Marrasvauvat 2007 marraskuussa

Heips!

Meijän neidiltä napatynkä lähti jo toissapäivänä, vai sitä edellisenä jopa, jolloin ikää oli viikko/päivää vaille vk. Terkka sanoi et lähti "liian aikasin" kun oli punaiset ne reunat, ja vissiin kipeetkin kun terkka niitä silloin käydessään jollain aineella putsas. Me ite ollaan käytetty vain vettä ja pumpulipuikkoa.

Tänään käytiin neuvolassa sitä painoa kattomassa, se oli 100g enenmmän kuin syntymäpaino. Vissiin ihan hyvin noussut, kun sairaalastalähtöpaino oli kuulemma liian vähän, melkein 300g vähemmä ku syntymäpaino.

Samalla terkka otti miulta hb:n ku se sairaalassa mitattuna oli vain 103..no, eipä ollu paljon noussut vieläkään, 116 oli nyt--> rautaa vaan naamaan.
Tytön nuhaan käski vaan laittaa keittosuolatippoja ja silmään saatiin omat tipat kans.

Nyt vauva onkin nukkunu pari tuntia ja mulla tuntuu rinnat räjähtävän maidosta! Tuntuu aika ilkeelle, ja kun tietää ettei tyttö useinkaan jaksa syödä kun yhden tissin/heräys :eek: voi kuulua vaan pamaus, kun rinnat räjähtää..
Onko muilla näitä ongelmia?

M ja Minttu (12.11)
 
PikkuM: Meillä on sit samoihin aikoihin irronnut noi navat. Meilläkin punainen ja sitä Basibact-pulveria terkka antoi purkin, että sitä nyt on laiteltu 3krt/pvä ja huomenna on aika neuvolaan et käydään napa näyttämässä. Mullakin sama tuo rintojen räjähdystunne. Välillä ihan toivois, et vauva heräis syömään ja yhden rinnan jaksaa syödä kerralla.

Kastajaisten tarjottavista.. Meillä on ollut tapana tarjota aina ruoka ja kakkukahvit. Anoppi aina hoitanut tarjottavat ja anopin sisko kukat ym., kun floristi on ammatiltaan.

Tänään ollut todella väsy olo. Päivällä kävin joululahjaostoksilla. Mies ja vauva odottivat autossa.. oli mies ressun aika käydä pitkäksi :LOL:
Nyt oon pitkästä aikaa jaksanut iltaisin valvoa ja näinhän se tietty sit kostautuu.

Jeps.. mies tuli kotia. Oli ostanut mulle saunasiiderin! :D Jee! Mä olenkin himoinnut sitä jo kuukausia kuukausia. Jos vaikka lasillisen uskaltais juoda, ettei sammu :LOL: On tainnut tuo viinapää hiukka huveta.

Mut nyt valmistautumaan saunoitusoperaatioon.. Sais hyvissä ajoin kaikki tyttöset pestyä ja yökuntoon.

Ellu ja Emmi 1 vko ja 2 pvä
 
:wave: heips!

Silmien rähmistä täälläkin. Terkkari antoi sellasien neuvon että pyyhkii keitetyllä vedellä ja teellä. Auttoi siihen rähmimiseen. Sanoi että teellä on desinfoiva vaikutus, ja ainakin täällä se tuntuu tehoavan.

Napatynkä irtosi kanssa viime viikonloppuna. Olen putsaillut sitä ihan septidinillä, niin kuin sairaalassakin.

Tytölle on noussut tosi kivannäköisiä hormooni näppylöitä. No jos ne olisi sitten kastajaisissa jo poissa.

Neuvola meillä on vasta perjantaina, kun tuon isomman tytön mahatauti palasi riplin kera. Kivaa :eek: :( . No tänään ollut oireeton päivä toivotaan että menisi jo ohi.

Tyttö kanssa syö illalla n. yhdeltätoista ja sitten noin kahden kolmen aikaan ja sitten kuuden seiskan aikaan ja sitten heräilläänkin yhdeksän aikaan ja seurustellaan tunti pari ja sitten tirsat.
Ei kyllä hirveesti ole kanssa päivällä hereillä ehkä n. 4-5h.

