Marraskuun Mussukat *Toukokuussa*

Mulla kans vatsankaa ollu millon mitäkin oireita. Somac kuurit tuttuja .... tost sappi vaivast mulla tuli ylävatsa varsinkin kipeäks semmoseks kovaks turvonneeks,kipu tuntu kylkikaaren kohin edestä,nälkä oli koko aika mut jos söi niin pian paheni taas olot. Hyvää asentoo oli melkeen mahoton löytää,pahimillaan oli kovaakin kipua mutta ei aina! Raskaus aikana sappikohtaukset voi tulla helpommin. Eihän se välttämättä sitä oo ,mutta pisti silmään ku oli samoja oireita :)
 
Moi vaan taas tännekin puolelle! :)

Oon kyllä ollut yllättynyt, että marraskuisten ryhmässä noi vaarattomiksi todetut tuhruttelut on olleet tosi yleisiä! Itelläki oli sitä edellisessä raskaudessa ja vaaratonta oli, vaikka pelästytti kyllä.

Tervetuloa uusille munkin puolestani! :)

Täällä tänään 12+3 ja 3päivää ultraan! Mulla toi pahoinvointi loppui ku 11 poksui ja tilalle sain väsymyksen. Mut vaik väsyttää ni silti kukun yöllä hereillä, kun en saa unta! o_O Kiva sit herää 6-7aikaan muksujen kans (y)
Tuun seuraavan kerran varmaan sit kertoilee ultrakuulumisia.. mikäli nää päivät vaan ny liikkuis eteenpäin! :ROFLMAO:
 
Joko sitä rautalisää uskaltais alkaa käyttään? En yhtään muista millon ekas raskaudes niitä sain alkaa syömään ... ku tuntuu niin älyttömän raskaalta päivisin ja sit 2veenkaa touhuta :/ no, hyvät puolet tässä työttömyydessä ettei ainkaan kellon tarkkaa tarvi töissä juosta tähän lisäks :D mut eipä tää himas oleminenkaan mitään lomailua ole...
 
Heippa ja tervetuloa uudet mukaan! Minäkin toivon ettei tämä ryhmä hiljene täysin kun viimesetkin liittyvät faceen. Ite en aijo sinne liittyä ja oisi niin mukava lukea kuitenkin kuulumisia kanssaodottajilta.:)

Pahoinvointi helpottanut huomattavasti mut ei kuitenkaan kokonaan. :unsure: ja täälläkin tullut seuraavaksi riesaksi ihan järkyttävä väsymys, siis ei riitä minkäänlaiset yöunet ku silti väsyttää ihan yhtä paljon. :sleep: ootan niin sitä kuuluisaa puoliväliä jonka jälkeen raskaudesta voi jopa nauttia, silloin minullakin on ruukannu helpottaa olot. :D
Tuohon rautalisän syömiseen en kyllä osaa vastata mut tuntuu et oon minäki kyllä joutunut sitä jo ennen puoltaväliä syömää aiemmin (huono muisti) (n). Mut nyt nukkumaan, palataan taas.

Hanri rv15 tasan. :love:
 
Mulla neuvola ens viikolla (24.5) voisin sielä kysästä lupaa alottaa raudat. Mäki meen jo hyvis ajoin nukkuun mut silti tuntuu ettei tahtos aamulla jaksaa! Monena päivänä tehny mieli energia juomaa mut tosiaan kun sitä ei saa ottaa :/ joten se siitä sitten!

Jossakin määrin ulkoilu piristäny vähän joskus taas pahentanu. Mut meeppä tonne sateeseen sitten ulkoileen :D ei kauheesti houkuta,toki ihan pakkokin sinne kyl jossain vaihees mennä lun koira pitää käyttää... toi on kyl semmonen prinsessa että ei oikeen sateella suostu pihaa pidemälle,joskus oikeen hävettää,jos naapurit aattelee että oon niin laiska etten kuseta koiraa ku pihaan :'D ei kuitenkaan mikään pikku koira ja lisäks jääräpäinen,että kun stopin laittaa ni siinä onkin hommaa saada se liikkeelle ... :D
 
Huomenta :)

Mä aloin jo yritysvaiheessa (viime elokuussa) syömään raskausajan vitamiineja, ja sehän sisältää rautaa. Neuvolassa hb oli 139 (huhtikuun lopulla). Kyllä tuntuu että noita neuvola käyntejä on melko harvakseltaan, huhtikuun lopulla oli vikmeksi,ja nyt tulevalla viikolla on. Onhan tossa välissä kyllä ollut nt-ultra.

Onko kukaan siirtynyt vielä äitiysvaatteisiin? Musta tuntuu että pikku hiljaa täytyy niihin siirtyä ainakin housujen osalta. Viime viikonloppuna olimme teatterissa,näytös väliajan kanssa kesti lähes 3h ja mulla oli normi farkut. Istuessa ihan sattui vatsaan,sitten kun oli hämärää niin salassa aukaisin farkkujen vetoketjun :D mies sitten totesi että miksen laittanut äitiys housuja.. on tuo ihmismieli taas niin jännä, ensin sitä odottaa että kasva masu, kasva. Sitten kun masu kasvaa,niin miettii että pystyiskö vielä pari viikkoa piilotella :D

Helmiäinen80 ja Hippunen 14+3
 
Voih, mua oikeen kiukuttaa tänään :mad: Mies kävi työporukan saunaillas eileen ja oli sitten alustavasti saannu ens viikon keskiviikon vapaaksi, ku meil on se ultra, mutta illan tapahtumat johtikin sitten siihen että yksi toinen työntekijä irtisanoutui välittömällä vaikutuksella, eli sinne meni se vapaapvä ja varmaan joka vapaapvä siihen asti kunnes löytyy uus työntekijä. On pien yritys niin tämon vähä tämmöstä...
Pärjäänhän mä ny toki siellä ultrassa itseksenikin, mutta jumalauta :mad: Olisihan se ollut mukavaa miehenki kannalta että olisi päässyt vauvaa kattoon ja sitä hän tuossa eilenillalla kotiintultaessa harmittelikin suureen ääneen. Ja tuen kannaltahan mä sitä miestä sinne mukaan olisin halunu, hoidin nuo kaksi aikasempaa raskautta yksin ku heidän isää ei kiinnostanu enkä mä tätäkin haluaas, ku miestäkin selkeästi kiinnostaisi olla osana kaikkee :unsure:

Laiskis & Pikkukaveri rv13+2 :love:
 
No mulla on jans rautaa nois vitamiineis mut hyvin vähän,oon kyl välillä ottanu 2kin päiväs. Nyt tulikin mieleen niin join viime raskauden beroccaa ja se autto kyl paljon!

Mä aijon tänään tilata jotain vaatetta netistä,housut kyllä haluan aina koittaa ennenku ostan. Viime raskaus käytin pääasias huppareita ym lökövaatteita. Nyt haluun ostaa jotain enempi omannäköstä ja mukavaa päälle pantavaa ja ennen kaikkee uuttaa :)

Mäki sain yhet housut jopa mahtuun päälle ,jotka teki vielä pari kk sitten tiukkaa...noh,kerkesin jo leuhkia ukolle ku sain huoletta ne ylle. No sitten söin ekan kunnon ruuan päivälle ni sain kulkee napit auki loppupäivän !:unsure::LOL: eine sittenkään ollu ihan hyvät ...;)

Laiskamato. Tosi ikävään aikaan sano ittensä irti :/ ja vielä kun toinen ois halunnu päästä mukaankin. Se on kyl huono ku iseille ei saa työstä vapautuksia tälläsiä varten.eihän siinä sairaala reissus menis ku abaut tunti vaan..
 
Nessu:
No kyllä, kesälomatki on juuri alkamaisillaan, menee varmaan nekin ihan uusiksi.... Muttei sille ny mtn voi, toivotaan että löytyy pikaseen uus työntekijä. Mies ajaa rekkaa, niin ei tuo mitenkään pääsisi edes tunniksi työstään pois :unsure: On siihen aikaan päivästä sen verran kaukana että menis enemmän kuin se tunti asian hoitoon, siksi vapaapvä olisi ollut paras vaihtoehto..

Housuista sun muista, mulle menee tällä hetkellä vain leggarit ja jooga-housut :LOL: Farkut painaa ilkeästi joten niitä ei ole mukava pitää, pitäisi katella jtn äitiyshousuja jossai kohtaa :)
 
Joo,no ei tosiaan tollases työssä ihan niin vaan pääsekkään käymään missään muilla asioilla :oops:

no mulla on yhet "normihousut" mitkä meneepäälle ilman et puristaa mistään sit on parit verkkarit ja mitä lie gollege housuja parit? Rintsikoita oon jo saanu vaihtaa isompiin. Silleen kyllä kiva, näin muuten pienirintaselle :ROFLMAO: kerrankin tuntuu liiveissä olevan jotain... :)
 
Laiskamato: mulla oli sama kokemus esikoisen raskaudessa. Yksin kävin neuvolat,ultrat,synnytykseen tuli mukaan -nukkui nojatuolissa. Eikä se siitä mihinkään muuttunut, ei osallistunut elämäämme mitenkään joten erohan siitä tuli. Eikä muuten osallistu poikansa elämään millään lailla vieläkään..enkä usko että tulee osallistumaankaan. Ikävä pojan kannalta,mutta onneksi nykyinen kumppanini puuhailee pojan kanssa ja saa siitä miehen mallia :)

Nyt tuntuukin välillä oudolta,ja ihan kyynel silmäkulmassa, kun toinen on nyt niin kympillä mukana tässä. Ultrassa oli ihan onneissaan, lueskelee sikiön kehitystä-että mitä kehittyy just kuluvalla viikolla, huolehtii etten nostaisi liian painavaa -johon kuulemma lukeutuu mm.imuri, nauroin vaan että olenko mä nyt vapautettu imuroinnista marraskuulle asti,se tuskin haittaa mua :D

Helmiäinen80 ja Hippunen 14 + 3
 
Helmiäinen:
Juu, mulla on ihan sama tyttöjen isän kanssa, ei ole mukana mitenkään eikä ole tavannu tyttöjä moneen vuoteen kunnolla, joskus ja jouluna tunnin pari ehkä korkeintaan :poop: Ei vaa ilmeisesti kiinnosta ja onhan hänellä jo kaksi uuttaki lasta nykyisensä kanssa, niin mihin se nyt mun tyttöjä "tarvii", mahottomia ja tottelemattomiaki kuulemma :rolleyes: Kilttejä tyttöjähän ne...
Mutta joo, ihan sama, onhan niillä tässä isäpuolena joku jota kiinnostaa ja haluaa olla heidän kanssa :love:
 
Huomenta!
Meilläkin on vähän pakko ottaa vapaapäivä sillon kun on ultra, matkaa melkein 200km suuntaansa. :|
Äitiyshousuista sen verran, että oon jo viikkoja käyttäny niitä. :D hyvin aikasin normi farkut alkoi painaa ikävästi, kovin tiukkoja kun olivat jo lähtiessään.. Onneksi ystävä toi heti raskauden alussa pussillisen äitiysvaatetta. :)
Tsemppiä laiskamadolle ultraan, kun joudut yksin käymään. :)
 
Toi on kyllä ikävää jos lapsen isä ei osallistu mitenkään lapsen/lasten elämään. Vaikka meilläkin tässä suhtees omat ongelmamme ollut ja erilläänkin asuttu jo vuoden... mut silti on aina halunnu osallistuu niin tämän kuin esikoisen ultriin ja muihin menoihin. Ja toki käy usein tääläkin katsomassa :)

Mun hyvällä ystävällä kans tilanne ettei isä oo missään tekemisis tyttönsä kanssa,eikä pahemmin kummankaan puolelta isovanhemmat oo tytön perään kyselly...mikä on tosi surullista.
 
Meillä mies on ihanan omistautuneesti mukana kaikessa. Lueskelee temperamenttitutkimuksia ja pohtii elämän arvoja, joita haluaa välittää lapselle. En voi edes kuvitella millasta on selvitä kaikesta yksin, vähän epäreilua, että miehellä on tavallaan katumuksen mahdollisuus vielä lapsen synnyttyä.

BTW suosittelen lämpimästi lulemaan kirjan Kuinka kasvattaa Bébé ( http://www.adlibris.com/fi/kirja/kuinka-kasvattaa-bebe-9789522341600 ). Mukavasti laittaa pohtimaan omia kasvatusvalintoja ja miettimään "totuuksia", mutta on kaunokirjallisen teoksen omainen.

Äitiyshousuja mäki oon käyttäny jo monta viikkoa, koska normaalit housut alkaa särkeä mahaa aika nopeesti, vaikka olis viel hetki sitten mahtunuki päälle. Nyt ei enää, maha on jo aika iso, toki suurin osa on tietysti turvotusta. Töissä mä käytänki vaan liikuntavaatteita, ni ei oo ollu ihan samaa ongelmaa arkisin. Paitsi rintsikat ja pikkarit.... Ne ei mahu, enkä haluis viel ostaa uusiakaan, ku ei oikein tiedä mihin mittoihin tästä päädytään.
 
Mäkin tein sen virheen esikoisen kohalla että ostin paljon ihan turhaa tavaraa... kivaahan se oli ostella kaikkee söpöä mut rahan tuhlaust ja tilaa viemäs. Mm soiva mobiili oli yks semmonen turhista turhin.ikinä jaksanu kuunnella sitä pimputusta :D

Vaunuis kantsii tosiaan satsaa kans et hyvät renkaat,esim liian pienet ei oo kätevät ku talvi ja hankia tai muuten epätasasta. Mulla on vaihto renkaat isot talvea varten, ja pienet kevät & kesälle :) ja itelle käyny nli mun brio go rattaat, hyvin koska iso tavaratila. Sinne saa kauppa kadsit ja hoitolaukun näppärästi...
Nyt mulla edessä astinlaudan osto mut se lieneekin mun ainoo "isompi" ostos. Kaikki vaunut,pinnikset sitterit ym löytyy tallesta. En oo vieläkään ostanu mitään vauva vaatetta vaik katellu oon.
 
Vaunujen/rattaiden hankinta on kyllä tosi paljon käyttäjästä kiinni. Maaseudulla isopyöräiset kevyet työnnettävät hyvät,koolla ei niin väliä. Kun taas täällä pääkaupunkiseudulla jos liikut julkisilla niin sirommat vaunut on hyvät,täällä pk-seudulla lähes kaikki asuu kerrostalossa niin ystävälle kävi niin että vaunut mahtui tosi huonosti hissiin (yksi aikuinen mahtui survomaan itsensä hissiin vaunujen kanssa). Meillä on emmaljungan duo edget, ainut huono puoli joka esikoisen kanssa tuli eteen,oli se että babybioon mennessä muut otti helposti kannettavat kantokopat mukaansa jossa vauva nukkui,mun täytyi rahdata sinne koko painava vaunukoppa.. nyt taas mietin että tuo kunnon vaunukoppa toimii hyvin vauvan nukkumapaikkana toisessa mummolassa joka 370km:n päässä. siellä käydään niin harvoin jottei sinne kannata pinnasänkyä ostaa.. mun ajatus on kulkea ilman autoa mahd. paljon sitten vauvan synnyttyä niin kunnon tavaratila on oltava,ja se noissa emmaljungissa on hyvä metallinen, ei tule heti kilomäärä vastaan..
Sama juttu tavaroiden kanssa. Meidän ilta-itkuisella värinäsitteri oli loistokeksintö,ystävän rauhallinen viilipytty ei sellaista kaivannut. Kantoliinassa esikoinen huusi päänsä punaiseksi,kantoreppu patapum oli hyvä,ystävällä juuri päinvastoin. Nyt yritän (?) etten hamstraisi sitä tavaraa,vaan sitten ostan pikkuhiljaa niitä vauvan synnyttyä kun näen mitä koen tarpeelliseksi. Uuden pinnasängyn varmaan haluan..esikoinen oli huono nukkuja,pinnasänky oli "parisängyn" sivuvaununa,mutta siinä oli korkeat laidat. Nyt haluisin sellasen jossa toisen laidan saa ihan alas/pois. Menee sitte taaperosänkynäkin. Ikeassa oli joku ihana jossa laatikot,sinne saisi vaikka sitten pinnasängyn lakanat/pussilakanat..

Helmiäinen80 + Hippunen 14+4
 
Mulla oli kans semmonen lauta mallinen juttu (hyvin selitetty) "hoitopöytänä" mikä laitettiin pinniksen päälle ,sai kätevästi piiloon tarvittaessa. Mutta eipä sille kauaa ollu käyttöö...tyttö oppi nopeaa kääntymään ja sen jälkeen vaipan vaihto tehtiin sängyn päällä ihan turvallisuus syistä,kun tuntu et kääntyili.niin paljon et ois voinu tipahtaa siit laudalta. Mut tosiaan ei pöytää osteta mekään :) siirrytään sit taas sängyn päälle jos tämäkin tyyppi alkaa kääntyileen yhtä aikasin.
 
Moikka. Pitkästä aikaa. Oon välillä kyllä käyny lukemassa teidän kuulumisia.
Ja paljon voimia niille, jotka surullisia uutisia saaneet. :cry: ja tsemppiä tulevaan:love:

Mulla tänään oli nt ultra. Siellä oli tyyppi 12+6 vastas mutta kolmen päivän takia ei ruveta la:ta muuttaa.
Kaikki oli hyvin. Se siellä liikku oikein kovin. Silti vielä vaikea uskoa että tää on totta ja tapahtuu mulle. Että mä oon raskaana ja kaikki on hyvin. Nt turvotus oli tasan 2 ja myöhemmin sit tulee se yhdistelmätulos.

Hauskaa päivää kaikille

Jenanie ja tyyppi 12+6 ( kai mä saan noita isompia päivä käyttää):LOL::p:love:
 
  • Tykkää
Reactions: Eeema
Mekään ei aiota hankkia hoitopöytää. Tuntuu ihan turhalta tilan ja rahan tuhlaukselta, kun ne vaipat vaihtuu muuallakin (ja aiotaan kokeilla vessahätäviestintää, siinäkin toki käytetään vaippoja, mut vaihtoja tulis vähemmän).

Vaunut on kai pakko ostaa, vaikka varmaan kantoliinan ja repun kanssa kannetaan lasta enemmän ku työnnetään. Ainakin tää äiti on niin laiska noiden ylimääräisten asioiden kanssa, että kantaminen on aina helpompaa.

Se on vielä täysi mysteeri mihin lapsen sänky laitetaan nyt ensin, kun varmaan hetken pitää käydä lapsen luona yöllä. Tiedän vaan, että perhepeti ei kuulosta meidän jutulta ja meillä on miehen kanssa parvisängyn tyyppinen ratkasu, ni sen kylkeen ei oikein pinnis istu.
 
Onnittelut uusille hyviä ultrakuulumisia saaneille!

Meillä esikoisen kanssa vaunut osoittautuivat aivan turhaksi hankinnaksi, sillä niissä hän ei suostunut olemaan. Alkuaikaan yritin epätoivoisesti lähteä vaunulenkeille, niin, että nostin juuri nukahtaneen vauvan vaunuihin, mutta viimeistään 10 min päästä alkoi protesti ja niin sitten loppulenkin kannoin lasta liinassa ja työnsin tyhjiä vaunuja. Myös täällä miljoonakaupungin ilosuhteissa, jossa esteettömyyttä ei ole mitenkään huomioitu, kantoliina ja -reppu osoittautuivat paljon kätevämmäksi. Toisen kanssa meinataan jatkaa samalla systeemillä.

Meilläkään ei ollut hoitopöytää vaan irrallinen hoitoalusta, jota alkuun pidettiin pesukoneen päällä kylppärissä ja myöhemmin nostettiin sängyn päälle aina tarvittaessa.

Kovasti jo odotan, että alkaisi liikkeitä tuntea ihan kunnolla. Nyt on ollut pari kertaa, jolloin kuvittelen liikkeet tunteneeni, mutta ei sen enempää. Vaikka ultrassa kaikki hyvin, niin silti aina välillä meinaa paniikki nostaa päätään.

Yllättävästi on tullut raskausuutisia myös kaveripiiristä. Loka-joulukuussa on 6 kaverilla laskettu aika. Tulee pieniä riittämään.
 
16 + 0 tänään! Oon kovasti yrittäny kuunnella dopplerilla ja tunnustella liikkeitä samaan aikaan, mutta eipä oikein voi varmaks sanoo. Ihan ku pientä möyrintää tuntuis mahassa ja välillä pieniä tumpsahduksia, toisaalta yritän niin kovasti tuntea, että voi yhtä hyvin olla vaan mielikuvitusta. Dopplerilla on kyllä kiva kuunnella, kun siinä kuulee vauvan liikkumista.

Tuli vähän ikäviäkin uutisia eiliselle, kun mun oma äiti joutu sairaalaan. Ei mitään välitöntä vaaraa, mutta harmittaa, että me molemmat (mä ja isä) ollaan satojen kilometrien päässä äitistä ja äiti joutuu nyt yksin olemaan siellä. Huomenna pääsee varmaan jo kotiin kuitenki.
 

Yhteistyössä