noudattamista. Mulla kun tuota ylipainoa on sen verran paljon, että se altistaa mut diabetekselle ajan kanssa, jos en nyt ala tekemään ruokaremonttia. Eli nyt koitan syödä tuon rd-ruokavalion mukaan.

Jenspa, mulla ne viimeksi Jorvissa katsoivat alakautta tuota istukan paikkaa. Tämä oli siis rakenneultran yhteydessä. Muuten vauvan mitat sun muut ultrattiin mahan päältä. Olen menossa ensi viikon perjantaina Jorviin sitä istukan paikkaa tarkistuttamaan ja mun olettamus on, että ne ultraavat taas alakautta. Ainakin mä valmistaudun siihen. Käytäntö voi olla erilainen eri sairaaloissa ja vielä eri lääkäreilläkin.

Vatsan muodosta ja sykkeistä. Mulla on nyt ihan samanlainen poikamaha kuin pojistakin. Sykkeet ovat tällä olleet korkeammat kuin pojista aikoinaan. Eli mun kohdalla tuo on pitänyt paikkansa.

Nyt täytyy lopetella kun mennään kuopuksen kanssa hakemaan tuo esikoinen kerhosta.

Katja-75 ja PikkuNeiti rv 28+5

 
Viimeksi muokattu:
Ainiin jenspa, mä oon käyny päivystyksessä ultrassa ja sit kontrollissa sen jälkeen. Näillä käynneillä katsottiin istukka ja kohdunsuun tilanne. Ultraus tehtiin ensin mahanpäältä ja sit vielä sen jälkeen alakautta. Alakautta näkee paremmin tuonne ihan alas. Eli kannattaa varautua siihenkin.
 
SW Mulle voisi päivittää iäksi 20 :)

Olin viime viikolla neuvolassa ja tässä on kuulumiset sieltä:

Rv 31+4
Painon muutos +915g (johtunee kai runsaasta herkuttelusta )
Turvotus +
RR 129/79
Pissa puhdas
Hemogloniini 127 ja sain lopettaa raudan syönnin
Sf-mitta 32.5
Tarjonta RT
Sydämen syke 150
Liikkeet ++

Sain lähetteen taysiin, ja tays päättää tutkitaanko vauvan koko. Toivon pääseväni tutkimuksiin, jos se edes vähän helpottaisi synnytyspelkoa. Ja sitten mulla vaihtuu taas terveydenhoitaja|O

En ole ehtinyt kirjoittelemaan vieläkään tuholaisten takia. Myrkyttäjä peru viime hetkellä tulonsa ja nyt taas odotellaan. Synttäreissäkin oli hommaa, kun järjestin tuparit samalla. Tuntuu tulevan kiire laittamaan vauvalle kaikki kuntoon, kun ei edes pääse kunnolla aloittamaan. Huonekalut on onneksi jo koottu.

Stressintäyteinen Nallu ja vilkas Hattivatti 32+2
 
Katja-75: Syötkö siis tota monivitamiinia raudan kans yhtäaikaa? Itse lopetin monivitamiinin sillo ku rautalisä tuli ajankohtaiseksi, mutta jotenki tuntuu et tarttis muutaki ku rautaa ja siinä mukana olevaa b- ja c- vitamiinia. Foolihappo täs ehkä eniten mietityttää et sais sitä tarpeeks.. ja siis mulla ei obsidan eikä poretabletit ( ei muista nimee ) auttaneet vaan käytän nyt kolmatta viikkoa tota nestemäistä ferroforte c+b valmistetta.

supparit on hellittäny jonku verran ja koitan malttaa ottaa iisisti mut se on niiin vaikeeta.. en nyt sit päätyny tarkistuttaan paikkoja ku seuraan tilannetta vielä kotosalla ja kysyn neuvolasta vinkkiä ku huomenna käyn hakeen sokeriliuskoja lisää.

nyt on muksut kurkkukivussa ja nuhassa ja itelläki joku pieni kaktuksen alku kurkussa.. tästä se syksyflunssa sit alkaa..

työkkäriin pitää kohta lähteä, vaikka yhtä tyhjän kans se näillä viikoilla enää on.

