Marraskuun muruset *MEIDÄN KUU!* <3

Noita synnytyskertomuksia on kyllä kiva lukea.:) Vaikka eihän se varsinaisesti kellään varmaan mikään miellyttävä kokemus ole mut vähän tietää mitä on ehkä tulossa.

Vauvaa ei oo täälläkään näkynyt. Toissaillan säännöllisistä pitkään jatkuneista suppareista ei oo enää tietoakaan. Ihan jotain satunnaisia tulee välillä ja vuotoa on aika järkyttävät määrät välillä.. Mutta kun ei niin ei. Nyt kun laskettu aikakin meni niin en enää oikeen tiedä, mitä päivää tässä seuraavaks odottais. Pitää varmaan kohta ottaa kaikki konstit käyttöön, jos vaikka siivouksella sais jotain vauhtia tähän hommaan.:D Sauna on vielä pitkään remontissa ja remontin takia se viimenenkin ässä jää aika vähälle..:D

Neuvolassa kävin eilen ja sielläkin terveydenhoitaja lupaili et on hyvin laskeutunut ja vaikuttais tuloillaan olevan. Verenpaineet oli hieman koholla, mutta muuten ei mitään erikoista.

Että tsemppiä vaan odotteluun muillekin lasketun ajan ohittaneille..:whistle:


Elina ja vauva 40+1
 
Ritu minä sain neuvolasta tuon ohjevihkon sekä sen lisäksi vielä sen A4 paperin, jossa oli tuo ohjeistus. Luultavasti minäkin soittelen saliin sitten ja kysyn vinkkejä. Mulla kuitenkin sairaalaan matkaa melkein 80km joten saa nähdä mitä suosittelevat. Sulla onkin jo lähtö varmaan lähempänä, itse alan totutella ajatukseen että menee joulukuun puolelle vaikka joka päivä supistelee ;)
 
Onnittelut vauvoista HattiVatti1986, Neppulainen, Liirah ja H3idi! :flower::heart:

Kiitos synnytyskertomuksista Neppulainen, Suhveli ja H3idi! H3idillä oli kyllä aikamoinen synnytyskokemus, mutta hyvä kun nyt on kaikki hyvin!

Liirah, kiva kun tulit kertomaan kuulumisia. Täällä niitä onkin jo odoteltu kovasti. Toivottavasti poika pääsisi pian kotiin!

LilliMennikäiselle onnea uuteen kotiin! :flower:

Vaimo85, hyvä kun seuraavat tuota lapsivettä. Mulla oli se tosi vähissä molemmissa edellisissä synnytyksissä ja käynnistyksen syynä. Yhtään vettä ei tullut ulos kun kalvot puhkaistiin kummankaan kohdalla. Kuopuksen kohdalla lääkäri oikein tokaisi siinä sektioleikkauksen aikana, että oho täällä onkin paljon vähemmän vettä kun luultiin. (Ultralla oli aamulla katsottu lapsiveden määrä, jota sitten todellisuudessa olikin paljon vähemmän > lapsi oli ihan vihreässä puurossa kun oli kakannut lapsiveteen).

Crocus76, mulla puutuu kyllä paikat aina välillä. Autossa istuessa mulla puutuu herkästi oikean jalan varpaat. Nukkuessa puutuu kädet, viimeksi viime yönä oli oikea käsi aivan puutunut, vaikken ollut sen päällä nukkunutkaan. Kaipa nämäkin asiat kuuluvat raskauteen.

Sokeripalalla oli kyllä hyvä uni, ei voi muuta sanoa! ;)

Alexsandria, ei siitä haittaakaan ole, että soitat. Tulehdusriskihän on aina olemassa jos kalvoissa on reikä, joten senkin vuoksi olisi varmaan hyvä ottaa varman päälle.

