Marraskuun muruset 2010 *syyskuu*

kirppunen Voinko udella sen verran, että oletko sä siis missään tekemisissä nykyään äitisi kanssa?
Mäkään en voisi koskaan kuvitellakaan antavani anteeksi vanhemmilleni heidän tekojaan, mutta mun mielestä olisi liian julmaa sulkea entinen alkkis äiti kokonaan pois mun elämästä, kun toinen selkeesti katuu ja yrittää nyt parhaansa :)

Mies piti kamalan valituksen ruoka-annostensa koosta, kun mä siis laitan sille astiaan ruoan joka sen on helppo lämmittää mikrossa töistä tultuaan.. okei me punnittiin toi viimisin annos kun musta se ei ollut niin järin iso, niin olihan se 870grammaa :LOL:
 
Lahjaverosta Täällä on ollut monenlaisia suunnitelmia noille lapsilisille ja lasten tulevaan avustamiseen ja säästöön, joten tässä suora lainaus Verohallinnon sivuilta tuosta lahjaveroasiasta:

"Kuinka paljon voi lahjoittaa verovapaasti?
Alle 4000 euron suuruiset lahjat ovat pääsääntöisesti verottomia. Huomioon otetaan kolmen vuoden kuluessa samalta henkilöltä saatujen lahjojen yhteismäärä. Mikäli 4000 euron raja ylittyy kolmen vuoden aikana, määrätään lahjavero lahjansaajalle lahjojen yhteenlasketun määrän perusteella. Kolmen vuoden aika lasketaan päivästä päivään, ei kalenterivuosittain."

Eli ei tosiaan voi 4000 euroa vuodessa lahjoittaa ainakaan sama henkilö, vaan jatkuvasti täytyy pitää huolta siitä, ettei millään kolmivuotiskaudella (laskettiin se sitten mistä päivästä alkaen tahansa), ylity tuo 4000 euroa lahjoituksia. Hyvä keino "kiertää" asiaa on varmaan rahalahjojen lisäksi maksella lasten laskuja (kuten sit vaikka autokoulu) tulevaisuudessa suoraan, niin ei ylity tuo verokynnys...

Meillä jää tosiaan harkintaan, että mitä tehdään tuon säästämisen kanssa, mutta näin alkuun ei ole varaa siihen, ehkä sitten kun on vakiduunit molemmilla, niin katsellaan asiaa uudelleen ja mietitään, miten meidän perheesssä tullaan toimimaan lasten opintojen tukemisen ym. suhteen.

Täällä vointi sitä ja samaa, liitoskipuja on, käveleminen sattuu alapäähän.. harmillisen aikaisin ovat iskeneet, mutta minkäs teet. Onneksi tuo verenpaineen nousu (normalisoituminen) ja hb:n paraneminen ton rautakuurin myötä on vieneet enimmältä osin pois sen huimauksen ja heikotuksen, josta kärsin kesällä. En kyllä kans jaksais odottaa, että päästään vauvanhakuun :) Kuluis nyt tää aika tässä nopsaan äippälomaan asti, niin sitten voi jo fiilistellä täysillä vauvajuttuja kun laittaa kotia valmiiksi tulokkaalle :heart:

Siilinlapsi ja öttis 28+5
 
Eilen neuvolakäynnillä huomattiin, että vauvalla on jotain extralyöntejä/sivuääniä sydämessä :( Neuvolantäti laittoi heti lähetteen Naistenklinikalle ja siellä ilta sitten menikin käyrissä ja ultrissa. Sivuäänet näkyi myös käyrässä, mutta ultrassa sydämen rakenne näytti ihan normaalilta. Mitään poikkeavaa, tai syytä extralyönneille ei löytynyt. Lääkäri epäili, että sivuäänet johtuisi siitä että sydän ei ole vielä kehittynyt kunnolla ja ongelma saattaisi poistua itsesään. Saatiin kontrolliaika kahden viikon päähän. Lääkäri sanoi, että kauhean huolissaan ei tarvitse olla mutta silti pelottaa että meidän pienellä ei ole kaikki hyvin :'( :'(
 
