Marraskuun muruset 2010 *syyskuu*

Aikasten monella taitaa olla verenpaineet nousseet ja turvotusta tullut viime aikoina. Mä kanssa tosiaan huomasin kolmisen viikkoa sitten ekat turvotukset sormissa ja nilkoissa, sitten nousi paino kolmessa viikossa kolme kiloa ja eilen sitten oli verenpaineet kohonneet.

Eilen verenpaineet sairaalassa käydessä oli siis 136/87 ja tänään kun kävin vanhempien mittarilla mittaamassa niin 1. mittaus 130/88 ja 2.mittaus 126/85. Raskauden alussa olivat 118/73. Pitänee nyt sitten seurailla tilannetta, ensi viikon ti on seuraava neuvolakäynti. Kotona mulla on pari tikkua, joten taidan tikutella pissan pari kertaa tällä viikolla varuiksi. Eilen siis oli ihan puhdas ja virtaukset olivat ultrassa hyvät.

Äiti kyllä tuossa lohdutteli, että hällä aikoinaan nousi verenpaineet kanssa loppuraskaudesta samoin tuli turvotusta todella paljon (ja painoa tietysti myös). Mutta raskausmyrkytystä ei silti tullut. Sama juttu ollut myös mummollani aikanaan.

Pikuhiljaa olen kasaillut sairaalaan otettavia tavaroita tuohon pöydälle, vielä en ole kassiin saakka niitä laittanut. Meillä on onneksi sairaala tuossa 500m:n päässä joten mies voi sitten tuoda tavaroita lisää, jos jotain jää matkasta.

Jaksuja kaikille loppuajalle!

Terese ja poitsu 34+0 (uusi viikko taas käyntiin)
 
Siilinlapsi:hug: Toivottavasti kaikki sujuu hyvin!

Tervetuloa mukaan Linnna!

( . ) Tänään mulla oli se kokoarvio taysissa ja mun aika tosiaan oli opetusvastaanottoaika. Lääkäri oli oikein mukava ja pätevä, mutta ei se mitään ylimääräistä kyllä ultrassa katsellut. Ensin lääkäri ja kaksi opiskelijaa kaikki tunnustelivat mun mahaa, joka olikin sitten hellänä hetken aikaa sen jälkeen. Ultrassa vahvistui jo rakenneultrassakin arveltu sukupuoli. Vauva oli myös ihanteellisessa asennossa synnytystä ajatellen ja voi erittäin hyvin.

Ei se mun sf-mitta ihan turhaan iso ole ollut. Painoarvioksi tuli siis 3810g (36+3), ja mä meinasin itkun päästää siinä. Laskettuna aikana paino olisi siis n. 4600g. Kahden viikon päästä on uusi kontrolliultra, ja silloin tehdään luultavasti synnytystapa-arvio. Mua neuvottiin ottamaan jo kassit sun muut mukaan, koska voi olla että synnytys käynnistetään sitten ensi kerralla. Ajatella, että noin kahden viikon päästä mulla voi olla jo nyytti sylissä! Harmittaa vaan jos synnytys alkaa käynnistyksellä. En haluaisi maata osastolla ilman vauvaa. Pelottaa myös kun olen kuullut, että supistukset saattaa olla rajumpia käynnistetyssä synnytyksessä. Vielä enemmän pelottaa synnyttää iso vauva, joten parempi tuo käynnistys kai on ettei vauvasta ihan jättiä tulisi.

Kohdunsuuta lääkäri ei katsonut ja ilmoitti sen heti alussa. Kuulemma se ei kerro yhtään mitään siitä koska synnytys on alkamassa. Olisi se silti kiva tietää onko edistystä tapahtunut! Laskeutunut vauva ei kuulemma ole, vaikka olin siitä aivan varma. Mun maha on meinaan todella alhaalla. Pitää soitella huomenna neuvolaan, jos siellä suostuisivat katsomaan kohdunsuun tilanteen.

Tunteet on niin sekavat tällä hetkellä, ajatus ei kulje ja itkettää. Pelottaa niin paljon synnytys nyt. Olen myös onnellinen kun vauvalla on kaikki hyvin, toisealta olen iloinen mahdollisesta käynnistyksestäkin. Näenhän sitten vauvan aikaisemmin!

Anteeksi omanapainen viesti, mutta oli pakko purkaantua oikein kunnolla!