piprane ema ja Lotta 29+3 ( kai meni oikein.. )
 
mua kans mietityttää vauvan koko ja tarjonta. Mulla oli lääkäri nla kolme viikkoa sitten ja siellä lääkäri ei osannu sanoo tarjonnasta mitään : / ja viime viikolla oli neuvola, jossa terkkari oli sitä mieltä et on vähän poikittain.. et enpä tiedä sitten ja meen neuvolassa ei ole edes mitään ultraa millä vois tarkistaa! Seuraava lääkäri on vast rv 37, eli ihan viime metreillä! noh, kai ne neuvolasta sit lähettää polille jos alkaa pahasti näyttää siltä et perätilassa ollaan?! Muutenkin ihan tylsää kun ei oo rakenneultran jälkeen nähny pikkusta ja tod.näk sen näkee vasta sitten kun on ulostautunu :)

Mun vauvaunet jatku taas viimeyönä samanlaisina! Eli poika oli kuitenkin tyttö ja synnytys meni tosta noin vaan ohimennen :) ja sitte ku vauva oli syntyny niin mulla oli koko ajan niin paljon tekemistä, että en ehtiny/muistanu sitä hoitaa. Yritin imettääkin ekan kerran vasta pari päivää synnytyksen jälkeen ja se ei edes onnistunut :D mut hyvin vauva hengissä pysy vähän vähemmällä hoidollakin, ainakin siihen asti kun heräsin :LOL:.. No ehkä nää unet tosiaan kertoo siitä, et synnytys ei ainakaan vielä pelota yhtään, mut se jännittää et miten sitten vauvan kans pärjäillään ja miten imetys sujuu yms. kun esikoinen kuitenkin tulossa :) ja tää oli siis ainakin 6 kerta raskauden aikana kun nään tällasia unia, paikat ja olosuhteet on aina vaan erit...

Mä luovuin eilen napakorusta ja haikein mielin :'( en sitte tiedä miten mahtaa tuo reikä umpeutua vai repeekö koko kohta kun seuraavien viikkojen aikana varmaan maha kasvaa hurjasti. Koru tossa on ollu jo ainakin 7vuotta ja kasvanu osittain uloskin eli iho mitä korun päällä oli niin ei ollu kovin suuri! Onko kellään kokemusta näistä napakorujutuista ja millä viikoilla ootte ottanu ite pois? Tais mennä kyl vähän myöhäseen tuo pois otto, mut ei malttanu luopuu aiemmin..

joku kertoi, että riippumatto on ollut hyvä.. surffailin joku ilta netissä ja löysin tällasen: Taikapilvi Onko kellään kokemusta??? hinta ei ollut mielestäni paha ja meillä sais ainakin käyttöiän ajaksi pinnasänkyyn kiinnitettyä kun vauva ei siellä ensin kuitenkaan nuku!

hattis ja rimpula 30+2
 
Moi!

Täällä ihan sama juttu Kurpitsa vauva möyryää kokoajan. Kiva tietysti ku tuntee noita liikkeitä mut mietin vaan et eikö se ikinä nuku!? :D

Kamala väsy päällä. Lauantaina oli kavereiden hääjuhla ja sitä tuli sit "juhlittua" n. klo 01 asti ja ennen ku sain unta niin kello oli jo 3! Ekan kerran hereillä jo klo 6 ja sen jälkeen torkkumista joten ei tässä kauheesti tullu unta palloon. Viime yö sentään oli vähän parempi mut eihän se yksi yö mitään univelkoja kuittaa...

6 kokonaista viikkoa vielä töitä ja sit alkais talviloma. Ei millään jaksa odottaa vaikka 6 viikkoa kyllä menee suht nopeesti ja tuskin koko aikaa edes täällä töissä istun. Keskiviikkona olis neuvola ja lääkäri. Saa nähdä mitä siellä sanotaan. Tänään taas alko supistelemaan heti ku tulin töihin. Tuo työmatka saa aikaan ne supparit vaikka tulenkin rauhallisesti pyöräillen (varaan aikaa 30 min 15 min matkaan).

