Marraskuun muruset *lokakuussa*<3

Nallu, pinnikseen on saatavilla kissaverkkoja. Esim. täältä saa: A-T Lastenturva: Turvatuotteet - Vaunu ja snkysuojat - Clippasafe Kissaverkko snkyyn Meillä on kissa, mutta tuo makkari pidetään kokonaan kissavapaana alueena.

Mulla tuo kohdunkaulan pituus on tässä raskaudessa ollut 3cm käsikopelolla ja 4cm ultralla. Viime raskaudessa oli 5cm loppuun asti ja silti tuo kuopus syntyi 36+6. Kakkosen aikaan taas oli jo alta 30 viikon 1cm-1,5cm ja silloin oli lepopakko ja kerran mentiinkin pysäytykseen, kun alkoi supistella joskus rv 33 eli näillä main. Esikoisesta en muista mitä oli, mutta tuli siis hänkin ennen aikojaan 35+2.

33+4
 
mä en myöskään uskalla tilata imetysliivejä netistä kun pelkään että väärän kokoiset tulee otettua kuitenkin : / mulle ei oikein sovellu noi koot M tai L.. pitää olla kuppikoko ja ympärysmitta erikseen. mä maksoin triumpheista vähän alle 30€ ja tuntuu tosi hyviltä :)

tänään oli viimeinen työpäivä ja äitiysloma alkaa virallisesti maanantaina! ihanaaaa!

SW 34+4
 
Voi voi oonpas taas ollu laiska :D No joo, ei siis oo hirveesti tullu kirjoteltua. Opinnäytetyö pitäs saada tässä muutamassa viikossa viimestään valmiiks ja muutenkin kaikenlaista tehtävää ja koulussa saa istua sitte melkee joka päivä klo 8-16 +bussimatkat noin 45min. Huh.

Kerran viime viikolla jouduin käydä synnärillä kun oli niin paljon supistuksia. Ja sokerirasitukseen joudun sittekkin ens viikon perjantaina mennä sen takia kun sf-mitta oli noussut yhtäkkiä reilummin kun ennen. Keskiviikkona eli rv 32+2 se oli 32cm eli siinä jossai yläkäyrällä.

Ja HYI kauheeta, näin viime yönä unta että vauva oli kuollu :( tänään oon sitte ihan vainoharhasena seuraillu että liikkuuko se varmasti jne. hohhoi.
 
Linnna täälläkin ollut jo pari rauhallista päivää. Mutta mä olen jotenkin koko ajan niin huolissani, niin tää ei enää pahenna mun oloa. Mä luotan siihen, että Sissi on elossa kuitenkin, vaikka pelko on persiissä koko ajan. Mutta siis kuitenkin, täällä on aina ollut hiljaisempia päiviä myöskin.

Liirah + Sissi 33+1
 
Maitohappobekteerin antamisesta: Juu, oon samaa mieltä Josefinan kanssa siitä, että ei vauvalle tarvitse ihan vaan varmuuden vuoksi sitä aloittaa. Sehän kyl tasapainottaa mahan toimintaa ja lisää vastustuskykyä, mutta vauvoilla on yleensä ensimmäiset 3 kk kuitenkin suht hyvä vastustuskyky :) Imetys vielä pikkuisen lisää sitäkin. Mutta en mä kyl usko, että siitä mitään haittaakaan vauvalle on, jos nyt joku sitä ihan välttämättä haluaa antaa ilman sen kummempaa syytä. Mä annan mun pojalle (joka siis 1v 10kk) Rela-tippoja yleensä aina varsinkin näin syysaikaan, kun taudit jyllää, ihan omalääkärinsuosituksesta. On siis ollut tuo poitsu taipuvainen korvatulehduksille..

