Marraskuun muruset 2010 **heinäkuussa**

**Marraskuun muruset 2010** Heinäkuu







23.10

Nallu.........................19v................esikoinen........TAYS



28.10


Ella-83......................26v..................kolmas........K-HKS tyttöolo



29.10

Tanya 82...................28v...............esikoinen.........KÄT poikalupaus
kirppunen.................32v..................neljäs............PKKS tyttölupaus
nienor.............................................esikoinen.........K-PKS poikalupaus



30.10

Jaja78.......................31v.................kolmas.............KÄ T
Pirtsi.........................29v..................toinen..............LKS tyttölupaus



31.10

Milli2.........................31v...............toinen.................EKK S poikaolo



1.11

ejju-..........................27v...............esikoinen........
Jadelia......................32v.................kolmas.............HYS
Noora84...................26v..................neljäs..............K-S KS
Bad Virgin-................30v.................kolmas...........KOKS poikalupaus
Mammeli85...............25v..................toinen.............OAS



2.11

RouvaPapunen.........27v................esikoinen..........VKS tyttöolo
Bigwish.....................27v................esikoinen........
Haven.......................30v.................toinen............KOKS
Sintsu78...................31v..................neljäs..........KÄ ;T tyttöolo
darkinsanity............30v................ensimmänen.......KYS
mimskeli.......28v..........toinen.............KYS tai OAS



3.11

nallepööh..................35v...............viides.............. SEKS
amello......................24v................neljäs..............PHK S
Kaktus37..................37v...............esikoinen..........PKKS
Pikku-Katti................26v................toinen..............JORVI tyttö"epäily"
Eveny.......................21v................esikoinen..........MKS poikalupaus
Nukkumaija..............31v................kolmas..............NKL
äyriäinen........................................toinen.......... ....OYS



4.11

hipsu86...................24v.................esikoinen......... PHKS poikalupaus



5.11

Muari........................--.....................viides...............
mibetsy....................18v.................esikoinen..............PS poikalupaus



6.11

Ritu82.............................................esikoinen
JanJade.....................26v................,kolmas...........KOKS
Zaijuska....................30v..................toinen............K-PKS poikalupaus
Daniel09...................32v..................neljäs.............K-H KS
Hattivatti1986...........23v.....................esikoinen.....................SATKS poikalupaus
acrica........................?...................toinen......................K-HKS tyttölupaus



7.11

PiPsA80....................
piipii.........................24................Esikoinen.........Oys
minde88..................21v....................esikoinen.......MTHA
M4ri4-90..................20v....................esikoinen.......KÄT... poikalupaus
Tuttemui.................?.......................seitsemäs.....OYS



8.11

Avelia......................21v.................esikoinen.........
Tiikeri83...................27v....................toinen..........JORVI
Birre86.....................23v...............esikoinen...........JORVI poikalupaus
H3idi.........................23v.................esikoinen...........LKS poikalupaus


9.11

Terese.....................--.....................---------............. poikalupaus
Matami71.......................................seitsemäs.......KS-KS
suhveli......................26v.................toinen............VKS



10.11

alexsandria...............34v.................esikoinen.......LPKS tyttölupaus
stella-h......................--....................toinen............TAYS
Happily Married.........--.....................toinen............TAYS
elina-87.....................22v..............esikoinen............TYKS poikaolo
justinde.....................26v..................kolmas..............MKS



11.11

Liisa-Lotta.................33v...............esikoinen.........K-HKS
Ahomansikka.............24v.................kolmas...........TAYS
pimpula-76-...............--.....................kuudes............---- tyttölupaus
shihtzu.......................35v.................toinen..............KOKS poikalupaus
RiikkaVaan..................24v...................toinen.............KOKS
OP-81........................28v..................kolmas............TAYS poikalupaus



12.11

piprane ema..............32v.................kolmas...........LPKS tyttölupaus
Josa...........................30v.................kolmas...........TAYS
Minda........................26v..................neljäs............SE KS
Rinja .........................?........................?...................?


13.11

courage.....................22v.................toinen............. tyttölupaus
Selma123.......................................esikoinen
tasse.........................26v..................toinen............OYS
kurpitsa.....................33v.................kolmas............TYKS poikalupaus
Tuutiluulia..................39.................esikoinen..........