Viimeksi muokattu:
Voi kurjaa kuulla, tsemppiä kauheasti epätietoisuuteen Silent whisper :hug: Eiköhän kaikki kuitenkin ole ihan hyvin, jos ei ultrassa näkynyt mitään hälyttävää. Varmaan asia on niin kuin lääkäri sanoi, ja häviää sitten toivon mukaan itsekseen. Kamalaa tietysti odotella se pari viikkoa, että onko sivuääni hävinnyt vai ei :/
 
Pikkuhiljaa olisi tarkoitus lähteä pesemään nöitä vauvan vaatteita ja pohdiskelin tuossa, olisiko teillä koirallisilla antaa jotain vinkkiä miten saisi minimoitua koirankarvojen tarttumisen noihin vauvan vaatteisiin? Nukkasiivililän aion puhdistaa ja ne karvat mitä silmiin koneessa näkyy kerätä pois, mutta kokemuksesta tiedän, että vaatteet tulevat silti ihan koirankarvoihin:(

Tänään tuli postissa kutsu pelkopolille, joka on jo huomenna! Ei voi ainakaan hitaudesta moittia sairaalaa, lähete kun kirjoitettiin viime viikon ke. Toivotaan, että tästä käynnistä olisi jotain apua.

Terese ja poitsu 31+0
 
Mä aloitin vauvan vaatteiden pesun. Ei ainakaan sit jää pesemättä,jos ei loppu aikoina enää jaksakaan. Nytkin on ollu väsymysta,viiltelyä ja suppareita.

Silent whisper Eiköhän kaikki ole kunnossa,kerta ei sydämmestä mitään löytynyt. Meillä on molemmilla tytöillä havaittu sivuäänet sydämestä syntymän jälkeen.Molemmat vaarattomia,ja isompi kävikin nyt viimeisen kerran kontrollissa. Nuoremman sydän ultrattiin kerran ja se oli siinä.

Huomenna ois taas neuvola. Verenpaineen takia. Itse kun olen mitannu arvot ovat olleet normaaleja. Jostain syystä ne tuppaa aina olemaan korkeita,kun neuvolassa mitataan. Huomenna aattelinkin mitata arvon juuri ennen neuvolaa,odotushuoneessa. Saa sit nähdä et paljon tulee heittoa,kun menee huoneeseen sisään :)

JanJade&Nappula 31+3
 
Lapsilisä: Meinataan säästää 50 € kuussa lapsen tilille, ei olla vielä tarkkaan mietitty, miten yksityiskohdat hoidetaan. En tosiaan halua, että lapsi 18 vee täytettyään hassaa kaikki rahat turhuuksiin, mutta toisaalta en halua säästää omalle tilille, koska sitten rahojen siirto lapselle on ongelmallista. Voisikohan laittaa tilin sekä lapsen että vanhemman nimiin ja rahojen nostoehdoksi, että pitää olla molempien tilinomistajien suostumus nostoihin tms?? Tietty itse sais nostaa sieltä rahaa sillon, kun lapsi on alaikäinen... En tiiä, onko tuollainen mahdollista, pitänee kysäistä pankista. Tai sit yksinkertaisesti tili lapsen nimiin, eikä kerro tilin olemassaolosta lapselle itselleen ollenkaan. :D

Napa: Pullahtanut esiin jo aikoja sitten. Selällään ollessa painuu kuopalle, mut pystyasennossa ollessa törröttää terhakkaasti uloimpana osiona...:LOL:

shihtzu, onneks sait käsillä otettua kaatumisen vastaan! Ittee hirvittää välillä, kun pyöräilen edelleen joka paikkaan, että kunhan en pyörällä kaatuis tai joutuis kolariin tms, kun vois käydä pahasti.:O

Kylpyammetta meinasin kyetä käyttään ihan sellaisenaan ilman jalkoja, meille on tulossa kans ikean amme, kun makso vaan 2,5 €. Ja oli vielä söpön näköinenkin! :) Sininen, jossa pohjassa vaaleensiniset liukuesteet.

Silent whisper,
toivotaan, että vauvalla kaikki hyvin! Eiköhän kaikki ole ihan OK, kun kerran lääkäri ei ollut enempää asiasta huolissaan. Jaksuja!

Joku kyseli ensisynnyttäjien tuntemuksia synnytyksestä, ei vielä jännitä ollenkaan, kun tuntuu vielä niin kaukaiselta. Ehdin varmaan jännittää sitä sitten äippälomalla. Vaikka onneks ei tiedä, mitä tuleman pitää, eikä tiedä millasta se kipu on, niin en osaa pelätä etukäteen. Ainakaan vielä. :D

Ritu + pomppiainen 31+3
 
Joooo anteeks taas kerran kun oon ollut niin hirveen "aktiivinen" täällä :D
Muutettiin tosiaan just ja netti saatiin vasta eilen toimimaan :)
En nyt jaksa taas kerran hirveen tarkasti noita vanhempia viestejä lukea...

Silent Whisper toivottavasti vauvalla on kaikki hyvin :)

Mäpäs tästä kohta lähen kattomaan harkkoja kun en ite tietnkään pääse osallistumaan :D Mukava käyä siellä välillä että pysyy vähän ees mukana. (Judoa siis oon noin.. oisko ehkä 10v harrastanut, eikä nyt raskauden aikana oikeen viiti mennä sinne heiteletäväks :D )

Kultapossu 28+1 :heart:
 
Petite, mulla ei ole nyt viisuriongelmia ollut mutta 2 vkoa kesälomasta meni elokuun alussa pilalle hirvittävän hammassäryn takia, olipahan vaan kahdessa hampaassa yhtäaikaa tulehdus ja juurihoito tehtiin molempiin. Nyt 5 hammaslääkärikäyntiä ja 1 antibioottikuuri takana ja yli 500 euroa köyhempänä olen päässyt kaikista hammasvaivoista toistaiseksi... kun nyt pysyisivät vähän aikaa poissa, hammassärky on kyllä viheliäinen vaiva! Ja jos jatkuu niin menet vaan uudestaan, mulla tosiaan vasta tuon toisen tulehduksen löytyminen ja juurihoito lopetti kivut.

lapsilisät menee normaalisti mun tilille ja perheen käyttöön, näin tehtiin myös meidän lapsuudenperheissä ja mun mielestä ihan asiallista, sitä vartenhan nuo lisät on tarkoitettu tulonsiirtona köyhässä elämänvaiheessa oleville pikkulapsiperheille. On meillä säästötilit, mut nekin on kyllä tarkoitettu niin että otetaan isompiin hankintoihin (tyyliin pesukone menee rikki), ei mitään kovin pitkäaikaista suunnitelmaa. Nyt olen yrittänyt laittaa säästöön rahaa ihan kotihoidontuki-kautta ajatellen, kun haluan hoitaa lapsia kotona tällä kertaa ainakin sen 2 v eikä miehen palkka ole kovin valtava. Mutta uskon ja luotan että siinä vaiheessa kun lapset on ajokortti-iässä niin me ollaan vakavaraisempia ja voidaan tukea rahallisesti, kuten omat vanhemmatkin on tehneet =)

Sokeripala rv 28+3
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos tsempeistä :hug:

Toivon niiiin paljon että kyseessä olisi joku "harmiton" juttu joka olisi poissa jo kahden viikon päästä kontrollissa :heart: Tulee pitkät 2 viikkoa! Soittelin päivällä neuvolaan ja ihana neuvolantäti lupasi vielä ennen viikonloppua kuunnella vauvan sydänäänet, ettei ainakaan ole mennyt pahemmaksi!
 
