Marraskuun muruset *MEIDÄN KUU!* <3

nuu
Onnea vain vauvansa saaneet!!!! Ja crocus76 olipas tosiaan nopea toimitus.. hui.. Vähän lisäsi tätä jännitystä, meillä kun matkaa laitokselle on 200 km :)

Ja (.) sen verran että ei en jaksa enää tätä ODOTTAMISTA.. Yöllä ei tule unta ja päivisin on ihan naatti, no onneks päikkäri mahdollisuus on. Tuntuukin että alan virkistyy vasta ilta kuuden jälkeen.. "Opetan" vauvankin sitten vielä yökukkujaksi:O
'
Mulla ei liikkeet tunnu ollenkaan kipeästi vaan oikestaan aika hennosti, mutta aikas pieni taitaa muutenkin tämä meidän tulokas olla. Liikkeetkin on hieman vähentynyt, liikelaskentaa tuleekin tehtyä päivittäin kun nyt on aikaa huolehtia kaikesta mahdollisesta. Vahvasti epäilen et käynnistykseen asti menee kun ei mitään merkkejäkään siitä että tulossa oltaisiin..

nuu&mussukka rv 40+4
 
Hei Kaikille viimoisille Marraskuulaisille !!

Mä tulin vaan kertomaan että täällä ollaan hengessä mukana ja eiköhän pian saada viimoinenkin marrasvaavi maailmaan vaikka sitten joulukuun puolella =)

meillä pikku Tsirpakka täytti lauantaina 3vkoa ja jatkaa edelleen errittäin tyytyväisenä, ihanana vauvana oloaan! Nukkuu, syö ja seurustelee pikkuisia pätkiä kerrallaan.
Hienosti rytmissä ollaan oltu jo hetken matkaa, eli illasta parin tunnin kunnon tissitankkaus jolla jaksaa nukkua eka unipätkän 6h ja sitte aamuyö syödään parin tunnin välein. Päivisin annan nukkua niin paljon ku nukuttaa =)

SupistusTuulia jok'ikiselle <3
 
Onnea paljon vauvan saaneille :heart: Olipas Crocuksella nopea synnytys, hyvä, että ehdit sairaalaan! Vaikka mukavaahan se on, jos ei tarvitse kauaa kärvistellä..

LilliM
täällä samanlaista valvomista ja väsymyksen aiheuttamaa kireyttä. Viime yönäkin nukuin 5 tuntia, joiden aikana kävin 2 kertaa vessassa. Eli ei mitään pitkiä unijaksoja kyllä tule. Onneksi sain nyt päivällä nukuttua.

Kävin eilen synnärillä, kun vauva liikkui niin vähän. No siellä käyrillä sitten tietty innostui potkimaan oikein urakalla :LOL: No se hyvä puoli käynnissä oli, että tuli tarkastettua onko kaikki kunnossa ja olihan siellä. Vettä sopiva määrä, virtaukset hyvät. Vauvan pää kiinnittynyt ja kohdunsuu auki 2,5 cm. Käsikopelolla painoarvio vähän päälle 3 kg ja ultralla n. 3,5 kg. Tämäkin rauhoitti mua, ei ole sentään mitään jättiläistä tulossa. Illalla supisteli aika kipeästi sisätutkimuksen jäljiltä, mutta pettymyksekseni jouduin aamulla toteamaan, ettei silti vieläkään päästy synnyttämään yön aikana. Huomenna joudun mäkin varmaan vielä raahautumaan neuvolaan mahani kanssa :kieh:

Mirtsu ja masuasukki 40+5
 
Onneksi olkoon vauvan hakeneet! :) Ja oli kyllä melkoinen pikatoimitus, crocus76! :D

Eipä syntyny neiti viikonloppuna ja nyt voin onneksi tuudittautua siihen, että huomenna käynnistetään! Ja minä pönttö oon ruvennu pelkäämään puudutusten laittoa... :ashamed: Jäi pienimuotoinen kammo luuydinnäytteen otosta viime talvena, joten alkanut kiusaamaan ajatus, että sörkkivät isoilla neuloilla mua. Mies lohdutti, että tuskin synnytyskipujen keskellä enää kiinnostaa, minkälaisia ne neulat on ja minne niillä sörkitään. :)

Jaksamisia mahakkaat ja toivottavasti viimeisetkin on pian jo matkalla synnyttämään! :heart:

Daewen ja Tyyppi 41+1
 
Neuvolassa käyty... Tänää vähän parempi päivä kun eilen :D Tosin kaikki tuntemattomat ihmiset ärsyttää mua ja tekis mieli potkasta jos joku kattoo pitkään tms :D Että jokunen hermo vieläki kireellä kyllä mutta ei onneks yhtä pahasti ku eilen.

Neuvolassa kaikki mitat yms ok ja vauva kuulemma tuntuis olevan laskeutunu ja kiinnittyny! JES. Vähän toivoa siis että vois syntyä itekseen :) Noh, ei pidä ajatella liian positiivisesti ettei sit pety...
Uutta aikaa en saanu ku ens viikon tiistaina on äitiyspolille aika ja kuulemma pitää valmistautuu siihen että EHKÄ käynnistetään sillon? Jos ei, niin sit pitää soitella neuvolaan ja varailla vielä yks aika.

Ai niin ja terkkari kun kokeili mahaa niin se sanoi (rv 38+4 oli painoarvio 3,2kg) että ei kyllä varmaa npidä painoarvio paikkaansa... Kuulemma tuntu vauvan takamus niin isolta että taitaa kyllä olla reilumman kokonen :D Noh, kai se kohta selviää.. Sanoinki miehelle että jää varmaan takapuolesta vauva jumiin :D no joo ehheh... huomaa kyllä että on vähän tylsää ku näin huonot vitsit :D

Niin ja POKS vaan 40+0.
 
Suuret onnittelut kaikille vauvansa saaneille, teitähän on listan mukaan jo yli 60 ja todellisuudessa varmasti vieläkin enemmän <3
Täällä olen viettänyt hiljaiseloa lukiessani teidän kirjoituksia ja tunnistan itseni monen turhautuneisuudesta! Tällähetkellä kasassa 40+5 ja nyt olen päättänyt lopettaa odottamisen ja keskittyä viikon päästä olevaan yliaikaiskontrolliin. Jos jotain tapahtuu ennen sitä niin se on positiivinen yllätys :)
Perjantaina kävin sairaalassa näytillä kun neuvolassa epäiltiin alkavaa raskausmyrkytystä. Verenpaineet oli korkealla ja proteiinia virtsassa. Sairaalassa virtsa oli kuitenkin puhdas. Verenpaine kyllä edelleen koholla mutta vauvalla kaikki mainiosti eikä mullakaan muuta oiretta, joten pääsin kotiin. Vauvan painoarvioksi saatiin ultralla reilut 3,5kg, eli sopivan kokoinen jätkä sieltä näyttäisi olevan tulossa...sitten kun tulee :)

Kauheesti voimia meille kaikille vauvaansa vielä odottaville!!
Jan-na 40+5
 
Ilmottaudutaan kanssa vauvan saaneiden joukkoon. :wave: Elikkäs meille syntyi suunnitellulla sektiolla tänään kl 10.07 tyttövauva joka omasi mitat 3980g ja 51cm. Eli oli kuitenkin vähän pienempi mitä neuvola arvioi (toissaviikolla piti neuvolan arvion mukaan olla jo yli 4kg).

Kaikki meni mukavasti ja voidaan vauvan kanssa hyvin kumpainenkin. =)
 
Mä tulin kans onnittelemaan vauvautuneita.
Ja tsempitykset vielä raskaana oleville.Kohta meillä kaikilla on omat murut sylissä ja uudet haasteet edessä :)

Meidän muru on onneksi ollut aika vähään tyytyväinen.Ei haittaa vaikka on kakat pöksyssä tai hiukan metelii.Nälkä jos vaivaa niin silloin on parasta mennä apuun ja heti tai neiti hermostuu.Muuten ei oikeestaan kiljahtelekkaan.Vähän ähisee jos on ilmavaivoja.Ja viihtyy lämpöisessä.On se niin rakas ja kaiken vaivan ja odottamisen arvoinen:heart:
Sintsu ja tyttö 4vk
 
Onnittelut Madicken tyttövauvasta! =)

(.) Mä alan kyllä kanssa henkisesti asennoitua siihen, että tämä vauva syntyy ensi viikolla joskus.. :headwall: Yön sain nukuttua nyt hyvin, ehkä kaksi (ei enää niin kipeää) supistusta tunsin yön aikana. Onhan mullakin nyt pe 3. päivä se kontrolli-uä sairaalalla, mutta tiedän että jos siellä kaikki kunnossa napavirtausten ja lapsiveden määrän suhteen (niin kuin varmaan onkin), niin kyl mä vielä odottelemaan joudun jäämään... Vauvakin kun on kooltaan jotain reilun kolmen kilon luokkaa arvioilta nyt. Joten mä väitän, että se palstan viimeinen vauva tulee kyllä tänne! |O

vaimo ja vaavi 40+1
 
Onnittelut kaikille vauvan jo saaneille ja tsemppiä meille muille! :hug: En ole käynyt täällä aikoihin, koska jostain syystä en koskaan päässyt tänne. FB:n puolella olenkin kirjoitellut enempi sitten.
Turhautuneisuutta täälläkin, nimittäin tänään poksuu 41+0!!!!! Eikä todellakaan ole enää kivaa poksua.. :(
 
Jee, hävisinpäs viimeinen vauva-kisan! Ja meni veikkauskin onneksi pieleen hyvään suuntaan =)

Meille syntyi tyttö täsmällisesti 40+0 lauantaiaamuna 27.11. klo 5.28. Eli edellisen yön supistelujen ja äitiyspolilta käännytyksen jälkeen vain sen yhden päivän ehdin turhautuneena odotella ilman supistuksia, seuraavana yönä sitten käynnistyi kunnolla =) Tarkempaa kertomusta myöhemmin, mut erinomaisesti meni synnytys, olen tosi tyytyväinen. Painoa sirolla kaunottarella oli 3246 g ja pituutta 48 cm, päänympärys 35 cm eli pienempi oli kuin rv 35 kokoarviossa, mikä oli varmasti osasyy helppoon ponnistusvaiheeseen ja vähäisiin vaurioihin, ihan ihmeen hyvä vointi oli heti synnytyksen jälkeen ja hyvä fiilis jatkuu edelleen, vauva on niiin ihana :heart: Kotiuduttiin eilen ja imetys sujuu hyvin.

Superpaljon tsemppiä kaikille vielä odotteleville, jospa turhautuminen kanavoituisi synnytysenergiaksi, mulle ainakin kävi niin! Ja onnea kaikille vauvansa saaneille!

Sokeripala ja murunen 3 vrk
 
Onnea Sokeripala tytöstä!! =) Mullahan oli vähän sama tilanne eilen kuin sulla oli, kun oli väärä hälytys... Voi kun kävis munkin kohdalla niin, että pian päästäis tositoimiin, mutta en uskalla sitä toivoa vaikka noita kipeämpiä supistuksia on taas alkanut tulemaan. Mutta en viitsi edes niitä kellottaa, kun ei ne niin tiheästi vielä tule.
 
Meille syntyi ihana tyttö (50 cm ja 3,1kg) viime torstaina 25.11 (39+6) vuorokauden kestäneen synnytyksen jälkeen kiireellisellä sektiolla.

Tyttö on voinut hyvin alusta lähtien, äidin toipuminen rankasta synnytyksestä on ollut sen sijaan hitaampaa. Keskiviikkona meni aamulla verinen lapsivesi, jonka johdosta päädyin päivystyksen kautta vuodeosastolle. Siellä supistukset muuttu säännölliseksi illan ja yön aikana. Aamupäivällä sain Petidini piikin, joka oli minun kohdalla huono ratkaisu, koska siitä alkoi yhtäjaksoinen oksentaminen. Synnytyssaliin siirryttäessä supistuksia tuli tiheästi, mutta joka supistuksen jälkeen tuli voimakas oksennus. Neljältä illalla sain ekan epiduraalin, joka helpotti olon kerralla ja oksentaminen loppui heti. Useamman epiduraalin jälkeen lääkäri päätyi kiireelliseen sektioon, joka päättyi onnellisesti torstai-iltana.

Nyt on sitten vihdoin päästy kotiin, ja nautitaan ensimmäistä päivää kotona vauvan tuoksuisesta arjesta <3

Lumia ja Pikkuneiti
 
Viimeksi muokattu:
Onnea taas kerran vauvoista :flower:

Täällä on tänää ollu semmonen päivä että kyllä on kumma jos ei mitään tapahu.. Ja jos ei tapahu niin mä luovutan ja istun sohvan nurkassa mussuttamassa herkkuja koko loppuajan :D

Oon ripustellu pyykkejä, vaihtanu verhot, pessy ikkunat, laittanu jouluvaloja, saunonu, käyny lenkillä, kävelly 6 kerrosta rappusia ylös ja alas, ja kokeillu myöskin sitä "kolmatta s:ää". Zumbaaki kokeilin mutta vaan 10minuuttia ja sit loppu mielenkiinto :D

Ois parasta jotain tapahtua yön aikana :) lenkillä vaan oli vähän kipeempiä supistuksia ja sen jälkee jotai ihan tavallisia ja välillä tuntuu jotai tökkimistä kohdunsuulla... mutta toivottavasti yöllä edes tapahtuis jotain!

40+1
 
Tulinpas vielä samantien synnytyskertomusta rustaamaan kun mies vei esikoisen pihalle ja vauva nukkuu tuossa sitterissä :)

vaimo, saatatpa hyvinkin päästä lähteen ja kuuntele supistuksia, nimittäin:

Sen 26.11. aamuyön lähdön jälkeen olin siis turhautunut ja nolona kun tuli turhaan hätäiltyä ja mentyä liian aikaisin, vanhemmatkin soitin tänne aamuneljältä. Päätin siis että nyt jos vielä supistelee niin odotan että on kunnolla kipeitä ennenkuin ryntään eteenpäin. Iltapäivästä lähtien ei ollut yhtään supisteluja.

No, 26.11. illalla saunoin pitkän kaavan kautta ja mieskin teki osuutensa hyvän asian edestä ;) Uskon viimeisen ässän tällä kertaa oikeasti vaikuttaneen koska ehkä 5 min touhujen jälkeen tuli eka vähän kipeä supistus. Nukahdin siinä kuitenkin mutta supistuksia alkoi tulla, 23.30 nousin sängystä kun alkoivat tulla alle 10 min välein. Menin alakertaan ja ensin levähtelin vähän sohvalla, sitten kun alkoi tulla kipeämpiä supistuksia nousin kävelemään rundia keittiöstä olohuoneeseen, kiersin aina nojatuolin ja taas keittiöön josta mikron kellosta katsoin että säännöllisesti n. 4 min välein tuli aina uusi supistus. Siis mulla tuli koko synnytyksen ajan supistukset 3-4 min välein, supistusten välin kellottaminen ei ainakaan mun kohdalla kertonut yhtään mitään. Välillä sit aina kiersin vessan kautta ja ajattelin että kyllä tää nyt tästä lähtee :) Lääkäri kun mukamas olen (tosin tuolla tk:ssa ei ole tullut synnytyksiä hoidettua...) niin kokeilin itse tuota kohdunsuutakin mutta en oikein uskaltanut luottaa arviooni, siinä klo 2 maissa mietin että ihan kuin olis jo 4-5 cm auki mutta ei varmaan oikeesti ole, kun en vielä ole tämän kipeempi... No, sitten vähän yllättäen ennen kolmea supistukset kipeytyivät oikeasti ja kauhistuin kun yhtäkkiä alkoi tuntua pientä ponnistamisen tarvetta :O Herättelin miestä ja se ensin suunnilleen käänsi kylkeä ja sanoi että otetaan nyt ihan rauhallisesti, kolmannella ravistelukäynnillä vasta uskoi ja vääntäytyi pystyyn vastahakoisesti :kieh: Tuli sit perässä alakertaan missä olin just soittanut synnärille ja äidilleni, löysi mut nojaamasta kontillaan nojatuoliin ja uikuttamasta "kulta, mua ponnistuttaa" :D Jopas tuli mieheen vauhtia, siltä meni ehkä minuutti kun painoi jo täysissä pukeissa ulko-ovesta autoa käynnistelemään. Odotin että isäni ehti ovesta sisään (mun vanhemmat asuu onneksi n. 200 m päässä) ja kipitin perässä kahden supistuksen välissä. Oli muuten pitkä matka vaikka mies ajoikin melkoista ylinopeutta, onneksi oli yö ja Länsiväylä tyhjä, en uskalla ajatellakaan jos olisi ollut iltapäiväruuhka. Supistukset oli lyhyitä mutta tosi kipeitä ja ponnistamisen tarve kasvoi koko ajan. Mies jätti mut Naistenklinikan ovelle josta pääsin synnytysvastaanotolle vain yhden supistuksen pysäyttämänä. Olin niin valtavan helpottunut kun pääsin vastaanottoon asti eikä syntynyt matkalle. Kätilö aikoi ensin haastatella mutta vilkaisi toisen kerran naamaani kun nojasin pöytään supistuksen taas alkaessa ja sanoi "eiköhän mennä suoraan saliin".

Kätilöiden toiminta oli jotain aivan ihanaa: täti kysyi saliin mennessä kivunlievitystoiveitani ja puuskutin että epiduraalia olin ajatellut jos nyt ehtii. Kätilö totesi että jos hänestä riippuu niin sen saat, riisuppa vaatteet niin hän soittaa heti anestesialääkärille. Siis tutkimatta lupasi, kokenut silmä taisi olla. Pyysin sänkyyn päästyäni ilokaasua ja sain maskin käteen heti, sen turvin pääsin seuraavan supistuksen yli. Kätilö kokeili kohdunsuun ja sanoi maagiset sanat "taitaapa olla täysin auki", olin ihan että aha, no se siitä puudutuksesta, mutta eipä mitään, meni ehkä minuutti ja anestesialääkäri ilmestyy ovesta :O Puudutusta valmisteltaessa tuli todella kipeä supistus ja vedin ilokaasua kuin viimeistä päivää, seurauksena että silmissä pimeni ja multa meni hetkeksi taju. Heräsin kun anestesialääkäri ravisteli ja käski että nyt pitää herätä, että hän voi pistää puudutuksen. Tuo ilokaasu vei jännästi heti ponnistamisen tarpeen ja epiduraali tehosi nopeasti, seurauksena oli reilun tunnin rauhallinen täysin kivuton aika ilman ponnistamisen tarvetta, sain levähtää ja valmistautua rauhassa ponnistamaan. Kätilö puhkaisi kalvot ja laittoi scalp-anturin vauvan päähän. Kokeilin itse sormilla miten pää vähitellen laskeutui ja kun tuntui olevan hollilla, aloin ponnistaa, tuin välilihaa itse sormilla ja ponnistin vauvan maailmaan kätilön neuvoessa ja tsempatessa vieressä, aivan mahtava kokemus kun puudutuksen ansiosta homma oli lähes kivuton! Ponnistusvaiheen kestoksi merkittiin 5 min. eli helposti ja nopeasti tuli tyttö maailmaan, mitat tosiaan nuo 3246g/48 cm/35 cm. Sain tytön heti rinnalle ja isä leikkasi napanuoran, vähän käsissä ja jaloissa oli sinerrystä eli 9 pistettä tuli. Istukan irtoaminen ja pienen välilihan nirhauman kaksi tikkiä menivät nekin nopeasti ja kivuttomasti.

Heti synnytyksen jälkeen oli olo hyvä ja reipas, vauva kylvetettiin salissa kohtuammeessa ja pienen alkunuoleskelun jälkeen imi rintaakin ihan pontevasti.
Osastolla oltiin 2 yötä ja oma toipuminen on ollut paljon nopeampaa kuin esikoisen syntymän jälkeen, rengastyynyjä ei ole tarvinnut :) Maito on noussut hyvin ja kotiin lähtiessä vauvan paino oli vain 60 g alle syntymäpainon.

Synnytyksen kesto oli 6 tuntia eli ei mikään poikkeuksellisen nopea mutta nuo supistukset tosiaan huijasi kun kipeytyi tosissaan vasta niin pitkällä. Olisi varmaan syntynyt nopeamminkin ilman kivunlievityksiä mutta ne kyllä kannattivat kun sain niiden ansiosta kokea tuon kontrolloidun, kivuttoman ponnistusvaiheen ja vauriot jäivät ehkä senkin vuoksi vähäisiksi. Naistenklinikan toiminnasta jäi taas todella hyvä kuva ja sinne voisin mennä vielä joskus kolmannenkin tekemään :)

Oho, tulipas romaani :D mutta olen vieläkin niin fiiliksissä uskomattoman hyvin menneestä synnytyksestä =) Samanlaisia toivottelen myös teille joilla vielä edessä!
 
Viimeksi muokattu:
Mä eilen päätin luovuttavani jos vauva ei eilisen päivän hommailuilla tuu ulos.. No ei tullut ja vielä tänään sitte kuitenki päätin kokeilla jotain :D oon kaivelllu noita jotain akupainantaohjeita ja kokeillu niitä vähän ja sitten monethan puhuu että nännien hierominen vois auttaa.. no joo ei niistä mitään hyötyä ainakaa vielä ollu.
Sitte vielä siivosin. Lattian pesun suoritinki sit sillä tyylillä että jätin mopin pois ja pelkällä rätillä kontaten kuurasin koko kämpän lattiat.. No joo ei täällä oo ku vähän päälle 60 neliötä mutta kuitenki :D sitten vielä vessan seinät ja lattiat oikeen kunnolla... huhhuh. nyt on kyllä käsi ja polvet kipeenä mut ei mitään muuta. Kivat. No joo nyt vielä haen matot sisälle ja sitte en tee MITÄÄN.
 
Heippa täältäkin pitkästä aikaa!!

Olen kirjoitellut pitkään pelkästään tuolla facebookin puolella, en tiedä miksi en ole saanut äntiin tänne tulla käymään. Mutta oikein kovasti onnea vauvautuneille, joita en ole fb:n puolella onnitellut.

Täällä myöskin vahvasti yhtenä palana rv 40+4. Perjantaina on äitipolille aika mutta tuskin vielä silloinkaan käynnistävät.. ei merkkiäkään mistään, ei supistuksen supistusta.. tulisi vaan jo..

Tsemppiä muille mahansa kanssa tuskaileville.. eiköhän me joulukuun puolessa välissä viimeistään olla kaikki jakauduttu :)

T. Juli ja Nupsukka
 
Heh,kurkkasinpa huvikseni tuota veikkauslistaa ja aika hyvin oon veikkauksen kyllä laittanut:D Meinaan jos perjantaina käynnistetään (mihin en kyllä usko...) ja sattuis syntymään perjantaina puolella vielä niin silloin todella on veikkaamani 40+5 ja ja painoarviokin taitaa osua aika lailla kohdilleen. 4100g olin veikannut ja viime viikolla manteli oli vajaa 4kg:D:O

Palsta tosiaan hiljentynyt (mistähän johtunee...) ja asiaa ei kauheasti ole:LOL:

LilliM
 
uc1
Heips ja nopea päivitys täältä HYSn vuodeosastolta.
Meille syntyi 30.11. ihana pieni prinsessa 4080g ja 52cm viikoilla 40+1.Synnytys sujui joutuisasti, noin 4 tuntia tositoimissa. Laitan synnytystarinaa paremmalla ajalla. Onnea muille vauvaantuneille ja kovasti tsemppiä viime päivien tuskailijoille!

uc1 & prinsessa
 

Yhteistyössä