Nimistä meille tulee 3 nimeä. Eka nimi on tiedossa se on Mimosa.

Mutta nyt neiti vääkyy, täytyy mennä seurustelemaan.


-viivin ja mimmu-
 

Hei!
Viivin; Seuraa tyhmiä kysymyksiä, mut tuo teejuttu alkoi kiinnostaa..
Onko väliä mitä teetä käyttää? Vissiin haaleena/kylmänä? Miten nopeesti auttoi?
Meijän terkka vaan sanoi että hanavedellä silmän ulkonurkasta sisänurkkaan päin pitäis vaan pyyhkiä..
Ihana nimi teijän tytölle tulossa:)
 
Täällä ollaan hieman painiskeltu mahavaivojen kanssa. Pojalla tahtoo olla hieman tuo imuote hukassa välillä, niin kiskoo sitten mahottomia määriä ilmaa mahaan ja huutoahan siitä seuraa. oonkin nyt tämän ja eilisen päivän lypsänyt maidon j aantanut sen pullosta niin heti helpotti. Lisäksi oon antanut Rela tippoja ja disflatyl tippoja niin nekin varmaan auttaa osakseen.

Vatsalihaksista:Aika löllö on maha täälläkin, mutta eiköhän se ajan kanssa siitä palaudu. Älkää hyvät ihmiset mitään vatsalihasliikkeitä ruvetko vielä tekemään. Ensin lantionpohja lihakset kuntoon. Muuten saatte itellenne kohdunlaskeuman aikaseksi jos ne ei oo kunnossa ja alatte vatsalihaksia lykkimään. Toki niitä arkielämässä saa normaalisti käyttää, mutta vielä ei oo jumpan aika. Mulla aonaki nlantionpohja lihakset on tällä hetkellä ihan nollissa. Pissalla jos yrittää suihkun kesken lopettaa niin yritykseksi jää. Pitäs niitä alkaa harjotuttamaan. Mut jospa sais tuon alapään ensin muuten kuntoon, siellä kun on tikkejä vaikka muille jakaa.

Napatynkä: Meillä se irtos maanantaina, eli 5vrk iässä. Iha on siistin näköinen nyt. Sitä ennen vähän tuoksahti ja eritti aika paljon semmosta ruskeaa ja terkkari sit kehottikin septidinillä putsaamaan ja hain apteekista daktarin-pulveria jota laitoin viimeiseksi siihen. Nyt on jo ihan normaalin navan näköinen.

Nimistä: Meijän pojalle tulee kaksi nimeä. Ihan vaan sen takia että kumpikaan miehen kanssa ei nähdä tarpeelliseksi laittaa kolmea. EIpä sitä toistakaan nimeä paljoa tarvitse. Eka nimi alkaa olla selvillä...luultavasti. Mutta toista mietitään vielä.

Painonnousu: Me taijettiin vetää sit pohajat tuossa painon nousussa. Nimittäin lauantai aamuna sairaalasta lähtiessä poika painoi 3090g (syntymäpaino 3320g) ja siitä hieman sanoivatkin että aika paljon on tippunut. No kotona sit annoin lisämaitoa oikeastaan niin paljon kuin poika halusi syödä. Maanantaina kävi sit terkkari ja sai painoksi 3350g :D Eli ollaan jo yli syntymäpainon. Tosin poika oli sillon just syönyt ja pantannut kakkaa joten saatto olla hieman yläkanttiin mutta kuitenkin parin päivän aikana oli tullut useampi sata grammaa. No poika on äitiinsä tullut että ruokaa syödään jos sitä on tarjolla :LOL: Ens viikon tiistaina seuraava neuvola, saa nähdä minkälaisia lukemia sitten saadaan.

Sanle ja Veikka 1vko
 
PikkuM: teillä tulee tytölle sitten sama nimi kuin meillekin ilmeisesti. Meillä on 2 nimeä joista jompikumpi tulee ja tuo minttu on se toinen :D :D

Napatyngästä: meillä irtos noin viikko sitten ja vielä vuotaa verta...kun se läti vaipan mukana niin sinne jäi pieni haava jota sitten puhdistellaan ihan vedellä jos ei ala näkymään/haisemaan tulehuksen merkit...

Ristiäisistä: meillä ne on 5.1 ja huomenna on soiteltava papille ja varattava hänet kun se on loppiaisvkoloppu niin saattaa olla aikas paljon heillä sitten töitä...

onkohan miulle tulossa rintatulehusta tuohon toiseen kun silleen pistävästä käy kipeetä ja on kosketusarka parista kohti...koittanu antaa vauvan imeä kauan ja rintapumpullakin olen koittanut eri asennoissa et tyhjentyis kokonaan...mitä apuja oli sitten ehkäistä tuota vaivaa? kaalinlehdet??
en haluais et imetys loppuis näin lyhyeen :(

mut nyt meni muisti ja suihkuunkin ois kiva päästä elikkäs moikka

Perfekta ja hattivatti 2vko1pv
 
Kysymys teille joiden vauva on pulloruokinnassa: Minkälaisia maitomääriä teijän vauvat juovat yhdellä syöntikerralla? Mä oon nyt pari päivää lypäsnyt noiden ilmavaivojen takia ja yhdestä rinnasta irtoaa maitoa 50-100ml jos tyhjiin pumppaa. Riippuen tietysti miten kauan on edellisestä pumppauksesta ja imetyksestä. Meijän poika kyllä vetäs kerralla 50-60ml ja enemmänkin jos antaisi. Minusta tuntuu vaan aika isolta määrältä noin pienellä, mut en minä halua lasta nälkää itkemäänkään jättää. Sairaalassa antoivat imetyksen jälkeen 20ml lisämaitoa jos pyysi ja sitten vielä lisää 10-15ml lisää jos tarvis. Terkkari vaan puhui sillon äitiysneuvolassa että vastasyntyneen vatsalaukku ois tilavuudeltaan 7ml :eek: Sitä en kyllä usko hetkeäkään sillä heti synnytyssalissa antoivat meijän pojalle 20ml pullomaitoa ja kaikki uppos. Nyt vaan mietityttää että miten pahasti minä ylen syötän lasta. Sairaalassa poika ei kastellut kuin pari vaippaa päivässä, mikä kertoi siitä että maitoa meni liian vähän ja sikshän se painokin tippui. Nyt on vaippa jatkuvasti märkä, eli mentiinkö ojasta allikkoon.... :ashamed:
 
Sanle: meillä tyttö vetää toistasataa milliä maitoa kerralla jos edellisestä syötöstä se 3-5 tuntia...aikas paljon..meillä siis sekä rinnalla että pullolla...tosin miusta tuntuu et maito alkaa loppumaan vaikka imetän miltei joka syötöllä ja pumppailenkin...oisin halunnut jatkaa vielä..toivottavasti ei loppuis :(
 
Perfekta: No sittenhän meidän maitomäärät taitaa olla ihan "normaaleja". Rupes vaan mietityttämään kun se paino oli tosiaan niin paljon noussut parissa päivässä (250g) että ahdetaanko me liian täyteen tuo poika, mutta kai se ite osaa säännöstellä ja pulauttelis pois jos liikaa menis. Tähän mennessä ei oo pulauttanut kuin pari kertaa. Mut inhottaa jo valmiiksi jos paino on taas paljon noussut kun ens viikolla mennään neuvolaan niin terkkari varmana vaan käyriä tuijottaa ja motkottaa pulloruokinnasta. Tänään oon taas enempi imettänyt, mutta heti huomaa että toinen huutaa vatsanpuruja. Eilinen päivä meni niin hyvin kun ei rinnalla käynyt kuin pari lyhyttä kertaa, muuten syötiin pullosta.
 