Silent Whisper: Mun tytöllä kuuluu sivuääni sydämestä. Se tulee erittäin pienestä reiästä sydämestä, joka ei haittaa elämää pätkääkään. Se on joku semmoinen kohta, joka normaalisti sulkeutuu synnytyksen seudussa, mut mun tytöllä se on jäänyt umpeutumatta. Reikä on erittäin pieni ja kaukana läpästä, joten ei kuulema tule missään elämän vaiheessa aiheuttamaan sydän ongelmia. Tyttö on nyt 9v, eikä hänestä uskoisi että olisi mitään reikää sydämessä.

Navasta: Mulla pullahti tuo napa jo joskus kesäkuun lopulla ulospäin ja on sen jälkeen törröttänyt.

Lapsilisät: Menee käyttöön. Meidät yhteenlasketut tulot kun ei päätä huimaa. Mies työtön ja minä kotiäiti ja elätettäviä kuitenkin on jo nyt 5 lasta, 6. siis tulossa.
 
Terese, Millanen koira teillä on?
Meidän 9v bokseri meni koirien taivaaseen huhtikuussa ja itse pähkäilin koirienkarvojen kans myös esikoisen synnyttyä! Bokserin karvahan on sellaista pientä ja hyvin vaatteisiin takertuvaa!
Oon siivous hullu joten meillä on aina pesty sukkapyykki (niissä eniten karvoja) erikseen muusta pyykistä joka auttaa paljon. Oikeastaan tämä ehkäisi ensimmäisen vuoden myös vaatteiden eksymistä vauvan vaatteisiin aika pitkälti. Siinä kohtaa kun neiti lähti ryömimään (vasta 10kk ikäisenä) niin aloin moppaamaan lattiat staattisella liinalla joka ikinen aamu jolla sain kerättyä pahimmat koiran karvat lattioilta pois. Itse kun oon hurahtanu lasten vaatteisiin ja vielä noihin kalliimpiin merkkeihin, niin meillä oli myös konttaus/ryömimis vaiheessa "kotivaateet" erikseen niinku esim mulla itselläkin aina ollut. Sitte ku neiti lähti kävelee tilanne taas helpottu eikä koiran karvat eksyneetkää vaatteisiin enää samoissa määrin.
Tää saattaa jonku mielestä kuulostaa yliampuvalta, mut tällänen mä oon =D
Mulle oli ihan arkipäivää imuroida perusteellisesti 3kert. viikossa, mopata staattisella liinalla päivittäin ja pestä lattiat pari krt vkossa ! Nyt ku ei oo enää koiraa, ni tuntuu ettei tarvi siivota laisinkaan! Tänään itseasias just mietin et hetkinen, oon imuroinu viime pe viimeks ja nyt alkaa olla irtoroskaa jonkin verran lattialla!
Mut siis vinkkinä tuo sukkapyykin pesu erikseen ja kotivaatteet. Pyykinpesukoneesta oon aniharvoin puhdistanu nukkasihdin, joten sillä en usko olevan suurta merkitystä. Vauvan vaatteisiin ne karvat ajautuu kuitenkin sinun ja miehesi vaatteista pääosin!

Mä tein 2h haravointiurakan ja sain pihasta ehkä kuudesosan haravoituu.. "piha talviteloille" hommaa siis riittää. Huomenna tarvis alottaa ikkunoiden pesu jne... Huoh, sanon minä!
nii ja kävin mä keräämäs metsästä puolukkaa tytön kans sen verran et saatiin iltapalaksi vispipuuroo, namskis ! =)

Silent whisper, varmasti vauvallasi on kaikki hyvn. Nuo sivuäänet on nykyään kovinkin yleisiä. Meidän esikoiselta niitä löyty kans heti synnyttyään mut olivat hävinneet 2vrk ikäisenä lääkärin tarkastuksessa.