No jospa sitä nyt sitten jatkaisi töiden tekoa. Huomenna poksutaan taas! :)

AaVee ja pikku L 26+6
 
Hattis Mä näin kans pari yötä sitten vastaavaa unta et vauva syntyi ja mulle tuli mieleen imettää sitä ehkä noin vuorokausi syntymän jälkeen :LOL: Muutenkin noi unet on ihan levottomia esim. toissa yönä imetin koiranpentua ja sitä edellisenä olin itse ehkä n. 6-vuotias poika joka karkasi salaa vanhemmiltaan kalastelemaan koko yöksi. :D

Perätilasta on ollut puhetta. Mä olin ihan varma et tää vauva kököttää mahassa pylly alaspäin kun 98% liikkeistä tuntuu alavatsaan ja sielläkin vielä vasemmalle puolelle. Mutta neuvolassa käydessäni perjantaina täti meinas et olis pää alaspäin joten aattelin et onkohan vielä niin paljon tilaa etten tunne potkuja ylös :confused:

Muutoin mun oloni on kohentunut huomattavasti. Kun sain avauduttua tuonne FB:n pinkkaan niin mielialakin lähti heti nousuun ja nyt alkaa taas olla tunne et valoa pilkottaa tunnelin päässä :) 11 vkoa enää laskettuun aikaan ja kait sekin tekee oman osansa et voiton puolella ollaan !!

Ainoa mikä oikeasti ärsyttää on toi paino. Nyt tullut se 10kg mikä tuntuu ihan älyttömältä. Vielä koomisemmaksi tilanteen tekee se et kaikki mulle kerkeää sitä päivitellä et kun en oo lihonnu ollenkaan vaan maha vain kasvanut ennen kuin sanon et painoa on tullut ainakin reilusti. Tein taas tänään herkkulakko päätöksen, saa nähdä miten pitkälle mennään tällä kertaa. Tosin ei se paljoa auta kun mun mielestäni tällä hetkellä ruoka kuin ruoka on niiiiiiin hyvää :D

Niin ja sitä piti vielä kyselemäni et onko kellään kokemuksia Teutonian Spirit S3 vaunuista? Löysin yhdet käytetyt kohtuu hinnalla ja mietin josko niihin sitten päädyttäis. Toiset mitä tarjottiin oli Brion Kombit ja haluaisin ennen kaikkea lenkkeilyyn ja kaupungille sopivat kärrit...

Mutta nyt hakemaan tyttö koulusta ja kirjaston kautta kotio. Lupasin itselleni et tänään hoidan pari viikko kaupalla roikkunutta asiaa joten täytyy keretä virastoaikaan vielä puhelimen ääreenkin...

JKMS ja Untamoinen 28+6
 
Jee, pääsin taas kirjautumaan ihan omilla tunnuksilla. On ollut jotain häikkää monta päivää varmaan tän uudistuksen takia.:/

Täällä olis vaihteeksi lääkärikäynti takana. Kyl mä ihan varma olinkin, että jotain muutosta on tapahtunut.:ashamed: Kohdunsuu oli pehmeä ja sormelle auki, kohdunkaulan pituus (vai mikä se mitta nyt sit on :D) oli 2,5cm. Lääkäri vaan totes, että onpas se vauvan pää jo alhaalla. Kyllä sen paineen on huomannutkin ja kokoajan saa ravata vessassa.. Vaikka tiedän, ettei välttämättä tarkota mitään loppujen lopuksi ja selviytymismahdollisuudet on jo tosi hyvät niin silti oon nyt vähän paniikissa, että meinaako tää meidän vielä ihan liian pieni tyttö tulla etuajassa.:|

Niin ja sitten tuosta rautalisästä joku kyseli. Mitään varmaa tietoa mulla ei oo, mut joskus oon kuullut, että noissa monivitamiinijutuissa on jotain, mikä estää sen raudan imeytymisen. Eli se pieni määrä mitä niissä onkin sitä rautaa ei imeydy. En kyl tosiaan muista mistä oisin tommosta kuullut mut sellanen mielikuva on jäänyt kuitenkin.:D Itse en nyt sitten ole tämän mielikuvan takia jatkanut monivitamiinia kun joudun kans tuota Obsidania ottamaan..
 
Mulla nuita supistuksia tulee myös melko helposti nykyään. Yleensä huomaan että supistus päällä kun hengitys "vaikeutuu" ja rakossa tuntuu paineen tunnetta.. Liekkö ihan normaaleja?! Esikoisen aikaan oli vasta lasketun ajan aikoihin tällaisia.. Mutta synnytyshän kuitenkin käynnistettiin yliaikaisena..
Ens viikolla vasta se neukkalääkäri, siellähän sitä saa asioihin sit selvyyttä.. jos saa.. Jos siellä se harjoittelija on edelleen "lääkärinä" niin paha mennä luottamaan sen sanomisiin.. Mutta katsoo sitten.