Nallu ja Hattivatti 36+3
 
Morotus kaikille!

Ihan ekaksi Nallu Älä murehdi, kyllä ne sairaalassa tekevät sun puolesta päätökset, jotta synnytys olisi turvallinen molemmille ja tarvittaessa sitten vaikka sektio. Mun paras ystävä sai 2 viikkoa sitten esikoisen, jonka kasvua seurattiin viikottain n. 30 viikosta asti. Sokerit tsekattiin monesti, mutta niissä ei ollut mitään, vauva oli vain geeniperimän takia (isi 2m) suuri. Täällä pk-seudulla on kuulemma alettu mielummin leikkaamaan isot vauvat koska etenkin esikoisten kohdalla käynnistys kuulemma päättyy todella suurella prosentilla sektioon, koska supistukset tyssäävät tai vauva joutuu happivajeeseen. Tälle mun kaverille sanottiin, että 4600g on raja, sitten leikkaavat, ei annettu vaihtoehtoja ja poika olikin yli 4700g ja 57cm kun leikattiin 39+5. Että aikas iso:) Ja ihana. Mutta sitten taas mun siskolla on 2x 39+ käynnistyksellä syntynyttä 4,5kg vauvaa ja sille lääkäri sanoi, että terve kohtu työntää ulos tehokkailla supistuksillaan vaikka 6 kiloisen kun taas heikosti supisteleva kohtu saattaa tehdä parikiloisen synnyttämisestä hankalan...

Palaan myöhemmin, Kadonneet kutsuu sittenkin...
 
Hei kaikki,
Taustailija ilmoittautuu mukaan. Olen melkein alusta asti taustaillut, mutta nyt Nallun kirjoituksen vuoksi sain luotua tilin ja vihdoin liittymään iloiseen joukkoonne.

Nallu
, älä huoli ultran pohjalta tehydstä kokoarviosta. Omalla kohdallanni ultran mukaan annettu kokoarvio heitti 700 g (alakanttiin), kun taas hyvällä ystävälläni ultran pohjilta annettu kokoarvio heitti 1200 g (yläkanttiin). Lopputulos voi silti olla melkein mitä vain.

Imetysliiveistä
olette myös jutelleet. Esikon kanssa kävi niin, että rinnat kasvoivat jo odotusaikana yhden kuppikoon ja maidon noustua toisen. Kaarituellisia liivejä en voinut pitää ensikuukausina lainkaan, joten suosittelen muiden mukana Carriwellejä kyllä erittäin lämpimästi! Ainakin minä olin sellainen heluna, että suurimmassa koossa oli tarpeeksi "kasvuvaraa", jos edellisestä imetyksestä oli pitkä aika.

Niin, itsestäni sen verran että kakkosta odotetaan syntyväksi 25. päivä. Esikko on 3½-vuotias. Raskaus edennyt suht helposti, mitä nyt nuo järjettömät liitoskivut ovat vaivanneet viimeiset viikot. Käsittämätöntä, kuinka nivuset voi olla noin liekeissä - ei ne esikoiselta olleet!
 
Minäkin olen tainnut unohtaa onnitella synttäreiden johdosta.Joten Onnea :flower:

Päiväunista.Meillä nukutaan vieläkin päikkärit.Tai tuo nuorin 4v4kk nukkuu lähes joka päivä.Ja onneksi nukkuu kun on muuten iltaisin kiukkunen. Nukkuu myös yöt hyvin n.20.00-n.7.00 päivät sitten ovatkin touhua täynnä. Eskarilainenkin nukkuu yleensä muutamana päivänä viikossa.Lomilla(esim.kesä) ei nukuta kun nukutaan silloin aamulla pidempään.

( . ) Tänään poksu rv.35 :)

Ja neuvla kuulumisia.
Syke n.160
sf.34
pissa puhdas
RR. 147/100 ja lopuksi mitattiin makuulla 134/91
Paino oli +100g/viikko

Meinasi et olisin menny pe uudelleen tai edes ma mut lupaisin mittailla itsekseni ja jos tulee jotain niin soittelen tai menen käymään kättärillä.Kaverilta kyselin mittaria lainaan loppuajaksi.
Ensiviikolla onkin sitten kuitenkin äitipolille aika synnytystapa-arvioon.

