Marraskuun Mussukat 2014 *Heinäkuussa*

Heltsukka Tervetuloa ja onnittelut tyttölupauksesta :wave:




Minulla on masussa kaikki hyvin rakenteet ja mitat olivat ok ja normaaleja viikoihin nähen.. lääkäriä oli kiva kiusata kun koitti mittailla niin mä tungin piiloon.. :D
Anoin myös heikon tyttölupauksen enkai mä nyt niin vaan haaroja levittele ja paikkojani näytä <3 äitin ja isin murunen.

moon stars ja tirppa 19+6

p.s viikon takainen masu on masu ketjussa
 
Onnea kaikille jotka on käyneet rakenneultrassa (ja jotka ei ole samassa faceryhmässä :D ) ei oo tullu käytyä täällä pitkään aikaan kun tuo face jotenkin toimii ittelle paremmin kun siellä tulee muutenkin oltua reilusti..

Oma rakenneultra on vihdoin ensi tiistaina jeeee on sitä odotettukin :popcorn: kysyin veljeltä että haluaako se lähteä sinne kun ei mies ole osoittanut oikein minkäänlaista mielenkiintoa kaksosia kohtaan kun meidän välit on mitä on ja haluan sinne ihmisen joka iloitsee vauvoista mun kanssa ja joka sitten pystyy tukemaan mua jos siellä tulee jotain huonoja uutisia.. en tiedä vielä pääseekö veli lähtemään vai tarviiko mennä yksin.

Oma olo on ollut ihan kohtalainen kun miettii raskautta (edelleen sairaslomalla kaiken takia), vatsa kasvaa koko ajan ja liikeitäkin on ruvennut tuntumaan jo enemmän :heart: unet sais vaihtua piakkoin toisenlaisiksi kun ne pyörii pääsääntöisesti vaan seksin ympärillä :LOL: viime yönä unessa oli mun oma mies mukana, onneks se on reissussa lasten kanssa :LOL: tällaisia fiiliksiä mä toivoin silloin esikoista odottaessa mutta ei niin ei.. ja nyt kun on avioliitto loppumassa niin kyllä sitten tässä raskaudessa on seksi mielessä jatkuvasti :headwall:

tässä lasken päiviä ensi tiistaihin :D
 
No nyt on tullut tyttölupauksia kovasti :) onnea kaikille ultrassa käyneille!

Mä joudun taas käymään sokerirasituksessa rv 24-26 välissä. En kyllä muista kävinkö viimeks kahdessa :/
Mites muut?

Meille on pesiytynyt nyt kesäflunssaa. Pienimmäinen on ihan tukkonen ja kuumeessa. 4v yskiä kuputtaa. Huoh. Toivon vaan et ei mulle iske!

Ilmat on ollu mitä ihanampia. Lämpöä riittänyt ja ollaan kyllä nautittu urakalla auringosta!
Mies läks takas töihin ja tekee 12h vuoroja.öitä ja pitkiä päiviä. Mä en tykkää ja sanoinkin siitä mut pöh.
Pitkiä vapaita ootellessa... niitä ei näköpiirissä elokuun puoliväliin menessä oo ainakaan vaikka pitäs olla.

Huomenna saadaan lipasto vauvan vaatteille. Ihanaa saada niitä lojumasta tuolta kaapeista.

Tietääkö kukaan sellasta häkkisänkyä mistä saa laitaa laskettua? Mistä niitä saa? Mä oon päättäny nääs haluta semmosen ja ei oo vastaan vielä tullut.

Taidan mennä iltapalaa tekemään..

Nasu ja muru 22+2
 
Mie oon eläny hiljaiseloa tään kirjottelun kans. Tuntuu että on niin kiirus tässä elämässä että ei ehi kirjotella. Mut lukemassa oon kyl aina välistä käyny.

Onnes kaikille rakenneultrassa käyneille! Mulla on se eessä vasta enskeskiviikkona ja paniikilla taas sitä oottelen. Pöljä kattelin yks päivä googlesta kuvia jostain epämuodostuneista sikiöistä.... et nyt sit on vähän paniikkia. Mut itteäpä saan syyttää...

Aknesta jotku puhunu, mul kans on naama täynnä pieniä näppylöitä ja välistä tulee vähän isompiaki patteja.... :( ei kiva ei. En oo niitä kauheesti jaksanu hoidella, hunajalla pessy vaan. Eipä tämä naama oo ainakaan siitä pahentunu ja se lohuttaa ko teitää et tämä lähtee pois sit raskauden jälkeen. toivottavasti...

Meillä kans muutto edessä tänä vkl. Oon kans aatellu vältellä raskaiden tavaroiden kantelua, mut kyllä mie aattelin jottain kevyitä kannella. Mies saa kavereidensa kanssa kannella pyykkikoneet ym... Malttamattomana jo oottelen et pääsis sisustaan sen!! Ihana ko sielä on valmiina hoitopöytä makuuhuoneessa ja wc on niin tilava et sinnekki saa jonkulaisen vaipanvaihtotason laitettua.

(.) Olo ollu ihmeen oireeton edelleen. Potkuja en oo varmasti tuntenu vielä, vaikka joskus jotain muljahtelua tuntuu mut ko tää on esikoinen niin en oikein tiä onko ne niitä liikkeitä vai ei.... mut oon onnellinen siitä et on näinki helppoa ollu tämä. Ollaan jo puolessa välissä melkein kaikki ja monet jo yliki!!

Maha turpoaa kokoajan, mut paino ei oikein nouse... ihan hyvä kait se sinänsä, mut tiän et se minun neuvolatäti ei oikein tykkää siitä. Pari kiloa on painoa tullu vaan mut uskon et sittenkö jään äitiyslomalle niin johan alkaa painoa tulemaan. Liikun paljon töissä ja ko se jää pois niin varmasti painoa tulee.

Mut nautitaanpa näistä ilmoista ja toivotaan et mie ja loputkin rakenneultrassa käymättömät saahaan hyviä kuulumisia!

peikko+tyyppi 20+1
 
Viimeksi muokattu:
Sokerirasituksesta: mää joudun kans käymään kaks kertaa ton sokerirasituksen, eka on onneks takana ja toka on elokuun lopulla. Ekassa raskaudessa kävin kans kaks kertaa ja silloin tuli molemmista puhtaat paperit, niinkun nytkin tästä ekasta.

Onks muilla tää kuumuus tehny huonoo oloo? Varmaan tullu juotua liian vähän ja johtuu siitäkin mut tulipa sit oksennettua ekan kerran tän raskauden aikana =) huonoo oloo on ollu ihan alusta asti mut nyt tuli ekan kerran yli. Ihan kiva ku viikkoja on nyt jo kuiteski se 20+5.. koskahan tää pahoinvointi loppuis ja alkais se paljon puhuttu energinen keskiraskaus =)

se ois sit ens maanantaina kauan odotettu rakenneultra!!!

Jupsis
 
Moi vaan kaikille pitkästä aikaa! Ei ole oikein mitään jännää tapahtunut niin ei ole tullut kirjoitettua.

Onnea hyvistä ultrakuulumisista kaikille! Huippua, että näissä ultrissa ei vissiin kukaan ole saanut huonoja uutisia. Peukut meille! :) ja kivaa, et saadaan tyttöjäkin sekään. Ei tarvi meidän kollien keskenään olla. :D

Me ollaan vihdoin alettu keräämään tavaroita pikkuiselle. Kaukalo telakoineen ostettiin käytettynä ja pinnasänky projekti on meneillään. Se kun saa uuden värityksen.

Olen nyt lomalla niin olenhan kyllä nauttinut aurinkoisesta ilmasta ja käynyt muksujen kanssa uimassa ja touhunnut pihalla! Tosin nyt on vain tullut takas hirveät mielialojen vaihtelut, et ei taas ikinä tiedä tuleeko suusta ärräpäitä vai purskahdanko itkuun ihan mitättömistäkin asioista. Ja oksentelu! Johtuukohan se tuosta kuumuudesta, kuten Jupsis meinasi. Kahtena aamuna jo pitänyt puklata. :x ja vähän raskasta jo tää "vauva-arki", kun illalla ei saa unta kun vauva potkii niin lujaa ja aamulla herää aikaisin siihen, että vauva potkii niin lujaa! :D

Kävin mä muuten joskus viime viikolla neuvolassakin. Kaikki hyvin. Painoa tullut nyt kokonainen kilo raskauden aikana! Ihme kyllä ei sanonut siihen mitään.. Mä vaan ihmettelen mihin se ruoka menee. Kun syön kuin hevonen ja mulla ei nouse paino ja vauva on pikkuinen! :O

No nyt ei muuta kuin nauttimaan auringosta! :)

Mixed&Kunkku 23+0 ( ja taas poksuu! :D)
 
Sokerirasituksesta mulle ei oo vielä puhuttu yhtään mitään neuvolassa muuta kun ekalla kerralla mainittiin, että semmoseen pitäis mennä jossain vaiheessa.
Seuraava neuvola on jotain rv28, passittaakohan ne vasta sitten siihen.. Tuntuu vaan oudolta, jos se on niin myöhään (?), kun eikö ruokavaliomuutokset yms seuranta olis loogista aloittaa mahdollisimman aikasessa vaiheessa.

Tänään poksuu täälläkin!
Kubix 24+0
 
Kubix: Ei meilläkään oo puhuttu juuri siitä mitään, en tiedä laitetaanko täällä Lahdessa vaan tarvittaessa sitten ... Mutta mullakin seuraava neuvola 26 viikolla...

Tänään katsomaan vaunuja Helsingistä samalla kun mennään laivalle :) Käytettynä ollaan kattottu ja teutonian prestige vaunuja ollaan menossa katsomaan tänään :)

Teps+puolukka 22 pokspoks :cool: (enään muutamia viikkoja kun ollaan"turvallisilla vesillä")
 
Viimeksi muokattu:
Täällä poksuu 20+0! :)

Ensi viikolla rakenneultra torstaina, sitä odotellaan kovasti :) Joka päivä väsyttää, muuten ei ole muita oireita. Mahakumpu on pieni mutta tunnen jo vauvan liikkeet. Tunsin jo viikolta 14 saakka. Kivaa vaan verrata tätä mahaa edelliseen raskauteeni kun odotin silloin kaksosia ja mahan koko oli täysin erilainen :)

malendra 20+0
 
Kolmas neuvolakerta takana. Kelan juttuja kateltiin, perhe- ja synnytysvalmennus päivät varattiin ja sain lähetteen Sokerirasitukseen. Lappusen mukaan suositellaan viikoille 26-28, mutta neuvolantädin mukaan ei ole kuulema niin tarkkaa. Lähdetään huomenna neljäksi viikoksi pois, kesälomailemaan, joten varasin ajan sit vasta loman jälkeen 12.8.

Mun hemoglobiini oli tippunut ja oli nyt 101 ja rautakuurille tuli määräys.

Oireina ilmestynyt lievä närästys ja röyhtäilyt. Ja yökramppeja silloin tällöin.

Ihana kun maha kasvaa, liikkeet tuntuu ja asia on jo ihan konkreettinen. Mieskin jo masulle juttelee ja tunnustelee liikkeitä. Lomalla pääsee sit keskittymään vähän noihin hankintoihin. Vaunut ja turvakaukalot ja sitterit ja kaikki.. Ihan pihalla mutä kaikkea sitä pitäis olla ja varsinkin et minkälaista. Onneksi on google :-D

Huomenna lomalle lompsis ja mökille masua kasvattamaan B-)

Mulle on tullut painoa 400 g per viikko. Omasta mielestä vaaka näyttää mahdottoman paljon, mutta neuvolantädin mielestä oli ihan normaalia nousua. Mikään muu ei ole kyllä kropassa suurentunut kun toi vatsa...

Qwertyli 23+4
 
Meillä oli rakenneultra eilen ja toinen poika tulossa. :heart: Lääkäri sanoi ensin, että hän veikkais poikaa ja sitten hetken päästä jätkä kääntyikin niin, että oli vehkeet siinä ruudussa. Lääkärikin naurahti, että nyt kyllä näkyy niin selvästi, että todellakin on poika. :) Ihan kuin veljensä aikoinaan. :LOL: Kaikki oli siis hyvin pienellä. Kerrottiin myös lähisuvulle sukupuoli, kun ei nähty tarpeelliseksi sitä salailla. Ja noh, mä en olis jaksanut kuunnella niitä suvun spekulointeja tytöstä. Itselle, kun sukupuolella ei ole mitään väliä. Ihanaa, kun pojilla on sitten toisensa ja ikäeroa se reilu 2v. Äidin koltiaiset. :heart:

Mulle ei sanottu mitään siitä, joudunko myöhemmin vielä uudestaan sokerirasitukseen. Nythän mä kävin hieman niinkuin ylimääräisen.

Me ei käyty esikoisesta missään valmennuksissa eikä kyllä edes sairaalassa tutustumassa. Ihan pihalla, mitä siellä tapahtuu. :) Pojan kanssa kyllä käytiin yhdessä ryhmässä "malliperheenä" kertomassa synnytyksestä ja alkuviikoista.

Mulla on jo iso maha. Pitäis vissiin ottaa siitä kuviakin. Yhtään en ole vielä ottanut! :O Jotenkin siltäosin mennyt vähän ohi tämä raskaus.

Kiva kuulla sellaisten kuulumisia, jotka eivät ole täällä hetkeen käyneet. :)
 
hei! multa puuttuu toi la listoilta, se siis on 3.12.. tosin mun tapauksessa käynnistys on vk 38-39 joten marraskuun loppu vauvaa odottelen..

sokerirasituksesta.. syy miksi on noin "myöhään" on, että noilla viikoilla 26-> alkaa kehon insuliinin tuotannon tarve lisääntyä, ja joilla ongelmia sen suhteen "kärähtää" rasituksessa, jolloin aloitetaan se seuranta ja ruokavalio muutokset tarvittaessa.. mullahan on aina ekat rasitukset malliarvoja, toisessa 1 tai 2 arvoa heittää.. ja viimeksi ei auttanut syömisten tarkkailukaan sokereita pysymään kurissa, vaan aloitettiin insuliini hoito.. ja korkeat sokerithan kasvattaa lapsen kokoa loppuraskaudessa, siksi tarkka seuranta.. ja altistaa vauvan alhaisille sokeriarvoille synnytyksen jälkeen, jos ei ole omat sokeriarvot pysyneet kurissa.. itsellä ei ole yhtään lasta vielä joutunut sokeritiputukseen teholle alhaisten arvojen takia, vaan ollaan pärjätty mittauksilla ja lisämaidolla.. ja radia takana jo sen 3 raskauden ajan :) kannattaa siis kysellä rasitusaikoija joille niitä on suositeltu.. meillä terkka varasi jo ajat, jo senkin takia ettei meillä ole labraa tarjolla kuin kerran viikossa, ja rasituksia tehdään vain se 1/vk..

ens viikolla ru vihdoin.. kovasti on poikaolo, mutta ei meinata ottaa selville jos nyt ei ihan silmiin pistä vehkeet sieltä :)

onnea kaikille hyvistä ulta kuulumisista!

onko kellään kokemusta lapsista pienellä ikäerolla?? kuulisin mielellään arjesta miten suoriutua kahden pienen kanssa..

muumimamma-81 19+2
 
Joo oli mullakin 2 krt rasitus edellisess. Piti ihan tarkastaa. Puhtain paperein läpi ja toivon samoja nyt tähän myös. Mä en jaksais alkaa stressaamaan mitään mittailuja.
2 raskautta sitä tehnyt.

Salilla piipahdin tänään ja ompahan hankalaks käyny mun meno. Ehän mää jaksanu mitään.

Sukkapuikkovihlonnat ja ihanat nivusvihllnnat ovat alkaneet. Toissapnä jopa supisteli ja mahassa vanteenpuristustunne. Onneks meni ohi sitten lopulta.
Potkut on jämäköityneet oikeen kunnolla.

Pitääpä mennä kokeileen saisinko otettua teille kuvan tästä mollukasta.

Nasu ja muru 22+4
 
Omituinen kysymys: missä asennossa nukutte? Mä oon aina nukkunut mahalla , siihen en oo aikoihin pystynyt. Selällään viihdyn hyvin, eikä tule mitään huimausta tai pahaa oloa. Tällöin myös kannettava pysyy hiljakseen. Kyljellään en osaa nukkua ja silloin myös matkalainen potkii menemään. Kuitenkin selällään nukkumista pitäisi välttää.. Kun vauva on syntynyt, nukun muahalla ja syön kilon lakua.. :D

Kanna 24+0 POKS
 
Kanna minulla ei kyllä vielkään ole ongelmia olla missään asennossa. oikealla kyljellä tykään nukkua ja koitan nyt opetelella vasemmalle kyljelle issiaksen takia... joka kiusaa oikealla. mut edelleen pystyn olemaan mahallani vaikka tirppa mahassa potkiikin ja selälläänkään ei mullla tunnu kyllä missään ainakaan viel. oisin en sit tie minkälaisessa vinkkelissä nukun mut eipä oo kertaakaan herätty häiritsevään asentoon. :)

tosta rakenneultrasta haluiaisin kysyä. et mitä kaikkea tietoa sielt kuuluu neuvolaan tulla kun minulla lapussa lukee vaan et istukat ym näyttää normaalilt ym. mut mitään mittoja ei ole. samatenkaan kun vauvasta ei mitään koko arvioo tullut tai pituudesta ei kirjoittanut mitään?? ja sen lapun mun on määrä neuvolaan antaa, ja se sukupuoli lupauskin oli akselilla tossa nyt saattaa olla häpyhuulet. et kuinka hyvin siihenkin uskallan luottaa ?

moon stars ja tirppa 20+2
 
Kanna kyseli nukkumisasennoista, ja täällä yksi mahallaannukkuja ilmoittautuu. Tosin sen verran on viime viikkoina täytynyt joustaa, että aiemmin kun nukuin jalat "suorana", niin nyt nukun toinen jalka koukussa, jolloin asento automaattisesti kääntyy aavistuksen sivuttaiseksi. Ennen sitä koitin joitain tyynyviritelmiä, jotka tällaiselle huonolle nukkujalle aiheuttivat sen, että en sitten nukkunut ollenkaan. Jos koitan olla ihan mahallaan, huomaan, että muksu rupeaa hillumaan, eli ilmeisesti kohtu sen verran litistyy, että olo käy ahtaaksi. Kauhulla kyllä odottelen niitä tulevia unettomia öitä, jolloin pitää siirtyä vielä enemmän kylkiasentoon, oma maha on kyllä ollut kaikissa raskauksissa suht pieni, joten toivottavasti moinen tapahtuu vasta joskus lokakuussa :)

Maaginen kakskymppiä on nyt mennyt rikki, ja samaten pahoinvointi on hellittänyt, jee!

Hiirenhäntä ja Elsa 20+3
 
Nänänänänänänänänänäää! tänään se puoliväli posahti riks raks! :p :heart: Sen kunniaksi kuva minun pikkurisen valtavasta masusta! :D Vielä kun jaksais odottaa tiistaihin asti niin ois ru ja näkis pienen möllykän <3





kuva(4)

Idada&Möhis 20+0
 
Viimeksi muokattu:
Huoh, näin vähän ajattelinkin, että kyllä se keho sitten antaa ymmärtää kun ei enää selällään sovi nukkua. Näin jo kauhukuvia minun musertamasta ja hapenpuutteessa elävästä sikiöstä.. :D jee, tänä yönä nukutaan kunnolla selällään, ja tyynyjen kanssa jopa mahallaan. Jepajee!!
 
Huomenta vain aikaiselta aamupalalta!

Muut täällä pohtii, et missä asennossa nukkuisi ja minä pohdin, että miten saisi ylipäätään nukuttua! :D meistä taitaa tän vauvan kanssa tulla yöeläjiä, vauva vaan potkuttelee yöt ja päivisin on ihan hissukseen. Enkä minäkään näköjään yöllä sit saa nukuttua..

Ihania massukuvia olitte laittanut! :heart: huippua, et meillä on jo ihan vauvamasut vaikka vastahan me plussattiin! :)

Taidan vielä kokeilla nukkumista, kun söin tukevan aamupalan. Tosin vauva saa varmaan vaan lisää virtaa siit, mut jospa itse sais unen.. :) hyvää yötä! :)

Mixed&Kunkku 23+3
 
Terkkuja kesälomalta! Ihanaa olla poissa töistä, saa nähdä miten käy loman jälkeen kun pitäisi sorvin ääreen vielä palata..

Olo on ollut aika hyvä, selässä tosin tuntuu jo pientä kivistystä jos on pitkän päivän jaloillaan :( Vauveli muljuaa ja moksii aina vaan voimakkaammin, oma äitinikin sai tuntea liikkeitä mahan läpi, oli mummolle aika kiva kokemus!

Rupesi nyt kyllä kiinnostamaan että miksi se selällään nukkuminen on pahasta? Olen kuullut tätä muualtakin kuin tältä palstalta.. Itse nukun mielellään selälläni eikä siinä ole ainakaan toistaiseksi mitään ongelmiakaan ollut.

Hyvää ja helteistä heinäkuuta mamat, toivottavasti kukaan ei vielä kärsi liiasta lämmöstä.

Bosch 24+4
 
Käsittääkseni sikiö vesineen painaa äidin alaonttolaskimoa, jolloin äidin verenkierto hieman huononee. Ja kun äidin verenkierto huononee, vaikuttaa se myös sikiöön. Mutta siis huonontuneesta verenkierrosta tulee normaalisti oireita, esim. huono olo ja huimausta. Näin selittäisin miksei selällään saisi nukkua.
 

Yhteistyössä