MoonVaan: Hauskaa Hevisaurus-keikkaa! =)

Siilinlapsi: Mä ostin noi Carriwell Comfort -liivit kanssa. Mulla kokoa L, mutta mun kuppikoko onkin nyt n. 85D (ennen oli 85C) ja mulle ne tuntuu just hyviltä ja sopivilta. Ja mahtuu varmasti vielä vähän paisumaankin rinnat, jos niin käy. Toisiksi liiviksi ostin Kappahallista yhdet mustat kaarituelliset imetysliivit, jossa pikkuisen myös pitsiä. Maksoi alennusviikolla vain 9,95e ja on tosi kivannäköiset ja mukavat päällä. Mieskin niitä jo kehui :D Esikoisella mulla oli yhdet Lindexin liivit, joista en tykännyt yhtään ja toisina yhdet Triumphit, joista pidin varmaan vielä vähemmän... Mutta toiseen asiaan, eli eikös sun isän leikkaus ollut tänään? Miten leikkaus sujui?

Supisteluista: Kävelin eilen n. 4 km vaunujen kanssa (perhekahvilaan ja takas) ja takaisintulo oli jo aika tuskaista. Piti jo loppumetreillä sanoa poitsulle, että pysähdytääs hetkeks, kun äitiä vähän sattuu : / Noi alapää - ja liitoskivut vaivasi, mutta samoin supistelut. Sen jälkeen mua onkin supitellut eilen ja tänään enempi kuin normaalisti. Selkeästi tuollaisella "rehkimisellä" vaikutusta asiaan. Nää mun supistukset on siis luonteeltaan vaihtelevasti vain vatsan kovettelua, mutta yleisimmin sellaisia menkkakipumaisia joskus selässäkin tuntuvia ns. kipuja + kovettelua. Kovuus vaihtelee, mutta ei mitään hurjan kipeitä. Sellaisia että joutuu vähän pysähtymään kun niitä tulee. Näitä mulla oli siis esikoista odottaessa rv 38 -41+ viikkojen aikana tosi paljon ja välillä tuntien ajan 10min välein ja yhdessä vaiheessa jopa 5 min. välein useamman tunnin ajan. La:na kävinkin pyörähtämässä sairaalassa, kun olivat niin tiheitä, mutta ei kohdunsuu ollut viel läheskään kypsä silloin :headwall: Vasta 41+4 lähti limatulppa isona klönttinä verisen vuodon kera, ja silloin päästiin sairaalaan sisälle ja sit oli lopultakin paikat kypsät ja auki sen 2-3 cm. Joten valitettavasti noita säännöllisiä supisteluja voi joskus kestää viikkotolkullakin, ennen kuin mitään tapahtuu : / Nyt on siinä mielessä erilainen tilanne mulla, että näitä supisteluja on ollut jo pitkään (mut ei säännöllisesti), kun esikoisesta ne oikeastaan alkoivat vasta tuolloin loppuviikoilla. Eli kai täs toivoa on, et vois vähän aikasemmin kuin 41-42 viikoilla synnyttää :p

Omaa napaa vielä sen verran, että nyt on vauvalle kaukalo ostettuna! =) Jotenkin mieskin heräsi enempi siihen, että vauva tulee täs suht piakkoin, kun saatiin se ostettua ja tuolla se nyt odottaa käyttäjäänsä. Ja tietty kun kuuli ne uusimmat ultrakuulumiset tän viikon polikäynniltä ;) Eilen aamulla kävi poikkeuksellisesti antamassa myös mun mahalle suukon, kun töihin lähti :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kysymästä, isän leikkaus meni lopulta tosi hyvin, näyttäisi siltä ainakin, että ongelma on saatu korjattua ja kivut jääneet leikkauspöydälle. Nyt enää jännätään milloin pääsee kotiin, kun siinä oli jotain informaatiokatkoksia.. On aika helpottunut fiilis!

