*Marrastähdet* toukokuussa '07

h82
Iltoja kaikille! =)

Joku mainitsi aiemmin noi kivut, mulla oli eilisilta yhtä tuskaa, koska yskä vaivaa ja aina kun yskin, niin vihlas tosi ikävästi tonne oikean nivusen seutuun. Siinä kohdassa on tuntunu aikasemminkin, jos oon noussu liian nopeesti esim. sohvalta ylös, mut en oo osannu huolestua noista, taitaa kuulua asiaan? Onneks tää flunssa alkaa pikkuhiljaa helpottaa, kurkku vaan on edelleen tosi kipeä.

Kertokaas tietämättömälle et mikä on sf-mitta ja koska se mitataan? esikoista kun odottaa, niin ei oo mitään hajua näistä asioista :snotty: lisäks oon miettiny myös sitä, et mistä tunnistan supistukset?

Hankinnoista: vaunuja ollaan katteltu jonkun verran netistä ja yhet emmaljungan yhdistelmäkärryt onkin löytyny, mut tietysti kattellaan vielä eri vaihtoehtoja ja ostetaan sitten vasta syksyllä. Jos ois vaikka jotain aleja silloin. Turvakaukalo hankitaan tässä jo pikapuoliin, koska sisko tulee 4 kk:n ikäsen vauvansa kanssa 3 viikon päästä tänne lomailemaan Englannista, joten saa tuo siskontyttö sitten testata sen kaukalon ;) ja appiukko uhos viime viikonloppuna et ostaa meille pinnasängyn, joka saadaan kuitenkin kuulemma ihan itse valita :D vaatteita en oo vielä ostanu yhtä bodyä lukuunottamatta, vaikka sormet syyhyäis, mut sisko tuo niitä tullessaan niin paljon, et sitä ennen en viitti.

Hilla: ihailen sun sitkeyttä ja sitä, ettet anna ex-miehes masentaa käyttäytymisellään sua :hug:

Neuvolatäti sano mulle et 4D-ultran omavastuuosuus voi olla 150 euroakin, mut riippuu hyvin pitkälti paikastakin. Asiasta seinään, tietääkö teistä kukaan et mitä yskänlääkettä vois ottaa raskaana? Kutittaa kurkkua niin mahottomasti :kieh:

Mun maha on muuten nyt TODELLAKIN noussu esiin. Ukko katto eilen illalla vähän aikaa ja kysy vaan et mistä TOI on tohon tullu! :LOL: välillä mietityttää et voiko tää ihan oikeesti olla jo näin iso, mut ei siinä mitään makkaraakaan oo, vaan on sellanen suhtkoht kiintee ja tunnen kuinka nahka on kiristyny. Lisäks mun napa on venyny! \|O ei varmaan mee kauaa et se pulpahtaa esiin... :eek: mulla on väsymys poistunu ihan täysin, pärjään päivät jo ilman päikkäreitä. osasyynä taitaa olla toi ulkona oleva valo, auttaa kyllä tosi paljon!

Tulipahan taas tekstiä, nyt lähen kyllä nukkumaan!
Oikein hyvää viikonloppua mammat! :D

H82 14+5
 
Se SF-mitta on kohdunpohjan korkeus mitattuna häpyluusta. Mulla se viimeks tosiaan mitattiin vasta 17+. Se kertoo kohdun kasvusta ja sitä seurataan sitten joka käynnillä kun aletaan mittailemaan. Saadaan vähän tietoa vauvan/kohdun kasvusta. Tosin pidän sitä aika epäluotettavana, kun viimeks mulla vaihtui ne mittaajat melkein joka kerta ja tulokset heitteli miten sattui. Mut yläkäyrällä mentiin ja välillä ylikin, kerran tai kaks ei eroa ollut ollenkaan tai sit jopa vähemmän! No oli siitä hyötyäkin, kun heitteli niin ja mitat oli niin isoja niin sain painoarvioultran loppuraskaudesta 36 viikolla. Ei siitä kyllä mitään vauvaa enää erottanut!

Mulla ei juurikaan ole ollut väsymystä tässä raskaudessa. Olikohan alussa noin viikko kun nukuin päikkäreitä. Muuten kyllä väsytti mut johtui lähinnä ton esikoisen valvomisesta ku on ollut vähän väliä nuhassa tms. Eka raskaus meni kyllä 17 viikolle nukkuessa.

Mä en vieläkään tunne mitään tuolta masusta! Yritän koko aika muistuttaa et sikiö on vielä 5 päivää nuorempikin mitä viralliset viikot näyttää. Jos se vaan on niin paljon rauhallisempi tapaus... Sinänsä ei olis kyllä pitäny mennä lukemaan sitä viime raskauden päiväkirjaa ku tulee ihan liikaa vertailtua.

Mut nyt nukkumaan!!!

T: me 16+0
 
Huomenta

mie sain pienen masukivun aikaan kun kierähin mahalleni ennen ylös nousua ja rakko oli täynnä...vieläkin hieman jomottaa, mutta eiköhän se ohi mene...

