Marraskuun Mussukat 2014 ¤ Huhtikuussa ¤

Mitä noissa verikokeissa katsotaan. Mä olen käynyt verikokeissa maanantaina mut must ei otettu kuin tuo kilpirauhasarvo. ja seuraava neuvola on viikoilla 13+ ? Pitääkö nyt neuvolaan soittaa..?

Masuista joku jutteli edellisellä sivulla niin voin ottaa vaikka kuvan huomen aamulla Ja laittaa tänne kun poks 10+0(11+0) :) Tänään minulla on ollut alamahalla sellaisia viiltäviä kipuja ihan kävellessä ja kylkeä kääntäessä kun aamulla herätessä kääntyilin. mut vissiin on normaalia. mitään vuotoa ei ole ja jalkoihin menee sellaist paineen tunnet vähän kuin menkkojen aikana.. kai kohtu kasvaa sitten vaan.



moon stars ja tirriäinen 9+6
 
Tämä on väestöliiton sivuilta eli ne verikokeet liittyy näihin seulontoihin.. eli lasketaan riskiluvut saada esim down lapsi. Verikokeet, äidin ikä ja niskaturvotus. Verta otetaan samalla myös kun äidiltä tutkitaan hivit ja kupat ja mitä lie kaikkea katsotaankin, en edes muista.. Mutta käsittääkseni mulla tulee toi verikoe hälyyttämään kaksosraskauden vuoksi vaikka toinen olisikin jo mennyt kesken.

"Varhaisraskauden yhdistelmäseulonta on ensisijainen tapa seuloa sikiön kromosomipoikkeavuuksia. Sitä varten tarvitaan tiedot äidin iästä, raskauden kestosta, äidin veren seerumin tiettyjen merkkiaineiden pitoisuuksista ja ultraäänitutkimuksessa mitatun sikiön niskaturvotuksen paksuudesta. Seulontaan tarvittava äidin verinäyte voidaan ottaa 9-11 raskausviikoilla ja ultraäänitutkimus, jossa niskaturvotus mitataan, tehdään 11-13 raskausviikoilla. Tulos seulonnasta saadaan vasta, kun verinäytteiden merkkiainemääritysten ja ultraäänitutkimuksen tulokset yhdistetään.



Yhdistelmäseulonnassa äidin verinäytteestä tutkitaan yleensä kahden eri merkkiaineen pitoisuutta. Toinen on istukkaperäinen hormoni hCG-? (koriongonadotropiinin ?-ketju) ja toinen PAPP-A (Pregnancy Associated PlasmaProtein A) eli raskauteen liittyvä plasman proteiini A. Raskauden kestoon nähden pieni PAPP-A:n seerumipitoisuus ja suuri hCG-?:n pitoisuus kertovat suurentuneesta sikiön Downin oireyhtymän todennäköisyydestä."
 
otetaanko noi sitten samalla kun meen siihen np-ultraan kun muistaakseen neuvolast sanoivat et siel otetaan verikokeita kans.. koska ei mulla ainakaan tk:hon oo jätettynä enempää verikokeiden pyyntöjä.

Lähete minulla on medisonarille ja siin lukee et halutessani mahdollisuus osallistua alkuraskauden S-Tr1Seul-verinäytteeseen.. onko se se sitten?
 
Moon stars: Todennnäköisesti se on tuo sikiöseulonnan verikoe tuo lähete sinulla...

Mulla ei oo mitään oloja kummastakaan sukupuolesta,tosin esikoinen tulossa että en jotenkin osaa aatellakaan...Eiköhän me kysytä kumpi sieltä tulee :)

Teps&vaavi 11+6
 
Sikiöseulontoja varten verikoe tulee ottaa rv 9+0-11+6 välisenä aikana ja itse nt-ultraan voi mennä rv 11+0-13+6. Mulle neuvolan täti suositteli verikokeessa käymistä vasta aikasintaan rv 9 lopussa tai rv 10 alussa, jos jostain syystä viikkoja olisikin vähemmän, niin homma ei menisi pieleen. Meillä tosin viikot on hoitoalkuisuuden takia tarkkaan tiedossa. Mä varasin verikokeeseen sitten ajan rv 10+4 (ensi maanantai) ja nt-ultra on rv 12+4. Verikokeeseen otan mukaan myös pissanäytteen, jonka saa tehdä kotona. Meillä riskiluku lasketaan jo ultrassa, jolloin kirjeitä kotiin ei tarvi odotella, joten verikoetulokset täytyy olla siellä mukana. Verikokeissa tulee meillä käydä vähintään viikkoa ennen ultraa, että tulokset ehtii varmasti tulla. Käytännöissä on varmasti eroja kuntien välillä, joten kannattaa varmistaa asia omalta neuvolatädiltä, jos asia mietityttää.

Sirpa75, meillä onkin sitten samana päivänä verikoe ja molemmilla rv 10+4. :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Sirpa75
No mulle se mun neuvolan terkka sanoi, että juuri tänään on hyvä päivä käydä. :) Mullakin lukee tossa lapussa, että rv 9-11, mutta th sottas siitä sen rv9 yli ja kirjoitti siihen rv10. Selitystä siihen mä en muista, kun mulla on tämä alkava (raskaus)dementia. :ashamed:

Mutta jännä, jos noissa käytänteissä on vielä kuntakohtaisia eroja. Vissiin sitten eri ohjelmat käytössä, mitkä niitä riskejä laskee. Muutenhan vaikka Rovaniemellä otetut näytteet vois antaa hälytyksen ja olla Helsingissä "puhtaat". En mä tiedä.. No kokeissa on käyty nyt kuitenkin.
 
Hyvää vappua mammat!

Tänään käynnistyi hupskeikkaa jo viidestoista viikko :O Tuntuu että kaikki oireet on hävinneet (paitsi tietenkin ummetus, se ei v*ttu häviä..) Onko tämä nyt jo sitä seesteistä keskiraskautta vai pitääköhän tästäkin olla huolissaan?

Liikkeitä en edes odota tuntevani vielä pitkiin aikoihin, joten seuraavaan elonmerkkien kuulemiseen on vielä yli kaksi viikkoa, silloin siis seukki neuvola ja sydänäänien tarkastus. Kyllähän tuo pötsi jonkin verran jo pömpöttää mutta ei siitä vielä mitään arvaisi jos ei tietäisi, töissäkään ei ole kukaan vielä vihjaillut vaikka muuten ovat niin tarkkasilmäisiä olevinaan ;)

Ai niin, seulonnoissa ei todettu kohonnutta riskiä, toivotettiin vain hyvää jatkoa raskaudelleni. No, kiitos vaan.

Kamalaa että vieläkin tulee suru-uutisia marraskuisille :( Jaksamista rosehip, tee surutyö hyvin niin pian pääset taas odotuspuolelle!

Huomenna toukokuu jippiiiiiiii ja puolen vuoden päästä ollaan jo maaliviivalla :rolleyes:

Bosch 14+0
 
Uskaltaisko tuota ilmottautua jo mukaan :)

Tätä palstaa lueskellu jo jonkun aikaa, itellä siis menossa viikot 10+2 ja pikkuhiljaa sitä alkaa uskomaan että sitä oikeasta on RASKAANA!

Taustoja vähän: Lapsettomuutta takana kaks vuotta, clomeilla yritetty mutta ei onnistuttu. Jätettiin yrittäminen sikseen puoli vuotta sitten ja päätettiin antaa olla ja sit maaliskuussa tuli se ihmeellinen päivä että ihan yllätyksenä siihen raskaustestiin kaks viivaa tuliki. Mulla monirakkulaiset munasarjat ja kilpirauhasen vajaatoiminta jotka raskautumista on vaikeuttanu.

Ehkä tuon lapsettomuuden ja näiden omien sairauksien takia ei vaan oo uskonu tätä todeksi, en uskonu että oikeasti oon raskaana ennen eka ultraa joka tehtiin viikolla 8, sillon näky möykky sielä jolla sydän jo sykki. Sillon vasta uskoin et kyl sielä jotain on. Mutta sitte alkoikin pelko siitä että menee kesken. Pahoinvointi alkoi viikolla 8 ja loppui ko seinään pari päivää sitten. Noh mie olin tietenki heti varma että nyt se on kuollu sinne. Ja heti neuvolaan paniikissa soittamaan. Noh, neuvola täti on täälä ihana ja rauhotteli ja sano et tulla neuvolaan kuunnelluttamaan sydänäänet. Eilen sielä sit kävin ja helpotus valtava ko sielä se sydän jumputti <3

Toivoisin et pystysin nauttiin tästä raskaudesta ilman tuota keskenmenon pelkoa, mut eiköhän se helpota sit 13 viikon jälkeen. Toivottavasti.....

Meillä ois np-ultra parin viikon päästä ja nuissa verikokeissa kävin alkuviikosta. Pientä paniikkia aiheuttaa tuo kilpirauhasen vajaatoiminta jota mulla tarkkaillaan. Lääkeannosta nostettiin heti ja arvot ainaki vielä pysyny hyvinä. Onko täälä muita joilla kilpparin vajista on? miten teillä lääkkeiden kanssa? onko nostettu?

Mut siis minut saa lisätä tuonne, en muista mitä tietoja piti ilmottaa mut ikää 27v, LA 25.11 ja synnäri ois Länskä.

peikko&tyyppi 10+2
 
peikko86 Tervetuloa :) mulla on ihan sama homma. 3,5v odotuksen jälkeen nyt kun on raskaana niin vaikka on nähnyt että siellä on jotain ja sain sydänääniäkin kuuluviin viime sunnuntaina kaverin dopplerilla, mun on edelleen hyvin vaikea uskoa että olen raskaana, siitäkin huolimatta että turvotukset on ihan järkyttävät ja näytän siltä että olen paljon pidemmällä raskaudessa.. ja pelkään ihan hirveästi sitä että jokin menee pieleen, tämä kun taitaa olla melkein mun ainoa mahdollisuus enää saada se toinen (ja kolmas :LOL: ) joten olis ihan kamalaa jos nyt tapahtuis jotain. Kaiken lisäksi jossain luki, että kaksosraskaudessa keskenmenoriski on olemassa jonnekin viikoille 15 asti :O yritä tässä nyt sitten nauttia mistään...

Hydrangea Kiva mennä ihan samoissa jonkun kanssa =) voipi vertailla raskautta ja olotilaa jonkun kanssa :)

Poks 10+0 :heart:
 
Heippa!
En juurikaan ole täällä kirjoitellut mutta tulin ilmoittamaan että minut voi poistaa listoilta.
Toissapäivänä käyty np - ultrassa rv12+2 ja siellä paljastui että meidän pienen kasvu oli pysähtynyt 8+6 viikolla. Raskaus jatkui mutta pieni ei kestänyt mukana.
Eilen tehtiin lääkkeellinen keskeytys, joka sekin päättyi lopulta kaavintaan. Se on tosin oma tarina. Nyt yritetään toipua sekä henkisesti että fyysisesti.
Suru on suuri mutta hyvää jatkoa teille muille!
Sitkeäsissi
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa peikko86!

Sitkeäsissi <33 pahoitteluni! Voimia!

Aamulla taas omaa muruani kuuntelin. Niin ihana kuulla se pieni jumputus! Illalla en ääniä löytäny ni oli inho olla mutta onneks aamulla taas ...

Mua jännittää seulan tulokset. Ensvkolla pitäs tulla.

Kolea ja sateinen ilma. Vappua vietetty oman perhen kera herkutellen.

Nasu ja muru 12+3
 
"Wc Ankka" kiva et jollain muullaki sama synnäri. Vähän oot vaan pidemmällä ko mie. :) Mulla ei vielä näy raskaus oikeastaan kauheasti, paino ei oo noussu yhtään vaikka syön kyllä paljon enemmän ko normaalisti. Mut mulla työ niin kuluttavaa että vissiin sitä sit kuluttaa kaiken ja vauva vie loput. Nyt ollu mukava ko tuo pahoinvointiki on hellittäny niin ei tuu heti paha olo syönnin jälkeen.

Onkos kaikki jo kertonu vauvauutisista läheisille? Mulla vähän paljastu kotiporukoille ko sisko ysi viikolla tuli ja sano että oli nähny unta että oon raskaana, noh eipä siinä sit pokka pitäny ja paljastuin. Kavereille oon kertonu kans ja mies kerto vanhemmilleen pari päivää sitten. En tiä onko järkeä vielä kertoa, mut mulla on ainaki niin läheiset suhteen sisaruksiin ja äitiin et jos tää nyt kesken menee niin sieltä saa sit tukea. Ja jollain tavalla muka uskon että jos moni tietää ja toivoo että kaikki menee hyvin niin sit minä ja vauva ollaan niin monen ajatuksissa et se tuo hyvää karmaa tai jotain tähän raskauteen :D kunnon teoeria :D Mut saa nähä toimiiko...

Mut nyt tämä raskas alkaa iltatoimiin ja nukkumaan ko huomen ois aikanen töihin lähtö... :( Plääh, mut sit on jo viikonloppu!
 
Mahtuiskohan yksi uusi mukaan joukkoon?

Eilen oli nt-ultra ja siellä näkyi pikkuinen peukkua syömässä, sydän jumpsutti kovasti. Ennen tuota ultraa ei oikein tahtonut uskoa koko raskautta todelliseksi, niin en uskaltanut liittyä mukaan vaikka pitkään oon jo ketjua seurannut. Ultrassa la muuttui 2 päivällä aikaisemmaksi kuin menkoista laskettu.

Esittäytymistä, eli täällä on elokuussa 30v. täyttävä mamma. Perheeseen kuuluu itseni ja miehen lisäksi mun 8v. Tyttö, meidän 1v2kk poika ja joka toinen vkl miehen 13v. poika. Asutaan Keski-Suomessa. Oon siis vielä kotona pojan kanssa, ennen pojan syntymää olin töissä Alkossa. Tarkoitus oli lähteä jotain opiskelemaan ehkä ensi vuoden puolella, mutta siirtyy nyt hamaan tulevaisuuteen.:D tää raskaus ei ollut suunniteltu, eli tuli pienenä yllärinä, mutta iloisena sellaisena.

Ollaan kerrottu raskaudesta oikeastaan jo kaikille, ei haluttu salailla, lapsetkin tietävät jo.

Vointi on ollut ihan hyvä, välillä pahaa oloa nälän tullessa, väsymystä ja jomotuksia. Aiempiin raskauksiin verrattuna uutena on tullut ummetus, kiva, kiva. Jos suolistossa kulkee ilmaa, niin se särkee kohdussa, ei kovin kivaa. Onko muilla ollut vastaavaa?

Paino on ahdistanut. Mulla on ihan nätisti tuota ylipainoa ja mulla oli painonpudotus hyvässä vauhdissa kun testi näytti plussaa, olin tammikuusta saanut pudotettua 8kg. Harmittaa kun hyvä tahti keskeytyy ja raskaana ei saa laihduttaa. No, yritän saada painon pysymään samassa tai ettei ainakaan nousisi paljoa.

8.11./ CandleLight/ 29/ 3/ K-SKS

CL ja salamatkustaja 12+5
 

Yhteistyössä