Muuten tää onkin ollut aika ihme säätöpäivä, koko illan on supistellut aika tiheästi, osa kivuttomia mut suht pitkäkestoisia suppareita, osa vähän ilkeen tuntusia. Otin äsken 1g panadolia ja toivon et helpottaisi. Tän lisäksi menin sit rikkomaan jalkani jotenkin ihmeellisesti.. Mulla on meinaan ollut kantapäässä ja ainakin vuoden sellanen hassu punottava näppy tai pienen pieni nyppylä, tänään sit huomasin et sen alla näkyy jotain tummaa ja siinä päällä oli iho sellasta paksua valkoista mitä nyt joskus kantapäissä on kun pääsevät kovettumaan. Yritin sitä kuivaa ihoa sit vähän sorkkia pois et näkisin mitä se tumma on, ja kun se ei oikein onnannut niin menin vessaan ja rupesin jalkaraspilla hiomaan sitä ihoa. No siinä kun raspasin niin yhtäkkiä siitä kantapäästä rupes suihkuamaan verta ihan urakalla sellasesta pienen pienestä reiästä. Ja sitä vaan jatku ja jatku, välillä suihkuten, välillä pulputen.. saatiin se sit tyrehtyyn pitämällä jalkaa ylhäällä hyvän aikaa ja terveysneuvonnasta kehottivat vaan lisäksi pitämään kylmää vasten, että hyytyy kunnolla, muuta ohjetta eivät antaneet. Luulin et näiden toimenpiteiden jälkeen se ois ollu ok, mut vielä tunnin kuluttua se pirulainen rupes uudelleen vuotaan kun kävelin vessaan. Sain sen kyllä uudelleen tyrehtymään pitämällä sitä jalkaa koholla taas, mut nyt en sit uskalla astua sillä jalalla kun ainoastaan päkijällä ettei ala taas vuotaan.. Yritin soittaa uudelleen terveysneuvontaan mutten jaksanut jonottaa enää 7 minuutin jälkeen.. Mut siis aivan absurdia, en tajuu yhtään mitä se oli ja miks näin tapahtu, mut ei auta kun toivoa että huomenna vois jo astua normaalisti ilman verisuihkuja jos tänään yrittää varoa astumasta ja lepuuttaa jalkaa!

Et tällasta sit täällä, vähän stressikäyrät nous, toivottavasti näistä ei oo haittaa vauvalle.. pelottaa kun en yhtään tiedä, miks rupes tota verta tulemaan tolla tavalla siitä pienen pienestä näpystä tollasen raspauksen jälkeen.

Kiitos noista liivikommenteista, mä ehkä kokeilen niitä comforteja kolmannen kerran ja pohdin, että pidänkö ne vai en. Nyt tuntuisivat siis aika sopivilta päälle ja luulen, että ovat ihan hyvät liivit vaikka aika heppoisilta vaikuttaa se kokonaisuus. Pelkään vaan, että ei oo enää tilaa venyä, jos tissit kasvaa kovasti maidonnousun myötä.. vaikka se kokotaulukko vakuuttaa kaikin mahdollisin tavoin, että toi M ois mun koko. Ei kai ne repee tai mitään, kun se matsku on sellasta jännää?

Äh, sori tää mun vuodatus, mut tää päivä ei oo jotenkin menny ihan niinkun mä aattelin, vaikka oli tosi iso helpotus, kun se leikkaus sujui hyvin. Oon vaan nyt niin pihalla, kun en haluu lähtee perjantaiyönä mihinkään kuppaseen päivystykseen istumaan, saisin sieltä varmaan mukaani jotain paljon vaarallisempaa kun yhden flunssan ja vuotavan jalan.. en vaan sit tiedä, että pitäiskö tota jalkaa vielä näyttää jonnekin, vaikka se verentulo nyt loppuiskin sitten ja pystyis taas varaamaan siihen..

