Marraskuun Mussukat 2016 *Huhtikuussa*

Voi Truuly, tsemppihalaus, mullahan sama tilanne, perjantaina meen uudestaan ultraan, toivottavasti saa mielenrauhan sieltä.. <3

Mä oon tänään taas googlannut kun tuli ihan hirveä aurallinen migreeni ja jotenkin siinä menin niin töttöröö et otin Buranaa :( no, laattasin kyllä tunti sen jälkeen mut nyt on kauhea syytös pään sisällä et jos nyt se burana jotain tekikin?

Mä oon syönyt vähän rautaa jo nyt, kun syön sitä ferrofolc mama vitskua, mut katsoin että siinä on varsin vähän rautaa, js kun on nimenomaan raskaanaoleville niin eiköhän siinä ole huomioitu turvalliset rajat? Mulla on hb ok mut punasolujen tilavuus ym oli alle viitearvojen, joten hb tullee romahtamaan jossain vaiheessa, niin jos se nyt ei ihan rytinällä menisi? Viime synnytyksen jälkeen hb oli vain 84...

Sirppis + Höpö 7+2

Eikös Burana ole nykyisin vapautettu ihan virallisesti pannasta raskauden kahdella ekalla kolmanneksella? Ainoastaan viimeisellä komanneksella ei suositella... Vapauta itsesi syytöksistä, tuskin olisivat uusineet ohjetta, jos ei olisi varmasti turvallista!
 
Hauskaa miten vatsa oireilee monella, mulla taas mikään ei tule ulos ja vatsa turpoo ku ilmapallo kun jtn syö... ostin kaupasta pellavansiemeniä jos auttaisivat. Luumujaki kokeilin viikonloppuna, mut vatsa tuli vaan kauhean kipeäksi eivätkä auttaneet yhtään. Väsymys ku tässä vähän hellittää niin pitää rupee käymään pitkillä lenkeillä taas :)

Ainii, kai raskaana saa syödä ituja? :D
Muistaakseni pellavansiemeniä ei sais syyä.kantsii tarkistaa jos muistankin väärin
 
Viimeksi muokattu:
Mäkin muistelen että pellavansiemeniä ei saa syödä, eikä itujakaan. Oiskohan psylliumista apua suolen toimintaan?

Mulla on ens viikolla eka neuvola ja varmaan sit kahen viikon päästä nt-ultra. Sitten vois liittyä fb-ryhmäänkin.

Tsemppiä kaikille, etenkin epävarmuudessa painiville. <3
 
Idut söin lämmitettynä ruuan seas jos sillä ny merkitystä :D pitää perjantaina kysellä neuvolatädiltä juttuja :) ehdin syömään jo niitä pellavansiemeniä kaurapuuron kaverina parisen kertaa, mut ei kai se mtn, ehkä :D

Juuri tultu kevään ensimmäiseltä pitkältä lenkiltä, noin 8km, jalanpohjat muussia ja niska hieman jumis, pitää ens kerralla muistaa kaulahuivi ku tää pohjanmaa on nii avoin ja tuulinen :ROFLMAO: mitä suosittelisitte palautumiseen? Maitorahkaa ja sokeroimatonta vadelmakeittoo parin kauranäkkileivän kanssa söin tänään :) toivotaan että jaksan nyt jatkaa tätä, välillä oon hyvinki päättäväinen ja määrätietoinen ja toisinaan taas en :whistle:

Laiskis & pikkukaveri rv8+4 :love:
 
Oli tosiaan kyl kylmä tuuli ulkona :eek: ,(oon ite myös pohjanmaalta ).
Neuvolas niitä lippuja ja lappujen täyttöö. Nt-ultra n. 2viikonpäähän,mulla oli kyl hieman korkee verenpaine mikä kummastutti koska mulla on aina ollut ihanteelliset arvot niis,ainkin lekureiden mukaan. Ei mitenkään hälyyttävän korkeella, mutta mun täytyy nyt seurata kotona tilannetta.

Sitten mikä järkytys kun nousin puntarille .... o_O:sick:
Kyllä mä tiiän et oon vähä paisunu mutta,c'moon.. pakko kyl vähä tiputtaa ettei oo taas 20kiloo lisä painoo, kuten esikoisesta.siinä hetki menikin ku niitä tiputti pois.
 
Mie kävin kanssa neuvolassa tänään, viikkoja 10+6. Sydänääniä ei vielä kuulunu. Np-ultra on 28.4 ja viim.ensi viikolla käytävä labroissa. Paino oli kilon vähempi kun aiemmin(ei haittaa yhtään kun reilusti on ylipainoa).Verenpaine korkeahko lääkkeistä huolimatta joten varmaan vielä tulee lääkityksen tehostaminen kun ultraan meen. Ravitsemusterapeutille laittoi myös lähetteen.
Miulla ollut liikkuessa supistuksen kaltaisia tuntemuksia mut ilmeisesti kohdun kasvuun liittyviä ja levolla helpottaa. Tänään tuli myös oksennettua ekaa kertaa, vieläpä torin kukkapenkkiin :whistle:

Piiu ja pikkuinen 10+6
 
Meikäläinenkin on viihtynyt tuolla fb:n puolella.. :whistle: mut toki täällä oon teidän juttuja käynyt edelleen lueskelemassa. :)

Täällä tänään 8+1 ja outoa selkäkipua ollut tänään, mutta uskoisin sen johtuvan alaselän skolioosista. Mut tietty tässä on muita ikäviäkin vaihtoehtoja käynyt mielessä, koska viikkoja vielä vähän. Ens viikolla eka neuvola ni täytyy siellä ottaa sit puheeksi ellei kivut pahene ennen sitä.

Muuta ihmeempää omaan napaan ei kuulukkaan.. koko ajan on nälkä, oksettaa, väsyttää tai jotain paikkaa kolottaa. :D
 
Mullakin oli neuvola tänään. :) Perusjutut käytiin läpi ja lähetteet lähti labroihin ja ultraan. Ultra-aika tulee sitten postissa. Seuraava nla rv15 ja samoihin aikoihin olis lääkäri. Sydänääniä kuunneltiin ja tovin niitä sai etsiäkin. Meinas jo vähän jännittää. Mutta lopulta löytyi ja reipas syke olikin. <3

Pahoinvointi rupes helpottamaan viikonloppuna. Ennen sitä pidin mahataudin ja olo oli jotain ihan hirveetä. Ruokakin maistuu vähän paremmin. Tosin välillä se ei silti mene alas. Nyt en kuitenkaan aio stressata oireiden vähentymistä, koska sydänäänet kuului niin hyvin. Tässä vaiheessahan ne oireet taitaa muutenkin ruveta helpottamaan.

Nemelia rv 9+5.
 
  • Tykkää
Reactions: L4isk4M4t0
Huohhhh, tääl ei mitään uutta auringon alla. PAHA olo jatkuu vaan. Lisäksi on tullu nännien arkuus. Ei oikein tiiä miten päin nukkus ko kokoajan sattuu. Ja yölläki täällä pitää noussa pahoinvoinnin takia syömään. Esikoinen päätti sit kaikenlisäksi sairastua flunssaan ja ko sillä on tuo rasitusastma niin yöllä ei sit kovin paljon nukutakkaan. Yskii vaan kaameesti vaikka kuinka astmapiippua antaa.

Valivalivali... ei kovin kiva olotila tääl. mut toivottavasti tään kans oppis elämään ettei ihan pää hajoo. Ja pitää kyl olla kuitenkin onnellinen että ei tarvi sairaalassa vaan maata tipassa.

Ite tuolta facesta lähin, joten sinneppä en oo siirtymässä. Eli mie ainakin jatkan täällä kirjottelua. Toivottavasti meitä tänne sit jonkuverran kuitenki jäis. Tääl kaikki liikumiset on kyl nyt ihan mahoton ajatus ko ihan normielämästä selviäminen tuottaa tuskaa. Salikortin pistin tänään tauolle ko enpä oo sinne varmaan täs pariin kuukauteen menossa. Jos sitä sit tään pahanolon helpotuttua sais taas lähettyä.

peikko ja pikkunen 7+5
 
Mitä ne Nessu87 sanoi neuvolas siitä disperiinistä?
No sano että käytetään nykyään mones raskauksissa,etenkin jos ilmennyt ongelmia edelliset raskausmyrkytykset. Mulla kuitenkaan ei näitä oo ollut. Ja oli samaa mieltä ja ymmärsi ettei mun niitä kannata alkaa syömään,ellei nyt joku myrkytys uhkais tai muuta.
Ku mulla just se et en sais oikeen päivittäin noita särkylääkkeit kuten buranaa syyä ...

Ihmetteli myös sitäkin kun ei oo tarkistettu tota mun keltarauhasarvoja ja sit määrätty luget suoraan.niistähän ei hyötyä kuulemma ole ellei oo keltrauhas vajausta.
 
  • Tykkää
Reactions: flowergirl
Tänään ekassa neuvolassa käyty täyttelemässä omat tiedot. Eka lääkäriaika varattiin 28.4 ja sillon viikkoja on 10+5. Siellä näkee sit todella vanhoilla laitteilla onko tuolla mahassa ketään. Ja sen jälkeen odotellaan aikaa nt ultraan.
 
Hauskaa miten vatsa oireilee monella, mulla taas mikään ei tule ulos ja vatsa turpoo ku ilmapallo kun jtn syö... ostin kaupasta pellavansiemeniä jos auttaisivat. Luumujaki kokeilin viikonloppuna, mut vatsa tuli vaan kauhean kipeäksi eivätkä auttaneet yhtään. Väsymys ku tässä vähän hellittää niin pitää rupee käymään pitkillä lenkeillä taas :)

Ainii, kai raskaana saa syödä ituja? :D
En ehtinyt vielä lukea oliko muita vastauksia mutta KÄÄK, pellavansiemenet kiellettyjä, iduista en ole ihan varma :/ Oliko niin, että alkuperän tuntien tai itse kasvattaen ok?
 
En ehtinyt vielä lukea oliko muita vastauksia mutta KÄÄK, pellavansiemenet kiellettyjä, iduista en ole ihan varma :/ Oliko niin, että alkuperän tuntien tai itse kasvattaen ok?
Täällä nää kaikki lukee, ni ei tarvi arvailla: http://www.evira.fi/files/attachments/fi/elintarvikkeet/tietoa_elintarvikkeista/elintarvikevaarat/evira_taulukko1.pdf
Idut on ok, pellavansiemeniä ei käytetä raskasmetallikertymien takia. Pienet määrät leivässä ok.
 
Täällä ollut hiljaiseloa vaikka en fb-ryhmässä olekaan. Toivotaan että jatkuu keskustelu täällä :)

Ultra-aika tuli 10.5. jolloin viikkoja 12+5, ensi viikolla verikokeet sitä varten.

VÄSYMYS on jotain aivan tajutonta edelleen; viimeiset kolme viikkoa mennyt niin, että töistä suoraan sohvalle ja siitä sänkyyn. Onneksi mies ollut pari viikkoa lomalla nii hoitunut ruuanlaitot ja muutenkin ollut vähän enemmän apua... Ja onneksi lapsilla on harrastukset ja paljon kavereita niin heidän elämässä on muutakin kuin sohvalla makaava äiti :( :D
VIILTELYÄ tuntuu varsinkin äkkinäisissä liikkeissä nivusista lonkkaluihin.
PAHA OLO tulee usein noin puoli tuntia syömisen jälkeen, kummallista o_O Mutta syödä on pakko 2-3h välein sillä nälkä on ihan tajuton :D Ihan pelkään miten paljon paisun taas... (edellisistä +30kg ja +25kg :( suuri osa tosin myrkytyksistä johtuvia turvotuksia)
RINNAT kipeät edelleen, liiviostoa miettinyt kun tuntuu että jää pieneksi.. Mietinkin ostaisiko jo imetysversiot, MIKÄ KOKEMUS TEILLÄ ESIM H&M IMETYSLIIVEISTÄ?

TURVOTUSTA olen hienoisesti havainnut (nyt jo?!) jaloissa ja vähän kasvoissa :( ONKO VINKKEJÄ TÄMÄN ESTÄMISEEN/VÄHENTÄMISEEN? Iltainen mahanturvotus onkin sitten oma lukunsa, onneksi ei silloin tarvitse olla työvaatteissa koska en mahtuisi :D

Siinähän niitä oireita näköjään oli aika kavalkadi vaikka usein tuntuu että ei tässä niin raskaana olla :D

Oletteko muuten kuulleet miten helposti nt-ultrassa voi näkyä sukupuoli ja kysyttekö jos mahdollista? Itselleni tämä on ollut ihan ylläri että näin aikaisessa vaiheessa voi nähdä, toivon että meidän kohdalla olisi mahdollisuus

Juna 9+0
 
Juu kävin tuon eviran ohjeen jo lukemassa :)

Viime yönä olin jo synnyttämässä, unissa siis :ROFLMAO: valmiiksi osastolla oottelemassa varmuuden vuoksi, vaik ei tässä ooku 20-25min tonne sairaalalle :LOL:

Huomen neuvola, ääk, muaki pelottaa se vaaka :ninja: en oo varma haluanko tietää :D

Laiskis & pikkukaveri rv8+5 :love:
 
No sano että käytetään nykyään mones raskauksissa,etenkin jos ilmennyt ongelmia edelliset raskausmyrkytykset. Mulla kuitenkaan ei näitä oo ollut. Ja oli samaa mieltä ja ymmärsi ettei mun niitä kannata alkaa syömään,ellei nyt joku myrkytys uhkais tai muuta.
Ku mulla just se et en sais oikeen päivittäin noita särkylääkkeit kuten buranaa syyä ...

Ihmetteli myös sitäkin kun ei oo tarkistettu tota mun keltarauhasarvoja ja sit määrätty luget suoraan.niistähän ei hyötyä kuulemma ole ellei oo keltrauhas vajausta.

Onkohan tää jotenkin aluesidonnaista, minä en ole koskaan kuullut disperinistä tai muustakaan hoidosta kuin levosta vaikka kaksi myrkytystä takana ja oletettavasti kolmas edessä? :O
 
Tulen nyt valittamaan tännekin... huomenna aamulla piti olla ultra perhe-artessa, mutta kätilö on kipeä ja aika jouduttiin perumaan. Tietty kaikki ensi viikon vapaat ajat on niin ettei päästä... se siitä varhaisultrasta.
Onneksi neuvolassa luvattiin ultrata, kun kerroin peloista ettei kaikki ole/mene hyvin. Sinne on vielä vaan se pari viikkoa. Neuvolan laitteilla kun ei kovin aikasessa vaiheessa mitään näy... ärsyttää. Mutta minkäs sille voi jos tulee kipeäksi.
 
Plääh! Täällä on taas pieniä epätoivon pilkahduksia, että onko kaikki hyvin. Jotenkin tuntuu että mahassa se paineentunne on hävinnyt, eikä väsymyskään ole enää yhtä kova mitä aikaisemmin. Seuraava neuvola on vasta toukokuun alussa ja nt-ultra 9.5. Pitkä aika odottaa. Kyllä nää alkuviikot onkin pitkiä, kun ei mitään varmuutta saa mistään. Toivottavasti liikkeet alkaisi tuntumaan aikaisin (n)(n)
 
Juna: mulla ei ollu muita kuin HM imetys liivejä. Ne ohuet kankaiset toppauksettomat on ollut hyvät, mutta sit ne missä on vähän toppausta paino ikävästä jostain syystä imettäessä. Että ajaa kyllä ihan asiansa, tosin eivät ole kovin tukevat.

Mul on taas pari päivää ollu kyl niin huono olo et on saanut pelätä et laatta lentää. Kiva ku bussissa tai kesken oppitunnin alkaa ihan jäätävä kuvotus. Nää mun oireet ainakin aika paljon ailahtelee, että välillä niitä on ja välillä ei moneen päivään. Eilen illalla vatsa oli sen näköinen ku olis 5 kuulla raskaana :cautious:
 
Papunen on matkassa mukana ja kaikki hyvin. Sydän sykkii mikä tärkeintä:love: Nt-ultrassa sitten selviää tarkemmin asioiden laita.

Oli tässä pari päivää etten kokenut kovin pahaa oloa mutta tänä aamuna taas laatta lensi ja kuvottaa siihen malliin etten tiedä miten saisin ruokaa laitetuksi.:sick:

Huomenna sitten eka neuvola, nääh. Mua ei huvita mennä sinne:X3:

Alma ja Papunen rv 10+0.
 
  • Tykkää
Reactions: L4isk4M4t0
Täällä on ollu puhe synnytyksestä, ja ite en osaa sitä vielä ajatella :ROFLMAO:
Menis aika nyt nopeaa, nii pääsee ajatteleen sitäkin :love:
Neuvola on vasta 10+5 , eli 2.5. Ja np-ultra 12.5.
Menis äkkiä aika, että alkais tuntemaan liikkeet :barefoot:

Sain tänään dopplerilla kuulumaan jumputuksen:love:
Käyn vielä ensi viikolla ultrassa, haluan nähdä pikkuisen ja hintakaan ei ole kuin 30e, nii mieluusti maksan :ROFLMAO:

vauvis ja sintti 8+1:love:
 
Onkohan tää jotenkin aluesidonnaista, minä en ole koskaan kuullut disperinistä tai muustakaan hoidosta kuin levosta vaikka kaksi myrkytystä takana ja oletettavasti kolmas edessä? :O
Tää oli mullekin ihan uus juttu :O . Esikoist ootin niin ei suositeltu ku vaan panadolia kipuihin.. . Mut jos sulla ennestään myrkytys taustaa niin täähän vois olla sulle hyvä lääke? Ota neuvolas esille ens kerralla :) on resepti vapaakin.

Muutenkin kyl tuntuu et aluettain eri säännöt.esim mun neuvolas sanottiin että tuorejuustoista philadelphiaa sais syödä mut monis muissa paikois sekin kielletty... muutenkin monet jutut menee vähän ristiin rastiin :eek: :/
 
  • Tykkää
Reactions: Juna
Moikka! Kävin tänään ekassa neuvolassa ja samalla kurkattiin ultralla, että elämää löytyy. Siellä sintti polski niin terhakkaasti ettei kunnon kuvaa meinannut saada mittoja varten. Mittojen mukaan 9+3 vaikka edellisten kuukautisten mukaan tänään 8+6. Neuvolan mukaan laskettu aika 18.11. eli päivällä muuttui raskauslaskurin antamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Nessu87

Yhteistyössä