*Marrastähtien'07 lähtölaskenta*

Syntyneet
Marrastähdet


11.10
emmamma rv 36+6 tyttö 3390g 49cm


14.10
mami-87 rv 38+0 poika 3080g 49cm


21.10
sasu79 rv 38+2 tyttö 3550g 52cm

petriina rv 38+2 poika 3300g 49cm


22.10
Pömppöli rv 37+5 poika 2640g 47cm


23.10
Sanna-78 rv 35+6 tyttö 2720g 46cm


25.10
n77 rv 39+0 tyttö 2600g 45,5cm

miki-77 rv 37+3 tyttö A 2610g 47cm
tyttö B 3105g 49cm


26.10
LiituraitaRuutupaita tyttö A 2450g 46cm
tyttö B 1950g 44cm

gekkoli rv 39+1 poika 3760g 52cm


28.10
Rosa Dumalis tyttö 3990g 50cm



Manta rv 39+4 tyttö 2785g 48cm


1.11
pikku-jussi tyttö 2770g 48cm

mittari poika 2780g 46cm
tyttö 2910g 46,5cm


2.11
Lumihiutale-78 rv40+0 tyttö 3510g 51cm

Piipe77 rv 39+0 tyttö 3242g 48cm


5.11
Donu rv 39+1 tyttö 3525g 49cm

hilla83 rv 38+3 poika 3740g 50,5cm


6.11
Perfekta rv 39+6 tyttö 4030g 52cm

emcom tyttö 3635g 49,5cm


7.11
Helmentyttö rv 40+5 Enkelipoika
3750g 50 cm

mamma 2006 ja 2007 rv 38+3 poika 4790g 55cm

viivin rv 40+6 tyttö 3610g 50cm


8.11
viikuna rv 40+0 tyttö 3512g 51cm

mami-79 poika 4160g 52cm


10.11
Sera83 rv 40+0 poika 3000g 48cm


11.11
joppana rv 39+6 poika 4300g 54cm

Pampula rv 41+1 tyttö 4040g 50cm

Dana76 tyttö


12.11
Ellu24 tyttö 3510g 49cm

PikkuM tyttö 3610g 50,5cm

Kyyhkynen-82 rv 38+4 tyttö 3025g 48cm


13.11
Edla rv 38+5 tyttö 3280g 50cm

Nji-A rv 40+3 poika 3120g 50cm


14.11
HE82 tyttö 3410g 48cm

tulikellukka rv 39+5 tyttö 3610g 50cm

Sanle rv 40+1 poika 3320g 50cm


15.11
Niksuliina rv 40+2 tyttö 2980g 49cm


16.11
Jande poika 2800g 48cm


17.11
Vimpula 05 ja 07 poika 3504g 50cm

Martta-A rv 39+3 tyttö 3350g 50cm

merikukka rv 40+5 poika 3130g 49cm


19.11
Krista1 poika 4050g 51cm

Miiku84 rv 39+6 tyttö 3720g 50cm


20.11
katjuza poika 3730g 50cm

hemski rv 41+3 tyttö 4390g 53cm

piiparinen poika 3376g 50cm


21.11
Vattihattu poika 4360g 53,5cm


22.11
körömölli poika 4260g 55cm


23.11
Tipi tyttö 3130g 52cm


25.11
Enni1980 poika 3500g 52cm


26.11
Szeret rv 41+0 poika 3030g 50cm


29.10
LaSposa *
mimmu
nuusa -- KYS *

30.10
Mona85 -- KYS *

31.10
Tiita-Liina **

1.11
möttis -- KYS **
tykinkuula **

2.11
haaidi
BuckyKatt -- TYKS *

3.11
Hippuliini *

4.11
SPy -- PHKS *
Kaktus -- KASS **

5.11
Syyskuinen -- PHKS **
Ellu -- SatKS ***

6.11
Juska -- PHKS *

8.11
Pulmu79 **
Auri -- SatKS ***

9.11
Minttu -- SatKS
Viljonkka -- TAYS **
neamanda -- NKL **

10.11
loviisa -- SeKS **
viides villahousu *****
Marrasvauva 07 -- KOS *

11.11
teea80 ***
tippe **

12.11
nita1 -- KOS *

14.11
hepsu **

15.11
Dyno-Etana -- TYKS **
äippäz -- KOKS

17.11
kakkonen **
äityli-77 -- SatKS ****

18.11
skasha -- SatKS **

19.11
tuulinen -- KASS

20.11
