Marraskuun muruset *MEIDÄN KUU!* <3

Meidän Arvo syntyi 10.11 klo. 8.21 eli 39+6 ja mittaa ukkelilla oli 3440g, 50cm ja pipo 36,5 cm. Synnytys eteni aluksi kuin Iisakin kirkon rakennus ja kestoksi merkattiinkin 13h1min. Ekat 5 cm vei ajasta ihan mielettömän kauan vaikka epiduraalin sainkin ja ponnistusvaihe olikin ohi kolmella ja puolella supistuksella eli vauva jä vikan supistuksen aikana niin huonoon asentoon, että ilman supistusta sain sitten pukattua ukkelin maailmaan.

Kyllä aika oli taas kullannut muistot tuosta ponnistuksesta, huh!

Kotiuduttiin jo eilen ja tänään käytiin bilirubiini -ja painokontrollissa jossa kaikki oli hyvin. Poika painoi tänään 3250g, joten alle 5% painon pudotuksella selvitty, imetys sujuu ja tuttia tarjotaan esim. automatkoilla joita kertynyt nyt useampia tuosta polikäynnistä johtuen.
Meillä imetetty 2-4 tunnin välein ja tätä jatkan ainakin siihen asti kun syntymäpaino saavutettu. Näin on aina myös synnärillä ja neuvolassa neuvottu.

Laittelen synntyskertomusta myöhemmin.

paljon onnea muille nyyttinsä jo noutaneille :flower:

Ja jaksamisia vielä masuaan kantaville!

Op ja "Arvo" 2vrk
 
Onnea OP-81 ja Shihtzu Jos käyt vielä lukemassa niin Shihtzu, minkälainen paikka KOKS on synnyttää? Mulla on 2 aiempaa syntynyt Naistenklinikalla ja nyt tämä syntyy joko NKL:lla tai Koksissa, mutta olen aina kuullut kavereilta vain kauhutarinoita Koksista:ashamed: Joten jos on mitään positiivista sanottavaa niin kerrohan ihmeessä, muutkin siellä synnyttäneet saa kantaa kortensa kekoon:)

Täällä taas mässytellään koko sateinen ilta, mies tekee tänään pizzaa ja on varattu lapsille sipsejä ja jätskiä ja luultavasti niitä napsin itsekin:p
 
Huomenta !!

Lämpimät onnittelut jok'ikiselle vauvan syliinsä saaneelle :heart:

On se mieletöntä lukea huisia synnytyskertomuksia ja sitten aina lopussa on kuitenkin "kaikki meni hyvin" joka hyvin kuvastaa sitä, mikä palkinto sit odottaa =)

Mul on särkeny pää tuolta takaa eilis illasta asti =( ei oo menny ees hyvillä yöunilla ja puranalla ohi =( Mistä lie johtuu?

Onkos täällä muita vauvan painon kans kamppailevia?

--Meillä oli eilen eka neuvola ja vauvan paino oli edelleen laskussa =(
Nyt laskenut sen 10% mikä on maximi minkä saa laskee... eli 2860g painaa nyt!
Mä jouduin imettämään neuvolassa jottan nähdään et tuleeko maitoo ja tuleehan sitä hyvinki!!
Nyt vaan syöttövälit 2h pvällä ja öisin max 3h. Vauva on ihan super tyytyväinen, ei kyl vähästä itke ja nälkäänsäkin omat nyrkit käy alkuun oikein hyvin ;)

Mä en millään tahtois lähtee korvike rumbaan joten täytyy nyt sit vaan pesiä peiton alla ja imettää imettää imettää !!! Me ostettiin makkariin eilen tv, ni siellä kelpaa pötkötellä =)

Tänään olis isänpäivä lahjat ostettavana papoista, vaareista ja tietty isistä lähtien!
Aattelin ihan kaulaliina&sukkapaketti linjaa noille isovanhemmille ja sit iskällelle joten vähän spesiaalimpaa! Esikoisen kanssa ollaan myös askarreltu kortit.

Nyt aamupala hommeleihin!

Moon ja pikku Sanni *1viikko*
 
Moonvaan: Harmi, että oli vielä laskenut paino, mutta älä ota stressiä :) Mun esikoispoitsulla laski 15% paino sairaalassa ollessa (jossa oltiin ma-pe). Lähtöpaino tosin oli 3600g. Maito nousi rintoihin vasta pe-la yönä ja sain kotiin lähtiessä lääkäriltä ohjeistuksen antaa vauvalle maitoa 60-80 ml (mikä on ihan hurja määrä!) per syöttökerta ja piti syöttää 3 h välein. No yhden yön mä annoin lisämaitoa ja sitten vaan pokasti päätin, että mä katson kuinka tämä vauva kasvaa mun omalla maidollani, enkä enää antanut lisämaitoa enkä pumpannut. Kyllähän mä meinasin, että tuskin ihan 2 viikon ikään mennessä syntymäpainoa saavutetaan, mutta toisin kävi. Hyvin kasvoi :) Muutamia ekstra punnituskäyntejä oli siinä välissä myös neuvolassa. Muutoin tuo poitsu kasvoi painossa tasaisesti 1,5v. ikään asti -10 käyrällä, kunnes hypähti nollakäyrille. Jokainen on omanlaisensa ja mallisensa vauva. Kyllä se teitin vauvan painokin vielä nousuun lähtee :)

(.) Tänne ei tuota flunssaa kummempia kuulu : / Viime yönä tuli herättyä koko yön tunnin välein kurkkukivun, nuhan ja pissahädän vuoksi. Pieni päänsärkykin vaivasi läpi yön. Ja sitten esikoinen heräsi pikkusen ennen kello kuutta. Mutta hän sentään nukkui ihan hyvin yönsä. Toissayökin meni mulla suht huonosti, mutta ei ihan näin huonosti. Onneksi ei oo meillä kumminkaan kuumetta ollut. No, kyllä mä sain jo kakun leivottua ja vielä pitäis siivota yms., että voisivat sukulaiset tulla huomenna niille esikoisen synttärikakkukahveille. Sen jälkeen mä en tee enää muuta kuin haudo ja odota poksahtamista :p
 
Viimeksi muokattu:
Onnea vauvansa saaneille! Jospa sitä pian itsekin saisi tämän pienen syliinsä.

(.)
Vaimo85 täällä vähän samat tunnelmat.. Ei ole jaksanut vähään aikaan käydä lukemassa.. Yöt menneet niin huonosti ja flunssakin iski päälle:/ Unta ei meinaa öisien heräilyjen välissä saada ja mahaa särkee joka paikasta. Alkaa jo oleen väsymys päällä tämän mahan kanssa.

Onko muilla alkanut tihkua lapsivettä? Kohta viikon verran tullut päivisin jotain ylimääräistä..valkovuodoksi en sitä usko vaikka sekin on selvästi lisääntynyt. Haisee välistä ihan spermalta(?) tai sellaselta kirpeältä... Neuvolassa siitä sijaiselle mainitsin. Olisi tarkistanut asian mutta ei löytänyt niitä lappuja tai tikkuja.. Jäi sitten se siihen. Mitään tulehdusta ei labran mukaan ole.

Odottavan aika on pitkä (*piiiiiiiitkä huokaus*)
petite ja rv 39+1
 
MoonVaan, mulla oli esikoisen kanssa tosi ytyä maitoa ja runsaalla joulusuklaiden syönnillä saattoi olla vaikutusta asiaan :D Olisko se siis suklaakuurin paikka..? ;) Toivottavasti pikkuisen paino kääntyy nousuun pian! Onko hänellä kovin vilkas aineenvaihdunta? Meidän poika oli semmonen harvakseltaankakkija ettei kyllä mikään ihme että posket näkyi takaapäin.

Lapsiveden tihkumisesta. Mullakin on alkanut jotain tihkua, mutta en kyllä usko että se on lapsivettä. Ehkä sit vaan jotain tosi juoksevaa valkovuotoa. Kun mulla kerta on kohdunsuu ja -kaula ihan muuttumattomat, niin mulla tuskin sieltä tulee vielä mitään ulos.
Kuulemma jotain nestettä voi valua myös jostain välitilasta :/ Mun kaveri nimittäin luuli synnytyksensä käynnistyneen kun housuihin holahti jotakin, mutta sairaalassa asiaa tutkittiin ja sanottiin, että tämä vesi on lähtöisin välitilasta. Onkohan se sitten kohdun ja sikiökalvojen välisestä tilasta vai mistä?
 
Onnea Shihtzulle ja OP:lle :flower:

On se vaan hurjaa miten joka kerta kun tuon etusivun avaa niin syntyneiden määrä on vaan lisääntynyt! Ja sit kun se lakkaa lisääntymästä niin tietää että vaimo on synnärillä ;)

petite, lapsivesi on yleensä melko hajutonta tai tuoksuu vähän semmoiselle makealle, kirpeä haju kuulostaa enemmän vetiseltä valkkarilta. Mut jos tuntuu että vois olla vettä niin kannattaa varmasti pyrkiä neuvolaan/äitipolille tarkistamaan asia niillä liuskoilla, jos vettä tihkuu niin on infektioriski ja vaatii seurantaa, tulehdusarvojen kontrollointia ja mahd antibioottittippaa ja/tai käynnistelyä. Eli kovin monta päivää ei kannata itsekseen katsella jos epäily on vahva.

Täällä poksahtaa rv 38+0 ja piinaviikot virallisesti käynnissä, mun mielestä siis se +/- 2 viikkoa lasketusta ajasta tarkoittaa että nyt mulla on lupa alkaa odottaa synnytystä hetkellä millä hyvänsä =) vaikka tällä hetkellä odotankin sitä vähän kuin lottovoittoa, eli jos nyt käynnistyisi niin olisin yhtä ällistynyt kuin onnellinenkin. Mutta tapahtuuhan ihmeitäkin välillä, sellaista odotellessa siis =)

Ja kun kaikki tässä vaiheessa sanoo että nyt kannattais unohtaa odottelu ja vaan levätä, rentoutua jne, niin täytyy sanoa että kun tuo just 3v täyttänyt neiti on jäänyt kokonaan hoidosta pois (aiemmin suunniteltu 2pv/vko hoito ei järjestynytkään) niin mun arkipäivistä on lepo kaukana, tyttö on aika vilkas tapaus ja jättänyt päiväunetkin joten oma vapaa-aika keskittyy lähinnä iltaan tytön nukahdettua. Vähän kyllä huolestuttaa mitä tästä tulee vauvan synnyttyä, kun olen aikonut jättää alussa perhekerhot ym vähemmälle säästääkseni pientä taudeilta, mutta taitaa tuo isompi hyppiä seinille kun on ehtinyt hoidossa tottua ikäistensä seuraan. Ulkoilusäätkin on täällä etelässä mitä on, kateellisena olen lukenut monien juttuja lumesta, täällä tuli ehkä puoli senttiä yhtenä iltana ja suli samana yönä vesisateeseen, grrr : /

Ok, tää taitaa mennä valittamiseksi, hieman hormonien vaikutustakin havaittavissa ;) joten lienee aika lopettaa, viikonloppuja ja hyviä synnytyksiä kaikille onnellisille jotka tositoimiin pääsee :wave:
 
Onnittelut kaikille vauvan saaneille.

Me päästiin pienen miehen kanssa vihdoin kotiin. Tosiaan pojalla oli ilmarinta syntyessä ja sitä hoidettiin vauvateholla 5 vuorokautta kunnes pääsi yhdeksiyöksi vierihoitoon ja sitten kotiin. Ensimmäinen yö kotona sujui hyvin.

Synnytyskertomusta laitan sitten myöhemmin kun jaksaa taas täällä koneella olla. Takana on niin pitkä viikko täynä huolta ja odotusta. Onneksi kaikki meni hyvin.

Eveny ja pieni rakas poika 6 vrk
 
isot onnittelut kaikille vauvatuneille!:flower:

meillekkin syntyi viikko sitten 7.11 odotettu poika rv 40+3 kokoa miehellä oli 3900kg ja pituutta 52cm.
synnytys kesti ekoista supistuksista alkaen 28 tuntia ja ponnistus 10min. hyvästä kunnosta oli todella apua ja synnyttäminen oli musta niin ihanaa, että kun olin pojan ponnistanut pihalle niin totesin kätilölle, että tän mä haluan tehdä uudestaankin :) kaks päivää oltiin sairaalassa ja lähtiessä oli maito noussu rintoihin ja nyt täällä imetelläänkin yötä päivää :D poika on tosi rauhallinen ja kärsivällinen persoona ja me ollaan vaan tuijoteltu sitä 24h. yhellä tikillä pärjäsin ja palautuminen oli tosi nopeeta kun jo sairaalasta lähtiessä painoin 3kg vähemmän ku ennen raskautta:) tänä aamuna uskaltauduin jo jättämään pojan isukin kainaloon ja painuin ite aamu lenkille.

voimia ja tsemppiä kaikille loppu odotukseen, pian teilläkin on oma ihana käärö sylissä:heart:
jo synnyttäneille ihania vauvantuoksuja ja tsemppiä imetykseen!
tavataan lapsen saaneiden puolella:)
hipsu86 ja poika 6vrk
 
eveny: hih, meille syntyi sit priikulleen samankokoiset pojat ;)

moonvaan: meil on maanantaina punnitus joten sitten vasta tiedän miten poju on kasvanut tissimaidolla. sairaalassa paino tippui parin päivän aikana 250g, kova on syömään ja vetäsee tissin aina tyhjäksi, iltaa kohden tissittelyt tihenee mut näin aamusta voi imetysväli olla sen 3-4h.. meil pojun masun toiminta on kyllä vauhdikasta, pörisee vaan, ei nyt ihan ruikulilla mut ei paljoa puutu ( kakat on vaipassa jokaisella vaipanvaidolla )

hipsulle onnittelut pienestä pojasta!

vaunuttelemassa ei olla vielä käyty, odottelen sitä punnitusta eka ja et ilmat olis paremmat, nytkin tihkuttaa vettä koko viikonloppu mut ehkäpä oma vointikin sallii jo ens viikolla pienen vaunutteluhetken
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

Maanantaina se olikin todella menoa :)

eli meille syntyi pikkuinen hurmuri 8.11. klo 23.33, painoa pienellä miehellä oli syntyessään 3370g ja pituutta 50,5 cm. Tänään kotiuduttiin, laittelen tässä tänään tai huomenna tänne kertomusta ja jatkan tässä melkein vkon aikana tulleiden viestien lukemista.

Onnea vauvautuneille!!
 
eli kertomusta kun tuo poitsu vielä nukkuu jonkun tovin:

eli heräsin maanantaina 03.00 aikoihin yöllä alavatsalla tuntuneisiin polttoihin,jotka tulivat 10min välein. Ne jatkuivat ja tihenivät ja vessa reissulla sitten bongasin runsaasti hieman veristä limaa. soittelin synnärille ja käskivät viimeistään aamupvän aikana tulemaan näytille.

yhdeksältä aamulla sitten menimme siellä käymään ja kohdunsuu oli auki 3-4 cm ja sisälle jäätiin. ensimmäiset tunnit sitten kävelin ja välillä loikoilin lämpimien jyväpussien kanssa. supistusten väli oli noin 7 minuuttia. yhden-kahden maissa olin sitten tunnin ammeessa ja tänä aikana supistusten väli tiheni noin 3-4 minuuttiin ja ne kipeytyivät paljon. kylvystä siirryyin sitten synntyssalin puolelle ja otin ilokaasun käyttöön. Ei aiheuttanut huono oloa, toimi silloin kun sain "ajoitettua" :D ottamisen oikein..

kuuden maissa iltasella sain sitten epiduraalin, joka oli taivaallinen.. tässä vaiheessa myös kalvot puhkaistiin koska lapsivedet eivät olleet vielä menneet. taisin sitten torkkua seuraavat kaksi tuntia kunnes pyysin toisen annoksen epiduraalista kun eka alkoi loppumaan. toinen ei enää tehonnut siinä määrin missä ensimmäinen annos ja jatkoinkin samalla sitten ilokaasun käyttöä aina välillä. nyt myös alkoi tuntua painetta tuolla takamuksen seudulla.

ponnistusvaihe alkoi noin 22.30 ja siinä vaiheessa ei enää epiduraalista tainnut olla apua.. tuskien taival oli tuo tunnin ponnistusvaihe, omat voimat meinasivat totaalisesti loppua. tuntui että ponnistusten välillä taju meinasi yksinkertaisesti lähteä. mutta palkinto oli sitten lopulta mahtava :)

verta menetin normaalia enemmän ja hb laskikin 80 tienoille, joten pari kolme ekaa pvää en oikein pystyssä meinannut pysyä :D

oho , tulipas pitkä teksti.. :D
 
Lapsiveden hajusta neuvolantäti sanoi, että haisee spermalle, eli kantsii kyllä käydä näytillä/tarkastuttamassa, ettei tule tulehdusta.
Muuten täällä olo ja elo jatkuu paksuna. Vauva toivottavasti laskeutuu lähtökuoppiinsa, sillä lonkkakivut ovat kamalat :p
 

Yhteistyössä