Sinstu ja öhkö rv.35
 
heippa :)

BV mulle voisi päivittää vuoden lisää ikääni :)mieluiten olis vielä 27 mutta ei voi mitään kun tänään tulee taas vuosi lisää :)

täällä siis kaikki hyvin pientä turvotusta lukuunottamatta:) pissa ok...paineet ok...äippäpolille tuli aika sokereiden vuoksi painoarvioon lääkäri haluaa varmistua kuitenkin vaikka keskikäyrällä mennään ettei sokeri vaikuta vauvan kokoon vaikka en enään mittailekaan sokereita.toivottavasti kovin suurta ei nyt tulis :) kohdunkaula pysynyt samassa mutta suu pehmennyt ja kääntynyt synnytysasentoon????mitä lie tarkoittaakin?voisko joku kokenut selventää?ei siinä tilanteessa tajunnut kysyäkään :D kai se jollain tavalla alkaa valmistautumaan synnytykseen :)

mut joo kaikille tasapuolisesti tsemppiä loppuraskauteen!toivottavasti kaikki menee hyvin ja pian aletaan saamaan vauvoja pihalle :)

RP&mötikkä 35+1
 
Vauvan painoarviosta mulla meni edellisen arvio ainakin ihan metsään. Arvioitiin viikolla 38+0 3800g painavaksi, neiti syntyi 40+6 ja painoi vain 3275g, joten huithapeliin meni ja paljon tuo meidän painoarvio!

Imetysliivejä on mulla yllinkyllin, lopetin siis edellisen imetyksen viime joulukuussa, joten liivit on vielä tallella. Olenkin oikea liivihamstraaja, löytyy vähintään 10 imetysliivit....

Sairaalakassia en ole pakannut, pakkailen varmaan sitten kun on vasta lähtö käsillä, niinkun viimeksikin :D menee jo vanhasta muistista tuo pakkailu....

Nettishoppailua tämän aamun harrastanut, nyt on tilattu easywalkereihin vaunukoppa, hoitolaukku ja lämpöpussi, isäntä saa ensi viikolla tilata (ja maksaa) itse rattaat :rolleyes:

Kohta lähdetään perhekerhoon ja sitten pitäisi harrastaa varmaan iltapäivä siivousta....

kirppunen 35+5 :heart:
 
Voi minäkin oon ihan unohtanut onnitella synttärisankareita! Onnea kovasti:flower:

Taaperon syömisestä oli puhetta. Meillä poika on ollut aina huono syömään... Välillä on päiviä, ettei mikään oikein maistu ja väkisin saa pöytään käskeä. Sitten on sellaisia tankkauspäiviä, että koko ajan on jotain ottamassa!!! Eikä poika ronkeli ole syömisestään, lähes kaikki uppoaa, mutta ei vain tykkää syömisestä:) Pienempänä auttoi kun antoi sormiruokia naposteltavaksi, ettei tehnyt siitä syömisestä niin isoa numeroa. Monesti olen myös ottanut pojan mukaan laittamaan ruokaa ja se on tuntunut myös auttavan. Tietenkin iän mukaan tuohon kokkaukseen voi osallistua!

SW sinäkö kyselit että voiko hikka tuntua ylhäällä vaikka vauva rt:ssä? Mulla ainakin tuntuu välillä hikka ihan tuossa ylhäälläkin ja vauva on kiinnittyneenä ihan alas. Olen tulkinnut asian niin, että silloin kun ylämaha pomppii niin vauva työntää pyllyään tuohan vatsanpeitteisiin niin, että hikka heiluttaa pyllyä:D En tiedä saitko kiinni ajatuksesta? Mutta tosiaan ihan selkeesti tuossa oikean kylkikaaren alla pylly hytkyy hikasta|O
 
Huomenia kaikille, täällä taas yksi väsy aamu töissä, ei auta.

Tuli mieleen, että aiemmin olitte tuosta äitiysjoogasta puhuneet ja harmillisen monella oli huonoja kokemuksia, ettei ollut vastannut oikein odotuksia. Mä voin vastapainoksi kehua omaani, on mun mielestä ollut hyödyllinen, vaikkakin erilainen kuin odotin. Meillä on keskitytty tosi paljon syvähengityksen harjoitteluun ja rentoutukseen, varsinaista joogaa on ollut suhteellisen vähän, eikä juuri lainkaan mitään venytyksiä. Ollaan harjoiteltu lantiopohjan lihaksia ja äänenkäyttöä hengityksen ja rentoutumisen tukena. Näähän on tietty sellaisenaan aika absurdeja juttuja, mutta siis kaikki tähtää oikeestaan raskauden aikaiseen hyvinvointiin ja ennen kaikkee synnytykseen, että näistä jutuista sais tukea sille kivun hallinnalle ja supistuksten kestämiselle. Viimeks meillä oli kolmen tunnin synnytys"luento", jonne sai tuoda puolison mukaan! Siellä se opettaja kertoi tosi mielenkiintoisia juttuja synnytykseen liittyen just erilaisista asennoista ja tavoista, joilla kipuja voi yrittää sietää paremmin, ja toi erilaisia vaihtoehtoja siihen ponnistusvaiheeseen. Tykkäsin tosi paljon, ja oli etenkin ensikertalaiselle tooosi havainnollistava. Meidän opettaja on myös fysioterapeutti koulutukseltaan, niin osasi hyvin selittää sellaisen lantioluurangon avulla just miksi makuuasento tai puoli-istuva asento on rankempi ponnistaessa, kun meidän luonnolliset rakenteet ei pääse joustamaan ja antamaan periksi yhtä paljon kuin muissa asennoissa. Nyt loppukurssista noi joogatunnit keskittyy yhä enemmän siihen synnytykseen ja siitä selviämiseen.

Mulla on ainakin jäänyt tosi hyvä fiilis tosta joogasta, vaikka se ei olekaan samanlaista fyysisen kunnon kannalta, kun ihan normijooga. Aikasemmin ajattelin, että varmaan ilman muuta otan kaikki puudutukset, mitä vaan saa, mutta nyt meinaan kokeilla omia rajojani, ja otan esim. epiduraalin vasta, jos en oikeasti kestä niitä supistuksia. Ei mulla siis mitään suuria luomusynnytysideologioita ole, mutta haluan ainakin kokeilla ja antaa mahdollisuuden siihen. Ton luennon jälkeen tuun ainakin ehdottomasti kieltäytymään petidiinistä, oli tilanne mikä hyvänsä, samoin synnytyksen jälkeen pistettävästä lisä-oksitosiinista, jos mahdollista.

Tulipas vuodatus, mutta toi luento oli ainakin mulle tosi silmiä avaava, ja nään monet jutut aika erilailla sen jälkeen.

Siilinlapsi ja öttis 31+6, huomenna poksuu :)
 
Tanya: Juu mulla on paineet koholla ja kotiseurannassa ensiviikon lääkäri aikaan asti. Kotona nyt näyttänyt onneksi ihan normi lukemia, mut en mä täällä kotona kyllä tee ees mitää. Heti kun vähäki tekee jotain nii paineet pilvissä. Pää on kipee ja turvotaa jonkuverran. Paino oli nyt viikossa noussu paljon, tai sit olin vaan tankannu yöllä hirveesti vettä (käyn puoliunisena useestu juomassa)
Kaverilla oli paineet samat kun mulla ja oli loppuajan osastolla. Saa nähä mitä lääkäri siis mulle toteaa.

Tän aamun kuulumisiin ei muutakuin pään särkyä ja huonosti nukutut yöunet.

Eveny ja poju POKS 35 Äippäloma alkoi siis tänään!!
 
no niin, vihdoin on myös turvakaukalo hankittuna, tuli hommattua tuollainen akta gracon logico s vai mikä se nyt oli ja sille tuollainen kiinnitysalusta.. olivat jossain tarjouksessa, alustan tais saada kaupan päälle. oli kyllä todella helppo paketti käyttää :)

nyt täytyy lähteä uudelle kierrokselle ettimään niitä imetysliivejä...

saana & 33+5
 
Huomenta kaikille :)

Tulipas taas levottomasti nukuttua yöllä, mies on karmasevassa räkätaudissa ja tuhisi siinä vieressä kovasti.. voi elämä kun kohta toisellakin puolella tuhisee pieni minimies :D
Töihinhän sen miehen piti silti rantautua aamulla, vaikkei rassukka saanut edes unta yöllä tukkoisuudeltaan :(
Aloitin itse tämän aamun ihanalla pissankeräämisellä, vuorokauden saldo pitää siis purkittaa ja huomenna on äippäpolille meno kello 8 aamulla, saas nähdä mikä on tuomio.. olo on ainakin hyvä viikkoihin nähden :)
Kohta alan siivoomaan tätä asuntoa vaikka verkkaiseen tahtiin, mun on pakko saada tehdä edes vähän jotain, viikon oon kohta vaan maannut ja se aiheuttaa mm. levottomasti nukutut yöt.
Poikakin yritti eilen tosissaan navan kohdalta pihalle, ja nyt navassa on verinen pieni nirhaumakin, ihanaa silti että pyörii yksiössään kovasti :heart:

Tanya & herra hukkapätkä 35+5
 
Huomenta piiiitkästä aikaa!!