14.11

Tiitu83.......................27v...................toinen............
Gitta85.......................25v.................kolmas............VKS
Saana07...................25v................esikoinen............SAS poikalupaus
TätiUuu.....................37v..................kolmas..............K -HKS



15.11

Silent whisper............25v...............esikoinen.........HYS/KÄT/H tyttölupaus
Tirlittan1968..............--....................toinen.............JORVI
Josefiina84.................25v...............esikoinen.........K-HKS
SusseN.......................31v...............kolmas.............K-SKS
satuprinsessa-85........................................................... ..
plasebo..........................................esikoiset................. ...
M83............................?..................toinen...............TAYS



16.11

Sanelma.....................27v................toinen.............OYS tai LKS tyttöolo
fuchsia........................29v..............esikoinen..........JORVI
JKMS..........................27v.................toinen..............OYS
baby10............................................esikoinen.........SATKS



17.11

Annsku......................26v.................toinen...............TYKS
Katja-75....................34v.................kolmas..............JORVI tyttölupaus
katjuska80.................30v.................esikoinen.............Kä ;t tyttölupaus
vaahtokarkkiunelma..28v.................toinen...............SATKS poikalupaus
Päivänkakkara81.......29v...........toinen&kolmas........



18.11

piia123......................--................... toinen..............



19.11

helmikuun..................25v................kolmas...............KSKS
sini-sissi.....................36v................kolmas................... ...
Villiheinä..........................................toinen............ ....TAYS
Tinker bell.................
bittersweet...............
Zhanna82..........................................toinen..............LKS
petite........................23v...................kolmas.............K-PKS




20.11

Suklaanappi...............--....................toinen...............
Pikkukirppu...............29v................esikoinen............OYS
p-w-r........................21v..................kolmas...............KOKS
ziziz...........................22v.................toinen...............K- PKS tyttölupaus
Soikku-83..........................................toinen...............K-S KS



21.11

kiddi...........................24v..................toinen..............PH KS
Blush.........................?......................kolmas..............k-sks poikalupaus
Daewen....................23v...................esikoinen.........K-PKS............ tyttölupaus



22.11

hoya bella...................27v................esikoinen...........NKL poikalupaus
Crocus76.................34v..................neljäs..............PHKS tyttölupaus

Blöö.............................24v............................. ..........SKS
aletheia.....................33v...................neljäs............. .KÄT tyttölupaus
pnda...........................28v.................esikoinen........SKS tyttölupaus





23.11
jenspa.........................23v................esikoinen..........MKS



24.11

katka86....................23v....................toinen..............SAS
Jan-na......................26v..................esikoinen...........JORVI poikalupaus
Maija ja poijjaat........30v...................kolmas..............NKL



25.11

puhnalle...................22V....................toinen..............OYS poikalupaus

Siilinlapsi..................25v..................esikoinen...........NKL
nuu.....................................................toinen............. .OYS
liirah............................26v..................toinen............TY KS



26.11
lumia82...................27v................esikoinen..........NKL



27.11

Juliaana82.................27v................toinen............SEKS
Sokeripala...............28v...................toinen..............NKL
Liongirl......................27v...............toinen...............KYS
SaZa84....................25v................esikoinen..........OYS



28.11

LilliMenninkäinen......30v...................neljäs.............. .SEKS tyttölupaus
Madicken04................33v.................kolmas..............SÖS



29.11

Ingu...........................25v.................esikonen........K-HKS
Lumi-Marja..................38v................6./2.yht...........SeKs tyttölupaus
kultapossu................19v.................esikoinen...........PMS
uc1.............................31v.................toinen...............HY S
vaimo85......................24v.................toinen..............HYS poikalupaus



30.11

kojootti.......................28v................toinen.............TYKS poikalupaus

AaVee........................28v.................esikoinen........K-PKS poikalupaus




LA?
Marrasmaija.................30v.................kolmas






IN MEMORIAM
Sone :'( :hug:
toive81 :'( :hug:
NoFace :'( :hug:
Lillii :'( :hug:
A-H :'( :hug:
Kylkiluu :'( :hug:
wippii :'( :hug:
Oltermanni :'( :hug:
miimi10 :'( :hug:
jiinas :'( :hug:
Minnäi :'( :hug:
MamaStella :'( :hug:
jenkkivaimo :'( :hug:
Bebel :'( :hug:
hugsy :'( :hug:
suttura :'( :hug:



Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:
JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
IAS = Iisalmen aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kymenlaakson Keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
SÖS = Södersjukhuset, Tukholma
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS = Ålands centralsjukhus

MAALISKUUN KUULUMISET
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1659137

HUHTIKUUN KUULUMISET
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1681631

TOUKOKUUN KUULUMISET
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1718920

KESÄKUUN KUULUMISET
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1746772



LINKIT:

Vauvan/lastenvaatteet:

http://www.lastenmetsola.fi
http://www.tiritom.com
http://www.vekaravintti.fi
http://www.panachekids.co.uk
http://www.kidin.fi/
http://www.ticket2heaven.dk/uk/outlet.html
http://www.sisukas.net
http://www.lakritz.fi
http://www.prinsesserogpirater.dk/shop/frontpage.html
http://www.tinyzone.dk/

 
Tervetuloa vanhat ja uudet palstailemaan heinäkuun puolelle! :) Niin ne viikot ja kuukaudet vierii!
PÄIVITYKSET ovat jääneet juhannuksen jälkeen retuperälle, olen ollut hieman laiska ja epämotivoitunut kun tuolla kesäkuisissa on ollut näitä viestiongelmia. Toivotaan että ylläpito saa asian kuntoon. KAIKKI, JOILLA ON TULLUT PÄIVITETTÄVÄÄ JUHANNUKSEN JÄLKEEN, LAITTAKAA MINULLE YKSITYISVIESTINÄ PÄIVITYSTOIVEET.
 
Nallu musta tuntuu et on vaikee saada samalta paikkakunnaltakin, todella stressaava tilanne. :s en tiiä enää miten sais nopee asunnon, ku pitäis oppii eka asumaan yksinkin. Mut kai tää tästä. :)

mibetsy ja mara 21+6
 
Sain nyt vähän käytyä tuota kesäkuun loppupinoa läpi ja päivitin listaa. Kovin on mahdollista, että jotain on jäänyt huomaamatta, joten katsastakaa lista ja kertokaa, jos jotain puuttuu :)

(.) Tänne kuuluu samaa vanhaa, kaikki hyvin ja massukin on alkanut kasvaa. Painoa ei ole tullut, itse asiassa tuntuu että olisin hoikistunut mahaa lukuunottamatta. Rd-kontrollissa sovittiin, että harvennan sokerinmittauksia yhteen kertaan per viikko, koska kotimittauksissa ei ole mennyt yksikään arvo viiterajoille asti. Enkä todellakaan ole ollut mitenkään tarkkana syömisten suhteen, ehkä vaan vähän järkevöittänyt syömisiäni.
Nyt on ollut niin kivoja ilmoja että ollaan oltu pojan kanssa menossa aamusta iltaan. Huomenna ajattelin poiketa keskiaikamarkkinoille, jos jaksan.

Tää oli nyt niin omaa napaa ku olla voi, oon ollu niin laiskalla tuulella etten edes koita muistaa mitä kaikkea kommentoitavaa täällä oli! :D

Mutta onnea kaikista ihanista ultrakuulumisista, Pirtsille voimahali (täällä ollaan peukut pystyssä ), ja uudet immeiset tervetuloa pinoon! :)
 
Pirtsille voimia huomiseen, täällä on kaikki peukut ja varpaat pystyssä :hug:

Latvasta laho kun olen niin nimimerkkejä en muista, mutta kommentoimpa silti :)

Joku kyseli sf-mitasta. Mulla se on kulkenut aikaisemmissa raskauksissa keskikäyrällä ja lopussa alakäyrällä. Pojat olleet 3220g ja 3580g. Nyt se oli jo 20+5, 22cm! Maanantain ultrassahan tuon pienen koko ja viikot sitten selviää. Neuvolassa sanoivat, että uuden la:n pitää heittää kaksiviikkoa, jotta sitä lähdetään muuttamaan. Viimeksi 7.6 pää heitti yli viikon ja sääriluu 4 päivää.

Hemppa oli laskenut 143-> 118 empä ole mitään vitamiineja muistanut syödäkään joten ei ihme, että tippunut. Nyt taas multi vita poreet poskeen.

