**Marraskuun muruset 2010** Toukokuu

kultapossu Mulla on myös maha kasvanu vähän. Mieshän siitä ekana ilmoitti :D Ja maha on kovempi.. Oon niin ylpeä mun vähän kasvaneesta mahastani :D Saa nähä huomaako kukaan sitä kun ens viikonloppuna kyläillään aika paljon.. Tosin tietäähän ne jo raskaudesta.

JKMS Ootko puhunu miehelles siitä miltä susta tuntuu? Siis siitä vanhemmuusasiasta?

Nallu ja Hattivatti 15+3
 
Ei ollut istukka otollisessa paikassa, jotta olisi voitu biopsia ottaa:( Eli kaksi viikkoa tuskaista odotusta ja sitten olisi edessä lapsivesitutkimus. Ultrassa kaikki kuitenkin näytti olevan hyvin ja sikiön koko vastasi viikkoja. Nenäluukin oli näkyvissä, joka on hyvä asia downia ajatellen. Mutta miten ihmeessä sitä nyt pystyisi olemaan stressaamatta liikoja tämän kahden viikon ajan..

Terese ja rv 13+0
 
Voimia Tereselle :hug: tuo nenäluu on hyvä juttu, 80% down lapsista sitä ei näy.

Täällä yrjötään taas, hitto luulin jo helpottaneen :kieh:
Liikkeitä tosiaan tuntuu jo joka päivä, ihanaa. Huomenna lääkärineuvola.

Teillä joilla jo 2 lasta tai enemmän, mihin autoon mahdutte? meillä siis pitäs mahtua ukon ja itseni lisäksi, kaukalo ja kaksi turvavyöistuinta sekä koira ja mahdollisesti kärryt... Apua, joudutaanko me hankkimaan joku tila-auto? ;) Sehän tästä perheestä enään puuttui...

OP ja Ti-Ti Uuu 12+5
 
Tosta autojutusta. Meillä on tällä hetkellä Citroen Berlingo, takapenkillä kaksi turvavyöistuinta ja kyllä sinne vielä yksi kaukalokin mahtuu. Ja mikä parasta takana liukuovet ;) Takakonttiin mahtuu hyvin tuplarattaat, mutta rattaat ja iso koira yht'aikaa ei välttämättä...

Tänään oli lääkärineuvola ja sydänäänet kuului ekaa kertaa, ihanaa! :heart:

Huh, kohta pitäis ilmoittaa töihin, että en olekaan syksyllä tulossa. Apua! Olen siis ollut kotona helmikuusta -06 ja hoitovapaa toisesta lapsesta olisi loppunut elokuun lopussa. Nyt sitten täytyy ilmoittaa, että jatkan hoitovapaata kuukaudella ja sitten olisi äippäloman vuoro, vaihteeksi, että nähdään sitten aikaisintaan parin vuoden päästä. Mahtavat tykätä...
No, työhaaastattelussa sanottiin, että meillä saa sitten tehdä lapsia. ;)

No, nyt noille lapsille ruokaa, ennenkuin taas nuorempaa sattuu. Ai niin, 4-v. esikoinen oli sitä mieltä, että vauva äidin mahassa on tyttö ja sen nimi on Ben... =) :heart:

Nukkumaija ja "Ben" 13+6
 
Hei kaikille! Tulin vaan kurkkaamaan tuolta syys/ lokakuisista!

Onko joku vailla doppleria ja haluaisi sellasen?
Mulla on sellanen ihan perusmalli ja voisin luopua siitä edullisesti!
Laittakaa yksäriä jos kiinnostaa!

Voikaahan kaikki paksusti!!