puhnalle 27+4
 
HattiVatti Täällä kans yks jo muutaman vuoden napakoruillut, joka kanssa luopui tässä raskauden aikana omastaan. Tosin mä jätin omani hyllylle rakenneultran yhteydessä noin rv 20, kun siellä piti ottaa irti tutkimuksen ajaksi, ja aattelin et samallahan on ihan hyvä luopua siitä kokonaan. Ehtiipä sitten se reikä parantua ihan rauhassa ennen kuin alkaa maha venyä ihan tosissaan. Musta ainakin tuntuu, että on jo umpeutunut jonnin verran toi mun lävistyskohta, kun mulla oli kanssa pari vuotta sitten yhden tulehduksen yhteydessä kasvanut jonkin verran ulos koru ja oli kanssa aika ohuella ihokaistaleella enää kiinni. Nyt se näyttää vähän hassulta se lävistyskohta, kun alla näkyy sinerrystä tai punerrusta vaikkei oo tulehtunut tai kipee tai mitään, mutta kaipa se siitä pikku hiljaa muuttuu ja häivyttyy, vaikkei ihan normitilaan koskaan palaakaan. Kandee muuten rasvata kanssa sitä vanhaa korukohtaa kun rasvailee mahaa, huomaan että siitä reiän sivuista iho tuppaa kuivumaan aika paljon. Varmaan edesauttaa kanssa sitä nättiä venymistä ja paranemista, kun rasvailee tunnollisesti :)

Supistuksista Täällä tuntuu, että oisivat vähän harventuneet tän saikun myötä, ainakaan nyt viikonlopusta ei ollut enää niin usein kun alkuviikosta, ja tuntuvat enimmäkseen lepoasennossa. Mulla osa tuntuu epämukavana olona ja jopa pienenä jomotteluna tuossa alavatsalla, mutta lueskelin englanniksi noista harjoitussupistuksista (Braxton-Hicks) ja siellä kyllä monessa paikassa kuvailtiin, että voivat tuntua kipunakin, mutta keskeinen ero synnytyssupistuksiin olisi sitten se, että harkkasupistukset tuntuu lähinnä edessä, kun varsinaiset synnytyssupistukset tuntuu vähän joka paikassa. Yöllä kyllä otin pari panadolia kun rupes nukkumaan mennessä tulemaan taas ihan muutaman minuutin välein. Rauhoittuivat sit kyllä vissiin siitä ja sain unen päästä kiinni. Mulle ainakin kätilö tuolta naistenklinikalta sanoi, että jos niihin voi nukahtaa, niin eivät ole vaarallisia.. mutta mulla ei siis tosiaan ollut ainakaan viime tiistaihin mennessä avautunut tai pehmennyt kohdunsuu yhtään, eli varmaan eri juttu teillä, joilla muutoksia on jo näkyvissä. Huomenna näkyy taas, että onko tässä viikossa muuttunut tilanne.

Tuntuu kans, että vatsa on kasvanut taas aika vauhdilla, ootan kyl innolla, et sais tietää ton sf-mitan, kun viime ti lääkäri ei kertonut sitä, eikä kirjoittanut ees neuvolakorttiin, ilmeisesti vaan koneelleen näpytteli. Oli muutenkin vähän sen tyypin lääkäri, että puhui vaan ja kyseli, mutta vastausten lisäksi jos yritti kertoa jotain tai vastata ees vähän pidemmin niin keskeytti eikä kuunnellut loppuun. Vähän ikävä tapa musta, tuntui et olennaisia asioita saattoi jäädä kertomatta, kun lääkäri oli niin hätäinen sen kuuntelun kanssa. Meillä vaihtuu nyt terkkakin ja uuden tapaan ekaa kertaa huomenna, toivottavasti on hyvä tyyppi ettei mee ihan vaikeeks tää neuvola-asiointi kun toi nl-lääkäri ei vakuuttanut kauheesti..

Raudasta Mä oon syönyt sitä retaferia, kun se oli ainoa jota sai 50 mg annosteluna. Lisäksi mulla on kans raskausmonivitamiinissa sitä rautaa, mut ei ainakaan terkkarin mukaan haittaa ottaa molempia. Mulla ei pitäis tossa raskausvitamiinissa (multivita) mun mielestä olla kyl kalsiumia et en sit tiedä mikä sitä estäis imeytymästä jos ei se? Otan joka tapauksessa ton raudan ihan eri aikaan kun noi monivitamiinit, joten en usko, että mitkään siellä olevat aineet estää sitä raudan imeytymistä. Lisäks otan ton rautatabun c-vitamiiniporeen kanssa, niin luulis pikku hiljaa tepsivän..