Siilinlapsi ja öttis 33+1
 
Viimeksi muokattu:
Kissoista mä stressasin kauheasti että miten meidän lemmikit suhtautuu vauvaan kun odotin esikoista. Meillä on siis 2 kissaa ja 1 koira. Kissojen takia hommasin pinnasänkyyn ja vaunuihin hepe kissasuojat. Noh, varsin äkkiä tajusin, että etenkin se pinniksen suoja oli ihan turha, koska kissat mahtui kulkemaan sänkyyn oikeen näppärästi pinnojen välistä. Meillä on karmea, vanha pinnasänky, jossa ne viimeiset pinnat on jostain syystä aika isorakoiset. Kissat piti pinnasänkyä omana lukaalinaan, mutta kun vauva sitten kotiutui niin ei niitä enää kiinnostanut siellä makoilla. Rattaidenkin kissasuoja jäi käyttämättä, koska meidän esikoinen nukkui pääsääntöisesti sisällä päiväunia, ja jos nukkui ulkona niin sitten minäkin pysyttelin lähistöllä. Oravien varalta sille verkolle olis meidän pihassa voinut olla käyttöäkin, niitä täällä vilisee valtavasti. Meillä vaunut oli silloinkin rattaat+pehmeä kantokoppa, ja se kissasuoja meni niin alas, että jotenkin mua itteäni ahdisti laittaa vauva sen ritilän alle.

Mulla on ne suojat tuolla varastossa edelleen, jos joku haluaa ne niin saa hakea pois. Ei ehkä ihan ilmatteeks, mutta kuitenkin reippaasti halvemmalla kuin mitä ne kaupassa maksaa. On meinaan ihan järjettömän hintasia.
 
Viimeksi muokattu:
Poks 36 :D

Tänään siskot pitää mulle vauvakutsut, joten ihania ystäviä ja herkkuja tiedossa:p Vähän nolona tässä koneella kökötän kun mies tuolla seläntakana imuroi! Täytyy siis itsekkin alkaa pukemaan ja mennä avuksi...

Hauskaa päivää ja tuun sitten kertoon iltasella varmaan kutsuista tarkemmin=)

Zaijuska
 
Kissasuojista: hankin esikoista varten juuri tuollaisen Clippasafe-kangasverkon eikä meillä toiminut ollenkaan, kun tuo kissa on tuollainen 6-7 kilon kolli niin ei sitä verkkoa mitenkään saanut niin lujasti pingotettua sängyn päälle ettei olisi joustanut sen alla, eli ihan yhtä tyhjän kanssa ja lisäksi oli kamalan työläs köytettävä jos olisi jatkuvaan käyttöön jäänyt. Myin sen sitten pois kun joku pienikissainen täällä palstalla halusi kokeilla (vaikka juuri olin sen haukkunut, hyvä niin niin ei tarvinnut tuntea huonoa omaatuntoa :D ). Tuo Hepe vaikuttaisi tukevammalta mutta luulen ettei meille heti hankita mitään, ekan kuukauden tai niillä main kissa on hoidossa mummolassa ja sen jälkeen katsotaan kiertääkö vauvan kaukaa niinkuin viime kerralla.

Hyvä kun olette puhuneet imetysliiveistä, olisin muuten ihan unohtanut että niitäkin tarvitaan alkuun, tuon mun megaimetyksen loppuajat totuin vaan käyttämään tavallisia rintsikoita ja kaivoin tissin sit aina sieltä kupista :D mut alussa maidonnousuvaiheessa kyllä tarttee oikeita imetysliivejä. Onneksi kaapista löytyi yhdet Anitan imetysliivit jotka varmaan menee alkuun, ja katson sitten mihin koko vakiintuu ja ostan/tilaan lisää.

Sokeripala rv 33+0 (miten näitä onkin niin vähän, maha tuntuu jo niin valtavalta että auta armias jos tuo tuossa vielä kasvaa jopa 9 viikkoa :O )
 
Ihanasti oli nuorempi koira oksentanut taas sohvalle. En voi käsittää miks sen täytyy aina sohvalle hypätä oksentamaan... Taas siis pesukoneeseen sohvan päälliset. :(

Ajattelin lähteä shoppailemaan taas kaupunkiin. Nyt olis hankintalistalla pari hyllyä vauvan huoneeseen, vaipparoskis (tosin se tulee olemaan joku ihan basic roskis), mahdollisesti jotain kivoja tauluja vauvan huoneen seinälle ja sit miehen veljen tulevalle vauvalle (joka on jo vähän yliajalla) jokin kiva pieni lahja.