Nyt miehen viekkuun soffalle ! <3
 
Tuo verenpaine on muuten jännä. Mulla on syke jotenkin epätasainen, ja jos mulla mitataan verenpaine sähkömittarilla ni tulokset on ihan kauheita. Ja vanhanaikaisella mittarilla lukemat on normaalit. Mulle ehkäisyneuvolassa joku lääkäri joskus sanoi, että pyydä aina jatkossa että mun paineet mitataan tolla vanhalla mittarilla, ja neuvolassa ne onneksi tekee niin ihan pyytämättäkin. Terkkari sanoi että hän ei sähkömittareihin luota, vaan omiin korviinsa :D

Tänne ei kuulu mitään uutta, same old, same old vaan. Supistelee ihan yhtä päätä, kuten esikoisestakin, mutta ei oo mitenkään kipeitä suppareita. Esikoisestakin sain ekat kipeät supparit vasta rv 38 ja silloin olikin sitten synnytys jo täydessä vauhdissa. Selkä meinaa tehdä lakon, kun joudun edelleen aika ajoin nostelemaan tuota poitsua ja sillä alkaa olla melkoisesti painoa jo. Jännityksellä odotan että kestääkö tämä ranka synnytykseen asti vai olenko mä kohta sängynpohjalla..

SW:lle iso hali, epätietoisuudessa on niin ahdistava elellä :huf: Mä uskon, että teidän vauvalla on kaikki hyvin :heart:
 
sw: :hug: toivotaan että vauvalla kaikki kuitenkin hyvin sivuäänestä huolimatta

kojootti: mulla myös noin että sit kun kipeet supparit alkaa niin synnytys on jo käynnissä, nyt tulee noita kivistyksiä aika ajoin ja yölläkin herään niihin kun maha on kivikova pallo mut tämmöistä se on ollut noista edellisistäkin kyllä..
 
Silent whisper Toivottavasti pienellä on kaikki hyvin, ainakin tutkimusten perusteella niin näyttäisi olevan. Jaksuja! :hug:

Lapsilisistä, meillä menee varmasti alkuun ne rahat vaippoihin yms muuhun mitä pieni tarvitsee. Jossain vaiheessa kun elämäntila taas taloudellisesti vakaampi, alamme säästämään pienelle tulevaisuutta varten. Myös kummit ja mummo ja pappa varmasti haluavat jossain vaiheessa ruveta ainaisten lelujen yms ostojen sijaan antaa rahaa, joten nekin minusta järkevin suoraan sitten tilille laittaa. Minulla tarkoitus siis tehdä lapselle sellainen tili, johon tosiaan kuka vain voi rahaa laittaa, mutta rahaa ei saa nostaa ollenkaan. Sitten lapsen tullessa tiettyyn ikään ( katsotaan nyt sit koska hänellä on eniten sitä järkeä päässä :D ) hän saa tilin käyttöoikeudet.. Tai sitten tosiaan niillä rahoilla maksetaan ajokortti/opiskelu/tms..
 
SW:lle :hug: odotteluun! Ainahan nämä poikkeavat uutiset huolestuttaa, vaikka lääkäri sanoisikin, ettei tarvitse kovin huolissaan olla. : /

JanJade: MUlla on verenpaine neuvolassa korkea aina silloin , kun menen sinne juuri kahvia juoneena. On silloin 140/85 luokkaa. Ja kun en ole sitä juonut se on mun normiluokkaa eli 120/70 tai alle. :p Mä oon tosi kofeiiniherkkä ihminen, mutta normitilassa (siis silloin kun en ole raskaana) ei yksi kupillinen mulle hirveästi mitään levottomuutta tai tykytystä aiheuta. Mutta nyt on alkanut tulee niin paljon aamukupillisesta vaivoja (sitä hermostuneisuutta, tykytystä yms.), että päätin etten juo enää tän raskauden aikana kahvia : / Neuvolassa lääkäri sanoikin, että raskaus voi voimistaa kahvinkin vaikutuksia omassa kehossa ja näin on ilmeisesti käynyt.

Onko muuten muut (tai muiden miehet;)) miettinyt, kun säästämisestä nyt on puhuttu, niin ostaa osakesalkkuja lapsille? Mun mies sitä puhui jo esikoisen syntyessä, mutta ei vielä ole ostanut, mutta kuulemma aikomus olisi edelleen. Eli kummallekin lapsille ostais summalla x osakkeita heidän nimiinsä. On kuulemma paljon tuottoisampi säästötapa kuin säästötili, kun pitkällä aikavälillä sijoittaa osakkeisiin. Tällä hetkellä meillä on pari tonnia kiinni osakkeissa miehen nimillä..

Mut nyt aamupuuron syöntiin :)

vaimo ja vaavi 28+2
 
Viimeksi muokattu:
Sw, :hug: Toivotaan, että kyseessä on ihan harmiton juttu!

Meillä sekä esikoisella että kakkosella on edelleen sivuääni sydämessä. Normioloissa ne ei pahemmin kuulu, mutta sairastaessa ääni voimistuu. Kakkosella oli VSD syntyessään, mutta se umpeutui itsekseen onneksi eikä leikkausta tarvittu. Mitään sydänseurantaa ei kumpikaan tarvitse.

Mulla oli eilen verenpaine 98/58 ja sen kyllä huomaa... Guuglailin noita matalan verenpaineen oireita ja aikalailla kaikkia löytyy |O

29+2
 
Huomenta! Täällä hyvin nukuttu yö 22.30-07 yhteen putkeen mutta silti vähän väsytti aamusella. Herään todella harvoin vessaan öisin, en ole aiemmissakaan raskauksissa ikinä joutunut kuin max kerran käymään pissalla yöllä, ihan loppuraskaudessakin nukkunut hyviä öitä.

Kiinnostaa minua ja ehkä esikoista odottavia, että miten teidän synnytykset ovat aiemmin käynnistyneet/onko käynnistetty / suunniteltu sektio? Minulla oli 1.raskaus yliaikainen 10 päivää -> käynnistys sytotec-tableteilla 1/2päivää -> synnytyssalissa 8cm aukeamiseen asti kunnes vauvalla sydänäänet romahtivat ja aivojen hapensaanti vaarautui -> kiireellinen sektio -> 2 päivän päästä kotiin.
2.raskaus kesti 39+5 ja synnytys käynnistyi säännöllisillä supistuksilla, kahdessa tunnissa tulivat jo niin tiiviisti, että lähdimme sairaalaan -> olin auki 4cm. Synnytyssalissa ilman puudutteita 4 tuntia, sain epiduraalin 8-9cm auenneena, lääkäri ei ehtinyt aiemmin. Ponnistusvaihe muutaman minuutin, ei sattunut, koska epiduraali vaikutti niin hyvin, ei tikkejä lainkaan. Seuraavana päivänä kotiin.

Nyt töihin!

Maija ja poijjaat ja typy rv 28+0
 
vähän taas kuulumisia pitkästä aikaa..
Silent Whisper tsemppiä, toivottavasti olisi kyseessä harmiton sivuääni.
Lapsilisät menee meilläkin varmaan ihan käyttöön, lähinnä tietysti lapsen tarvikkeisiin, vaatteisiin yms. Ajattelin kyllä avata muksulle oman tilin, jonne voi ohjata synttärilahjarahat ja laittaa silloin tällöin jotain ylimääräistä (jos sellasta nyt ylipäätään ikinä koskaan on..) ;)
Eilen oli neuvolakäynti. Kaikki ok siellä. Katsottiin mun verensokerin kotimittaustuloksia, jotka oli neuvolantädinkin mielestä ihan hyviä. Pari niukkaa paastoarvon ylitystä parin viikon aikana, joten sain ohjeeksi mitata jatkossa paastot parina päivänä viikossa ja yhtenä päivänä viikossa lisäksi aterian jälkeiset arvot. Tosi kiva että ei ihan päivittäin enää tartte pistellä :) Toivottavasti pysyisivät kohillaan koko loppuajan.
Verenpaine oli vähän koholla, yläpaine lähinnä. Mulla on kotona mittari, joten täytyy mittailla nyt kotosalla vähän tiheemmin. Mullakin on kyllä tapana saada neuvolassa korkeempia lukemia kun kotona. Ja tuli mieleen, että söin edellispäivänä jonkun verran salmiakkia, joten olisko sekin vielä vaikuttanut..?
Painoa oli tullu reilu 700g/vko!! Tähän mennessä neuvolan ekasta mittauksesta yhteensä 8,5kg.. ei nyt mitenkään kamalan paljon, mutta olisin toivonut vähän pienempiä lukemia kun ennestäänkin oli vähän ylimääräistä.. No, tulee minkä tulee. Onpahan jotain tekemistä talvella kun koittaa niitä sitten tiputella pois ;) Seuraava neuvola vasta sitten kolmen viikon päästä.
Töitä vielä neljä viikkoa tän viikon jälkeen! Voisin jo niin jäädä kotiin.. harmittaa kun tuntuu, että kotona ollessa olisi paremmat mahikset pitää itsestään vähän parempaa huolta. Lähinnä mua ahdistaa kun haluaisin päästä liikkumaan vähän enemmän. Työpäivän jälkeen ei vaan jaksa olla kovinkaan aktiivinen :(

katjuska 30poks!
 
Täälläkin hyvin nukuttu yö takana 23:30-08:30, miehen herätyskelloon havahduin 05:30, pissattikin hieman mutta en noussut ylös vasta ku puol ysi =)
Jännä juttu, mutta nyt kun mä oon jäänyt kotitontuksi niin kaikki nukkumis ym. krempat on historiaa, eli oisko mulla ollut jotain stressin tynkääkin, tai sitten raskaus ja aamuvirkkuus ei oo mun juttu :)
Taidan lähteä nyt aamusta pyöräilemään sen 20km, ja sen jälkeen voisin ottaa siivouksen alle tuon meidän jääkaapin.. aikani oon taas sipulin silsuja siellä pohjalla katsellut + rasva jälkiä :)
Poika oli eilen koko päivän ihan hyperaktiivinen, ei paljoa nukkunut jumppiensa välissä, lisäksi potkut ja muksasut tuntu harvinaisen voimakkaina :heart: Aamu on alkanut hiljaiselolla, että liekö levon tarpeessa.

Tanya & herra hukkapätkä 32+5
 
synnytykset: 1. trigeminiraskaus->viikon estelyiden jälkeen synnytystä avitettiin oksitosiinitipalla rv22+6->hepatoosin, raskausmyrkytyksen, veritulpan ja kohtutulehduksen takia->kohdunkaulan puudute, epiduraali, kivunlievityksistä ei apua-> muistaakseni viikon sairaalassa, synnytyksen kestosta ei muistikuvaa aika traumaattinen kokemus, hyvä kun edes muistin synnyttäneeni->kaavintaan jouduin, istukat ei muuten lähteneet irti

2. yksösraskaus->omilla säännöllisillä supistuksilla lähti käyntiin rv38+5->imukuppiavusteinen synnytys->epiduraali->synnytyksen kesti 7,5h->synnytin maanantaina ja kotiin päästiin omalla vastuulla lauantaina

