Marraskuussa 2010 syntyneet <3

Mie olen ollut pari päivää niin hermostunut ja maassa että taitaa joutua maanataina ottaa yhteyttä neuvolaan jotta sais mielialalääkkeet uudelleen käyttöön :'(
Tää on aivan kamalaa kun on tosi onnellinen vauvasta ja toinen on niiin ihana mutta silti mieli on maassa ja kaikki ahdistaa. Joulukin vielä ihan oven takana ja tekis mieli vaan mennä johkin piiloon koko joulua yms.

Isommat lapsetkin varmaan ovat oman osansa saaneet kun yhtään ei pinna kestä ylimäärästä naukumista ja meteliä, koko ajan olen sit huutamassa ja valittamassa niille....

Siis voi että en olisi taas halunnut tätä olotilaa mut minkäs teet :|
 
MusuMuru jaksamista tuon olon kanssa! Tiedän tismalleen, miltä tuntuu. Itsekkin miettinyt, että jos ei alakuloisuus helpota tässä jonkin ajan sisään, joutuu varmaan miettiä mielialalääkkeitä uusiksi. En kuitenkaan ehtinyt niitä ennen raskautta kuin pari kk käyttää, joten sanoivatkin jos silloin, että aika isolla mahdollisuudella joutuu uusiksi lääkkeille. :ashamed:

Sai sitten eilen vierailla kahden kaupungin sairaaloissa, kun yhtäkkiä tulin tosi huonovointiseksi ja kipeäksi. Piti lähteä Kokkolaan, kun lapsivuodeaika vielä menossa. Antibiootteja, jee! :| Onneksi prinsessa jaksoi sitten nukkua hyvin koko yön pitkiä pätkiä, ettei muutenkin huonovointisena tarvinnut valvoa.

Positiivista sentään siinä tänään, että tuntuu vihdoinkin nousevan maitoa jokseenkin tarpeeksi! :) Öisin, kun vauva on rauhallinen tissillä, tulee kyllä kylläiseksi eikä tartte lisää antaa. Päivisin tyttö ei aina jaksa rauhoittua kunnolla ja raivoaa tissillä.
 
Nyt mulle on sitten iskenyt se haikeus. Kaipaan nyt jo odotusaikaa ja sitä jännitystä,että koska pitää sairaalaan lähteä ym. Meille kun tämä on viimeinen vauva niin ehkä senkin takia toivoo,että aika voisi pysähtyä. Vaikka juurihan minä tuskailin mahani kanssa ja ajattelin,että vauva ei synny ikinä. On tämä ihmismieli erikoinen.

Tyttö on niin ihana,että voisin vain tuijotella sitä koko ajan:heart: Ja ainakin tämä alku on mennyt niin hienosti,että en koe itseäni edes väsyneeksi. Että aika onnellinen saa olla tällä hetkellä:) En aio edes stressata sitä,että osa joululahjoista viel kaupassa:confused: Suursiivous kyllä onneksi tehtiin jo eilen,että sen puolesta voi olla stressaamatta.

Imetys sujuu hyvin ja ollaan pärjätty ilman lisämaitoa. Rintakumilla oon nyt vallan imettänyt. tarttis kokeilla pian ilman. Yöt tyttö nukkuu mun kainalossa kun on niin helppoa tuikata vaan tissi suuhun.

LilliM ja manteli 11 vrk
 
Käyttääkö täällä kuinka moni rintakumia imetyksessä? Itse olen käyttänyt, kun sairaalassa suosittelivat matalien nännien vuoksi.
Nyt olen miettinyt vaikuttaako rintakumin käyttö tytön ilmavaivoihin eli voiko ilmavaivat johtua siitä? Olen tänään saanut vaivalla syötettyä ilman rintakumia, mutta tuskin onnistuu yöllä, kun on melkoinen operaatio saada rinta suuhun ja varsinkin, että tyttö alkaa imemään.
 
Täällä tuntuu et seinät kaatuu päälle :( Tuo poika ei oo viimisen viikon aikana paljon muuta tehnyt ku syöny, nukkunu ja huutanu.. Hyvä jos päivässä sen puolen tuntia on hyvällä tuulella!!!

Tän lisäks meille on tullu imetyksenki kans ongelmia, poika saa tissillä kauheita raivareita! Reilu viikon on tätä jo jatkunu ja aluks oliki niin et imi n. 10 min ja sit alko huutaa, ajattelin et johtuu vattavaivoista.. mut nyt sit parin viimisen päivän aikana saa raivarit heti kun yritän tissille ja ei ota kun pari imasua! Öisin nyt onneks on menny viel ihan ok, vaik pari yötä poika onkin nukkunu paljon huonommin.

Itelläki ihan paska fiilis ja koko ajan vaan ajattelee et oonko niin huono äiti et en saa lastani pysymään tyytyväisenä ja nyt enää edes ruokittua!! :(

Sori vaan tää tilitys mut pakko avautuu johonkin...
 
Voi HattiVatti, isot tsempitykset sinne, tiedän ton tunteen tosi hyvin.. Meilläkin oli reilu viikko sitten vastaava hepuli, ja muutenkin kaikkia mahdollisia ongelmia imetyksen kanssa. Ei varmaan tänhetkisiin fiiliksiin lohduta, mutta menee kyllä ohi toi raivarivaihe! Soitin yhdessä vaiheessa imetystukipuhelimeen ja sieltä lohduttelivat, että vauvojen elossapysymisvietti on kuitenkin niin suuri, etteivät itseään näännytä, vaan kyllä se tissi alkaa taas kelvata kun nälkä on iso, jos vaan sitkeesti jatkaa rinnan tarjoamista!

Täällä oon itkenyt melkein päivittäin jo kohta kolme ja puol viikkoa, kun ei se "maailman luonnollisin asia" eli imetys suju meillä niin kuin pitäisi :( Ensin ongelmana oli otteen löytäminen ja pitäminen, sitten nännien kipeät haavat. Nyt kun täällä yritetään hoitaa toista nänniä kuntoon pumppaamalla ja syötetään vaan toisesta rinnasta, niin imettäminen, joka ei tästä tissistä aiemmin sattunut (muuta kuin satunnaisiin haavoihin), sattuu nyt ihan mielettömästi! En enää ymmärrä mikä on. Vauva kyllä ottaa imuotteen ihan ekasta yrittämästä ja lähtee syömään, mutta tekee ihan tajuttoman kipeää. Tuntuu siltä, kun vauva purisi nännin juurta/nännipihaa. Ulospäin ote näyttää hyvältä, alahuuli on rullalla ja posket ja leuat liikkuu isoa liikettä, nielaisutkin kuuluu. Kielikin vaikuttaisi työskentelevän suussa ihan oikeassa paikassa eli alaikenen päällä. Kumminkin nänni tulee aina suusta ihan litistyneenä ja imetys sattuu aivan tajuttomasti. En tajua mikä on vikana, kun välillä tuosta oikeasta olen saanut syötettyä ihan kivuttomastikin, eli pojan pitäisi kyllä osata syödä oikein. Yritän aina tuputtaa rinnanpäätä mahdollisimman paljon suuhun, mutta vauva ei hamuillessaan avaa suuta kauhean isoksi, ja jos avaakin, monesti syönnin aikana suipistaa otetta pienemmäksi. Oletan, että tämä voi johtua siitä, että maitoa tulee heruessa sitten paljon ja paineella, mutta mitäs sille sitten voi tehdä.. luin, että ns. "suihkutissihoito" olisi syöttää samasta rinnasta pari kolme kertaa peräkkäin, mutta mikäs eteen kun tällä hetkellä syötän samasta rinnasta koko ajan!! Toinen nänni ei ole vielä riittävän terve, että uskaltaisin kokeilla siitä syöttämistä, ja hermo menee tähän jatkuvaan pumppaamiseen neljän tunnin välein ja sitten kivuliaisiin syöttöihin. Kohta meidän pojasta tulee korvikevauva kun äidiltä menee mielenterveys tämän imettämisen kanssa. Omaa maitoahan riittäisi kyllä, mutta aika raskaalta tuntuu ajatus siitäkin, että seuraavat 4-5 kk pitää sitten koko ajan neljän tunnin välein pumpata, ja olla koko ajan tekemässä vesihauteissa sitten ruoka-annoksia vauvalle, joka itkee nälkäänsä :(

Aikamoista tilitystä täältäkin, mutta aika kamala viikko takana kaiken kivun ja vaikeuksien kanssa. Pari hyvää päivää mahtunut joukkoon ja muutama kivutonkin imetys, mutta nyt tuntuu menevän vaan huonompaan suuntaan..

Siilinlapsi ja siilivauva 3 vko 2 päivää
 
Hattivatille iso :hug: ja kovasti jaksamista kaikille muillekin joilla imetyksen tai masuvaivojen suhteen vaikeaa. Meillä sujuu imetys muuten hyvin, mutta julkisilla paikoilla/kylässä en itsekään tykkää imettää, pelkään aina että joku tykkää huonoa tai kiusaantuu ja ehkä se vaikuttaa imetysasentoonkin, tai sit muuten vaan puheensorina ym. häly häiritsee vauvaa niin ettei sekään oikein osaa keskittyä imemiseen ja hermostuu. Mulla on muutenkin nyt sellainen fiilis että haluaisin vaan olla kotona omassa pesässä lasten kanssa, sopii tietysti vähän huonosti joulunajan kanssa yhteen mutta onneksi ei ole kovin raskasta ohjelmaa suunniteltu, molempien vanhemmilla vain käydään ja aattoilta vietetään kotona. Jouluvalmistelut on aika lailla kesken täälläkin mutta en jaksa ottaa stressiä niistä, siivotaan vasta aatonaattona kun ei meillä suursiivon jälki pitkään pysy ja muutenkin olen ajatellut että tuleehan näitä jouluja, ei juuri tänä jouluna tartte olla kaikkia leivonnaisia ja ruokalajeja mitä joskus muulloin olen jaksanut tehdä. Laatikotkin ostetaan valmiina, meistä ne on ihan hyviä =)

Ehkäisystä kannattaa joo huolehtia, en luottaisi täysimetykseen yksinään tarpeeksi vaikka teho melko hyvä näin aluksi onkin. Meillä on käytössä kondomi vaikka vihaan niitä, fiiliksentappajia parhaimmasta päästä mun mielestä, mut käytetään siihen asti että on 6 viikkoa synnytyksestä kun hormonaalisia ei suositella sitä ennen. Sit kyllä otan heti Cerazetet käyttöön. Olen vähän miettinyt hormonikierukkaakin mutta haluan vielä harkita, ja antaa kohdun palautua (jotkut gynet suosittelee ettei kierukkaa laitettaisi ennen kuin 4kk synnytyksestä) ja sitä odotellessa syön minipillereitä. Kun tiedän jo viime imetysajalta että ne sopii niin haluan pelata varman päälle tuon mahdollisen kierukan laiton kanssa, ja muutenkin tykkäsin ihan Cerazeteista, menkatkin pysyi niillä ja imetyksellä viimeksi poissa yli vuoden, ei haitannut kyllä yhtään :D eli voi olla että jatkan vaan niillä...

Sokeripala ja murunen 3 vkoa 1 päivä
 
komppaan edellistä viestiä..meinaan täysimetyksellä on menty alusta saakka, mutta niin vaan ovulaatio tuli jo neljän viikon jälkeen synnytyksestä..ja menkat siis noin kuuden viikon tienoilla..että semmottii..juurikin oviksen aikaa ONNEKSI käytettiin kondomia!!! :D

tääl on kans pari viime vrk menny täysin hulinoidessa..perjantaina tuntu ettei oo mitään rytmii, syötiin,nukuttiin,syötiin,nukuttiin, ja kaikki käninän kera, ja ei mitään erityisen pitkiä nukkumapätkiä..kaks viime yötä on kans ollu karmeita..illat yhtä kitinää, eilenki puoliltaöin yritettiin nukkumaan, tyttö syönyt, kuivitettu, ei juuri mahavaivoja, kaikki ns. hyvin, sänkyynsä jäi lopulta kolmannella yrittämällä ja malttoi olla peräti n. 20 minuttia! sitten valvottiinkin pari tuntia kunnes noin 3:lta päästiin vihdoin nukkuu. 3 tuntia sitten nukkui. toissayö meni aika lailla samoin. ei siinä mitään jos annettaisi nukkua meidän sängyssä niin useimmiten uni maistuisi tytölle vallan hyvin. tää on vaan niiiiiiiiiiin hermoja raastavaa.... me ei muusta haaveilla kun vaan kunnon yöunista mutta ne tuntuu kyllä aika kaukasilta haaveilta..

imetyksestä yms
musta jotenki ihanaa lukea näitä kommentteja ettei se imetys oo mitään hehkeetä esim vaikka kyläillessä ja muuta. kun mä olin jotenki miettiny ett oon iha outo ku mua häiritsee ajatus imettää jossain kylässä aina ja muuta kun imetys nyt kuitenki on oikeestaan maailman luonnollisimpia tapahtumia...eikä mua itteeni kyl pätkääkää häirite jos joku imettää..! ja myöski kuten Sokeripala mainitsi, tuntuu ihanalta ja parhaalta olla vaan kotosalla kolmistaan minä,mies ja vauva....miehen porukat kuitenki asuu lähel joten joulupäivänä käydään niillä syömässä. aattona ja muutoin ollaan kotona kolmisin. noin muutoinkin oon pitäny vieraat loitolla vielä toistaiseksi, tulkoon sitten vuodenvaihteen jälkeen kaverit ja muut kyläilemään, nyt halutaan olla rauhasa..:)
 
Siilinlapsi meillä ei imetys sujunut koskaan ja halusin silti että lapsi saa mun maitoa. Joten olen jo 6 vk lypsänyt ja sitten pullolla maito vauvalle. Minä kyllä lämmitän ihan mikrossa sen maidon ei missään vesi hauteessa. Onhan tämä välillä vähän rankkaa mutta hyvin tämä näinkin on mennyt. Välillä juodaan korvikettakin mutta pääosin lypsymaitoa. Olen ajatellut että jos nyt ensin tähtään tuohon 2kk iän paikkeille lypsyn kanssa. Sitten seuraava etappi 3kk. Näin jaksaa paremmin kun että laitan tavoitteen heti kauas. Pidän maidon tuotannon vilkkaanpana imettämällä edes kerran päivässä (vauva ei huoli tissiä kun 1-5min kerrallaan eikä kauheesti ees juo mut maitoa tulee paremmin tämän jälkeen)

Olen siis ajatellut jos siihen 3-4kk ikään saisi näin mentyä niin sitten vähennän lypsyjä ja lopulta pelkkä korvike. Mutta saapahan vauva edes jonkin verran mun maitoa.

Täällä on vihdoin elämä alkanut hymyillä. Ilta huudot on vähentynyt ja rytmi päivään alkaa löytyä. Mies tämän viikon kotona <3 Ihanaa.

Eveny ja "Taavi" 6vk
 
Huhhuh, täällä rankka päivä takana - nimittäin ristiäiset, jotka pidettiin meidän omassa kodissa (luonnollisesti, kun saatiin just ennen neidin syntymää tämä talo asuttavaan kuntoon). Vieraita ei sinänsä ollut paljoa (n. 15) mut yhtä lailla samoilla järjestelyillä ois mennyt isompikin vierasmäärä. No, neiti sai nimekseen Milla Maarit Emilia :heart: ja tokihan piti nälän iskeä juuri kun itse seremonia alkoi eli huudon kans meni nytkin ristiäiset..

Muutoin täällä arki sujuu ihan kohtuudella. Minähän en juurikaan imettänyt Millaa vaan 2 vk pumppasin maitoja ja syötin pullosta ja sen jälkeen siirryttiinkin sit HA.Nan:in käyttäjiksi. Oma maito aiheutti vaan masuvaivoja, ois vissin pitäny alkaa karsimaan kovalla kädellä omia ruokia. Tällä erää iltaisin on aina jonkinlaisia huutokausia, jotka alkaa klo 22 tietämillä ja loppuvat nykyään siinä puolenyön tietämillä - pahimmillaan noita huutoja kesti 2-3 saakka aamuyötäkin.. eli kaipa se ikä on alkanut jo hiukan helpottaa noita masuhuutoja. Yöt menevät sitten nukahtamisen jälkeen yleensä siten, että syöttöjä on noin 3 tunnin välein, joskus harvoin saattaa nukkua 5 tuntiakin putkeen - mut toisaalta voi syödä 2 tunninkin välein eli summa summarum: vaihtelu on suurta :D

Ehkäisyasiaa ei oo osattu vielä päättää. Meillä kun on toisaalta ainakin se 3. lapsikin vielä haaveissa, mut ei oo vielä päätetty oisko sen aika nyt aika pian vai vasta muutaman vuoden päästä. Tän takia ei ainakaan mihinkään kovin pitkäaikaiseen ehkäisyyn taideta olla päätymässä, mut toisaalta sit taas inhoan kortsujakin yli kaiken - eli hankala homma.. Hormonaalisia muotojakaan en hirmu innolla ois ottamassa, eikä kierukatkaan innosta, huoh!!

Ja teille, jotka taistelette imetyksen kans, voin sanoa vain että hyvin ne lapset kasvaa korvikkeellakin eikä se tee teistä sen huonompaa äitiä kuin kenestään muustakaan! Ja yhtä lailla vauva voi pysyä terveenä korvikkeellakin, sillä esim. meidän esikoinen on nyt 1,5v ja on sairastanut vasta yhden korvatulehduksen ikänsä aikana. Tämä vain sen vuoksi, että muistasitte nauttia pikkuvauva-ajasta ettekä pilaisi tätä lyhyttä aikaa liiallisella stressaamisella!! :hug:

Pirtsi ja Milla n. 7 vk
 
Menkat alkoivat täälläkin, jollen väärin muista niin kuusi viikkoa synnytyksestä ja nyt on ollut jo kahdet eri menkat :confused:
Seksiä on nyt harrasteltu 10 kuukauden tauon jälkeen, ja maistuu paremmalta kuin koskaan molempien mielestä :p

Petjan kanssa valvoin viime yönä pari tuntia, kakan panttauksen lopputuloksena.
Nyt en enempi kerkeä kirjoittelemaan, kun poitsu heräsi.

Tanya & Petja 9vko+5pvä
 
Imetys taas mietteistä päällimmäisenä. Alan pian olla valmis luovuttamaan koko homman. Noita rintaraivareita ollut täälläkin. Pari kertaa imasee ja sitten alkaa huuto ja rimpuilut. Pumpullakaan en saa enää,ku muutamia millejä. Varmaan tullut niin iso stressi tästä, että siksikin vaikeutuu imetys. Laitoin nyt itselleni tavoitteeksi jaksaa kahteen kuukauteen asti. Eli parisen viikkoa vielä. Katsotaan sitten.

Tuli tuossa mieleen Pirtsin viestistä, että onko joku jo miettinyt, milloin olisi aika yrittää seuraavaa lasta? :) Mä jo välillä mietin sitäkin, vaikka tällä hetkellä ollaanki aika rikki ja poikki.:D

Halit kaikille! Yritetään olla stressaamatta!
 
täällä kans noita imetysraivareita tai mitä lie, on lähinnä sellaista pelleilyä rinnalla, pää vippaa sinne tänne ja koko homma menee ihan pelleilyksi, olen sitten todennut että maitoa ei tule ( imee kuitenkin aluksi ihan hyvin sen pari minuuttia ja maitoa tulee tuona aikana kyllä ) ja sit alkaa tuo pelleily ja sama toistuu toisellakin tissillä, tätä on ollut jo parisen viikkoa..

viihtyykö teillä muilla vauvat hyväntuulisina hereillä ollessa? meillä poika on kovin kärttyinen vaikka olis vaippa vaihdettu kuiviin, syötetty, sylitelty, ja on nukkunut hyvin päikkärit yms. niin poika itkustaa melkein jokaisen hereilläolo aikansa, olisko ehkä pari kertaa viikos hetken hyvillä mielin...valvoa jaksaa unien välillä ehkäpä 1h joista ½h itkustaa nälkäänsä kunnes saa masun täyteen ja sit seuraavat ½h väsymystä ja tosiaan unien välillä nukkuu sen 2,5-3h..oon huomannut että väsymyksestä johtuu suurin osa hereilläolosta kun haukottelee vähän väliä mut luulis et jaksais nyt noinkin pitkien unien jälkeen ees hetken hyvillä mielin toki tiedän että vauvat nukkuu paljon mut onko meillä jotenkin normaalia väsyneempi tapaus..:confused:

kurpitsa ja Aarni 6 viikkoa ja 1 pvä
 
Hyvää Joulua ja Onnellista uuttavuotta 2011!

Joulupukin suuret saappaat jalkaani jos saisin
koko maailman tietystikin heti parantaisin
Ruokaa, rahaa, terveyttä niille minä soisin,
joille täällä tänään onkin käynyt vähän toisin.
Sulle lahjan antaisin mä erityisen hyvän:
joulumielen iloisen ja rakkauden syvän.

petite ja noel -vauva 3vko:heart:
 
Täällä viime yönä herättiin kolme kertaa syömään, mutta ei kertaakaan huudettu mahavaivoja! Ihanaa! Söi noin 10 min ja nukahti heti uudestaan! Ekat unet otti omassa sängyssä ja sitten nukku loppu yön vieressä. Tossa kahden kk:n iässä ajattelin alkaa opettaa enemmän omaan sänkyyn. Päivällä pienen voi laskea unille helposti ja nukahtaa itsekseen, mutta illalla ei halua rauhoittua omaan sänkyyn. Poika on melko perustyytyväinen, huutaa vain nälkää, masuvaivoja ja väsyä. Sylissä alkanut myös viihtyä enemmän, mutta pärjää myös makaamassa vieressä tai sitterissä jos on syötetty ja vaihdettu vaipat.

Imetys sujuu ja maitoa tulee edelleen PALJON. Mutta nyt taas yrittää pukkaa päälle rintatulehdusta, kun yöllä täytty rinnat niin kovasti.Mulla taitaa myös olla liian pienet imetysliivit, kun tuntuu että ne saa sen maidon pakkautumaan päivällä. Imetys julkisella paikalla ei muakaan innosta ja vieraillakin meen yleensä toiseen huoneeseen imettämään, ellei ole joku läheinen ihminen. Kaikilla imettävillä tuntuu olevan kyllä jotain ongelmia. Mutta on imetyksessä sitten toisaalta omat hyvät puolensa. Ja tärkeintä on että lapsi saa jotain ravintoa, onse sitten äidiltä tai kaupasta!

4 yötä jouluun ja keskiviikkona pääsen kampaajalle, ihanaa! Huomenna on lääkärineuvola ja aion myös pyytää ne minipillerit. Oisin halunnut kierukan, mutta ei tosiaan saa ton tarkastuksen yhteydessä niin unohdan sen sitten. Seuraava lapsi ei ole vielä suunnitelmissa, koska haluan tässä välissä takasin työelämään. Parin kolmen vuoden päästä ois sitten ajankohtaista.

Joulun odotusta toivottaa Birre86 ja pikku-ukko 6vko 3 päivää.
 
Moikka pitkästä aikaa :)

Täällä olen käynyt melkein joka päivä kurkkimassa teidän kuulumisia, mutta en ole pian pariin viikkoon saanut aikaiseksi kirjoittaa mitään.

Evenylle tosi paljon tsemppiä maidon pumppailuun. Toivottavasti jaksat jatkaa sitä vielä jonkin aikaa :) Mulla oli ihan sama tilanne ekan kanssa, että imetys ei sujunut sitten millään. Pumppailin 4,5 kk maitoa ja sitten lopetin. Olin tosi tyytyväinen, että sain sen aikaa hänelle tarjottua omaa maitoa sillä maitoa kyllä tuli, mutta tyttö ei millään oppinut syömään sitä rinnasta.

Birre, kannattaa lähteä liiviostoksille. Liian tiukat liivit voi aiheuttaa tiehyttukoksia ja rintatulehduksia. Mä ostin Changesta ihania kaarituellisia liivejä, jotka on tosi hyvät päällä. Inhoan kaarituettomia liivejä, vaikka parit sellaisetkin kaapista löytyy.

Vauvan tuulesta: meillä tyttö on pääosin hyvällä tuulella herättyään ja syötyään, mutta hän väsyy aika nopeasti ja sitten alkaa ärhentely. Mutta on kyllä tosi hymyileväinen ja sosiaalinen vauva perusluonteeltaan. Ärhentelystä ei ota aina ihan selvää mikä vaivaa, mutta olen tulkinnut että ei tuo ainakaan nälkää taida nähdä kun nukkuu tosi hyvin yönsä. Väsymys tai sylinkaipuu taitaa meillä olla yleisimmät syyt äksyilyyn.

Omia neuvolakuulumisia: 6,5 viikon iässä
Paino 4585g (3440g)
Pää 37,2 cm (35,5)
Pituutta ei voitu mitata kun vauvalla on lonkkalasta.
Kaikki refleksit, iho yms on ok.
 
Masuvaivat senkun jatkuvat täällä :( Vaihdettiin viikonloppuna vastike tuttelista Nan:iin, ainakaan vielä ei ole helpotusta tullut. Meillä kakataan liian harvaan (n.1,5 krt/viikko) ja osa noista masuvaivoista johtunee just tästä asiasta. Neuvolan ohjeiden mukaan kokeiltiin antaa ensin poitsulle vähän luumusosetta, jos sillä kakka irtoaisi paremmin, mutta tästä ei ollut apua. Sitten syötettiin pari päivää mallasuutetta, jolla saatiin lopulta kakka irtoamaan. Nyt toivottais, että vastikkeen vaihto rupeaisi irrottamaan kakkaa useammin. Toinen on niin ressu, kun yrittää vääntää kakkaa, mutta ei irtoa :( Iltasyömiset on yhtä tuskaa, kun poitsu huutaa samalla kun yrittää syödä pullosta.

Imetyksestä: Mulla hiipui toi maidontuotanto nyt ihan kokonaan viime viikolla, kun mulla oli niin stressaava viikko, kun mies oli viikon pois kotoa työreissussa. Päätin sitten lopettaa tuon osittaisenkin imetyksen, kun kerran mitään ei irtoa. Pelkällä vastikkeella siis mennään.

Poitsu huutaa.. Pitää mennä
 
Täällä pikkuisella jonkun verran vatsa vaivaa johtuen varmaan mun antibioottikuurista. Rela-tippoja annettu, mutta en sitten tiedä, onko niillä joku aika ennenkä alkavat kunnolla vaikuttaa? Raukka pieni ähkii ja kitisee unissaan, kun vatsa vaivaa. Syö kuitenkin ihan hyvissä määrin ja röyhtäisee melko miehekkäästi ruokailun jälkeen. :D Yöllä itse heräilen enemmän pienen ähkimiseen toisen kuitenkin nukkuessa ihan täysin. Onneksi osaa jo erottaa nälän huudahdukset tuosta muusta ääntelystä, ettei joka ähkäisyllä herätä toista rinnalle.

Onko tavallista, että toisesta rinnasta tulee huomattavasti enemmän maitoa, kuin toisesta? Tuntuu, että toinen rinta on aina ihan kova ja täynnä ja toinen tyhjillään... Toki molemmista tulee maitoa ja molemmista imetän joko vuorotellen tai samalla kertaa, riippuen neidin tahdosta. Iltaisin ei meinaa millään rauhoittua tissille ja saa melkein poikkeuksetta antaa jonkun verran korviketta, mutta yöunilta syömään herätessään tyytyväisenä syö rinnasta ja nukahtaa aina heti perään. Valoa tunnelin päässä! :) Olin eilen ihan tajuttoman onnellinen, kun huomasin tytön päästäessä kesken imetyksen irti rinnasta, että sieltä ihan valui paidalle ja pimun poskelle maitoa.

Päivän ärsytys: Mulle on hoettu teini-iästä asti, että eri paria olevat rinnat tasaantuu kyllä imettäessä enemmän saman kokoisiksi. JOO! Isompi on entistä isompi ja toinen on valehtelematta 1,5 kuppikokoa pienempi... Ehkä tämä vielä tästä, mutta ärsyttää, kun aina ollut todella tietoinen niiden eriparisuudesta ja nyt se vain korostuu, kun tuo isompi tuntuu tosiaan tuottavan maitoakin paljon enemmän.

Ihana katsella miestä, kun on ihan myyty tyttärelleen. :heart: Tuijottelee ja suukottelee tyttöä koko ajan, eikä malttaisi päästää sylistä pois. Joka toinen lausekkin, jonka pienelle sanoo, on tyyliin "kyllä sä oot ihana". :) Muutenkin tuntuu, että perhepiirien miehet on kaikki ihan pehmoiksi muuttunu, kun tämä prinsessa syntyi... :LOL:

Daewen ja tyttö 2vk
 
Viimeksi muokattu:
Terese Noihin masuvaivoihin on meillä auttanut parhaiten korvikkeen vaihto Nan:in HA-versioon (löytyy täällä prismasta ja citymarketista). On kalliimpaa mut meillä ainakin helpottanut masuvaivoja. Vaikka onkin jauhetta, niin senkin käyttöön tottuu kyllä (en toki edes tiedä kumpaa nyt käytät, valmista vaiko jauhetta) :) Tuo HA Nan värjää vaan vauvan kakan ihan harmaan vihertäväksi, joten sitä ei sit kannata säikähtää jos sitä kokeilee :D Me ajateltiin nyt mennä tuolla korvikkeella niin kauan kunnes nämä ikään tavallaan "kuuluvat" masuvaivat alkaa hellittää ja sit aletaan varovasti kokeilla, josko ns. tavallinen korvike kuitenkin passais eikä aiheuttais itkuisuutta.
 
Pirtsi, meidän vauvat on sitten kaimoja :) Meidän tytöstä tuli Milla Anni Marjaana.

Menkat tekee tuloaan täälläkin. Viikonloppuna ihan selkeä ovulaatio limoineen ja naama alkanut kukkia tuttuun tapaan. Nyt on synnytyksestä 6 viikkoa eli aika lailla samoihin aikoihin alkaa menkat kuin viimeksikin. 2kk synnytyksestä.

Bigwish, meille nyt ei enempää lapsia tule, mutta viimeksi alettiin yrittää tätä viimeistä silloin kun edellinen oli vasta 5kk. Olisin halunnut pienen ikäeron, mutta eipä ne asiat aina mene niinkuin haluaa ja ikäeroksi tuli 2v 5kk. Eli se reilusti yli vuosi meni tärppiin.

aletheia ja Milla 6 viikkoa ja pari päivää päälle
 
Kakkaamisesta Mä olen nyt muutamana kertana antanut Petjalle lääkärin suosituksesta levolacia maidon joukkoon, kun pitkän panttaamisen jälkeen alkaa armottomat itkut kakkaa yrittäessä ulos, tunnistan itse sen itkun ja toimin sen mukaisesti tarpeen vaatiessa :)

Meillä on nyt muodostunut ongelmaksi ensimmäisen yösyötön jälkeiset unet, viime yönä poika nukkui 6h putkeen, käytiin aamuyöllä syömässä niin sen jälkeen en saanut sitä millään rauhottumaan nukkumaan. Tätä on nyt viikon verran jatkunut, ja on aika hajottavaa.

Miehestä Mä oon sitä mieltä, että meidän pojalla on maailman paras isi <3
Alkuun me riideltiin kauheasti pojan hoidosta ja itkuisuudesta (koliikki!), mutta viimeinkin mies oppi hyväksymään tosiasiat ja ollaan oltu niin sulassa sovussa että! Molemmat ollaan sitä mieltä, että toinen lapsi ei voi ainakaan pahempi olla :D
Mies on ollut Petjan elämistä 10-viikosta noin 7-viikkoa kotona, on viettänyt tarkoituksella firmassaan hiljaiseloa :)
Mahtava isä joka ottaa paljon mun jaksamisia huomioon, ja jaksaa leperrellä pojallekin.

Lisää lapsia Ollaan alustavasti suunniteltu kahden vuoden ikäerolle. Mä haaveilen jo lokakuisesta 2012 lapsesta, mutta eihän niitä tehdä kuin elokuvissa.. Petjaa tehtiin puoli vuotta.

Ehkäisy Päädyin minipillereihin vaikka alunperin tarkoituksena oli hormonikierukka, mutta vuodeksi sitä ei ole järkevää laittaa. Ennen Petjaa söin yhdistelmäpillereitä, joiden lopettamisesta ei koitunut kuin harmia.

Tanya & Petja tänä yönä 00:32 10-viikkoinen
 
PikaMoi joulukiireiden alta!!

Tyttö on nyt kuukauden ja aivan ihana ja rauhallinen vauva <3 Syö kyllä tosi tiheästi kellon ympäri, parin tunnin välein, muutamia kertoja nukkunut 4-5 tuntia putkeen. Masuvaivoja meinasi tulla 2 viikon iässä, mutta relatipoilla ja vauvahieronnalla ja pierupumppauksella;) siitä päästiin. Kakkaa monta kertaa päivässä ja nyt on oppinut itsekin piereskelemään jalkoja nostelemalla oikein naisellisesti...:)

Tyttö on täysimetyksellä ollut alusta asti ja ainakin vielä riittää hyvin. Tuntuu, että on kovempi syöppö kuin veljensä aikoinaan joten saa nähdä kauan mennään pelkällä tissillä, kun pojilla oli aloitettava kiinteät 4kk.

En nyt ehdi enempää turista, vaikka haluaisin...En oikein osaa rentoutua vaan haluan edelleen pitää kaikki langat käsissä ja leipoa ja siivota ja vaihtaa lakanat ja kokata ja meikata ja ja ja...tiedän, että voisi vähän hellittää kun on pieni vauva ja kaksi leikki-ikäistä, mutta en vain osaa... Ristiäiset helmikuun alussa.

Jos joku päivittää tietoja niin meidän tyttö syntyi 18.11. rv 38+1 ja kokoa oli 3714g ja 50cm,pipo 35cm.

Maija ja pesue
 
lisää lapsia ollaan mietitty täälläkin! Kätilö suositteli, että vuoden odottaisin ennen seuraavaa raskautta (sektion vuoksi). Mun mielestä pari vuotta olis sopiva ikäero, ja kaipaan jo raskausaikaa. Mitään vauvakuumetta ei kuitenkaan nyt ole. Haluan nauttia tämän meidän esikoisen kehityksestä ja kasvusta ainakin ekan vuoden, katsotaan sitten jos kuume nousisi pikkuhiljaa :) Toisaalta olisi kiva saada seuraavaksi kesävauva, mutta eipä sitä vauvan tulon aikatauluun voi vaikuttaa!

Bigwish Voimia imetykseen! Täällä myös pieniä rintaraivareita, ei onneksi mitään suurempaa. On tuo neiti oppinut että pullosta saa helpommin..

Tanya Multa on varmaan mennyt jotain ohi, mutta onko teillä siis ihan todettu koliikki? Voimia Petjan itkuisuuteen! :)

Nallu ja Sonja 9vko
 
Meillä nukuttiin viime yönä ekaa kertaa 5 tuntia putkeen! Piti ihan tarkastaa onko vauva kunnossa, mutta kyllä se sitten itsekseen heräili syömään! Ja vain kaksi kertaa syötiin 3-4 kerran sijasta. Katsotaan tulevina öinä oliko tuo vain yhden kerran juttu vai alkaako nukkua nyt pidempiä pätkiä!

Meillä on alusta asti ollut suunnitteilla 2-3 lasta ja seuraava saisi sitten tulla joskus kolmen vuoden päästä. Haluan tosiaan välissä palata töihin, kun en kovin pitkään ehtinyt olla valmistumisen jälkeen. Tokan lapsen kohdalla haluaisin sitten viettää vielä pidempään aikaa kotona (nyt suunnitteilla olla 1v ja 2 kk ikään).

Ilmavaivat on nyt pysyneet poissa öisin! Ihanaa! Ja huomenna kampaajalle!

Birre86 ja pikku-ukko 6 ja puoli vko.
 
lisää lapsia: juu, ei tuu. kunhan nyt selviäis kunnialla näistäkin kolmesta..

ehkäisy: jaa-a sitäkin pitäis miettiä jossain välis..täs oltiinkin ilman ehkäsyä 8 vuotta kun on ollut ongelmia lastensaannin kanssa eikä luomuraskautumisiin uskottu mut nyt en ota enää riskiä koska tää meidän kolmonen ilmoitti tulostaan yllätykseksemme luomusti, joten jotakin tarttis käyttää..hormonaaliset ehkäsymenetelmät ei taida käydä mulle kun on tuo apc-resistenssi, tuo steriilisaatio on ollut mietinnässä mutta on sekin aika hullua kun ajattelee että on lapsettomuudesta kärsinyt ja sit tehtäis loppupeleis steriilisaatio : / mut ei tuo tietenkään poissuljettu juttu ole jos sais vaikka tuon miehen siihen suostuteltua.. joten kait täs aluksi mennään kortsujen kans..

jälkitarkastus olis tuos reilun tunnin päästä, sinnekkin pitäis siis raahautua sörkittäväks..

pinnasänky: ei ole poika viel kertaakaan siinä nukkunut, on helpompi ainakin nyt alussa pitää poikaa siinä äitiyspakkauslaatikossa mein jalkopäässä kun sitä tuttia saa olla laittamassa vähän väliä kun jää itkustamaan välillä, tosin nytkin on ollut osan yöstä meidän vanhempien välissä nukkumassa kun nenä on pojalla vieläkin niin tukossa että häiritsee unia, kaipa tuo jossain välis ( kunhan nuha hellittää ) oppii nukkumaan tuol pinniksessä..

itellä ei ole yhtään joulumieltä, lähinnä haluaisin et joulu olis jo ohi, onneks ei tarvi niin välittää jos kaikki ei ole viimisen päälle kun ollaan joulu vaan oman perheen kanssa, mieli on itselläkin aika ailahteleva, milloin vedän ihan raivokohtauksia tavaroita heitellen tai sit itkustan tai olen muuten iloton joten tsempit ja halitukset teille jotka painitte alakuloisuuden kanssa, ei ole kivaa ei, kun tahtois nauttia näistä päivistä ja lapsista ja elää täysillä mut jotenkin oma olo on jokseenkin tunteeton, iloton ja väsynyt. onneksi terapeutti tulee huomenna kotikäynnille jos sais purettua taas ajatuksiaan

haluaisin alkaa harrastamaan pilatesta kun mulla tuo selkä on alkanut vaivaamaan taas...onko kukaan muu harrastanut moista? ajattelin että olis varmasti aika tehokas noille vatsalihaksille ja sitä myötä saisin tuon alaselän kuntoon...
 

Yhteistyössä