Marrasvauvat 2007 marraskuussa

Huomenia!

Voi miten "kiva" kuulla että muidenkin vauvat nukahtelee helposti tissillä ollessaan..ei nimittäin ollu enää mitään mielikuvaa esikon ajoista, ja pelotti et jos tuo lievä keltasuus saa vauvan nukahtelee ja et saako hän sit tarpeeks maitoo juotua.
Tosin nyt on muutaman kerran tullu jo suupielistä takas päin, joten luulisin maitoa ainakin tulevan tarpeeks. Ja on kans kai alkanut molempia tissejä juomaan samalla syöttökerralla.
Mie kans yritän kutitella vauvaa joko niskasta tai kyljestä että ei nukahtais. Nii ja vaihdetaan usein myös vaippa ennen tisuttelua.

Taidan laittaa pientä Gallupin tynkää;
Minkä merkkisiä vaippoja teillä käytetään? Meillä on Liberon niitä pienimpiä, onko ne nyt NewBorneja nimeltään..mut on tullut yks ongelma niiden kans; Parina aamuna on vauva ollut niskaansa myöten märkä, toisen kerran kakan takia ja toisen kerran oli pelkkää pissaa! Ja siis illalla(n.klo 23..) ihan normaalisti vaihdettiin vaippa, ei ollut ollut hirmu pitkäänkään.
Yöllä en oo jaksanut vaippaa nousta vaihtamaankaan ees.

Nyt pitääkin taas mennä..
M ja Minttu 12.11
 
Mies lähti juuri apteekkiin hakemaan helpotusta tytön vatsavaivoihin. Viimeiset pari yötä on mennyt todella huonosti... Täytyy koittaa mitä tapahtuu kun mm. vaihdetaan D-vitamiinitipat toisiin. Tuttia Aino ei huoli ollenkaan. Välillä hän aivan selvästi hakee lohdutusta vatsan kipristelyyn rinnalta, tosin huudoksihan se puuha silloin tissillä yleensä menee ja tilanne sen kun pahenee. Pitää ostaa erilaisia tutteja ja kokeilla josko toisen mallinen kelpaisi paremmin... Tuttipulloa ei olla tarvittu vielä ollenkaan, mutta ehkä minun pitäisi kokeilla josko pullosta syömällä vatsavaivatkin vähenisivät... On vähän avuton olo toisen itkua kuunnellessa. Nyt hetkeksi nukkumaan ennen kun tyttö herää!

Donu
 
Vaipoista käytössä Pampers. Olemme vaihtaneet myös yöllä vaipan, jos se on selvästi ollut märkä tai tyttö on pöräyttänyt oikein kunnon kakat. Meillä huuto tulee vuorokaudenajasta riippumatta märistä vaipoista, joten ei oikein voi olla vaihtamatta vaikka toisin on neuvottu tekemään yöaikaan.
 
Siis musta se "neuvo" että yöllä ei sais vaihtaa vaippaa on ihan perseestä suoraan sanottuna. Mä ainaki vaihdan väh. kerran yössä vaipan enne ku syödään ja ihan hyvin nukahtaa syönnin jälkeen, ei virkisty mitenkään liikaa vaikka vaippa vaihdetaan.. Ja ku toi neito tykkää yölläki vääntää kakat niin pakko se on vaihtaa ja syö yöllä muutenki välillä niin paljon, et vaippa kastuu nopeeta..

Vaipoista meillä käytössä Liberon ne kaikista pienimmät ja päivällä mä ainaki vaihdan joka syötön yhteydessä vaipan, kun useimmiten melk. joka vaipassa on ainaki pikku kakka, välillä vähän isompiki..

Niin ja välillä siis pvällä esim, ku vaippa ollu joku 3h ja neiti on kakkinut niin on selkään asti kakassa, tosin tähän asti on pysyny viel vaipan sisäpuolella mut kuitenkii..

Onpas mulla nyt kakka/vaippa-kirjoitukset :LOL:

Tissille nukahtelu Niin alkuun kans meen neiti nukahteli ja leuan alta ku kutitteli niin sai hetkeks kerrallaan aina hereille. Enää ei nukahtele tissille, onhan hän jo iso tyttö :D Eilen oli 1kk pvä :heart:

Mun tarttis kans ehkä hommata jotai muita D-vitamiineja vauvalle, kun tuntuu ettei noi neuvolasta saadut oikeen sovi.. Tosin neiti syö melkoisen paljon korviketta et niitä tippoja ei tarvis antaa niin montaa et jos vielä kokeilis, josko alkais sopii kuitenkin. Olen taas pitäny parin pvän tauon niissä..

Taas aamulla ku imetinm niin neiti heitti vaiks kuin paljon ulos ja nälkä oli 1½tunnin päästä ja annoin pullosta niin ei puklannu mitään.. eli pakko tossa mun maidossa olla sit jotai vikaa tai niin noh, annoin eilen pullosta omaa maitoa mihin oli sekoitettu hiukan korviketta et se meni alas kyl eikä juuri tullu ylös et onkohan hänen sit vaan helpompi syödä pullosta.. Ajattelin nyt lypsää ja kokeilla pullosta antaa ihan pelkkää omaa maitoa ja kattoo miten käy.

Mä olin eilen ahkera ja leivoin korvapuusteja. Ai että ku on hyviä ite tehdyt..

Mut jos menis vähän Facebookkaan :LOL:

Sanna ja Nipsu
 
kerkee niin harvoin käymään kun viel ei kotona konetta. mutta hyvin täällä jaksellaan, tosin on hulinaa. yksisteen olen lasten kanssa, aika vähän vanhempanikaan käy täällä, kavereita kyläilee että seuraa meillå mutta yksisteen nämä pienet hoidan.
välillä niin hulinaa, mutta vauva tyytyväinen joten kerkee esikoiseenkin keskittyä.

VAIPOISTA meillä pampersin 4-6kg:lle(vai olikos se noin nuo kilot) muta kuitenkin ne hyviä ollut tällä hetkellä.

VAUVA NUKAHTELEE TISSILLE täälläkin toisinaa, mutta yritän aina että nukahtais sänkyyn, koska esikoinen kun nukahti aina viereen tissille niin siit tuli tapa joka jatku 1.5v asti. Ja omaan sänkyyn oli niin vaikea sit tyttöä opettaa. Mutt kylläpä tää nyyttikin vieressä nukkuu, ei raaski aina omaan sänkyyn laittaa vaikka se tuossa sängyn vierellä onkin :heart: :)

VAIPAN VAIHTO ÖISIN täällä ainakin joudun vaihtaan 2-3krt yössä, poika kun herää syömään niin aina on kakat housussa. Ja sit yleensä joutuu vauvalle bodinkin vaihtan yöllä muutaman kerran ku täällä suihkutissit jakoko poika on yleensä märkä syöttöjen jälkeen :whistle:

Nyt pieni kaipaa äiskää, joudu meneen :wave:

Jakselemisia kaikille :heart:
 
eli meillä kans syntynyt 10.11.07 pienen pieni poika kiireellisellä sektiolla.. rv31+1 ja poika oli 1210g ja 38,5cm,pisteitä sai 9/9. keskolassa on nyt kasvamassa sitten ja muuten voi hyvin.. terve ja reipas SGA vauva.. =) laskettu aika olisi ollut 11.1.2008.

meillä tarina seuraavanlainen..

keskiviikkona 7.11 menin ä-polille kontrolli ultraan supistelujen takia.. siellä todettii vauvan olevan liika pieni viikkoihin nähden ja huomattiin myös huonot virtaukset napanuorassa.. sain käskyn laskea liikkeitä ja kotia..seuraavaks maanantaiks sovittiin uus kontrollikäynti..

torstai iltana aloin 9maissa laskea sit liikeitä ja niitä ei 3,5h tullut kuin kaksi hyvin vaisua.. soitin polille ja sinne käskettii lähteä.. noh siellä sit käyrälle ja ultrattii, virtaukset oli heikentyny edellee ja todettii istukan heikko toiminta ja napanuorablokki.. olisivat ottaneet osastolle suoraa,mutta koska siellä eivät yön aikana olisi mitään tehneet, ni sovittii et saan mennä yöksi kotia ja aamulla 9aikaa takas..

perjantai aamuna sit takas ja käyrällle suoraa, käyrässä näky sykkeen laskuja vauvalla, ei isoja mut näky kuitenkin.. :( ultrattii ja todettii uudellee blokki ja istukan vajaatoiminta. lisäksi näkyi kohdun päävaltimossa virtauksissa jotain.. osastolle laittoivat ja 3*pvässä KTG ja kerran ultra.. tässä vaiheessa puhutti vielä et yritetää saada viikkoja eteenpäin vielä et oon vaan seurannassa siellä osastolla.. iltapäivällä sit ultrattii ja lääkäri totes tilanteen olevan sen verran huono et lauantaina päivällä leikataan.. :eek: olin ihan ällikällä lyöty et mitäs ihmettä.. virtaukset oli jo niin huonot kuulemma.. osastolle sit takas ja kortisoonipiikin sain niihin vauvan keuhkoihin et kypsyisivät.. seuraavassa KTGssä sit näky taas sykkeen laskuja.. :( mies lähti osastolta sit 9jälkee kotio ja savittii et tulee takas aamulla het 8maissa kun keikkausajasta ei tiedetty yhtään, koska oli v.loppu ja olisi päivystyksenä mennyt..

10aikaa otettiis it viimeinen käyrä,sovittii et otetaa pitkä käyrä ku oli päivän viimeinen.. käyrässä sit oli useita jyrkkiä pulssilaskuja vauvalla ja tuli käsky lähteä synnytyssaliin jatkuvalle käyrälle.. miehen soitin sit takaisin sairaalaan kun hoitaja niin kehoitti..

salissa sit yritettii hiukan nukkua,mies nukkui kyllä viressä synnytyspöydällä :LOL: mut ite en saanu nukuttua.. kuuntelin vaan vauvan sykkeitä koko aika ja huomasin niissä selviä laskuja.. :( joskus 12maissa hoitaja tuli kysymään minulta että tunnenko supistukset mitkä oli piirtyny käyrään, sanoin et tunnen mut ei ne ni ko satu... hän siinä jotain hösläs hetken ja ihmetteli.. hetken päästäs it tuli lääkäri ja kyseli samaa.. sanoin et tunsin supistukset, mut ei satu vieläkää,et silali lantiota pakottaa mut ei muuta.. tekis it sisätutkimuksen ja kerto et kohdun kaula on hävinny kokonaan ja paikat ruvennu aukeamaa.. sit kertoi et vauva ei kestä supistuksia,et sykkeet laskee rajusti joka supistuksella,et pakko leikata heti.. :eek: mies heräs tuossa vaiheessa ja oli ihan pihalla.. :D hoitaja hälle sano et isä vois nyt kans lähtee sit vaihtaa vaatteita,et lähetää leikkaus saliin.. mies laitto pään takas tyynyyn ja veti takkia päällensä ja yritti jatkaa unia.. piti sit minun sille tokasta et niin nyt oltas lähössä leikkaussaliin et vauva pitää saada heti pihalle.. sit vasta tajus mitä piti tehä.. :D

tuosta eteenpäin kaikki onkin sellaisena kaaoksena mielessä.. lähettii sängyllä menee sinne leikkaus salii, mies jäi matkalla pukuhuoneesee,itkuhan tuli sit saman tien kun hän lähti toiseen suuntaan.. olin meinaan pelannyt sektiota läpi raskauden enemmän kun alatiesynnytystä.. salissa sit siirsivät leukkaspöydälle,tipan laitto sattui ihan mahottomasti,kun joutuivat sen isoimman tipan laittaa et jos joutuu vauhdilla tiputtaa jotain suoneen.. itku oli jotenkin niiiin "hätääntynyttä" jo tuossa vaiheessa etten pystyny juurikaa enää komminikoimaan niiden hoitoihmisten kanssa.. selkäydinpuudutetta pelkäsin vielä enempi ja olin aivan varma että se sattuu ihan älyttömästi.. ilmeisesti joutuivat aika kovasti minusta pitää kiinni sen pistämisen aikana.. (tähän väliin lisättäköön että olen ollut pienestä asti ihan älytön neulakammoinen..) itse se spinaalipuudutteen laitto ei sitten tuntunutkaa ja se oli ohi tosi nopeesti.. tuon jälkee laittoivat sit pissakatetrin, joka oli kyllä älyttömän epämiellyttävä kokemus,vaikkei sattunutkaa kun puudutteen jälkee vasta laittoivat.. tuntui vaan ikävälle kun tuon puudutteen kanssa tuntee kaikki kosketukset ja puudute oli laiton aikana juuri lantion kohdilla nousemassa.. mies tuli tämän jälkee saliin.. (oli muuten aika vaisu ja kalpea.. :| )

mies kun istui tuoliin,tuli minulle pelko siitä että puudute ei toimikaan oikein, koska tunsin edelleen kaiken ja minulle kun ei ikinä ennen oltu selkäydinpuudutetta laitettu ni pelkäsin aivan kamalasti... hoin vaan anestesialääkärille ja hoitajalle ettei mitään saa tehdä et mä tunnen kaiken ja he yritti selittää et niin tunnet,se kuuluu asiaan muttet voi kipua tuntea.. jonkun hetken hokemisen jälkee anestesialääkäri kysyi minuta et tuntuuko nyt mitä tekevät? vastasin siihen että ei satu mut tunnen et jotain tapahtuu,ni hän kertoi sit minulle siihen et leikkaus on jo kohta kohdussa menossa.. :eek: kova repimisen tunnetta tuntui koko aika ja olin aivan varma et tipun siitä pöydältä ihan just.. samoin oikea jalka tuntui et on koukussa vaikka se suorana oli kuulemma.. seuraava tunne oli se et repivät mun kylkiluita ulos päin ja painoivat jostain tuosta rinnan alta, sit tuli ihan älyttömän huono olo... sanoin sen ja antoivat miehelle sen kaarimaljan,et pidä se siinä,et jos oksennan.. sanoin vaan miehelle ja hoitajalle ettei mies pysty sitä pitää ku oksennan,oksennus oli meinaa jo tuossa kurkussa tulossa.. hoitaja sit otti kipon ja sit tuli yökkäys... :ashamed: ilmeisesti tuoksi ajaksi leikkaaminen keskeytettiin..

seuraava mitä muistan on se et sanoin miehelle et puhuis mulle jotain,et rauhottaisi mua.. hän katsoi minua ihan kalpeana ja oli ni ku ei kuulis mitään mitä sanoin hänelle.. eli ilmeisesti hälläkin jonkinlainen paniikki.. :/ sit onkin taas taukoa et ei muista oikein mitää tapahtumia.. sen vaan et itketti hirmusti..

tuon jälkee kuulukin sit kova parkaisu ja se jatkui hetken.. eli poika syntyi 02.33. kysyin sit kun parkuminen loppui et miksei se itke enää,et onko joku huonosti, ni poika parkas oikein kova äänisesti mulle vastaukseksi..hoitaja vaan tokas et eiköhän tuo selventänyt et kaikki on ok.. :)

mies lähti sit pojan kans vastasyntyneiden teholle.. pussas mua otsaan ennen kun meni ja oli ihan ihmeissään.. :) siinä sit tikkasivat mahan kasaan ja lähettii heräämöön.. siellä sit sain kuulla pojan painon ja että kaikki on hyvin,että poika hengitti itse ja ei ollut mikään mieletön kiire saada häntä esim lisähappeen tms.. sit hiukan rauhottu ja sain kipu lääkettä jne..

heräämöstä mentii sängyllä katsoo poikaa teholle,kello oli jotain 5pintaa sillo.. itku pääsi kun mentii kaapin viereen, poika oli laitettu silloin jo ylipaineeseen ja meni mielettömästi piuhoja ja johtoja kaappiin ja pieneen ihmiseen.. hetken sain siinä olla ja sit osastolle.. mies oli lähtenyt kotia sen jälkeen kun poika oli laitettu kaappiin ja hiukan rauhoittunut ja todettu kaiken olevan hyvin..

aamulal mies tuli sit 9maissa sairaalaan ja ite nousin istumaa hoitajan avustuksella vähän ennen 10.. söin siinä ja totesin et kokeilen suoraa nousta jaloilleni mikä tuntuikin paremmalle kun istuminen.. vessassa käytiin veriä huuhtelee hoitajan kans,pissakatetri oli vielä kii.. vähän 10jälkee kävelin itse käytävälle ja mies vei sit pyörätuolilla kahvioon.. olo oli jostain syystä kovin virkeä ja sillain ok.. mentii sit 11jälkee vauvaa katsoo ja taas itkettiin..

kaksi päivää olin sairaalassa,kun pystyin itse jo sillo maanantaina kävelee ja hakee ruokani,sekä käymää tietty vessassa.. ainut oli etten saanu nukuttua sairaalassa.. eli kotiuduin sit maanantai iltapäivällä,maito lähti silloin myös hyvin nousemaan ja pikku miehelle vietiinkin ekoja satseja osastolle.. (huimia 2ml satseja)

eka yö kotona meni oikein hyvin,nukutti vissii ni paljon et ku pääs omaan sänkyyn ni ei millää ollu mitää väliä.. ihmettelin itekin sitä koska olin aivan varma et itken ja mietin vauvaa vaan koko yön..

