*MarrasMassutII MARRASKUUSSA!! '08 ~korkattu~:) *

Onnea vaan kaikille vauvaantuneille, ketä en ole onnitellut vielä. Meinaa olla aika kiirusta kolmen kans. Ei meinaa nettiin keretä. Prinsessa kasvanu kovasti, tänään paino 2590 g ja pituus 47,9 cm. Hyvin kasvanu.

Lähtöpainohan oli 2070 g ja 45 cm. Kolme viikkoa tuli eilen täyteen prinsessalle.

Neidille oli tullu nyt 260 g/vkossa, kun eilen neuvolatäti kävi ja tänään käytiin lapsipolilla mittauksis ja paino tuo jonka mainitsin.

Lypsän edelleen itte maidot, mutta nyt saadaan mennä yöt jo imetyksellä. Viime yönä kokeiltiin ja tytteli heräs itte n. 3 h välein syömään rintaa ja nukuin syötönvälit suht hyvin. On ollut heti rytmikästä kotona nukkuminen ja itte heräilly syömään. Osin laitoksellakin jo.

Vähän helpottaa kun pulloa tarvii antaa vaan päivisin ja illalla, öisin rintaa. Imee tosi hyvin rinnasta maitoa ja nukahtaa tyytyväisenä sen jälkeen, nukkuu vähintään 2-3 h öisin ja päivisin. On kyllä jo hereilläkin ja seurustelee. :D

Pullosta menee n. 60-100 ml kerralla ja imetän vielä lisäksi. Nyt alan tekemään niinpäin että imetän eka ja annan pulloa päälle, jos vaikuttaa nälkäiseltä vielä.

samir05 Rintatulehdusta ei mulla ole ollut, mutta lähellä on ollut. Rinta tuntuu kovalta ja siinä tuntuu paukuroita, kun maito pakkaantuu. Kipeät ja kuumottavat ja voi nousta kuumekin ja silloin pitää hakea kuuri. Lypsämällä oon saanu ehkäistyä ja vauvat imeneet yleensä hyvin, ei ole liian pitkiä pausseja, n. 2-3 h välein riittävä. Oon aina imettäny yötä päivää vauvan tahtisesti. Nytkin samoin.

Jälkivuoto muuttuu pikkuhiljaa vaaleammaksi, mulla verinen vuoto lakkasi eilen. Vuotoa voi tulla vielä aika kauankin, mutta ei enää veristä. Jos jälkivuoto haiskahtaa muikealta, siinä yleensä tulehdus ja tarttee kuurin, mulla oli sairaalassa 5 pv kuuri, kun oli hajua. Meni muutamassa päivässä haju. Söin kahtakin kuuria.

Tsemppiä ja jaksamisia vielä nyyttiä hakeville. Hyvää yötä!

Neeanäiti ja Netta 21 vrk




 
Pulautukset ei oo vauvoilla haitallisia, kunnon röyhtäytykset syöttöjen välissä, meillä auttanu. Pulauttamalla tulee ylimääräiset maidot pois, välillä tulee nenästä ja suusta yhtäaikaa. Yleensä alkukuukausina enemmän pulautellu vaavit, sitten ei enää kovin paljon isompana.
 
pamppikselle suuret tsempit perätilasynnytykseen, hui..on se jo tarpeeksi hurjaa vauvan tullessa oikeinpäinkin!mutta kuitenkin se mukavampi vaihtoehto sektiolle..josta toipuminen kurjaa!

hain myös kerhon jäenyyttä!! :D

vauva asui koko yön tissillä..jotain tälle hommalle täytys tehdä..mut oon niin väsynyt, etten jaksa hyssytellä kitisevää vauvaa, joten helpoimmalla pääsen kun lyön tissin suuhun,ja jatkan uniani. tällä aiheutan sen niinkun kaikkien muidenkin kanssa, et ne asuvat yöt tissillä niin kauan kunnes imetyksen lopetan. ja kaikkia olen imettänyt 8-10kk.

meillä tyttö heräsi jo, sillä paha silmätulehdus ja on ollut tarhasta nyt pois. menen 2veetä herätteleen, saanpahan ainakin ajoissa päikkäreille ne.

hain manducan eilen postista, en vielä testannut, jahka vauva herää!
 
samirille rintatulehduksesta..
rintatulehdukseen liittyy nopeasti nouseva kova kuume. mulla esikoiselta kun en yöllä jaksanut pumpata, ja tiehyet tukkeutui, nousi kuume vajaassa puolessa tunnissa 40asteeseen. tärisin ihan kun olisin jonkun kohtauksen saanut. sit tulehdukseen liittyy rinnan kuumotus, ja on tosi kipeä ja punainen.
jotkut saa tulehduksen tosi herkästi ja monta kertaa. esim. kylmästä.

jälkivuodosta..mulla se oli kans sellasta, pelkkää limaa ja sitkeää. itse asiaa myös ihmettelin, mut kun siihen ei liittynyt hajua, eikä kipua. ajattelin sen olevan normaalia. ja ilmeisesti olikin.
 
Huomenet,

no joo, kyllähän se huominen vähän jänskättää! Joten kaikki tsempit on tarpeen! Kyllä ne nyt aika tarkkaan kuvas ja tutki painoarviot, mut siltikin kauhistuttaa! Alkaa se edellinen normaali synnytys tuntua ihan lastenleikiltä.. :/ Eiks teistä kukaan ole synnyttänyt perätilavauvaa? Netissä kaikenmaailman tarinoita oli, mutta ne oli niin ristiriitasia! Taino, tietty se on aina subjektiivinen kokemus ja jokainen synnytys on erilainen... Mutkun jotku oli maalaillu semmosia piruja seinille että.. :whistle:

Noh, kai sitä vois jo aamukaffet keitellä, sen aikaa jo hereillä ollukin! Veikkaanpa et seuraavana yönä en nuku sekuntiakaan! :/
 
pamppis..niinhän noi netin kertomukset on tosi ristiriitaisia, kokemuksia on laidasta laitaan.
mulla ei oo kokemusta kun siihen asti, kun aloin ponnistamanaan ja vauvan jalat tuli ulos :/ sit mentiinkin leikkuriin lujaa..oli yllätysperätila.

sun täytyy vaan luottaa ammattilaisiin, he osaavat hommansa. kunpa he ottaisivat tunteesi ja mielipiteesi huomioon. mut onneksi sulle sanoivat, et jos näyttää, ettei onnistu, leikataan. hyvä niin! perätilasynnytyksessähän sä joudut synnyttään jalat telineissä, et lääkärillä on sit tilaa..ainakin täällä sairaalassa.
 
Huomenet!

Joo, se 3 tunnin syöttöväli olisi meilläkin luksusta - se on vaan teoria =D

Tänä aamuna en tiennyt itkeäkö vaiko nauraa, kun minimies päätti sitten herätä syömään 1,5 tunnin välein kun olimme vihdoin saaneet luvan pidentää yösyömisten väli 4 tuntiin... Taitaa olla lekureilla turha pelko että poitsu nukkuisi neljää tuntia putkeen kun tuo ennätys taitaa olla nyt 2,5 tuntia ja tämän mutsin on turha haaveilla pitkistä yöunista :whistle:

Muuten meillä menee yöt ihan hyvin, sillä olen pitänyt aika pitkälle "sairaalatyylin" pojan kanssa eli hän nukkuu yönsä omassa kehdossaan sänkyni vieressä ja syötän öisin vain pullosta, päivisin saa sitten rintaa jokatoisella ruokailukerralla.

Tottakai meillä haetaan ja annetaan myös läheisyyttä vaikka en vauvan kanssa samassa sängyssä nukukaan - aina kun nukahdetaan, täytyy äiskän pitää minimiestä kädestä kiinni sillä muuten ei uni tule, jos ei olla nukahdettu syliin ja päiväsaikaan köllöttelemme varsinkin imetysten jälkeen ns. kenguruhoidossa.

Jaahas, jos sitä lypsäisi taas rinnat tyhjiksi "aikansa kuluksi"... alkaa ahistaa :)


Czarina

 
Juupa juu. Täällä päivää taas neidin kanssa aloitellaan. Kaikki menisi muuten hyvin, mutta tuo mies joka isäksi itseään kutsuu :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh:

Opeteltaisiin Nupun kanssa omaan sänkyyn nukkumaan ja ajattelin omaa yötäni helpottaa hoitamalla syötöt sängyssä. Toissa yönä tätä testattiin ja omasta mielestäni tyttö nukkui parhaan yönsä, niin kuin minäkin sitten odotusajan jälkeen. Eikö mies tuumannut illalla töistä tullessaa,ettei hän ole nukkunut koko yönä lainkaan. Että enkö kuullut yöllä, kun tyttö kitisi. Kai se nyt 3 viikon vanha ääntä pitää!!!! Perhana.

No viime yönä sitten nukuin tytön kanssa alakerrassa, että herra sai rauhassa nukkua. Aamulla töihin lähtiessään oli kuin perseeseen ammuttu karhu, kun kysyi sainko nukuttua. Ilmoitin, että saapi kokeilla itte sohvalla tyttö sylissä kuinka hyvin sitä nukutaan.

Saapi kattoen mitä tästä tulee.
 
Pamppis

Meillä huomasivat neuvolassa viikolla 36, että vauva on perätilassa. Sektion tehnyt lääkäri oli sitä mieltä, että on istunut koko odotusajan....

Meillä yritettiin kanssa ulkokäännöstä, mutta eihän siitä enää viikolla 37 hyötyä ollut. Halusin kuitenkin alatiesynnytyksen... Magneettikuvaus paljasti, että mun häntäluu kaartuu hieman eteenpäin, eikä sen vuoksi uskallettu lähteä alakautta kokeilemaan.

Mutta lääkäri ja kätilöt sanoivat monta kertaa, että perätilasynnytystä valvotaan tarkemmin kuin normaalia ja heti jos epäilläänkään että jotain voisi mennä vikaan, niin leikataan. Olette hyvissä käsissä molemmat!!!

Tsemppiä ja voimia!!! :wave: :wave: :wave:
 
heippati!!..juuuh....tahottais kovastes maahisen kanssa liittyä kerhoilemaan,eliks salasanaako tarvittiin?..mä oon aina ja ikuisesti käsi näis tietsikkajutskis,et ei tiä välillä itkiskö vai nauraisko itelleen :D ja onnea taasen kaik vauvautuneet ja lopulle muutamalle äipälle tsemppikset vipoviimosille päiville!!..täällä elellään jo jonkinnäkösten rutiinien kanssa..vauva syö neljän tunnin välein läpi vuorokauden,mutta hän on tosi paljon hereillä vrk.sta..juurikin kanssa hengaa ja ihmettelee maailman menoa.. :)
 
Tuosta jälkivuodosta.

Mullahan oli sektio ja mulla oli aluksi aivan vaaleata vuotoa joka loppui muistaakseni neljäntenä leikkauksen jälkeisenä päivänä. Sain pikakuurin antibioottia sillä vuotoon tuli pieni haju, mutta koska tulehdusarvot eivät nousseet, ei kuuriakaan jatkettu pitkään ja siihen sitten loppui koko vuotokin.

Sitten pääsin sairaalasta kotiin ja olin jokusen päivän kokonaan ilman mitään vuotoa, kunnes viikko sitten torstaina alkoi menkkamainen, hajuton verinen vuoto joka kesti noin viikon ja siihen liittyi kaikki normaalit menkkaoireetkin ihon kukkimista ja ristiselän ja "värkin" jomotusta myöten, jota mulla ei ole ollut koko raskausaikana. Voisin siis vannoa että minulla oli menkat jos se vaan mitenkään on lääketieteellisesti mahdollista! :eek:

Systeri ja veljenvaimo tos varotteli että tätä vuodon tulemista ja menemistä varmaan riittää vielä monta viikkoa, joten odotan mielenkiinnolla seuraavaa vuotoa... :whistle:


Czarina
 
czarina...sektion jälkeenhän vuotohan on tosi minimaalista, kun kohtu kuivataan tuossa vatsanpeiteiden päällä. kohtuhan siis nostetaan tuohon ulkopuolelle..aika hurjaa..
mulla tulee lauantaina synnytyksestä viisi viikkoa ja jälkivuoto on nyt runsasta valkovuotoa, jossa pieni rusehtava sävy. jos entiseen tapaan menee, sitä jatkuu pikään..
 
Nii, eihän pulauttelu vaarallista oo mut ku sitä tapahtuupaljon ni se on varmasti vauvallekki inhottavaa. Joskus tuo meidän keskimmäinen rupes pulauttelee enemmän ku normisti ni siihen ainaki autto maitohappobakteerit ja neuvola sitä suositteli kokeilee.

manhis, helpottavaa kuulla et jollain muullaki on ollu samanlaista vuotoa. Itekki oon sitä ihmetelly et tarkottaako jotain mut onnex ei oo poikkeavia hajuja. Välillä saattaa mennä vuorokauski ettei mitään tuu ja sit taas tulee vähän...loppuis jo kokonaan.

Pamppis, onnea huomiselle. Hyvin se menee. Netti on muuten pahin silloin ku hakee tietoa terveytee liittyvistä asioista.
 
nyt oon minäki hakenu jäsenyyttä. isot kirjaimet jää ny pois ku on vaa yks käsi köytössä. jostain kumman syystä ;) pakko oli kuulkaas keittää kahveet ku veny toi nukkumaan meno. tyttö päättii herätä ku me oltiin menos goisii...ukko hermostu itkuun ni me tultiin tähä keittiöön makaa tohon sohvalle.meillä on siis sellanen...mikä se sohva nyt on nimeltään, joka on yleensä keittiössä? nukahdettiin sitte siihen molemmat ja ukko ihmetteli miks nukuttiin siinä |O ei kuulemma muistanu yöllistä vinkumistaan... :kieh:

pamppis tsemiä sulle huomiseksi! Mua pelottais ainaki ihan sikana, ku mä olin jo sen kevyen nukutuksen takia ihan paniikissa. Mä pelkään ihan sikana kaikkea "ekstraa".

Sain muuten käteni takas... :) Ihanaa ku maassa on valkoista lunta. Mä niiiiin toivon valkoista joulua!!! Viime joulu oli siltä osin tod. synkkä ku oli niin pimeetä ja synkkää. Tänää ajattelin kirjottaa viel vikat joulukortit. Perjantaina pitäis sitte postittaa ne. Tai huomenna. Tänää pitäis kipasta kirjastossa, ku tuli muistutus sieltä etten oo palauttanu kirjoja. Pääs unohtumaan tossa kuun vaihteessa viedä. Ei ihan ollu päällimmäisenä mielessä ku olin sairaalassa :D

Jännä ja Vaavi 10 vrk (kohta)
 
Pamppikselle tsemppiä :wave:

Tulin just yliaikaiskontrollista ja kotona siis taas ollaan :kieh: Kohdunsuulla ei kuulemma ole tapahtunut juuri mitään ja koska vauvalla on kaikki ok, niin kotiinhan ne laittoi :headwall: Perjantaina on sitten uusi kontrolliaika ja sitten jäänkin jo osastolle. Viimeistään lauantaina on sitten käynnistys edessä, luultavasti jo kuitenkin perjantaina, koska lääkäri sanoi etteivät mielellään viikonloppuna käynnistä...

Ja vauvan painoarvio on sitten noin 4000 - 4200 g! Voihan p#¤%le, olisi tämä meidän neiti saanut syntyä laskettuun aikaan, kun painokin oli vielä kohtuuden rajoissa (siis niinkuin mun mielestä ;) ) :saint:

Taidan tästä ruveta imuroimaan ja vessan pesuun, että saisin edes muutaman supistuksen aikaiseksi :D Ja sitten vielä lenkille varmuuden vuoksi...
 
Kiitos tsemppauksista, niitä tarvitaan! =)

Menen nyt huomenna avoimin mielin sinne sairaalalle, katotaan sit miten käy. Tuleeko hyvin pylperö edeltä vai joudunko leikkaukseen. Taino ensimmäinen jännitysmomentti tietty on, että käynnistyykö koko synnytys edes!!! Ei ainakaan sponttaanisti, siitä olen varma!

Mutta sen teen niille heti aamulla sleväksi, että mihinkään riskijuttuihin en suostu! Et jos ei ala suosiolla tulemaan, niin sitten vaan leikkaukseen. Oli se leikkaushaava sitten kuinka kipeä ja kuinka kauan tahansa! Mut mieluummin et miuhun koskee, kuin että vauvalle käy jotain!

Miulla on maminan nummero, ilmottelen huomenna iltasella hänen kauttaan, että tuliko mitä...

Voi hitto Minnihiiri, että siutkin vielä pois laittoivat! Kohtuukokonen mukelo siulla mahassa on!

Iteki sanoin eilisiltana, et hitto kun olisivat ottaneet sisälle ja käynnistäneet vaikka tänä aamuna, olis jääny turha 1,5 vuorokauden jännääminen pois!!!

 
Mulle kans tuo salasana kerhoon. :)

samir05 täällä kans painitaan suklaa riippuvuuden kanssa. Koitin riisisuklaata, kun oli ihan pakko saada edes vähän. Selitin itselleni, että eihän tuo ole niin paha, kuin täyssuklaa, eihän?

Vaavi on päättänyt, ettei suostu syömään, mikäli äippä on makuulla. Siispä joudun nousemaan öisin imettämään istuen. Neiti kyllä haluaisi nukkua tissi suussa, mutta kun en jaksaisi istua koko yötä. =)

Muistaako kukaan, miten kauan vauvalla on noita hormoninäppyjä?
 

Yhteistyössä