Eilen oli ihan mahdoton päivä. Mua supisteli ihan sairaasti koko päivän. Tuntui aivan ku vauva olis tunkenu päätänsä oikein tonne alas.. Mut nyt onneksi on jo "normi olo". Mittasin tuossa huvikseni vatsanympäryksen. Hurjat 98cm oli mitassa määrää! Kohta paukkuu satanen rikki! :D

Paljo teillä muilla on muuten ollu toi sf-mitta? Esim. rv 30+ alkaen? Mulla on pieni pelko persiissä, et seuraavassa mittauksessa jään käyrän alle tai just siihen rajalle.. Pitäis nimittäin kasvaa mitan mulla n. sentin keskiviikkoon mennessä... Enpä usko, että onnistuu..

Ei se auta ku lähtee pesulle niin saa itsestään edes ihmistä muistuttavan näköisen. :)

AaVee ja L 32+4
 
Siilinlapsi kiva kuulla, että isäsi leikkaus sujui suunnitelmien mukaan! Hetki siinä varmaan menee, että kuntoutuu entiselleen, mutta jos nyt jo näyttää siltä että kivut on jääneet niin sehän on aina plussaa! =)

Mä en oikein tiedä mistä mä hakisin noita pirun imetysliivejä. Kuitenkin suhteellisen rinnakas olen, joten mistään netistä en uskalla tilata. Ja mua nyt jotenkin sekin jo ahdistaa, että jos Sissi joutuu teholle heti synnäriltä niin miten mun maito nousee... Esikoisesta nousi oikein hyvin ja maitoa riitti, mutta jollei Sissi pääsekkään tissille aina kun haluaisi niin mites sitten käy..?

Mä kans komppaan muita noista maitohappobakteereista yms, että ei niitä kannata ostaa varuiksi, että jos kuitenkin aloitan sen tänään. Kyllä sen yhden illan sitten kuuntelee vauvan hentoa itkua. :heart: Tai tietysti jokainen tekee niin kuin itse haluaa, mutta mä en esikoiselle koskaan antanut mitään ylimääräistä ja hän oli kyllä aika rautamaha. :whistle: Mä vedin kyllä vaikka ja mitä naamaani, kahvia, valkosipulia, paprikoita ( myös niitä pieniä punaisia) siis ihan mitä vaan! Mutta onhan jokainen vauva yksilö ja kaikki ei suinkaan kestä esim kahvia.

Viime yö meni taas valvoessa, näin mitä kummallisimpia unia mm. mies jätti mut jne.Sitten luulin että meille murtautuu joku ja sitten vielä luulin että telkkari räjähtää. Siinä se yö sitten menikin.
Onneksi mulla on maailman ihanin mies ja antoi mun nukkua aamulla. :heart:

Liirah + Sissi - punkero 33+2
 
Paljo teillä muilla on muuten ollu toi sf-mitta? Esim. rv 30+ alkaen? Mulla on pieni pelko persiissä, et seuraavassa mittauksessa jään käyrän alle tai just siihen rajalle.. Pitäis nimittäin kasvaa mitan mulla n. sentin keskiviikkoon mennessä... Enpä usko, että onnistuu..
AaVee ja L 32+4
Mullahan on todella pieni sf, nyt rv 37+0 mitta on 29 :)

Mies oli nähnyt unta jossa mä tulin synnäriltä kotiin pojan kanssa, mies oli heti sanonut mulle että tuo lapsi ei ole meidän, vaan kättäri on sekoittanut lapset, koska pojalla oli vaalea tukka ja siniset silmät. Minä olin vaan tivannut vastaan, että kyllähän tämä rakas on meidän. Mies oli kaivanut lisätodisteeksi mun laukusta neuvolakortin, ja sanonut että ei voi olla koska tuo poika on jo 92cm pitkäkin :D

Mä nukuin melko hyvin viime yön, ja nyt ei koske mihinkään eikä väsytäkään <3
Eilen vietettiin kotona elokuva iltaa, tuli taas mässättyäkin kaikkea mahdollista ja tänään pitäisi ottaa illalla uusinta :ashamed: No, toisaalta painosta ei ole huolta kun mä en ole vieläkään päässyt siihen lähtöpainooni :D
Nyt lähden ripustelemaan pyykkejä naruille, suihkuun ja lempiruuan laittoon (pasta carbonara) =)