Mua harmittaa kun eilen käytiin kaupoilla ja yks pojan(ja äitinkin) haluama lelu ois ollu kunnon alessa, mutta ei saatu sitä vielä, pojalla on 24 euroo säästössä ja mä anna 20 euroo mutta viel' jää 15euroo puuttuun...keltäköhän me se saatais...ettei kerkeis mennä ne kaikki ennenkuin me saadaan rahat kokoon :ashamed: :ashamed:

Meillä miesvalta vielä nukkuu, miun pitäis alkaa pesemään laukkuja kun entisten kissojen pissa haisee niissä vielä (elokuussa käytettiin pissien takia piikillä) kun kerran sattuivat yhteen pissimään...ei muutakuin etikkapesupäälle, toivottavasti nyt lähtis tuo haju (lähti kyllä ekalla kerralla, mutta palannu ajan kanssa) kokonaan ettei pojan lempireppu (muumi) menis roskiin :snotty: mut eipä tässä kai kummempia, moikkelis

Perfekta ja hattivatti 16+3
 
Pikaseen vastaan tohon yskänlääkkeeseen. Mulla tytön aikana flunssassa napsahti kylkiluu poikki ja lääkärille sanoin että tää on kuolemaksi ellei jotain yskänlääkettä saa. Pitkin hampain kirjoitti jotain tosi lievää eikä ollut mitään apua. Ja oli sentään loppuraskaus, että unohda yskänlääkkeet ja syö pastilleja.
 

Mulla kans ollut ties mimmosia mahajuilintoja..pitää vaan toivoa ettei oo mitään vakavaa. 6.6 ois seuraava neuvola, sittenhän sen taas näkee kuuluuko sydänäänet. Toivon kyl kovasti että kuuluu..

Viime yönä näin sit jo parempaa unta..oli imettämässä niin suloista pientä vauvaa ja kaikki oli hyvin..ihana uni!

Meillä meinas yks kissoista alkaa n.1½vuotta sitten alkaa kuseksimaan meijän sohvalle, mut myö käytiin vaan leikkuuttamassa se, ja eipä jatkunu sen jälkeen...

M ja Onni 16+0
 
huomentapäivää!

pitääpi alkaa ottamaan selvää noista 4D ultrista pikkuhiljaa.. :)
milläs viikoilla niitä yleensä sitten tehdään?

selvis sitten tuo SF-mittakin. ehkä mulla seuraavalla kerralla se mitataan kun neuvolaterkkari on rv 18 : o
Täällä meillä on vissiinkin yht. 3 neuvolalääkäri kertaa jos ei mitään ongelmia tule.

VILJONKKA: mäkään tunne vielä mitään :/ : O vähän jo alkanut huolestua mutta ehkä sitten myöhemmin.. :whistle: ;)

PIKKUM: samaa mäkin toivon,että sitten 4.6 kaikki ok . eiköhän meillä kummallakin :) :hug:
kaipa ne kaikki vatsakivut sun muut jollain tapaa kuuluu asiaan ^^

Oli tuosta yskänlääkkeestä puhe; samaa oon miettinyt että voiko niitä ottaa ja entäs STREPSILS? Pakkaus selosteessa lukee että:
KÄYTÖN TURVALLISUUTTA RASKAUDEN JA IMETYKSEN AIKANA EI OLE OSOITETTU ,KESKUSTELE SIIS LÄÄKÄRISI KANSSA ENNEN SEN KÄYTTÖÄ.
että onko näitä kukaan syönyt? itse kun ajattelin että kyllä niitä voi syödä! :ashamed:

no nyt täytyy taas koneelta lähteä että muut tähän pääsee..
 
Aurinkoista lauantaita! :wave:

**Jiihaa, rv 15 täynnä** Kohtahan tässä on nyytti sylissä, :LOL: kun aika menee niin nopeesti ;)

Pömppöli ja HelmenTyttö Tuosta 4D:stä sen verran, että pitääkö se tehdä just jollain tietyillä viikoilla? Itseä kiinnostais, mutta missäköhän täälläkin lähin missä tehdään, ku asustellaan Kokkolassa?!
:whistle:

Nita Onko sinullakin sama, että kun vähään aikaan ei pääse tänne kirjoitteleen niin aivan ikävä tulee? :D Mä oon jo aivan riippuvainen tästä palstasta, ehkä se kun on yksin niin täällä saa höpötellä vauvasta kun muuten ei tule oikeen kellekkään puhuttua. Paitsi tuolle Violalle, se kovin kiinnostunut, mutta ehkä kuiteskaan 2 vee ei niin ymmärrä kommentoida :) . Emmaljunga on hyvä merkki, mutta kannattaa olla tarkka vaunujen kunnosta ennen kun ostaa käytetyt. Kaveri oli HuutoNet:stä huutanut aivan ihanat vaunut, uudet veroiset ja puoleen hintaan siit mitä uutena maksaa.. Ja sen verran, että Violalla on yhdistelmävaunut ja ne kyllä kannattaa, menee niin kauan kun vaunuja tarvii.