Hooh, vika saikkupäivä, huomenna selviää jatko. On muuten pirullinen flunssa kun ei meinaa viikossakaan mennä ohi! Ei kuumetta, ei ees kurkkukipua mutta armoton nuha koko ajan. Välillä luulin, et helpottaa jo, mut noi lauantaiset häät ja kylmä ilma pahensi tilannetta uudestaan.. blah.

Siilinlapsi ja öttis 27+4
 
mulla maha on paisunut ihan kauhiasti, välil oikein ahistaa rintojen alta, en muista et muissa raskauksissa olis moista ollut. uusia raskausarpia ei just ole tullut mut kerkee niitä viel tulemaan.

mut nyt saunan lämpöön löhöileen kun saa kerrankin nauttia siellä ihan yksin ja sit jatkan siivoilua..
 
Multakin löytyy tuo napakoru. 7 vuotta siinä ollu enkä ole ajatellu ottaa sitä pois, pitäis mennä vaan ostaa se raskausajan koru.

Ei ole vielä tullut yhtäkään raskausarpea minnekään. =)

Maria & pikku Jonne 30+1(30+3)
 
Mäkin tulin poksumaan, eli 27+0 poks :)

Bingalle tervetuloa mukaan! :wave:

Kurpitsalle onnittelut huomisen hääpäivän johdosta! :flower:

Öö... Mitähän vielä...

Raudasta: Mä syön Multi-tabsin raskausmonivitamiinia yhtä tablettia (sitä vois syödä kahtakin) ja yhtä tablettia Obsidania päivittäin. Otan ne samaan aikaan. Mä joskus puhuin siitä, että mulle sanottiin esikoista odottaessa, että se kalsium siinä monivitamiinissa estäis rautaa imeytymästä. Mutta nyt viimeksi kun siitä kysyin, niin kertoi terkka, että ovat kysyneet joltain tuosta asiasta ja kuulemma se kalsium on siinä monivitamiinissa sellaisessa muodossa, että sen ei pitäis vaikuttaa raudan imeytymiseen... Joten oon nyt sit yhtä aikaa niitä syönyt.
 
Tuli tuossa mieleen, et miten raskauden aikainen kaloritarve lasketaan? Syöttekö te sen aloituspainonne mukaan (+300kcal) päivässä? Ja mistä tietää mikä on odottajan "oikea paino"? Eli kuinka paljon vauva, istukka, lapsivesi, veri yms tuo painoa mitäkin raskausviikkoa kohden. Olisi nimittäin ihan kiva tietää paljonko itse raskaus on tuonut painoa ja kuinka paljon on mahdollisesti vaan lihonnut (jos on).

Itse kun en tiedä yllä mainittuihin kysymyksiin vastauksia syön ihan samalla lailla kuin ennen raskautta (kalorimääräisesti). Ainoa muutos on tullut siihen, että syön yhden ylimääräisen välipalan (hedelmiä ja leipää tai jomman kumman).

Ootteko te muuten kuinka tarkkoja painon nousunne kanssa vai annatteko tulla sen mitä tulee? Tuolla jossain muussa ketjussa toiset Äidit ihmettelivät toisten Äitien innokkuutta seurata omaa painoaan. He kun olivat sitä mieltä, että painoa tulee mitä tulee ja syödä pitää mitä mieli tekee. Mut jos tolle linjalle lähtisin niin mä varmaan kerryttäisin +40 kiloo ihan iisisti.. Pakko on vähän hillitä herkuttelun himoa.

AaVee ja pikku L 26+6
 
Äitipolilla käyty. Miisumin kokoarvio on jo 1425g vaikka mulla on viikot vasta 28+0! :O Onko muut saanu millaisia kokoarvioita? Sain kontrolliajan kuukauden päähän, viikolle 32. Vähän jännittää kyllä kun mun mies on ollu syntyessään yli 5kg (vaikka äiti kai vaikuttaa vauvan painoon enemmän ku isä?). Jos vauva vaikuttaa myöhemminkin vielä tosi isolta, niin käynnistääkö ne synnytyksen sit ennen aikojaan vai miten, tietääkö kukaan? Mie oon ihan pihalla näistä jutuista.

Raskausarpia on tullu mulle rintoihin raskauden alussa, mutta ei vielä muualle.

Tervetuloa Binga :)

pnda ja miisumi 28+0
 
Viimeksi muokattu:
M4ri4 millanen on raskausajan napakoru? en oo ikinä kuullukkaan...

Olin tänään lenkillä ja piti kävellä mummulaan. Matkaa on noin 3km ja mulla oli koiratkin mukana. Olin kävelly vajaan kilsan kun rupes sattuu ihan sikana vas. puolelta alamahasta, ihan ku joku olis puukolla pistäny ja sit tuntu hetken päästä et koko maha sattu. Meni siinä sitten hermot koiriinki ku ne ei taaskaan osannu kävellä nätisti vaan riuhto joka suuntaan, hyvä kun en sitonu niitä lähimpään tolppaan kiinni ja jättäny sinne :LOL: Oli pakko sitten palata kotiin takas ja huilattava hetki, kyl se kipu siiitä sitten lähti... Kai sitä vaan on myönnettävä jo ettei tost lenkkeilystäkään tuu enää mitään :(

JKMS on sullakin kyl unet :LOL:
 
Katja-75, onneks ees joku kohtalotoveri, jolla ollu sokerit+! Tarkotan siis, että en oo ihan ainut... Saas nähä, mitä ne mun pään menoks neuvolassa kehittää, vien ny täl viikol joku aamu aamupissan sinne, niin saa uuden tuomion! Sokerirasituksen arvot oli mulla 0h: 4.4, 1h: 6.6, 2h: 5.4, eli hyvät. Kunhan en uudestaan siihen joutuis!! Pitääkin kyl valmiiks guuglettaa se rd-ruokavalio, etten liikaa järkyty, jos pitäis alkaa sitä noudattaa. Mulla ei oo ylipainoo, joten jos ruokavalioo lähen muuttaan, niin kilojen nousu varmaan tyssää sit siihen.

Mahan muodosta, mulla on ihan suoraan eteenpäin kasvanut maha, takaapäin ei erota mitään. Silti tyttöä ovat jo kahdessa eri ultrassa lupailleet. Sykkeetkin aika matalat, viimeks 135. Että voi mennä näinkin :)

Raskausarpia ei oo vielä tullu yhtään, mutta ootan vaan millon niitä alkaa tulemaan. Mahanahka kiristää kauheasti tosta navan seudulta ja aina suihkun jälkeen ihan punottaa hurjana. Toivossa elän, ettei tulis, mut jo teininä tuli alaselkään, reisiin ja rintoihin paljon arpia, joten tuskinpa niiltä vältyn nytkään...:headwall:

Aavee, mäkin oon yrittäny hillitä herkuttelua ihan alusta asti, ettei lähtis kokonaan lapasesta syöminen. Syön kyl herkkujakin välillä, mut jos söisin mielihalujen mukaan, niin ruoka ois melko lailla pitsa-hampurilaiset-linjalla ja sipsit siihen päälle :D Suolanen ruoka himottaa! Yritän pitää painonnousun alle 10 kg, mut en tiiä onnistuuko (nyt tullu yht. 6kg). Ihan äimänä lueskelen, että joillakin tullu vaan 1-2 kg koko raskauden aikana! Whaat? Eikös siinä oo jo laihtunu aika paljon raskauden aikana? Vai liittyykö se siihen, jos on ylipainoa, niin ei tartte raskauden aikana sit niin paljoo paino nousta? Kyl mäkin mietin tuota painoasiaa, kun hiukan ahistaa lihoa ja yritän pitää painonnousun tuossa 8-12kg, joka kaikissa oppaissa mainitaan.

pnda, ite kävin äitipolilla 27+6 ja painoarvio sillon 1140 g. Siitäkin sanoivat, että on edellä viikkoja. Ja painoarvio tehtiin pään koon perusteella. Jaiks, en haluu punnertaa isoa vauvaa minäkään...