nyt meidän pieni mies siis 2vko vanha ja kasvaa hyvin teholla..alkuvaikeuksia oli,pulssilaskuja ja poika rasittui todella helposti ja oli itkuinen.. ihan oli hilkulla ettei jouduttu hengityskoneeseenkin.. mut onneksi kunto koheni sit.. ylipaineesta pääsi 5pvää syntymän jälkee.. masu ei maitoa vetänyt nasaalihoidon aikana,mut heti kun siitä pääsi ni alko eväät menemää.. :) nyt ollaa sit eilen jo tehty kaksi syönti enätystä ensi päivällä 5ml tutista ja illalla sit äitin syöttämänä 10ml tutista.. paino on myös nousussa ja ei tarvitse mitään muuta kuin monitoriseuranta piuhat enää.. :) nyt sit kasvetaan vaan ja kerätään painoa,hoitajan mukaan ei kauaa tarvitse teholla vanheta et kotia pääsee.. :) päivää vaille viikon ikäisenä sain pojan ekaa kertaa syliin sit hetkeksi.. nyt olla kenguruhoidossa sit päivittäin jo.. =)

siinäpä siis meidän kertomus noin pääpiirteittäin.. jotain voi olla et unohdin mut kirjoittelen sit lisää kun tulee mieleen taas.. :)

pikkupeikko85 ja Mico-poika :heart:
 
Meillä on pikkuhiljaa jo koittanut arki, mies meni viikonlopuksi töihin ja olen ollut lasten kanssa yksin kokopäivän, käytiin jopa kaupassa ja kaikki meni loistavasti vaikka manasin jo valmiiksi koko reissun. Meillä on yksi erityislapsi joka vaatii huomiota enempi ja yleensä saa vielä tuon 3-vuotiaankin mukaan sähläyksiinsä. Useimmiten vaaditaan rautaisia hermoja kauppareissuille jne.
Mielessäni olin jo maalannut kauhukuvaa kuinka lapset riehuu, karkailee, aiheuttaa kaaoksen ja siihen päälle vielä yksi vastasyntynyt joka huutaa vaunuissa :eek: :whistle: ......mutta toisin kävi :D . Palkitsin lapset sitten joulukalentereillaja saivat kerrankin valita mitkä halusivat hinnasta viis ;) , onneksi meidän lapsilla ei ole kallis maku vaan valitsivat Rölli-kalenterit.

Jonkun verran tuossa yritin lueskella mitä olette kirjoitelleet aikasemmin mutta anteeksi jos kyselen/kirjoittelen samoja juttuja joita olette jo pohtineet aikasemmin, on meinaa aika lyhyt tuo muisti näinä päivinä :LOL:

D-vitamiini tipoista olette ainakin jutelleet. Meillä on aikasemminlapsilla oleet käytössä Jekovit-tipat ja joskus Dee-tipat, musta noi Dee-tipat on parhaimmat mutta niitä annostellaan ihan eritavalla, siinä on sellainen pipetti jolla otetaan ja se annettava määrä on suurempi, olikohan se 20tippaa mikä vastaa Jekovitin ja Devitolin viittä tippaa.

Vaipat, meillä on nyt käytössä Liberon pienin koko mutta seuraava paketti ostetaan kyllä jo isompaa koska tuntuu aika pieneltä. Parhaat teippivaipat mun mielestä on Lidlin vaipat joihin siirrytään heti kun ollaan oikean kokoisia (pienin koko muistaakseni 5kg->), toinen hyvä merkki mun mielestä on Huggies mutta niitä ei näistä meidän lähikaupoista saa, pitäis lähteä City-markettiin.
Ja vaippaa vaihdetaanmeillä kyllä öisinkin niinkuin aikasempienkin lasten kohdalla. Muistaaksi muutaman ekan viikon on joutunu niitä yövaippojakin vaihtaa sitten on tuo kakkaminen ollut harvemmassa ja on pärjänny yhdellä vaipalla koko yön, mutta nyt tosiaan on vaihdettava, ei sitä raaskis toista peet housuissa nukuttaa johan siinä olis pylly ruvella aamusin.

KAikin puolin hyvin on kaikki ruvennut sujumaan,sisarukset on haltioissaan uudesta veljestä. Esikoinenkin tokaisi että ihan Eemeli olis ollut täällä aina, jotenkin hän vaan kuuluu tähän porukkaan heti,tulee sellanen olo että näinhän sen pitääkin olla :D .....aika ihanasti sanottu 16-vuotiaalta teinitytöltä =)

Itselläkin on sellainen olo että nyt meidän perhe on täydellinen, ollaan tosi onnellisia ja kaikki palaset on loksahtanut paikalleen. Kyllä sitä saa olla todella onnellinen että on saanut viisi näin ihanaa lasta :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
Nyt menen laittamaan lapsille popcorneja ja ruvetaan katsomaan Vaahteranmäen Eemeliä.....siitä tuli kertaheitolla lastensuosikki kun veljen nimeksi varmistui Eemeli :LOL:

Pojastaan hullaantunut katjuza ja
 
Onnea vauvan saaneille, en muista ketä en vielä ole onnitellut niin kaikille yhteisesti onneksi olkoon.

pikkupeikko85 Tervetuloa joukkoon. Mulla pääs itku ku luin tota sun kirjoitusta. Onneks kaikki on hyvin ja vauva kasvaa :heart:

Mä soittelin vauvalle pianoa jonku tunnin verran. Heti rauhoittu ja nyt onko nukkunu nätisti pari tuntia.. Soittelin pianoa raskauden aikanaki..