3. yksösraskaus->käynnistettiin oksitosiinitipalla ja kalvojen puhkaisulla rv38+4->sgan, hepatoosin ja apc-resistenssin takia->synnytyksen kesto vajaat 4h->ilokaasu,epiduraali->synnytin keskiviikkona ja kotio pääsin omalla vastuulla muistaakseni sunnuntaina

siinä nuo mun synnytykset lyhkäsyydessään, joudun olemaan aika pitkään sairaalas synnytysten jälkeen tuon apc-resistenssin takia että saadaan inr-arvo hoitotasolle ennen kotiin pääsyä..

kurpitsa ja "A" rv31+1
 
SW :hug:

Tänne ei kummempaa. Väsy vaan taas kun yö tuli nukuttua niin huonosti... Kovasti yrittää vauva raukka Äitin navasta pihalle. Täytynee kertoo sille, että se ulostuloaukko on huomattavasti alempana ja tällä hetkellä vielä kiinni.

Käytiin eilen miehen veljen luona ja sinnehän tosiaan odotellaan pikkuista saapuvaksi n. kuukauden kuluttua. Oli jotenki hauskaa ku huomattiin, et pojilla (ja kyllä sinne tulee myös poika) on samat huvit ja aikalailla samoihin vuorokauden aikoihin. Äiti parkojen kyljet on koetuksella. :)

AaVee ja pikku L 28+1
 
Synnytysgalluppiin vastaus:

Synnytys käynnistyi rv 38+0 lapsivesien menolla, siitä 6 tuntia eteenpäin niin poika oli syntynyt (sitten oli kyllä jo rv 38+1). Kaikki meni oikeastaan tosi hyvin, epiduraalikin toimi mulla varmaan niin hyvin kuin se vaan voi toimia. Sairaalaan mentiin perjantai-iltana, poika syntyi lauantai aamuyöllä, ja kotiin päästiin keskiviikkona kun piti tarkkailla bilirubiiniarvoja. Siksi mä toivonkin, että tää uusi tulokas viihtyis vaikka vaan pari päivää pidempään kohdussa, ni josko sitä keltaisuutta ei olisi. Sairaalassa on NIIN tylsää.. Harkitsen jopa sitä polikliinistä synnytystä, mutta en mä kyllä oikeasti taida uskaltaa lähteä kotiin samantien vaikka kaikki menisikin hyvin.
 
SW:lle jaksamista odotteluun, mutta eiköhän kaikki ole ok kun ultrassa ei näkynyt mitään poikkeavaa :)

lapsilisät menee meilläkin ihan arjen pyöritykseen, säästötileille vanhemmille muksuille menee 10e/kk ja ehkä vauvallekin sit jossain vaiheessa avataan tili.

Aika menee nopeaa ja välillä tuntuu et tyttö tulee mahasta läpi ku on niin suuret liikkeet ja vähän tilaa =) huomenna lääkärinvla ja jännittää, että onko paikat pehmenneet/ auenneet ku kyllä se edelleen supistelee vaikkei tosi kipeetä teekkään. Kamalimmat kivut on sillon ku vauva painaa tonne alamahaan jollain ja vihloo niin pirusti.

1.synnytys 39+7, alkoi itsestään suppareilla ja synnytys kesti 10h. Kivunlievityksenä oli amme, vyöhyketerapia ja ilokaasu sekä toisen puolen kohdunkaulapuudute. Oikein leppoisa synnytys.

2. synnytys ( en muista ny viikkoja mut olikohan 39+5 ), kesto 3h alkoi lapsivesien menolla kotona. Kivunlievityksenä ilokaasu ja toisen puolen kohdunkaulapuudute joka ei ehtiny auttaa. Vaikka kaikki meni ok, niin oli jotenki tosi äkkinäinen ja epämiellyttävä kokemus.

jännittää et miten menee kolmannen kans ku nyt matkaa sairaalaanki 50 kilsaa..

jaahas, puhelinsoitto tuli. lääkäri kipeä ei neuvolaa huomenna :( Saa nähä millo saa uuden ajan.

piprane ema ja Lotta 30+5 ( kai )
 

Yhteistyössä