Tanya & herra hukkapätkä 37+1
 
imetysliiveistä
siis tuon carriwelin kokotaulukon mukaan oisin just rajoilla M/L, et kaipa se on parasta varmuuden vuoksi tilata L, mut toiv. eivät oo sit liian isot..
ennen raskautta ollut 75C, nyt lähinnä tuntuu D tai vähän päälle sopivalta ja n. 80-85.. joten en kyl tajuu kun mittasin tuon sivulla olevan ohjeen mukaan niin ois muka A-kuppi.. ei voi kyl pitää paikkaansa..!! :D ootteko muut mitannu tollee?

Carriwell saumattomat imetysliivit - itiyskauppa Pepino

taidan tilata nuo carriwellin saumattomat liivit alkuun (kai nyt sit kokoa L) ja sitte myöhemmi käydä ostamas jotkut tukevat ja toiv. nätit liivit kun huomaa mihin kokoon asettuu sit.. muuten tuol sivuil aivan ihana musta imetysyöpaita mut aika tyyris melkei 60 e, ei taida raaskii tilaa..mut ihana..! :p

tämä siis:
HOTmilk imetysypaita - itiyskauppa Pepino

SF-mitoista:
vk 32+4: 33 cm
vk 34+4: 34 cm
 
Sf-mittaa mun ei varmaan kannata sanoa, koska se on aina ollut yli yläkäyrän :D Viimeksi neuvolassa se oli 36cm (rv37+2), ja ei sillon enää ollut kuin 1cm "liikaa"..

Onko muilla yhtään haikea olo nyt, kun raskaus on päättymässä? Mä olen niin odottanut ensi viikkoa, jolloin ehkä käynnistetään (toivottavasti) ja nyt tuli jotenkin haikea olo.. Olen kuitenkin nauttinut raskaudesta todella paljon, vaikka vaivoja on ollut.

Rv 38 POKS :heart: Onkohan tämä viimeinen poksuminen?
 
Mulla alkaa nostella päätään joku loppuraskauden ahdistus, sama juttu oli esikoistakin odottaessa. Masentaa, itkettää, pelottaa. Ei jaksaisi mitään. Se mahankaipuu tulee mulla sitten synnärillä, kun yhtäkkiä potkuja ei enää tunnukaan. Nyt vaan toivon että tää loppuaika menis nopeasti.. Nää hormonit ei sovi mulle.. :'(
 
Onko muilla yhtään haikea olo nyt, kun raskaus on päättymässä? Mä olen niin odottanut ensi viikkoa, jolloin ehkä käynnistetään (toivottavasti) ja nyt tuli jotenkin haikea olo.. Olen kuitenkin nauttinut raskaudesta todella paljon, vaikka vaivoja on ollut.
mäkin oon kyl todella nauttinu viimesen päälle, tietysti varsinkaan ku ei tosiaan mitään vaivoja ole ollut. ja kun mies on niin täysillä mukana ja tiedän et siit tulee paras iskä :heart: mut en tiiä, onko siltikää varsinaisesti haikee olo..ehkä ihan hiukkasen.. kuitenki niin paljon ootetaa ett saadaan se pikkunen käärö ihmeltäväks, ett siinä mieles en osaa haikeilla.. :D

mutta toisesta syystä oon kylläki haikee, elikä puhuttii pe neuvolas raskauden jälkeisestä liikunnasta, ja kuulemma sellasii lajei jois tulee ylösalainen rasittava liike kohdulle olis syytä välttää VUODEN ajan...!! eli esim juoksu, ratsastus.. mä ku olin niin oottanu ett pääsen hölkkää, siis olin aatellu et kevät menee vaunulenkkeillessä ja sit ku voi alkaa tehä lihaksii ni niit tehdessä, ja sit mahd. pian ratsaille jne..