Meidän pieni pyörii mahassa ihan miten sattuu, kun äippäpolilla 27+6 oli perätilassa, aikoinaan nt-ultrassa pää alaspäin ja nyt 29+6 raivotarjonnassa. Myllää kyl sen mukaisesti, että asento vaihtuu aika tiuhaan. :D

Tervetuloa uusille! :)

Ritu + pomppiainen 30+2
 
raskausajan ruokailu: en mä ainakaan rupea nyt raskausaikana laskemaan mitään kaloreita, syön mitä haluan hyvällä ruokahalulla, painoa tulee joka tapauksessa se normi +-15kg suuntaansa, synnytyksen jälkeen murehditaan sitten niitä kiloja ja sit tehdään kaikki vippaskonstit jotta pääsee taas normi painoon takasin. mun bmi oli ennen raskautta jotain 21-22 tietämillä joten saapi noita kiloja tullakkin..

painoarvio: oli rv29+ 1380g ei mulle sanottu mitään tuosta painoarviosta mut kaiketi ihan normi noille viikoille vaik itestä kuulostaa kovin isolta. seuraava ultraus on 33+ viikoilla joten silloin uus painoarvio. painoarvio tehtiin reisi-pään- ja vatsan mittojen mukaan

vaimo: kiitos:)

tervetuloa mukaan kirjoittelemaan binga :)
 
Viimeksi muokattu:
Heippa vaan, ekaa kertaa tänne kirjottelen. Nelosen pitäis siis syntyä marraskuun puolessa välissä, mutta jos vanhat merkit paikkansa pitää, niin hyvä jos ennen veronpalautuksia uusi tulokas nähdään :). Todennäköisesti viimeinen työviikko menossa, sellaset määrät on tullu syötyä panadolia viimepäivinä, että ihan hirvittää.

Kiva tällanen palsta, missä voi lukea vähän toistenkin kuulumisia =)
 
Tervetuloa Tiukku2! :wave:

Mä vielä tuosta istukan paikan ultrauksesta, et en mäkään enää oo ihan varma ultrasko ne vaan mahan päältä.. Kai ne tais katsoa aina myös sisäkauttakin, hämärä muistikuva olis :confused:

Ja painonnousua ainakin Ritu mietti, niin juu, asia on niin, että raskauden aikainen ns. "sallittu" painonnousu määräytyy lähtöpainon mukaan. Tosi hoikalle voi tulla helpostikin 20 tai enemmän kiloja, kun taas ylipainoisella painonnousun olis hyvä jäädä 10 kiloon tai alle (riippuen myös tietenkin siitä paljonko sitä ylipainoa on). Tästä on ihan taulukkokin olemassaan ainakin mun neuvolatyönkäsikirjassa. Voin laittaa sen tähän, jos nyt jotakin kiinnostaa:

Laiha (äidin bmi 18,5-19.9) -> suositeltava painonnousu 12,5-18 kg
Normaalipainoinen (äidin bmi 20,0-25,9) -> 11,5-16 kg
Ylipainoinen (äidin bmi 26,0 tai yli) -> 7,0-11,5


Huomen aamulla olis neuvolalääkäri sitten mullakin vihdoin vuorossa. Tuun sitten kertomaan uutisia! Öitä mammat! :wave:
 
Viimeksi muokattu:
Kaikille uusille tervetuloa joukkoon :flower:

Raskausajan ruokailu Mä en kanssa ole yhtään katsonut mitä suuhuni laitan, enkä aio katsoakaan :D Mullahan se paino putosi jostain kumman syystä alussa 2,2kg ja edelleen lähtöpainoon on matkaa 1,9kg.
Kaverit on kyllä muistutelleet mua, että tämän "lapamadon" ulostautuessa mun olisi hyvä tehdä ruokaremontti, meinaavat kun syön ihan mielettömästi ruokaa ja herkuttelenkin todella paljon :)
Niin ja BMI on nyt 20,3.

kurpitsa, ja miksei muutkin tää on kiva apuväline vaavin painoarvioissa Painon kehitys - EFW

Poika on tänään punkenut itseään kovin mahasta ulospäin, tekee kyllä toisinaan kipeää, mutta hymysuin yritän olla :heart:
Entistä enemmän on alkanut "masentaa" ajatus synnyttämisestä sen suhteen, että mä en halua luopua tästä mahasta, mä rakastan tätä olotilaa ja mahaa :heart: Toki haluan vauvan syliini mahdollisimman pian, mutta tahtoisin pitää mahankin, pitäiskö mun kasvattaa sitten kaljamaha :D
Väsyttää jonkin verran joten taidan kömpiä tuonne vällyjen alle, viime yönä tuli heräiltyä taas kaikkeen mahdolliseen |O

Tanya & herra hukkapätkä 31+3
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä