Marraskuussa 2010 syntyneet <3

Hei vaan kaikille! Olen käynyt tähän mennessä vain lueskelemassa, mutta nyt voisin itsekin aktivoitua kirjoittelemaan. Liityin tuonne kerhoonkin. Meillä siis 17.11. syntynyt esikoispoika, itse olen 29-vuotias.
 
Josefiina84 Raskausaikana olin suunnitellut alkavani käyttää kestovaippoja pojalla. Nyt kuitenkin laiskuuttani se on jäänyt. Miten te päädyitte käyttämään noita taskuvaippoja? Tuntuu että kestovaippojakin on niin paljon erillaisia. Kuinka paljon niitä pitää olla että pärjää? Meillä menee kertakäyttövaippoja noin 6 päivässä.

Jan-na & Noa 2kk
elikä päädyttiin noihin taskuihin kokeilun kautta. meillä oli jo valmiiksi hankittuna erilaisia kestoja, mm. ihania villahousuja (jotka vaatii siis erillisen sisävaipan alleen) + muutama erilaisia taskuja jne. no nuo taskuvaipat osoittautui sitten parhaiksi. nimittäin me tykätään käyttää tytöllä lähinnä sellasia vaatteita jotka on käytännöllisiä/käteviä/"nopeita" jne. ja noihin taskuihin kun laittaa vaan etukäteen imut ja pino noita hoitotason viereen niin laittaminen on yhtä nopeaa kuin kertavaipan laittaminen. esim. kuorivaippa + sisävaippa -yhdistelmää ei aiota varmaan juurikaan käyttää just sen takia, että joka vaipanvaihtokerralla pitää kaks vaippaa ottaa pois jne, vaikka sen kuorivaipan voikin yleensä laittaa takasin mut kuitenki.. vielä noissa taskuissa on ihanat kuosit ja ne on tosi pitäviä jne. Yöksi ollaan vielä laitettu kertis, mutta taidan tilata tuolta Crocucksen laittamasta linkistä noita kestoja ja kokeilla niitä yöksi. Meillä on tällä hetkellä 13 semmosta hyvää taskuvaippaa, mutta luulen että tilaan vielä pari taskus ja 4-5 vaippaa yöksi niin niillä varmaan pärjää. eli sanoisin että 15-20 vaipalla pärjää hyvin. kertainvestointina voi tuntua paljolta mutta tosiasiassa esim. 10 kestovaipan hinnalla ei osta kertiksiä kovinkaan monta kuukautta.

Mutta jos teitä ei haittaa se että vaippoja on 2 päällekkäin eli ei tunnu työläältä niin silloin voisi olla hyvä vaihtoehto myös kuorivaippa + sisävaippa. kuorivaipoista varmaan parhaita on villavaipat. huuto.netissä on tosi paljon myynnissä kestoja.. mutta sitten esim. se taskuvaippa mistä mainitsin, niin niitä jos tilaa 10 kpl kerralla, niin saa hintaan 6,90 kpl.. tietty eka kandee ehkä testaa että miten sopii omalle jne..

Terese
mäkään en ehdi ikinä tehdä ruokaa mutten haluu syödä eineksii ku niis on piilorasvoi ja lisäaineit, meil tehää sillee et mies kokkailee iltasin sen verran ett siit jää mulle lounaaks. onko teil pakastinta että sais esim pakkasee jotain lounassatsei ni ei tarttis ku sulattaa..? tai sit kun mies kotona ja jompikumpi ehtii kokkaa niin tehdä vaik joku useemman päivän satsi esim. lasagenee, makaronilootaa, keittoo, perunamuussii tms..? näin meillä toimitaan. en mä kyl tosiaan kans ehtis kokkaa.. sillon ekana kuukautena tuntu et hyvä jos syödä ehtii :D

Leluihin tarttuminen juu elikä meillä Pihla-tyttönen tuntui tänään oppineen leluihin tarttumisen..monta kertaa peräkkäin nappas kii..:) viihtyy jo joitakin aikoja lelukaaren alla ja lelut kovasti kiinnostaa ja niille juttelee... nyt hän nukkuu tässä mulla kantorepussa :)

imetyksestä
me ollaan nyt aateltu ett täysimetys jatkuis ehkä 5 kk ikään eli vajaa 2 kk viel ja sit alettais vähä totutella muuhun ett periaattes olis "lähes" täysimetyksel siiihen 6 kk saakka mut sitä ennen jo vähän totuttelis. on kyl ihanaaaaaaaaaaaaaaaaa päästä vähentelemään imetystä, jee, fiilistelin jo reissaamisella..! no ulkomaanmatka ei kyl ihan heti onnistu mut kuitenki :D mut onneks nopee tää aika kuluu.

Josefiina & Pihla 3 kk ja 8 vrk
 
Heippa pitkästä aikaa!

Menee nin hurjaa vauhtia nämä päivät, että olen kyllä lukemassa käynyt mutta koskaan en ehdi kirjoittamaan rauhassa, kun taas täytyy mennä.. nytkin pikaisesti.. Meillä myös tällä viikolla ollut surua rakkaan läheisen poismenon vuoksi, joten tämä on senkin vuoksi jäänyt vähemmälle. :( Ja vaikka tämä suru oli odotettavissa vaikean sairauden vuoksi, ei siihen koskaan pysty valmistautumaan! Mutta nyt jo parempi olo..

Tänään oli meillä myös 3 kk neuvola ja täällä kans yks "jättiläinen".. painoa mukavat 7,5kg ja pituuttakin 62,5cm. Meidän ihana pallero! :) Rokotteet saatiin kans ja voi apua mitkä huudot alkuillasta.. mutta onneks helpotti nyt iltaa kohden ja nyt nukkuu tyytyväisenä. Toivottavasti sais pieni nukuttua hyvin! Pari päivää sitten tuli oikein kunnon hekotukset, on se ihanaa kuunneltavaa! Ja lisäks juttuja tulee paljon! :)

Mun kans piti sinne fb:n puolelle mennä aluks, mutta se on jäänyt ja tykkäisin nyt kyllä kovasti liittyä tänne salattuun kerhoon..mukavampi siellä jutella! Mites sinne pääsikään? En ehtinyt nyt kaikkia viestejä selaamaan, niitä olikin tullut mukavasti.. :)

Palataan taas! :)
 
Kivoja nimiä teidän pojilla Jan-na ja Petite! Meillä tuli syksyllä yhden ystävän pojan nimeksi Noa Noel, joten hauskasti meni yksiin teidän nimivalintojen kanssa :D

Mun on pitänyt taas jo monta päivää tulla kirjoittamaan, mutta olen ollut koneella niin vähän että on jäänyt tekemättä!

Mä oisin kanssa kiinnostunut kerhon puolelle tulemaan jos sinne salaista ryhmää perustetaan! En ole kanssa vielä fb:hen mennyt, vaikka siitä kyselinkin. Musta olisi kiva pitää tää palsta hengissä, joten aion kyllä täällä kirjoitella, toivon mukaan nyt aktiivisemmin taas!

Me saatiin tänään serkulta lainaan sellainen temppumatto/leikkimatto ja Leevi tykästyi heti siihen :) Ukko on huudellut lelukaaresta roikkuville eläimille pitkin päivää ja ollut varsin iloinen ja vauhdikas. Yleensä meillä on huudeltu ja juteltu tähän malliin lähinnä hoitopöydällä mutta nyt vei temppumatto kyllä voiton. Ihmetystä riitti kaikkien roikkuvien härpäkkeiden tutkimisessa.

En enää mitenkään muista mihin kaikkeen piti kommentoida, mutta luen taas rästiin jääneet jutut ja tulen uudelleen kommentoimaan :)

Siilinlapsi ja Leevi 10 vko 6 pvä
 
Kitos Siilinlapsi!:)

Liityin kans kerhoon..
Yö meni onneks hienosti rokotuksista huolimatta, eikä nytkään näytä olevan enää mitään. Nyt nukkuukin jo aamupäikkäreitä. :) Alkuillasta itku oli kyllä nin herkässä äitilläkin, kun toista tuntui niin koskevan masuun.. mutta onneks helpotti aika nopeasti.

Tervetuloa mukaan Haitula ja SusseN :flower:

Marmus ja Eemil 5pv vajaa 3kk
 
Tyttö syntyi lokakuussa mutta taisin marraskuisissa kirjoitella kun laskettu aika osui kuiden vaihteeseen.. Meille syntyi tyttö 27.10.2010 mitoilla 3230g ja 50 cm.

Ainakin silent whisper, piprane ema ja AaVee olivat kuumeilemassa samaan aikaan, ajatelkaas vuosi sitten kuumeilussa alkoi tulla niitä plussia!
 
Viimeksi muokattu:
Heippa hei taas!

Kiva lukea kuulumisia kaikilta täältä, lapsoset kasvaa hirvittävää vauhtia! :) Itsekkin eilen karsin kaikki 56cm vaatteet kaapista pois ja melkein surku tuli, mun prinsessani kasvaa kovasti!

Nukkuminen Meillä Meea on alkanut osoittaa jo selvää rytmiä ainakin öiden suhteen. Yöunille mennään 22-23, kahdella syötöllä sinne 9-10 asti aamulla. Päikkärit vaihtelee, mutta yleensä niitäkin nukkuu hyvin. Jos ei, niin sitten valvotaan yölläkin yliväsymyksen kanssa...

Imetys alkaa olla aika vähäistä jo. Öisin saa tarvittavan ruuan rinnalta, mutta päivisin en enää edes tuputa, kun ei riitä millään yhdestä tissistä kunnolla tuleva maito täyttämään pienen vattaa.

Jaha, neiti heräs :) -->

Dae ja Meea
 
petite teillä siis sama tilanne kun meillä. Ostettiin kuun vaihteessa talo joka löytyi onneksi melko nopeasti. Kaikki aika menee nyt remontissa ja talon kanssa yleensäkin. ei kauheasti kerkeä kirjoitella. Luen kun ehdin.

Nallu meillä on istunut poika jo 2kk ikäisestä. Ei sais joo mut poika huutaa ihan punasena jos ei saa istua. selkä on hienosti pysynyt suorana kun sitä jumpataan välillä. Aluksi selkä oli pyöreänä pallona mut ei enää. Poika istuu myös niin et jos pitää yhdestä kädestä kiinni. Seisoo samoin. Ja ikää tosiaan vasta3kk ja vajaa viikko.

Daewen voi meillä poistuu jo 62cm vaatteetkin kaapista. Ihan alkaa pelottaa kun ottaa pian 68 esiin et mitäs tää näin nopsaa kasvaa. Mun pieni mies <3
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on Tutan vaatteista 56 body ja vissiin yhdet 56 housut käytössä. Mutta esim. 50cm housut ei käyny jalassa kertaakaan, kun olivat vyötäröltä kauhean isot ja jäivät sitte lyhyeksi ennenkä ympärys olisi ollut hyvä... :LOL:

Onko muilla ollut pikkuisilla silmätulehduksia? Meealla on jo toista kertaa ja mietin, että onkohan siitä saatu ikuinen riesa raukalle... :(

Hyvää ystävänpäivää!
 
Täällä käytössä pääsääntöisesti 68cm:n vaatteet. Henkan ja Maukan (mm.) vaatteista tosin tarvitsee jo 74cm! Lisäksi olen huomannut, että pojalla on aika pitlä ylävartalo, koska bodyista tarvitsee aina isompaa kokoa kuin housuista, ei riitä pituus muuten. Hirveä kasa jäänyt siis jo pieneksi vaatteita, saas nähdä mihin nekin saa mahtumaan säilöön. Vajaa viikko sitten 4kk neuvolassa mitat poitsulla oli 65,5cm ja 7400g.

Terese ja poitsu 4kk ja rapiat päälle
 
Mäkin kävin liittymässä tuohon kerhoon :wave: Tosi kiva kun SW jaksoit perustaa sen!

Olen käynyt lueskelemassa juttujanne useinkin mutta kirjoittelu jää välillä vähemmälle. Osin laiskuudesta mutta osin myös siksi että olen monellekin tutulle maininnut käyväni Kaksplussalla ja jotenkin mua on alkanut häiritsemään se että periaatteessa olen aika hyvin täällä tunnistettavissa, siis vaikka en mitään salaisuuksia täällä paljastelekaan niin jotenkin häiritsee kirjoittamista. Siksi tuo kerho on kyllä hyvinkin tervetullut kun en vieläkään ole saanut aikaiseksi mennä Facebookiinkaan. Sitä paitsi siellä kirjoitellut ryhmä taitaa alkaa olla jo niin keskenään tuttua ettei uusia jäseniä ehkä hirveästi porukkaan kaivatakaan.

Meillä menee ihan kivasti, mitä nyt pitkä talvi ja tuo kamala kylmyys vähän masentaa, ulkoilut on melkein pelkkää kärsimystä kun tuo kahden lapsen pukemisrumba lisätään siihen että kaikki on lumen alla, liikkuminen vaikeaa ja kylmä viima jäädyttää kasvot vaikka muuten pukisi itsensä ja lapset michelinukoiksi... Ikkunasta katsoen näyttää kivalta mutta mun puolesta nuo lumimaisemat alkaa olla tältä vuodelta nähty, kiitos vaan :kieh: Voi kun alkaisi pian kevät tulla, toivottaisin plussakelit ja vesilammikot tervetulleeksi - kuten myös tuo kolmivuotias =)

Isoilta näyttää teidän vauvat, meidän neiti painoi 2kk neuvolassa viikko sitten 5460 g ja pituutta 58,7 cm. Mutta kasvaa ihan nätisti käyrillä ja monellahan teillä on jo nelikuisia vauvoja eli ei voi ihan vertailla...
 
Hei kaikki,
Kirjoittelin tuolla odotuspuolella jonkin verran. Tänne puolelle kirjoittelu on jäänyt, mutta aktiivisesti olen taustaillut. Miten tuonne kerhoon voisi liittyä? Sinne voisin yrittää aktivoitua, jos tänne avoimelle puolelle kirjoittelu sen ja fb:n myötä hiipuu kokonaan...
 
Daewen Me käytiin tänään just lääkärissä silmätulehduksen vuoksi. Eli eilen alkoi rähmiä toinen silmä. Tosin syntymästä lähtien rähminyt molemmat silmät ja otettiin niistä näyte. Ei silmätulehdusta, vaan ahdas kyynelkanava. Noh...silmien rähmintä loppui jo kuukausi sitten ja alkoi nyt siis uudestaan ja vaan toisessa silmässä, joten silmätulehdushan se siellä.
Esikoisellä oli kans pari kertaa perkkäin silmätulehdus, ja kyllä niitä silmätippoja sai tottua laittamaan :) Mutta eiköhän teilläkin silmä siitä pian parane :)

Eipä tosiaan juu sinne fb:n puolelle kaivata uusia jäseniä, kun ei ainakaan mua sinne hyväksytty :(
 
Hei kaikille pitkästä aikaa =)

oon ihan unohtanut teidät tän arjen keskellä, mut nyt päätän ryhdistäytyä ja käydä lukemassa kuulumisianne useemmin =)

Annsku, meidän neidillä myös vaivana liian ahtaat kyynelkanavat. Me saatiin heti viikon ikäisenä jotain perustippoja jotka auttoivat vähän muttei mennyt ohi. Rähmii siis vaan toinen silmä.
Noh, neuvola lääkärissä sitten otin asian uudelleen puheeksi ja hän kirjoitti toisen resebtin silmätippoja jossa antibioottia mukana. en muista nimee, mut sellanen pikkunen tuubi josta tuli sellasta keltaista paksua töhnää. Se auttoi parissa päivässä ja nyt silmä ollut terveenä kuukauden päivät. Oon myös huomannut että siitäkin silmästä tulee jo kyyneleitä, eli taisi parantua sillä. Minulle lääkäri sanoi, että kyynelkanavaa kannattaa säännöllisesti painella, eli sisäsilmäkulmasta vetää nenänvartta alaspäin. Myöskin kyynelkanava tukos aiheuttaa lähes poikkeuksetta aina myös tulehduksen. Toivottavasti teillä vaiva menee pian ohi, kurja se on !

Luin huuli pyöreenä teidän vauvojen kasvua ! Meillä Netta oli tosiaan 3140g syntyessään ja nyt 3kk neuvolassa hän painoi 4930g. Mennään -20 käyrällä, mut kerta kasvu on tasaista niin se riittää. Pituutta oli tasan 60cm.
Mutta meillä on myös kokemusta "hyvin kasvavasta vauvasta" nimittäin esikoinen painoi 3kk ikäisenä jo 6.7kg ja oli nelikiloinen syntyessään =)
Niin ne ovat erilaisia <3

Muutoin meille kuuluu hyvää. Pakkaset kiusaavat myös täälläkin ja kurjaa kun just ennätti tytön opetta ulos pitemmille unille, ni sitte sisällä saa taistella että nukkui ees tunnin pätkän kerrallaan. Tänään kyllä laitoin tytön ulos ku mittari näytti -14 ja hyvin nukku 2,5h ja jatkoi sisällä vielä reilu puoltuntii !

Mites te jotka asutte siellä oikein pohjoisessa? ootteko nukuttunu ulkona kovista pakkasista huolimatta?

Meillä on ollu oikeastaan jo alusta asti aika hyvä rytmi. Heräillään 8 aikaan aamulla. tunti valvomista, 3h unet. sitte taas valvotaan max pari tuntia ja sitte nukkuu about klo 19asti (herätän jos nukkuis pitempään) sitte valvotusta about 21 asti ja siitä sitten yöunille. Nukkuu aamuun asti 2-3 syötöllä. Pari yötä menty jo yhdelläkin syötöllä =)
Oon jo tovin antanut viimeisen iltamaidon pullosta 100ml jolla oon huomannut että eka unipätkä on 4-6h. Todettu hyväksi kikaksi jo esikoisesta ! Muutoin saa tissiä!

En myöskään oo aatellut kiirehtiä kiinteiden alotuksen kanssa, jos ei oo ihan pakko kasvun takia.
Lähdetään espanjaan lomailemaan juuri tuossa 6kk kynnyksellä. Sinne en uskalla lähteä ilman että soseita olisi aloitettu joten varmaan 5kk iässä täytyy ainaki velliä, bataattia ja persikkaa ruveta antamaan =) Tarkoituksena kuitenkin että 6kk täysimetyksellä aika pitkälti !

Aurinkoisia pakkaspäiviä ja muistakaa nuuskutella vauvojanne, nimittäin hetkenpäästä huomaatte että ne ei enää vauvalle tuoksukaan vaan jo taaperolle <3

Moon ja Netta 3kk 9pvää <3
 
Daewen Milolla oli syntymän jälkeen kauan silmät aina rähmässä. Taidettiin 2 tai 3 kuuria käyttää mut nyt ei enää sitä ongelmaa ole ollut.

MoonVaan ei asuta pohjoisessa mutta poika nukkuu parvekkeella vaikka olisi -20 koska vaunuissa silti plussan puolella lämpö ollut aina. (mittari vaunuissa) ja koiran kanssa käydään pihalla oli sää mikä tahansa (poika rintarepussa/manducassa)

Eilen meillä oli 3kk neuvola. Poika huusi kun riivattu, vierasti lääkäriä ja terkkaria. Sit vielä pistettiin piikit. Poika suuttui niin kovasti et koko terveyskeskus kuuli. Käytävällä sitten naureskeli kun päästiin ilkeiden tätien luota pois. Painoa pikku miehellä on 6455g ja pituutta 62cm. Iso ihana rakas<3 Nyt Milo on sitten kuumeessa. Eilen illalla nukkui pitkät päiväunet ja yö meni hyvin. aamulla alkoi sitten itkunsekainen valitus.

Mut kutsu käy pinniksestä

Eveny ja Milo 3kk 1vk 1pv
 
Meillä "rähmi" tytön silmät muistaakseni ensimmäisen kuukauden. Meillä ei annettu tippoja tms. Neuvolan th neuvoi painamaan kyynelkanavia kevyesti joka vaipan vaihdon yhteydessä ja putsaamaan vaan tiheästi. Tulehdukseen voi myös auttaa tiheä putsailu :)
 
Eilen 2kk neukussa neidin paino 5335g ja pituus 59cm! :heart: Silmätulehdus on helpottanut ja terkkari sanoi, että voi koittaa itse painella hieman silmän sisänurkan läheltä, että ei ainakaan mene tukkoon nuo kanavat ja edesauta asiaa lisää. Onneksi nuo ei ole tuntuneet Meeaa häiritsevän ja on ollut ihan iloinen, vaikka on jouduttu monen monta kertaa päivässä laittaa tippoja! Saatiin toinen osa rota"rokotteesta" ja illalla oli tyttö hieman itkuinen, mutta eipä ainakaan vatsaa pistäny sekaisin ja yöllä nukkui 7h putkeen! Tähän asti pisin pätkä. :)

Sais alkaa lämmetä ilmat, kun äitee täällä tulee ihan mökkihöperöksi, kun ei pääse vaunuilemaan ollenkaan!
 

Yhteistyössä