niin toi ratsastus meniski nyt silleen et se olis vaan sit alkuun lähinnä käyntii ja kevyttä ravii eli maastoiluu lähinnä ja tollasta.. ja mä kun olin niin odottanu sitä että alkaisin taas ottaa tunteja, jolloin sekä minä että hevonen joudutaan molemmat ihan kunnolla tekee töitä (meil tosi hyvä ope :), kehitytään jne.. yleensäki tykkään treenailla silleen "kunnolla" enkä vaan huvin vuoksi (vaikka se siis kivaaki on toki!).. no, ei voi mitää... mies nyt koitti olla sillee ett onneks ratsastus on semmone harrastus mitä voi sit jatkaa eläkeikään saakka (tosin kyl must senki jälkee:D ) ja ett se on hinta mitä joudun maksaa hetken jostain arvokkaasta..

tääl oli, ainaki alkuun, muitaki hevosenomistajii, ja olisinki kysynyt, ett jos teillä aikasempii raskauksia, niin miten nopee palasitte selkää ja miten nopee aloitte ns. kunnol ridailee esim. sileellä työskentely yms..?

niin ja syy miks noit hölkkää/ridauksii ei suositeltais on ett lisää kohdunpohjanlaskeuman riskiä huomattavasti! tää juttu on vähän samal linjal kun se ett toi mein th heti alkuun oli tiukkana ett mun pitäis lopettaa hölkkä (sen lopetinki sit heti alkuusa) ja mahd. pian ratsastus (jonka lopetin rv20), koska vaikuttais lantionpohjanlihaksiin heikentävästi. ja kun olen netistä ettinyt tietoo ja täälläki oli sillon keskusteluu aiheesta, niin usein noi liikuntasuositukset ei oo noin tiukkoja, eli suurinpirtein sanotaan ett mikä hyvältä tuntuu, niin voi toimia.. aika höveleitä ohjeita sinänsä, luotan kuitenki tohon meiän th:n kun se tuntuu olevan tosi perehtyny näihin, vaikk aika tiukal linjal vetääki. ihmettelen kyll ett ei oo enempi varoteltu tost, mitenkä te muut ootte kuullu tai puhunu neuvolas rask. jälkeisestä liikunnasta?

sorry tämä pitkä vuodatus...!!!
 
Viimeksi muokattu:
Nallu - hui kun olet pitkällä jo :D Mulla ainakin on haikea olo siitä että raskausaika loppuu kohta. Outoa varmaan kun mahassa ei olekaan enää ketään :)

sf-mitat:
30+0 30 cm
32+1 31 cm
34+2 30 cm

eli mulla sf-mitta on pienentynyt viime kerrasta 1 cm ja on nyt sama kuin 4 viikoa sitten. Mitäköhän se meinaa :confused:

Muuten keskiviikon (34+2) neulolakäynnillä oli kaikki OK:
Paino: -100g / vk
RR: 136/80
Pissa: puhdas
Hb: 140 (noussut 2 viikossa 120:stä 140:een)
Tarjonta: RT
Syke: 136

SW 34+5
 
Niin noista maitohappobakteereista. Meillä niitä syö kaikki ja ihan koko ajan. Sattumaa tai ei, niin sairastelut on sen jälkeen vähentyneet huomattavasti ja niistäkin taudeista, mitkä iskee selvitään tosi vähällä :) Isot kuitenkin jo koulussa ja sieltä kantavat pöpöjä kiitettävästi mukanaan. Siksi vauvallekin aloitetaan nuo. Mutta jokainen tehköön niin kuin haluaa :)

Nallu, ei todellakaan ole haikeaa, vaikka raskaus kohta päättyykin :D On tämä ollut niin kärsimystä, että olen vain tyytyväinen synnytyksen koittaessa. Ja mun kohdalla tämä on myös viimeinen kerta.