Ei ole tulehdusta, tukirakenteet kuulemma saattavat vihloa noin. Jos pahenee päivystykseen, muuten yritän elää niiden kanssa.
Painoa oli tullut, nyt noussut kaiken kaikkiaan 2,8 kg ihan ok.

Liikunnasta; Tänään käytiin poikien kanssa rattaillen kylillä yht. 5 km kävelyä ja kyllä oli taas liitokset hellinä.

Onnittelut kaikille tuoreista ultrakuulumisista ja uusille tervetuloa! :)

OP ja TiTi-Uuu 21+0 *POKS vaan *
 
piprane ema, Terese ja LilliMenninkäinen kai se on mun vaan sitten uskottava, että olen jotenkin poikkeuksellisen hyväkuntoinen raskaana olevaksi ihmiseksi :D Monet tututkin on ihmetelleet mun jaksamisia, mutta en ole niitä noteeraanut kun olen pitänyt heitä hössöttävinä tuttavina. Useat tutut myös hokee, että rajota nyt jo riemuas ja ala lepäämään välillä, mutta en mä voi kun tuntuu että hyväolotila voi loppua koska tahansa, ja siitä pitää nyt nauttia, ottaa kaikki ilo irti :heart:

Tänään on rakenneltu vaan pojan vaatekaappia, ja käyty miehen veljellä kyläilemässä :) Taisi miehen veljen koira tietää, että mahassa on jotain elävää kun tuli kokoajan painamaan päänsä mun mahaa vasten, ennen ei ole tuollaista tehnyt. Mies naureskeli, että koira on vaan katsonut mulla olevan isoimman ja pehmeimmän näköinen masu johon on pakko painaa pää :D
Huomenna olisi tarkoitus mennä äidin kanssa shoppailemaan pojalle vaatteita, niin että mä valitsen ja äiti maksaa :)

Tanya & herra hukkapätkä 22+6 (huomenna poksuu taas <3 )
 
Pirtsille tsemppiä huomiseen :hug:

puhnalle, kiitos tuosta selvityksestä selällään makuusta. Mulla on muutenkin alhainen verenpaine, niin on kai tässä opeteltava nukkumaan jotenkin muuten. Pakko varmaan laittaa tyynyä seläntaakse tai jotain. Mulla on kyllä istukka edessä, joten se ei ainakaan jää kovin litistyksiin, mutta sitten ne muut suonet. Aikasemmissa raskauksissa en taas ole pystyny nukkuun selällän, joten nyt mennään sitten ihan eri systeemeillä. Mut täytyypä ihan tosissaan kiinnittää huomioo siihen, miten nukkuu.

kojootille kiitokset vielä hienosta uudesta pinosta :flower:

18+3
 
kojootti Kiitos uudesta pinosta :flower:

mibetsy Mua stressaa eniten se, ettei tiedä missä asuu kun pieni syntyy. Syyskuun lopulla olis kuitenkin kiva jo laittaa sänkyä yms valmiiksi odottamaan vauvaa.
 
Kiitos uudesta pinosta kojootti =)

Huomenna pitäs keritä anoppilassa käymään, että saadaan kertoa tyttölupauksesta, sekasin siellä anoppi menee, mutta en viitti ihan kameraa ottaa mukaan ilmettä varten =)

Tänään tosi tukala, ärsyttävä ja rasittava päivä. Olkkarin ikkunat pesin, aamulla jopa siivoilin ja ruokaaki laittanut, mutta tuntuu, että kaikki ärsyttää ... Aurinko meni pilveen ja sain takaoven auki niin alkaa helpottaa tää tukala olo.