Se on jännä juttu, et itku pääsee edelleen tosi helpolla.. Tossa ku soittelin ja laulelin vauvalle niin mulle tuli yhdestä kappaleesta mun edesmennyt mummu mieleen ja itkuhan pääsi sit siitäkin.

Tein tänään ekan kerran vatsalihaksiakin jumppapallon päällä. En mitään sellasta määrää ku ennen raskautta tein vaan pikku hiljaa ajattelin aloittaa..

Annoin tossa ennen tota viimisintä syöttöä vauvalle ne Devitol-tipat, annoin 3 kpl kun kerran sitä korviketta menee väh. 200ml/pvä ja ei nyt ainakaan puklannu tai ole mahaa vääntänyt et katsellaan miten käy.

Miehelleki suutuin yöllä ku se oli hereillä mut ei viitsinyt nostaa persettään sängystä et olis vauvalle pulllosta ruokaa antanu.. Ja aamulla se kauheesti halus mua halia jne ja kysy olenko viel kiukkunen.. Ja lupas sit ens yönä syötellä jne et saan nukkua. Tosin neiti nukku kyl tosi hyvin viime yönä, sellasia 3-5h pätkiä et sai kyl iteki nukuttuu hyvin.

Jos menis syömään jotai, olen tänään syöny sämpylän ja pari korvapuustia.

Sanna ja Nipsu-neiti 1kk 1pvä :heart:
 
Meille syntyi pieni rinsessa viikoilla 40+6!11.11.2007klo.00.10
pituutta oli 49cm ja painoa 3700g!
Syntyi taalla Lontoossa missa asustelemme.
Synnytys oli aikas helppo,ja olihan tuo jo neljas kerta kun paasee nauttimaan tuosta ihanasta hetkesta :)
Vedet alkoi tulemaan siina kuuden maissa illalla,ja siina sitten aloin valmistelemaan viela viimeset asiat sairaala laukkuun.
kerroin muille lapsille etta tana iltana aiti joutuu menemaan sairaalaan ja heita aloin valmistelemaan sitten nukkumaan siina kun supistukset kovenivat!
Nuorimmaista olikin aika kova saaha nukahtamaan mutta onneksi sitten vihdoin ja viimein nukahti etta paasimme lahtemaan.
Emme kerinneet olemaan sairaalassa kuin puolisen tuntia kun rinsessa jo tulikin maailmaan.
Miehen mielesta synnytys tietenkin oli todella helppo :D ,no olihan se kylla totta.
ponnistus vaihe kesti 5min.
kotiuduimme saman vuorokauden aikana kello20.00 mutta nukuin siis yon yli sairaalassa ihan senkin takia kun rinsessa oli tehnyt hatakakat lapsivesiin mutta ei ollut kerennyt luultavasti mitaan nielaisemaan.
Hyvin voi talla hetkella,syo rintamaitoa seka pullosta korviketta kun minulta ei tuota maitoa taida tulla tarpeeksi halle.
Oisin nukkuu semmoset kolmentunnin patkia.
aika unelmaa viela tama aika on mutta saapi nahda tuleeko viela muuttumaan nuo rytmit!
Sori taa teksti taitaa olla vahan epaselvaa(lapset haaraa ymparilla niin ei kerkia ajatuksia laittaa kasaan) :ashamed:
Onnittelut kaikille muillekin vaavin saaneille oikein paljon :flower: :flower:
 
nelikonmamma Onneksi olkoon ja tervetuloa joukkoon.. Hyvin sai selvää sun kirjoituksesta.. Oletteko kauan Lontoossa asunu?

Hyvin autto toi mies yöllä, joopa joo.. Anto joo pullosta maidot neidille ku menin takas nukkuu ja hetken päästä toi neidin nälkäisenä omaan sänkyyn.Hetken jaksoin tuttia laittaa suuhun, mut eipä siittä mitään hyötyä ole ku toisella kova nälkä. Nousin sit ylös ja sanoin vauvalle et äiti hakee sulle ruokaa kun sun kusipää isäs ei viitsi tarpeeks ruokkia. Mies siihen sit vaan et kuule, nukahti ku hän oli syöttäny. Joo niin varmaan tekiki, mut ei hän kauaa nuku ku nälkä on. Oli vaan tunkenu ruuat suuhun ja ku neiti oli silmät kiinni laittanu niin laittanu tutin suuhun ja toi makkariin. Olis nyt pitäny tajuta et toisella nälkö ku sitä tuttia lutkutti siihen malliin mut ei..Noh, hain ruuan ja syötin ja sen jälk. neiti nukku 5h ja tossa 45min sitte herättiin ja syötiin ja nyt on taas neito tyytyväinen..

Eilen illalla sit tuli sellaset kakat, et huh huh. Meinas tulla oksennus multa.. Neiti töräytti pari kertaa ja sit oliki ihan märkä, etupuolelta ja ku otin vaatteita pois niin oli kakassa kainaloon asti toiselta puolelta ja se kakka haisi niiiiiiiiiiiiiiiiiiin pahalta... Eli tästä päästäänki mun kysymykseen eli haiseeko teillä vauvan kakka välillä tosi tosi pahalta? Ja pierut kans?

Niin ja anteeks et raivoon tosta miehestä mut ku ärsyttää, Ei nyt ole paljon vaadittu et vois yhden yön herätä ja hoitaa vauvaa..Tai no ei sen tsarvinnu edes herätä ku oli hereillä.. Vaipan se on vaihtanu ehkä 3 kertaa.. Ja pitää ehkä joku 5min vauvaa sylissä ja sit lykkää sitteriin tai mulle.. Ja jos mä olen esim syömässä jotai ja neidillä on nälkä niin ei hän voi syöttää ku hänel on jotku hemmetin tärkeet irkkailut kesken ja mä sitte lopetan syömisen ja annan vauvalle ruokaa. Ihan niinku olisin yksin vauvan kanssa tai no niinhän mä olenki.. Sillon ku toi äijä on kotona niin joko nukkuu tai irkkaa.. Mut ihan sama, me ollaan pärjätty hyvin neidin kanssa ja pärjätään jatkossakin.. Sanoin eilen tolle ukolle et alkaa miettii sit vähän et mikä on tärkeetä ja mikä ei..

Tulipas nyt kauhee vuodatus.. Meen keittää aamukahvit :wave:

Sanna ja Nipsu-neiti :heart:
 
Hei! Meille syntyi tyttö 5.11 ja painoi 3 kg ja pituutta oli 49cm ja rv oli 39+2. Meni toi odotusajan lista niin hirveen surulliseksi etten saanut siihen kirjotettua aikoinaan.

Meillä on myös noita vatsavaivoja ja oli odotettavissa jo esikon ajalta, joten varauduin heti kunnon aseilla. Eli meillä on käytössä Rela-tipat ja disflatyl ja niillä mennään aika kivasti, eli ilma tulee hyvin vatsasta pois. Rintaruokinnalla mennään, että pitäisi paljon paremmin katsoa mitä itse syön, mutta kahvin olen laittanut minimiin ja muut vaikuttavat aineet myös. Pidän neitiä paljon polven päällä vatsallaan, tuntuu olevan aika tehokas asento.

Vaippana on Liberon 2-4 kg ja nyt kun pussi tyhjenee, on odottamassa jo se seuraava koko 3-5kg, alkaa myös tulemaan herkästi selästä yli. Esikon aikana huomasin että liberolla ainakin kannattaa mennä sen alemman painomerkinnän mukaan, niin vaippa ei kovasti valskaa. Muita en ole vielä kokeillut, kun itellä on allergiaa ja ei ainakaan tuolle vanhemmalle tytölle pampersit käyneet.

Tuosta kakan hajusta, että ilmeisesti noi korvikkeet saa kakan haisemaan pahemmalle?
 
Kyselyyn =) Meillä om Liberon pienimmät vaipat käytössä. Ne tuntuu olevan tällä kertaa parhaimmat. Pampersit hiertää pikkuisen jalkoja ja Muumit ovat heti märät. Ja yöllä vaihdan kanssa vaipan, eihän tuo neiti nuku hyvin jos on vaippa märkä. Eikä ole kanssa ollut ongelmia uudelleen nukahtamisen suhteen.

Tipat: En ole vielä antanut kait tarttisi alkaa antamaan, mutta tossa on jotenkin vierätänyt aika ton isomman kanssa kun hän on sairastellut nyt viikon putkeen. Sairaala keikkahan meille hänen kanssaan tuli kun vaan oksenteli. Viimeinen tieto on että hänellä olisi virtsatientulehdus ja sitä rataa saatiin lääkkeet ja huomenna täytyisi tilata ultra-aika hänelle. Tarkistetaan mumuiset. Pikkuinen on kyllä kunnossa, harmittaa vaan kun nää ekat viikot on mennyt vähän vährmmän huomioimisella. No tärkeintähän tuon ikäiselle on tässä vaiheessa ruoka, nukkumminen ja tuleehan häntäkin syliteltyä (isä tosin enemmän nyt.... toivottavasti isompi paranisi niin pääsisi itsekkin enmmän hellimään pientä).

Meillä onneksi isä hoitaa yhden "yö" syötön. Eli siinä yhdentoista kahdentoista korvilla. Ja mulle jääkin sitten se neljän aikaan syöttö. Tosin sopisin jo hänen kanssaan että hän myös joskus hoitaa koko yön syötöt niin saan nukkua :LOL: :LOL: Ihan kun nukkuisin, muistan vaan ekasta että samalla tavalla sovittiin ja ainahan minä kuitenkin kukuin hereillä silloin ja vahdin iskän toimia salaa.

No on tuo mun ukkelinkin saanut huutia välillä, kun tuntuu että hän on vain tuon pienmmän lumoisa että unohtaa välillä tään isomman tytön. Siitä olen sanonut, joskus vähän kärkkäästikkin. :ashamed:

Niin ja tervetuloa uusille myös =) :flower: :heart:

Viivin ja Mimmu
 
loviisalle onneksi olkoon ja tervetuloa joukkoon.

Listaa olen taas päivitellyt, et jos virheitä/puutteita, niin ilmoitelkaa.

Niin meillä neiti syö ihan mun maitoa ja sit Nan:ia ja välillä noi pierut haisee niin pahalle, samoin ku kakka. Mut kai se sit on siittä korvikkeesta johtuvaa, en tiedä. Pitää kysyä neuvolasta ku mennään pe.

Meillä neiti kyl ihan ite pierii, ettei tarvii mitään antaa siihen et pierut tulis ulos. Ja olalle nostan tai sit laitan mahalleen tohon rinnan päälle ja välillä oon sit pumpannu jalkoja niin kyllä pierii =) Ihanaa puhuu toisen pieruista ja kakoista :D

Meillä toi ukko edelleen nukkuu. Että näin..

Mut neiti heräs.
 

Tervetuloa joukkoon nelikonmamma ja pikkupeikko!

Pikkupeikko; mulla tuli kans itku kertomustas lukiessa, ihana kuulla että kaikki nyt hyvin vaikka alku aika vaikee.

Meijän pikkuneidillä nuha vaan jatkuu..välillä kuulostaa paremmalta, ei niin tukkoiselta tuo nenä ja välillä, niinkuin nyt, yrittää tuossa nukkua, niin turisee oikeen kunnolla..vähempikin kiukuttaa:(
En usko et on kuumeta tai mitään, nenä vaan vuotaa.

Veronpalautusten aikaan meinattiin et viedään esikko mummolaan kylään (mummo pyysi) ja lähetään vähän jouluostoksille..en vaan tiiä uskaltaako miten tuon pienen kans lähteä. Ootteko käyneet jo normaalisti kaupassa tms. ostoksilla? Meillä on mies tehnyt ruokaostosreissut, muutenpa ei ollakaan käyty ku anoppilassa ja minun vanhemmilla käymässä.

M ja Minttu 12.11
 
PikkuM Sairaalasta, ku lähdettiin niin mentiin vauvan kanssa kauppaan ja ollaan kyl oltu ihan kaupassa, kaupungilla, bussissa jne vauvan kanssa.

Kauhee ähinä käy sitterissä, taitaa vääntää jotai vaippaansa =)

Taas olis tulossa vieraita kattoo vauvaa. Eilen kävi yks kaveri joka asuu Hkissä ja tänään noi kaverit ku tulee, niin asuvat Treella..

Oon saanu tuolta Odotus-puolelta perustamastani Turkulaiset odottajat-pinosta muutaman kaverin ja ihan kiva ku voi puhua livenä jonku kanssa kaikista vauvajutuista ja toisella on viel vkon nuorempi vauva ku meillä niin aika samoissa mennään.

S ja N
 
Hei kaikki!

Minäkin voisin tuolta odotuspuolelta siirtyä vihdoinkin tänne vauva puolelle. =) Eli meille syntyi 12.11 rv 38+4 pieni tytön tylleröinen, 48cm 3025g päänymp. 33cm. ja syntymäpaikka oli Kaks suunitellun KYS:n sijaan.

Huomenna tulee kaksi viikkoa tytöllä ikää täyteen ja täälläkin niitä D-vitamiineja sitten aloitellaan. Ajateltiin niitä Jekoviteja osta kun kuulemma se toinen (devitol?) aiheuttaa herkemmin vatsanpuruja. Huomenna olisi myös ensimmäinen ulkoilupäivä! :) Ajateltiin sillä 5min aloitella. Ja seuraavana päivänä sitten 10min ja sillä rataa. Mitenkä teitä on neuvottu tuo ulkoilu totuttamaan vauvalle? Entäs mitenkäs te yöllä kun syötätte, niin röyhtäytättekö vauvan joka kerta? Meillä kun ei tuo tyttö omaan sänkyyn oikein rauhotu kun herää kun röyhtäyttää, niin on pakko pitää omassa sängyssä, vaikka sitten ei oikein itse saa nukuttua. :/

Meille on ainakin tällä hetkellä parhaita nuo pampersin newborn vaipat. Ei oo ylivalskanneet. *koputtaa puuta* ja kyllä täälläkin ollaan yöllä vaippaa vaihdettu, kun tuntuu, että jos senkin takia menee nuo aamuyöt valvomiseksi. Ollaan sitten varmuuden vuoksi vaihdettu.

kyyhkynen ja tyttö 13pv
 
Mulla ei tänään tunne olevan muuta elämää ku olla täällä koneella ennen ku vieraat tulee =)

Ulkoilusta Meille ei ole mitään sanottu tosta ulkoilusta muuta ku et parin vkon ikäisenä voi aloittaa viim. ja aiemminki jos ei ole pakkasia. Mut mitään määrää kuin kauan kerralla sais olla ei ole sanottu.. Ekalla kerralla ku oltiin vaunujen kanssa niin oli ihan lämpöasteita eikä tuullu tai satanu mitään niin oltiin joku 20min ja seuraavalla kerralla oltiin 30min.. Enpä sit enää ole mitään kellosta kattonu aikaa kauan ollaan oltu.

Meillä neiti välillä yöllä röyhtäsee ja alkaa nukkuu. Välillä sit taas simahtaa syliin, ku on syöny ja olen sit nostanu omaan sänkyyn. Välillä sit vähän puklaa omassa sängyssä jos ei ole röyhtässy.
 
Tervetuloa kaikille uusille :wave:

Vähän rupeaa meneen järki kun ei saa näitä naperoita viedä ulos.. Taas torstaina mennään neuvolaan, saa nähdä joko se lupa sitten irtoais! Kauppoihinkaan ei olla pikkusia viety, jotenki mua hirvittää niin kovasti se että jonku taudin saisivat, kun ovat niin pieniä. Paitsi että tuo esikoinen kantaa tarhasta mukanaan varmasti ihan saman määrän pöpöjä :whistle:

Mitenkäs te, kenellä on tarhaikäisiä lapsia (oliko teitä?!), oletteko miettineet influenssarokotteen ja/tai rota-rokotteen ottamista? Me laitettiin tälle tarhalaiselle tuo influenssarokote, ja vauvat saavat rotavirusrokotteen. Tuo rota on kyllä pirun kallis, mutta kuitenki ennemmin maksan sen kuin sitten vuorokausimaksuja sairaalaan..

Ens viikonloppuna olis sit ristiäisetkin, pappi oli yrittäny tänään soittaa vaan minä oon ollu just sopivasti nukkumassa kun neidit pisti yöllä ranttaliksi ja valvoivat vuorotellen.

