Marraskuun muruset *MEIDÄN KUU!* <3

Pnda Se on onneksi aika pieni luomi, mutta tullut tässä kesän ja syksyn kuluessa, väriltään tummempi ruskea. Jotenkin vaan panikoin siitä, kun on sellainen vähän epäsäännöllisen muotoinen (voisi sanoa, että sydämenmuotoinen), ja vaaleemman ruskeella pohjalla on paljon pienenpieniä tummemman ruskeita pisteitä. Tänään ainakaan neuvolaterkkari ei ollut siitä huolissaan, mutta kehotti käydä näyttämässä sitä ihan vartavasten jollekin, etten käytä koko äitiyslomaa yhtä luomea murehtien. Niinpä menen huomenna näyttämään sitä Iholiiton ihopisteelle, siellä on vissiin sellainen terveydenhoitaja, joka nimenomaan luomista tietää paljon. Toivottavasti saan sieltä vähän huojennusta!

Onhan nää luomet sun muut aina vähän huolettavia, varsinkin, kun mullakin niitä on melkoinen määrä. Mut jotenkin niitä uusia friikkaa helposti, vaikka osasin varautua, että raskausaikana voi tulla lisää..

Tänään siis käyty taas neuvolassa, meidän omalla terkalla oli ihana sijainen, vähän vanhempi naisihminen, joka kyseli kovasti meidän fiiliksiä vauvantulosta ja jutteli kovasti, ei pitänyt mitään kiirettä minnekään. Aikaakin meni puolet enemmän kun oman kanssa, mutta eipä tullut sellainen läpihuutojuttu-olo, niinkun tuon meidän vakkarin kanssa.

Verenpaineet 104/71
Painoa lisää +350g/vko, nyt on huikeat 60,2kg eli vähän ainakin nousujohteinen kun välillä junnas paikallaan.
Hb 129
Sf: 34 (tyyppi hurahti sit melkein tonne yläkäyrälle)
Edelleen RT, selkä mun oikeella kyljellä
Sykkeet 135-140
Liikkeet ++
Turvotus +/-

Mies kyseli tältä terkalta kokoarviota, niin kerrankin joku suostui ees arvailemaan jotain :D Sanoi vaan, että käyrän mukaan viittais syntymäpainoltaan jopa nelikiloiseen, mutta itse oli sitä mieltä, että kun oon niin hoikka ja vatsa näyttäis olevan tosi edessä, että oman käsin tunnustelun mukaan vois syntymäpaino olla noin 3400-3500g, ei kuulema tunnu vauva mitenkään kauhean isolta. Sanoi kyllä, että ainahan nuo heittää ja mä kun oon kanssa pitkä, niin saattaa paino olla enemmänkin kuin mitä hän arvioi, mutta painotti, ettei vauva tunnu isolta vatsan läpi kokeillen. Kiva siis tietää ees vähän, että mikä vois olla tilanne.

Vitsi kun tuo ois meidän vakiterkkari tai talossa ees vakituisesti (ilmeisesti vaan osan aikaa),niin vaihdettais heti terkkaa, mutta ei taida kannattaa kun ei kerta tee siellä vuoroja säännöllisesti. Meidän oma on niin nuori ja kokemattoman oloinen, eikä oikein osaa sanoa asioihin juuta eikä jaata.

Hooh, olipahan muuten täälläkin rankka viime yö. Heräsin about miljoooooona kertaa siihen, että vauva otti vauhtia mun kylkiluista ja punki itseään ympäriinsä tuolla alakerrassa niin että sattui oikein kunnolla. Heräsin aina siihen kipuun, ja sitten unentulo kestikin hyvän aikaa. Välillä potki ristiliitokseen, ettei vaan olo tuntuis liian mukavalta.. olipahan ryytynyt oloa aamulla kun piti neuvolaan kammeta ittensä. Parin tunnin päikkärit teki tuossa kyllä niiin hyvää.. tätä tää sit vissiin on jatkossa, että kävellä ei kestä, kun paikat spragaa, ja yöt vauva riehuu.

Tsemppiä kaikille kipujen ja kolotusten kanssa eläville ja Tasselle kovasti onnea pienestä neidistä :flower:!

Siilinlapsi ja potkunyrkkeilijä-öttis 36+5
 
Paljon onnea Tasse ja SW pienistä nyyteistä :heart:

Itse ajattelin viime yönä, että saan myös lähteä synnyttämään. 3 tuntia tuli supistuksia säännöllisesti ja kipeitä, mutta sitten taas lopahtivat. Tänään olen siivoillut ja käynyt kävelyllä, mutta näin toimien saan vaan lisää liitoskipuja enkä muuta... Ärsyttäviä tuollaiset "lupailevat" supistelut, niitä kun ei ollut 2 viime synnytyksessä vaan heti oli tosi kyseessä. No jospa ne kuitenkin sais jotain aikaan tuolla alakerrassa ja itse synnytys olis sitten nopea...Toivossa on hyvä elää :D
 
kokonaisena edelleen...supparit loppui lähes kokonaan ku 1cm auki ja 3cm kaulaa.. torstaille siirtyi käynnistys ku painoarvio nyt 3600g.
toivotaan et pysyn kokonaisena siihen asti et saan nukkua..

onnea tasse ja sw

piprane ema ja Lotta 38+4
 
Mun on ihan pakko laitella nyt omaa napaa, koska olo on ihan hirvee.. :/

Yöllä ei saa nukuttua kunnolla, välillä herään siihen kun pomppaan oikein kun yritän kääntyä ja se käy kipeää.. varsinkin alapäätä vihloo ihan julmetusti joka liikkeestä, kävelystä on turha haaveilla ilman kipuja, kivuttomia supistuksia(onko ne nyt sitte harkkareita vai ennakoivia, miksi niitä enää edes sanotaan..) jatkuvasti ja maha pinkeenä pienestäkin liikkeestä. Paineen tunne alhaalla on todella epämiellyttävää ja vielä kaikenlisäksi tänä aamuna olo oli niinkuin pa*skatautisella, niin kovasti sattui aaltona mahaan ja alavatsaan, etten suihkussa tiennyt miten päin olla, kun kuitenkaan maha ei ole sekaisin eikä ollut hätä.. onko nämä nyt niitä oikeita supistuksia sitten? kipu oli samanlaista kun menkkakivut, tosin alkoivat ylhäältä ja jatkuivat alas.. tietäähän jokainen miltä tuntuu jos on maha sekaisin, sen tunteen.. aivan hirveetä.. oletin supistuksiksi tosiaan, kun lämpimässä suihkussa hetken seisoin ja olo helpotti.. eipä ole vessahädän tunnetta ollu sen jälkeen..

tunne on tosiaan se että pää on ehkä jo kiinni koska viikonloppu ja tää alkuviikko on ollu nyt samanlaista tunteilua kokoajan, eikä helpota. torstaina tosiaan todettiin että tiukasti auki yhdelle sormelle ja pää kiinnittymässä, muttei vielä kunnolla, muttei sais tulla poiskaan..

eli mä oletan että ne aiemmat supistukset jotka on olleet kivuliaita, ei oo vielä ollu sen kummempia.. koska tän aamunen oli jotain mitä en olis kestäny enää kauaa.. huh.. kertokaa toki jos tämmönen tunteminen viittaa johonkin muuhun, mä meen kohta sekasin sen kanssa miltä minkäkin pitäis tuntua..

oletan vihlomisen olevan liitos/luukipuja, mutta kivuliaita supistuksia on nyt ollu kyllä niin erilaisia että.. harjotus/ennakoivat supparit, niitä tosiaan on paljon ja sen huomaa ku vatsa pingottuu.. mutta saas nähdä millon noita oikeita alkaa tulemaan kunnolla.. tosiaan muutama suppari 10min tullu iltaisin/päivisin, muttei ole vielä säännöllisesti tullut pitempään.. niitä odotellessa..

mä rupean kohta tän olon kanssa kääntymään sen käynnistyksen puoleen..(tätä ehdotettiin jos vatsa tuntuu liian pinkeeltä.. joopajoo. huoaah.. : / miksei mulle ehdotettu käynnistystä painoarvion takia, kuitenkin se oli reilu 3500g .. paljon herkemmin näkyy muille sitä ehdotettu.. mulle vaan epävarmasti tokastiin että ihan normaalin kokonen on.. kohta tulee itku.. :( ihme käsitykset lääkäreillä näköjään siitä mikä on pieni ja iso lapsi.. kiva on itse olla pienikokoinen äiti..

H3idi ja pikkumies 39+1
 
Viimeksi muokattu:
Onnittelut Tasse ja Silent whisper! :flower: =)

Tänään kävin neuvolassa ja kaikki oli kunnossa. Painoa tullut +800g (sen siitä saa kun ei jaksa tarkkailla mitä syö :whistle:), pissa oli puhdas, RR 128/83, sf-mitta 36,5 cm (eli vain puoli senttiä tuli lisää), vauvan sydämen syke 140 ja liikket ++. Mä juttelin neuvolan tädin kanssa siitä kausi-influenssarokotteesta ja mä sekä kuopus saatiin se nyt samalla käynnillä. Nyt ei tarvi sitä erikseen enää hakea. Muutenkin oli ihan mukava käynti. Ensi viikon tiistaina sitten vielä viimeinen neuvolakäynti ennen sektiota. =)

Katja-75 ja PikkuNeiti rv 37+6



 
Onnea vauvaantuneille! :flower:

Linnna me ainakin ostettiin ihan suosista toppahaalari kokoa 62. Menee ainakin sitten koko talven. Se äitiyspakkauksen haalari on ihan ihme kokoinen, kun on niin jumalattoman iso pitäny pakettiin tukkia... :stick:

Omaa napaa: Tänään oli se lapsivesikontrolli mammapolilla. Kaikki vallan mainiosti ja vettä oli tullut lisää sen verran, että oltiin taas normaaleissa lukemissa! :) Kahden viikon päähän antoivat vielä aikaa, varmuuden vuoksi. Tyyppi ei tahtonut ktg:n oton aikana rauhottua ollenkaan, vaan potkutteli ja rimpuili minkä kerkis sensorien alta pois... Kätilöä meinas vähän naurattaa neidin riehuminen... :D Omat verenpaineet ja pissa hyvät, puntarilla ei tullut käytyä (onneksi, vähän turvottaa :popcorn: ).

Yöt on kyllä tuskaa täälläkin. Herää joka kerta, kun kääntyy ja tätä on jatkunu jo viikkokausia... Yritän itelleni hokea, että tämä on vaan hyvää harjotusta siihen, että kohta yöt on vielä unettomampia. Kadehtii, kun mies vieressä onnellisena kuorsaa huomaamatta mun kääntyilyä ja tuskailua vieressä...

Jokohan muuten Eveny alkaa pikkuhiljaa vauvaantua, ei ole tainnut tänään päivitellä mitään? :)

Daewen ja Tyyppi 37+2
 
:heart: Onnea SW ja Tasse! :flower:
Saana Esikoista odottaessa olin kaupan alalla, ja silloin tuli juts voimaan tuo, että meillä oli oikeus 3 kuukauden "palkkaan" äitiysloman alussa. Meillä se homma meni muistaakseni niin, että mä ilmoitin palkanlaskijalle mitä KELA mulle maksaa, ja työnantaja maksoi sitten palkan ja äitiyspäivärahan erotuksen. Mä en ymmärtäny asiasta loppuviimeksi yhtään mitään, koska meidän palkanlaskija oli ilmoittanut mun tulot kelaan, ja se erotus jonka työnantaja mulle lopulta maksoi oli alle euron :D Eli en käsitä miten se homma oikein meni, mutta jokatapauksessa mä sain kelalta ekat 3 kuukautta niin hyvin korotettua äitiyspäivärahaa, että oletan saaneeni rahaa ihan riittävästi.

Nyt vaan ihan omanapaista tekstiä:
Lähdettiin pojan ja mun äidin kanssa ennen yhtätoista liikenteeseen, tarkoituksena käydä hakemassa poitsulle talvikengät budgetsportista. Eksyttiin sitten ikeaankin. Ja myllyyn. Ja kotiin tulinkin tossa puolisen tuntia sitten :p Kyllä shoppailu ihan työstä käy! Jalat ja selkä huutaa hallelujaa, oli pakko vetästä paratabseja naamariin ku haluaisin saada vielä imuroitua. Harjoitussuppareita on tullut eilen ja tänään ihan koko ajan, ei hetken taukoa. Ei kivuliaita, mutta häiritseviä. Hosulilla on taas aika aktiivinen päivä, mutta potkut tuntuu nyt selvästi entistä alempana. Ei mtn käsitystä siitä, onko pää kiinnittynyt vai ei. En tunne tuolla kohdun alaosalla oikeastaan mitään, koska se istukka on vissiin tossa edessä ja alhaalla hyvänä iskunvaimentimena. Esikoinen oli näillä viikoilla jo kiinnittynyt.
Jännää lukea kun täällä teillä monilla tulee noita kipeitä supistuksia usean tunninkin ajan, ja sitten lopahtavat, kun mulla on toi esikoisen synnytys käynnistynyt niin extempore, ettei tarvinnut lainkaan ottaa kellosta aikaa. Nyt sitten odottelen että josko tämä synnytys lähtis mullakin käyntiin tolleen pikkuhiljaa :)
Tänään on rv 36! Mä niiiin haluaisin tietää ton kohdunsuun tilanteen, ku viimeksi lääkäri osasi niin hienosti arvioida mun synnytysajankohdan. Nyt mä olen varma, että tää kyytiläinen pysyy matkassa raskausviikolle 42, enkä siksi oo saanut kotona mitään aikaiseksi :D Jos hän nyt päättääkin olla yhtä hätäinen ku isoveljensä ni mullahan jää kaikki hommat rästiin!
 
Terve,

ja onnea uusille vauvautuneille! Ihanaa:heart:

Täällä tänään 35+6 ja olin aamulla ns. synnytystapa-arviossa tai onko se vain viimeinen lääkärineuvola (pk-seutu). Jokatapauksessa siellä tehdään sisätutkimus ja ultra ja annetaan kokoarvio. Meidän mimmin painoarvio tälle päivälle oli kevyet 3270g ja kuulemma kilon kerää laskettuun päivään mennessä jos sinne asti menee ja tietty sitten enemmän jos menee yli, hehee:) No, nelikiloisia molemmat aikaisemmat olleet niin ihan odotettavissa tämä oli. Just yks päivä sanoin miehelle, että tämä tuntuu pikkuisen isommalta kuin pojat ja veikkasin syntymäpainoksi 4300g ja mieskin arveli yli 4kg.

Kohdunsuu pehmennyt, mutta kiinni. Vauva ei ole kiinnittynyt, mutta ei muistaakseni ole ollut nuo aiemmatkaan. Tässä siis vain odotellaan ja katsellaan ja kuulostellaan. Onhan tässä viikkoja, mutta lääkärikin toivoi ´, ettei ainakaan yli menisi, jottei tarvitsisi 5kg vauvaa punkea. Niin, oli siis raivotarjonnassa, mutta sen jo olin tuntenutkin pari viikkoa. Tämähän istui varmaan 10 viikkoa.

Maija ja beibi
 
Daewen täällä minä vielä. Kovasti vauva puskee itseensä ulos ja supistelee mut ei vielä synnytys meininkiä ollenkaa. Mä niin toivon et pian olis tosi jo kyseessä. Jos ei ens yönä niin huomenna alkaa tavaroiden pakkaus et eikö sitten viimeistään??

Eveny ja poju 39+6
 
Onnea Tasse ja SW!!! :)

Eilinen iso limaklöntti ei ainakaan toistaiseksi ole saanut mitään vauhtia hommaan. Menkkajomotusta kyllä on, mutta ei muuta. Neuvolassa kävin tänään ja kaikki ok. Paino oli viime keskiviikosta laskenut jopa kilon. Vauva on todella alhaalla. Kävely sattuu ja muutenkin on ikävä olo koko ajan.

37+1
 
Tasselle ja SW:lle onnittelut!! :flower:

hyvä että muilla on sujunu paremmin nuo maksut... meillä on viimeksi kaksi vuotta sitten
ollu edellinen äippälomalla ja hän sai myös muistutella tuosta 3kk:n palkanmaksusta. Mutta tosiaan, mun asiat pitäisi olla vihdoin kunnossa, kuhan vaan alkaisi ilmestymään rahaa tilillekin taas.. yksityisellä puolella on sitten mukavaa...

meille on tosiaan pitkää poikaa lupailtu niin talvipuku on suosiolla kokoa 62cm.. :D ja ostin sen kyllä jo ennen noita arvioita.. 56 kokonen ei kyllä mee kovin kauaa..luulisin?? :D

H3idi.. oliko tuo 3500g arvio lasketulle ajalle?

saana & 38+4
 
Heipparallaa ja onnea tosiaan kaikille, jotka on tämän taipaleen päätökseen saanut :flower:

Itse kävin tänään neuvolassa, viikkoja kasassa tasan 38 eikä taida olla vielä juniori tulollaan. Pää on kuulemma hyvin jo alhaalla ja vatsa valmiin näköinen, mutta ei povannut silti pikaista lähtöä... Kyllästyttää niin kaikki nämä vaivat, että saisi aika mennä nopeammin...
 
Oikein paljon kaikille vauvansa jo saaneille!! Teitähän on jo monta!! Ihanaa...:heart::heart:

Ite en oo ehtiny ees teidän juttujanne lukemaan ku tää elo meillä on ollu päivä kerrallaan menemistä. Meillähän siis kävi niin että ukkokulta sai jonku ihme kohtauksen reilu pari viikkoa sitte ja lanssilla vietiin päksiin. Siellä pari päivää hoidossa oli ja muuten ollu kotosalla sitte. Hän vaan oksenteli, silmät vilisti päässä ja huimaus oli ihan hirveää. Diagnoosina lopulta kaikkien magneettikuvausten yms. jälkeen on että hälle tuli vestibulaarineuroniitti (muistinkohan enää oikein?) eli vasemman korvan tasapainoelin sano sopimuksen irti ja nyt sitte opetellaan elämään ilman sitä. Muuten elo alkaa jo normalisoitua paitsi autolla ajoa ei vielä olla kauheesti harjoteltu (juu mitenkähän sitä sitte synnärille mennää??)...mutta päivä kerrallaan mennään, vuosi kuulemma menee ennen ku aivot ymmärtää olla huomioimatta noita virhesignaaleja joita tuo tuhoutunut elin lähettelee..

