Marraskuun Mussukat 2016 *Huhtikuussa*

Almandiini75, mun ei oo täytyny vielä oksentaa vaikka nieleskelly oon kyllä takas monet kerrat... Oon aatellu että helpottasko se oksentaminen tilannetta yhtään, nimittäin inhoan sitä! Joskus lapsenaki en oksentanu oksennustaudissa vaan osasin hengitellä ja maata sillai ettei sitä oksennusta tullu, sit sen takia sitä tautia ja oloa kestiki sitten monta päivää. Tsemppiä sullekki oloihin!

Sain pari vinkkiä äitiltä jotka sillä raskauksissa helpottanu, eli jäiset mustikat ja hapanmaitotuotteet. Joten niitä oon nyt sit yrittäny syyä. Eilen en kyllä mitään mainittavaa olon helpottamista huomannu, mut katotaan ny. Mulla menee sillai että aamupäivän pystyn ihan touhuamaan, mut sit iltapäivästä ja illasta olo on niin karmea että makaan vaan sohvalla ja yritän olla liikkumatta ja oksentamatta... :(

Mulla kans on tuo 1v4kk esikoinen ja hän kans käy minua aina halailemassa ko makkaan vaan. Mut oon yrittäny lohuttautua että onhan meillä jo yli puolet kestettynä tästä pahoinvointi ajasta. Mulla ainaki esikoisesta (vaikka ei ollu läheskään näin paha) loppu pahoinvointi viikolla 12.

peikko ja pikkunen 7+2
 
Tänään mulla oli ensimmäinen neuvola. Ei mitään ihmeitä, sen jo mennessäni tiesin.. pissanäyte, paino, verenpaine ja hb. Loppuaika olikin papereiden täyttämistä. Lähete lähti ultraan, sieltä pitäis tulla toukokuulle aika ja parin viikon sisään täytyisi käydä labrassa veri- ja pissakokeessa. Odottaminen siis jatkukoon :)

Mangoss ja kirppuinen 7+1
 
Voi apua peikko86!!:eek: Mä en mitenkään pysty pidättelemään oksennusta jos voin pahoin. Olen kamalan yökötys- ja oksennusherkkä ihminen. Synnytyksessäkin oksennan aina kivusta:D Ja mitä faceryhmään tulee liityn minäkin sinne tosiaan nt-ultran jälkeen sitten.Viimeksi meillä loppui joulukuisten 2014 kirjoittelu kokonaan täällä palstalla kun faceryhmästä tuli niin aktiivinen ja tiivis. Jotkut löysivät sieltä oikeita ystäviäkin:D
 
Mä oon nyt viihdyttänyt itseäni lukemalla huhtikuisten odottajia juttuja.. ihania synnytystarinoita :) ehkä oon hölmö, kun kauhulla alan jo miettiä et pitää tämäkin varmaan jotenkin ulos saattaa ja vaikka edellisiä synnytyksiä on jo kolme, niin taas jännitys edessä kerkiänkö sairaalaan ja kerkiänkö saamaan mitään puudutuksia.. Noh ehkä vähän liian aikaista miettiä mut kumman tuoreessa muistissa on tuo 6 vuoden takainen 4,5kg:n jötkön synnyttäminen ilman puudutuksia :p :D
 
Tylsää jos keskustelu loppuu täällä tykkäänään fb:n takia :unsure: juttelen si keskenäni vaikka :ROFLMAO:

Ei vieläkään pahaa oloa, kertaakaan en oo oksentanu, hieman heikottaa ja kuvottaa jos liika kovan nälän itselleni hankin :ninja: pitää muistaa syödä säännöllisesti :LOL:

Perjantaina olis eka neuvola, mies ei valitettavasti saannu vapaata mut toivotaan et pääsee sit nt-ultraan tai viimestää seuraavalle neuvolakäynnille mukaan :)

Laiskis & pikkukaveri rv8+2 :love:
 
Muut raskausoireet ovat loppuneet, paitsi varsinkin iltaisin järjetön vatsan turvotus ja loputon himo sitrushedelmiin Kahdessa aiemmassa raskaudessa on ollut sama juttu. Amppari-mehujää maistuu etenkin tautisen hyvältä Juuri mikään muu ei sitten kyllä uppoakaan. Ei ole paha olo, eikä kuvota, mutta ei vaan tee mieli.

Me odotellaan myös vko 12 ultraan asti, ennen kuin nähdään, onko masussa muuta kuin ilmaa ja mehujäitä. Uskaltauduttiin viikonloppuna kertomaan kuitenkin mummoille, ovat niin kaiken kokeneita, etteivät liikoja hössötä. Toiselle tulossa 11. ja toiselle 8. lapsenlapsi. Tarkoittaa toisaalta myös sitä, ettei tämänkään tulokkaan kanssa ole liikoja apuja tarjolla..
 
Äh... vannoin kirjottavani täälläkin vaikka liityin fb-ryhmään. Laiskuus on vaan iskenyt. Ärsytti kun nuorimmaisen aikaan koko keskustelu tuntui siirtyvän sinne ja itse en fb:ssa silloin ollut... nyt liityin takaisin tätä varten :ROFLMAO:
Huomenna eka neuvola ja perjantaina varhaisultra. Tuntuu hullulta odottaa huomista,vaikkei siellä mitään tehdäkkään.

Etovaa oloa toisinaan, hetkellistä väsymystä, hermojen kiristystä ja mielialan heittelyjä ilmassa. Välillä luotan tulevaan ja sitten taas ihan hetkessä olen aivan varma että tämä ei pääty hyvin... perjantaiaamu oikeastaan vähän pelottaa.
 
Voi apua peikko86!!:eek: Mä en mitenkään pysty pidättelemään oksennusta jos voin pahoin. Olen kamalan yökötys- ja oksennusherkkä ihminen. n:D
Hah! Tää on kans kova "oksennus ämmä " :D ei tuu kyl pidättämisestä mitään. Mut kaverilla on kans kammo oksentamiseen ja pyrkii aina pidätteleen kaikintavoin..
Mut se oksentaminen kyl huojentaa yleensä,että en senkään takia haluu pidätellä :)
 
Almandiini75: sain myös yllätyksekseni tietää sairastuneeni streptokokki b-bakteeriin. Perustutkimuksiin kuuluvassa virtsan bakteeriviljelyssä tämä huomattiin. Mitään oireita ei ole ollut, joten täysin puskista tuli! Bakteeria on siis jokaisella normaalistikin alapäässä, ja raskaus saattaa sen toisilla saada "kukkimaan". Mulle lääkäri sanoi, että juuri tämä bakteeri on hoidettava raskaana olevilta, myös oireettomat tulehdukset. Normaalisti ei antibioottia kuulemma välttämättä annettaisi. Söinkin viiden päivän kuurin ja tällä viikolla menen kontrollinäytteeseen. Koska streptokokkia löytyi, niin sitä seurataan koko raskauden ajan ja synnytyksessä tosiaan annetaan antibioottia suonensisäisesti.

Hieman hirvittää, kun heti tälläinen tuli sitten alkuunsa. Esikoista odottavana suhtaudun asiaan ehkä liiankin raskaasti... Ja voin kertoa, että jos huono olo alkoi jo vähän helpottaa, niin antibiootti kyllä hoiti tilanteen taas takaisin samoille urille. Argh, koskahan tää olotila normalisoituu, niin että voisi syödä taas tavallisesti??
 
Almandiini75: sain myös yllätyksekseni tietää sairastuneeni streptokokki b-bakteeriin. Perustutkimuksiin kuuluvassa virtsan bakteeriviljelyssä tämä huomattiin. Mitään oireita ei ole ollut, joten täysin puskista tuli! Bakteeria on siis jokaisella normaalistikin alapäässä, ja raskaus saattaa sen toisilla saada "kukkimaan". Mulle lääkäri sanoi, että juuri tämä bakteeri on hoidettava raskaana olevilta, myös oireettomat tulehdukset. Normaalisti ei antibioottia kuulemma välttämättä annettaisi. Söinkin viiden päivän kuurin ja tällä viikolla menen kontrollinäytteeseen. Koska streptokokkia löytyi, niin sitä seurataan koko raskauden ajan ja synnytyksessä tosiaan annetaan antibioottia suonensisäisesti.

Hieman hirvittää, kun heti tälläinen tuli sitten alkuunsa. Esikoista odottavana suhtaudun asiaan ehkä liiankin raskaasti... Ja voin kertoa, että jos huono olo alkoi jo vähän helpottaa, niin antibiootti kyllä hoiti tilanteen taas takaisin samoille urille. Argh, koskahan tää olotila normalisoituu, niin että voisi syödä taas tavallisesti??
Apua! Millaisia puoskarilääkäreitä mun kohdalle oikein aina osuu?! :( Kenellä lääkärillä kävit tai siis onko pääkaupunkiseudulta? Mäkin haluan tuollaisen hyvän lääkärin joka oikeasti välittää.
 
Ihan ensimmäiseksi tsemppiä sinne oireiden kanssa, kuulostaa hurjalta osalla pahoinvointi! Täällä se on vähän helpottanu, kun vaihdoin rautaa sisältävän vitamiinin toiseen. Silti tolkuton väsymys on koko ajan, ja muistaa syödä väkisin parin tunnin välein, niin olo pysyy jotenkin hanskassa.

Mutta. Mä kävin ultrassa tänään, ja siellä sykki yks terhakka sydän <3 Oli kyllä aika jännää :)
 
  • Tykkää
Reactions: miamar1 ja Nessu87
Toivottavasti tämä ketju pysyy aktiivisena, itse en vielä uskalla fb:n puolelle kirjoittaa, täytyy miettiä sitten 12 viikon jälkeen.

Tsemppiä pahoinvoinnin kanssa "taisteleville"! Nuoremman raskaudessa oksensin itse muutaman viikon iltaisin ja mulla on siitä sen verran huonot muistot, etten kyllä haluaisi samanlaista kokea enää. Tässä raskaudessa en ole onneksi vielä joutunut pönttöä halailemaan, pari kertaa olen yökkinyt aamuisin ja etomista on pitkin päivää, varsinkin jos ruokailuvälit venähtävät.

Neuvolakäynnit ovat jo joillakin alkaneet, itsellä olisi vielä kaksi viikko odotettavana ensimmäistä käyntiä, tämä on näitä loppukuun lasketun ajan iloja o_O Varhaisultraan olisi enää viikko, jostain kumman syystä aika tuntuu kuluvan todella hitaasti :rolleyes:
 
Kirjottelen nyt kuulumiset tännekin, faceen jo avauduinkin..
Eli tänään kävin ultrassa niiden kipujen takia. No, näkyihän siellä pikkupapu ja sykekin jo erottui, mutta koko vastasikin vasta viikkoja 6+ vaikka pitäisi olla jo 7+.. o_O
Itsehän tietysti huolestuin ja kovasti.
Neuvolantäti sanoi että kun pillereiden lopetuksesta ei vielä ole montaakaan kiertoa kerinny olla että ovulaatio on voinut tapahtua myöhemmin. Mutta eipä me taas viikkoa myöhemmin oviksesta mitään ees makuukamarissa (tai muuallakaan) oltu puuhailtu. :unsure:

Okei okei kaikkihan VOI olla hyvin mutta google on paras ja pahin ystävä kun menin guuglettaa asiasta..

No sain uuden ajan kahden viikon päähän ultraan. Sitten sitä kai viisastuu..
 
Kirjottelen nyt kuulumiset tännekin, faceen jo avauduinkin..
Eli tänään kävin ultrassa niiden kipujen takia. No, näkyihän siellä pikkupapu ja sykekin jo erottui, mutta koko vastasikin vasta viikkoja 6+ vaikka pitäisi olla jo 7+.. o_O
Itsehän tietysti huolestuin ja kovasti.
Neuvolantäti sanoi että kun pillereiden lopetuksesta ei vielä ole montaakaan kiertoa kerinny olla että ovulaatio on voinut tapahtua myöhemmin. Mutta eipä me taas viikkoa myöhemmin oviksesta mitään ees makuukamarissa (tai muuallakaan) oltu puuhailtu. :unsure:

Okei okei kaikkihan VOI olla hyvin mutta google on paras ja pahin ystävä kun menin guuglettaa asiasta..

No sain uuden ajan kahden viikon päähän ultraan. Sitten sitä kai viisastuu..
Tsemppiä tilanteeseesi. Muista että siittiöt voivat hyvin elää vaikka 4vrk, eli kaikki on varmasti hyvin. Tiedän silti tunteen, kun alkaa miettimään ja kelaamaan, että mitä jos..
 
Minäkin ilmoittaudun mukaan marraskuisiin! Plussasin pitkäperjantaina hämmentyneenä ensimmäisen kerran ja siitä eteen päin teinkin pari viikkoa epäsäännöllisen säännöllisesti testejä. Olimme mieheni kanssa jo jonossa lapsettomuustutkimuksiin, joten oli ja on hieman vaikea edelleenkin uskoa, että tämä kaikki on totta. :) Raskaus on siis kovin toivottu vaikkakin epätodellinen edelleen.

Tänään kuitenkin kaikki konkretisoitui varhaisultrassa, jossa jo pieni sydänkin kuulemma sykki! Omien laskujeni mukaan LA on 30.11. eli tänään 6+6, varhaisultran mittojen perusteella koko vastasi 6+5 eli LA 1.12. Itse kuitenkin uskon, että kuulun marraskuisiin, koska tein ovisplussan monta päivää aiemmin jo kuin hedelmöitys olisi tapahtunut LA 1.12. mukaan.

Raskausoireita on paljonkin mutta ne ovat aika lieviä ja niiden kanssa siis elelee aika hyvin, vielä ainakin. Öinen kuvotus on kyllä haitannut unia, samoin unettomuus, mikä on ollut minulle aina ongelmallista.

Kohta, vielä tänään, ensimmäinen neuvolakin, joten alkaa konkreettisesti todentua tämä raskaus kyllä! <3
 
  • Tykkää
Reactions: Eeema
Heippa!

Olen muutamasti silmäillyt keskustelua, mutta ajanpuutteen vuoksi en ole kerennyt lukemaan tarkemmin. Se on työn alla kyllä (y) Olisin kiinnostunut liittymään fb-ryhmään. Kenelle pitikään laittaa viestiä, jotta saa liittymisen facessa hoidettua? :) Olen siis 25v, plussasin 21.3. ja kolmas lapsi on tulossa. Edelleen epätodellinen olo raskauden suhteen, kun en ole varhaisultrassa käynyt, niinkuin kahdesta aiemmasta. Ensimmäinen neuvola on parin viikon päästä ja ultra-aikakin saatiin toukokuun puolivälin jälkeen. Nyt viikkoja 7+5. Vertaistuki se vaan on korvaamatonta näin kolmannellakin kerralla :)

-minttu- 7+5
 
Mäkin toivon että täälä jatkuis keskustelut eikä vaan faces. Mä kyllä liityn faceen kun päässy nt ultras ,mutta haluisin myös käyttää tätä . :)

Mietin sellast et jos rauta tapletit on kerran kielletty alkuraskaudessa niin mites sitten kun noi mun vitamiinit sisältää rautaa? Ootan kyllä ku kuuta nousevaa et sais sitä rautalisää ottaa...mä oon niin väsyny välillä että huhu .meen nykyään tosi aikasin nukkuun mutta väsy ottaa kiinni siinä 3 jälkeen :/

Huomenna sitten ekaan neuvolaan!
Rv 9+3
 
Minäkin liityn faceryhmään vasta ekan ultran jälkeen...eli 3 viikon päästä. Minua vähän mietityttää kun oikeastaan kaikki tuntemukset alamahassa on mielestäni vasemmalta puolelta. Ei kipuja, mutta satunnaista juilimista...onkohan se normaalia.
 
Heippa pitkästä aikaa!
Häpeäkseni myönnän kans kirjoitelleeni enemmän tuonne fb:n puolelle, pitää ryhdistäytyä! :whistle:
Tervetuloa uusille ja onnea ultrakuulumisia saaneille! :):)
Synnytyksestä oli tuolla aikaisemmin puhetta niin siihen kommentoin, että kyllä se itseäkin mietityttää. Enemmän ehkä sen osalta, mihin esikoinen menee silloin ja pääseekö mies mukaan :rolleyes:
Esikoisen papereissa lukee avautumisvaiheesta 24h, ponnistusta 50min. Pitkään tuli tehtyä, mutta se ei itseäni haitannut. Ehkä pitkän avautumisvaiheen takia ei tullutkaan repeämiä eikä tarvinnut leikata mitään tuolta alakerrasta, onneksi! :cautious:
Luulisinkin tämän seuraavan tulevan melkein yhtä helposti, mutta vähän nopeammalla aikataululla kun nyt sitä ollaan uudelleensynnyttäjänä liikenteessä, huihai! :D
ON: Olot on aika kamalat. Pahoinvointi on jokapäiväistä, ruoka ei oikein maistu. Verenpaineet ollu parhaimmillaan 98/60, ja pyörryttävä olo aina kun nousee ylös tuolilta, makuultaan jne. Lisäksi alavatsaan pistelee molemmin puolin, tietyt asennot tekee sen myös herkemmin.
No, kun näistä oloista päästään ni ehkä sit on jo seuraavaa vaivaa luvassa :confused:
:D

Neuvola 20.4. ja viikkoja laskujen mukaan 6+6 (tai 6+5 tai 6+4.... :p)
 
Mäkin mielummin kirjoittelen vielä tänne ja liityn faceen, kun oon ultrassa käynnyt.
Huomenna olisi vihdoin ensimmäinen neuvola. Onneks just tulin terveeksi. Viikonlopun olin oksennustaudissa. Mikään ei pysynyt sisällä. Tietenkin heti sain itsekin taudin, kun yksi lapsista sairastui torstai yönä. Onneksi sentään nyt olo on taas normaali. Pitää nyt pitää peukkuja, että muut perheen jäsenet säästyis tuolta taudilta.

Rv 8+3
 
Hauskaa miten vatsa oireilee monella, mulla taas mikään ei tule ulos ja vatsa turpoo ku ilmapallo kun jtn syö... ostin kaupasta pellavansiemeniä jos auttaisivat. Luumujaki kokeilin viikonloppuna, mut vatsa tuli vaan kauhean kipeäksi eivätkä auttaneet yhtään. Väsymys ku tässä vähän hellittää niin pitää rupee käymään pitkillä lenkeillä taas :)

Ainii, kai raskaana saa syödä ituja? :D
 
Voi Truuly, tsemppihalaus, mullahan sama tilanne, perjantaina meen uudestaan ultraan, toivottavasti saa mielenrauhan sieltä.. <3

Mä oon tänään taas googlannut kun tuli ihan hirveä aurallinen migreeni ja jotenkin siinä menin niin töttöröö et otin Buranaa :( no, laattasin kyllä tunti sen jälkeen mut nyt on kauhea syytös pään sisällä et jos nyt se burana jotain tekikin?

Mä oon syönyt vähän rautaa jo nyt, kun syön sitä ferrofolc mama vitskua, mut katsoin että siinä on varsin vähän rautaa, js kun on nimenomaan raskaanaoleville niin eiköhän siinä ole huomioitu turvalliset rajat? Mulla on hb ok mut punasolujen tilavuus ym oli alle viitearvojen, joten hb tullee romahtamaan jossain vaiheessa, niin jos se nyt ei ihan rytinällä menisi? Viime synnytyksen jälkeen hb oli vain 84...

Sirppis + Höpö 7+2
 
Kirjottelen nyt kuulumiset tännekin, faceen jo avauduinkin..
Eli tänään kävin ultrassa niiden kipujen takia. No, näkyihän siellä pikkupapu ja sykekin jo erottui, mutta koko vastasikin vasta viikkoja 6+ vaikka pitäisi olla jo 7+.. o_O
Itsehän tietysti huolestuin ja kovasti.
Neuvolantäti sanoi että kun pillereiden lopetuksesta ei vielä ole montaakaan kiertoa kerinny olla että ovulaatio on voinut tapahtua myöhemmin. Mutta eipä me taas viikkoa myöhemmin oviksesta mitään ees makuukamarissa (tai muuallakaan) oltu puuhailtu. :unsure:

Okei okei kaikkihan VOI olla hyvin mutta google on paras ja pahin ystävä kun menin guuglettaa asiasta..

No sain uuden ajan kahden viikon päähän ultraan. Sitten sitä kai viisastuu..
Ymmärrän niin tunteesi noiden viikkojen suhteen! Itse kun odotin tytärtämme niin ensimmäisessä ultrassa viikkoja piti olla 12 ja rapiat niin olikin 10+6. Tämä johtui epäsäännöllisistä kuukautisista. No tästä kun toipui niin rakenneultrassa neiti taas vastas viikkoa pienempää. Kävin rv28 ultrassa niin taas oli viikkoa pienempi. Itsellä hirmu hätä oli mikä on, kun aina koon puolesta meni viikon jälessä. No sieltä syntyi 39+6 viikolla terve 3350g painava neiti. Onhan hän vieläkin pituuden puolesta miinus käyrillä menevä, mutta ei muuten mitään :)

Itselläni on nyt perjantaina ultra, tarkastetaan taas viikot koska kierto on ollut epäsäännöllinen. Olot on aika lievät; välillä etoo, väsymys on kyllä valtava, rintoja aristaa. Siinäpä ne, että itseä jännittää onko siellä mitään tai onko kaikki hyvin.. Viimeksikin raskaus oli helppo ja aika oireeton, että täytyy vain uskoa että asiat on hyvin :) Perjantaina alan tänne ahkerammin kirjoittelemaan, kun tiedän varmasti että siellä joku asustelee <3
 

Yhteistyössä