Marraskuussa 2010 syntyneet <3

En ole jaksanut/kerennyt kirjoitella plajoa nyt viime aikoina tänne. Meillä on edessä asunnon osto ja juostu pankista toiseen neuvotteluissa. Muutoinkin pyörineet omat ajatukset rempoissa ja muissa hankinnoissa, niin ei paljoa ole muulle aikaa jäänyt. Samalla kun yrittää tätä arkea suhteellisen normaalisti pyörittää kotona poikien kanssa. Mutta jospa tässä kuun loppuun mennessä olisi asuntokauppa tehty. Ja kaiken tämän keskellä olis ristiäiset järjestettävä:)

Pojan painoa ja pituutta en tiedä:ashamed: Ollaan missattu kaks lääkärineuvola kertaa. Ekan kerran siirsin ja toisella kerralla ihan kiireessäni unohdin. Katsotaan niin ens kerralla ollaan sitte vielä sairaina:snotty:

Poika on tosi tyytyväinen ja imetyskin sujuu. Poju meinaa vaan puklia aika reippaasti. Pitää terkalta kysyä että olisiko mahdollisesti löysä mahanportti? onko kellään moisesta kokemusta? Maitoa edelleen tulee paljon että en tiedä pukliiko vain ylimääräisiä pois...

petite ja Noel kohta 2kk
 
petite, tuosta pulauttelusta: Vauvan oksentelu voi liittyä kahteen erityyppiseen sairauteen. Sellaista kuin liian löysä mahanportti ei oikeastaan voi ollakaan, koska mahanportti (pylorus) sijaitsee siinä toisessa päässä mahaa, mistä ruoka siirtyy eteenpäin pohjukaissuoleen. Ruokatorven ja mahan välissä on taas ruokatorven alempi sulkijalihas. Nämä menevät usein sekaisin.

Mahanportti voi olla liian ahdas (pylorusstenoosi) ja silloin aiheuttaa usein voimakkaita jopa kaaressa lentäviä oksennuksia, syynä siis se ettei ruoka pääse normaalisti siirtymään eteenpäin. Lievempänä voidaan seurata ja hoitaa lääkityksillä mutta jos kasvu alkaa selvästi taittua, joskus laajennetaan tähystysleikkauksessa. Selvästi harvinaisempi, yleensä jo aikaisin löytyvä useammin poikien vaiva.

Toinen ja paljon yleisempi vaiva on ruokatorven sulkijan löysyys ja siitä johtuva refluksitauti. Tämä on siksi vaikea määritellä että pienillä vauvoilla sulkija on luonnostaan löysempi kuin isommilla lapsilla ja aikuisilla ja tietty määrä pulauttelua on ihan normaalia. Rajan vetäminen siihen milloin on refluksitauti ja milloin normaali eli fysiologinen refluksi perustuu lähinnä siihen onko ruokatorvi selvästi liian hapan (tätä voidaan mitata joskaan ei kovin helppo tutkimus ole) ja aiheutuuko siitä poikkeavan paljon itkuisuutta ruokatorviärsytyksen vuoksi, tai haittaako runsas pulauttelu kasvua. Lievempää refluksivaivaa voi estää kohoasennolla ja korvikevauvoilla maidon paksuntamisella (apteekista saa jauheita siihen) ja jollei tämä riitä, lääkärin määräämillä närästyslääkkeillä kuten Losec mups tai Gaviscon. Vaiva usein lievittyy kasvaessa kun sulkija tiukentuu. Hyvin harvoin joudutaan mihinkään operaatioihin.

Eli tällaista luentoa täältä ;) Toivon ettei tunnu hirveältä niuhottamiselta/besserwisseröimiseltä ja termien suhteen pilkunviilaamiselta mutta näitä refluksijuttuja näkee palstalla aika paljon joten ajattelin että voisi jotakuta kiinnostaakin =) Vissiin olen ollut tarpeeksi lomilla kun alkaa kiiinnostaa jo työasioiden kommentointi...

Meillä kaikki kivasti paitsi nyt on nuhaa ja yskää koko perheellä, vauvalla toistaiseksi vain pientä tukkoisuutta. Toivotaan ettei pahene!

Sokeripala ja murunen kohta 2 kk
 
Hei kaikki joilla vauvat ei viihdy lattialla lelukaaren alla :wave: Meillä auttoi kun otti lelukaaren pois, laittoi viltin lattialle ja leluja ympärille! Nyt neiti viihtyy todella hyvin, lelukaaren alla meni heti hermot :D

petite - teillä on siellä haipakkaa :) mä oon ymmärtänyt että puklaaminen on ihan normaalia jos se tapahtuu ruokailun jälkeen. mutta jos tapahtuu vasta 1-2h syömisen jälkeen voisi olla jotain refluksitautiin viittaavaa :confused: Pulauttelu ja refluksitauti - Artikkelit - Vauva.fi

Onpas täällä hiljaista... mitä kaikille kuuluu??