ON: nyt ku tuo rakas sairastu niin unohtu muuten omat jutut ihan täysin! Miten voiki kaiken maailman kolotukset ja muut jäädä taka-alalle? Noh eihän ne mihkään ole menneet vaan siellä ne kolottelee...yöt on yhtä tuskaa, ei puhettakaan että kylkeä kesken yötä vaihdetaan! Sf-mitta on ollu samassa jo kolme viikkoa (3 eri mittaus kertaa), supparit hiukka laantuneet, hemppaki noussu jo miltei 130:iin...enteiliskö tää jo jotain??
Viime pe oli vika nlalekuri ja hän sai kokoarvioksi 2700g sillä erittäin vanhalla uä:llä, tuumas vaan että sellaset 3,7-3,9kg ois la:na...mutta eihän tuohon ku lisäät sen 200g/vko tuu millään 3,9kg, eihän??
Viime yönä heräsin ihan hirveeseen vatsakramppiin, masu supisteli ihan älyttömästi! Syykin löytyi, meidän neiti meinas ihan tosissaan vielä kääntyä perätilaan! Pään se oli saanut jo liikutettua tuohon vasemman suoliluun kohdille josta mää sain sitä varovasti painaen muljahtamaan takasi tuonne alakertaan...mutta kyllä kuulkaas kävi kipeetä!

Sisko sai pe (41+0) tytön siellä kaukana Pohjois-Norjassa ja tietty meidän äiti on siellä...eli hän on meille lupautunut auttelemaan ku vauva syntyy, mutta mitäs jos lähtö kohta tulee...??? En tiiä, mutta kyllä mää niiiin toivon ettei tää ainakaan yli menis! En kyllä taitas jaksaa...tai ei siinä varmaan oo vaihtoehtoja..Sisko sai nelisen kertaa sillä eli menneellä viikolla akupuktiohoitoa kätilöltä (siellä sellanen vaihtoehto on) mutta ei niistä ollu sen kummempaa apua ku hoidon jälkeen synnytyksen pitäisi 8h sisään alkaa...

Mutta juuh...kaikille tasapuolisesti jaksuja ja erityisesti niille jotka ovat jo nyytin hakureissulle päässeet tai ovat lähtöä tekemässä...ehkä sitä sitte perässä tullaan..

 
Saana07 ei kun tuo oli sen hetkinen arvio : / eli 38+2 oli kasassa kun tuo arvio saatiin.. lekuri meinas että viikkokasvu olis jatkossa jotain 150g per viikko.. mut aika huonosti vakuutteli 3,5kg olevan ihan normaali.. itselle jäi ainakin olo että mikä jätti sieltä on tulossa.. varsinkin kun saneluun ja koneelle meni tieto, että synnytyksen edettävä jouhevasti ilman kummempia pysähdyksiä..

En ole synnärille vielä saanut soitettua, kun jotenki skarppaan itteäni ja kuitenkin on epävarma olo.. oletan että tunnistin supistukset supistuksiksi, koska niissä on huippunsa ja välillä on sitte tunnin kahden tauko.. mutta ilkeitä ja lyhyitä supistuksia tulee ja en tosiaan usko että yöllä nukun taaskaan yhtään.. mietin että lähdenkö tarkistuttamaan tilanteen vai mitä teen.. huoh
 
Hei kysymys teille, joilla kokemusta jo on: kuinka monet imetysliivit kannattaa hankkia? Olettaen, että imetys onnistuu, mikä ois sopiva määrä sitten..? Ajattelin alustavasti, että noitten carriwellin comfortien lisäksi kahdet normit alkuun, mutta pärjääkö sillä vai tarttisko kuiteski enemmän. Toiset aattelin tilata jo ennen synnytystä, mutta toiset hommaisin vasta kun tiedän koon yms. vähän paremmin.
 
Heidi; paino-arviosta. Meillä arvioitiin 37+4 3350g johon lääkäri ei kommentoinut mitään. painoahan voi tulla vielä 150-200g /vko tahtia ja laskinkin että nyt jos syntyy niin "pahimmillaan" olisi 3550g ja nyt siis 38+5 viikkoja. Musta tuo sinun arviosikin kuulostaa suht normaalilta :)
Kun menet synnyttämään niin tekevät ainakin Tayssissa vielä arvion vauvan koosta ja sen mahtumisesta lantiosta.

Koko päivän menkkamaista jomottelua joka pahentunut iltaa kohden, katsotaan nyt...

Op ja Arvo 38+5
 

Yhteistyössä