Täällä olikin kovasti murheita ja huolia ollut, kaikille jaksamisia kovasti etenkin Liirahin sissille :hug:

(.) täällä takana pari viikkoa sitten käyty äippäpoli käynti, jossa lääkäri oli tosi tökerö ja sai vaan pahalle tuulelle. Supistelujen takia käytiin kontrollissa, ei kuulema ole mitään vaikutusta kipeillä supistuksilla ( ed. Kerralla lääkäri sanoi että vaikka ei näkyvää muutosta tekiskään niin saavat siellä aikaiseksi vaikka mitä ja jos on paljon supisteluja niin ne heikentää kohdun verenkiertoa mikä ei siis hyväksi!) no joo painoarvio oli silloin 28+6 1100g lääkäri sanoi tuota pieneksi mutta ei kuulema tarvitse käydä kontrolleissa koska on kasvanut rakenneultrasta... Muuten täällä supistelee päivittäin, on päänsärkyä, liitoskipuja ym. Ym. Eli vissiin se hetkeä kausi meni jo ;) vähän on ruennut jo jännittämään synnytys, kun pitää aina miettiä mitäs jos ei kaikki menemään hyvin ( tiedän!! tyhmää murehtia etukäteen). Jatkossa enää neuvolassa käyntejä ja viikolla 35 lääkärinlo, lapsi muuten mahassa perätilassa tai välillä poikittain, toivon hartaasti että kääntyisi vielä oikein päin! Onko kellään kokemusta kääntöyrityksistä???

Niin ja minullekin iäksi saisi päivittää 28, tuli tuossa parisen viikkoa sitten täyteen!
Liongirl ja vaavi 31+4
 
Ja taas uusia synttärisankareita. Onnea Rouva Papunen ja Liongirl!

Viime yö meni valvoessa. En oikein itsekään tiedä miksi valvoin. Maha oli jotenki outo.. sellanen kova ei kuitenkaan supistanu. Veikkaan, et illan grillillä käynti aiheutti ongelmia.. Katotaan tänä yönä miten käy kun ei oo mikään herkuttelu ilta. :)

Soittelin sinne äippäpolille tänään vielä itsekin ja sen kätilö sai mut kyllä vakuuttuneeksi siitä, että kaikki on ok. Se sano, saan tulla ilman muuta tarkistettavaksi jos haluan mutta osasi selittää sen niin hyvin mistä "piukea kohtu" johtuu ja kertoi tarkasti mitkä on oireet jos on vähän lapsivettä. Mulla ei yksikään oire osunut niin rauhotuin sit tän asian kanssa. Mulla on kuitenki kohta se synnytystapa ultrakin niin siellä asia tarkistetaan sitten.

Pikku L on vetänyt taas jumppaa koko aamun. :) Ihanan tuntuista. Kivempaa istua töissä kun mahassa joku ilmoittelee itsestään. Tän päivän jälkeen on muuten enää 9 työpäivää! Wuhuu! :cool:

AaVee ja pikku L 31+1
 
Kaikille synttärisankareille onnea!!!

Aavee paahan mullekin kertoen mitkä on "oireet" jos on vähän vettä? Muahan siis huolettaa ihan älyttömästi se, että jos Sissiltä loppuukin vesi. Jos munuaiset ei enää jaksakkaan.

Olikos se moonvaan, kenen pikkuinen oli jäänyt lukkojen taakse. Hyi kauhistuttaa ajatuksin, mutta onneksi loppu hyvin, kaikki hyvin!

Linnna tervetuloa joukkoon!

Siilis toivottavasti kaikki sujuu suunnitelmien mukaan! Eiköhän, kaikki mene hyvin. Saako udella että mikä vika sieltä leikataan?

Mä olin äsken labrassa antamassa verinäytteitä. Jollei oo hb noussut ens viikon maanantaihin mennessä, niin sitten tiputukseen sairaalaan. Muutenkin mua jännitää ihan kauheesti ensi viikon polikäynti. Kertaakaan ei sieltä ole hyviä uutisia saanut mukaansa, joten saa katsoa miten nyt käy. Olen nyt jo nukkunut jonkun verran paremmin, enkä välttämättä koko aikaa ajattele pahinta, mutta myönnän että aina aika ajoin se pahinkin valtaa mielen. No ensi ma saa enemmän tietoa.

Liirah + Sissi 31+5
 
Hui, hurjalta kuulostaa Liirahin hb-tilanne! Toivottavasti saat vähän nousemaan sen hb:n ettei ihan tiputukseen tarttis mennä.. ootko ottanut rautalisiä esimerkiks c-vitamiiniporeen kanssa? Mulla se sai hb:n kipuamaan takas ylöspäin, lisäks pidin tiukasti kii siitä, että otin sen kaks tuntia syömisen jälkeen, mut vähintään tuntia ennen seuraavaa ruokaa, kun apteekista näin suositeltiin.

Ja saa udella, meidän isältä leikataan välilevyn luiskahdus, on kuulema vaarallisesti pois paikaltaan, voi aiheuttaa halvauksen, jos ei hoideta pian :/ Sillä on selkä ollut tosi pitkään huonossa kunnossa, on luultu perus iskias-vaivaksi, mut nyt paljastui, että pahoja kulumia on, ja koko välilevy ihan vika-asennossa siellä alaselässä, siksi painaa hermoja pahasti. Tommoset tehdään nykyään mikroskooppileikkauksina, mutta kuulema komplikaatioiden riski on tommosella hermoalueella liikuttaessa.

Hyvä, että Aavee sai mielen rauhalliseksi ja kunnon tietoa! Vaikkei täällä mulla ookaan syytä pelätä lapsiveden vähyyttä tai mitään, niin kiinnostaisi kyllä kanssa kuulla, että minkälaiset ne oireet sitten on?
 
Onnea synttärisankareille!:flower:

Varmasti huolettaa Siilinlapsi! Toivotaan, että kaikki menee hyvin ja saavat isäs selän kuntoon!

Mistäs noita imetysliivejä voi ostaa, joita suosittelette? Carriwell? Mulla ei ole, ku hm:ltä ostettu imetysliivi/toppi. En vaan tiedä, millaiset ja minkä kokoiset pitäis ostaa.

Voi Nallu!! Ihan alkoi muakin jännittää sun puolesta. Ajatella, että jo kahden viikon päästä saattaa teidän pieni olla maailmassa!:heart: Mä olen myös kuullut juttuja, kuinka lopullinen paino on heittänyt paljonki arvioidusta. Älä siis liikaa mieti tuota kokoa! Kyllä sä selviät, vaikka olis hieman isompikin vauva tulossa!! :)
 
Viimeksi muokattu:
Minunki ikäni päivittämättä eli pari viikkoa sitten jo 33v tuli mittariin.

Päänsärkyä täälläkin, mutta ei paineita ei turvotusta, johtuu kai hb mataluudesta edelleen tai tosta kutomisesta ja niskajumista..

piprane ema ja Lotta 33+5
 
Onnittelut täältäkin jälleen synttärisankareille! :flower:

Saana: Minkä värisenä ostit tuon kaukalon (tosi oleellinen kysymys :rolleyes:)? Samaa ollaan me ajateltu ja täällä suunnalla olis Lastentarvikkeessa täl hetkellä tarjouksessa 159e muutamaa väriä. Se kaukalo kuuluu aina siihen hintaan muuten, on alennuksessa tai ei :) Niissä on materiaaleissa vähän eroa eri väreissä.. Toi pehmeämpi kangas mikä esim. Jupiter-värissä on olis hengittävämpi kesää ajatellen, mutta sit se toisenlainen kangas taas on ehkä pikkuisen kulutusta kestävämpi.. Viel ei ostettu, kun ei päästy miehen kanssa yhteisymmärrykseen väristä :p Mut täs joku päivä.

Hyvä, että AaVee sai kunnolla vastauksia kysymyksiinsä! Ja hyvä, että Nallulla oli kaikki alatiesynnytystä ajatellen kunnossa ja vauvalla muutenkin. Jää nähtäväksi minkä kokoinen vauva sieltä sitten todellisuudessa tulee ja tuleeko jo kahden viikon päästä =)

(.) Mulla on varmaan ihan tyhmät "huolen"aiheet, mutta mua edelleen vähän mietityttää, kun tämä vauva ei hikkaile :confused: Tai en oo ainakaan kertaakaan huomannut. Kai..?? Esikoinen kun hikkasi ihan hirveästi. Mut jospa sekin vaihe sieltä viel tulee :p

Mä täyttelin tos aamusta sitä ens viikon pelkopolia varten jotain papereita mihin piti jo alustavasti kirjoittaa pääasialliset pelon kohteet ja toiveet synnytystä ajatellen.. Mä haluisin ihan hirveästi, että alatiesynnytys olisi mahdollista tässä raskaudessa.. Ja jos niin mua kanssa huvittais kokeilla ilokaasu-linjaa. Kohdunkaulanpuudutteenkin voisin ottaa, mutta aqua-rakkuloita en halua kokeilla ja minäkään en kipupiikkejä suostu vastaanottamaan. Varsinkaan sitä Petidiniä. Se on mulla oikeastaan ainut ehdoton ei. Epiduraali tai spinaali ei ole ajatuksena poissuljettuja juttuja, mutta jos vain pärjäisin ilman, niin olisi ihanaa. Jumppapalloa ja ammetta olisi kiva käyttää ja ponnistaa ehkä konttausasennossa... Mut nää on sellaisia juttuja mitkä jää nähtäväksi ;)

vaimo ja vaavi 31+2
 
Viimeksi muokattu:
Heips!

Oon olluna nettipimennossa 3pvää ku neiti päätti katkasta mokkulan ;(
No nyt taas linjat toimii ja mokkulakin tollasen johdon päässä, ettei ihan heti mee rikki, heh!

Nallu, tiedän huolesi isosta vauvasta. Itsellä esikoisen kanssa samoja juttuja. Neitin painoa seurattiin vkosta 37 lähtien, mutta annettiin mennä yli ja käynnistys 41+6 vasta. Samoisena aamuna kokoarvio 4000g neljä kertaa mitattuna ja esikoinen oli 11h myöhemmin 4010g joten mun kohdallani meni aika nappiin arviot =) Oon myös kuullut paljon että painoarvio heittänyt älyttömästi mutta myös joukossa niitä tarinoita kun ne osuvatkin kohdalleen. Itse luotan tän pikkukakkosen kohdalla myös tehtyihin painoarvioihin ja siihen että vauvan ei pitäisi olla yli 4kg missään tapauksessa. Vaikka sf-mitta huiteleekin yläkäyrillä, tuntuu että vauvalla on vielä komiasti tilaa liikkua massussa.
ja itseasissa, vauvan koossa ja synnytyksessä ei oo olennaisinta se mitä vauva painaa vaan päänympärys ! Meidän esikoisella päänympärys oli huikeat 38.5cm joten lääkäri puolivitsillä heittikin että meikä synnyttäis vaikka kuuskilosen noilla mitoilla ;) Pää on se joka ei anna periksi, muu osa vauvaa kyl antaa!
maijan ja pojjaat kommentti supistuksista taitaa olla myös hyvin paikkaansa pitävä.
Niiden avullahan se vaavi sieltä maailmaan pusketaan ja Nallu, jos joudut käynnistykseen niin silloinhan supistukset ovat keinotekoisia ja niissä on taatusti tehoa. (ainakin omalla kohdallani oli)

Omaan napaa ei kuulu mitään erityistä. Maanantain neuvolassa oli kaikki hienosti ja vauvan sykkeetkin laskeneet normaalin 150 paikkeille :heart:
HB oli lähteny hiukan nousuun, eli 121 ja paineet samoissa. Painoakin oli tullu +200g vko vain =)

Ainut et oon tän flunssan ja yskän seurauksena reväyttänyt yhden vatsalihaksistani ja ai hitsit ku se onkin kipeä yskies tai vauvan siihen potkiessa. Oikeen pitää pysähtyä keskittyen yskimään ja pitämään vatsasta kiinni, kurjaa =(

Meil on esikoinen hoidossa. Haettiin miehen kans ikeasta hoitotaso vauvalle ja purkki maalia jossa paikkaillaan hiukan edesmenneen koiramme kuolakrämmäleitä seiniltä ;) Tulee puhtaan näköistä. Iltapuuhana vauvanvaatteet järjestykseen laatikkoon :heart:

Moon ja pikkunen 35+6
 
onnittelut kaikille synttärisankareille! onpas meitä neitsyitä ja vaakoja paljon täs pinos =)

painoarviot: mulla on mennyt aikas nappiin painoarviot noista edellisistä vauvoista, esikoisesta arvioitiin näppituntumalla noin 5h ennen syntymää et korkeintaan 3 kilonen ja poika syntys 3050g painoisena ja kuopuksesta ultralla arvioitiin paino kaksi päivää ennen syntymää korkeintaan 2,5 kiloiseksi niin tyttö syntyi 2465g painoisena. mulle kyllä lääkäri sanos et pienipainoisemmista vauvoista saa luotettavamman painoarvion mut tiedä sitten..

vein tos töihin kahdesta päivästä saikkulapun kun jäi tän kesäloman ja äitiysloman väliin pari päivää väliin ja nyt ei tarvi murehtii noitakaan enää ja voi hyvillä mielin alkaa lomaileen virallisesti

triumphin imetysliivit vois yhet hankkia ( en tarvi niitä kauaa ) jossain välis, ehkäpä hankin pari kuppikokoo isommat kuin normisti, kaarituettomat niin ei paina turhaan..

mut nyt mä painun hetkeksi unille, on tullut liipostettua taas koko päivä, hetken lepo tekee terää

kurpitsa ja "A" rv34+1
 
Kylläpäs tänne taas tullut tekstiä! Tuntuu, ettei itellä aika riitä lukemaan ja kirjoittamaan.. Meillä neidin päikkärit pitää myöskin pitää melko lyhyvinä, ettei sit illalla kukuta ihan mahottomiin!

Isyyslomalle mies jää varmaan saman tein ku sairaalaan lähdetään ja pitää sen kolme viikkoa ja sit jossain vaiheessa sillä ois vuosi loma pidettävänä..

Pää on ihan tyhjä. yritin lukiessani laittaa mieleen mitä pitäis kommentoida, mut en enää muista!
Pitää yrittää tulla paremmalla ajalla, ku nyt pitää lähteä tyttö herättään!

puhnalle31++
 
Hei!

En tiedä onko tästä ollut puhetta aikaisemmissa keskusteluissa mutta mitäs teillä on vielä ostoslistalla vauvaa varten, mitä on jo hankittu? Itsellä on alustavasti tehty tämmönen lista:

Hankittuja ostoksia:

-vaunut
-turvakaukalo
-vaatteita
-1 tutti :D
-kylpyamme
-imetysliivit

Ostoslista;

-sänky
-sitteri
- koon 56-62 lämpimiä vaatteita ja pitkähihaisia bodyja
- lämpöpussi tai koon 56 toppapuku
-ruskovillan kapaloliina
-lampaantalja vaunuihin
-pari tuttopulloa
-korviketta varalle
-vaipat
-toiset imetysliivit
-rintapumppu, rintakumit, lanosil voide rinnoille
-lisää harsoja (hmm, mistäköhä näit sais, mielellään joitain kuviollisia tai värillisiä :D)
-jonkilainen kapaloliina

Ootteko miettinyt mitä puette vauvalle sittenkun pääsette kotia. Itselläni on laskettuaika vasta marraskuun lopulla ja saattaa mennä joulukuun alkuunkin jos ei synny LA:na. Silloin on varmasti kivasti pakkasta et pitää miettiä mitä pienokaiselle pukisi :D
 
Painoarvioista Mulla on mennyt aina metsään nuo arviot. Ekassa arvio oli 4100g,vauva painoi syntyessään 3495g. Tokassa oli sit arvio jo 4500g,vauva painoi syntyessään 3760g. Minä en luota noihin arvioihin yhtään.

Tarvikkeet Tarvikkeista ostamatta enään: Rintapumppu, Imetysliivit ja rintakumit.
Lipasto pitäisi käydä ostamassa myös,että saan nuo loput vaatteet johonkin. Toinen kaappi/lipasto pursuaa jo vaatteita.
Kotiutumisvaatteita en ole edes vielä miettinyt ja sairaalakassikin on pakkaamatta.

Neuvolassa tuli taas poikettua,mut eipä silläkään mitään ihmeitä ollut. Kaikki normaalisti. Mua ärsyttää suunnattomasti tuo terkka,kun se ei ikinä tiedä mitään. Jos jotain kysyy ni kiertelee ja kaartelee ja vastaus jää saamatta.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä