Marraskuun muruset *MEIDÄN KUU!* <3

Onnea kaikki vauvan jo saaneet!:) Tänään mennään vielä miehen kanssa romanttiselle illalliselle:heart: Niin ja tietenkin ihan kahestaan. Pelkäsin niin ettei päästä kun pari edellistä yötä olleet tosi kipeitä.. Mutta viime yö meni aivan loistavasti!:)
 
Onnea nyytinsä jo saaneille! Ainakin BV, aletheia, Eveny, RouvaPapunen, Moonvaan, SW, Pikku-Katti, suhveli, Sintsu78 jne...apua, toivottavasti en unohtanut ketään, pahoittelen jos niin tein!

Shihtzu ja Saana taas taitavat olla nyytinhakumatkalla, onnea heillekin ja tietty muillekin jotka sillä tiellä ovat!

( . ) Eilen käytiin ukkokullan kans shoppailemassa. Siellä tuli pari toosi tujua supparia mutta eivät ne muuta aiheuttaneet ku ehkä tuon suolen tyhjentymisen mikä eilen illalla alko jatkuen aamusella.
Mullahan on synnytykset käynnistyneet suolen aktiivisella toiminalla (sen vuoksi en ole esim. peräruisketta tarvinnu) mutta en oikein jaksa uskoa että tästä vielä vähään aikaa synnärille lähetään..
Muuten mulla oli jo jonki aikaa hiljaiseloa tuolla suppareiden puolella ja nytkään ei kyllä supistele, mutta heti ku lähtee liikkeelle niin johan supistaa...tai noh, mullahan tuo masu on kestosupparilla varmaan koko ajan ku on niiiiiin kova ja pinkeä.
Ihan valmis olisin jo luopumaan masusta ja näistä kivuista mitä koko raskauden ajan on jatkunu. Ei kait tässä paljo auta muutako ootella...

Äiti on onneksi nyt jo vähän lähempänä enää vain 5h:n päässä! =D

Jaksuja tasapuolisesti taas kaikille! Nyt täytyy kiiruhtaa, pitää tuo sello viedä tuolle meidän pikku-sellistille soittotuntia varten, huomenna ois konserttikin :) ihanaa saa kuulla sen ihquihanan Lumiukko-biisin sellolla soitettuna...ai että!

 
Joo o neuvolassa taas käyty... Kyllä rupes ketuttaan tää painonnousu.
Eli rv 37+0:
Paino: +1,283kg
RR: ensin oli korkee, en tiiä paljonko, sitte ootettiin minuutti (?) mansetti kädessä edelleen ja mitattiin niin sitte 122/78.... Että kai sit ihan ok kun tuo jälkimmäinen lukema merkiittiin korttiin. Mä oon kyllä luullu et pitäs oottaa kauemmin.
Proteiini ja sokeri: -
sf: 36cm eli kasvanu sentin viikossa. Kuitenki vauva kuulemma laskeutunu paljon alaspäin.
Tarjonta: rt
Syke: 140
Liikkeet: ++

Sellasta. Ja kuulemma nyt pitää ruveta kattoo paremmin mitä syö ettei vauva kasva liian isoks.
 
Onnea taasen vauvaantuneille! :flower: Nyt kun laskin 1+1, niin Evenyä taisin jo kiertotietä onnitella facebookin kautta tietämättäni! Ainakin pikkuisen mitat ja syntymäaika sopii aamulla onnittelemani tuttavan vauveliin. Pieni maailma! =)

Oonko mä ymmärtänyt oikein vai jotain sekoitellut päässäni, mutta vaikuttaako joillain supistukset suolen toimintaan? Kun itelle on noita jonkun verran tullut ja tuntuu, että on varmaan viikon verran saanut juosta vessassa muutenki ku pelkästään pissalla, enkä oo keksiny mitään järkevää syytä sille.

Omaan napaan ei mitään uutta. Huomenna neuvolaan ja pelottaa aivan, miten paljon paino noussut, kun eivät tuolla mammapolilla ole pyytäneet puntarille, enkä kahdella edellisellä viikolla ole neuvolassa käynyt... Turvottaakin välillä ihan kamalasti. :ashamed:

Saatiin mekin vähän lunta, kun koko eilisen sai vain facbookista lukea muualla asuvien päivityksiä lumesta ja tympäisi kun ei täällä ollut tullut yhtään... :) Lisää lisää kiitos!

Daewen ja Tyyppi 38+1
 
Hei Kaikille !!

Kotiuduttiin tänään <3 Voi tätä onnen tunnetta !! <3
Lääkärin tarkastuksessa vauvalla oli kaikki mainiosti mutta kun meidät kotiutettiin alle 2vrk ikäisenä (ennen klo 16) niin joudutaa käydä näytillä vielä keskiviikkona.
Tyksis on kyl niin ihme käytännöt.. Jos olisin odottanut klo 16 asti, niin lääkärikäyntiä ei olis tarvittu. En tajuu.. Ja muutenki tosi nihkeesti päästivät ees ylipäänsä!

Yö oli aika rankka.. Vauva oksenteli lapsivettä ja maito myllersi mahassa. Vasta aamuyöstä kun laitoin hänet vatsalleen nukkuun, niin nukku 5h putkeen. Siinä kohtaa aurinko paistoi sitten jo sen verran, et ite ei enää malttanu nukkuu! tietty!

Daewen, mulla ainaki suoli toimi viimeisen kuukauden superhyvin, mut tuona lauantaina ku synnytys lähti sit kunnol käyntiin ni ripuloin varmaan 5 kertaa. Joten hyvin kyl paikkaansa pitää =)

Te jotka siellä kärvistelette "olottomuutenne" kanssa, ni omasta kokemuksesta voin sanoa että niitä supistuksia ei tarvi tulla yhtää ennenku on sit H-hetki käsillä. Joillain supistelee kipeästi viikkoja, eikä ne kuitenkaan tee mitään ja se vasta jos jokin turhauttavaa varmasti on =(

Mullahan ei menny lapsivesiä koko aikana vaan vauva syntyi ns. huntu pään päässä kun sikiökalvot tulivat ensimmäisenä ! Mut se kuulemma on aika harvinaista ...

Virallisessa synnytyskertomuksessa synnyksen kestoksi merkattiin tosiaan 45min josta ponnistuvaihe 5sek --ei siis paha ;) Alapää on jo lähes entisellään, ainoastaan lantio on hiukan jälkijunassa ja sillee väsyy jos vähä enemmän kävelee, puuhastelee!

Oliko joku ajatellu turinoinnin jatkumista Syntyneet puolella ?
Minusta se olis kiva, liekö joku vapaaehtoinen päivittäjäksi?

Täällä muu perhe nukkuu, mä en tietty nyt malta.
Laition saunan päälle ja meen kohta nauttimaan sinne lämmöstä!

Loppuun vielä kuva <3 ja kuinka pieni hän onkaan !

Moon ja Pikkuinen liki 2vrk

 
Onnea kaikille lukuisille äideille ja tuoreille murusille! Tää on uskomatonta että ekaks ootetaan ja ootetaan ja sit yhtäkkiä plop, plop ja vauvoja alkaa tulemaan ettei mukana pysy.

Just tuossa muistelin reilun neljän vuoden takaisia tuntoja ja en ollut henkisesti näin kypsä kyllä ollenkaan. Toisaalta ikää oli 4v vähemmän mikä kuulkaa vaikuttaa aikas paljon! Ja toiseksi, pojan laskettu aika oli silloin 29.12 ja toivoin niin että menisi uuden vuoden puolelle ja menihän se, kaveri syntyi 2.1. Eli tuskin tämäkään aiemmin tulee, meidän nro 1 on syntynyt ihan eräpäivänä.

Toisaalta jo tuolla fb:n puolella laitoinkin että mies on koulutuksessa ma-ke virka-aikana, joten silloin olisi parempi olla synnyttämättä. Äitini on onneksi luvannut kärrätä mut "mäelle" jos lähtö tulee.
Mutta on olotila sen verran muuttunut aiemmasta että vauva painaa ihan älyttömästi alas ja tuikkii todella kipeästi kohdunsuulle. Olen käynyt henkisistä syistä kävelyllä kun tuntuu että happi loppuu just ja olo kylläkin siitä paranee mutta nivuset meinaa irrota kävelyn jäljiltä!!!
Kyllä olosta huomaa että kun tämä meidän nuorimmainen on kotona ja nyt vielä lopetti päiväunien nukkumisen niin on sitä melkoisen poikki illalla. Kyllä mä odotan kovasti että saan oman kroppani takaisin, kauanhan se vielä hormoonien keskellä rypee mutta on se kuitenkin sit oma.

Joku kyseli eri toimintojen vilkastumisesta ja huomaan että käyn tosi usein vessassa, ehkäpä rakko ei enään tyhjene kunnolla ja siksi joutuu ravaamaan. Ja löysä vatsa on kyllä ollut merkki lähestyvästä synnytyksestä.

Eilen istuin kahvilassa ja eräs vanhempi rouva tuli luokseni, tarttui olkapäähäni ja sanoi: Vanha kansa aina sanoo että äidin naamasta näkee koska lähtö on lähellä ja sulla ei enään kauaa kestä! ;)
Liekö rouvan nenän leventyminen ja A.Jolien huulilla jotain osuutta tähän kommenttiin??!! Mutta kyllä kasvot on jännästi turvoksissa. : /

Mutta tsemppiä lopuille kärvistelijöille, muutamilla kuullostaa aika lupaavilta oireet jo.

TätiUuu ja neiti "epäilen että toimitus viivästyy" 39+1
 
Moikka ja onnea taas kaikille vauvansa ulkoistaneille!=) MoonVaan näyttää aloittaneen vauvallaan heti kiinteät, niin herkullinen leipä oli vauvan nenun edessä odottamassa haukkua;)

Täällä huomenna 37 täynnä ja mitään tuntemuksia ei ole tosin eipä ole ollut aiemmistakaan. Eilen haravoin monta tuntia ja toki maha oli suurimma osan ajasta supistuksissa, mutta kipeitä supistuksia ei saa aikaiseksi mulle. Myöskään seks i ei vaikuta mitenkään, vaikka edellisen synnytyksen se sai lopulta käyntiin. En uskokaan sen auttavan, ennen kuin paikat ovat osittain jo kypsät. Tarkoitan, että kiinni olevia paikkoja se ei saa aukeamaan, mutta osittain kypsän kohdunkaulan tilanteen voi saada vauhditettua asioita. Mun mielipide.

Jaa-a, eikai ihmeitä...verhoja taidan lähteä tilaamaan jostain nettikaupasta.

Maija
 
Maija ja pojjaaat; tuollaisia leipiä saa sairaalasta ;) Hyvät ruoat onki, ainaki Tyksissä !

Mä tekasin Britakakun ja sit miehen vanhemmat ja isovanhemmat tuli kyläilemään. tässä illasta kävi vielä oma veli ja sen tyttöystävä =)
Vauva nukkuu ja syö, pian nukun myös minä omassa sängyssä! -voiko parempaa enää olla!

Moon ja pikku Sanni 2vrk
 
Voi eikä.. Just kun valitin tuosta mun painosta ja vauvan painosta niin tein sit rieskarullia kun rupes nin himottaan :D Täytteeks tuli raejuustoa, ruohosipulituorejuustoa, kurkkua, kanasuikaleita ja salaatinlehtiä... Nam :heart: :p

No joo oon käyny tänään muutaman kilometrin kävelylenkillä ja siivonnu, että eiköhän se hyväksytä :D
 
nuu
Onnea kovasti kaikille murusten saaneille!!!:flower::flower:

Kaipailen jo itsekken vauvantuoksuista kotia:heart: Mutta niin paljon olisi kaikenlaista puuhaakin vielä hoidettavana että ei kai auta olla kuin kärsivällinen (.) ei kyllä kuulu yhtikäs mitään uutta tai kertomisen arvoista :D

nuu & mussukka rv 37+5
 
Onnittelut kaikille vauvautuneille :)

Täällä kärvistellään todella huonojen öiden kanssa ( kaksi viikkoa jo kestäneet ), supistaa tunnin kaksi ihan säännöllisesti, mutta ei niin lujasti että viitsisi hälyttää apua 40 km päästä ja sitten vielä ajaa 40 km sairaalaan. Aamuyöstä lopahtaa ja tämä kahden lapsen äiti alkaa oleen jo aika väsynyt.
Pojat syntyneet 39+3 ja 39+2 ja masukki nyt 39+5 joten eipä se aina sitä kerro, että aikasessa kaikki syntyy...
Alkaa henkinen kestäminen oleen aika tapissa, kun ei öitä saa nukuttua, joten laittakaapas niitä suppareita tännepäin tai viekää nämä veemäiset muualle kiusaamaan.

Op ja Arvo 39+5
 
Huomenta. mulla taitaa olla tämän ryhmän kaikkein muhkein painonnousu, eilen neuvolassa +2380g eikä aikaa viime käynnistä ollut kuin 5 pv!!! Olin kyllä syönyt jokunen aika sitten oikein ruoan, yleensä mulla käynnit on ollutkin aamulla. No, turvotusta on ja on, ei häivy yön aikana ollenkaan. Ja tämän lisäksi verenpaineet huiteli jossain taivaan yläpuolella, 177/104 ja 167/101. Pissan prot +-. Kotimittaukset olleet hyviä joten ei eilen vielä varannut aikaa äitipolilta. Meen nyt aamulla taas neuvolaan. Eilisen päivän mittailin verenpaineita ja join vettä. Tule koko vesi jo korvista ulos! Että sellaista. Kyllä tämä heitti mielen eilen hiukan matalaksi. Mä oon niin odottanut synnytystä että tapahtuisi, olo oli eilen sellainen että vois alkaakin ihan muutaman päivän sisällä. Eilen aamulla tuli varmaan limatulppaa. Tänään aamulla alapaineet koholla.

MoonVaan; ihana pikkuinen!
Onnea kaikille muillekin!

tänään 39+0 (tulis jo...):heart:
 
Onnittelut kaikille vauvansa saaneille! Jännitys alkaa nousemaan, kun lueskelee teidän synnytyskertomuksia!

Baby10, täällä on myös ongelmia paineiden kanssa. Koko raskauden ajan tähän asti mulla on ollu 105/60 kunnes viime viikolla paineet pompsahti sinne yli 140/93 toistuvasti ja protskut meni yhdelle plussalle. Nyt sitten oon juossu kontrolleissa lähes päivittäin. Mitäköhän näillä viikoilla tapahtuu, jos joutuu menemään sisälle sairaalaan tän takia?

Innostuin eilen tilaamaan doomoon buddy imetystyynyn :snotty: Oon tähän saakka pitäny imerystyynyjä turhakkeena, kunnes ystäni kehui sellaisen maasta taivaaseen ja sanoi että se ehkäisee hartiakipuja ihan oikeesti... No nytpä on sit tännekkin tulossa sellainen. Onko teillä muilla kokemusta imetystyynyistä?


Lumia + Toukka 37+4
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on ollu paineet neuvolassa tota luokkaa mitä sulla on nyt tällä hetkelllä, kotona on ollu tuollaisia mitä sullakin tähän asti, ehkä hiukan enemmän mutta ei paljoa.
Tänään oli 163/103 ja prot +. Mä lähden äitipolille käymään ja ehkä ottavat sisälle. Ollaan kuitenkin hyvillä viikoilla. Kai ne seuraavat ja sit ehkä aletaan käynnisteleen, jos tilanne menee sellaiseksi. Toivon kuitenkin ettei alettais..
No, menen pakkaan vielä viimeiset tavarat ja sit menoks. Katotaan miten käy!
 
Onnea uusille vauvautuneille!! :flower:

lumia82: Itellä ei kokemusta, ainakaan vielä, imetystyynystä, kun ekaa vasta odotellaan. Kaverilla sellanen oli ja tykkäs kyl. :) En oo viel hommannu ite, mut nopeestihan tuollasen kaupasta kipasee, jos tarve yllättää. Meinasin ekaks yrittää ihan perustyynyillä, saas nähä mitä siitä tulee ;) :O

Taidan oikeesti päästä sinne työpaikan pikkujouluihin, jotka on perjantaina! Ihan puoliks vitsillä sinne ilmoittauduin ja aattelin, etten varmasti oo enää yhtenä kappaleena, mut toisin näköjään käy... :O Kolme päivää enää pippaloihin, eikä mitään oloja. Iltasin vähän harkkasuppareita tulee, mut ei oo yhtään kipeitä ees. Pääseepähän sinne herkuttelemaan :p

Ritu ja pomppiainen 40+3
 
Huomenta !

Täällä ihanan hyvin nukuttu yö takana ! Vauvaa piti herätellä syömään klo 02 ja 06 .. ja nukkuminen vaan jatkuu! Tuolla iskän kans pötköttävät vierekkäin :heart:

MaidonNoususta: Auttakees vähän.. Eilen pvllä nousi maito ja aattelinkin et näinkö helposti tää kävi.. Kunnes yöllä ensimmäiseen imetykseen herätessä huomasinkin et Tissit on niin täynnä ku olla ja vaan voi, pinkeet, kipeet ja SUURET, melkeen oikee henkee ahdistaa ;) (normaalistiki D koko)
ELI, Mitä ootte tehny ku maito on nousu? Kärvistelly vaan ja jatkanu imettämistä vauvan tahtisesti? Vai oletteko pumpanneet?
Esikoisesta mä pumppasin, mut sit kävikin kummasti niin et alusta asti sain myös antaa iltaisin hiukan korviketta.. Nyt en tahtois lähtee korvike rumpaan ollenkaan vaan oma tuotanto saa riittää !! Jostain tuolta jo luin, että ei maito voi tisseihin määräänsä enempää nousta ja tän "paineen" pitäs sit muutamassa päivässä rauhoittuu. Pahimpaan jomotukseen voi ottaa särkylääkettä? Toiminko siis niin?

Mä vein esikoisen Tarhaan (ku se väkisin sinne halusi) ja Mies lähtee tuosta kans pian töihin..
Arjessa kiinni siis taas =)

Pakko kertoo, et sillo ku vauva lauantai iltana synty ni miehellä oli yövuoro klo 23-04 ja sairaalaan lähdettiin lähinnä siitäkin syystä et saadaan varmuus alapään tilanteeseen ja siihen et peruuko se vuoron vai mitä tehdään? No sairaalas sitte ku olin heti se 8cm auki ja klo 20.00 ni sanoin miehelle et vaiks se vauva lähtis nyt syntyy ni et sä töihin ennätä.. (esikoisen ponnistusvaihe oli 1,5h ja töihin matkaa 30km) ja Mieheni peru vuoron. Siitä puolen tunnin päästä hän soittiki takas ja sano et vauva syntyny, tuunki töihin ;)
Kätilö oli vähän ihmeissään, et töihinkö pitää lähteä ni Mieheni tuumas siihen vaan et "eikö näitä vauvoja ruukata ruokatunnilla tehä" =D
(Miehelläni on sivubisneksenä järjestyksenvalvonta firma ja siksi oli siis akuutti tietää että mennäkkö vai jäädäkö et saa jonku toisen hommattu tilalle ...)

Mukavaa päivää kaikille !! =)

Moon ja Pikkunen 3vrk
 
Mulla nousi maitoa ihan tuskaisen paljon ku esikoinen syntyi, ja tissit oli ku kiveä, eikä poika saanut niistä kunnon imuotetta. Tyksin kätilö neuvoi mua käsillä lypsämään maitoa pois, ja toki sen maidon voi kerätä talteen. Hän nimenomaan neuvoi tuohon käsillälypsämiseen. Ei sitä tarvi kovin paljoa lypsää niin olo jo helpottaa ja vauva saa imuotteen.

*muoks*
Niin ja siis tosiaan laitoksella lypsin parina päivänä, ja sitten ei enää ollut tarvetta. Täysimetys onnistui hyvin, kiinteät aloitettiin joskus 5 kuukauden tienoilla ja 8,5-kuisena poika sai tissistä tarpeeksensa. Pumppaaminen ei multa jostain syystä koskaan onnistunut, yritin useammalla koneella ja vaikka istuin siinä kolme varttia niin tippaakaan ei herunut. Silti maitoa nousi justiinsa sopiva määrä pojan tarpeisiin. (..Ja meidän poika oli TUHTI :D) Meillä imetyksen alkua hankaloitti myös pojan kireä kielijänne ja mun sisäänpäinkääntyneet nännit.
 
Viimeksi muokattu:
MoonVaan: Kannattaa lypsää, jos rinnat ovat täynnä. Lisäksi siihen turvotukseen auttaa keräkaalin lehdet. Irroita kaalista lehti. Jos on kovin kovia ruotoja, niin leikkaa ohuemmaksi. Huuhdo se lehti ja laita liivin sisään. Vaihda lehti tarvittaessa. Kyseisen neuvon sain aikoinaan LKS:ssä.
 
Mulla on taas korvakäytäväntulehdus... Siis niin kipee korva etten ees nukuttua saanu ennenku aamuyöstä kävin nappaa panacodin. Ei auta panadolit eikä muut. Ihan leukaaki särkee vasemmalta puolelta.
Korvatippoja mulla ois (ollu siis sama tulehus nyt.. hmm 3-4 kertaa raskauden aikana? Ja ennen sitä ei ollenkaan) mutta niissä lukee että saa käyttää vaan kuukauden verran avaamisen jälkeen! Kyllä ottaa päähän. Ei yhtää kiinnostais lähtee mihinkään lääkäriin jonottamaan ja antaa kenenkää ylensäkään edes koskea tähän kipeeseen korvaan, mutta kai se on pakko soitella sinne kohta... :(
 
Hei!
Olen vain taustalla lukenut ketjua mutta nyt ajattelin avata sanaisen arkkuni:)
olen itse kätilö, odotan kolmatta lasta. RV 39+0.
MOON VAAN: kysyit täysien rintojen hoidosta ja useat ehdottivat sulle lypsäämistä. Itse en sitä suosittele. Lypsääminen viestittää aivoillesi tuottamaan vain lisää maitoa. Perussääntö on se, että imettämisen jälkeen rinnoille laitetaan jotain kylmää laskemaan turvotusta. Tämän asian ajaa esiim. kylmät kaalinlehdet tai rahkakääreet (jääkaappikylmää maitorahkaa kunnon kerros molemmille rinnoille, elmukelmu päälle ja pari tuntia saa vaikuttaa). Sitten lämpimään suihkuun, jossa voit hieroa rintoja nänniä kohden ja vähän lypsää enimpiä pois. Sitten vauva rinnalle. Kylmä siis vähentää turvotusta ja lämmin saa maidon aina herumaan paremmin. Voit myös esim. laittaa imetyksen ajaksi lämmintä kaurapussia, pyyhettä tms. rinnalle. Tärkeintä on että rinta tyhjenisi kunnolla. Tilanne saattaa olla pari päivää tosi vaikea ja rinnat kipeät mutta rauhoittuvat yleensä kyllä hyvin. Ennemmin suosin siis käsin lypsyä kuin koneellista. Mutta jos on pakko lypsää koneella niin sitten lypsää.
mitään pahkuroita rintoihin ei hirveesti saisi jäädä koska ne edesauttaa rintatulehduksen syntyä.
Toivottavasti sait jotain vastausta kysymykseesi.
 

Yhteistyössä