*GALLUP*
Vaunuista Joko olette ostaneet/katsoneet millaset vaunut ostatte? Äitini lupas sponssata meille mieluiset yhdistelmävaunut. Onko vinkkejä hyvistä merkeistä? Kenties kuvia/linkkejä?
Meillä tulee 3v ikäeroks niin kaksostenrattaita ei tarvi hommata, ihan sellasen seisomalaudan aion neidille niihin hommata. Vai pitäiskö viel 3v:n saada istua vaunuissa, mitä mieltä? :whistle: :attn:

*GALLUP*
Mielihaluista Mitäs mielihaluja teillä on tässä vaiheessa raskautta? Onko muuttunut alkuraskaudesta? Minä himoitsen edelleen tomaatteja ja nyt kirpeet karkit on aivan pop :p

LiituRaitaRuutuPaita Sulla on kyllä ihana toi nikki, tosi hauska =) .
Itse otin selville kun ykköstä odotin ja aion nytkin kysellä. Kaikkiallahan sitä ei kerrotakkaan(esim.Vaasa), mutta täällä kyllä voi kysyä ja kertoo jos näkyy. :) Hyvä kyllä pitää 3-v hoidossa, vielä kun kaksin kappalein tulossa teille pikkuisia. 3-v kuitenkin tarvii virikkeitä niin paljon. Mun tyttö tykkää olla hoidossa ja ihan hyvällä omatunnolla vien häntä sinne alussa kun olen vauvan kans kotona. Toki aina on niit, jotka ajattelee että tää väärin, mut jos hoidossa neiti vaikka 4-5h päivässä niin siinä kerkee kotona olla niin paljon. :)

Katjuza Minullakin ollut nyt noita supistuksia, viime raskaudessa oli kyllä muistaakseni viimeisen 2kk riesa, mutta näin aikasin, voikohan se olla huonoks?!
:whistle:

H82 Ex on niin vaikea ihminen etten mä jaksa enää hänen tekosiaan ja muuta miettiä ja surra. Kun ekaa odotin niin ei odotusaikana ollut lainkaan yhteyksissä, mitä minä nyt sit perään soittelin(jota ei olis saanut tehdä, tuli itelle vaann huono mieli), hän näki tyttönsäkin eka kertaa vasta 5kk ikäisenä.. Luulen että tätä toista ei tule näkeen, niin ainakin sanonut ettei vois vähempää kiinnostaa.
:whistle:
Harmittaa vaan kun retkahdin uudestaan tuohon mieheen, mut raskaus kyllä onnellinen asia minulle. :heart: Miten sen sanois, minä olen konkari tässä asiassa(yksin odotus) vaikka mielelläni olisinkin hyvä mies vierellä, mutta näin on nyt asiat ja onnellinen olen kaikesta huolimatta. :)

Perfekta Meillä kans kisu välillä merkkaili ikävästi, se kyllä sellanen haju mikä ei lähde pois millään :/

PikkuM Eiköhän ne oo näitä kipuiluja mitä täällä meillä suurella osalla. :) On kyllä inhottavaa kun jollain tapaa kuitenkin miettii, onko kaikki hyvin.

Omaa: Viola isänsä kans läks kaverinsa kihlajaisiin, tuo tytön kotiin 19 mennessä. Ihan kiva niin saa vähän levätä(lue:eek:lla koneella) :) Tänään ihan ok ollut olo, tosin vihloo vatsaa ja supisteleekin ajottain, mutta liikkeitä tuntuu, kutisee ihanasti alavatsassa. :heart: :)

-Hilla-<br><br>
 
HILLA83: heh,vähän pukkaa vieroitusoireita jos ei hetkeen koneelle pääse :D
ei mullakaan niin paljon oikein noita kavereita ois kenen kanssa näistä asioista jutella niin täällä sit tulee höpötettyä :)
Niistä vaunuista, saatais ostettua sukulaiselta vissiinpä ne yhdistelmät että niitä vois kyllä harkita mun mielestä :) myis varmaan puoleen hintaan,kuitenkin melkeen kuin uudet.

Musta tuntuu että ei oiken mitään mielihaluja ole ,tai en ainakaan ole huomannut mitään erikoista.. pari kk sitten teki kyllä mieli juustonaksuja suklaakastikkeessa :LOL: mut ei oiken enää :x yök!

mulla ei nyt oo onneks ollut niitä vatsakipuja mutta masu muuten alkanut pömpöttää jopa omissakin silmissä. jos alkaisi vaikka mammahousui kattelee.
Onko h&m:llä minkälaisia mammafarkkuja ? tietääkö kukaan.
mitä muita mammaliikkeitä on mistä voisi saada suht edulliesti vaatteita? Eikös ainakin lindex jotain myy..

no jos tästä taas edes hetkeks pois pääsis :D
 
h82
Kiitos sf-mitan selvittämisestä! =) varmaan mitataan mulla ens neuvolakäynnillä, sit on rv18.

Kurkkukipu ja yskä on hellittänyt, ei oo tarvinnu turvautua lääkkeisiin. Mynthoneita oon imeskelly ja ne on sen hetken auttanu, mut ajattelin aikasemmin, etten mitään lääkettä otakaan ja hyvä niin, koska suht nopeesti selvisin tästä taudista. =)

Tänään käytiin siskon ja äidin kanssa Lastentarvikkeessa ostamassa siskon vauvalle matkarattaat. Ihastelin siellä samalla vaunuja meille, yhdistelmät aiotaan ostaa. Mut ei vielä, syksyllä sit. ;) Äiti lupas kans et sponssaa meille kärryt. Ihan kiva, koska noita hankintoja tulee kuitenkin muitakin.

Ootteko te muut saanu neuvolasta Vau-kirjan Odotus-opasta? Mä sain ja laitoin jo pari kuukautta sitten siellä välissä olleen kupongin postiin ja eilen tuli paketti sieltä =) siinä oli cd-levy, 4 vaippaa, pyyhkeitä pepun pyyhkimiseen ja pari opasta lisää. Mukava juttu! :D

Hilla tais kysyä mieliteoista. Alkuraskaudessa teki mieli salmiakkia IHAN jatkuvasti, mut nyt himot on siirtyny Tupla-patukkaan. Voisin syödä niitä NIIIIIIN monta! lisäks mua on jo monta päivää himottanu punajuuret, mut en koskaan kaupassa ollessa muista ostaa niitä! \|O muita mielitekoja ei oo vielä kehittynyt. Lähinnä tulee aina sellanen olo, et just sillä hetkellä pitäis saada jotain tiettyä eikä mitään muuta tee mieli. Ei oo ukollakaan helppoa... :ashamed:

4D olis hyvä tehdä 20-30 viikkojen välillä, koska sillon vauvasta saadaan parhaimmat kuvat. Ton 30 viikon jälkeen siellä alkaa olla sen verran ahdasta, ettei sitä välttämättä nää enää kunnolla.

Tää päivä on muuten menny siivoillessa ja nyt on aikaa vaan olla =) pitäis lähteä koiran kanssa lenkille, toivottavasti ei ala satamaan... :/

Hauskaa viikonloppua! :D

H82 14+6
 
Dodii nyt on käytynä kaupoilla ja saatiin kuin saatiinkin miun siskon avustuksella se merirosvolaiva pojalle, ja voi sitä ilmettä kun äiti tuli kotiin sen iiiison legopaketin kanssa...sitten kysyi hiljaa ja kainosti;saanko minä äiti leikkiä tuolla :heart: :heart: kyllä meinas tulla itsellä tippa linssiin (hormoonit)

Kohta lähetään sitten siskolle et ukot vaitaa pakoputken ja öljyt meidän autoon, ja ollaan yötä siellä...poika oli jo ihan innoissaan...pakkailemaan mennä nyt

Perfekta ja hattivatti 16+3
 
Olen täällä sit puolet pvästä vaan itkeny. Sattuu toi pää vaan kokoajan enemmän ja enemmän. Viime yönä en oikeen saanu ees nukuttua, Panadol ei tunnu auttavan enkä sit tiedä et onks mitään hyötyy lähtee minnekään päivystykseenkään istuu, mitä ne siellä vois tehdä. Verenpainekin kun oli ihan normaali eilen kun se mitattiin. Pitää vissiin vaan kärsii maanantaihin asti ja mennä sinne neuvolalääkärille vai mitä ootte mieltä?Onks jollai olla ihan sietämätön päänsärky raskauden aikana, nyt tai aiemmin?

Mulla oli alkuaikoina mielitekona jogurtti, sitä meni hirveesti. Menee edelleenki jogurtti hyvin alas mut ei sitä mee enää niin paljoo.

Äitiyspakkauksen aion kanssa ottaa, oli ihan kivan näköisiä vaatteita ja se on ihan hyvä että ne on pienetäny niitä topppavaatteita kun kuulemma IVF lapsilla on tapana olla pienikokosia syntyessään. eihän se sitä aina tarkoita et olis mut noin niinku yleisesti. Siskolta saan sit kauheen kasan muuten vaatteita ku hänellä 3 lasta, tosin kaikki poikia mut ne vauvan vaatteet on aika neutraalin värisiä niin voi hyvin käyttää jos on tyttö. Mä kun olen mieltäny maha-asukin tytöks :)

Vaunuja en oo kattellu, mut sellaset yhdistelmät aion hankkia ja äiti lupas sponsoroida. Pinnasängyn ja hoitopöydän saan myös siskoltan. Pinnasänky on oll kovassa käytössä, aikoinaan ostettu mun siskolle ku se oli vauva :)

Mä varmaan vaan kuvittelen ku olen luullu muutaman kerran tuntevani jotai liikkeitä, mut tuskin on ollu kun mähän vasta ekaa odotan..

Kaippa mä meen ottaa lisää lääkettä jos edes vähän helpottas ja ihan ohjeen mukaan ole ottanut että en todellakaan enempää ota ku on sallittu.

Sanna ja Nipsu 14+4
 
HT harmailee
H82 Hyvin kuulostaa tutuilta nuo siun kivut, itelläkin varsinkin nyt yskän vaivatessa on tullu tutuksi ja äkkiliikkeitä onkin jo oppinut varomaan.
Noista supistuksista, tai mistä tunnistaa, niin tein ihan oman kysymysketjun tänne odotusaika-osioon, käy vilkaisemassa :) Jokunen vastaus oli sinne tullut.

Enpä muuten oo kattonu tuota odotus-opasta niin tarkkaan, pitääkin varmaan tutkailla. Jotenkin ei oo hirveesti uskaltanu aiemmin asiaa ajatellakaan - joku pieni pelko p.rsiissä ettei kaikki meekään hyvin - mut nyt kun täytty rv 17 niin alkaa pikkuhiljaa uskaltautua mietiskelemään :)

LiituraitaRuutupaita Ei oo meinattu sukupuolta kysyä jos nyt ei pojan vehkeitä selkeästi ite ultrakuvasta eroteta :) Kumpi tahansa, niin yhtä tervetullut on ja kun se ei tuos normaaliultrassa kuitenkaan ole 100% varma tulos välttämättä.

hilla83 Siitä 4d-ultrasta, en tiiä millä viikoilla se pitäis tehdä tai mtn, kun ei täällä tosiaan oo ilm. siihen mahdollisuutta lähimaillakaan.

Gallupvastauksia:

Vaunuista - Meille on tulossa miun ystävältä vuoden vanhat ABC Pramy (muistaakseni) yhdistelmät, isot renkaat, heittoaisa ja muutenkin meille hyvät ainakin sen perusteella mitä kaverin tyttöä oon niissä työnnelly :) Tuo heittoaisa oli miulla aika korkeella valintakriteereissä, samoin tarpeeks isot renkaat kun mökkeillään kesällä paljon ja hiekkatietä pitää päästä vaunuillakin kulkemaan.

Mielihaluista - Jäätelöä on menny enemmän kun varmaan 5-6 edelliseen kesään yhteensä. Samoin vesimeloni, kiwit yms. himottaa vielä enemmän kuin aiemmin. Onneks toi meloni on nyt K-Supermarketissa 0,99 e/kg niin eilenkin kävin ostamassa 2 kokonaista melonia :p


Joku valitteli päänsärkyä ettei panadolit auta.. Onko migreeniä vai jotain muuta? Ootko kysynyt lääkäriltä saisitko reseptin johonkin "vahvempaan", esim. panacodiin tms.? Kurjaahan tuo tuollainen jatkuva päänsärky on. Tosin voi johtua myös siitä, että näkö kuulema muuttuu (useimmiten huonommaksi) raskauden ja imetyksen ajaksi mutta usein palautuu sit ennalleen kun hormonitasapaino palautuu. Näin sanoi miul silmälääkäri - ihan uutta oli.

Mut nyt töllön pariin, hauskaa viikonloppua.

HelmenTyttö ja veturikanssamatkustaja 17+1

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 21:00 HT harmailee kirjoitti:
Joku valitteli päänsärkyä ettei panadolit auta.. Onko migreeniä vai jotain muuta? Ootko kysynyt lääkäriltä saisitko reseptin johonkin "vahvempaan", esim. panacodiin tms.? Kurjaahan tuo tuollainen jatkuva päänsärky on. Tosin voi johtua myös siitä, että näkö kuulema muuttuu (useimmiten huonommaksi) raskauden ja imetyksen ajaksi mutta usein palautuu sit ennalleen kun hormonitasapaino palautuu. Näin sanoi miul silmälääkäri - ihan uutta oli.
Mäpä sitä päänsärkyä valitin. Torstaina soitin neuvolaan mut siel ei ollu lääkäri enää paikalla ja hoitaja kirjoitti 3 pvää sairaslomaa. Maanataina on vasta neuvolalääkäri sitte paikalla että sillo sitte pitää apuja pyytää..

Toi Panacod on vaan sellanen et mulla menee siitä pää sekasin ja alkaa väsyttää ja sit ei ainakaan työnteosta tule mitään.

Näössä en ole ainakan huomannu mitään eroa eikä myöskään niska-hartia seutua ole särkeny. Lihanjännityspäänsärky ku kuulemma on yleistä. Ja joo, mulla on migreeni, mutta en ole siittä kärsiny moneen moneen vuoteen. Mut voihan seki pahentua raskauden myötä..

Eipä kai auta muu kun kärsiä nyt vaan toistaiseksi :(
 

Oonpa laiskistunu,kun en jaksa enää puolinakaan kertoina kirjautua.. :ashamed:

No, ei kai se haittaa..

Vaunut; Ei olla vielä mietitty minkälaisia tartteis..ikäeroa tulee n.2½ vuotta, istuuko sen ikänen vielä vaunuissa? Vai tarviisko sen seisomalaudan? Kertokaa viisaammat mikä ois paras..

Päänsärkyä oli jollain, se on ikävää, toivottavasti saat siihen jostain edes apua..

Mulle kans tuntuu tulevan jonkinlaisia vieroitusoireita, jos ei pääse nettiin ja vauvasivuille..Mies jaksaa aina vinoilla siitä ku mulla on aina kiire koneelle,kun jostain tullaan kotiin tms.

Mielihaluista; Mie jään mielelläni kaupassa haistelee suolakurkkuja,mut en niinkään tykkää syödä niitä..ne vaan tuoksuu hyvälle :)

Tsemppiä yksin odottaville! Parempihan se on yksin vaikka olla, jos miestä ei vois vähemmän kiinnostaa tms. eikö? Kunhan vaan on jonkinlainen tukiverkko ees,niin kyllä kai sitä pärjää..

Nyt tyhjeni pää..pitänee lähtee nukkumaan! Öitä, marrasmasut!
M ja Onni rv 16+0
 
taas päästiin koneelle käymään :)

en tiiä oliko kukaan huomannut kun tuolla kysyin mutta tietääkö kukaan että saako niitä strepsilssejä syödä? :ashamed:
ihan vaan sitä kun kurkku alkaa vähän olee kipee..(ettei vaan toi miekkonen ois tartuttanut..) ja aaattelin että jos niitä sais syyä niin auttaako vaiko pitääkö pidättäytyy normaaleis kurkkupastilleissa?

Mä kun niiiin luulin että pahoinvointi oli hävinnyt mutta näköjään ei! eilen aamulla ja just äsken tuli taas ylös kaikki :x
en kyllä oikeasti jaksais jos se taas alkaa.. no minkäs teet. Närästyskin vaivaa joten voi ollla että tuo oksentaminen oiken korostuu silloin.
yök!
Onko kellään muulla enää näillä viikoilla (rv 16-17) pahoinvointia?

Minkälaisia sänkyjä ootte ajatellut vauvalle? mä kun en yhtään tiiä :ashamed: oon kattellu netistä,lastentarvikkeesta ja ikeasta mutta tiedä sitten pitäsikö käytettynä vai uutena ostaa? ja mikä olisi sellainen hintahaitari mitä kannattaisi niissä käyttää?
Esikoisen kanssa varmaan aina tälläistä kun tiedä vielä mistään mitään :)

taas kerran oli jotain muutakin kommentoitavaa tjn mutta kun ei jäänyt
mieleen mitä niin ehkä parempi lähteä nukkumaan :wave:
 
Alkuun olen pitänyt vauvaa ihan äippälaatikossa ja mulla on ne kehtojalat siihen, ne on aika hyvät. Häkkisänky mun mielestä ainut oikea ehto on se että reunan saa alas ja pohjan ylös, jos haluaa panostaa muuhunkin kuin ihan perussänkyyn. Ja mun mielestä kannattaa kurkata sinne kukkaroon ja jos siellä on paljon ylimääräistä, niin sitten ostaa uussi kaikilla mahdollisilla hienouksilla. Ja jos teillä on päivällä että yölläsama sänky käytössä, niin pyörät vois olla ihan kivat. Lapsella pysyy paremmin rytmi, jos ei päivänukkumapaikka olekaan ihan hiljainen. Meillä on kehto telkkarihuoneessa erikseen päiviksi, ja ei ole ollut rytmiongelmia.
 
Nita Terveyskirjaston sivuilla lukee Strepsilsseistä näin:

Raskaus ja imetys

Käytön turvallisuutta raskauden ja imetyksen aikana ei ole todistettu, mutta todennäköisesti käytöstä ei ole haittaa.


Mulla on vauvalle sellanen '70-luvun pinnasänky, hyväks havaittu ja kestävä niin en ole ajatellu uutta sitte hankkia. Ainaki sisko ja mä ja siskon lapset on siinä hyvät unet nukkunu niin eiköhän se munkin lapselle kelpaa..

Minkä kokoisissa asunnoissa ihmiset asuu ja kuinka monta perheenjäsentä?

Me asutaan kaksiossa, ostin tän viime syksynä, kun en ajatellu et ihan heti tärppää,nyt sit pitäs laittaa tää kuntoon ja myydä ja ostaa varmaan kolmio, et vauva saaa oman huoneen.

Päänsärky jatkuu, onneks on vähän lievempi ku eilen mut en oikeen nukuttua saanu kyllä ja koko yön jomotti päätä :(

Jospa menis tekee aamupalaa :)

Sanna ja Nipsu 14+4<br><br>
 
Pikapyrähdys...

nita: Mäkin suosittelen semmosta pinnistä, josta saa laskettua laitaa ja pohjaa. Vastasyntynyttä olis tosi hankala nostella sieltä ihan pohjalta :/

Sanna: Mites sun pääkipu? Mulla oli esikoisen aikaan monta päivää pää kipeä. Ei mitenkään tuskallisesti, mutta semmonen jatkuva tykytys :headwall: Eikä lääkkeet auttanu ollenkaan. Normaalia, sanoi neuvolantäti.
Ja asutaan 4h+k+s 89,5 neliötä. Oikein passelin kokonen =) Molemmilla lapsilla omat huoneet. Vauva nukkuu varmaan taas ekan vuoden meidän kanssa, ja riippuen sukupuolesta, siirtyy jomman kumman isosisaruksen kanssa samaan huoneeseen :D

Piru kun kaupat on kiinni! Mä en muistanu ollenkaan! :eek: Onneksi on ruokaa kaapissa... Olisin halunnu lähteä ikeaan, mut nyt taas harkitaan Lintsiä. Tyttä tykkää ku hullu puurosta! :D

emmamma & alma-iita 17+2 :heart:
 
moikka!

SANNA-78: joo, eli uskaltaiskohan sitten niitä Strepsilssejä ottaa.. ? :whistle:

Noista asunnon koosta; Me asutaan vuokralla kaksiossa,56m2 ja kaks koiraakin ja ihan hyvin on tilaa :) ollaan kyllä mietitty jos muuttais kolmioon jos kiva sattuis kohdille mutta asennoiduttu siihen että ollaan tässä jos ei löydy mitään. Vähän järjestelyjä huonekaluista jne tekee niin kyllä vauvalle tila löytyy kun kuitenkin aluksi samassa huoneessa meidän kanssa nukkuu. Tottakai se olisi kiva että saisi muksu heti oman huoneen mutta saa nyt nähdä ,en oo ottanut mitään paniikki asiasta :)

Mullakin oli eilen älytön päänsärky ja puolikas panadol meni :/ se kyllä autto hetkeks mutta tossa aamulla taas alkoi.. aattelin kyllä sanoo neuvolasta tästä.

EMMAMMA: joo oon kans ajatellu et semmonen mistä saa laskettua sitä pohjaa ja laitaa ois hyvä. viittis sinne ihan pohjalle aina välttämättä koukkia.
Onko kellään ajatuksena hommata matkasänkyä? mä en usko että ainakaan ihan heti on mielessä mutta tietysti saattaa muuttua jos johkin pitää yöksi lähteä.
Tuo teidän asunto kuulostaa kyllä ihanalta :) sauna ja kaikki! asuttekste kerrostalossa?
me asutaan mut rivari ois kyllä tosi hieno juttu jos sais!

No nyt kyllä ulos päin kun niin hieno ilma :wave:
 
Hei vaan!

Täällä sataa ja poika vetelee unta ulkona. aika lämmin silti tuolla liki 18 astetta... juu, mutta

Sanna kyseli asunto juttuja...meil on n.200m2 vanha ok-talo jota rempataan sillon kun on aikaa ja rahaa, (4000m2 tontilla) ja entuudestaan meil on siis 1v poika lisäksi kolme haukkua tanskandoggi, seropi ja briardivanhus. Niin ja minä ja mies tietty.

Päänsärky on kait aika yleinen vaiva raskausaikana... Mutta yhdessä verenpaineen ja muiden oireiden(valkuainen virtsassa) kanssa tutkitaan raskausmyrkytyksen mahdollisuus.

Täällä maha kasvaa kohisten. ei puhettakaan normi housuista...mammahousuja on onneks monet. Jopa kivoja farkkuja ym.

Mun paino on ekasta nlasta laskenu n. 2-3kg. Se on ollu tavotekin, kun bmi on lähempänä 30...

poika heräs, moimoi!!

mami rv 17+1
 
Asunnosta: Me asutaan tällä hetkellä kerrostalossa 4h+k n.100 neliötä. hyvin ollaan viihdytty tässä, asuu paljon muitakin lapsiperheitä. nyt toki taas joutuu harkitsemaan riittääkö asunto :/

Vaunuista: Meillä on Emmaljungan kuomurattaat joissa on pehmeä kantokoppa. Rattaa on vieläkin loistokunnossa joten uusia ei osteta, vaihdetaan vaan uudet renkaat kuluneiden tilalle ;)
Sen lisäksi meillä ollut käytössä Carenan matkarattaat jotka on jo surkeassa kunnossa ja niinpä ollaan ostamassa Gracon vastaavia joihin kuuluu myös kantokoppa jotn käypi ihan pienellekin vauvalle.

Muut vauvatarvikkeet: Pinnasänky meillä on tallessa, Brion ihan perussänky josta saa laidan alas ja pohjan korkeutta säädettyä, ollaan oltu siihen tyytyväisiä.
Hoitapöydästä, turvakaukalosta ja sitteristä ehdin loupumaan ennen tätä raskautta mutta nyt olen sitten käytettyä ostanut sitterin ja hoitotason, sellaisen lipaston päälle laitettavan puisen jossa on yksi hyllytaso siinä alapuolella, kumpikin maksoin jopa 10e :whistle: ..... turvakaukalo saadaan ystävältä =)

Äitiyspakkauksesta: tykkäsin kovasti tän vuoden pakkauksesta mutta en silti ota sitä vaan käytän sen avustusrahan uusiin matkarattaisiin, meillä on kuitenkin makuupussit, toppahaalarit ja muita vaatteita vaikka kuinka.

Sitten vielä pari kysymystä loppuun:

Oletteko ostamassa tai onko teillä entuudestaan kantoliinaa?

Mulla ollut ainoastan rengasliina ja nyt mietin sellaista pidempää kudottua liinaa, että mikä olisi hyvä?

Kuinka olette säilyttäneet ultraäänikuvat?

Mä ikäväkseni huomasin että meidän toisen tytön ultraäänistä oli tuhoutunut kaiki paitsi yksi......kaikki ne on ollut kirjekuorissa mutta hänen ultrakuvat oli mennyt ihanlaikukkaiksi eikä niistä näe enää mitään

:/

Olisko joku hyvä vinkki millä ne saisi paremmin säilymään?

katjuza ja mahamöykky 15+5
 
Moiks!

Joo, mäkin huomasin et kaupat kiinni, kun yritin miehelle ja sen työkavereille ettiä kaupungista sapuskaa työmaalle.. no.. onneks noi pizzapaikat on joka päivä auki. Oli kyl tosin kauppojen edessä aikamoiset jonot vielä kahdentoista jälkeen..missähän vaiheessa mahtoivat ymmärtää, ettei ne auennutkaan :LOL:

Mä olen kans miettinyt noita hankintoja. Rattaat, sänky ja hoitopöytä ostetaan kuulemma uusina. Loput saadaan sit sieltä täältä.

Asuntojen koosta.. Meillä on okt 5h+k+s 135m2.Meillä tytöt on samassa huoneessa, huone on kuitenkin 30 m2 eli tilaa on riittävästi kahdelle lapselle. Esikoiselle on luvattu oma huone, kun menee kouluun eli vuoden päästä ja sit pienempi tyttö ja vauveli saavat sukupuolesta riippuen omat tai yhteisen huoneen.

päänsärystä.. mulla oli monena päivänä päänsärkyä.. nyt onneks tosin jo mennyt ohi. Kärsin siitä varmaan reilu viikon.

Mulla oli tänä aamuna kauheita vihlonta kipuja alapäässä kun heräsin.. ihan hirveitä. Oliko noi jotain "kasvu"- tai "liitos"kipuja. Mulla ei oo kyl ikinä ennen vastaavaa ollut.

Noh.. nyt anoppilaan moikkaamaan lasten serkkuja..
 
Tuosta matkasängystä alotan ja kirjotanpa että on hyvä jos on käyttöä. Eli meillä on Gracon tämmönen suht iso matkasänky ja hankittua tuli ihan sen takia, kun mies työskenteli hetken tuolla Tampereella niin sinne sängyksi, kun tuli sillon tällön siellä oltua. Oikein mukava kun menee mummolle yökylään (kerran ollut) niin tuttu ja turvallinen sänky jossa nukkua. Kovin pienenähän tollanen on turha, kun menee vaununkopassa. Huonoa: Hirveen painava, eli reissuun mukaan jos ajaa autolla hotellin pihaan.

Me asutaan täällä maalla, vaanhassa omakotitalossa että tilaa piisaa ja kylläkin kahdessa kerroksessa että tarvii monet sängyt vauvalle (nukutaan yläkerrassa) ja isommalle portit, jotka myös tulee laittaa kiinni.

Alakerrassa on lastenvaatteet, niin ei tarvi montaa kertaa päivässä mennä yläkertaan ja nyt osittain lelut yläkerrassa tytön omassa huoneessa ja osa myös telkkarihuoneessa, ei ole vielä niin iso että menisi yksin omaan huoneeseen leikkimään ja itse ei sitten aina viitsi olla ylhäällä.

Hoitopöytä meillä on edelleen tytöllä käytössä, on sellanen suht iso vanha lipasto ja siinä pituussuunnassa vaan hoitopehmuste, tosi kauan menee ja mun mielestä mukava vaihtaa vaippaa ennemmin hoitopöydällä kuin jossain muualla.

Kaukaloa lukuunottamatta on aika hyvin kaikki ok. Pakkauksen otan kun oli ihan kiva ja haalari oikean kokoinen. Jos sattuu olemaan poika niin tekee vaatteissa tiukkaa löytää muutakin kuin vaaleanpunaisia kukkasia.

loviisa ja nalle 16+1
 

Yhteistyössä