Marraskuussa 2010 syntyneet <3

Mibetsy: en tarkaa tiiä nyt mittoja ku ei olla käyty neuvolassa yli pariin viikkoon mut jos arvioin edellissit mitoista ni 5,5-6kg painoo ja oiskohan 60cm pituutta ku kaks viikkoo sit oli 58cm ja se on kasvanu sen sentin aina viikossa. :) ens viikon keskiviikkona on lääkäri-neuvola ni saan tarkemmat mitat!

Pikkukatti: vahdoin suklaan karkkiin :LOL:

pikkukirppu: ai säkin olet päiväkotitäti=)

Hymy: tuli tasan 4viikkosena kun käytiin lääkärissä niin se kirjotti papereihin että hymyvaste :)

Vaipoista: huggiesin 3 vaipat käytössä ja yöllä pakko vaihtaa 2 kertaa muuten sänky kastuu jossain vaihees, yö meillä siis 22-09.30
 
Heippa ja ihanaa alkanutta vauvavuotta 2011 meille kaikille =)

Meidän pikkuisen flunssa nostatti kuumeen ja keskiviikkona lähdettiin suoraan Tyksiin lastenpolille josta huonon hapetusarvon takia matka kohti infektio osastoa =(
Kauhiasti kokeita, keuhkokuvat, virus näytteitä ja päähän tippa josta antibioottia.
Loppuyhteenvetona RS-virus jonka jälkitautina korvatulehdus toisessa korvassa. Päästiin torstaina illasta kotiin ja nyt pikkuista hoidetaan täällä suun kautta annettavilla antibiooteilla.
Tänään kun neiti tasan 8vkoa vanha, oli torstaina paino 4100g :heart:

Suonen sisäinen ab alkoi kyllä puremaan samantien ja pikkuinen virkisty huomattavasti ja jaksoi jopa jakaa muutaman hymyn äitille ! <3
Itse en saanut sairaalassa nukuttua juurikaan, joten tuo vuodenvaihde meni täysin levätessä!

Rokotteisiin, Meillä ei oo esikoinen saanut eikä tuu Nettakaan saamaan yhtään ylimääräistä rokotetta. Jos vaan uskaltaisin jättäytyisin koko rokote ohjelmasta pois, mut en ole vielä niin n vakuuttunut asioista ettäkö niin kykenisin tekemään ilman omantunnon tuskia !
Perus maallikkona ajattelen rokotteista niin, että tämän päivän suomessa on niin hyvä sairaalahoito että jos joku tauti iskee niin siellä saa tarvittavan hoidon.
Sikainfluenssa meillä sairastettiin, esikoinen oli silloin vajaa 2v. olihan se kova tauti mut taatusti parempi vastustuskyky nyt kun ks. rokotteesta !
ja niinku joku täällä jo sanoikin että jos kaikkiin tauteihin vain tehdää rokote, ni mitä me sit sairastetaan ja millä me saadaan vastustuskyky pysymään hyvänä. ei millään !

No mut nyt täällä painaa ilta puuhat päälle.. molemmat tytöt yhtäaikaa nukkuun ja hetki aikaa itselle !


Moon ja pikkuinen 8 vkoa
 
Hyvää Uutta alkanutta vuotta kaikille!!

Vaippoina meillä on käytössä Liberot ja kokoa 2. En vaihda vaippaa yöllä jos ei kakkaa tule. Tosin,muutamana aamuna on vaippa ollut niin täynnä pissaa,että on tullut ihan läpi asti. Tänä aamuna ei tainnut olla läpi...

En muista oonko tänne laittanut tytön painoa viime tiistailta,mutta siis 3vkon iässä painoa oli 5.2kg. Onhan tuo ison kokoinen tyllerö,mutta silti niin siromman mallinen mitä pojat ovat olleet=) Rintamaidolla mennään ja hyvin riittää.

Yöunille meillä mennään n.23 maissa ja eka syöttö on ollut aika vakiintunut tuossa 4 kieppeillä. Mä olen ollut ihan tyytyväinen,että ollaan saatu nukkua noinkin hyvä pätkä. Tyttö tuhisee edelleen vieressä yöt...en tiedä koska saisin sen verta itsestäni irti,että opettaisin omaan sänkyyn. Mutta kun nukkuu niin hyvin vieressä ja itsekin saan kyllä nukuttua niin eiö se ole pääasia.

Rota-rokote otetaan. Kolmoselle maksoin sen omasta pussista ja mitään oireita ei meillä tullut kyseisestä rokotteesta. Mä en todellakaan halua,että mun lapsi joutuisi sairastamaan kyseisen taudin niin siksi päätös on helppo. Ja otamme muutenkin kaikki rokotusohjelman mukaiset rokotteet.