Mulla tuli sitten eilen supistus, joka kesti noin minuutin ja sai kauhean paineentunteen aikaan tuonne kohdunsuulle ja maha oli aivan kivikova. Näitä tällaisia supistuksia on tullut silloin tällöin, mutta noin kauaa ne eivät ole yleensä kestäneet. Ehkäpä mullakin tässä kolmannessa raskaudessa kohtu on jo "hiffannut" mitä sen kuuluisi tehdä kun aiemmin ei ole tällaisia supistuksia mulla ollut. Muuten ei mitään merkkejä täälläkään. Täällä mennään vaan liitoskipujen yms. kourissa ja lasketaan päiviä synnytykseen. Onneksi niiden laskemiseen riittää jo yksi käsi. =)

Katja-75 ja PikkuNeiti rv 39+1



 
Jaahas, taas on vauvoja tullut maailmaan :) onnea paljon :flower:

Huh, eilinen päivä oli ihan hirvee. Oksensin monta kertaa, mitään en voinu syyä enkä juua tai tuli saman tien ulos.... Päätä särki ihan törkeesti ja tää korvakäytäväntulehus oli niin kipeä että huhhuh...
Ajattelin eka ettei kai oo raskausmyrkytys, kun oksetti ja päätä särki ja verenpainekin vähän korkea ja kävin synnärillä sitten tarkistamassa että ei ollut proteiinia... ei ollut, joten luultavasti siis mahatauti vaan oli.
Nyt ei oo huono olo mutta en oo uskaltanu syödä mitään vielä... Pitäis vissiin yrittää, taitaa olla vähän nestehukkaa tulossa kun 4kg oli lähtenyt yhessä päivässä painoa ja eilen siinä pissanäytteessä oli ketoaineet ++. Eli ehkä vois jotain koittaa syödä... Mua vaan pelottaa että tulee taas huono olo kun oon niin oksennuskammonen ..... :x

Sori taas vähän omaanapaa vaan :D
37+3
 
Ihanaa, vauva toisensa jälkeen putkahtelee päivän valoon =)

oikein kovasti onnea kaikille vauvautuneille :flower:

Meillä menee vauva-arki jo aika mukavasti ja ainoa mikä harmittaa on se, että kävi kuten arvelinkin... tupakka maistuu taas :( En kyllä ole polttanut kuin 2-3 päivässä mutta siitä se taas lähtee..

piprane ema ja Lotta 1vko
 
Kultapossu Ootko aiemmin syönyt panacodeja? Just viime viikolla mun äiti oksensi ja paskansi monta päivää kun sille oli selkäkipuun määrätty panacodia, ei siis vatsa kestänyt niitä!? Koitahan jaksaa! Täällä hammassärky helpottanut antibioottien myötä, thank god!

piprane ema
Mä olen 100% varma, että alan pikkuhiljaa myös palaamaan röökimuijaksi synnytyksen jälkeen. Mulla ekat pari kk menee aina ihan ok kun imetän niin tiheästi etten viitsi polttaa, sitten kun tulee pidempiä syöttövälejä niin alan lipsumaan, oikein odotan, että vauva menee nukkumaan että äiskä pääsee röökille...Ainiin, meillekin tulossa Lotta-tyttö jos en ole aiemmin maininnut:wave:

Neuvolassa käyty:

Paineet 119/80
Painoa 770g/viikko, kohta 18kg yhteensä
sykkeet 130
Painoarvio tänään 3,5kg
pää lantiokuopassa, ei kiinnittynyt
Sf 38
Mä sain ohjeeksi kun pää ei ole kiinnittynyt, että jos vedet menee niin makuulle ja soitto sairaalaan. Kysyvät lapsiveden väristä jne. Tavoitteena siis, että vauvan pää ehtisi "tukkia" kohdunsuun ettei napanuora pääsee väliin, voi jäädä osittainkin puristuksiin pään ja kohdunsuun väliin. Ja että voi toki liikkua ja autolla mennä sairaalaan esim. puolimakuulla, mutta suositeltavaa olisi ettei kamalasti liikkuisi ja mieluusti olisi makuulla kunnes pää kiinnittynyt.

Maija rv 37+1
 
Maija ja poijjaat : aijaa :eek: Mä oon joskus keväällä niitä syönyt, mutta sillon tosiaan otin vaan ehkä 2 päivässä... Nyt olin edellisenä iltana ottanut 2 ennen nukkumaanmenoa ja yhden yöllä, ja sitten yhden aamupäivällä. Että hyvin mahdollista kyllä...
Ja kuumetta kun mulla ei ollut ollenkaan, muuta kun joku 37,2. Ja yleensä mahataudissa mulle tulee vähintään 38 astetta. Eli saattaapa hyvinkin johtua noista panacodeista sitte... Onneks korvakin on nyt sen verran parempi että pärjään ilman niitä :)
 
Onnitteluja vauvan saaneille sylintäydeltä :flower:

SW oli kyselly tuosta imettämisestä. Mä kans suosittelen imettämään päivällä useammin ku kolmen tunnin välein.Kun mun tietääkseen sitä maitoo alkaa tulee enemmän mitä enemmän vauva on rinnalla. Mä olen välillä tehnyt niin et syötän vauvan ennen vaipan vaihdon.Otan vaipan vaihdon jälkeen uudelleen rinnalle hetkeksi ja sen jälkeen vasta pulloo. Silloin ku on tuntunu et maitoo tulee liian vähän.

Meidän tyttö on muutenkin niin tissin perään et roikkuis siinä koko ajan.Oli pakko antaa tutti ku huutelee tissiä muuten koko yön ja viittoo suutaan.Toinen on ku nalle puh.Pieni makupala mielessä koko ajan :)

Mut mä kanssa tarvitsisin vinkkiä noissa syömis jutuissa.Meille sanottiin sairaalassa et vauvan pitää syödä kolmen tunnin välein rd:n takii. Tietääkö kukaan kuin kauan pitää tuosta kolmesta tunnista pitää kiinni?

Meillekkin vissiin tulee Lotta tyttö..Anna-Lotta.Tai siis ei se nyt ihan varmaa ole kun noi nimi asiat vaihtuu näköjään joka viikko.Tää on jo varmaan kolmas nimi mitä vakavasti harkitaan.Aina on joku joka ei meidän ehdotuksesta tykkää (siis vauvan sisarus) mut tätä nimee ei ole vielä kukaan vastustanut :)

Sinstu ja Anna-Lotta 12vrk
 
sokeripala ja sintsu - Voisin imettääkkin useammin, mutta vauva oikeasti nukkuu sen kolme tuntia syöttöjen välillä, johtuisiko siitä että on niin pieni vielä? Säälittää jo kolmen tunnin välein herättää toinen syvästä unesta. Joudutaan aina ensin vaihtamaan vaippa, että saadaan baby hereille. Todella harvoin herää itse nälkäänsä, ehkä kerran päivässä enintään. Herätessään on kuitenkin todella pirteä ja saattaa valvoa joskus melkein kaksi tuntiakin ennen kun nukahtaa uudelleen.

Neuvolasta sanottiin että nyt kannattaa keskittyä vain siihen että paino saadaan nousemaan ja sen maagisen kolmen kilon rajan ylityksen jälkeen voi keskittyä imetystekniikoihin. Kaveri ehdotti "imetyspäivää" jolloin makailisin vaan koko päivän vauvan kanssa ja laittaisin tissin suuhun kun inahtaakin :D Voisikohan sellaisesta olla apua.. :confused:

Paljon onnea vauvautuneille ja tsemppiä vielä mahan kanssa kitkuutteleville :kiss:

Silent ja neiti 2 vk
 
Pakko tulla tänne valittamaan ,kun on pinna taas niin tiukalla :ashamed: Päivät ja yöt on yhtä kärsimystä lonkka- ja liitoskipujen kanssa ja mitään ei enää voi tehdä, kun aina sattuu johonkin. Neuvolassa eilen hoitaja ihmetteli, miksei kaveri ole vielä tullut ulos, kun on pari viikkoa jo roikkunut tuolla alhaalla ihan lähtökuopissa. Lupasi onneksi laittaa ensi viikolla heti kun 40 viikkoa tulee täyteen lähetteen Taysiin, jos kutsuisivat vaikka tarkistuskäynnille ajoissa. Kaikkea on kokeiltu, että tämä synnytys jotenkin alkaisi: on siivottu nurkat, pesty ikkunat ja sauna ja harrastettu seksiä ja shoppailtu. Eilen tein lumityötkin ja mitään ei tapahdu. Auttaisikohan sellaiset itkupotkuraivarit, näissä fiiliksissä se olisi helppo järjestää :whistle: Tästä päivästä alkaen olen päättänyt ottaa vaan rennosti, kunnes lapsi on pihalla. Nyt riittää kaikenmaailman sählääminen ja hikihatussa touhuaminen...

Täältä lähtee sydämestä onnittelut kaikille, jotka jo vauvansa ovat saaneet :heart:
 
Pikaseen vielä imetyksestä: Kannattaa tosiaan imettää mahdollisimman usein, ja mahdollisimman rennosti. MÄ en esim. oikein koskaan oppinut imettämään istuvaltani, kun mulla on jännitysniska ja se meni ihan lukkoon jos imetin istuvassa asennossa. Mulle paras asento oli makuultaan. Kannattaa kokeilla kaikkia eri imetys-asentoja, ja se jossa pystyy itse rentoutumaan on paras.
 
Onnea kaikille vauvan saaneille! =)

Tässä olisi mun synnytystarinaa viimein.

Aamulla hampaiden pesun yhteydessä aloin yökkiä ihan kunnolla ja sappinesteet oksensin kivojen kramppien kera pihalle. Se vissiin sitten aiheutti vesien menon, koska en ehtinyt vessasta kävellä kuin keittiöön, kun lorahti ekan kerran. Kello oli 7.30, satuin vilkaisemaan mikron kelloa. Siinä sitten soittelin synnärille ja siellä sanoi, ettei tarvii vielä lähteä. Supistuksia alkoi kuitenkin tulla siihen malliin, että kymmenen korvilla soitin naapuriin ja ilmoitin kuopuksen viemisestä sinne. Oltiin siis sovittu etukäteen tuo. Klo 10.37 mut on sairaalaan merkattu sisään. Siinä vaiheessa kohdunsuu oli 3cm auki. Alkuun pärjäsin kuumavesipullon kera, mutta 12.30 aikaan otettiin ilokaasu mukaan. Siinä vaiheessa kätilö myös kyseli puudutustoiveita ja päädyttiin yhdessä epiduraaliin. Se tultiin laittamaan 13.30 aikaan ja siinä vaiheessa olin yhä vaan 3cm auki. Puudutus helpotti nopeasti ja teki sen, minkä ennenkin. Tunnissa avauduin loput 7cm ja 14.30 aikaan päästiin ponnistuspuuhiin. 14 minuuttia ja tyttö syntyi.

Tuo oli kyllä ehdottomasti miellyttävin mun synnytyksistä. Avautumisvaihe meni vähän kuin ohi, en ollut kovinkaan kipeä missään vaiheessa. Supistukset tuli ihan eri tavalla kuin aiemmissa eli ei tauotta. Oli ihanaa kokea myös se, että välissä pystyi keräämään voimia seuraavaan. Oli uutta mulle. Jos laskee vesien menosta niin kesto oli 7h 15min. Yllätti siis tuossakin asiassa.

aletheia ja mini 6 vrk
 
Onneksi olkoon nyyttinsä saaneille! :flower:

Maija ja piprane ema, kylläpä mäkin oon jo aikalailla varma, että alkaa synnytyksen jälkeen taas maistua rööki... :ashamed: Jos imetys onnistuu hyvin ja on tiheätahtista, niin sitten menee varmasti jonkun aikaa vielä ilman, mutta kyllä se sieltä tulee. Olis ihana jättää pois koko tapa, mutta minkä sitä itselleen voi. Itsekurista tietoakaan! Puoliskokin polttaa, niin sitä tupakkaa on aina kotona.

Viime yönä heräilin joihinki ihan erilaisiin kipuihin, kun mitä on aiemmin ollut. En osaa sanoa, oliko supistuksia vai ei, kun olin ihan pihalla ja puoliunessa tajusin vain, että sattuu. Vauva-aiheista untakin tuli taas nähtyä, yllättäen mun pelkoni imetyksestä nostaa taas päätänsä ja unessa ei onnistunut sitten niin millään. Neuvolan terkkarillekkin sanoin, että oon varmaan ihan kummallinen, kun en vieläkään jännitä synnytystä mutta imetys pelottaa niiin p*rkeleesti. :)

Onneksi tänne ei ole vielä alkanut tulemaan kyselyitä, että joko joko! Onhan tässä nyt vielä vähän yli viikko laskettuun, mutta mitä esim. äitiäni tunnen, niin sen tekisi jo varmaan mieli tunnin välein soittaa, että tuntuuko mitään... Avokillekkin jo sanoin, että jos mentäisiin sitten vaan kaikessa hiljaisuudessa synnyttämään, eikä kerrottaisi kenellekkään ennenkä neiti on maailmassa! :rolleyes:

Daewen ja Tyyppitär 38+4
 
Onnea lisääntyneille! :flower:
Aamupäivästä pulkkailtiin kauppaan tytön kans ja oliki sit vähä liukkaampaa ku olin aatellu niin kaaduin, ja vielä kahesti! henkeä sai jäädä haukkomaan kun kävi nii kipeetä. Onneks sain käsillä ja polvilla otettua vastaan. Sattu sopivasti ku mulla oli sit lääkärineuvola varattuna. Kaikki kuitenkin ok :) Nyt panadolia ja lepoa nii pitäs vähä hellittää särky. Alakerrassa oli sentään jotain edistystä tapahtunu, kun oli pehmentyny ja lyhentyny paikat.
Nyt siis päikkäreille...

ziziz ja asukki 38+5
 
No voihan sun, onnea taas kaikille vauvautuneille, kyllä teitä putkahtelee koko ajan :) :flower: !

Hui, onneksi ei sulle ziziz käyny pahemmin, kauheaa vielä näin loppumetreillä kaatua noin!

( . ) Täällä vaan kadehtien luetaan muiden synnytystarinoita ja vauvauutisia. Eilen oli neuvola ja siellä ihan normaalilla mallilla asiat. Paineet hyvät 116/66, pissa puhdas, sf-mitta 34,5 eli edelleen yläkäyrän tuntumassa, painoa tullut noin 400g lisää eli nyt mennään 60,7 kg, kokonaisuudessaan tullut raskauden alusta vähän vajaa 10 kiloa lisää. Sydänäänet 140-145 ja tasaiset, vauva edelleen rt:ssä selkä mun oikeaa kylkeä vasten. Kaikki ihan entisellä mallillaan siis.

Liikkuminen tekee kipeää vaihtelevasti, mut etenkin iltaisin käy kovasti paikkoihin, jos päivän on ollut liikenteessä. Eilen taisin bongailla vähän limatulppaa, tuli sellaista keltavihreää limaa valkovuodon joukossa pieninä nokareina illalla, ei haissut milleen eikä mitään kutinaoireita tms. ole, joten tuskin on mitään tulehdustakaan. Eikä ole eilisillan jälkeen taas tullutkaan ollenkaan. Suppareita tuli kanssa eilen illalla taas vähän enemmän, osa kipeitä, osa vaan kovetteluita. Saas nähdä milloin vauva päättää syntyä, tuskin nyt kuitenkaan ihan heti.

Olin eilen vielä perhevalmennuksen synnytyskerralla ja ainakin meille sanottiin, että vesien mentyä ambulanssi pitää kutsua vaan jos vauva on tiettävästi perätilassa, koska silloin se napanuoran esiinluiskahtamisen vaara on olemassa. Ainakaan sen kätilön mukaan tätä vaaraa ei ole jos vauva rt:ssä. Eli ainakaan täällä Helsingissä (luulis noilla neuvoloilla olevan samat ohjeet pääkaupunkiseudulla) ei ohjeisteta ambulanssiin tai kyljellään matkusteluun jos vauva ihan normaalissa tarjonnassa, vaikka lapsivedet menisikin.

Eipä kummempia tällä kertaa, minullekin tuollainen Sokeripalan unen tyyppinen synnytys, kiitos! :D

Siilinlapsi ja öttis 38+0 POKS!
 
onnittelut kaikille vauvaantuneille :flower:
onko vauveleille kenties perustettu jo omaa ryhmää jonnekin??
olisi kiva jutskailla jatkossakin..

meillä neiti nyt 9 vrk vanha ja kaikki on sujunut loistavasti, nuo yövalvomiset on kyllä ylirankkoja, muuten kaikki sujuu! viime yönä onneksi saatiin jo nukuttua kolme reilun kahden tunnin pätkää ja se tuntui ruhtinaalliselta. th kävi kotikäynnillä ja tyttösen paino oli 8 vrk ikään mennessä jo yli syntymäpainon, joten saadaan alkaa ulkoilla, jee :) ja oon ilonen että omilla maidoilla ollaan menty, ainoo vaan että tarttee hommaa maidonkerääjä kun aina imettäessä toisestakin heruu, rasittavaa..!

Josefiina ja tyttö 9 vrk
 
Imettäminen on vaativaa hommaa. Ihanuudellaan ja haastavuudellaan kyllä saattaa yllättää. Mutta usein, ei aina, se kyllä palkitsee.
Tuo 3 h välein syöttäminen on aika ristiriitaista hommaa. Se alkuun ihan aiheellista pikkuisten kohdalla (tai sokerivauvojen), mutta itse olen sitä mieltä että saattaa joissain tapauksissa haitata vauvan omaa halua rinnalle ja syömiseen. Kun vauvan herättää tarkasti 3 h välein sikeästä unesta, ottaa rinnalle lähes nukkuvana niin kukapa siinä jaksaa tehokkaasti syödä. Tämä aiheuttaa sen että syömisessä menee aikaa kauan, rinta ei saa tarpeeksi tehokasta ärsytystä maidonnousua ajatellen ja sitten toinen täytyy vielä pumpata tuttipullosta täyteen maitoa. Ja unet taas jatkuu. Eli tavallaan vauva ei opi itse vaatimaan ruokaa kun on täynnä koko ajan.
Mä kehottaisin joskus antamaan vauvan nukkumaan omaan tahtiin ja katsomaan syökö paremmin kun saa herätä itsekseen ja on silloin oikeasti nälkäinen. Näin ollen todennäköisesti syö reippaammin ja maitoa alkaa tulemaan paremmin ja pulloista päästään eroon. Ymmärrättekö pointtini? Mielestäni neuvolassa monesti liikaa tuijotetaan käyriä ja painonnousua eikä kannusteta vanhempia lapsentahtiseen imetykseen ja luottamiseen omiin vaistoihin mitä tulee vauvan liittyvissä asioissa.
Mulla itsellä ensimmäinen lapsi oli 2,5 kilonen ja minä annoin hänen lopulta nukkua omaan tahtiinsa. Saattoi nukkua 5 h pätkiä päivisin ja sitten syödä hirveällä tarmolla todella hyvin. Ja kasvoi omassa tahdissaan rintamaidolla vallan mainiosti.
Toki näitä mun neuvoja ei voi yleistää. On vauvoja jotka tarvitsevat oikeasti ruokaa tiheästi mutta yleensä nämä vauvat eivät ole kotona kasvamassa vaan sairaalassa.

Moni kysyi miten maidonnousua voisi lisätä. Tosiaan rintaa voi tarjota alkuun aina kun toinen sitä haluaa. Ja sitten voi pitää sellasia ihokontaktihetkiä vauvan kanssa. Työssäni olen huiomannut miten vähän äidit tietävät ihokontaktin merkityksestä vauvalle. Eli voi joskus ottaa vauvan vaippasilleen ihokontaktiin sun ihoa vasten. Vaikka nukkua niin tai vaan olla lähekkäin. Tämä on hyvä keino myös silloin jos vauva on laiska rinnalla. eli imettää "nakuna". Monet kantaa myös hetkittäin kantoliinassa ihoa vasten. Kannattaa kokeilla:)

Siinä taas imetysohjaajan paatosta. Sanokaa vain jos ärsyttää, voin lopettaakin:) mutta olen ajoittan vain niin surullinen siitä miten imetys tyssää äidiellä siihen etteivät saa asiallista ohjausta ja tukea. Yleisimmin avuksi tarjotaan neuvoloissa ym. aina lisämaidon antoa kun vaihtoehtoja olisi paljon muutakin mitä voisi yrittää ennen lisämaidon antoa. Jos siis äidillä halu täysimetykseen.
Joo, ei mulla muuta:)
Ihania vauva-aikaa teille kaikille jotka jo synnyttäneet ja tsemiä meille jotka edelleeen odotamme, odotamme ja odotamme.
 
No voi hip hei...täällä 40+0. Ja kyllä on ruvennut selkää juilimaan....:p Jos olis kohta mun vuoro! Mut eipä tänne muuta ihmeellistä, kuin meinaan mennä film towniin hakee namui ja leffan.

Smile Mä olen kyllä täysin samaa mieltä, että imetyksen ohjaus on todella puutteellista, ainakin synnyttäneiden osastolla. Mullekin esikoisesta koko ajan jankattiin, että vauvan imuote oli väärä, koska mä makasin väärässä asennossa. Ja sit mua väänneltiin "linkkuasentoihin" sun muihin. Sit vasta kun oma terkka tuli kotikäynnille, niin hän opetti, että imettää voi vaikka päällään seisoen, jos tarpeellista, mutta tissi täytyy saada vauvan suuhun nännipihaa myöten. Näytti sellaisen "hamppariotteen". Ja hyvin meni!:)
 
Crocus: Enhän mä nyt vielä ole minnekään mennyt:LOL: Se olisi maailman suurin ihme jos synnytys alkaisi ennen l.a:ta! Olen jo asennoitunut,että haudon tappiin asti taas:confused:

(.) Vaikka olo on ihan hyvä ja vaivoja ei liiemmin ole niin kyllä mä olisin ihan valmis jo synnärille|O Ulos meneminenkin on hien takana ja ei tuolla jaksa kerralla kauaa seisoskelle. Ja olo on aika raskas jo muutenkin ja kyllästyttää jo tämä maha ja ja ja.....haluan vauvan jo syliin!! Ei malttaisi enää odottaa!

Ja kiitoksia onnitteluista,uudessa kodissa on ihanaa ja ei haittaa pienet keskeneräiset rempat:D

LilliM ja manteli 37+4
 
Onnea taas uusille vauvautuneille!

Täällä paineongelmat vain jatkuu. Jouduin jo yöksi tarkkailuun sairaalaan. On se jännä miten sairaalassa sitä alkaa jopa tuntea itsensä sairaaksi vaikka kotona ei tunnu yhtään. Kävi ihan sääliksi niitä, jotka joutuvat olemaan osastolla pidempiä aikoja. Eräskin rouva oli ollu jo 7 viikkoa vuodelevossa siell.

Mulla kontrolloidaan nyt kolmen päivän välein ja jos paineet nousee, niin käynnistetään. Ultrassa tuli kokoarvioksi tasan 3 kg eli ihan hyvän kokoinen. Miten baby10:lle kävi?Otettiinko sut sisälle osastolle paineiden takia?

Lumia + Toukka 37+6
 
Viimeksi muokattu:
Mä koin saavani ihan hyvät neuvot imetykseen synnäriltä, ja olen ikionnellinen siitä, että mun kohdalle sattunut hoitsu oli esim. rintakumi-myönteinen. Ja tutti-myönteinen. Meidän poika painoi alimmillaan n. 3,1kg, ja olis ollut tissillä alussa ihan jatkuvasti. Eikä siis syömässä, vaan roikkumassa :D Mun nännit oli ekan päivän jälkeen ihan ruvella ja kun se kireä kielijänne & sisäänpäinkääntyneet nännit huomattiin, niin hoitaja kysyi heti että haluanko vauvalle tutin ja itselleni rintakumin. Missään vaiheessa ei neuvottu, että vauvaa tarvitsisi herätellä syömään, mutta poika kyllä söi muutenkin aika tasaisin väliajoin. Ja paino lähti nousuun aika nopeasti. Kotona sitten poika imi hereillä ollessaan aika ahkerasti ja pitkään (n.puoli tuntia-tunti /krt) ekat viikot, mutta kun se alkuaikojen maitotilaus oli sisäänajettu niin imetys nopeutui eikä siihen enää kulunut kovin kauaa, ehkä 10-15 min. Lisämaitoa koitin antaa kerran alkuviikkoina kun oli tiheän imun kausi ja poika tuntui koko ajan nälkäiseltä, mutta voisin kai sanoa että kävi onni onnettomuudessa kun poika oksensi ne lisämaidot kaaressa ulos, sain nimittäin siitä uskoa siihen omaan maitoon. Ja kyllähän sitä maitoa sitten aina nousi lisää niin, että se riitti pojalle. Mutta joka kerta, kun se tiheän imun kausi tuli, iski mulle aina pieni pelko persiisiin ja sellainen olo, että ei tämä onnistu. Lisämaidon antaminen siinä tiheän imun kaudella varmasti vaikeuttaa imetystä, koska silloin se maidontuotanto ei lisäänny samassa tahdissa kuin vauvan ruokahalu kasvaa. Jos on halukkuutta imettää, niin koittakaa vaan luottaa siihen, että maitoa kyllä nousee lisää, ja se ajoittainen itkuisuus kuuluu asiaan. Toki tässäkin on poikkeuksia, ja kaikilla ei sitä maitoa tule vaikka mitä tekisi.
 
Smile Hyvin kirjoitit imetyksestä ja sen alkumetreistä! Tosi monellahan se nimenomaan tyssää tiedon/uskonpuutteeseen. Itse en saanut NKL:lla minkäänlaista ohjeistusta imetykseen esikoisen syntymän jälkeen, katsoivat ainoastaan imetysasennon ja imuotteen että oli hyvät. Kotiin pääsin ennen kuin maito nousi, mutta onneksi isosiskoni antoi MULLE vinkeistä parhaan eli "imetä/tarjoa ainakin tissiä aina kun vauva inahtaakin/herää uniltaan" ja se toimi meillä. Poika nukkui pitkiä pätkiä ja söi valtavasti ja kasvoi valtavasti ja en kuullut hänen itkevän kunnolla ennen kuin uhmaikä alkoi 1,5 vuotiaana:LOL: Toki ymmärrän pienipainoisten vauvojen kohdalla herättelyohjeistuksen ja se on varmasti haastavaa kun eihän tosiaan puoliunessa jaksa imeä! Tsemppiä siis!

Täällä tulee aika napakoita supistuksia, mutta ei missään nimessä synnytyskamaa vaan ehkä jonkintason ennakoivia tai sitten vaan napakoituneita harkkasuppareita.

Mies kokkaa kreikkalaista iltapalaa: saganakia, paistettua paprikaa, fetasalaattia ja tuoretta leipää, nami! Otan ehkä puoli lasillista punkkuakin:p
 

Yhteistyössä