MARRASKUUN MURUSET 2010 HUHTIKUUSSA

Tulin vaan toivottaan hyvää viikonloppua kaikille ja :hug: niitä tarvitseville!

Lueskelin teidän juttuja, mutta en nyt jaksa kirjoitella kummempia. Olo on ihan järkyttävä. Mä vaan oksennan aamusta iltaan kaiken ulos. :(

Hyvää vointia kaikille! Toivottavasti pian helpottaa alkuoireet ja alkaa masu kasvaa. :)
 
Näemmä olen tänään terroristi.

En missään määrin usko, että kohtu voisi tuntua vielä ihan varhaisilla viikoilla. Mulla se ei tunnu ikinä vielä viikolla kaksitoistakaan. Toki yksilöllisiä juttuja ovat, mutta tuskin kohtu silti vielä niin iso on, että voisi tuntua.

Kultapossu, kysäisepä vaikka yliopiston apteekin puhelinpalvelusta. Alkuraskaudessahan lääkkeitä pitäis pyrkiä välttämään, mutta itse olen ainakin jo tässä vaiheessa raskautta syönyt niin paljon lääkkeitä, että ihan hirvittää. Mutta yleinen linja on kai se, että lääkkeen hyödyn pitäisi olla suurempi kuin sen aiheuttama riski.
 
Kiitos, AaVee ja Muori vastauksista. :) Mikähän möykky tuo sitten on, koitin googletellakin niin sielläkin oli, että kohtu vois tuntua vasta joskus vk14 tai sinnepäin. Voi kai se olla vaan jotain turvotusta, mene ja tiedä. :whistle:
 
Selma123 Lääkäri tai hoitaja voi kirjoittaa työnantajalle sairastodistuksen niin, että merkitseen syyn koodilla, jolloinka työnantaja ei tiedä, miksi olet sairaslomalla. Näinollen vältät kertomasta vielä töissä. :)

Panadolia mulle on ainakin suositeltu jos tarve vaatii, olenkohan kahtena eri päivänä pari kertaa joutunut ottamaan hirveän päänsäryn takia, mutta vasta jatkuvalla käytöllä kuulemma voi ilmetä haittavaikutuksia. kuitenkin on parasetamolia ja sitä ne joka lekuri on suositellu..
 
täällä kyseltiin eilen raudasta ja vitamiineista, ja siitä, voisivatko ne auttaa väsymykseen. Sen verran asiaan liittyen, että rautaa ei kannata vielä tässä vaiheessa ylimääräistä ottaa, voi olla haitaksi sikiölle. Periaatteessa jos monipuolisesti syö, niin vitamiineillekaan ei yleensä tarvetta, mutta monivitamiinitabletteja kannattaa kyllä ottaa, jos ei esim. jaksa/pysty syömään riittävästi,monipuolisesti. Kätevin lienee täälläkin useaan otteeseen mainittu Multivita, tärkeintä siis katsoa, ettei vitamiineissa ole A-vitamiinia, koska se on liika-annoksina haitallista.

Mahdolliset rautalisät tulee sitten vasta myöhemmässä vaiheessa raskautta kysymykseen, ja niiden tarve yleensä arvioidaan verikokeen perusteella. En siis suosittelis itse aloittelemaan rautaa noin vain.

Parasetamoli on tosiaan hyvä särkylääke ja turvallinen koko raskausajan. Myynnissä esim. kauppanimillä Panadol ja Paratabs.

Eli siihen väsymykseen ei oikein valitettavasti mikään auta :( Itselläkin aivan järkky väsymys koko ajan päällä, ja hirveä määrä opiskeluun liittyviä töitä olisi koko ajan.. lisäksi se ihana pahoinvointi on melkein jatkuvaa.. toivottavasti tää pahin tästä laantuis parissa viikossa..
 
En minäkään rautaa uskalla syödä alkuraskaudessa. Ainakin multivitan purkki, jossa on keltainen kansi, on turvallinen. Siinä ei ole rautaa eikä a-vitamiinia.