Silent ja pikkuneiti kohta 3kk :heart:
 
Kiitos vastauksista sokeripala ja SW! Vaikka tämä on jo kolmas lapsi niin ei sitä näköjään silti nuista kaikista asioista tiedä:ashamed:

No yleensä tämä vauva pulauttelee silloin aika pian syönnin jälkeen. Ja joka toisella kerralla melkein kaaressa. Sitte monesti jos pulauttaa vain vähän, niin yökkii monta kertaa vielä jälkeenkin. Mutta ei tällä vauvalla voi pulloakaan tarjota kovin syvälle kitalakeen kun meinaa jo alkaa vauva yökkimään :( Nyt on kyllä pulauttelut jääneet vähemmälle. Että olisiko johtunut tuosta limaisuudesta ja kun maitoa mulla tosissaan tuli. Nyt vähän alkanut osoittamaan laantumisen merkkejä. Voi olla että vauva vaan pulautteli kaikki ne liiat maidot pois. Toivotaan ainakin näin!

Meillä on koko porukka sairastunut miestä lukuunottamatta flunssaan:snotty: Nuilla kahdella vanhemmalla pojalla korkea kuume räkäsyyden ja kovan yskän lisäksi. Onneksi meijän lapsilla ei ole korvatulehduksia flunssan yhteydessä ollut. Itse oon aika reippaasti napsinu panadolia ja juonut panadol-hottia. Saanut vauva sitte maidon kautta sitä ja vasta-aineita. Vauva ei oo onneks ollut kuin tukkonen. Kovasti oon lämpöjä mittaillut ja yrittänyt pitää muista lapsista kauempana. Toivotaan että menee ohi ensiviikon loppuun mennessä. Meillä olis tarkotus silloin olla vauvan ristiäiset.

petite ja vauva kohta 2kk:heart:
 
puklailu: meillä kans puklaillaan mut taitaa pukata vaan liikoja ulos ja voi siis tunnin parinkin päästä syömisestä viel puklailla..

oon saanut pojan nyt nukahtamaan yöunille jopa 18:30-19 aikaan ja tuo klo17 nukahtaminen jäi siihen yhteen kertaan onneksi mutta näyttää siltä että kaksilla päikkäreillä pärjätään ( aamul lyhkäset tirsat ja päiväl pitkät 3,5-4,5h unet ulkona ( olen antanut nukkua ulkona niin pitkään kuin unta riittää ) toivottavasti säät sallii jatkossakin ulkonukutuksen...

pojalla on nenä ollut jotenkin tukkeessa joulukuusta asti ja kaksi nenätippapulloa jo kulutettu mutta nyt mies laittoi tuon meidän ilmankostuttimen tuonne pojan huoneeseen niin helpotti nenän krohinoita selvästi ja viime yön poika nukkuikin huomattavasti levollisemmin kun ei nenän tukkoisuus häirinnyt

jokos ootte vieneet vauvat saunan lämpöön?? me käytiin eilen muutaman minuutin ajan saunan lämmöissä, sellaista alkutotuttelua ilman löylyjä tietysti... samassa iässä ovat nuo kaksi edellistäkin lasta saunassa käyneet
 
Hei! Meillä nukuttiin to-pe välisenä yönä 9 tunnin pätkä! Valitettavasti sen jälkeen ei olla enää samaan päästy. Meillä tuntuu masuvaivat palanneen ja öisin ne valvottavat pientä aikalailla. Samoin päivisin nukkuu lyhyempiä pätkiä tämän vuoksi! Ajateltiin alottaa uudestaan rela-tipat jos niiden lopetus vaikka toivat mahavaivat takaisin. En oikein muutakaan keksi :(.

Meillä viihdytään lelukaaren alla suhteellisen hyvin ja samoin sitterissä. Tarttumista poika ei vielä tee mutta huitoo kyllä yllä olevia leluja. Daniel on niin suloinen kun poika naureskelee ja hymyilee mulle kun tahtoo päästä rinnalle. Hyväntuulinen kaikkiaan masuvaivoja lukuunottamatta.

Saunaan on tehnyt mieli viedä mutta ei olla vielä kuitenkaan otettu sinne. Ehkä ammeessa tässä jossain vaiheessa sitten!

Nyt sitä ollaan jo 11 viikkosia. Aika vaan menee niin nopeasti eteenpäin! Munkin olisi tarkoitus mennä muutaman viikon päästä kaverin synttäreille ja isi jää sitten vauvan kanssa kotiin. Onko muut vielä olleet pidempiä aikoja vauvasta erossa? Eihän siinä kyllä tule kuin noin 8 tuntia, mutta kuitenkin.
 
Meillä vietettiin eilen ristiäisiä ja meidän tytöstä tuli Mimosa:heart: Hienosti meni tilaisuus ja tyttö nukkui koko ajan. Ja muutenkin jaksoi hyvin vaikka unet jäivätkin vähiin päivän aikana.

Huomenna olisikin sitten mulla jälkitarkastus. Ajattelin nyt kuitenkin pyytää niitä minipillereitä vaikka en oikein tykkääkään pillereitä syödä. Ja oon tuumannut,että jos sen sterilisaation sijaan hankkisinkin hormonikierukan...sitten myöhemmin kun imetys on loppunut. Täällä suhtaudutaan vähän nuivasti tuohon sterilisaatioon vaikka mulle täyttyisi kyllä kaikki kriteeritkin. Mutta hormonikierukka vissiin yhtä varma vaihtoehto kuin tuo sterilisaatio.

LilliM ja Mimosa synt. 7.12
 
Viimeksi muokattu:
Heippa vaan kaikille!
Aika hiljanen tää pino on ja moni tossa kysellytkin miun lisäksi että mitenkä sinne fb:ryhmään pääsisi mukaan?

Meillä asiat melko ennallaan, yöunille alkaa 22-24 välillä. Eilenkinn oli selkeesti väsy jo 21 maissa mutta sitten ei kuitenkaan nukkumaan suostunut vaan kiukutteli aikas kauan. Päivällä Eemelin saa helposti nukkuu mutta jännä että illalla alkaa heti protestoida kun laittaa sänkyyn. Hällä on ihan sellanen kiukuttelu itku jota sitten illalla sängyssään käyttää.
Mä pyrin päivälläkin nukkuttamaan vauvaa omassa sängyssään, illasta saattaa pieniä tirsoja ottaa sitterissä mutta pääasiassa sängyssään. Ulkona en nukuta.

Poika on oppinut tarttumaan leluihin, ihanaa seurata kun ensintarkkailee ja sitten alkaa tähtäillä pienillä kätösillä :D Ekat kunnon naurutkin mie olen saanut nyt tällä viikolla. Kyllä oon odottanutkin!

Me ollaan otettu varaslähtö soseisiin, kerran päivässä olen antanut ja hyvin poika söieikä masukaan ole reagoinut. Lusikkaa kun alkaa suuhun laittamaan niin aina saa hymyt.

Palaillaan taas kunhan mitä tulee mieleen :wave:
 
Heippa taas pitkästä aikaa! Oon kyllä käynyt juttuja lukemassa, mutta jotenkin ei muka ole ollut aikaa kirjautua ja vastailla omalta osaltani!

Täällä imetys on nyt tosiaan vuodenvaihteesta lähtien sujunut hienosti, mistä olen tosi onnellinen! Vauva syö päivisin keskimäärin 2-3 tunnin välein, yöllä taas noin neljän tunnin, joskus viidenkin tunnin välein! Nukkumaan meillä mennään 22-02 välillä eli vaihtelee tosi paljon, että miten saadaan yöunille. Ylös noustaan sen mukaan miten on saatu illalla nukkumaan. Monesti syöttö ajoittuu aamupäivällä 10-11 tienoille, silloin saatetaan nousta ylös jos on päästy aikaisin nukkumaan, mutta tänäänkin vedeltiin yhdessä perhepedissä vauvan kanssa sikeitä yhteen asti! Monesti vauva on kyllä kovin hereillä 9-10 aikaan, esim. vatsavaivojen takia, mutta nukahtaa kyllä jossain vaiheessa takaisin päikyille jos ei nousta ylös ja itsekin jatkaa unia. Meillä siis ehkä aika epätyypilliset uniajat, mutta meillä on perheessä muutenkin sellainen yökukkujarytmi, kun ollaan molemmat miehen kanssa opiskelijoita. Päivisin vauva on hereillä vaihtelevasti, nukkuu sellaisia 30 minuutin - tunnin unia ja ihmettelee valveilla ollessaan sängystä käsin maailmaa ja reunapehmusteen kuvioita. On toki paljon sylissäkin. Sitterissä viihdytään kanssa jo paremmin ja pitäisi useammin olla vauvan kanssa masullaan lattialla että tulisi harjoiteltua siinäkin asennossa pään kannattelua. Kannattelee kyllä jo melko hyvin, mutta useimmin sitä treenataan sohvalla isin rinnalla makoillen. Sellaista lelukaarta meillä ei ole, mutta tarkoitus on lainata serkulta, josko saataisiin vauvaa vähän sillä aktivoitua.

Ollaan huomattu sellainen juttu, että poika katsoo päätä kannatellessaan lähes koko ajan vasemmalle. Saattaa kyllä tuoda pään keskilinjaan ja satunnaisesti kääntää hetkeksi päätä oikealle, mutta enimmäkseen katsoo aina vasempaan. Tuntuu siltä, että ei jaksa yhtä hyvin kannatella niskoja oikealle päin! Ollaan yritetty pari kertaa treenata niskaa niin, että peitetään kädellä näkymät vasemmalle, jolloin yrittää kääntää päätä oikeallekin, mutta siitä tulee heti kitinää, kun selvästi on hankalampaa vauvalle. Vähän huolettaa, että mikä tässä on takana, mutta yritetään nyt pikkuisen treenata tuota toiselle puolelle katsomista kanssa. Vielä ei ole auttanut mikään virikkeiden siirtämine oikealle, koska poikaa kiehtoo eniten meidän verhot, niitä jaksaa katsella loputtomasti. Lelut ei vielä niinkään kiinnosta, eikä edes se jos äiti tai isi yrittää asettua oikealle ja sieltä kutsua ja kutitella. Makuuasennossa selällään kääntää kyllä päätä hyvin oikeallekin, kun on tuettu, mutta kannatellessa se on vaikeaa. Vähän oon jo ehtinyt pelätä jotain neurologistakin häikkää, etenkin kun tuntuu ettei 2-kk neuvolassa oikein seurannut kunnolla katseellaan lääkärin näyttämää lelua (ei ole kyllä erityisen kiinnostunut leluista ollut kotonakaan). Lääkäri ei kuitenkaan sanonut olevansa mitenkään huolissaan, eikä neuvolassa ole sanottu tuosta toispuoleisuudesta mitään. Täytyy varmaan ottaa seuraavalla 3-kk käynnillä puheeksi, mutta välistä pistää kyllä huolestuttamaan :/ Onko kellään kokemusta tästä?

Meillä saatiin kanssa lääkärineuvolan yhteydessä viikko sitten eka rotavirusrokotesatsi, josta on massu ollut vähän pipi, mutta ilmavaivoista kun poika on kärsinyt muutenkin, niin hienosti on kestänyt kaiken, vain vähän tavallista enemmän kitinää, ei mitään huutoa. Ehkä hieman enemmän levottomuutta tissilläollessa, mutta menee noiden vatsavaivojen piikkiin kun vievät huomiotaan.

Ristiäiset meillä pidetään ensi lauantaina 29.1. ja sitten nimijuhla tutuille ja sukulaisille 5.2. Näin siksi, että minä halusin kastajaisiin vain isovanhemmat ja kummit paikalle. Meillä arvottiin pitkään kasteen ja nimiäisten välillä, minä halusin lopulta kasteen, mutta kuitenkin niin, ettei ole mikään suuri tilaisuus. Juhlitaan nimeä isolla porukalla sitten ihan erikseen seuraavalla viikolla. En osaa selittää miksi tuntui paremmalta pitää kaste pienellä porukalla, mutta tuntui vaan jotenkin henkilökohtaisemmalta ja tärkeältä minulle niin.

Täällä olen käynyt sisäistä taistelua kun sain työtarjouksen yhdestä projektista jossa olen ollut aiemminkin, ihan määräaikaisena. Niinpä menen nyt maaliskuun alusta toukokuun loppuun puolipäiväisenä töihin kun pääsen graduani tekemään sinne, mutta kyllä tekee henkisesti tiukkaa jättää poika isänsä kanssa kun on silloin vasta kolmekuinen pikkumies :/ Täysiä päiviä en suostunut tekemään, mutta tuntuu tuo 4 tuntiakin päivässä aika pitkältä ajalta, vaikka tiedän että tää on mulle tärkeä mahdollisuus.. onneksi joustavat sen verran, että saan vapautuksen kellokortista, ja saan siten mahdollisuuden tehdä tarvittaessa välillä etätöitä kotoa. Onneksi äitini muuttaa juuri ihan työpaikkani viereen, joten tehtiin diili, että isi ja poika tulee ainakin alkuun päiviksi äitini kämpille viettämään aikaa, niin voin käydä kesken työpäivän imettämässä :D

Toivottavasti ei täällä ihan keskustelu hyydy, eikä kaikki karkaa kokonaan fb:n puolelle! Minäkin yritän aktivoitua, nyt on ollut niin paljon asioita hoidettavana, etten juuri ole itse kirjoitellut vaikka luenkin monta kertaa päivässä palstaa. Luen nääs imetyksen aikana puhelimelta :D Siinä on vaan vaikea alkaa itse kirjoittelemaan..

Siilinlapsi ja siilivauva 8 vko 3 päivää
 
kirjoittelu tosiaan jäänyt vähän. Meillä on meneillään talon osto puuhat niin ei oikein tunnu ehtivän mitään. ja poika nukkuu todella epäsäännöllisesti. No mutta yritän myös aktivoitua tällä puolella.

Eveny ja Milo 2kk 2vk 3pv
 
Huoh! Kirjauduin sisään ja kirjoitin tänne, kaksplus väitti etten ole kirjautuneena.. No yritän uusiks..

Minipillereistä Onko kellään tietoa saako niitä käyttää jos kärsii aurallisesta migreenistä?

Meillä vielä odotellaan ekaa naurua. Kerran neiti vähän naurahti, mut sen kesto oli ehkä 2sek :D

Nallu ja Sonja 3kk 6vrk
 
Siilinlapsi Koittakaa kääntää vauva niin et verhot olis oikealla? Meillä neuvolassa testattiin vasta 3kk neuvolassa lelun seuraamista katseella, joten uskon olevan normaalia ettei seurannut. Mein tyttö kiinnostu leluista 10viikon ikäisenä, sitä ennemmin kiinnosti vaan taulut yms.
 
Äh, yritin just vastata, mut tää hävitti jutun ja tilttas kun oli kirjannut mut jo ulos..

Mut Nallulle piti vastata, että mun ymmärtääkseni minipillereitä voi syödä jos on aurallinen migreeni. Mulle joskus lääkäri sanoi, että pitää vaihtaa normi yhdistelmäpillereistä minipillereihin jos saan vielä toisen aurallisen migreenikohtauksen. Mulla on ollut sellainen yksi, muuten kärsin lähinnä aurattomasta päänsärkymigreenistä.

Ollaan vähän yritetty kanssa silleen et kiinnostavat jutut ois just sillä oikeella puolella, mutta vissiin se tottumus on vielä niin vahva, että poika katsoo silti vasemmalle. Täytyy kuitenkin yrittää esim. just noiden verhojen kanssa sinnikkäästi uudelleen eri tavoin, koska toistaiseksi ne on kaikkein kiinnostavin juttu pojan mielestä! Kiitos kommentista Nallu, kiva tietää, että teilläkin lelut yms. rupes uppoamaan vasta myöhemmin, en sitten huolehdi niin kovin vielä noista katseen seuraamisjutuista yms!

Meillä tulee hymyjä, mutta vielä toistaiseksi aika harvoin, ei ees joka päivä ja usein sellaisia vienoja tai lyhkäsiä, mutta just illalla vaippaa vaihtaessa poika katsoi suoraan mua silmiin ja koko naama levisi yhtäkkiä leveään virneeseen, jota kesti pitkään. Se oli niin sydämellinen hymy, että kyllä siinä äitin sydän suli, ihme ettei tullu ihan tippa linssiin... =)
 
Taas yksi levoton yö takana. Daniel meni nukkumaan jo ennen kahdeksaa ja noustiin vasta klo:7.30, eikä syötykään kun kerran viiden aikaan. Mutta sitten siihen väliin mahtu paljon hereillä oloa. Poika herää ilmavaivoihin monen monta kertaa yössä ja pienen on välillä vaikea nukahtaa uudestaan. Daniel ei varsinaisesti itke silloin, mutta huudahtelee kuitenkin ja tuttia pitää olla laittamassa. Toivotaan, että noi masuvaivat menee nyt sitten ohi jossain vaiheessa taas. Niitä aina ajoittain tuntuu tulevan!

Nyt poika nukkuu toista tuntia ulkona päiväunia. Oli tunnin hereillä ja nukahti heti kun laitoin vaunuihin.

Mulla kanssa on noi minipillerit. Olisin halunnut hormonikierukan, mutta sitä ei sitten olisikaan voitu laittaa neuvolalääkärin yhteydessä. Edelleen kyllä vähän mietin sitä kierukan laittoa, koska on tässä kuitenkin tarkoitus olla jonkun aikaa ehkäisyllä ennen kuin seuraavaa aletaan yrittää, enkä pillereitten käytöstä tykkää kun viimeksikin kuukautiset jäi pois kun lopetin e-pillerit. En haluaisi, että taas menee melkein vuosi ennen kun raskaudun uudestaan.
 
Mä aloitin kanssa nuo minipillerit ja pari päivää niitä syötyäni alkoi epämääräinen vuoto ja koko ajan menkkamaisia kipuja :headwall:
Illalla ei meinannut unta tulla kun niiiiin jomotti mahaan, luulen että johtuu noista pillereistä!
Nyt oon kohta 2 viikkoa kulkenut rätit housussa, sidettä ei tarvii vuotoa ei ole niin paljon mutta pikkuhousun suoja täytyy olla...että ottaa päähän tää!!
 
Heips kaikille! Mä oon seurannut teidän juttuja jo tuolla raskauspuolella, mutta koskaan en oo saanut itse suuta auki. :D Nyt on pakko, kun tuli tuosta Siilinlapsen viestistä mieleen, että meidän tytöllä on vähän sama juttu pään suhteen. Tai siis hän pitää sitä kallellaan oikealle kun on pystyasennossa sylissä. Ja itseasiassa sitterissäkin pää on oikealle kallellaan. Tyttö on syntynyt 5.11., eli ikää on kohta 3kk, ja ainakin kuukauden on ollut pää kallellaan. Soitin neuvolaankin tänään ja kysyin asiasta, mutta th oli sitä mieltä, että jos vauva pystyy kuitenkin kääntämään päätään molempiin suuntiin ja on muuten "skarppi", niin ei tarvitse huolestua. Johtunee kuulemma niskalihasten kehittymättömyydestä. Pitää tunnustaa, että meillä tyttö on vähän turhankin paljon sitterissä, kun viihtyy siinä niin hyvin, jää äidille kädet vapaaksi touhuta isoveljen 1v11kk kanssa. Pitäis pitää enemmän lattialla.

Mutta jospa mäkin saisin tänne välillä jotain kirjoiteltua, monesti on tullut mieleen kommentoida johonkin, mutta sitten on laiskuus iskenyt. :D
 
Meillä on kanssa poitsu ns. toispuoleinen. Pää on lähes aina vasemmalle puolelle kallellaan niin sitterissä kuin lattiallakin. Siirtelin kanssa leluja lattialla nyt toiselle puolelle, mutta täälläkään ei lelut niin hirveästi vielä kiinnosta, että siitä ainakaan vielä olisi ollut apua. Nukkuessaan selällään sängyssä pää myös yleensä vasemmalle kallellaan, mutta välillä vaihtaa myös toiseen suuntaan. Täytynee 4 kk neuvolassa (lääkärikäynti) kysellä tarttisko olla huolissaan.

Pääsääntöisesti kaikki hyvin, välillä mahavaivat vaivaa. Olen nyt parin viikon ajan syöttänyt poitsulle luumusosetta päivittäin, jotta kakka irtoaisi paremmin ja useammin. Pientä helpotusta on ollut havaittavissa. Enää ei väännä niin kipeän näköisenä kakkaa ja nyt irtoaa kakka joka toinen päivä, kun aikaisemmin vain kerran kolmessa päivässä. Vastiketta syödään siis vaan.

Yöunille täällä mennään keskimäärin 22--22.30 ja yksi tai kaksi yösyöttöä yössä. Viime yönä tosin nukkui eka kertaa 22-5.30 välisen ajan putkeen.

Terese ja poitsu 3kk ja kaksi viikkoa
 
heippa kaikille!
oon miltei joka päivä käyny lukemas, mut ei oo tullu pitkiin aikoihin kirjoteltua.

Birre86 juu, on tullu oltua poissa vauvan luota aina säännöllisen epäsäännöllisesti. ekan kerran olin yliopistolla kun vauva oli reilun 3 viikon ikäinen, jäi silloin iskänsä kanssa n. 7 tunniksi. sen jälkeen on sitten ollut luentoja, tallilla käyntiä ja muita menoja, jotenka minun reissut on olleet sellaisia 5-8 tunnin reissuja keskimäärin. on ollut ihanaa saada muuta ajateltavaa :D mä olin ihan pihalla kun 2kk-neuvolassa sijainen kysy, että "onko ollu vaikeeta olla erosssa vauvasta?" olin ihan että no joo miks ihmeessä olis...onhan sillä isäki..mikseivät samallalailla kysy isältä että onko hänellä ollu vaikeeta olla erossa vauvasta ku käy töissä..?? no joo, ehkä ei kaikilla mee noin tasan vauvanhoito ku meillä että ehkä oli sillä th.llaki vähä stereotypiset käsitykset...

yöunista meikä täälläkin joskus taannoin vuodatti kun yöunet oli sellasii parin kolmen tunnin pätkii ja olin kade ku joidenki vauvat veteli pitkiä settejä :D
no, nyt meiän tyttö on jo tosi pitkään, ehkä kuukauden, nukkunu 6-8 tunnin yöunet ihan säännöllisesti, on pikemminki poikkeus jos jää 5 tuntiin. sit usein vielä tuon 6-8 tunnin jälkeisen syötön jälkee nukkuu tunnin,pari. on kyl aivan luksusta. aamulla on hyväntuulinen, hymyilee, juttelee.

nimiäisistä meillä vietettiin nimiäisiä 22.1. ja tyttöhän oli syntynyt 2.11 joten ikää jo reippaasti yli 2 kk mut samapa tuo. oli ihana juhla. tyttö nukkui enimmäkseen, tosin yhden puheen aikana meinas alkaa huutaa mut oltii varauduttu ja hain maitopullon ja iskä alko syöttää ja sitte homma jatku. :) nimeksi tuli Pihla Susanna Katariina.

syöminen meillä mennään edelleen täysimetyksellä kuten on menty alusta saakka. ihanaa että ollaan jo ainakin puolivälissä, jos nyt ajattelee että sen 6 kk täysimettäisi niinkuin suositus on. odotan kyl niin että tää aika menis ja pääsis vähentää imetystä. haaveilin pienestä ulkomaanreissustaki (ku ennen raskautta on tapana ollu 3-4kk välein reissata) ja mies ehdotti että kesällä/syksyllä voisin mennä, maitoo vaa pakkasee tarpeeks ja pumppu mukaa:)

tuttigallup tuteista teillä onki ollu puhettä täällä välillä ja nyt kiinnostais pieni galluppi että kuin monella tutti käytössä , millaisissa tilanteissa, hyödyt,haitat..?
- meillä ei ole tuttia ollut käytössä ollenkaan, ihan periaatekysymys, musta tutti on niin länsimaalainen keksintö ja sen käyttö epäluonnollista, ei nyt koko ajan tartte jotain imeä?! ja niitä haittapuoliahan on miljoona. ja hyvin ollaan pärjätty ilman. :)

fb hei mulla taas ongelma, miten löydän ryhmän? aiemmin menin sillee niinku joku ehdotti et kirjotin siihe haku-kohtaa "loka" ja sit se ryhmä tuliki esii. nyt en löydä millää..voisko joku heiittää vinkkii?

Josefiina84 ja Pihla (pian 3 kk)
 
Tuteista Meillä on käytössä ja toimii meille hyvin. Otettiin käyttöön tosin vasta, kun poika oli reilut kolme viikkoa vanha, jotta ehti oppia imuotteen kunnolla. Kätilöt sanoi jo laitoksella, että meidän pojalla on niin kova imemisen tarve, että tutti kannattaa hankkia kunhan imuote on hanakasti hallussa. Pärjättiin kyllä se kolme viikkoa ja risat ihan hyvin ilman, mutta huomasin, että vauva keksi peukalon suuhun laittamisen, joten todettiin paremmaksi ottaa tutti käyttöön. Peukalosta vieroittaminen on huiman paljon vaikeampaa kuin tutista, ja jos en ihan väärin muista, myös purennan yms. kannalta pahempi juttu kuin tutti, joten en koe mitenkään syyllisyyttä tutin käytöstä. Meillä toimii hyvin vauvan rauhoittajana, itkut taittuu sillä useimmiten ja etenkin vatsakipuisena nukahtaminen helpottuu, kun antaa tutin, niin vauva alkaa keskittyä imemiseen vatsan kipristelyn sijaan ja rauhoittuu sitten pikku hiljaa uneen. Meillä siis on kärsitty jo kuukauden verran kovasti ilmavaivoista ja ne häiritsevät ikävästi unta välillä :/ Alkuun vauva söi tuttia mielellään kun jouduin nännikipujen takia juottamaan pullosta omaa pumpattua maitoa. Sitten kun siirryttiin takaisin tissille kokonaan, niin tutti ei viikkoon pariin kelvannut juuri lainkaan, eli aktiivisemmin ollaan käytetty varmaan vasta kolmisen viikkoa oikeastaan, kun alkoi taas pikku hiljaa kelpaamaan. Vauva tietää kyllä itse, milloin ei tarvitse tai halua sitä ja sylkee pois koko laitoksen. Välillä taas oikein hyökkää tutin kimppuun, joten lohdun tarve imemisen kautta on selvä. Mulle itse asiassa kätilö suositteli myöhemminkin konsultaatiokäynnin yhteydessä tutin käyttöä, jottei vauva imeskele rinnalla ihan huvituttimielessä (vaikka se monien imetysinstanssien mielestä olisikin hyvä asia), jottei mulla rinnanpäät kipeydy turhaan. Kärsin ensimmäiset viisi viikkoa imetystä kauheista kivuista kun oli sammasta ja nännit haavoilla ja muuten vaan tosi arat.

Vauvasta erossaolo käy mulla ainakin sydämeen, kun joskus tulee ikävä ihan silloinkin kun on pitkään isinsä sylissä tai hoidossa :) Mutta reippain mielin menen maaliskuun alusta puolipäivätöihin, ainakin on parhaassa mahdollisessa hoidossa kun on isänsä kanssa ne ajat! Meillä kyllä tulee miehelläkin vauvaa ikävä, jos on muutaman tunnin poissa kotoa. Työpäiviä ei ole joutunut vielä tekemään kun opiskelijoita ollaan, ja käy töissä vain satunnaisesti.

Siilinlapsi
 
Heippa vaan!

Lelukaaren alla meilläkin viihdytään nyt paremmin, kun ikää on tullut enemmän. Alkuunsa meni heti hermot, eikä viihtynyt oikeastaan muualla kuin sylissä tai pieniä hetkiä sitterissä,mutta nyt tosiaan seurailee jo kovasti lelujansa ja jalat ja kädet vispaa koko ajan! :)

Meillä oli kans tätä "toispuoleisuutta", lähinnä pää kääntyi enemmän oikealle puolelle, mutta iän myötä se on aikalailla hävinnyt. Ja nyt kun kannatellaan päätäkin paremmin ja lihakset ovat kehittyneet, Eemil on alkanut kääntelemään päätä tasaisemmin molemmille puolille. Silloin kun toispuoleisuutta ilmeni enemmän, mä laitoin vähän välillä jotain estettä oikealle puolelle, esim. tyyny tai harso ja näin estin päätä kääntymästä ja sit jotain värikästä lelua tai kuvaa tälle heikommalle puolelle ja näin vähän niinku pakotin käyttämään myös heikompaa puolta.. tiedä sitten oliko apua, mutta nyt ainakin on tasoittunut.:)

Tuttigalluppiin: Meillä on annettu, mutta Eemil ei kauheammin huoli sitä. Vaihtelee aika paljon. Automatkoilla ja vaunuissa välillä huolii, mutta yleensä sylkäsee sen pois kun on nukahtanu. Esikoisella tutti auttoi myös nukahtamiseen ja jos ei itse sylkäissyt sitä pois nukahdettuaan, mä useimmiten nappasin sen. Turhaan ei mun mielestä tarvi sitä syödä, mutta rauhoittumiseen/nukahtamiseen on auttanut ainakin meillä.

Mites teillä viihdytään mahallaan?
Meillä nyt kyllä jo jonkin verran paremmin, kun päätäkin jaksaa jo melko hyvin kannatella, mutta kuitenkin väsyy aika nopeasti.. Joka päivä kyllä reenaillaan, jotta myös niska vahvistuisi, mutta ei se kyllä ainakaan vielä mitään lempparitouhua ole.. :) Sitteri olis paras paikka, sieltä kun parhaiten näkee mitä ympärillä tapahtuu. Nyt onneks viihtyy kuitenkin paremmin myös lattialla lelukaaren alla. Sitteriin hankittiin kans aikaisemmin sellainen lelukaari, sitä seurailee ja tarkkailee kans kovasti ja se helisee kivasti kun poika antaa itellensä vauhtia! :) Sen saa myös matkarattaisiin, joten myöhemmin tulee varmasti tarpeeseen enemmän..

Mitäs teille muille kuuluu? Ja osaako tosiaan joku siitä fb-ryhmästä sanoa?

marmus ja Eemil 10vk
 
Tuttigallup Meillä on ollu neidillä tutti käytössä alusta asti. Meillä tutti on tavallaan lohtu vauvalle. Ihan vastasyntyneenä se oli hyvä apu vaipanvaihtohetkissä, kun mein neiti ei tykänny niistä aluksi yhtään. Nyt tutti auttaa neitiä nukahtamaan ja kylvyn jälkeen lohduttaa kivasti. Suunnitelmissa olis kuitenkin jättää tutti noin vuoden iässä pois, jos vain onnistuu. Muistaakseni jossain luki, että ei tutista ole kauheasti haittaa jollei sen käyttö pitkity. Ja onhan tutin todettu vähentävän kätkytkuoleman riskiä. Lisäksi tutista on hyötyä sillon kun neiti alkaa imeskellä peukaloaan, tutti vaan tilalle ja neiti on tyytyväinen.

Mahallaan viihtymisestä Meillä neiti viihtyy ihan hyvin mahallaan, mutta lyhyen aikaa. Arvioisin, että noin 5min kerrallaan. Mä laitan Sonjan lattialla aina eka mahalleen, sit ollaan selällään enimmäkseen ja vielä lopussa mahallaan :) Sonja osaa kannatella päätään täydellisesti mahallaan ja osaa kääntyä mahalta selälleen. Tosin ei se kääntyminen aina onnistu ja sit kyllä kiukuttaa!

Nallu ja Sonja 3kk 1vko
 
Viimeksi muokattu:
Toispuoleisuudesta Kaverin tyttö oli ensimmäiset 3kk ihan "vino". Kävivät vyöhyketerapeutilla ja saivat selville että vauvalla oli synnytyksessä tullut niskaan joku ongelmakohta jota sitten hoitivat ja se parani sitten aika nopeaa. Nyt on ihan normaali pian 2-vuotias :)
Täälä kaikki entisellään. Mahatauti vaivas mua ja vanhempaa tyttöä vlopun aikana ja maidontulo loppui lähes kokonaan kun oksensin 18h putkeen eikä mikään pysyny sisällä. Iltaisin oon vielä joutunu korviketta muutamana iltana tarjoamaan mutta muuten oon saanu elvytettyä maidontulon hyvin. huh :)

zizizja roosa 9vko
 
Petite, meilläkin on Ronja tosi kova pulauttelemaan. Ekat kunnon pulautukset tulivat jo synnärillä ja mulla tuli kiire kääntää tyttö sylissäni niin, ettei olisi pulautteluunsa tukehtunut. Eli silloin tämä jo alkoi. Mun mielestä tämä pulauttelu ei ole normaalia. Mä olen siitä toistuvasti neuvolassakin puhunut. Mitään ei sille tehdä kuulemma jos paino nousee ja tyttö kasvaa hyvin. Käytiin yksityiselläkin asiaa tutkimassa ja lastenlääkäri kirjoitti reseptin Zantac lääkkeelle. Se ei pulauttelua sinänsä vähennä vaan vähentää/neutralisoi niitä vatsahappoja. Mä annoin sitä lääkettä pari kertaa Ronjalle ja sitten lopetin, koska lääke sisältää pieniä määriä alkoholia. Lastenlääkäri oli kyllä asiaa tarkkaan harkinnut ja asiansa osaava ja tiedän että refluksilasten hoidossa tuota samaa lääkettä käytetään myös, mutta mä vastustan sitä ihan periaatteesta. Mä en halua lapselleni alkoholia antaa, edes pienen pienissä määrissä. Tässä lääkkeessä määrä ei ole mikään hirveän pienikään. Mä siis lopetin koko lääkken käytön. Nyt ollaan sitten menty ilman lääkettä ja pulauttelun määrä vaihtelee hirveästi päivittäin. Välillä pulautellaan oikein kunnolla ja useita kertoja päivässä ja toisinaan vain vähän ja harvemmin. Meillä tätä pulauttelua kuitenkin esiintyy joka päivä ja sitä tulee jopa 4 tuntia syömisen jälkeen. (Näilläkään seikoilla ei ole ollut neuvolassa mitään merkitystä kun olen asiasta puhunut). Suunta on ehkä ollut parempaan päin. Välillä ajattelen, että jippii nyt Ronja ei ole montakaan kertaa tänään pulautellut ja sitten seuraavana päivänä puklailu on taas jotakin aivan järkkyä. Eli ei koskaan voi tietää. Mä nyt annan ajan kulua ja seurailen tilannetta. Onneksi tyttö ei tunnu itse siitä erityisen paljon kärsivän kuitenkaan, eli itkuisuutta tuohon pulautteluun ei liity.

Facebookista. Lumi-Marja, Noora84 ja Eveny ovat ylläpitäjiä, joten viestiä heillepäin. Mä en tiedä pääsekö Facebookin "Loka- ja marraskuun vauvat 2010" kautta laittamaan viestiä ylläpitäjille. Mä tulin itse aikoinaan suoraan, joten tästä asiasta en ole varma.
Meillä on myös ollut keskustelua Facen puolella siitä, että otetaanko uusia jäseniä enää mukaan ja ilmeisesti mihinkään tiettyyn päätökseen ei olla tultu. Facebookissa on nyt poistettu osa porukasta, jotka eivät ole koskaan mitään sinne kirjoittaneet ja joiden tiedot ovat puutteelliset (lapsen tiedot puuttuu yms.). Siellä oli myös nimenhuuto vastikään, jotta kiinnostuneet ja aktiivit voivat ilmoittaa halustaan jatkaa ryhmässä. Ne jotka eivät ilmoittautuneet ja jotka eivät aikoihin ole kirjoittaneet/ koskaan kirjoittaneet poistettiin. Me halutaan pitää se Facebookin porukka aktiivisena ja haluamme, että kaikki siellä olevat osallistuvat myös keskusteluun. Siellä paljastetaan kuitenkin niin henkilökohtaisia asioita, että ei ole reilua jos osa vain taustailee. Eli näillä säännöillä Facebookissa mennään.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä