Marraskuun mussukat <3 *huhtikuussa*

moikku!

listaa päivitetty, mutta inkaliinan laskettua aikaa en löytänyt?

raskauspahoinvointi on viimepäivinä muuttunut 24/7 huonosta olosta ja monta kertaa päivässä oksentelusta perinteisempään aamupahoinvointiin. aamu lähtee käyntiin sappinesteiden yskimisellä lavuaariin... hieman kyllä kyllästyttää jo tää raskas raskaus ;) oon jo manannut että ainoaksi lapseksi saa jäädä :D noh tuolla fb puolella sanoinkin jossain keskustelussa, että ollaan suunniteltu puolison kanssa vain yhtä biologista lasta ja jos sisarusta kaivataan niin sitten adoptoidaan.

blue-bell ja hippu 9+4
 
mamma87, minulle on monesti gynekologit maininneet että mulla on taaksepäin kallistunut kohtu. Äidilläni ja siskollani kuulemma myös sama homma. Ja mulla oli esikoisen aikaan tosi pieni maha. Se pullahti esiin vasta viimeisellä kolmanneksella, ja pieni oli silloinkin. Tosin nyt tässä raskaudessa on alkanu jo pikkupömppis näkymään, vaikka turturvotustaahan se vaan on, mut kuitenkin :D
 
Hei vaan piitkästä aikaa, taustalla on tullu pysyteltyä. Edelleen hirmu vähänlaisesti oireita, Eikä oikein osaa siitäkää nauttia, että pitääki koko aja kuulostella omaa oloaan. Toisaalta taas yllättävän levollisin mielin, kunhan nyt tulis se np-ultran ajanvarauskirje vihdoin kotiin..

Tuosta sokerirasituksesta, ite en oo koskaan aikasemmin ollu mutta nyt siis joudun jo heti 12-16 rv kun kuulun suurentuneen riskin ryhmään pco:n takia. Sitten myöskin se toinenkin pitää vielä käydä myöhemmin, jos ei nyt sitten jää kiinni.

sanlii ja piskuinen 10+4
 
  • Tykkää
Reactions: Zoona
Heipparallaa!

Tänään 11+0! Enää viikko siihen maagiseen 12viikon rajapyykkiin ja 4päivää np-ultraan!

Seulontoihin osallistutaan, en oo osannut edes miettiä, että miksi ei. Mietitään sitten jos on iso riski, että mitä tehdään.

Sokerirasitukseen en oo koskaan onneksi joutunut, kuullut kyllä että se on kamalaa. Tässäkään raskaudessa en joudu ellei sitten pissanäytteissä ole häikkää. Sinne kai joutuu automaattisesti jos on yli 25v tai bmi yli 25 tai jos lähisuvussa on diabetesta.

Me oltiin eilen lapsimessuilla ja sieltä tarttui jo mukaan jotain näytepakkauksia, sisältäen tuttipulloa ja muuta :D Oli kyllä raskas reissu, 6tuntia siellä vierähti ja sen jälkeen olin niin kuollut että makasin loppupäivän sohvalla!

Hyvää sunnuntaipäivää kaikille!

sannni 11+0 :heart:
 
Moikka

Pitkästä aikaa, on ollut niin kiireisiä viikkoja että vihdoin pääsin koneelle!

Maaliskuun viimisenä viikonloppuna sain päätökseen opiskelut yliopistolla ja tänä viikonloppuna juhlittiin perhepiirissä ja ystävien kanssa. Nyt saa nauttia viikon lomasta ennen töiden alkua!

Molempien vanhemmille kerrottiin eilen, olivat hurjan onnellisia puolestamme :) Ja parhaimmille ystäville ollaan kerrottu :)
Saas nähdä miten työpaikalla suhtaudutaan kun vasta aloitan ja raskaanakin olen. No sen näkee sitten ja toki vielä varuillani olen kun takana on niin monta keskenmenoa.

Sokerirasitukseen en varmastikkaan joudu, bmi on se joku 19-20 tällä hetkellä. Tai eihän sitä koskaan tiedä jos kehotetaan niin totta kai menen.
Seulontoihin totta kai mennään. Ensi viikolla meillä on se niskanturvotus-ultra, vähän jännittää kyllä mutta toivotaan että kaikki on hyvin.

Pahin pahoinvointi oli minulla rv 8-10+5 jolloin sai joka päivä oksentaa vähintään sen 5 kertaa. Nyt on lähinnä koko ajan etovaa oloa ja osa hajuista tekee kyllä niin pahaa että oksennus välillä vieläkin tulee.
Uni maistuu hyvin ja kepeästi menee 10h yöunet, yleensä minulle riittää se 8h ja ei enempää. Nyt jos nukun 8h olen aivan loppu hetken päästä :D

Kaikille hyvää alkavaa viikkoa!

Vilma 11+0
 
Viimeksi muokattu:
"Johanna"
Hei. Mä haluaisin myöskin sinne fb.n ryhmään.. :) en osannu vaan laittaa sulle viestiä. olin aiemmin fb.n lokakuisissa mutta ultrassa selvisi että 12.11.15 oisi pikkuusen LA ja ihan poika olo on ja pitkään toivottu ja kaivattu esikoinen olisi tulossa! <3
 
Eilen piti ostaa ekat mammahousut! Viikkoja nyt 10+6 ja omat housut eivät ole menneet jalkaan pariin viikkoon ja täytynyt pitää mekkoja, joten eilen marssin sitten turhautuneena housukaupoille :D Näkyykö muilla jo? Itse olen hoikka/normaali vartaloltani, joten näkyy selkeästi. Mieskin tuumasi yks ilta, että miten maha kasvaakin päivä päivältä hirveesti! Töissä pidän teltta-paitoja, jolla saa vielä piiloon jonkin aikaa, koska en halua vielä työkavereille mainostaa olevani raskaana. Pahaolo ei ole joka aamuista enää, mutta täysin hyvä olo ei ole vielä... ja aivan jäätävä väsymys on tullut takaisin. Luulin sen loppuneen muutama viikko sitten, mutta nyt tuntuu niinkuin joku antaisi "nuija-nukutuksen" välillä ja voi simahtaa mihin vaan, milloin vaan :D

Sitten vielä höpöhöpöä! Oletteko katsoneet kiinalaisesta raskauskalenterista tulevan vauvanne sukupuolen? :D Uskotteko tällaiseen hömpänpömppään ja onko jollain pitänyt paikkaansa aiemmissa raskauksissa? Jostain luin, että 60% todennäköisyydellä pitää paikkaansa, on jotenkin joskus tutkittu. Tämän mukaan olisin saamassa tyttövauvan, mutta en taida tämän perusteella lähteä vielä vaaleanpunaisia vaatteita ostamaan, ehkä odottelen rakenneultraa ;) Linkki kalenteriin Kiinalainen synnytyskalenteri | Horoskooppi
 
Viimeksi muokattu:
Hei, taustalla olen minäkin seuraillut. Vaikea alkuraskaus; verenvuoto ja kivut, ovat saaneet minut todella epävarmaksi raskauden jatkumisesta :(.
Nyt on mennyt hetken aikaa jo oikein hyvin kipujen suhteen, kunnes eilen alkoivat taas ja erilaisina. Kohdun kohdalle sattuu koko ajan, ihan kuin pistäisi jatkuvasti. Onko kenelläkään muulla ollu tälläistä. Panadolia syön max annoksella, että pystyn töissä olemaan, huh. Verenvuotoa ei onneksi enää ole ollut.

Vatsa minullakin pömpöttää, näytän kuin olisin ainakin 20 rv.lla :O. Äitiysvaatteita en ole vielä silti hankkinut. Töissä yritän piilossa vaihdella vaatteita ettei kukaan huomaisi. ananasta olen laittanut smoothieen, jos turvotukseen vähän auttaisi.
 
nöf mulle iski viime tiistaina kovat alavatsakivut. Joka päivä tuntui pahenevan ja etenkin ilallalla on kipuillut kovemmin. Välillä kipu on pistävää, välillä jotain muuta. Ehdin jo miehelle sanoa, että kai se on hyvä merkki, kun ajattelin niiden johtuvan kohdun kasvusta. Eilen yhtäkkiä taas oli ihan hiljaista. :( Huolestuttavaa.

Väsymyksen sijaan olen kärsinyt unettomuudesta. Rinnat ei ole arat. Eikä ole etonut yhtään.

Mun mielestä mulla ei edelleenkään näy muuta kuin turvotusta. Se iskee yleensä lounaan aikaa ja katoaa yöllä. Mies otti tietämättäni lauantaina kuvan, kun pesin ikkunoita. Siinä kyllä näytän siltä kuin olisi raskaana.

9+5
 
Viimeksi muokattu:
Tuleeko kenellekään muulle huono/etova olo syömisestä? Siis tavallisen, lämpimän ateria syömisestä. Tuntuu, että ihan sama mitä syö tai kuinka vähän, aina karsea olo syömisen jälkeen. En tiedä onko tällä yhteys tähän turpoamiseen.
 
zoona mulle tulee ainakin ihan kamala olo kun syö. Ihan sama mitä syö. Pahempana paha olo tulee ehkä tunnin päästä. Välillä tuntuu että se paha olo ei meinaa helpottaa.

Maha on kasvanut kanssa nopeeta vaikka en oo mikään hoikka. Nyt maha kasvanut paljon nopeammin kun ekassa raskaudesta. Odotan niin innolla jo ultraa mikä on kahden viikonpäästä.

Norappi ja pikkukakkonen 9+3
 
Täällä huomenna eka nla. Mahtaisko ne suostua yrittää kuunnella sydänääniä jos pyytää? Ilmeisesti kyllä joku pikavisiitti muutenkin.

Paha olo jos ei syö, paha olo jos syö. Vatsa turvottaa. Äidilleni en oo vieläkään sanonut, jotenkin epävarma olo kun ei oo sydänääniäkään kuunneltu.

Sokerirasitukseen tuskin joudun, viimeks ei ainakaan edes puhuttu koko asiasta. Ja kiinalaiseen syntymäkalenteriin en usko, koska esikon kohdalla meni ainakin pieleen ;)

Minä ja Paapero 8+2
 
Kiinalainen sukupuolikalenteri näytti pitävän paikkansa meidän lasten kohdalla :D nyt pitäis tuon mukaan olla tulossa poika. Ei yhtään haittaisi ;)

zoonakuulostaa hyvin normaalilta pahoinvoinnilta tuo syömisen jälkeen etominen.
Mulla ollut jo neljä viikkoa.

Huomenna eka neuvola! Tarviiko ekalla käynnillä jättää pissanäytettä?

Täällä pahin olo on juuri päivällä tähän aikaan :(
Itse joudun sokerirasitukseen. Edellisessä raskaudessa oli diabetes. On varmasti nyttenkin. Huomaan jo nyt kuinka sokerit nousee jos syö hiilareja. :(

Eilen poksu taas uusi viikko käyntiin, 9+1.
 
Zoona, mulle tulee etova olo syömisestä. Tulee myös syömättömyydestä, mutta erityisesti lämmin ateria aiheuttaa etovaa oloa, vaikka olen pienentänyt annoskokoa huomattavasti. Kylmät ateriat aiheuttavat vähemmän pahaa oloa. Aamuisin mulla on siedettävä olo niin kauan kunnes täytyy syödä jotain pientä ja sitten alkaa oksentelu/pahoinvointi. Kunpa voisikin syömättä porhaltaa koko päivän..

nöf, mulla on myös kovia alavatsakipuja. Sain käsityksen, että on normaalia vaikak omasta mielestä tuntuu todella epänormaalilta. Jotkut ovat vain herkempiä alavatsan kipuilulle.


Mites teillä aikaisemmin raskaana olleilla, milloin sen kohdun pitäisi alkaa tuntua ensiraskaudessa. Luin neuvolan oppaasta, että 14 viikolla kohtu nousisi kohtu häpyluun yläpuolelle ensisynnyttäjällä, joten onko se niin ettei kohtua sitten sitä ennen oikein voi tuntea kädellä kokeiltaessa? Olisi mielenrauhalle helpompaa jos voisi edes tuntea jotain kasvua kohdun seutuvilla.

Onko kukaan huolissaan hampaista? Mua pelottaa syödä, oksentaa, syödä, oksentaa, syödä jne. kun varmaan ne viisi happohyökkäystä on tullut jo klo 9 mennessä. Tänään oksensin niin antaumuksella kauppakeskuksen vessasa, että hetken jo kuvittelin koko suoliston karkaavan sisuksistani pakoon.
 
Tänään kävin labrassa, otettiin PAPP-A ja HCG ja sitten vielä sukupuolitaudit päälle.
Viikon päästä saa tulokset ja ensi viikon torstaina on sitten NT-UÄ.

Maha ei vielä ole kasvanut, mielestäni pömpötys on vain turvotusta, kun vatsa ei ole oikein toiminut... Ainakin näin olen ajatellut. X)

Heti ekassa neuvolassa piti jo antaa pissanäyte.

Tuota kiinalaista sukupuolikalenteria olen käynyt kokeilemassa, sen mukaan pitäisi tulla poika. Saa nähdä.

rv 10+4
 
kohdun kasvu on yksilöllistä riippuen jokaisen kohdun asennosta. Mutta kyllä se taitaa ensisynnyttäjillä kasvaa hitaammin. Mulla kasvoi hitaasti kakkosenki kohdalla ja näkyvä vauvamaha tuli vasta rv18. Mulla nyt viikkoja 9+1 mistään mahasta tietoakaan kun turvotus on lähtenyt ja suolisti alkanut toimia kunnolla. Alkiohan nyt on kooltaan kuin viinirypäle joten miten se vois näkyäkään..... vaikka olisi niin kiva saada jo näkyviin :) äkkiä tämä aika menee joten kohta saa valittaa isoa ja painavaa mahaa!
 
  • Tykkää
Reactions: Zoona
Tänään pärähti kalenteriin kehityskeskustelukutsu. Ensi viikolla (päiviä silloin 10+6). Toivoin, että olisi ollut pari viikkoa myöhemmin. En tiedä kertoako pomolle vai ei. Kai se hyvien tapojen mukaista olisi, kun kuitenkin ensi vuottakin sivutaan...Mutta kuitenkin ihan liian aikaisin!!! Ja kun tuo ukko on vielä varsinainen suupaltti, niin on pienehkö riski, että tieto "lipsahtaa" muidenkin tietoon.
 
Mulle tulee paha olo nimenomaan syömisen jälkeen, etenkin lämmin ruoka aiheuttaa oksetusta. Aamulla on ihanaa kun ei oo pahaolo, vain nälkä. Kahvi on pahaa. Pahaa oloa lääkitsen salmiakilla, sitä menee aski tai kaks päivässä.

Mulla on kyllä aivan kamala turvotusmaha, yksi ystävä jo kyseli, et mitäs mitäs....
Vaikka vauva onkin vasta pavun kokoinen niin kohtuhan kasvaa koko ajan, vk 8 appelsiinin kokoinen ja alussahan kohtu kasvaa nopeammin kuin vauva. Joten kyllä se kasvanut kohtu nostaa ainakin minulla tuon vähänkin ylimääräisen näkyville. Lisäksi kohtuni on voimakkaasti eteenpäin tyrkyllä, joten sekin selittää tätä palloa joka päivän aikana ilmestyy.

Kipuja on, painetta, pistelyä, viiltelyä kohdun kasvustahan ne johtuu.

Töissä en aio kertoa ennen ultraa, johon vielä kuukausi. Ellei suoraan kysytä. Äidilleni kerroin anopille en aio kertoo se arvostelis kuitenkin.

Seuloista oli myös puhetta, osallistutaan kyllä. En ole valmis erityislapsen vanhemmaksi.

Toivon, että pahoinvointi menis ohi ja pääsis takas salitreeneihin. Nyt joko oksettaa tai väsyttää koko ajan.

Mies on ollut ihan innoissaan, viikonloppuna silitteli mahaa ja naureskeli ja hymyili. Ei olla vielä kerrottu lapsillekkaan, kerrotaan sitten vasta kun maha alkaa oikeesti kasvaa.

Walter 8+1
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikille taas :) Tänään kävin neuvolassa ja terkkari päätti ultrata, siellä yksi pikkuvelisisko köllötteli ja sydän sykki hienosti :) Mittauksessa vastasi viikkoa 7+5 ja la 27.11. Mutkin vois lisätä listalle, en osaa tätä väriä muuttaa.. Eli Essukkainen/ 2.lapsi/ ksks ja la 27.11 :)
 
"mamma87"
Hömpänpömpän mukaan meille tulisi poika. Se toki sopisi, nimikin olisi jo valmiina etenkin pojalle.
Meillä suvussa pari on omien lasten kohdalla käyneet seuloinnoissa mutta lähinnä sisiksi, koska ovat olleet yli 30 vuotiaita jo, jolloin riski olisi suurempi muutenkin. Ylihuomenna olisi niskapoimututkimus. Vähän jännittää kyllä, äitini oli sitä mieltä ettei aihetta huoleen olisi mutta katsotaan. Kunhan saan asian pois päiväjärjestyksestä, ja pois mielestä.

Välillä on huono olo mutta lähinnä vain vatsaa nipistää, väsyttää ja vessassa saa juosta. Hyvä puoli väsymyksestä on kun nukahtaa melkein heti kun laittaa illalla maate.
 
1. neuvolakäynti takana. En ollut osannut ajattellakaan, että "neuvolan täti" olisi maahanmuuttajataustainen (ei varmaan itse maahanmuuttaja, mutta vanhemmat), huivipäinen minua, selvästi nuorempi..mmm..tyttö (?). Iloinen tapaus, mutta tuntui unohtelevan asioita ja pomppi aiheesta sen vuoksi sinne tänne. Olin jo ulko-ovella kun juoksi mut kiinni ja ohjeisti, että jatkossa sitten täytyy aina tehdä virtsatesti ennen th:ta tai lääkäriä.
 
Kiinalaisen kalenteri mukaan meille olisi tulossa poika. Esikoisen kohdalla toi piti paikkaansa :)

mammma93 myydäänkö Kajaanissa jossain äitiysvaatteita? Tai enhän mä edes ole varma että Kajaanista olet äitiyshoususi ostanut, mutta niin ainakin oletan kun synnytyssairaala sulla Kaks :D mutta siis mä oon ollu siinä luulossa ettei täällä mikään kauppa myy äitiusvaatteita, ja esikoisen aikaan lähdin Kuopioon asti shoppailee :D
 

Yhteistyössä