Miten teillä muilla sujuu ulos nukuttaminen/vauvan nukkuminen ulkona?? Me ollaan nyt käyty muutaman päivänä vaunulenkillä kun on ollut vihdoinkin lauhempaa säätä ja nukkuu hienosti lenkin ajan. Mutta kun vaunut pysähtyy kotipihassa niin itku alkaa saman tien:confused: Tänäänkin ajattelin jättää terassille nukkumaan,mutta ei siitä tullut mitään. Vedin vaunut sisälle ja otin melkein paniikissa itkevän tytön syliin ja niin hän jatkoi uniaan vielä. Siis mikä ihme voi olla syynä,että on ikään kuin paniikissa...? Mä toivon,että oppisi nukkumaan ulkonakin...meidän kolmonen kun ei sitä oikein koskaan oppinut|O

Ja sitten kysymys teille joilla myös 3v lapsi,että onko ilmennyt uhmaa tms? Meillä on nyt alkanut:kieh: Vauvaa kohtaan on hellä,mutta isoveljiään ei jätä rauhaan ja meille vanhemmille tinttaa tuon tuosta ja ties mistä! Pitkää pinnaa kysyy,mutta aina ei jaksaisi...huoh.

LilliM ja manteli tai nykyisin Tuhina-Lempi 3vkoa 4pv
 
Ulkona nukkumisesta Mä tahtoisin nukuttaa ulkona, mut se ei oikeen onnistu. Ensinnäkin on ollut ihan kamalan kylmää, ja aina kun on sopiva ilma ulkoilla niin on jotain menoa. Toiseksi, me asutaan kolmannessa kerroksessa kerrostalossa, niin en voi vaunuja jättää tuonne alas. Parvekkeelle vois tietty laittaa, mut en tiä nukahtaisko neiti kun vaunuja ei saa kovinkaan paljon liikkumaan.. Eikä talossa ole hissiä, joten vaunut pitää aina erikseen kantaa ylös..

Mitä teidän muiden vauvat tykkää kylpemisestä? Meillä neiti alkuun aina huusi kylvyn ajan ja noin puol tuntia sen jälkeen enempi tai vähempi. Nyt kylpy menee ihan ok, tosin vähän säikky tuo neiti siellä ammeessa on. Hiusten peseminen on yleensä se mikä laukaisee itkun. Jos neiti hätääntyy ammeessa kunnolla niin sitten seuraavat puol tuntia on huutoa, muuten on vaan vähän säikympi ja herkempi.

Nallu ja Sonja 10vko 6vrk
 
Sisarusten uhma No jonkin verran on uhmaa ja sellasta tottelemattomuutta ilmassa enemmän. Nuo 1,5 ja 3 v. pojat tappelee enemmän, riehuu ja ovat alkaneet tekeen "kiellettyjä" asioita enemmän. Esim. levyjä laitetaan liedessä päälle, kaapista vedetään kaikki vaatteet lattialle.. Siis tekevät sellasia asioita joista ovat aikasemmin tienneet ettivät saa tehdä. Ja yöt on meillä muuttuneet levottomiksi juuri nuilla vanhemmilla sisaruksilla. Yöheräämisiä on enemmän ja nukahtaminen on hieman hankalempaa. Muuten kyllä säästytty isommilta mustasukkasuus kohtauksilta ja uhmilta. Noitten yöheräämisten kanssa oon välistä tehnyt ihan niin että otan (varsinkin miehen yövuorojen ajaksi) kaikki lapset meidän sänkyyn nukkumaan:D Nukkuvat silloin paremmin ja ei tarvitse lastenhuoneessa käydä jatkuvasti.

Tänään mennään ihan virallisesti ulos ensimmäistä kertaa! Tietty poikien kanssa ollaan ulkoiltu, mutta ihan vauvan kanssa vaunulenkkiä ei olla tehty. Syynä olleet pakkaset ja kova tuuli.(Rannikolla tuulee usein ja kylmästi) Ja enpä ole yksin näitten 3 pienen lapsen kanssa oikein päässytkään nuita portaita. Meillä ei ole tuolla alhaalla varastoakaan niin olisi nekin pitänyt saada jollain keinolla alas. Ja miehellä ollut töitä paljon, joten ei hänestäkään ole paljoa apua ollut. Mutta tänään siskoni meidän luona, niin ajateltiin ihan kaikkien lasten kanssa lähteä pieneksi hetkeksi ulos.

Mutta Hyvää Uuttavuotta 2011 meille kaikille!!
 
LM - Meillä oli alussa ihan sama, eli neiti heräsi heti kun vaunut pysähtyi! Ihan nyt vasta viimeisen kahden viikon aikana neiti on tajunnut vaunuissa nukkumisen ihanuuden :D Oletko kokeillut käydä hyssyttämässä (heiluttelemassa vaunuja) kun alkaa huutaa? Mä joudun välillä käydä kolme kertaakin ennenkun nukahtaa kunnolla. Nyt kun neiti on oppinut nukkumaan vaunuissa, yritän laittaa pihalle aina kun mahdollista. Sisällä nukkuu vain n. 15-30 min pätkiä, mutta vaunuissa saattaa vetää kolmekin tuntia. Kunnon unien jälkeen on huomattavasti paremman tuulinen :)

Me meinataan myös ottaa kaikki rokotteet. Uskon siihen, että niistä on enemmän hyötyä kun haittaa.

MoonVaan - Voi pientä! Onneksi lääkkeet tehosi ja pikkuinen voi jo paremmin :hug:

Nallu - meillä toisinaan tykätään kylpeä ja toisinaan huudetaan koko kylvyn ajan :D

Silent ja neiti 9 viikkoa ja rapiat
 
Hyvää Alkanutta vuotta kaikille!!

Kylläpä on aika mennyt jotenkin hirveän nopeasti. Meillä tuli eilen 2kk täyteen.
Meillä aloitettiin vellin antaminen maanantaina. Maidon sekaan ollaan laitettu,pikku hiljaa nostetaan vellin määrää.
Unirytmi heittelee vielä,välillä saattaa nukkua yöllä ihan hienostikin mut välillä heräilee vähän väliä.
Hymyilemään Joel alkoi 4vkon iässä,nyt sitten jo naureskelee. Välillä olen löytäny Joelin sängystä mahaltaan ,vaikka selällään onkin ennen sitä ollut.

Vaipoista Pampersin 3:set käytössä. Meillä ei liberot käynyt,päästivät jostain syystä aina vyötäröstä läpi :confused: aina oli vaatteet määrkänä. Kerran yössä vaihdetaan vaippa.

Rokotukset Meille ei tule näitä uusia rokotuksia. Perusrokotukset vain.

LilliM Meillä 3v:llä myös Uhma. Alkoi tuossa 2v:n loppu puolella jo,ja tuntuu et koko ajan vaan pahenee. Aina ärsyttämässä isosiskoaan ja siitähän tulee sit tappelu. Minua ei tottele juuri ollenkaan,isäänsä sentään vielä.. Vauvaa hellii ja tahtoo kovasti hoitaa.

JanJade& Joel 8vko
 
Uhmasta: meidän 3v:llä on myös aikamoista aina välillä, ei mitenkään koko aikaa riehu eikä huutokohtauksia juurikaan ole mutta tietyt asiat on yhtä tuskaa, esim. pukeminen on ihan mieletöntä sirkusta: menee sängyn/pöydän alle piiloon, rimpuilee, kirkuu yms. Ulos lähteminen näiden kahden kanssa on sen vuoksi melkoinen operaatio ja ulkoilut jää max kertaan päivässä.

MoonVaan: ikävä että RSV iski :hug: mutta onneksi selvisitte kuitenkin noinkin lyhyellä sairaalahoidolla. Itsekin pelkään just tuota RSV:tä näin pienen kanssa, toivotaan ettei tulisi paha epidemiatalvi!

Sokeripala ja murunen 5 vkoa
 
Ulkoilusta Petja tykkää nukkua ulkona, meillä on omat isot pihatkin, mutta en uskalla jättää sitä vaunuihin nukkumaan kun meidän piha-alueella pyörii muutamia oravia. Käydään melkein jokapäivä vähintään tunnin mittaisella vaunulenkillä, saapahan mammakin liikuntaa kropalleen :)

Kylpemistä Petja on aina rakastanut ylikaiken, ollaan miehen kanssa kahdestaan kylvetetty poika kaksi kertaa viikossa. Pesemis operaation jälkeen jätän miehet kylppäriin, kun Petja tahtoo polskia ammeessa :D
Pakko käydä ostamassa isompi ammekin pojalle, kun nykyisessä ei oikein mahdu kunnolla toteuttamaan itseään :)

Tanya & Petja 11vko+5pvä
 
Petite: Enpä ole osannut yhdistää tuon 3 veen yökitinöitä vauvan tuloon...meinaan meillä on ollut jo jonkun aikaa levottomia öitä. 3vee siis unissaan kitisee jota ei juurikaan aiemmin enää harrastanut vaan nukkui yöt heräämättä. Milloin pitää peittoa oikoa tms:confused: Ajattelin vain,että on joku vaihe,mutta taitaa kyllä liittyä vauvan tuloon. Noh,kaippahan on ohimenvää.

Kylpeminen menee ihan hyvin tai siis tyttö ei ainakaan itke kylvyssä. Oon olettanut,että tykkää:D Kakkonen meillä inhosi kylpemistä. Huuto alkoi melkein heti ja siitä ei loppua meinannut tullakaan. Hänen kanssaan sitten siirryttiin suosista suihkutteluun.

Tytöllä on nyt ollut kahtena iltana joku ihme väsymyshuutokohtaus:confused: Itkee vaan enkä meinaa saada sitä rauhottumaan. Ei huoli tissiä,tutista puhumattakaan. Sitten kun aikani (n.10-15min ) vatkaan hänen kanssaan niin yhtäkkiä lopettaa ja nukahtaa saman tien. Liekö sitten vaan niin väsynyt,että ei osaa rauhottua ollenkaan??

Ulkoilusta vielä,että me aloitetaan harjoittelemaan ulkona nukkumista kunnolla sitten kun pojatkin menee taas kouluun ja eskariin. Nyt on kaikki päivärytmit menneet ihan sekaisin loman aikana. Kyllä mä aion vielä opettaa tytön nukkumaan ulkona:D

LilliM ja Tuhina-Lempi
 
vaippagallup, meillä käytössä liberon 3, mut nyt viimeaikoina varsinkin öisin on alkanu tulee läpi jostain reunasta! En tykkää pamperseista kun tuntuu et ne on niin pletkuja ja ihan ku olis jo valmiiks märkiä! Yöllä on pakko vaihtaa vaippa ainakin kerran vaik olis vaan pelkkä pissa kun tulee muuten läpi. En tie pitäskö siirtyä isompaan kokoon vai mistä tuo läpi tulo johtuu??

ulkona nukkumisesta, päivittäin yritetään käydä vaunuilees jos vaan sää sallii.. Yleensä poika herää heti kun tullaan kotiin ja vaunut pysää! Muutaman kerran on jääny nukkumaan vaunuihin kun on tultu kotiin mut ajotus on täytyny olla 100% oikee, että poika on ollu riittävän väsyny!

kylpemisestä täälläkin tykätään! Yleensä iskä kylvettää mut eilen mä kylvetin ja alko kauhee huuto. En tie mistä johtu mut voi olla et mun otteet ei oo ihan niin "varmat" kun iskällä (sillä kun on 2 kertaa isommat kädetkin) :)

noita väsymyshuuto kohtauksia on täälläkin aika usein.. varsinkin sillon jos poika on liian väsyny niin ei nukahda helposti! pitää illalla olla aina skarppina et alkaa laittaa poikaa nukkumaan jo siinä vaiheessa kun ekat väsymyksen merkit ilmaantuu :)

Ihanaa kun täällä on poika alkanu jo viihtymään yksin lelujen kanssa :) Hän sai mummult ja pappalt joululahjaksi mobilen, joka soittaa musiikkia 20min ja hienosti jaksaa katella koko sen ajan sitä :) viihtyy myös sitterissä jo pieniä aikoja, n. 15 min. Joko kattelee telkkaria tai mun touhuja esim. keittiössä :)

Mites teen vauvat viihtyy kaupassa? Aina tähän päivään asti jos poika on heränny kesken kauppareissun niin on alkanu huutaa ja sit pitäny kaukaloa vähän huljuttaa et on nukahtanu uudelleen ( mä otan aina oman kaukalon kaupan kärryihin). Mut sit tänään kun oltiin kaupassa ja poika heräs niin katteli vaaan ympärilleen hetken aikaa ja sit nukahti uudelleen :)

niin ja meillä melkeen tänään käännyttiin mahalla makuulta selälleen, mut ei sitte ihan ku toine jalka oli vähän huonosti ja hermotkin meni :LOL:

hattis ja jätkä HUOMENNA 2KK :heart:
 
Kaupassa käynnit on sujuneet meillä pojan kanssa erinomaisesti, alusta alkaen :)
Ihan pienoisena Petja nukkui kaikki automatkat, ja koko kauppareissun ajan. Parin kuukauden ikäisestä lähtien on valvonut koko kauppareissun ajan, on hiirenhiljaa, ainoastaan tuijottelee ympärilleen, autoon päästyämme nukahtaa aina =)
Meidän perhe käy vaan joka torstai samassa kaupassa, niin kai tuo poika on ottanut senkin arkirutiiniksi, sekun tuntuu rutiineista tykkäävän ja poikkeuksista "sekoovan".
 
moonvaan: ikävä tauti tosiaan mutta onneksi vointi siellä pikkuisella jo parempi

rotarokote: kahden vaiheilla otetaanko..mutta enköhän mä kallistu lopulta siihen rokotteen ottamiselle..

ulkona nukkuminen: poika nukahtaa jo siinä pukemisvaiheessa ja on melki umpiunessa jo ennen kuin päästään vaunujen kans ulos. nukkuu vaunulenkin ajan ja on ainakin toistaiseksi jatkanut unia vaunuissa kera ulkovaatteiden sit sisätiloissa kun ollaan lenkiltä palailtu ( en ole vielä jättänyt ulos nukkumaan saati nukuttanut ulos liikkumattomiin vaunuihin ) meil esikoinen oli sellainen et nukkui niin pitkään kuin vaunut oli liikkeessä ja heräs heti kun vaunut oli hetken ollut liikkumatta, liikkumattomiin vaunuihin nukahti kyllä hyvin mutta unet jäi tuolloin vain ½h pätkiin. tuo keskimmäinen lapsi nukkui taas vastaavasti parhaiten 2-3h unia ulkona liikkumattomissa vaunuissa mutta sitten taas liikkeessä nukkui vaan pätkiä, heh, näin ne lapset on erilaisia nukkujia vaunutellessa ;)

kylpeminen: tykkää jos pesee varmoin ottein ja pesu tehdään rauhallisin liikkein muuten hätääntyy,itku tulee vasta siinä vaiheessa kun nostan pojan pois kylvystä mutta rauhoittuu kun saan hänet käärittyä pyyhkeeseen, harvinaista kyllä niin tykkää tukan pesustakin toisin kuin tuo keskimmäinen lapsi joka edelleen ( 2,5v ) kirkuu suihkussa kun tukkaa pestään: /

kaupassa: no ei olla vielä käyty vauvan kanssa kaupassa...yleensä mies hoitaa kauppareissut viikolla ja ollaan sit koko perhe käyty viikonloppuisin mutta ei olla sit näillä pakkasilla viitsitty raahata tätä pikkuista kaupoilla joten mies on hoitanut viikonlopun kauppareissukin yksikseen mutta kerkiää tässä vaikka sitten kun mies pitää sen isyysloman
jossain täs lähiaikoina..

ristiäiset tuli tänään vietettyä ja poika sai nimekseen Aarni Olavi. nyt on itellä rättiväsynyt olo ja Aarnikin nukahti jo klo20 yöunilleen taidan kohta itekkin liittyä nukkujien seuraan |O

huomenna ilmoittaudun sinne pilatekseen ja uuden vuoden lupauksena lupasin pitää suklaattoman ja muutenkin herkuttoman tammikuun ja pyrin käymään heti huomisesta lähtien vaunulenkeillä satoi tai paistoi tahi pyrytti nyt riittää tää sisällä kökkiminen kun ei tuo ilma näytä paljoa leudommaksikaan tulla ja sais näitä ylimääräsiä kilojakin karistettua paremmin kun pääsis lenkkeilemään

mites tekikös kukaan muu mitään uuden vuoden lupauksia?

ai niin jä Aarni on eilisestä asti alkanut jokeltelemaan ja muutenkin alkanut enempi seurailemaan ympärillään olevia asioita ja esineitä. alkoi oikein naurattamaan tän kastetilaisuudenkin aikana kun poika katsoi pyöreillä silmillään suoraan kummitätiä ja jokelteli, on kyllä niin ihana poika meillä :heart:

tissittely: taitaa olkaa olemaan tässä, maitoa ei enää tahdo tulla vaikka poika imee niin että huulis on vesikellot mut ei se mitään oon ite tosi tosi onnellinen ja tyytyväinen että pystyin osittain imettämään tähänkin asti ( kuukauden pidempään kuin noita kahta edellistä ) ja sehän on parempi kuin ei yhtään.

kurpitsa ja Aarni tänään tasan 8 viikkoa
 
Viimeksi muokattu:
Piti oikein tulla hehkuttaa kun oon ite niin mielissään! Tilasin netistä meille sen "jääkarhu-pussin" kaukaloon.(Oikeaa nimeä en osaa edes kirjottaa) Pitäs tulla viikon sisällä. Oon niin paljon kuullut hyvää siitä ja vois sopia meijän vauvalle tosi hyvin! Tämä vauva inhoaa haalareitten pukemista ylikaiken! Kauhea huuto koko pukemisen ajan ja saa ite pitää älytöntä kiirettä koko hommassa. Helpottais huomattavasti mun ja lasten lähtöä paikasta toiseen kun yhen haalareita ei tarvis pukea päälle.

Ajattelin alkaa totuttaan vauvaa omaan sänkyyn:) Saa nähdä miten onnistuu. Meillä on aikasemmilla lapsilla menny aluks tuo opettelu vähän pieleen, kun äidillä on vaikeuksia jättää ja antaa lapsen nukkua siellä. Tuo vauva on niin sulonen kun tuhisee vieressä! Minä jo yks ilta itkin että apua kun meijän vauvat on kohta isoja ja ei oo niitä sulosia vauvoja siinä vieressä. Mutta tokihan nämä lapset kasvaessaankin on aivan ihania:)

palataan taas: petite ja Noel 5vkoa
 
Me reissattiin uuden vuoden aika ja poika sai samalla reissulla nimen Milo Taavi Matias.

Rokotteista otetaan kaikki.

Kylpeminen meillä ei onnistu kun herra ei tykkää kun pitää olla "makuulla" eli suihkussa käydään ja hyvin tykkää siellä olla. Olisi vaikka pari tuntiakin :D Pään kastelu on kivaa.

Ulkona ei olla vielä nukuttu ja yleensä Milo herää heti kun vaunut pysähtyy tai viimestään n puolen tunnin päästä.

Kaupassa käydään melkeenpä joka toinen päivä tai ainakin 2-3 kertaa viikossa ja reissut menee hyvin. Milo nukkuu koko ajan. Samoin autossa. Eilenkin ajeltiin 4-5h ja koko matkan nukkui.

Tissittelyä meillä ei oo harrastettu kun se viikko mutta nyt alkaa lypsyn kanssakin olla vaikeuksia. Kauheesti maitoa tihkuu ja heruu mut lypsämään en onnista toisesta kauheesti. Toisesta vielä saadaan kyl päivän tarpeet mut kuinka kauan??

Eveny ja Milo 8 vk ja 1 pv
 
Hyvää uutta vuotta kaikille. Mulla ei tullut uuden vuoden lupausta tehtyä, mutta voisin kyllä yrittää olla tänä vuonna stressaamatta niin paljoa! Varsinkin kun nyt keväällä alkaa rakennusprojekti, niin ois hyvä lupaus.

Me ollaan alusta asti käyty vähintään yksi lenkki päivässä koiran kanssa (30min-2h). Aluksi otin aina rattaat sisälle ja annoin jatkaa sisällä niissä unia. Sitten aloin pitää rattaita ulkona kun tein itse lumitöitä ja nyt jätän kokonaan ne ulos niin pitkäksi aikaa kun pieni vaan nukkuu. Nytkin menossa jo 3. tunti unta.

Kylpemisestä ja suihkussa olosta pieni nauttii ja pesut tehdäänkin vähintään joka toinen ilta, kun iho kerran kestää ja poika tykkää. Tänää myös ilmottauduttiin vauvauinti jonoon, jotta 3 kk:n iässä päästäisiin sukeltelemaan pienen kanssa. :)

Kaupassa käydään muutaman kerran viikossa. Ennen pikkuinen aina nukkui kaikki kauppareissut, mutta nykyään on hereillä, ihmettelee ja jos näyttää turhautuvalta niin laitetaan tutti suuhun. Hyvin siis sujuvat ja pääsee äitikin vähän ihmisten ilmoille.

Yöt sujuu aina vaan paremmin. Mahavaivat huudattavat jonkin verran, mutta eivät pahasti. Viime yönä pieni nukkui 22-3 ja sitten heräsinkin vasta klo:7 jälkeen syömään. Mentiin siis yhdellä heräämisellä! Niin se rytmi sieltä vähitellen löytyy.

Rokotteet otetaan kaikki. Olen myös hyvin rokotemyönteinen ja varmistan että kaikilla tutuillakin on jäykkäkouristusrokote voimassa. Työskentelen myös terveydenhuollon parissa, joten sekin varmasti vaikuttaa.

Vaipoista käytetään pampers 3, mutta ajatltiin nyt kokeilla liberoa, kun kerran päivässä tulee kakka vaatteisiin (kiipeää selkää pitkin). Yöllä ei tällä hetkellä vaihdeta vaippoja kun kakka tulee aina vasta aamusta. KAi se makuullaan olo vaikuttaa siihen, kun kaikissa muissa vaipoissa aina on kakkaa.

Birre86 ja Pikku-ukko 8vko, 3pvä. Ensi lauantaina kaste!
 
Hyvää uutta vuotta kaikille!

Meki ollaan kovasti oltu menossa ja muutenkaan en oo koneelle päässy..

Moonvaan: pikaista paranemista pikkuiselle!! Meilläki sairastettiin RSV tuon edellisen kans ja osastolla meki oltiin..tosi kurja pöpö on!

Aletheia: kovasti jaksuja sinne! Meillä kans tuo edellinen "moniongelmainen" oli taatusti refluksilapsi, sitä tutkittiin ja hutkittiin ja kaikki oireet viittas siihen, lopulta meillä oliki sitte lisäksi vielä kaikenmaailman allergiat, kiinteistä syötiin yhessä vaiheessa vain maissia...

SW: meillä on tuo Bumbo ja kovasti ollaan tykätty! Eli suosittelen lämpimästi minäkin!

Kylvystä: meillä ei käydä kylvyssä mutta suihkussa kylläkin ja siitä neiti tykkää oikein kovasti, lopulta nukahtaa melkein aina siihen syliin ja lämpimään suihkuun :)

Rokotteista: ihan taatusti otetaan kaikki mitä saadaan! Rotarokote maksettiin kans eeliselle ite. Meidän esikko sairasti ko pöpn pitemmän kaavan mukaan ja vähällä oli henki toisella lähteä! Ja sitä kärsimystä en halua enää yhellekkään..Kotona sairastettiin ensin toista vkoa ennen ku päästiin osastolle (käytiin 3krt lekurissa ennen ku ottivat tosissaan) sinne päästyämme poika oli menettäny painostaan 20%, kuumetta oli 41 ja tavaraa tuli jatkuvalla syötöllä kummastaki päästä. Osastohoitoki kesti vielä toista vkoa. :'(

Vaippagalluppi: Meillä on kestot käytössä. Yöllä on toistaiseksi käytetty Naturen vaippoja ja sitä ei vaiheta kertaakaan kun ei neiti kakkaa öisin. Nyt ku oltiin reissun päällä niin naturet oli päivisinki. Meillä neitin iho on paaaljo parempi kestojen kans, kertakäyttösistä on kokeiltu nyt pampers, libero ja nature, joka iholle on paras noista. Tarkoitus ois tässä ruveta öisinki kestoilemaan kuhan arki vähän tasaantuu..(seliseli :whistle:)

Vaatteista meillä menee vielä 56cm, tutan 50cm bodytki menee vielä.

Meillä imetetään vielä, muutamana iltana joutu antamaan 100ml tuttelia ku ei oo muuten neiti rauhoittunu uneen ja ihan selkeästi ollu vielä silloin nälkäinen. mutta hokasin tuossa että hommaampa lypsykoneen ku parina aamuna oon joutunu käsin lypsäämään noitten pitkien unien takia, ei tartte sitte tuota tuttelia antaa vaan antaa tuon oman lypsetyn maidon :stick: hyvä minä :LOL: melkonen ainstaini...

Ulkoilusta: juu-u yhen kerran ollaan vasta päästy vaunuilemaan, tuuli on ihan kauhea jos muuten pakkanen sen sallis..oikein ootan pääseväni ulos!

Painosta! En tiiä onnittelenko vai mitä mutta kateellisena kuitenki luin teidän juttuja siitä miten on pakko syödä esim. suklaata että saa painonpudotuksen jotenki pysymään jotenki aisoissa...mulla nääs on juuri päinvastainen onkelma!! Mulla nimittäin paino teki sen että se jämähti tuohon mikä oli laitokselta tullessani eli multa ei oo lähteny ku lapsen ja istukan verran siitä kauheasta määrästä minkä raskausaikana sain..:stick: potuttaako, ei juu...ei riitä tuo sana ihan kuvailemaan tunteitani! niin ja yhtään ainoaa suklaapalasta en oo syöny...vaikka mieli ois kyllä tehny!

Meillä Helene on aivan tukossa, raasu! Nenupieni on niin että rohina vaan käy ku koittaa sitä kautta hengittää..kuumetta ei oo onneksi, mutta syöminen on hiukka hankalaa.
Kovasti neiti jo juttelee ja hymyilee, päätään on kannatellu jo jonki aikaa, kovasti seuraa maailman menoa ja varsinki isoveikkaansa. Yöt nukkuu läpeensä eli 8h, syö ja jatkaa vielä n.3h, ihan luksusta! ed. nukku ekan kokonaisen yönsä 1v4kk ikäisenä ja tää 3vkosena..
Viime ti käytiin neuvolassa ja kokoa neitillä oli 4695g ja 55,5cm, painoa oli tullu melkein 800g 2vkossa :D eli ihan kivasti kasvaa..

Mutta nyt kutsu käy jo aika äkäsenä :)

Crocus ja Helene-neiti 5,5vkoa
 
Viimeksi muokattu:
Ei tsiisus. Sen kerran, ku tänne ehtii, niin hävis teksti taivaan tuuliin.:(

No mutta, hyvää uutta vuotta teille kaikille! <3

Tyttö nukkuu.. Onko muilla sellaista tunnetta, että pitäis saada tehtyä kaikenlaista lapsen ollessa päiväunilla? Mulla tuntuu jatkuvasti olevan tuli takapuolen alla. Kahvinkin hotkin, että varmasti ehdin. Miten sitä oppis rentoutuun?:(

SW:Meillä iltahuutelut jatkuu. Välillä oon ollu oikeesti ihmeissäni, miksi nää nyt alkoi. Jotain allergiaa tai jotain, mitä mä oon syönyt? Tosi kurjaa katsella vierestä, kun ei osaa toista auttaa. Täytyy kyllä nostaa hattua koliikkivauvojen vanhemmille.. itse kun oon ihan rikki jo muutamien iltojen huudoista.:(

Vaipoista meillä käytetään pampersia ja liberoa sekaisin. Molemmat kyllä sopii miedän tytölle.:)

Kaukalopussi tulee meillekin. On sellaista rumbaa toisinaan ulos lähtö ja varsinkin kaukaloon laitto, että jospa tuo pussi helpottais elämää. Ainakin kovasti sitä on kehuttu.:)

Mites toi Bumbo(?) sit toimii? Aika hassun näköinen tuoli.:D

Mulla jotenki huolettaa nyt älyttömästi, et toi meidän tyttö sairastuu. Tuntuu kaikenlaista pöpöä olevan nyt liikkeellä.

No, nytpä kuuluu jo itkua. Paljon taas kerkesin.:)
 
JanJade - Ai teillä on jo aloitettu vellit, saako kysyä miksi jo nyt kun eikö ne normaalisti aloiteta 3-4 kk:n iässä? Ihan mielenkiinnosta siis kyselen kun ei ole kokemusta velleistä sun muista kun esikoinen on kyseessä :) Kertokaa muutkin ihmeessä koska meinaatte vellejä, soseita jne. aloitella!

Hattivatti - sama täällä :D neiti pitää saada JUURI oikeaan aikaan nukkumaan (ennekun on liian väsynyt) tai muuten saataa mennä parikin tuntia raivotessa ennen kun suostuu unille :kieh:

petite - meillä on se pikkujääkarhupussi kaukalossa ja tyytyväisiä ollaan oltu :)

Crocus - Ohoh mitä yöunia teillä tyttö vetää! Meillekin tuollaisia kiitos :D

Silent ja neiti 9,5 vk
 
Bigwish: Mulla on kanssa tuli perseen alla kun tyttö nukkuu:whistle: Kauhealla kiireellä ja hädällä yritän tehdä kaiken tarvittavan,että varmasti ehdin. Olisi kiva käydä facebookissakin,mutta ei mukamas viitsi kun sitten se on pois kaikelta muulta...kun osais tosiaan vaan rentoutua!

Mulla on lähtenyt kaikki raskauskilot (8kg ) mutta kiinteytystä täällä tarvittaisiin:whistle: Herkkuja tulee napsittua jonkin verran. Toisaalta taas imetys tuntuu olevan aika kuluttavaa kun on sellanen nälän tunne jatkuvasti.

Kiinteistä: Mä oon kaikilla aloittanut 3kk iässä kiinteät. Bataatilla aloitan neidin kanssa sitten aikanaan=)

LilliM ja Tuhina-Lempi
 
kiinteet: ollaan aloitettu täällä kans siinä 3kk:den hujakoilla noiden kahden aikaisemman lapsen kanssa... maissivellillä iltaisin ja siitä sit hiljalleen alettu maistelemaan perunaa ja bataattia yms. ja näin taidan menetellä tän pojankin kanssa..
 
Nyt jos jaksas tänne kirjoitella hieman..
Ollaan oltu kipeenä tässä koko sakki, alkaa riittää nää taudit yhelle kertaa! Alkoi sillä rintatulehduksella ja nyt sitten flunssaa, 3 viikkoa sairastelua menossa :snotty:..
Keskimmäiselle haettiin eilen ab-kuuri, lääkäri vaan kiireessa unohti mainita mitä varten se on, onko tulehdus korvissa vai missä! No, jospa tää nyt tästä alkaisi helpottaa muuten saattaa tällä mammalla levitä pää lopullisesti kun tätä rumbaa pyörittää.
Vauvallakin oli pari päivää lämpöä mutta panadolilla selvittiin eikä onneksi tullut niin paha räkätaauti kuin meillä muilla. Luulen, tai ainakin haluan uskoa että rintamaito nyt sitten pahimmalta suojasi lasta...

Imetyksen kanssa taistelen siis sen tiimoilta että oisin jo ihan valmis lopettaa mutta josvielä 4 viikkoa sinnittelisi. Nyt 8 viikkoa imettäneenä olen tehnyt oman ennätykseni ja vähänkö olen
ylpeä :cool:
Kiinteitä ajattelin myös aloitella 3kk iässä ja siinä samalla sitten siirtyä pulloruokintaan.
2 aikasempaa lasta ovat kyllä kiinteitä tainneet saada jo hiemen ennen 3kk ikää, vähän hätäinen vissiin olen.

Tänään olisi ollut papin kanssa tapaaminen ristiäisten tiimoilta mutta jouduin sen perumaan kun osa porukkaa vielä kipeenä, ensi viikolla sitte uusi yritys ja ensi viikon la olisi sitten itse tilaisuuskin. Tarjoiluita täytys kai alkaa ajatella....

Loppuun vielä pitää kertoa, että mie olen ollut ihan loppu näitten tautien takii ja tosi väsynyt mutta teidän juttuja kun täällä käy päivittäin lukee vaikka ite ei jaksakkaan kommantoida, niin siitä saa kummasti voimaa ja jaksaa taas vähän eteenpäin. Ihanaa että tää pino on olemassa :heart:
 
Heipsan pitkästä aikaa =)

Ensinnäkin mie olen laskenu koko ajan viikko kerrallaan tuota ikää ja viime torstaina tuli 8vkoa täyteen, mutta neuvolan mukaan lasketaan syntymäpäivästä 4.11. et tänään ois vasta sen 2kk.. mene ja tiedä sitten kai sitä raskausaikana oppi laskeen noita päiviä =)

Vaippana meilä pampers2, mutta vain päivällä ku muuten tulee kyljestä pissat läpi jos ei joka syötöllä vaihda. Yöllä toujours kokeilu, mutta on vielä liian reilu, nyt käytetään libero 3:sta öisin ja hyvältä näyttää ku viime yönäkään ei kertaakaan vaihdettu.

päivisin meil nukutaan pikku pätkissä ja yöllä herää 3-4,5h välein.

eilen neuvolassa mitat 5360g ja 57,2cm eli kuukaudessa tullu reilu 1kg painoa ja pituutta reilut 3cm =) hyvin kasvaa tyttönen.

ulkona ei oo oltu ku 2 kertaa johtuen kovista pakkasista, ja sit lauhemmalla on ollut kamalan kova tuuli :(

kaupoissa käydään ihan tavallisesti kuin ei vauvaa oliskaan eli lähikaupassa normi ostokset ja yleensä vkoloppusin kauppakeskuksessa jos asiaa sinne sattuu olemaan. Hyvin on sujuneet ja yleensä Lotta valvookin kauppareissut ja tarkkailee maisemia.

Meillä on hymyilty ja jo naurettukin, jokeltelua on aika paljon kans jo kuvioissa ja kova tyttö seurustelemaan. Neuvolan täti kyllä ihmetteli kun Lotta aivan selvästi vierasti häntä eilen..no muutenkin on joku herkkyyskausi menossa ja esim. pakettiauto kyyti oli kammottavan pelottavaa :D

rokotukset otetaan ohjelman mukaisesti ja se rota saatiinkin eilen.

meillä ei mene mitään tippoja kaikkien kokeilujen ja relojen, distafylin yms. jälkeen. rauha maassa vihdoinkin tosin toki se välillä vähän vääntelee ja kova on pieremään.. kakkausväli muuttui 3-4 päivään, vaikka korviketta saakin aika paljon, tiedä sitten mistä sekin johtuu..

napa meillä alkaa vasta nyt oleen "valmis" en tajua mikä siinä oli niin kummallista ku se tynkä irtos jo sillon heti viikon vanhana.. meil oli tavallaan toinenki semmonen "solmu" joka sit kuivui nyt vasta pois..

tämmöstä tällä erää =)

piprane ema ja Lotta 2kk
 
piprane ema: Mulla ihan sama juttu,että oon pähkinyt tuota syntymäpäivää. Siis kun meidän tytön syntymästä tänään 4vkoa (viikoista laskettuna ) mutta 7.pv kai virallisesti vasta kuukauden:confused: Miten ei tämmöstäkään asiaa tajua...

Tyttö ei ole tänään nukkunut päivällä juuri yhtään. Pari ihan pikkupätkää ja nyt tuossa nukkuu koiranunta|O Tosi rasittavaa kun ei voi oikein itse mitään tehdä.

Ristiäiset meillä 23.1 ja kummitkin ottivat tehtävän ilomielin vastaan:)

LilliM ja Tuhina-Lempi 4vkoa
 

Yhteistyössä