33+5
 
Josefiina Mulle ei ole ikinä sanottu mitään liikuntarajoituksia edes sektion jälkeen, mutta mä en olekaan mikään intoliikkuja ollut vuosikausiin. MUTTA mun veljenvaimolla on oma hevonen ja 2 jo kouluikäistä lasta. Se ratsasti varsinkin sen ekan raskausajan ihan loppuun asti, lopetti joskus 30 viikolla kun tippui aika pahasti selästä, ranne murtui, mutta vauvalle ei käynyt onneksi mitään. Synnytyksien (vaikeat imukuppisynnytykset) on palannut pian hepan selkään ja en tiedä onkos siitä vai mistä, mutta käynyt virtsankarkailun takia leikkauksessa ja myös jotain kakkapidätysongelmia ollut ja sitäkin puolta jouduttiin operoimaan. Mutta en ole kysellyt sen kummemmin, johtuiko nuo rankoista synnytyksistä vai onko nopea ratsastuksen aloittaminen jotenkin haitannut toipumista?
 
Lauantai-iltaa naisille!

Tänään saatiin hakea isä sairaalasta, ja melkos hyvin tuntuu voivan hetkellä. Ensimmäistä kertaa huhtikuun jälkeen pystyy kävelemään selkä suorana ja tuntui olevan siitä tosi onnellinen :heart: Itselläkin on nyt helpottunut ja huojentunut olo, kun leikkaus on ohi, mennyt hyvin, ja vielä onnellisesti kotonaan toipumassa!

Aamupäivällä haettiin myös meidän vaunut kotiin eli nuo Gessleinin Visionit ja ihanalta näyttää! Olivat tosi sievät näin livenä, ja hyvältä tuntui työntää. Tosi helposti kääntyvät ja menevät kasaan, vaikka eivät kaikkein pienimmät ole kokoontaitettunakaan. Jotenkin tuntuu, että yksi iso askel kohti vauvantuloa on otettu, kun vaunut ovat nyt kotona odottamassa pientä. Jotenkin rupesi ihan hirvittämään, että eihän vaan nyt käy mitään ikävää, kun tämäkin investointi on nyt tehty ja totta. Hölmöä taikauskoa, mutta minä olen joskus vähän tällainen...

Olettekos muuten muut pesseet noita uusien vaunujen tekstiileitä ennen käyttöönottoa? Mietin, että pitäisikö siihen ryhtyä, vai antaa olla toistaiseksi.

Minä nyt päätin pitää nuo Carriwellin Comfort -liivit, kun en uskaltanut enää isompaan kokoon kuitenkaan sitten vaihtaa. Pistin ne itse asiassa tänään päälle testatakseni ja päällä tuntuivat kyllä tosi hyviltä, siis oikeastaan eivät tuntuneet :) Eli siinä mielessä vakuuttivat mut kyllä. Se jää sitten nähtäväksi, että onko niissä oikeasti sitä kasvun varaa, mutta näillä kait mennään sairaalaan sitten, ja varmaan niillä pärjää sen pari päivää kunnes pääsee kotiin ja voi vaikka sitten netistä tilata imetysliivit omaa kokoa. Ajattelin joitain käydä kokeilemassa ennakkoon, että saa vähän osviittaa koosta, ja sitten kun näkee miten käy maidonnousun jälkeen, niin voi vaikka kotia tilata sitten saman tein. Vähän noissa comforteissa jäi mietityttämään, että kestävätkö käyttöä hyvin, kun tuntuu niin jännältä se harsomainen materiaali? Jos ei muuta, niin loppuraskaudesta niitä varmaan tulee käytettyä, kun nuo omat rintsikat, jotka kesäkuun alussa ostin, tuntuvat jättävän painaumia jo kaarituillaan.

Sf-mittoja olitte miettineet, niin täällä ovat olleet seuraavanlaisia
22+4: 21cm
27+5: 23cm
31+0: 27cm
32+5: 28cm

Eli aika alakäyrän ja keskikäyrän välillä mennään nyt, en tiedä indikoiko sitten oikeasti pientä vauvaa vai ei, mutta minulle se sopii. Kunhan vaan ei ole mitään poikkeavaa tai erityistä syytä, miksi kasvaa hissuksiin :)

Nuhainen Siilinlapsi ja öttis 33+3
 

Yhteistyössä