Lara- ja Nuna rv19+5
 
OP-81 Meillä on tällä hetkellä 3 lasta, yksi turvaistuin, yksi turvavyöistuin ja teini istuu ihan penkillä. Autona Ford Mondeo farmari -06 mallia ja sanon, että tiukkaa tekee lasten mahtua takapenkille. Minun leveä perä ei sinne mahdukkaan 2 istuimen väliin edes kunnolla :ashamed: Takakontti tilaa autossa on kyllä tosi paljon.
Meillä siis pakostakin tila-auton hankinta edessä, jotta mahdutaan koko porukka autoon vauvan synnyttyä ja tuonne takapenkille ei kyllä kolmas istuin millään kunnolla mahdu turvallisesti. Haaveissa onkin Fordin c-max taikka sitten se Hondan 6 hengen auto, saas nähdä kumpaan päädytään, kunhan käydään testaamassa.

Huomenna se sokerirasitus :$ edessä.
 
Koskas olette muuten ilmoittaneet töihin tai ajatelleet ilmoittaa raskaudesta? En ole vielä sinne ilmoittanut ja mietin vain että koskahan työpaikan olisi asiallista tietää. Olen nyt kesälomalla vielä tämän kuukauden ja sitten kesä- elokuun hoitovapaalla ja syyskuussa olisi tarkoitus mennä takaisin töihin. Laskureiden mukaan mammaloma alkaa 4.10. Taloudellisesti ei ole mahdollista olla syyskuuta hoitovapaalla, joten on pakko töissä käväistä. Tosin voi olla että se menee saikulla ollessa. Esikoinen on anopilla sen kuukauden.
 
Onnittelut kaikille hyviä ultra kuulumisia saaneille! Hirveesti taas niitä on tullut! :D

Tänää käytiin miehen kanssa Ifissä ja hankittiin henkivakuutukset ja syntymättömän vauvan vakuutus. Se korvaa sitten jos vauvalla jotain synnynnäisiä "vikoja" tai jos syntyy keskosena ja joutuu olemaan pitkään sairaalassa. Yksi asia lisää hoidettu.

Autoista oli puhetta. Meillä vasta esikoinen tulossa ja farmari käytössä, mutta vähän meitityttää rattaiden ja koiran saaminen auton taakse. Kokeiltiin kyllä ostaessa niitä vaunuja takakonttiin ja ne mahtuu kyllä kumminkin päin sinne. Eli vois koiran kanssa onnsitua. Muuta sinne takakonttiin ei kyllä mahdu.

Tiikeri83
oon ite kertonut jo töissä ihan alussa toiselle esimiehelle ja viikko sitten toiselle. Kertomisella sinällään ei olisi kiire, mutta mulla vakkaripaikka, niin ajattelin että turhaan sitä mahaa siellä piilottelee.

Ens viikon lääkärin aikaa odottelen innolla!

13 poks, tänää siis jo 13 + 1 Birre86 ja Nyytti.
 
Mulla on kanssa vakkaripaikka odottamassa töihin paluuta. Jotenkin ei vain ihan vielä haluaisi kertoa. Naamaansa ei tarvitse näyttää ennen kesäkuun loppua työpaikalla. Silloin menen tekemään vähän keikkaa, joten silloin viimeistään asia tulee julki sielläkin. Tosin muutama työkaveri tietää asiasta, joten toivoa sopii että tieto ei ole kantautunut vielä pomon korviin.. Ainakaan ei ole vielä tekstiviestiä lähettänyt..

Tiikeri ja pikkuinen 13+1
 
Minä ilmoitin töihin viime viikolla, kun np-ultrassa oli käyty, tai oikeastaan varsinaiselle pomolle on vielä ilmoittamatta, mutta jos huomenne muistaisi soittaa, piti tänään jo soittaa, mutta unohdin kokonaan. Tätä pomoa kun en oikeastaan koskaan näe, niin kaikki pitää hoitaa puhelimitse. Mun piti kertoa näin varhaisessa vaiheessa oikeastaan siksi, että pidän kesäloman varmaan sitten juuri ennen äitiyslomaa, ettei tarvi ylimääräistä sairaslomaa hakea ja toisekseen piti varoittaa, että minä en mitä vaan hommaa enää heinäkuussa varmaan pysty tekemään, omat jos pystyn niin hyvä. Isompia postipiirejä ei isolla mahalla enää kauhean mielellään tee, mutta tuo mun oma homma on vaan 3 tunnin juttu ja siinäkin sitä kerrostalojakoa vaan 1,5 tuntia ja loput postilokerojakoa sisällä, elikkä aika helppoa hommaa.

Meillä on kotona menossa erittäin viileä kausi ja saa nähdä kuinka tässä käy, mies jo tänään puhui erosta ja niin siinä voi käydäkin, itsellä ainakin on tällä hetkellä aikalailla paukut vähissä, ei vaan jaksa tätä tappelua ja ei näköjään enää mieskään.
 
Kyllä mullakin maha näkyy jo aika selvästi, mutta harjoittelussa on onneksi työvaatteet ettei tarvi selvitellä kenellekkään mitään :LOL: mä oon jotenkin sillee ettei huvita yhtään ilmoitella asiasta kauheesti...esikoisesta kerroin ihan hulluna ultran jälkeen, mut nyt vaan haluun olla rauhassa =)
Töihin pitäisi viimeistään 2 kuukautta enne loman alkua ilmoittaa. Mä kun olen koulussa niin eipä ole tuota ongelmaa.
Aloitin harjoittelun päiväkirurgisella osastolla ja ainakin tähän mennessä olen tykännyt eikä ole ollenkaan samanlaista kuin sisuksilla. B)

No mutta nyt pitäisi mennä vähän ulkoileman ja sitten saunaan :)

Riikka & öttis 12+6 :heart:
 
Terese, kurja juttu, että joudut vielä kaksi viikkoa lisää odottamaan. Hyvää on tietysti se, että nenäluu näkyi.

Tinker Bell, onnittelut hyvin menneestä ultrasta! :flower:

Meidän auto on Volvo V70 farmari. Meillä on takapenkillä tällä hetkellä yksi turvaistuin ja yksi turvavyöistuin. Sitten kun vauva tulee niin me tehdään niin, että esikoinen istuu turvavyöistuimellaan "pelkääjän paikalla" edessä, kaukalo on jalustalla takapenkin keskellä ja mä ja nykyinen kuopus istutaan takapenkin reunapaikoilla (kuopus omassa turvaistuimessaan). Vaunut ovat sitten tavaratilassa. Meillä ei ole eläimiä, eikä ainakaan tuohon autoon oikein hyvin sovi esim. Brion vaunut + koira tavaratilaan yhtä aikaa (vaunut kun ovat niin leveät joka suuntaan, matkisten (Peg peregot) kanssa voisi koira mennäkin). Me ollaan ihan tyytyväisiä oltu autoomme. Jos lapsia olisi neljä tai enemmän niin tuohon ei enää mitenkään mahtuisi ja sitten menisi kyllä autokin vaihtoon.

Huomenna on sitten np-ultra. Tulen sitten huomenna kertomaan miten meni ultran osalta (verikokeet kun otetaan samalla kertaa ja tulosten saaminen kestää sen viikon verran vielä).

Katja-75, rv 11+5

 
BV, meidän esikoinen on 4-vuotias ja kyllä meillä on siinä airbag. Mä olin siinä käsityksessä, ettei siitä olisi haittaa kun kuitenkin naama menosuunnassa matkustaa, mutta nyt mä vähän googlasin, enkä taida sittenkään laittaa etupenkille. Hyvin paljon tuntui olevan eriäviä mielipiteitä asiasta, mutta parempi varmaan vaan laittaa kaikki kolme takapenkille. Kaukalo saakin mennä reunapaikalle, jolloin on helpompi naksauttaa paikoilleen ja jompikumpi poikien tuoleista keskipaikalle. Pitäisi kyllä mahtua, mutta ei siinä varmaan hirveästi tilaa jää. Täytyykin kokeilla kun uutta kaukaloa lähdetään kaupasta ostamaan.
 
No niin, ei se vissiin kiellettyä ole laittaa turvavyöistuimessa etupenkille istumaan, mutta tuon airbagin voima on niin kova, että voi tehdä pahaa jälkeä, vaikka olisi istuin vedetty niin taakse kun se menee. Eli unohdamme tämän vaihtoehdon kokonaan. Varmaan saisi tuon airbagin pois toiminnasta jos merkkihuoltoon veisi, mutta en mä viitsi siihen lähteä. Parempi vaan sovittaa kaikki kolme sinne taakse.
 
Täällä yksi esikoistaan odottava ilmoittautuu joukkoon mukaan! Keskustelua olen seuraillut taustalla jo kuukauden verran. Tänään oli np-ultra ja kaikki oli hyvin. Pikkunen masuasukki 40mm pyöri ja huitoi siellä. Niskaturvotusta oli 0,2mm. Eli tietoihin voi päivittää: laskettuaika 24.11, ensimmäinen raskaus, 26v., synnytyssairaala Jorvi ja tyttöolo :)
Jan-na & MaJa 10+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Katja-75:
BV, meidän esikoinen on 4-vuotias ja kyllä meillä on siinä airbag. Mä olin siinä käsityksessä, ettei siitä olisi haittaa kun kuitenkin naama menosuunnassa matkustaa, mutta nyt mä vähän googlasin, enkä taida sittenkään laittaa etupenkille. Hyvin paljon tuntui olevan eriäviä mielipiteitä asiasta, mutta parempi varmaan vaan laittaa kaikki kolme takapenkille. Kaukalo saakin mennä reunapaikalle, jolloin on helpompi naksauttaa paikoilleen ja jompikumpi poikien tuoleista keskipaikalle. Pitäisi kyllä mahtua, mutta ei siinä varmaan hirveästi tilaa jää. Täytyykin kokeilla kun uutta kaukaloa lähdetään kaupasta ostamaan.
Hyvin ne sinne mahtuu, jos ei muuten niin änkemällä :kieh: :D
Juu ja ehdottomasti kokeilkaa kaukalovaihtoehtoja suoraan paikan päällä autoon, ennenkuin teette ostopäätöksen =)
 
Tereselle jaksuja kahden viikon odotteluun! Hienoa tosiaan että nenäluu näkyi!

Onnea kaikille ultrassa käyneille ja ihania uutisia saaneille!

Voi rähmän käpylä! Soittelin tänään äippäpolille ku aikaa ei sinne ultraan ole kuulunu...ja voi plääh! Sinne on vielä kaks viikkoa aikaa!?! Eli viikkoja ois sitte alkuraskauden ultran mukaan 13+1! Onko kukaan teistä käyny noin myöhäsillä viikoilla np-ultrassa? Tuntuu vaan että kaikki muut ovat jo käyneet.. :ashamed: Mutta miten ihmeessä mää jaksan vielä kaks viikkoa oottaa????
 
kannustavaa kuulla että muillakin on masennuksen tyyppistä oireilua. tai en mä tiedä mikä mua vaivaa ku mua on alkanu ahdistaa tää raskaus niin paljon että mietin jo että soittaisin neuvolaan ja kysyisin saada anoa lupaa tehdä raskauden keskeytys vielä vaikka viikkoja onkin 13+4 :'( kauheeta ois kyllä ajatus tappaa tää pieni ja oonki toivonu et menis itekseen kesken...mut ei merkkiäkään siitä...tää on rankkaa ja kamalaa, oon vaan itkeny ja nukkunu. miettiny et jätän mun miehenki ja lähen jatkamaan elämää sinkkuna ja vapaana kaikesta. emmä teidä onko musta tekemään tätä, mutta olo on kyllä nyt niin ahdistunu et en tiiä miten tää loppuu :ashamed: lueskelin noita teidän kirjotuksia ja en voi kyl samastua nyt yhtään mihkään noista odotuksesta innostuneista kommenteista. voi jestas tätä tilannetta.. kuinka myöhään niitä keskeytyksiä muuten pystyy sillä erikoisluvalla tehdä, tietääkö kukaan? mä jään nyt miettimään tän homman kohtaloa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Crocus76:
Tereselle jaksuja kahden viikon odotteluun! Hienoa tosiaan että nenäluu näkyi!

Onnea kaikille ultrassa käyneille ja ihania uutisia saaneille!

Voi rähmän käpylä! Soittelin tänään äippäpolille ku aikaa ei sinne ultraan ole kuulunu...ja voi plääh! Sinne on vielä kaks viikkoa aikaa!?! Eli viikkoja ois sitte alkuraskauden ultran mukaan 13+1! Onko kukaan teistä käyny noin myöhäsillä viikoilla np-ultrassa? Tuntuu vaan että kaikki muut ovat jo käyneet.. :ashamed: Mutta miten ihmeessä mää jaksan vielä kaks viikkoa oottaa????
Meille tuli just toi 13+1 kun oltiin np-ultrassa ja ihan hyvä aika oli käydä. Toinen oli muka niin iso jo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hipsu86:
kannustavaa kuulla että muillakin on masennuksen tyyppistä oireilua. tai en mä tiedä mikä mua vaivaa ku mua on alkanu ahdistaa tää raskaus niin paljon että mietin jo että soittaisin neuvolaan ja kysyisin saada anoa lupaa tehdä raskauden keskeytys vielä vaikka viikkoja onkin 13+4 :'( kauheeta ois kyllä ajatus tappaa tää pieni ja oonki toivonu et menis itekseen kesken...mut ei merkkiäkään siitä...tää on rankkaa ja kamalaa, oon vaan itkeny ja nukkunu. miettiny et jätän mun miehenki ja lähen jatkamaan elämää sinkkuna ja vapaana kaikesta. emmä teidä onko musta tekemään tätä, mutta olo on kyllä nyt niin ahdistunu et en tiiä miten tää loppuu :ashamed: lueskelin noita teidän kirjotuksia ja en voi kyl samastua nyt yhtään mihkään noista odotuksesta innostuneista kommenteista. voi jestas tätä tilannetta.. kuinka myöhään niitä keskeytyksiä muuten pystyy sillä erikoisluvalla tehdä, tietääkö kukaan? mä jään nyt miettimään tän homman kohtaloa.
Hipsu, soita neuvolaan ja pyydä saada keskusteluapua. Neuvolanhoitajasi tai esimerkiksi psykiatrisen hoitajan koulutuksen saanut henkilö osaa auttaa erittäin hyvin vaikeiden tunteiden käsittelyssä. On tosi yleistä, että raskaus ja äitiys pelottavat kovasti. Jos kuitenkin tuntuu, että pelko häiritsee normaalia elämääsi, vaadi apua neuvolasta. Heidän tehtävänsä on auttaa odottavia äitejä.
Kokemuksesta tiedän, että ulkopuolisen ammattilaisen kanssa keskustelu voi avata pahojakin solmuja ja lievittää pelkoja. Itse kun odotin esikoista pelkäsin tosi paljon alkuvaiheessa, että mitä elämänmuutos ja iso vastuu tuovat mukanaan. Olin ihan varma, että en selviä vauvan hoitamisesta ja kasvatustehtävästä. No, ihan hyvin olen selvinnyt. Ja abortti ja ihan kaikki nuo mainitsemasi asiat, kuten miehen jättäminen kävi myös minulla mielessä. Vaikeatkin ajatukset ovat varmasti tärkeä osa raskauden henkistä prosessointia ja kasvamista vanhemmuuteen. Mutta tosiaan, jos koet ahdistuksen liian voimakkaaksi ja häiritseväksi pyydä neuvolasta apua. Kyllä siellä ymmärretään. :hug: Hurjasti voimia sinulle! :heart:

-Katti 13+6
 

Yhteistyössä