äippäliini *
mamma84 -- SeKS ***
Zallaah -- TYKS **
jopo -- SeKS ***

21.11
RvaKoo
Jane -- Jorvi *
Santuli -- SatKS **
Riikkaa- -- KYS **

22.11
merenneitonen -- TYKS *

23.11
punkkari *
DJ Mussukka -- NKL *

25.11
TiTi83 **
gabrielle84 -- TAYS *
äiti78kerava -- Kätilöopisto

26.11
moek -- EKKS **
tiuhti85
Patjarikko -- HYKS *
mirnu ***
minny ***

27.11
ripsatti -- L-PKS ****
sardenia
Pipe81 **

28.11
pikkuvelisisko -- SeKS **
PiituLiina74 *
LilliMenninkäinen -- SeKS ***
Sofiias -- HYS *
Nann78 -- Jorvi **
Mamma84

29.11
peppi84 *
Tii *
Ewa *
Innokas -- SeKS ****

30.11
Öppiäinen ***
ulappa -- TYKS **

 
Kohta pitäis itse soitella niitä sappihappojen tuloksia..kauhee jännitys päällänsä, kun jos ne on nousseet, niin kyssiin mennään päivystyksenä ja ainakin miun toiveissa ois pikainen käynnistys, saa nähdä mitä sanoo kunhan soitan neukkuun...

Samoin keittiö ja makkarit ois nyt kondiksessa verhoja myöten, eli kaikki ois valmiina pikkuisen maailmaan tuloon, kun nyt vaan tulisi...

Perfekta ja hattivatti 39+0
 
Oli noita teidän uutisia täällä jo ehditty odotteleenkin! Tuuhan kirjotteleen vauva-arjestanne aina kun jakselet.

Älkää nyt kaikki vielä jakaantuko pliiiiiis Kukas mun kanssa sitten kirjottelee kun mulla menee kuiteski ihan loppuun saakka tämä. Enni samassa vaiheessa kuin mä,mutta sullakin jo supistelee...mulla ei mitään |O

Mittarille tsemiä huomiseen koitokseen!!!

Pitäsi tästä mennä syömään...jälkkäriksi olisi Hillan antaman reseptin mukainen suklaajuustotorttu

Missähän muutes Hilla on???

Kopioin tämän tekstin edellisestä pinkasta............

LilliM+Kaapo 36vkoa
 
LilliM: Enköhän mä sun kanssa täällä kärvistele. Ei tää yksi supistus varmaan vielä mitään meinaa. :headwall:
Mutta toisaalta, ei mulla mitään isompia vaivojakaan ole, että eiköhän tässä vielä pari viikkoa jaksa :whistle:
 
Nonnih.. Neuvolassa käyty.

RR 103/67
HB 123
Sf 35
Paino -400g

Paino nyt vaan edelleen tippuu... Nyt raskauden aikana kiloja tullut vain 9kg ja aikaisemmista 16kg ja 18kg :whistle:

Neuvolasta laittoi lähetteen äitiyspolille ihan vaan tarkistukseen ja siellähän meni sit koko aamupäivä. Sydänkäyrässä istuin tunnin ja sit oottelinkin pari tuntia lääkäriä, joka teki alapäätarkistuksen, tarkasti lapsiveden ja ultrasi vauvan. Kaikki näytti olevan hyvin. Loppu viikkoon meinasi vauvan syntyvän, oli kiinnittyneenä ja 2cm kohdunsuu auki ja 1cm kanavaa jäljellä. Eli mun tuurilla kestää vielä viikon tai kaksi.. :ashamed:

Ens viikosta neuvokäyntejä onkin jo 2x vko.. Alkaa kyl jo olo käymään tukalaksi. Mut nyt syömään jotain.. alkaa nälkä yllättää.

Ellu 39+2
 

Heips!
Kiitokset taas Perfectalle uuden pinon laitosta!

