*Marrastähdet* toukokuussa '07

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 13:52 Sanle kirjoitti:
Joko muilla on energinen keskiraskaus alkanut?
Jaa niin mikä energinen keskiraskaus?! :whistle: Täällä ei vielä todellakaan, just tänään soittelin neuvolaan tästä älyttömästä pahoinvoinnista vaikka tiesin ettei sille paljoa voi tehdä. Paljonpa lohdutti kuulla että kaksosraskaudessa voi kestää pahoinvointi pidempään (viimeksi loppui n. viikolla 16). Niin kauan kuin edes jotain nestettä pysyy sisällä niin eivät ota edes lääkäriin. Ruuankaan ei kuulemma edes tarvi ehtiä mahaan asti, vaan riittää jos suuhun asti saa - suun limakalvoilta ehtii ravintoaineita imeytyä jonkun verran! Just joo, pitääkö tässä ruveta jotain pottuja imeskelemään?!

Viikon verran jo kestänyt jatkuva päänsärky, vaan onko tuo ihmekään kun olo on muutenkin kuin katujyrä olis ajanu yli! Eilen kotiuduin Tukholmasta, ja illan ratoksi oksensin sänkyyn ja matoille kun juoksin vessaan.. Että näin meillä :headwall:

parempia vointeja odotellessa Liituraita ja papuset 15+1
 
Liituraitaruutupaita voi harmi tuon sinun pahoinvoinnin kanssa. kuulostaa tosiaankin edelleen voimakkaana jylläävän. JOspa se kuitenkin lähiviikkojen aikana loppuisi tai edes hieman hellittäisi.

viljonkka kohan se oli joka jossain aiemmin kyseli noista kummien määrästä. Sitä en tiiä että onko siihen joku tarkka määrä, mut tiedän yhden lapsen jolla on kymmenkunta kummia. Hänet on adoptoitu ja vanhemmat tiesivät että hän jää perheen ainokaiseksi, joten halusivat hänelle kaikki tärkeät ihmiset kummeiksi. Joten kyllä kai niitä saa olla aika montakin, vaikka yleensä puhutaankin 5-6max
 
tervetuloa vaan sille uudelle mukaan :) !

en sitten saanut neuvolasta ketään kiinni vaikka varmaan tuhannesti soitin. tosi inhottavaa. mitä sitten kun olisi OIKEA HÄTÄ? luulevat varmaan että ei ole sellaista mitä ei voi odottaa esim.seuraavaan päivään tai jos on esim verenvuotoa niin sitten tulisi lähtö sairaalaan! No toivottavasti huomenna osaisivat vastata! ärsyttää vain tuollainen :kieh:

SUKUPUOLESTA.. kyllä mä taidan haluta tietää (; kuitenkaan kestä jjännitystä loppuun asti :D

ELLU: mistä päin sä olet? ajattelin vain kun näköjään sielläkin suunnalla nuo neuvola-ajat menee miten menee. Onkohan se sitten niin että neuvolat on niin täysiä että ei yksinkertaisesti aikoja ole... ?

Joku sanoi että sydänäänet kuulosti veturilta. Musta taas tuntui kunnon Bassolta :LOL:

Täällä ei kyllä enegistä keskiraskautta tai vastaavaa ainakaan vielä näy, väsymys se vaan vaivaa :/

Mä en oo nyt oksennellut mutta kyllä pöntöllä pitänyt käydä kun kuitenkin etova olo on,jos sieltä jotain tulis. mutta #&%?$!* mitään :(

No mut nyt pitäs miehen vanhemmille mennä käväseen että se on moro ! :wave:
 
innokas
Heissan!

Lueskelen joka ilta mitä teille kuuluu, mutta en ole oikein tohtinut kirjoitella, kun on seerumiseulaa ja np-ultraa pelännyt. Tänään oltiin ja 1:53 000 saatiin, eli pitäs olla terve lapsukainen tulossa. Vaikka eihän se varmaa ole.

Meillä tarjotaan tuo seerumiseula ja np-ultra ja rakenneultra. Ne ei vaikuta neuvolakäynteihin mitenkään, vaan mullakin on huomenna normaali neuvola. Tuntuu ihan uskomattomalta, että jossakin ei tarjota rakenneultraa. Ja sit meillä on vielä neuvolassa ultra. Ja terkkari ultraa alkuvaiheessa silloin ku on tarvetta ja loppukolmanneksella joka kerta. Sanottiin, että jos mies haluaa nähdä kaveria, niin soitella ja katsotaan sitten. Asutaan vielä pienellä paikkakunnalla. Nyt osaa arvostaa enemmän, ku on lukenut, ettei joka paikassa ole asiat näin hyvin.

Äippä ja asukki 12+6
 
Sofiias: Ootko sä vai mä laskenut viikot oikein, kun mulla la 27.11 ja laskujeni mukaan tänään ois rv 13 tasan. ja sulla kun oli jo 13+3?
Auttekaa...

Voi kumpa meilläkin tuo ultraus sujuisi noin, mutta ei... ei ollu kun toi alkuraskaudenultra ja sekin kesti sen 10 minuuttia ja ikivanhalla koneella että great!
Olkaa vain tyytyväisiä jos saatte muitakin ultria!

ihanaa kun kesä tulloo ja aurinko paistaa. vaatteista vaan alkaa täälläkin tuleen ongelmaa. täytyy kokeilla sitä vanhasta topista mahatuubin tekoa. mistä sellaisia tuubeja muuten oikeasti sais ostettua kun meidän kaupungista ei löydy mistään!
 
ILTOJA! =D

Kiitos kaikille jotka harmittelitte kisumme puolesta. :hug: oli se niin ihana kissa, että ikävä on :'( Kyllä eläimen menettäminen on kova paikka.. Mutta, onneksi on kisusta paljon ihania muistoja, mun tyttökin kovasti kaipaillut, se oli niin tärkeä hälle..

Nita Minulla myös tuota vihlomista ollut ja sanoi että ne niitä kohdun kasvukipuja. Voisitko päästä neuvolaan tarkistaan asian? Mä nimittäin eilen just kävin, soitin aamulla kun epäilytti mikä on. Onneks kaikki oli hyvin :) . Eiköhän ne niit kasvukipuja ole vain. Ja voithan sä pyytää jos pääsisit useammin neuvolaan, jos pelko että kaikki ei hyvin. Itse kävin esikoista odottaessa 3 viikon välein jo alussa kun kuvittelin kaikenlaista ja oli kipuja. Voisi helpotta oloasi jos tietäisit että pääsisit useammin :). Sanotaan että kun istukka on takana niin tuntee aiemmin liikkeet, mutta tiiä sitä sitten :/

Hankinnoista Kirpparilta olen jotain pientä ostanut. Tytölle oliskin kaikki vaatteet valmiina, mut saa nähdä kumpi tulee :) . Äitini lupas ostaa vauvalle uudet rattaat(esikoisen ollut niin kovassa käytössä että ei niist oikeen miksikään ole enää). Sänky ja turvaistuinkin pitää hankkia, mut muuten on kaikki valmiina..

Liikkeistä Itse tunnen ne kutinana alavatsassa, esikoisesta just samoin. Niit ne täytyy olla vaik sanotaankin että ei näin aikaisin voi tuntea mutta kyllä mä niin väitän :ashamed: :)

Sydänäänten kuuntelusta Mulla joka kerta ensin kuulunut oma syke, siel valtimot niin lähellä. Mutta aina sit vauvan syke löytynyt. Säikähin kyllä viimeks eilen kun oma syke löytyi(80-90) ja jos vauval olis noin matala niin ei kaik hyvin olis..

Viivi Voi ei, pitipä palata pahoinvointi, joudutko ihan oksentaan? TOivottavasti et. Itsellä öklö olo aina välillä mutta ei yhtään niin paha kun 12 viikolle asti.

Manta Ite ostin just tänää äitiyscaprit, on niin lämpimiä jo päivät että sulaa muuten :)

Korkea syke=tyttö, matala syke=Poika Onko teillä pitänyt paikkaansa? Mulla tytöstä oli aina korkea 150-170 ja nyt ollut matala, 120-130. Olisikohan poika tulossa :whistle: :)

Viljonkka samaa mietin minä. Ekaa odottaessa aina löytyi heti syke, nyt saa aina etsiä viitisen minuuttia :whistle:

Sukupuolesta Aion otta selvää. Otin kun ekaa odotin ja oikeen meni veikkailut. :heart:

Sanle Toisinpäin ;) .Poikavauvalla sanotaan olevan matalampi syke :)

LiituraitaRuutupaita Toivottavasti pahoinvointisi jo loppuisi. Ei täälläkään tietoa energisestä keskiraskaudesta :whistle:

Sofiias Tervetuloa :)

(.) Tänään oli eka työpäivä, mukavasti meni. Kiva kun pääsi heti alan töihin valmistuttua(tai vasta tuossa 1,5 viikon päästä valmistun). Kaikki muuten ihan ok, kipuja ei tänään ole ollut niinkään.
Käytiin tytön kans korvakontrollissa ja oli kaikki kunnossa. Pitkästä aikaa ei ole neiti edes flunssanen*koputtaa puuta*. Päiväkodissa kun aloitti niin sairastellut niin paljon :ashamed:

Nyt pikku hiljaa unille minäkin :wave:

Hyviä vointeja mammat ja masukit!

-hilla 14+4-

Tuntuuko muista että viikot menee niin nopeasti?<br><br>
 
Heipsan!

Meillä on ollut kahdessa ensimmäisessä raskaudessa vauvan sykkeet 120-135 ja poikamahakin vielä ja tytöt on tullut molemmilla kerroilla. Nyt oli 145 eli mahtaako niillä olla oikeesti merkitystä?

Olen Raumalta, joku sitä kyseli =) Eli täällä on ultrat neuvolan yhteydessä. Eli kun on ultra, niin erillistä neuvolakäyntiä ei ole lisäksi, vaan tarvittavat verikokeet ja paineet ym. otetaan samalla käynnillä.

Mä tilasin netistä masutuubin. En tosin muista paikan nimeä, mut googlettamalla varmaan löytyy. Aika paljon oli eri hintaisia tarjolla 12-40?.. Ajattelin testata, varmasti hyvä keksintö.
Mä sain kaverilta äitiysfarkut, mut jotenkin tuntuu et ne ahistaa mahan kohdalta.. ei kovin kivat pitää.. Hennesiltä sit tilasin kesäksi sellasen vihreän lyhyen mallisen hameen. Oon monet kerrat yrittäny kytätä kokoja, mut ei oo aikasemmin ollut. Nyt löyty, JEE!
Alkaa tosiaan jo vaate ongelgia olemaan, kaikki paidat alkaa ikävästi nousta ylöspäin :\|

Ellu
 
Huomenta!

Sykkeestä, mä lähin heti tarkistamaan mun aikasemmat äitiyskortit ja meillä on ollut tytöllä ja pojalla korkea syke. Pojalla on ollut n.150-170 ja tytöllä n.140-170,nämä on siis meidän keskimäiset lapset.
Esikoisen kortissa ei lukenut sykkeen kohdalla kuin +, ei mitään lukemia ja kuopuksen korttia en pika pikaa löytänyt.
Tällä nyt mahassa olevalla on ollut syke kummallakin kerralla 170, joten enpä minä ainakaan tuosta nyt osaa mitään päätellä.


katjuza ja mahamöykky 15+1

No nyt löyty kuopuksenkin kortti ja hällä syke ollut 150-178, ja hän on tyttö.....mutta korkea siis on ollut sekä tytöillä että pojalla ;) <br><br>
 
sofiaas
oho.. nyt mulla vaihteeksi mennyt puurot ja vellit sekaisin eli.. 14.5.07 oli ultra jolloin oli 12+3 eli eikös tänään sitte mennä ...13+ jotain.. Niin ja neuvolakortissa kyl lukee sekä nuo viikot että la joka on merkattu 28.11 en kyl tajuu :headwall: (blondi)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 15:33 LiituraitaRuutupaita kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 13:52 Sanle kirjoitti:
Joko muilla on energinen keskiraskaus alkanut?
Jaa niin mikä energinen keskiraskaus?! :whistle: Täällä ei vielä todellakaan, just tänään soittelin neuvolaan tästä älyttömästä pahoinvoinnista vaikka tiesin ettei sille paljoa voi tehdä. Paljonpa lohdutti kuulla että kaksosraskaudessa voi kestää pahoinvointi pidempään (viimeksi loppui n. viikolla 16). Niin kauan kuin edes jotain nestettä pysyy sisällä niin eivät ota edes lääkäriin. Ruuankaan ei kuulemma edes tarvi ehtiä mahaan asti, vaan riittää jos suuhun asti saa - suun limakalvoilta ehtii ravintoaineita imeytyä jonkun verran! Just joo, pitääkö tässä ruveta jotain pottuja imeskelemään?!

Viikon verran jo kestänyt jatkuva päänsärky, vaan onko tuo ihmekään kun olo on muutenkin kuin katujyrä olis ajanu yli! Eilen kotiuduin Tukholmasta, ja illan ratoksi oksensin sänkyyn ja matoille kun juoksin vessaan.. Että näin meillä :headwall:

parempia vointeja odotellessa Liituraita ja papuset 15+1
musta tuntuu että mulla alkaa helpottaa tuo pahoinvointi ja väsymys. nyt alkoi 14+1 söin pitkään multitabsin raskausinkivääriä ja se auttoi todella paljon. ainoastaan jotkut ruoat ei mene vieläkään =)
jos tosiaan noin paha olla niin koitappa tuota.. niin ja mulla oli kanssa ne kaksoset. tuntuu oudolta kun välillä tuntuu sellainen myllerrys eli ehkä ne on liikkeitä, mites sulla? onko jotain tuntemuksia...
en oikein ehdi kirjoitella kun tuo poika on niin vilkas, mut välillä yritän lueskella ja erityisesti sun kuulimisia kun ollaan molemmat tuplamasuja :D kun tämä on uutta...

vointeja kaikille :wave:

t. mittari pikaisesti
 
Huomenta...
Minä näin jo viime yönä unta et imetin...ja se ei onnannu ollenkaan...ei saanu otetta :/ toivottavasti nyt onnais se imetys...ihan senkin takia kun korvike on nykyään aika "arvokasta" verrattuna kun esikon aikaan sai 13s/purkki....
itsellä masu ollu nyt hieman kipeä, johtuen varmaan siitä riehumisesra porukoiden nurmikon kimpussa, mutta jos ei mene ohi niin sitten minä soitan neuvolaan...
lonkka vaivaa taas enemmän, miten teillä muilla???joko on kipuja lonkan alueella?

Perfekta ja hattivatti 16+0 :heart:
 
huomenta vaan kaikille!

HILLA83:
Sain sitten neuvolan terveydenhoitajan äsken kiinni. Oli hänellä sitten juuri asiakas mutta ei edes uudestaan pyytänyt soittamaan vaan kuunteli siinä. No sanoi sitten niitä niiksi kasvukivuiksi! Kuulemma joillain voi näillä viikoilla olla pahimmillaan (rv 16) ne ja ehdotti että suihkuttelisi lämpöisellä vedellä alavatsaan. Sanoin että on muutamana yönä ollut sellaista särkyä että nukkuminen on ollut vaikeaa (ei nyt taas pariin yöhön..) ja sanoi siihen että jos kipu ei ole todella pahaa niin tuo on ihan normaalia. että näin. Mitenköhän olikin arvattavissa että sanoo tuon normaalin?! Ei pyytänyt käymään tai mtn, tuntui olevan kiire. No varmasti jos asiakas oli siellä . Olisi voinut kyllä sanoa että soitatko myöhemmin tjn, jäi sellainen maku että "joo no turhia soitat" :ashamed:
Kysyi onko kipuja ollut sillon tällöin että ne aaltoilee,sanoin että joo ei oo nyt ollut taas niin kuulemma normaalia. huoh.
No kai sitten hätäilen turhaan..
Sanoin siitä että mulla on kahden viikon päästä aika ja oli vaan että no nähdään sitten silloin! Ja kysyi että eikös sulla ole parin viikon päästä se ultrakin. Joo onhan se, 15.6. "parin viikon päästä"
sitten jo lopetti puhelun, eipä siinä
No näin nyt on, kun ei muutakaan "oiretta" ole niin yksityiselle meneminen tuntuu turhalta.. ja kalliilta :ashamed:
Jos pahenee niin ehkä sitten. tiedä sitten haluanko soittaa enää uusiksi tuonne.
ehkä panikoin turhaan?

tuntuu kyllä että nää viikot menee nopee..että vasta äsken ois ollu viikolla 8
:)

tämmöistä täällä. ei kovin hyvin alkanut aamu :$
 

Heips!

Kukas se sanoi että aika menee nopeesti? Miusta ei, tuntuu että tälläkin viikolla oltais oltu jo ikuisuus..Mut sikäli kun aatellaan että vastahan miekin plussasin, niin aika on mennyt nopeeta =)

Tänä aamuna pystyi jo juomaan kahviakin, jee!
Ja oli jotenkin semmoinen halipula-olo, mies ihmetteli et mikäs nyt on, kun piti moneen otteeseen halia aamulla..

Meillä ei olla viel osteltu mitään uutta, vaatetta kun löytyy vaikka miten paljon, tosin kirpparille tekis mieli mennä kattelee..
Jotenkin on taas tullut epävarma olo, kun oireet hävinny..rinnat on vaan kipeet ja isot, muuta ei oo..ja niitä repäsykipuja on jos nopeesti esim. sängyssä vaihtaa asentoo.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 10:07 PikkuM kirjoitti:
Heips!

Kukas se sanoi että aika menee nopeesti? Miusta ei, tuntuu että tälläkin viikolla oltais oltu jo ikuisuus..Mut sikäli kun aatellaan että vastahan miekin plussasin, niin aika on mennyt nopeeta =)
Miehän sitä taisin ihmetellä sitä ajankulua, ja tosiaan tuntuu että se plussa tuli vasta eilen :)

Ihan sitähän miun piti kysyä, että paljon teillä on ollu mitattaessa se sf-mitta (vai mikä se nyt on mikä mitataan tuosta masun päältä?) ja millä viikoilla? Miulla se oli rv 16+0 mitattaessa 15 cm ja hyvin on kuulema kasvanut. Esikoista odottavalle kaikki niin uutta ja ihmeellistä.

HT ja kanssamatkustaja (veturi) 16+5
 
Huomenta!!

Nita : Mulla kans ollut alamahakipuja.

Jouduin sunnutaina päivystyksessä käydä sairaslomaa hakemassa! Kun eka koski mahaa ja sit vaan itketti ja ressas et mitä tää on ja sit taas toisinpäin jne. :ashamed:
Mulle päivystävä lääkäri vaan ehdotteli keskenmenoa, mut ei millään tavalla tutkinu, käski vaan seuraillla tilannetta, kun en kuitenkaan vuoda. mulla on nyt rv 13+5.
..Eipä kuunnellu edes sydänääniä, kun mulla on tänään iltapäivällä neuvolalääkäri, niin sanoi et siellä kuunnellaan kuitenkin. Jäi tosi p.aska maku tosta keikasta!! Mutta nyt jo paljon parempi olo, kun on saanu pari päivää makoilla.
Mut kaverit minua lohdutteli heti että ihan hyvin voi olla jotain kasvukipuja jo.
 
mona85 harmaana
punkkari: ootpa outoa kohtelua saanut. Kyllä munkin mielestä voi olla vaikka kasvukipuja tms tai musta kaikki kivut ei kyllä tarkoita mitään keskenmenoa. On mullakin ollu erinäisiä tunteita ihan monesti ja pariin otteeseen menkkamaista jomottelua (kovempaa ja pidemmin kuin ihan alussa), jota oon säikähtänyt.

nita: niin. Mut tietkö kyllähän se voi olla ihan normaalia. Mulla on kans eilen ja tänään maha tuntunut ties miltä (eilen menkkamaista, josta kyllä huolestuin, tänään viillellyt) ja jotenkin ajattelen, et ehkä nyt on just sellainen kasvun tai muutosten aika. Sisko sanoi mulle jo alussa, ei kaikenlaisia kolotuksia yms tulee ja eiköhän niitä tulekin. Mulla tuntuu nyt noissa suoliluissa tai siinä tienoilla kanssa... Tuntuu, et kropassa sattuu ja tapahtuu, mut en kyllä ole nyt huolissaan, tuntuu vaan niin normaalilta, että tuntuu joltain, kun kroppa muuttuu ja käy läpi muutoksia.
 
Joo, oli vähän tönkkö lääkäri, mut on kuulemma muillekin samanlainen...

Nii-i, pitäs vaan tajuta että päivä päivältä muutoksia tapahtuu; Huomaahan sen jo kun ei housutkaan mahu jalkaan :D
Kait tässä on vaan turhan hysteerinen ihan suotta! :whistle:

Äsken tuli postista hyviä uutisia: tulokset np-ultrasta ja verikokeista, siinä luki että kromosomipoikkeavuuden riski on matala, eikä anna aihetta erityistutkimuksiin tai -seurantaan.
 
Heips!
Marrasvauvaa täälläkin odotellaan, la on 16.11 ja paikkana KYS. Ekan aikaan terveydenhoitaja oli kovasti sitä mieltä sykkeitten perusteella,että tyttö on tulossa ja ite väitin vastaan. Oli semmonen olo,et asukki on poika ja oikeessa olin.
On näitä viikkoja odotettukin,saan lopettaa lugesteronin käytön. Mulla oli kaks peräkkäistä keskenmenoo,lääkäri oli sitä mieltä,et hormoonitaso on liian matala. Ilmeisesti oli oikeessa, koska viikot on nyt 14+5. Edelliset meni kesken viiden viikon tietämillä.
Esikoisen kohdalla tunsin liikkeet viikoilla 16,tämä on ollu pikkusen virkeempi viel,liikkeet alko tuntua jo 13+0. Varmaan johtuu takana olevasta istukasta,itellä on helpottunut olo kun tuntee liikkeet...

T:Vimpula+hormoonihiiri
 
viivin
Heips!

Jipii tänään ei viekä (knok, knok) pahaa oloa. En ole jpoutunut oksentamaan mutta aivan hirvee olo ollut. Ja käväisin siellä yksityisellä Espoossa aika hintavaa (118e), mutta tulipahan rauhallinen mieli.

Eli ei antanut enempiä aiheita huoleen ne supistelut, mutta jos tulee kipuja niin sitten täytyy kävästä uudelleen. Kaveri voi hyvin ja heilutteli raajojaan. Lääkäri vain sanoi että supistuksia tulee toisessa raskaudessa helpommin kun kohtu on jo treenannut niitä niin on "muistissa".

Jeps se minusta....melkein

Imetyksestäkin täällä on ollut keskustelua. Itse imetin vajaan kuukauden, ei onnistunut. Mutta ei siitä kannata ottaa mitään stressiä kenenkään. Minun tytöstä kasvoi pullolottelulla aivan reipas allergiavapaa tyttö.

Mulle taas neuvola tätäi sanoi ekassa että sykkeen ollessa korkea niin tulee poika ja yllätys, yllätys tyttöhän se tuli. Eli ei siitä sykkestäkään mitään voi sanoa eipä mahan muodostakaan.

Niin juu ja sanoihan se lääkäri vielä että näillä viikoilla tapahtuu masussa paljon kaikkea ja se aiheuttaa kaikenlasita jomotusta ja kipuilua. Jos tämä nyt ketään huojentaa. =)

viivin
rv16+6
 
PikkuM laiskana

Hei!

Täällä on nyt ollut puhetta noista erinäisitä kivuista ja tuntemuksista masussa..mulla on kans välillä semmoista mennkamaista oikeen, ja tietty se huolettaa, et onko kaikki kunnossa, mut ne kivut on mennyt äkkiä ohi ja osa niistä johtuu miulla isomasta hädästä.
Mut kaippa ne on kans niitä kohdunkasvukipuja, pitäähän sen nyt jo kasvaa =)
Mites muuten muilla autossa istuessa, tuntuuko maha oudolta? Mulla kun tuntuu jotenkin et se maha hölskyy tai heiluu, just sieltä kohdun kohilta..liekkö normaalia? En muista et sitä ois ennen raskautta ollut ainakaan..johtuuko se sit siitä et se maha kasvaa? Taas viisaita kysymyksiä..
:LOL:

No, nyt pitää lähtee taas syömään..
 

Yhteistyössä