Ja lääkkeistä vielä, että vaikka aina vaahdotaankin ettei niitä tulisi käyttää, niin sairaalassa todella herkästi antavat esim. unilääkkeitä. Siis ihan alkuraskaudessakin! Musta se on jotenkin käsittämätöntä (en itse ottanut), mutta kuulemma unettomuus on pahempi juttu raskauden kannalta kuin unilääke.
 
pakko itelläki kommentoida tuohon lääkejuttuun että turhaan ei varmaan kannata mitään syödä, siis että tosiaan miettiä hyöty&haitta. jouduin edellisessä raskaudessa rv36+1 osastolle raskausmyrkytyksen takia. mulla ei ollu mitään oireita mitkä ois tuntunu tai käyny kipeetä, siis päänsärkyä tms. eka yöksi hoitaja kuiteski melkein pakolla yritti syöttää unilääkettä. ensin kyllä tarjosi kohteliaasti ja kun kohteliaasti kieltäydyin ni jo alkoi marmatus. ois kuulema kannattanu ottaa että vamasti saa nukuttua ja mitä muuta se sanokaa. sanoin että mulla ei oo nukkumisen kans mitään ongelmia ja sen jos vessassa herää käymään ni mulle on ok. osaan olla vähän liianki terävä kielestäni jos hermostun ja sillon kävi niin. eipä tarjottu mulle enää unilääkkeitä.
edelleenki mulle on ok jos jotku ottaa mutta jos ei itellä oo tarvetta ni ei tarvis sitte valittaa.

tasse 6+6
 
Muari, soita vaan sinne neuvolaan. Ne voivat varmasti sieltä antaa lähetteen äippäpolille tarkistukseen jos siltä näyttää. Näin mä ainakin kuvittelisin.

Tinker Bell, mä ostin kans sen tuplapaketin kun tarjouksessa oli. Mä en vain sitä tavallista digitaalista halua käyttää kun tiedän jo lopputuloksen, että raskaana ollaan. Mä haluan niinkuin säkin, että ne viikot näkyy, eikä silloin tuo tavallinen vastaa sitä viikkonäyttöistä. Tänään sitten hain apteekista uuden viikkonäyttöisen ja tein sen. Se toimi hienosti ja lopputuloksena oli se odotettu 3+.

Kurpitsa, kyllä se tavallinen testi on aivan yhtä hyvä ja luotettava kuin nuo digitaalisetkin. Niillä mäkin olen tässä välissäkin testannut ja vahvat viivat saanut. Nyt mä vain halusin varmistaa tuolla digitaalisella, että hcg nousee tasaisesti. (Olen saanut sillä 1-2, 2-3 ja nyt tuon 3+ tuloksen). Tämä olen tehnyt vain mun oman mielenrauhan vuoksi, enkä siksi etten luottaisi tavallisiin testeihin.

Siitä tiistain ultrasta vielä. Keskustelin mieheni kanssa asiasta ja hän oli sitä mieltä, että jätettäisiin se ens tiistain ultra väliin ja mentäisiin sitten pääsiäisen jälkeen Femedaan ultraan. Viikot olisi silloin 7+3 (omien laskujen mukaan) ja syke näkyisi jo aika varmasti. Ens tiitaina kun viikot ovat vasta 6+3, jolloin sen sykkeen näkyminen on vähän tuuripeliä. Eli en nyt sitten tiedä vielä mitä teen. Ajattelin miettiä asiaa maanantaihin ja sitten perua sen aikaisemman ultra-ajan jos koen, että jaksan vielä odottaa viikon verran.

Tällaista pohdintaa tällä kertaa.

Katja-75, rv 6+0 POKS

 
Viimeksi muokattu:
Meillä tänään tämmönen leffailta ja kohta ruvetaan tekemään pizzaa siskon+sen poikaystävän, miehen veljen ja oman kullan kans :heart: hih, nam.

Muuten, onko yleensä eka neuvolakäynnillä jo ultra, jos kierto on ollut niin epäsäännöllinen (vaihdellut 28 päivästä moneen kuukauteen...) että hedelmöittymisaikaa ei voi oikeen arvioida?
 
Heissulivei ja mukavaa lauantai-iltaa.

Täällä edelleen lähes oireettomana mennään ja viikot poksuu tänään. :heart:

Meillä mies on ihanasti mukana, aina välillä paijjailee mahaa ja kyselee mun vointia jne. Mulla onkin erikoinen tilanne, kun miehellä on ennestään jo kaksi lasta, mulla ei yhtään. Mun mies on siis jo synnytysvalmennuksensa käynyt. :kieh:

Atoopikkona jännitän ihon hyvinvointia jatkossa, myös tuleva siitepölykausi jännittää kovin. Onneksi talvi tuntuu tänä vuonna kestävän kauan. Muita samanlaisia kyydissä?

Nyt lähden lauantai-illan viettoon tuon ihanan miehen ja kahden nassukan parissa. Tuossa nuo valitsee mulle kovasti hymiöitä vieressä. :whistle: Poika 4 v. ilmoitti tänään että minä ja isänsä ollaan niin ihania, että häneltä kyllä pääsee kohta pieru! :LOL:

Pikkukirppu ja vielä pikkuisempi rv 6+0
 
Iltaa!

Pikaisesti vain jälleen käväiseen ennen unille menoa..

Tuohon lääkeasiaan voisin sen verran kommentoida itsekin, että toki kannattaa turhaa lääkkeiden käyttöä välttää, mut esim. noi parasetamolivalmisteet (panadol jne) on ihan turvallisia käyttää.. minä oon pahimpana aamupahoinvointiaikana nyt tässä raskaudessa joutunut käyttämään reseptillä saatavaa lääkettä ihan pahoinvointiinkin - toki en sitä mielelläni tee, mut mieluummin näinkin kuin että esikoinen (9,5kk) ei sais mun huomiota lainkaan tai että mies joutuis ottaan vapaata töistä. Tuokin lääke, jota oon syönyt, vakuutettiin olevan turvallinen kun sitä kysyin teratologiselta laitokselta. Sieltä siis kannattaa kysäistä jos jokin lääke epäilyttää - ne on tän alan asiantuntijoita ja tietävät nämä jutut! Ja sieltä muuten sai tosi ystävällistä palveluakin :)

 
kojootille onnittelut ja tervetuloa :wave: Meillä onkin näillä näkymin sama LA :)

pikkukirppuTäällä! atoopikko, ilmoittautuu. Lisäksi astma ja lukuisia allergioita. Kauhilla täs odottelen siitepölyjä. Nytten joku tavallinen nuha päällä, joten jotain esimakua tulevasta pölykaudesta.

Voi hiivatti tätä väsymystä :ashamed: Töissä ei tahdo jaksaa olla. Nyt oon yökkönä ja toivon sydämestäni, että olis hiljainen yö. Toisaalta, jos olis tekemistä, ehkä jaksais valvoo paremmin. Tissit kans ku mitkäki aristavat pallot. Mulla noi mokomat turpoo heti alusta lähtien, vaikka kokoo olis muutenki riittämiin :ashamed:

Jospa sitä kävin vähän kierroksella, ettei aivan tuuperru tähän.

Lumi-Marja ja Nummunen 4+5

Ps. miten sen lilypien kuvan saa tähän kopsattu? Oon nyt taikinoinu sen kans jo hyvän tovin, ja mikään koodi ei näy oikein. Tyhmä minä :headwall:
 
code]
munkin oli pakko kokeilla et oonko oikeesti niin blondi etten tajua miten näit laitellaan mut jippii! mä en ollukkaan ihan niin kädetön :LOL: meillä kävi nyt niin että mies lipsautti eilen vanhemmilleen vauvasta ja tadaa! kauhee puhelinrumba alkoi heti isovanhempien puolelta, anoppi itkikin puhelimessa ja puhu noin 1,1/2 tuntia. oli niin innoissaan että olisi halunnut tietty heti kaikille muillekkin kertoa ja uskonkin että kertookin innostuksissaan. :) eka lapsenlapsi heille tulossa joten desibelit on ihan kaakossa :LOL: no onhan se ihan ihanaa kun ovat niin innoissaan, mutta mulle se myös lyö lisäpaineita et mitä jos se meneekin kesken ni moni muukin pettyy nyt sit meiän lisäks :( minä teitty hätäpäissäni sit viel juoksin aptekkiin hakenaan testiä( kun ei tosiaankaan missään tää raskaus tunnu, eli ei oireen oiretta) no tosi vayhvat viivat tuli heti ku tikku kastu eli voin taas huokasta helpotuksesta :D lupasin kyl itelleni jo lopettaa tän pelkääämisen mut eipä se näytä olevan niin helppoa :) no yrittänyttä ei laiteta. nyt alkaakin olemaan aamulenkin paikka joten heitän puvun päälle ja hilppasen raittiiseen sunnuntai aamuun kunnon hikilenkille, ihanaa kun jaksan treenata ainakin vielä ihan normaalisti sillä mikään ei piristä niin hirveesti ku kunnon lenkkeily ja salitreeni :heart:
 
Huomenta!

Viimeinkin päivä kun on mun vuoro poksua, vaikka eihän tää 5+0 vielä kovinkaan kummoinen viikkomäärä ole :)

Katja-75 Ihanaa että säkin sait toivotun tuloksen viikkonäyttöiseen :) Mä olen kans miettinyt pääni puhki tuota varhaisultraa että onko se liian aikaisin kun olisi 6+3 ellei jopa 6+2. Voi olla että huolestuttaa vaan itsensä turhaan jos ei sykettä vielä näykään vaikka kaikki olisikin hyvin.. toisaalta sitten sekin tieto helpottaisi että tietäisi edes alkion olevan oikeassa paikassa ja eiköhän tuulimunan mahdollisuudenkin saa jo suljettua pois.. noh.. mulla on vielä 1,5vk aikaa miettiä tuota..

Me ei olla vielä kerrottu isovanhemmille.. Oon kyllä odottanut että äiti kysyisi itse kun tietää että olin tuon kierron lääkityksellä ja tietää senkin että ultrassa näkyi munasolu kypsymässä.. ehkä hän ei halua kysellä vaan että itse kerromme.. appivanhemmille kerrotaanv varmaan vasta niskapoimu-ultran jälkeen.. silloin ensimmäisen keskenmenon aikaan kerrottiin niille ja voi sitä anopin jeesustelua kun se kesken menikin, ei jaksa, jälkimmmäisestä km se ei sit tiedäkään mitään.. ja appiukko kun on sellainen ettei edes onnittele niin mitäpä tuollaiselle kertoo..

Muutamille ystäville olen sen sijaan jo kertonut.. niille jotka tietää noista hoidoistakin, aika paljon on ystävissä lapsettomuudesta kärsiviä joiden kanssa on saanut jakaa ajatuksia..

Onko täällä jo sellaista galluppia ollut että minkälaista lapsilukua olette ajatelleet? Mä olen aina haaveillut kolmesta, mutta tärkeintä olisi nyt että tämä toinen tulisi.. jotenkin se että tuo 2v jäisi ainoaksi tuntuu huonolta vaihtoehdolta, etenkin kun asumme niin syrjässä että naapurustossakaan ei leikkikavereita ole.. Tosin nuo lääkityksetkin on aika rankkoja joten en tiedä söisinkö niitä enää kolmatta varten vaan se saa sit tulla jos on tullakseen..

Mukavaa sunnuntaita!

T. Juli ja Nupsukka rv 5+0 (POKS :heart: )
 
Lista päivitetty, korjatkaa virheet jos niitä on :wave:

Kyllä me teille muutamalle suosittelen, että odottakaa se viikko, ennekuin menette sinne v.ultraan, sitten pitäis varmuudella sykekin näkyä, vaikka olis heitto ajankohdassa missä hedelmöitys tapahtui.
Hei, mäkin jaksan odottaa np-ultraan asti näkeväni ekan kerran Chillin, niin kai tekin jaksatte odotella vielä muutaman päivän v.ultraa ;) :D

Voimia kaikille vuotajille :hug:

Uusille tervetuloa :flower:

Ensi viikolla pitäisi tulla kutsu np-ultraan, en mä sitä lappusta kovasti jo odota :whistle: :LOL:
Ultrareissulla käyn sitten antamassa verta labraan, niin multa tutkitaan, että onko riskiä saada vammainen lapsi, mun on tärkeä tietää jos tälläinen mahdollisuus on.

Nyt me lähdetään kaverin luokse kahville, palaillaan illemmalla uudelleen :wave:

BV ja Chilli 8+6 :heart:
 
Heissan kaikille ja tervetuloa uudet :wave: ..

Nyt on mieli vähän maassa.. tein aamulla sen viikonäyttösen ja siihen tuli ; raskaana 1-2 viikkoa..hmmph.. ei siis ihan toivottu tulos.. heti aloin sit tietty miettiä tuulimunaa yms. ÄRSYTTÄÄÄÄÄÄÄ. :|
Yirtän nyt kuitenkin ajatella positiivisesti ja haen ehkä loppuviikolle uuden testin. Ja sinne neuvolaankin ajattelin huomenna soittaa ja varata ekan ajan ja sinne UÄ:kin..saahan ne sitten peruttua.

Mukavaa sunnuntaita kaikille :wave:

Wippii ja baby 5+1
 
Uskaltaudunkohan mäkin tänne... Tänään vasta tehtiin testi ja plussaa se näytti. Kuukautiset on 2 vkoa myöhässä, mutta kun tätä on melkein 2 vuotta yritetty niin toivoa ei enää juurikaan ollut! Nyt ei ole ollenkaan sellainen olo että raskaana olisi, paitsi että illat ja yöt oksettaa. Sitä mä olenkin ihmetellyt että mikä on, kun oksettaa vaan... Oon ootellut noroa tulevaksi. :D
Joten jos tämä todellakin totta on, niin aivan mahtava iloinen yllätys! :heart:

Onnea kaikille muillekin odottajille, toivotaan että kaikki päästään maaliin asti!
 
Kirjoitellaas nyt oikein urakalla kun on vielä mahdollisuus.

Meille tuli sit jonkin sortin ruokamyrkytys kylään. Koko yö meni hirveissä vatsakivuissa ja ajattelin jo, että kohta vuotaa pois ja tää oli tässä. Vaan ei sit sitä ollutkaan, oli aamulla vatta sen verran sekaisin ja miehellä jo yöllä. Tiedän kyllä mistä tää tuli, vatsatautiperheestä saadusta pullasta. Mutta se oli ollut kuukauden meillä pakkasessa, niin enpä arvannut että siinä enää pöpöjä olis. Kunpa ei nyt lapsiin tarttus...

Mä en ole tuollaiseen testailuun uskaltanut ollenkaan lähteä. Hulluksihan siinä varmaan tulisi. Yhden testin tein ja se riittää. Ultraakin pelkäsin ihan hirmuna. Jotenkin helpompi elää siinä toivossa, kuin että yhtäkkiä viedään matto jalkojen alta. Toisaalta on tää toivon ja epätoivon vaihtelukin tosi kurjaa. Ihan punaista verta tulee vähän joka päivä, mutta ei siis mitenkään paljon. Ei tällä vuodon määrällä vielä kesken mene. Mutta mistä ihmeestä se veri tulee, sen kun tietäis?

Muari (ja viikot ehkä 7+6)
 
Hyppäsin tuolta joulukuisista kurkkimaan tähän pinoon ihan mielenkiinnosta ja heti osui silmiini keskustelu vitamiineista ja raudasta. Millä tavalla rauta voisi olla vaarallista alkuraskaudessa? Itse olen syönyt rautaa tammikuisesta km:sta asti aika lailla kun hemppa oli silloin ennen kmvuotoja jotain 125. Nyt olen uudestaan raskaana rv 4+2 ja tänäänkin nappasin ladyvitamamaa jossa rautaa :eek: . Sitten olen popsinut välillä obsidan-rautaa (silloin kun en ole ladyvitaa ottanut) ja siinähän on jo aika rautapaukku!
 

Yhteistyössä