LilliM; Miusta tuntuu että miekin roikun täällä vielä aika pitkään, vaikka viikkoja onkin pari enemmän ku sulla..tasoihinhan siinä sit mennään jos sulla tulee laskettuna ja mulla pari viikkoo yliaikasena, niinku esikko :) tai siis :(

Toivotaan että tää pino toimii paremmin kuin edellinen..
M ja 38+4
 
Kiitos kaikille onnitteluista.. Tuossa tuo pieni neitokainen taas nukkuu masu täynnä :)

Käytiin tänään neuvolassa punnituksessa ja oli paino noussu, ma oli 2538g, tänään 2590g. Hyvä hyvä ja pe mennään viel uusiks punnitukseen ja nää on siis äitiysneuvolan puolella. Ens vkon pe mennäänki sitte lastenneuvolaan ja voi olla et nyt alkuun joudutaan juoksee useemmin siellä just ton neidon pienikokoisuuden vuoksi. mut tosi reipas hän kyllä on.

Viime yönä nukku taas meen sängyssä ja ei edes huutanu yöllä ku oli nälkä, piti sellasta ähinää, mihin tietty heräsin ja ku vaippaaki yöllä vaihdettiin niin ei huutanut, pvällä kyl lähtee ääntä ku vaippaa vaihdetaan jos on kova nälkä. Mut hän on niin naapuriystävällinen ettei viitsi yöllä huudella :D

Ja onnea Sasu, Petriina ja Pömppöli vauvoista :heart: :flower:

Iteki alkaa olee pirteempi ja haava ei ole kipee ja mahaan nyt vähän välillä sattuu, mut kohtu kuulemma supistuu hitaammin ku on leikattu, et kyllä seki siittä sitte. Ei mua nyt mun mahan koko niin kiinnosta vaan et Nipsu saa riittävästi ruokaa ja unta ja voi hyvin.

Kaikki vaatteet on ihan liian isoa. Mulla parit kokoa 44 potkarit ja body niin niihinki neiti meinaa hukkua :)

Sellasia.. Jos menis iteki hetkeks lepää ku vauva nukkuu. Illalla tulossa taas vieraita pientä katsomaan niin jaksaa iteki paremmin ku vähän lepää..

Sanna ja neiti 8pvä
 
Kiitos PERFEKTA uudesta pinosta :)

SANNA-78: siitä se arki sitten lähtee.. ihanaa :hug: :heart:

No mä kävin ite sitten tänään taas siellä neuvolassa ja mittailtiin sitten mun omalla tuolla rannemittarilla ja niiden mittarilla. Ja suht samaa näytti eli luotti tohon mun omaan. Käski otella aina aamusin ja iltasin ja sit anto mulle muutaman tollasen tikun mukaan millä voin kattoo tuleeko pissaan valkuaista. Ja jos tulee niin kuulemma sit heti soittaa sinne neuvolaan tai synnärille. Nyt kuiteki pissa oli puhdas ja vaikka paineet oli aika korkeat aluks niin sit ne taas laski kun oli muutamaan kertaan oteltu..Joten terkan mielestä nyt vaan seurataan ja katsotaan mitä taas maanantaina kun on seuraava aika niin näyttää.

mut nyt pitää tästä mennä..myöhemmin lisää vaikka :wave:
 
Mua alko pikkisen huolestuttamaan toi Nitan tilanne,toivottavasti ne paineet tasaantuu...Ei oo koko päivään tainnu kuulua mitään... :wave:

Ite en tänäänkään taho päästä käveleen,jalat lähtee heti alta pois ja hermot menee.Inhottaa ku tietää,et vauva on jo lähtökuopissaan,mut mitään ei sit kuiteskaan tapahu.Alkas tää elämä vähä helpottaa.

Mummo kävi sit pesemässä ton meijän saunaosaston =) Kiva päästä illalla puhtaaseen saunaan.

Nälkäki ois,eli syömään...

Vimpula ja hormoonihiiri 37+5
 
Neuvolakuulumisia täältäkin

rv: 36+6
paino: -100g/vko
turvotus: +
rr: 135/81
sf: 32,5
rt, syke n. 145, liikkeet plusplus, lapsiveden määrä normaali

Ja tuon verenpaineen takia haluavat mut sitte uusiks sinne heti alkuviikosta. Ja jos pissassa ilmenee plussaa niin kuulemma heti tulee lähete äitipolille. Noh, tuskinpa tuota mitään on, mutta hyvähän se on että seuraavat.. voi kuulemma salakavalastikin kehittyä tuo raskausmyrkytys.

Voi että, minä niin haluaisin kans sen vaaleenpunasen tuhisevan ja äkäisen näköisen ruttunaaman syliini jotta ois päivissä jotain sisältöä :heart: Mutta kyllähän tuo toisaalta pelottaakin ihan hirveesti että osaako sitä olla äiti.

Sanna, laita kuva Nipsusta tänne jos haluat. Olis ihana nähä millanen Nipsukka teillä sielä tuhisee :)

LilliMenninkäinen: Minä kuule ihan takuulla oon täälä vielä itsenäisyyspäivänäkin! Älä huoli :D Mulla ei ole kanskaan minkäänlaisia merkkejä lähestyvästä synnytyksestä, muutamaa vihlaisua lukuun ottamatta.

Jahah, jos sitä nyt sitten jotain lähtis puuhasteleen...
 
Kiitos Perfektalle uudesta pinosta ja onnea Sannalle . Olisi kiva saada se oma nyyttikäinen tänne taloon. Kummalisesti mahaa niinku pakottaa koko ajan, ja onhan toi nahka tuossa aika kireenä aika ajoin.. :LOL: Pitäs todella mennä pihalle happea haukkaamaan, tahtoo päivät mennä tässä koneella tai nukkuen. Tosi rennosti siis. En nimittäin ole tekemässä mitään suursiivousta täällä, ei kerta kaikkiaan jaksa. Jos tulee joku tarmokkuuspuuska niin ihan kiva mutta näillä näkymin ei :ashamed:

Mitä miehenne ottaa synnärille mukaan?

-Tipi ja VeetiVilma 37+5
 
Toivottavasti teidän verenpaineenne tei meinaa mitään sen ihmeellisempää. Siis teidän joilla se on koholla.
Minä juuri mietin, että kun se raskausmyrkyty voi tässä vaiheessakin tulla, niin mulla neuvolantäti ei siitä ainakaan ole huolissaan. Siis kun se pitää edelleenkin 3 ja nyt 2 vko taukoja mun käynneissä. :kieh: :headwall: Ärsyttää...
pitäs varmaan huomenna mittailla ite, kun mennään mun isän luo ja sillä hieman tuota verenpainetautia on, niin mittarikin sitten.

Meillä mies olettaa, että meitsi huolehtii senkin kamat. Tai no eväitä vissiin vaan sille tarttee ottaa. Niin ja kun on noista kotiintulovaatteista ollu puhe, niin miehellekin on pitänyt sellaset käydä ostamssa :LOL:
Ei vissiin ihan ihan ymmärtänyt tai halunnut ymmärtää niiden merkitystä. Mutta nyt on koko perheelle mietitty, millä vaatteilla sitä sairaalasta kotiudutaan. ;)

Nyt mun pitää vielä varmistaa, että voiko noi supistukset tuntua ihan tuolla alhaalla sellasina puukon viiltelyinä? Siis ne on erilaisia kuin noi vihlasut rakossa. Ja tollasia ei mulle ole tullut ennen. No päätän että ne on supisteluja :D
IHana Sanna kuulla teidän arjesta ja täällä sitä ollaan niin kateellisia niin kateellisia! Voi kun pääsis jo vaippaa vaihtamaan yms. No ehkä tuossakin mieli muuttuu jossain vaiheessa. :whistle:

Mulla ei tällä viikolla ole kyllä nälkä vaivannut. Siis en ole syönyt yhtäkään lämmintä ateriaa, vaan leipää ja jogusttia, mysliä pienin väliajoin. Ei oo jotenkin yhtään tehny mieli. NO nyt sitten lasagne uunissa ja hajuaromit valtaa taloa ja kyllä muuten tekee mieli. Eli vääriä ruokia olen tainnut miehelle tehdä.
No jospa lähden tästä viemästä palstatilaa ja keksimään itselleni elämää... Onneksi perjantaina pääsen skimessuille.. Saas nähä miten tän tantan käy. istunko kahvilla kun mies kiertää. :eek:

Enni
 
Kiitos Perfektalle uudesta pinosta! =)

Tänään on kyllä ollu sellanen tuskien päivä ettette uskokaan. Lähdin aamulla koiran kanssa aamulenkille ja se meidän jo muutenkin huiman pitkä lenkki loppu lyhyeen, kun piti kääntyä takasin supistelujen takia. En vaan pystynyt kävelemään :eek: olin myöskin ihan varma että alko lapsivettä tihkumaan, kun jotain holahti housuihin, mut ilmeisesti se sitten oli vaan valkovuotoa...nyt on koko päivän supistellut enemmän ja vähemmän kipeesti |O Onneks sain sentäs nukuttua 3 tunnin päiväunet, mut olo ei nyt kyllä ole yhtään parempi. Maha on kivikova ja heti kun nousee jotain tekemään alkaa supistamaan. Eikä tässä nyt kauheesti tarvii edes nousta etteikö supistais...Muutenkin on alavatsa kipeä. Kukas haluais ottaa nää supistukset multa? Voisin vähän lähetellä, koska mulle ei niin suositeltu noita supistuksia sen perätilan takia... :whistle:

Hillasta ei tosiaan ole kuulunut taas hetkeen mitään, oliskohan hänkin vauvanhakureissulla? ;) Toivottavasti =)

Mittarille tsemppiä huomiseen! :hug: =)

H82 37+1
 
Onnea Sannalle hirmuisasti pikkuisesta tytön tylleröstä! :flower: Kuulostaa kyllä ihanalta ja hyvä, että paino nousee!

(.)Eilen oli sitte se äippäpoli. Vaavin painoarvio oli 2,5kg ja onneksi oli oikein päin masussa. Paikat ei oo yhtään vielä kypsyneet, joten täällä ei kyllä ihan äkkiä mitään odoteta tapahtuvaksi. Mutta ei minulla kyllä ole kiirettäkään vielä, kun olokin on niin hyvä ollut vielä. Vielä olisi 3 tenttiäkin ennen laskettua aikaa, joten jospa tämä olotila pysyisikin vielä tällaisena. Voisi sitten sen viimeisen tentin (6pv ennen LA:ta) jälkeen yrittää itseään rasitella että lähtisi syntymään kuitenkin ennen mahdollisia irtisanoutumisia. Tosin sanoi kätilö kyllä äippäpolilla, että ei Suomen kaltasessa hyvinvointivaltiossa voida jättää ketään oikeasti hoitoa tarvitsevaa hoitamatta. Veikkasi kyllä tosin, että sopu syntyy tyyliin vasta edellisenä yönä ennenkuin pitäisi lakon alkaa...

Joku aikaisemmin kyselikin, että missä olette säilyttäneet jo keitetyt tutit yms? Voiko siis vaikka nyt keitellä niitä ja laittaa pakastusrasiaan ja käyttää sieltä sitten muutaman viikon päästä vasta?

-kyyhkynen ja vaavi 36+6-
 
Paino +1400g :eek: (ei kyllä näy missään, eli ei ole turvotusta tms.)
RR 117/62
Pissa puhdas
SF-mitta32
RT
Syke 135-160
Liikkeet ++
Painoarvio 3,5 kg (saas nähä tuleeko yli 4 kilonen niinkuin kuopuksesta jos menee laskettuunaikaan :whistle: )

Terkkari hiukan ihmetteli kun vielä yhtenä kappaleena ilmestyin paikalle,uhkasin kyllä vielä tulevani viikonkin päästä ;)

Tipi kyseli että mitä mies ottaa mukaan synnärille. Mun mies ei ole koskaan ottanut muuta kuin evästä, mikä on hyvä koska sillä on tosi lyhyt pinna nälkäsenä, ei olis kauheasti synnytyksessä apua äkäsestä ukosta :LOL:
Tuttien säilytyksestä, mä olen keittänyt eilen tutit ja laitoin ne pakastusrasiaan, kyllähän ne siellä puhtaana säilyy eikä pölyynny. Yhden tutin sujautin sairaalakassiin sellasessa tutin mukana tulevassa säilytysrasiassa.

 

Kaiki oli hyvin, verenpaineet 131/77,pissa ok, sf-mitta 33,5cm, mikä oli puol senttiä vähemmän ku viimeks. Paino oli laskenut kilon viikossa!!!
En voi uskoa tuota!

No, terkka oli saanut sinne huoneeseensa ultralaitteen lainaan, nii katottiin sit veden määrä ja et siel ollaan varmasti pää alaspäin. Kuulemma on alkanut jo laskeutumaan, ei meinannut saada päätä näkyviin.

Kumma juttu, kun täti alkoi ultraa, nii vauva jämähti ihan paikalleen, eikä liikunut vaikka koitti vähän sitä tökkiäkin! Onneks kuitenki nähtiin että sydän lyö..ja kun kotona vähän söin, nii alkoi taas jumppa, mut terkka ois halunnut nähdä millaisia liikkeitä vauva tekee..ei suostunu näyttää:(
 
Iltaa.

Kiitos Perfekta uuden pinon aloituksesta. Täällä ainakin pelittää heti paremmin. :) Ehkä tämän kuukauden puolessavälissä voidaan tehdä tästä kuukaudesta jo toinen pino, jos yhtä paljon juttua kertyy. Kattellaan sitten...

Jaloillaan olen tänään painanut useamman tunnin. Vähän onkin kieltämättä nuutunut olo ja paikkoja kolottaa. Noooh, jos se jotain edistäisi... ;) HE82:lta voisin muutamia supistuksia koppasta, mulla kun ei niitä oikein näy eikä kuulu. Jotain EHKÄ supistukseksi luokiteltavaa on muutaman kerran ollut, mutta tiedä noista, kun senverta epämääräisiä ovat olleet. Turhauttavaa... :ashamed: Mitä kolotuksia muuten mulla on ollut, niin niitä en kyllä supistuksiin ole osannut yhdistellä, muuten vaan tästä etupainosta aiheutuneita... Vaikka ei niiden suppareiden kanssa varmasti mukava myöskään ole elää, voin uskoa! :| :hug:

Me ei olla miehelle mitään sairaalatarpeita mietittykään. Mun sairaalakassiin olen varannut pikaevästystä niin, että sekin siitä voi napsia. Muuten saa itse itsestään huolehtia. :D Jos perhehuone saadaan, käy sitten kotoota jossain välissä hakemassa tarvittavia kamppeita itselleen, kissaa sen kuitenkin täytyy täällä käydä ruokkimassa ja ei ihan mahdottoman kaukana sairaalasta asuta. Ollaan mun vanhempien kanssa sovittu, että hakevat kisulin sitten ekoiksi viikoiksi maalle, kun tulevat sairaalaan moikkaamaan. :) Ja yksi kaveripariskunta voi sitä myös pahimpaan hätään hoitaa. :heart:

Tutit yms mulla on tuolla pestyinä ja kipossa tallessa, yksi on sairaalakassissa sellasessa kotelossa kun tuli paketin mukana. Vaikka meilläkin on suositeltu, ettei lasta välttämättä heti tuttiin opetettaisi, vaikuttaa imuotteeseen. Mutta käytäntö varmasti sitten äkkiä opettaa onko moinen välttäminen mahdollista... :whistle:

Masu aloitti iltajumpan. Siirryn tuonne sohvan pohjille sitä seurailemaan. :heart:
 
ONNEA SANNA JA NIPSU =) :flower: :heart:

Neuvolassa käyty ja paino lisääntynyt nyt 800g/vk, huh, mutta on kyllä turvotustakin vaikka kuinka, painoa kertynyt nyt sitten + 6,5, kg . Sf 33, hemppa tipahtanut jostain syystä 106!! Vaikka syön rautaa. Paineet edelleen korkeet, mutta pissa oli puhdas. Kaveri oli laskeutunut tosi hyvin lähtökuoppiinsa.

Muuta omaa napaa (.) Tänään ollut tosi tuskainen päivä. Osaksi johtuu varmaan viimeyön levottumuudesta. Tyttö onnistui saamaan korvatulehduksen ja sitten valvottiinkin jonkin aikaa kunnes nuo puuduttavat korvatipat alkoi vaikuttaa ja yö rauhottui. Tosi hyvä keksintö nuo tipat. Tartti tilata mummilta Tampereelta niitä lisää, kun niitä ei valitettavasti saa kuin Yliopistollisesta Apteekista. Tänään ollut aika huono olo ja aika kipeitä vihlasuja alhaalla.

Tutin olen pakannut ihan minigrip pussiin. =o)

Mut palaillaan :wave: , nyt hetkeksi jalöat ylös kun tuo ukkeli lähti tytön kanssa metsään taskulamppujen kanssa etsimään kaiku-ukkoa.

-viivin ja kaveri 39+6-
 

Yhteistyössä