Sanle Täällä vauva saa rintaa ja pulloa ja sairaalassa sai kans molempia. Sairaalassa sanottiin, et ennen vanhaan oli sellanen käytäntö, et vauvan piti syödä saman verran kymmenissä milleissä kuin monta pvää on eli vaikka 4 pvän ikäsen pitäs joka kerta vetää 40ml jne, mut mulleki sanottiin ettei se nyt ihan noin mene ku meen neiti esim niin pieni ettei millään jaksa vetää niin paljon välttis kerrallaan.. Viime yönä annoin pelkkää pulloa ku sitä hän ei pulauta juuri lainkaan ja syötiin n. 3-4h välien ja meni 60ml-80ml kerralla. Välillä menee 100ml:ki pullosta ja välillä ku imettäny molemmista niin pitää viel 10-20ml antaa pullosta ja kyl hän sit pulauttaa jos liikaa syö..

Ja meen neiti on nyt varmaan reilu 3kg.. Niin ja syntymäpaino oli 2720g ja alimmillaan oli paino 2480g eli paino tippu 240g.
 
Kopsin tekstin tuolta Odotus-puolelta tännekin

Meillekin syntyi sitten vihdoin monen päivän kärvistelyjen jälkeen ihana tummatukkainen poika.
Itse synnytys oli sitten nopea, kun kalvot puhkaistiin oli poika maailmassa 2h 20min myöhemmin, ponnistusvaihe kesti jopa 5 min :whistle:
Oltiin sitten ensimmäisiä synyttäjiä Jorvissa kun se tiistaiaamuna aukaisi ovensa klo8. Pistän tähän pikaisesti muutaman kuvan Eemelistä ja kirjoitteln tarkemmin synnytyksestä kun hälinä vähän tässä kotona hellittää :D

Eemelin syntymäaika 20.11.2007, painoa 3730g ja pituutta 50cm







Ikionnellinen katjuza ja Eemeli 2vrk :heart:
 
Silmien rähmimisestä. Jeps eli ihan tavallista teetä, haaleana. Ja meillä käskettiin vetenä käyttää aina keitettyä vettä ei kraanasta tuohon silmien puhdistukseen. Ihan päivässä alkoi auttamaan.

Tyttö on nyt 2vk + 1pv ja hän vetelee tuttipullosta 110 ml maitoa ja suu jää vielä napsamaan. Syöttöväli on n. 3-4h, yöllä saattaa tosiaan lipsahtaa jopa 5h, mut yleensä 4h. Rinnoista ei siis tule mitään... no jaa pumppaamalla sain huimat 10ml (ja tää siis molemmista, joten ei ihan nälkää vie pikkuneidiltä).

RIntoihin.... kaveri käytti niitä kaalinlehtiä ja sitten kaurapussia. Itsellä ei valitettavasti kokemusta :$

Niin ja juu meillähän on sitten se ROTAVIRUS tolla isomalla neidillä. Että jee, jee vaan. Ihan kivasti alkoi tää vauva-arki. Ihan ottaa päähän kun muutoin olisi mennyt hyvin, niin nyt saa kokoajan olla sydänsyrjällään etteit uo pikkuinen saa tota virusta, kun se on sitten sairaalakeikka tiedossa. Nyt peukut pystyyn että selvitään tällä yhdellä oireilijalla.

Ja onnea taas nyyttinsä saaneille!! =) :flower: :heart:

viivin ja mimmu
 

Onnea katjuzalle pojasta! Odotus vihdoin palkittiin:)
Tosi söpö on teijän pikkukaveri..

Viivinille kiitoksia infosta!

Meillä tuo esikkotyttö tuntuu olevan ihan villiintynyt kokonaan..ei usko mitään ja vimmaa kuin viimestä päivää. Sitten onkin pakko jo ääntä korottaa kun käy useinkin heilumaan vauvan lähellä..sitten taas tulee paha mieli niin äidille kuin tytöllekin, mut mitäs teet jos pienin siinä alle jää, kun tuo isompi heiluu eikä varo yhtään?? En vois itellenikään anteeks antaa:(

Aieminkin oli jo vähän uhmaa havaittavissa, mut nyt meno on menny ihan mahdottomaks:( Vaikka isompaa koitetaan ottaa mukaan vauvan hoitoon, ja sylitellään sillon ku vauva nukkuu tai on muuten rauhallinen, niin silti välillä tekee niin paljon pahojaan kun vaan kerkeää.

Poden jo huonoa omaatuntoa siitä, kun välillä hulinapäivän jälkeen odottaa että esikko menis illalla vaan nukkuu ja pienempi kans..sais vaan istua telkan ääressä ja syödä vaik rauhassa.
M ja Minttu 12.11
 
PikkuM:lle jaksamista :hug: Muistan ku siskon vanhinta poikaa sai kans olla kokoajan vahtii ku tää keskimmäinen synty. Jos silmä vältti hetkeksikään niin se istu vauvan päällä sitterissä tai oli menossa istuu sinne ku vauva siinä makas. Onneks ei mitään käyny..

Pieriikö teen vauvat paljon? Toi meen neiti piereskelee melkosen paljon ja kakkaa myös paljon. Väh.2 kertaa pvässä on kunnon kakat vaipassa.
 
Kylläpä tuo Eemeli on suloinen poika! :) Onnea perheelle!

Meidän tyttö ei piereskele kuin "tulosta" tehdessä, mutta sitä tulosta löytyy vaipasta kyllä usein! :LOL: Mies on suorastaan ylpeä tyttärensä saavutuksesta. Varsinkin melko miehiset pöräytykset saavat ukon ilmeen kirkastumaan ja kyllähän vuolaat kehutkin kuuluvat asiaan! :LOL:
 
Onks joku kokeillu jotai imetysdiettiä tms? TAAS kun imetin niin neiti puklas ihan hirveesti ja sit taas ku on korviketta antanu niin ei puklaa lainkaan..

Onks mun maidossa kenties jotai vikaa? Olen kahvin juonnin vähentäny 1 kuppi/pvä, maitoa en juo, ainoo maito on kahvin joukossa. En oo syöny kananmunaa, ruisleivän jätin pois jo aikaa sitte.. Jogurttiakaan en ole syöny, eilen muutaman siivun juustoa ja yhden tomaatin et pitääkö noiki jättää pois? Vai onko tolla omalla ruokavaliolla kuin suuri merkitys tohon maitoon mitä vauva syö?

Neuvola ens vkon pe, niin tarttee sen tädin kanssa vähän keskutella et mikä mättää.
 

Mie just aloin miettimään noita syömisiäni, ku kahvia mulla menee ainakin 1-2kuppia/pvä,ruisleipää oon kans syönyt useempia palasia/pvä, eilen söin vähän suklaatakin..

Vauva välillä vaikuttaa vähän tyytymättömältä, ihan kuin ois ilmaa masussa..pöriseekin kyl jonkin verran.

Viime yönä teki kyl pissaennätyksen..illalla vaihdettiin vaippa kun alettiin nukkuu ja aamulla kokeilin ku vauva on niskaansa myöden märkä. Ihmettelin et onko sillä niin lämmin tullut peiton alla vai onko märät kakat tullu..ei kumpikaan, vaan pissaa oli vaan vaippa täynnä!
 
Sanna: Musta nyt ei varmaan apua ole...mutta ootko itse kokeillut syödä gefilus-tuotteita tai sitten ihan maitohappobakteereita? Niiden pitäisi auttaa vauvankin masuvaivoihin. Itsekin marssin tänään apteekkiin ja alan popsimaan maitohappobakteereita (maidottomia ) kun ei niistä ainakaan haittakaan ole. Jos meidän Kaapo nyt pian vaan syntyisi :whistle: Joo täällä taas käyn lurkkimassa...

LilliM+Kaapo 39+2
 
Meillä on onneksi alkanut tuo mustis helpottamaan hyvin. Nyt jo kaipailee iltaunille mennessä että missä Mimmu on. Muutenkin kovin on sujelevainen pikkusiskoaan kohtaan. Onneksi, pelkäsin pahinta, mutta onneksi on käynyt meillä näin hyvin. Toivotaan että muillakin nuo mustiskohtaukset yms. uhmat helpottuisi.

Oltiin tänään pikkuneidin kanssa neuvolassa ja eihän hän enää mikään pikkuinen ole.... 54cm ja painoa neljä kiloa. On neiti ainakin ruoka-aikaan ollut hereillä :LOL:
Samalla sain varattua itselleni ajan jälkitarkastukseen, sekä neidille tilattua reseptin sitä rotavirusta vastaan. Sen hän saa kolmen viikon päästä.

Mutta nyt vääky heräsi =) , täytyy mennä syöttämään.

viivin ja mimmu
 
Heipä hei!

Siirrynpä minäkin sitten tälle puolelle. Tulin kirjoittelemaan tonne odottajien palstalle vasta viime metreillä, mutta jospas sitä nyt ehtisi kirjoitella enemmän täällä! Meidän neiti siis syntyi lauantaina 17.11 ja painoa oli 3350 g ja pituutta 50 cm. Vauva-arki on lähtenyt mukavasti käyntiin, kotiin päästiin siis tiistaina. Tyttö on ainakin vielä ollut melko kiltti, lähinnä vaan nukkuu, syö ja kakkaa. Maitoa on ainakin toistaiseksi tullut tarpeeksi ja korvikkeita ei ole tarvinnut vielä antaa.

Missä vaiheessa te olette joutuneet karsimaan tuota omaa ruokavaliotanne? Mä olen vielä toistaiseksi syönyt kaikkea mitä eteen on ilmestynyt...

Mutta nyt taas vauvaa ihailemaan! :heart:

T: Martta ja tytteli 6 pvä
 
Minä olen kanssa miettinyt tuota imetystä. Joudun imetyksen lisäksi pumppaamaan rintoja tyhjäksi ja olen melkoinen suihkulähde. Välillä annamme pumpattua maitoa pullosta ja tuntuu että Enni nukkuu paljon paremmat päiväunet aina pulloruokinnan jälkeen ja syökin kokonaisen pienen tuttipullollisen. Olen miettinyt että eikö se saa rinnoistani sitten tarpeeksi maitoa? Saatan imettää kolmekin kertaa ennen kuin nukahtaa ja maitoa kyllä valuu kiitettävästi poskista sen syödessä ,pumppauksista huolimatta, joten luulisi maidon riittävän. Vähän mietityttää nyt mikä olisi järkevintä..imettää pelkästään, antaa molmepia eli rintaa ja pulloa vai siirtyä pulloruokintaan pumpatulla maidolla.

Ennillä on myös paljon vatsavaivoja. Onneksi on nuita Disflatyl-tippoja, joiden avulla saadaan oikein leppoisia päiviä aikaseksi ja myös yöt nukutaan kunnolla.

Muuten.. Tietääkö joku keinoa hävittää raskausarpia? Säännöllisestä öljyämisestä ja rasvauksesta huolimatta sain niitä jonkin verran ja olisi kiva jos niitä voisi edes vähän häivyttää.

Manta
 
Heippa!

Onnea Katjuzalle ja Martta-A:lle sekä pienokaisille :flower:

Tulin lähinnä tuosta samasta asiasta kyselemään kuin manta jo ehti :) Eli mulla kans maitoo tulee kiitettävästi ja syöttäessä maitoa valuu pitkin tytön poskia. Eli luulis kyllä saavan hyvästi maitoa. Ja todellakin pullomaidon jälkeen tyttö nukkuu paaaljon paremmin ja pitempiä pätkiä. Mikähän lie syynä?

Toinen asia tuosta imetyksestä, niin kuinka te saatte pysyyn vauvat hereillä kun niitä imettää? Meidän vauva imee sen 3 minuuttia ja nukahtaa. Oon yrittäny jos jonkin moiset keinot, imettaa seisaltaan, kävellen, rapsutella poskesta ja jalkapohjista, vaan ei. Maksimissaan saa venytettyä imetystuokion noin 7 minuuttiin (minuuttipeliä :D ). Ja tästähän on sitte seurauksena se että neito herää kymmenen minuutin - puolentunnin päästä uudelleen tissille. Onko muilla tällasta onkhelmaa? Tämän vuoksi annetaan yöllä eka heräämisessä pullosta se 50-60 milliä jotta nukkuu pitemmän pätkän sitte. Pullosta kun se ehtii siinä muutamassa minuutissa sen 50 milliä hotkia ennenkö nukahtaa :)

Meillä kävi terkkari eilen kotikäynnillä. Tyttö oli lisänny painoa viikossa 300g että ihan hyvin. Saa rauhassa tuttia tarjota aina välillä päivällä ku tuntuu että se on koko ajan tissillä :)

Pitäis varmaan iteki käyä ostaan noita Disflatyl tippoja. Jos niistä olis apua tuohon pieneen masun kipristelyyn.

Martta-A kyseli tuota ruokajuttua.. Mulla kans ekoina päivinä ku maito nousi nii ei ollu mitää ongelmaa ilmavaivoista vauvalla. Mutta nyt on ollu... jätin ruisleivän pois omasta ruokavaliosta ja tuntuu että on ehkä hiukan auttanu. En tiedä pitäiskö sitte seuraavaks kokeilla maidon jättämistä ku se vähän saa mulla itelläki mahan sekasi.. toisinaan.

Mutta jos sitä lähtis itekki yrittään nukkumista ku tää neiti nyt näköjään nukahti.

Edla + nomparelli 1vko 3 pvä
 
Huomenta!

Edla Täälläkin on vähän ongelmia tuon hereillä pysymisen kanssa! Ensin oli sillain, että tyttö pysyi hereillä noin 5 min ja nukahti sikeään uneen. Ei siis puhettakaan, että voisi imetystä jatkaa... Nyt olen tehnyt sillain, että aina ennen imetystä olen vaihtanut vaipan ja siten yrittänyt herätellä hänet virkemmileen. Sairaalassa ollessani kätilöt ottivat vauvoilta myös ylimääräisiä vaatteita pois (esim. potkarit), että vauvalle tulisi mahdollisimman epämiellyttävä olo ja jaksaisi näin olla hereillä... Niskasta kutittelu auttaa meillä myös tuohon nukahteluun.

T: Martta ja tytteli 1 vko
 
Heippa pitkästä aikaa!

En ole oikeen ehtiny kirjottelemaan tänne puolelle, vaikkakin lukemassa oon käynyt.

Meillä on tyttö saanut painoa lisää 270g/vko ja ruoka näyttää kyllä maistuvankin :whistle: hyvä niin, koska hällä on sellaset rimppakintut, että hyvä kun tulee vähän makkaroita sinnekin... :whistle: ;)

Arki on lähtenyt hyvin käyntiin, tyttö herää suunnilleen 3 tunnin välein syömään ja lutkuttaa n.20-30 min/kerta. Ja Sanna:täällä piereskellään ihan kiitettävästi ja kakkakin on lähestulkoon joka vaipassa :whistle:

En varmaan olekaan teille kertonut, mutta me joudutaan menemään ensi viikolla Lastenklinikalle lonkkakontrolliin, koska tytön vasen lonkka oli aavistuksen verran löysempi kuin oikea (perätilasta johtuen). Lääkäri tosin tokas että ei ole niin löysä etteikö olis ehtiny kiinnittyä kontrolliin mennessä. Mutta hyvä kun kontroilloidaan kuitenkin. Lisäksi häneltä kuulu sydämestä sivuääni, joka tarkoittaa, että toisessa kammiossa on pienen pieni reikä, joka tarkistetaan 3-5 kk:n iässä. Lääkäri vannotti että ei saada huolestua, koska se ei vaikuta elämään millään tavalla ja että sen pitäisi mennä itsestään umpeen puoleen ikävuoteen mennessä. Oli kyllä ihan loistava lastenlääkäri sairaalassa, sellanen vanhempi mies =) sai hyvin vakuutettua ettei tarvitse olla huolissaan =)

Vähän on ollut havaittavissa pieniä ilmavaivaongelmia tytöllä (ja mulla myös). Oon yrittäny karsia ruokavaliosta kaiken, joka vois aiheuttaa ilmavaivoja, mut saa nyt nähdä auttaako kuinka nopeesti.

Ristiäiset meillä on 15.12 ja tyttö saa 2 nimeä. Eilen käytiin tunnustamassa isyys, joten saa sitten samalla isänsä sukunimenkin ;)

Nyt täytyy taas mennä, tyttö alkaa heräilemään! :wave:

H82 ja neito 10 pvää :heart:
 

Yhteistyössä