Piprane ema ja Lotta 20+6 ja huomenna taas poksuu :D
 
Tuosta nukkumisasennosta. Mä jotenkin luotan omaan kroppaani ja siihen, että se kyllä ilmoittaa jos ja kun joku nukkuma-asento ei ole enää hyväksi minulle/vauvalle. Esikoista odottaessa mulle tuli todella varhaisilla viikoilla kauhea olo jos menin vatsalleni, ja aika nopeasti myös se selälläänmakuu kävi tuskaiseksi. Nyt olen nukkunut selälläni, niin että polvien alla on tyyny (eli polvet on vähän koukussa). Se on ehdottomasti paras asento mulle tällä hetkellä, kyljellään nukkuessa mulla alkaa sattua alaselkään kovasti, vatsallaan en ole pystynyt olla laisinkaan pitkiin aikoihin. Onneksi olin jo ennen raskautta pyrkinyt eroon vatsallaannukkumisesta kun se selkeesti teki mun jännitysniskalle pahaa.
Uni on joka tapauksessa niin tärkeää ihmiselle, että mä uskon sen olevan pienempi paha nukkua selällään kuin kärsiä unettomuudesta jossain itselle vieraassa asennossa. Ja näitä nukkumis-infojakin tulee niin tuhannesta tuutista, että jos on kaikkia uskominen niin ei varmaan mikään asento ole terveellinen. Mä olen kuullut myös semmoisen väittämän, että vasemmalla kyljellä ei tulisi nukkua koska se kuormittaa sydäntä. Eli jäljelle jää sitten tasan yksi luvallinen asento, oikealla kyljellä on maattava aina ja iankaikkisesti :D
 
Nallu Mä uskon, munkin on pakko saada asunto ku asun viel äidin luona, enkä mä tänne voi jäädä pienen lapsen kanssa. :)

Kojootti Kiitos uudesta pinosta. :)

onks ihmiset käyny jo järvessä/meressä uimassa ? Itse oon nyt parina päivänä käynyt ja tuntuu ihan hyvält, ettei oo liian kylmä :)

mibetsy ja mara 21+6
 
Nukkuma-asennoista Heh, noista tuntuu olevan jos minkämoista sääntöä olemassa. Itse en oo onneks koskaan osannut selällään nukkua tai ainakaan nukahtaa. Mitä nyt joskus herään selältäni silloin kun on eniten noita selkävaivoja, tuntuu mustakin silloin ilmeisesti luontevalta nukkua jalat koukussa ja selällään. Mä käyn kyllä aina nukkumaan kyljeltään, en osaa nukahtaa muuten. Ainakin siinä neuvolan vau-kirjasessa suositeltiin just vasemmalla kyljellä nukkumista, koska parantaa kuulemma verenkiertoa, joten tiedä häntä sitten. Eiköhän ne kylkiasennot oo joka tapauksessa hyviä kumminkin päin näin raskauden aikana. Selän tukeminen tyynyllä on varmaan ihan hyvä idea, jos tuntuu vaikealta alkuun tottua kyljellään nukkumiseen!

Siilinlapsi ja öttis 18+4
 
Kiitos Kojootille uudesta pinosta!

Täällä sama stressin aihe eli asunto. Tää nykyinen on kyllä kiva, mutta kun tää on aika pieni. Isompia ei vaan löydy, ainakaan sellaista, jonne viittis muuttaa. Alkaa tosiaan aika loppua. Minäkään en kyllä halua enää lokakuussa muuttaa. Kiva, jos tulee lähtö synnärille muuttolaatikoiden ääreltä. :headwall:

bigwish 22+2
 
vauvavakuutuksesta : Satuin tossa puoli tuntia sitten soittamaan Tapiolalle ja pyytämään tarjouksen vauvavakuutuksesta odotusajalle ja syntymästä eteenpäin. 3kk ennen laskettua aikaa tulisi olla vakuutus otettuna kuulemma, jotta sen saa vielä odotusajalle. Siihen tulee 80euron varausmaksu joka vähennetään sitten lopullisesta vakuutussummasta. Jos varausmaksua ei maksa, vakuutus lähtee käyntiin vasta vauvan ollessa 2kk.

Meillä on kaikki vakuutukset Tapiolassa, ja en ihan hevillä vaihda toiseen, kun bonuksia saanut kasaan sen verran paljon, että fiksaamisilla sain viime vuonna säästöllä kaksi uutta vakuutusta lisää (nyt on auto,koti,henki ja sairaskulu, koiravakuutus ja tästä eteenpäin vauvavak.) ja alennusten hyöty todellakin näkyy tilillä.


Synnytyspelosta ym.
: Mä olen tässä monesti miettinyt, että pelkoa itse synnytystä kohtaan ei ole, mutta se välilihan leikkaaminen hieman tässä vaiheessa vielä pelottaa, varsinkin kun moni nettisivu jne. on maininnut leikkaamisen olevan kivuliaampi sekä hitaampi paranemaan. Samaten useat sivustot kertovat mm. synnytysasennoista, puoli istuva tms. on hankala siitä, että paikat ei pääse kunnolla venymään ja ponnistaminen on vaikeaa, miksi sitten sairaalat käyttävät tätä lähes poikkeuksetta?

Tai että pään ollessa tuloillaan ei pitäisi edes ponnistaa, jotta paikat pääsisivät venymään, KUKAAN synnyttänyt tuttuni ei ollut kuullutkaan asiasta, onko tämä niitä asioita mikä pitää osata kysyä sairaalassa?

En ole ajatellut pakkotilanteen edessä kieltää leikkaamista, mutta oletan että lääkärillä on ilmoitusvelvollisuus tai edes velvollisuus ottaa selvää ennen h-hetkeä, miten tilanteessa toimitaan.. Yhdeltä tutulta vaan napsastiin ja siinä vaiheessa ei puudutuksiakaan enää pahemmin ollut ja kipeää kuulemma kävi..ja pitkään.

Kuinka paljon puudutukset tms. vaikuttavat ponnistusten heikkenemiseen?


H3idi ja poikanen 21+3
 
kiitokset kojootille uudesta pinosta

nukkuma-asento: mahallani en oo koskaan tykännyt nukkua, selälleni jos satun kierähtämään niin masu tuntuu jotenkin kireeltä pallolta ja vauva rupee kovasti potkimaan joten aika äkkiä vaihdan asentoa. kaikkein parhain asento on kyljellään..

kurpitsa rv20+5
 
H3idi, mä en ole mikään asiantuntija, mutta vastaan omalta kokemuspohjalta ja lukuisia synnytysohjelmia katsoneena joihinkin kysymyksiin.
Elikkä ponnistusvaiheessa lapsen pää käy monta kertaa näkyvillä, ja ponnistuksen loppuessa lapsi valuu takaisin synnytyskanavaan. Tämä edestakainen liike venyttää kanavaa ja osaltaan edesauttaa repeämisten ennaltaehkäisyssä. Siinä vaiheessa kun pää tulee niin paljon näkyviin, että kätilö tietää lapsen syntyvän, kätilö pyytää lopettamaan ponnistamisen. Näin oli mulla, ja näin on ollut noissa synnäri-ohjelmissa (meillä näkyy taivaskanavat joten olen kattellut niitä PAAALJON ;) ) Lapsi tulee siinä vaiheessa ulos melkein itsestään, ja kätilö auttaa mm. tukemalla välilihaa. Tämäkin auttaa niiden repeämien ennaltaehkäisyssä.
Puudutukset vaikeuttavat ponnistusta aika paljonkin, koska esim. epiduraali vie tunnon alakropasta, ja käveleminen/seisominenkin on vaikeaa jollei mahdotonta. Mulla epiduraali vei kaikki kivut, mutta pääsin kuitenkin omin jaloin vessaan. Kävelytukea piti käyttää. Jos puudutetta tarvitaan loppuvaiheessa niin yleensä kait pyritäänkin antamaan jokin muu kuin epiduraali, jotta se ponnistusvaihe sujuisi paremmin.
Jos epiduraali vaikuttaa vielä ponnistusvaiheessa (kuten mulla kävi kun synnytys etenikin nopeammin kuin kuviteltiin), on puoli-istuva asento se jota suositellaan. ja mun kohdalla kätilö ei suostunut asiasta neuvottelemaan, vaan määräsi mut puoli-istuvaan asentoon. Se oli mun mielestä todella hankala asento, eikä ponnistamisesta tullut yhtikäs mitään. Lopulta mä en enää kuullut mitä kätilö sanoi, vaan mun jalat teki mitä kroppa käski, otin toisella jalalla tukea miehen lonkasta, toisella kätilön lonkasta ja ponnistin pojan ulos. Mutta esim. seisten en varmasti olisi voinut ponnistaa, koska jalat olivat ihan tunnottomat.
Epiduraali lisäksi usein hidastaa synnytystä, eli supistukset voi jopa lakata kokonaan. Siksi epiduraalia ei anneta ennenkuin kohdunsuu on auki riittävästi.
 
heijssa!

Täältä ilmoittautus tähän pinoon vielä yks marraskuussa jakautuva :p

Elikkäs 6.11 olis la! Ja poika se siellä ultrassa esitteli ylpeenä vehkeitään! Satakunnan alueella asustellaan joten syn.sairaala on SATKS! hmm.. mitäs vielä?!

- Hattivatti ja rimpula 21+5
 
mibetsy, mulla ei ole ollu ollenkaan. Kysäisin sitä viimeks, kun alkuraskaudessa nyt aina tähän asti on ollu se eka ja sit keskivaiheilla ja loppukolmanneksella. Täällä on nyt se käytäntö, että niitä ei vain ole ollenkaan. Jos jollain on tarvetta lääkärille, niin sit katotaan ne käynnit katotaan tapauskohtaisesti joko tk lääkärille tai äitipolille. Säästöä kai tämäkin, mut onkohan oikesta paikasta...

HattiVatti, tervetuloa mukaan :wave:

nukkuma-asennosta vielä. en minäkään osaa selälleen nukahtaa, mutta herätessä löydän itteni lähes poikkeuksetta selältäni. Mahallani en ole nukkunut vuosiin, kun opettelin siitä tavasta pois niskan jatkuvan jumiutumisen takia. Näistä asennoista on kyllä niin montaa mieltä, kuin on kirjoittajaakin. Tullut huomattua, kun nettiä kahlaa.

Synnytyksestä/synnytyspelosta, minä en pelkää ainakaan sitä kipua, kn sitähän on, vaan lähinnä sitä, meneekö kaikki turvallisesti jne. Mulla ei epiduraali ole vieny vielä kertaakaan kokonaan kipua pois. Lähinnä pyöristänyt sitä ja vienyt sen pahimman kohdan siitä, mutta eipä ole ollut sellaista autuasta tunnottomuutta, kun monissa synnytysohjelmissa vaikkapa faktalla. Mulle on tehty välilihaleikkaus pari kertaa ja kerran tullu ilman sitä tajuton repeämä. Mieluummin annan nipsaista lihan, kun kärsiä sitä repeämää. Mulla ei sattunu leikkaaminen kummallakaan kerralla, lähinnä tuli sellainen helpottava lämmin tunne, kun se kireys katos. Repeämän tulo sen sijaan sattu ja oli todella kauan kipee. Kolme kuukautta aristi, kun taas leikattu eppari parani ekalla kertaa viikossa ja toisella kertaa parissa viikossa. Mut istua kärsin kummallakin kerralla hyvin jo muutaman päivän päästä. Repeämän kanssa saatoin istua eka kerran vasta kolmen viikon päästä. Tikkejä oli vain vaivaiset 70, kun epparissa tais olla pari kolme. Joskus epparista ei neuvotella senkään takia, kun katsotaan, että repeämä tulee jos sitä ei tehdä ja vauva voi olla vaarassa, kun joutuu olemaan liian kauan siinä just tulollaan. Näin mulle mummoni selitti, joka on auttanut vauvoja maailmaan ainakin sen 40 vuotta. Ponnistusasentona munkaan mielestä se puoli-istuva ei nyt ole just se paras, mutta epiduraalin kans kai ainoo, johon oikein suostutaan. Onneks sen synnytyssängyn saa lähes istuvaankin asentoon tarvittaessa. Turha sitä synnytystä on etukäteen hirveesti pelätä. Se menee kuitenkin omalla painollaan just niin miten on mennäkseen. Olen kolmella kerralla tehny hienot synnytyssuunnitelmat sun muut, mutta olen todennut, että saunanpesän sytykkeeksi joutavat. Kyllähän ne kätilöt kovasti kyselee mitä puudutuksia sun muuta haluaa ja miten tahtoo synnytyksen etenevän. Paha sitä on ite etukäteen tietää, miten se menee. Nyt aion vain laittaa papereihin, epiduraali tai spinaali riippuen tilanteesta, ei aquarakkuloita, kun mulla on niin huono iho. Kerran kokeiltiin ja nehän alko sit loppupeleissä märkiä, ei kiva. Muuten menkööt miten menee, kunhan vain vauva syntyy. Epäilen tosin vahvasti, että sektio on taas edessä. Mietityttää vain kovasti, miten leikkaavat, kun istukka on edessä ja hyvin alhaalla...Mut kyllähän tämä jotenkin ulos tulee, ei tuonne vielä kukaan ole jääny.
 

Yhteistyössä