Niin ja Sannalle vielä kommenttia tuota miehestä, tuo kuulostaa just samalta mitä meillä oli meininki silloin esikoisen syntyessä.. :/ Siis koko ajan mies lykkäsi vauvaa mulle, aivan sama olinko syömässä tai mitä ikinä.. Vähän jännitin että mitäs se nyt on kun tulee lisää muksuja, mutta nyt onkin yllättäen (luojan kiitos!) aivan eri ääni kellossa! Mies osallistuu aivan ihanasti vauvojen hoitoon ja patistaa mua lähtemään ulos/kaverille/mihin vaan tilaisuuden tullen, ja nukkumaan tietenki :D Luulen että tuo eka lapsi on itse kenellekin semmoinen "harjoituskappale", että opetellaan sitä vauvan hoitoa ja etsitään omia roolejaan äitinä ja isänä. Mutta se on hassua miten mies voi tavallaan valita oman roolinsa, olla epävarma omista taidoistaan ja siirtää vastuun muille (=äidille).. Ja taas äitinä en näe itselleni tuollaista valinnan varaa ;) Onneksi tuosta omasta miehestä on kasvanut oikeen ihana isä lapsilleen, aikansa taisi vaan ottaa.

Liituraita ja tytöt 1kk
 
Pitäs ruveta nukkumaan, että kerkeis hieman levähtää ennen kuin poika aloittaa heräilynsä. Viime yönä heräsi tasaisesti tunnin välein ja itellä oli pää ihan sekaisin, kun ei kunnon unta saanut. Liekkö ollut liian hyvin nukuttu päivä takan vai mikä lie. Taitaa tuolla olla rytmi sekaisin, kun päivät nukkuu sikeään ja sit yöt heräilee jatkuvasti. Mut jospa se ens yö ois jo parempi.

Vatsavaivoista: Meillä ainakin päästiin vatsavaivoista eroon kun siirryttiin pulloruokintaan. Jonkin verran imetänkin, mutta enimmäkseen lypsän ja sitten tuttelia Muutenkaan ei rintamaito riitä vauvan ruokahalua tyydyttämään. Meillä tuo rinnan imeminen tahtoo olla semmosta räpellystä että enemmän menee ilmaa mahaan kuin maitoa. Oishan se kiva täysimettää mutta minkäs teet. Lisäksi annan Rela-tippoja aina aamuisin niin hyvin on vatsa pelittänyt.

Ulkoilu: Meille sanottiin että parin viikon ikäisenä voi alkaa ulkoilemaan, jos ei kovia pakkasia. Kai se -10' on se raja. Sanottiin myös että ens alkuun semmonen 15-30min ja sitten pikkuhiljaa voi alkaa pidentämään sitä ulkona olo aikaa.

Vaipat: Meillä täällä kestoilu on jo täysissä voimissaan. Äitini kuitenkin oli ostanut pari pakettia pamperseja ja ne falskaa joka kerta. Vaikka kuinka hyvin asettelen ja laitan niin aina kyljestä antaa läpi. Nyt en oo pariin päivään yhtään kertistä käyttänyt ja vaatteet ovat saäilyneet suurinpiirtein kuivina. Muutama ohilyönti on toki tullut kestoilun sarallakin, mutta se johtuu vain siitä että suurinosa vaipoista on vielä liian isoja pienelle, tai sitten äitin tekemät imuviritelmät ovat menneet ihan mönkään. Yöllä vaihdan vaipan yleensä kerran pari, kun en vielä ihan täysin oo perillä noista kestojen imukyvyistä ja siitä miten märältä se pienestä tuntuu.

Sanle ja Veikka 1vko 4pvä
 
LiituraitaRuutupaita Tää on mulle eka lapsi, miehelle toka ja siks se kokoajan sanoo et hän on ihan tarpeeks vaippoja vaihdellu ja yöllä heräilly jne. Eikä ajattele yhtään kuin pahalta se tuntuu musta. Tuntuu meinaan oikeesti ettei tämä lapsi ole hänelle niin tärkeä ku eka. Samoin se sano aikanaa ku hänen esikoinen synty niin oli itku päässy vaan ku neiti synty niin ei mitään. Ja esikoisensa äitiä oli auttanu jne enemmän.. Että näin..
 
Huomenta!

Nyt sit loppui miehellä isyysloma ja mä opettelen erilaista arkea. Pidän nyt isommatkin lapset tämän viikon kotona.. katotaan miten riekalaina mun hermot on loppuviikosta :D

Vaipoista.. Meillä on käytössä Liberon 3-6kg ja on ihan hyvin sopinut. Pari kertaa on yöllä ollut yöpuku märkänä, mut sit oon tarpeen mukaan yölläkin vaipan vaihtanut. Tyttö on näköjään yhtä hyvä nukkuja, kuin minäkin :LOL: Heti, kun vedetään peitto korville, niin molemmilla tajut kankaalla. Tää on muutenkin meidän lapsista ensimmäinen, joka on minun näköinen ja kokoinen.

Mä onnistuin eilen kauppareissulla loukkaamaan tai reväyttämään vatsalihakset. Nostin kärrystä ruokaostoksia autoon, niin tais olla huono asento. Sit aloin kotona venyttelemään, niin nyt on sit selkäkin kipee.. Et JES!

Meijän tytöllä oli eilen ensimmäisen kerran mahavaivoja. Mies oli lasten kanssa kotona, kun kävin kaupassa ja oli sit antanut tuttelia.. Ei taida oikeen meijän tytölle sopia. Huusi kovasti ja piereskeli aivan valtavasti. Lopulta sain syliin nukutettua ja päästiin yöunille.
Mitä eroa on NANilla ja Tuttelilla? Oon kuullut, et Tuttelista tulis monille ilmavaivoja, mut mistä ihmeestä se johtuu?

Ja ulkona olemisesta. Meille terkka sanoi, et voi ihan vapaasti ulkoilla vauvan kanssa. -10 on pakkasraja ja ei mielellään 5h kerrallaan, vaan ihan 1/2- 2h /kerta. Täällä tuota pakkasrajaa ei taideta tänä vuonna ylittääkkään. Äsken satoi pari lumihiutaletta, mut se näköjään riitti..

okei...
'
Ellu ja Emmi 2 vko
 

Yhteistyössä