Masennus, työuupumus... Sairausloma, auttakaa kiltit!

  • Viestiketjun aloittaja "Itku"
  • Ensimmäinen viesti
"Itku"
Sain edellä mainituista syistä sairauslomaa viime viikon, pitkään kestänyt stressi, vatsa ei toimi (Siis täydellinen jumi ummetuslääkkeistä huolimatta) paha nettomuus, oon repinyt knsinauhani verille, ahdistus, itkuisuus, todellinen uupumisen ja väsymyksen tunne.
Työterv.lääkäri sanoi ettei näissä tilanteissa kannata kauan olla töistä pois eli viikon kirjoitti s-lomaa ja sitten kuulemma on hyvä palata töihin.

Mutta mä olen ihan loppu, todella. Ja tunnistan nyt olevank masentunutkin, siis nämä ajatukset... Millään ei ole mitään väliä, ei mitään merkitystä, kaikki tuntuu niin toivottomalta ka lohduttomalta. En edes osaa kuvata sitä tunnetta... Ihan tyhmiä esimerkkejä, mutta kun sanoin miehellekin että tehdään jotain kivaa, piristävää ja sovittiinkin menosta yhteen näyttelyyn niin samalla ahdistus taas pyyhkäisi rajuna yli. Näyttely piristää ehkä sen herken, mutta mitä sitten, ei se mitään muuta, sama olo sejälkeen vastassa, sama ahdistava ilta, sama uupumus, sama merkitsemättömyys... Ei millään ole merkitystä.
Luoja, mua pelottaa ja ahdistaa mennä töihin, mä en kun jaksais nähdä edes naapuria postilaatikolla, siis pelkkä naapurin tervehtiminen tuntuu ylitsepääsemättömältä mutta ei kun vaan töihn.

Miten voin olla tässä tilanteessa. Ilman voimia mun pitäis vielä taistella lisää s-lomaa itselleni... En kestä :(

Menekö työterveyden sijaan yksityiselle heti tänään vai saako lääkäriä näin vaihtaa? Eilen i kuitenkin viimeinen s-lomapäivä eli tänään sen uuden tarvitsisin jo alkavaksi jottei jää välipäiviä tai taukoja s-lomaan.
Tosin mistä saan voimia sinne lääkäriin edes ja selittää tunteeni, kun ei niitä voimia ole :(
 
"hilla"
joo toi on ihan älytöntä! miksi uupuneelle ihmiselle olis hyvä palata töihin mahd.pian?

tiedän yhdenkin ihmisen joka meinasi päästä hengestään koska aina vaan pistettiin takas töihin. yritti tappaa itsensä,lähes onnistui->2vko sairaslomaa, ja hetken päästä sama romahdus. tätä jatkui kolme kertaa..ennen ku kohdalle osui järkevä psykiatri ja kirjoitti 1vuoden sairaslomaa! ja sen jälkeen vielä toisen vuoden.. ja nuo vuodet teki ihmeitä! Nykyään tuo ihminen on täysin kunnossa,palaillut opiskelemaan.

yrittivät hyötyä ihmisestä vielä niin että yritti työntää johonkin päiväkeskukseen, tekee 6-8tuntia päivässä töitä,kasaa jotain lamppui. mä sanoin tuolle ihmiselle että kieltäydyt kunsaat sen rahan kuitenkin(kovasti psykologikin painosti tätä ihmistä menee sinne, niin orjaduuniin, 800e kuussa lähes täysistä työviikoista, öö ja ihminen on todettu työkyvyttömäksi!! niinpä hyötyä pitää viimeisistäkin voimista). mä tuin tuota ihmistä aikanaan pitämään puoliaan ja kun hän ei jaksanut mä pidin hänen puoliaan. onenksi sillä nyt hän on oikeesti toipunut :)

älä anna periksi!
 
"vieras"
Suosittaisin menemään uudelleen sinne työterveyteen, koska se on oikea paikka miettiä asiaa uudelleen. Pidemmät sairauslomat ja työuupumusasiat kuuluvat työterveydelle. Välttämättä ei ensikäynnilllä tilanteen laajuus tule esiin ja yleensä on hyödyllisempää jatkaa hoitoa yhdessä paikassa. Kerroitko lääkärille masennusoireistasi? Paitsi sairausloma-asiaa niin pitää alkaa miettiä jatkohoitoa, pelkkä sairausloma ei ratkaise asioita. Harvoin kukaan, myöskään yksityinen lääkäri kirjoittaa ensikäynnillä kovin pitkiä sairauslomia, kontrollit ovat myös hoidollisesti ja hoidon seurannan kannalta tarpeen.
 
"Itku"
[QUOTE="vieras";28135562]menet sinne yksityiselle ja kunnolliselle sellaiselle.[/QUOTE]

Voiko mennä, siis ettei tarvi mennä udelleen työterveyteen. Musta tuntuu ettei se työterv.lääkäri tajunnut kyölä mun tilaa yhtään, olin ehkä rauhallisen oloinen enkä itkenyt kun olin niin lukossa tai olo niin tyhjä mutta kuvailin oloani kyllä laajasti siksiolokin suuri hämmästys kun hän sanoi että viikon päästä töihin. Millä voimilla ihan oikeesti.

Eikä hän tarjonnut tosiaan mitään lääkettä edes unettomuuteen, vaikka on valvomisestakin ihan zombie. Mä lulen että jokainen joka itse on kokenut pahan nettomuuden niin tietää ettei siitäkää viikossaa toivuta työkuntoon :(
 
"carelia"
Uudestaan lääkärille. Ja kerro ja painota masennus ja ahdistus oireista. Näissä asioissa harvoin ekalla käynnillä kirjoitetaan viikkoa tai kahta pidempää sairauslomaa. Toisella kerralla sitten antavat lisää. Yleislääkäri ei välttämättä edes saa kirjoittaa pidempiä saikkuja, kun siihen tarvitaan B-lausunto. Pyydä, että saisit keskusteluajan vaikka psykiatriselle sairaanhoitajalle/mielenterveyshoitajalle. Kun avoimesti uskaltaa kertoa miltä tuntuu ja millaisissa tilanteissa, niin saa paremmin apua.
 
"Itku"
Joo, komppaan myös että tietenkin psykologille, jos työterveydessä sellainen on käytettävissä ja tarvittaessa sitten järeämpään jatkohoitoon.
Lääkäri tosiaan sanoi että mun pitää esimiehen kanssa selvittää tilanteet töissä, pitää palaveria yms. Mä sanoin ettei mulla ole voimavaroja siihen nyt.

Oikeesti kun voimat on niin loppu, mistä saa energian taistella itsensä nousuun? Kun e sitä ole, en jaksa tai edes pysty alkaa esimihen kanssa selvittelemään mitään, mpäässä e des ole niitä ajatuksia nyt. Ja koen että mun uupumus ja masennus on laajempaa, ei vaan työstä johtuvaa vaan kokonaisvaltaista.
 
"vieras"
Asiaa vaan uudelleen esiin työterveyslääkärin kanssa ja sano jo aikaa tilatessasi mistä kyse ettei sinua tungeta 10 minuutin päivystysajalle. Jos paljon työhön/työpaikkaan liittyviä ristiriitoja niin työterveyden on syytä olla mukana hoidossa vaikka kävisit esim. psykiatrilla yksityisesti.
Ei ehkä heti mutta jossain kohtaa noita työongelmien syitä ja mahdollisia ratkaisukeinoja täytyy lähteä miettimään esimiehen kanssa, tarvittaessa työterveyden edustus mukaan. Muutenhan tilanne jatkuu sairausloman jälkeen entisellään.
 
"vieras"
Hei,

Työskentelen itse työterveydessä. Valitettavasti meillä on todella paljon potilaita, jotka yrittävät vain jollain verukkeella saada sairaslomaa ja tämä uupumus on yksi käytetyimmistä. On melkeinpä sääntö, että ensimmäisellä käynnillä ei kirjoiteta pitkiä sairaslomia. Yhden käyntikerran perusteella on mahdoton ammatti-ihmisenkään tietää onko kenties kyse lyhyen levon avulla korjaantuvasta väsymyksestä vai kenties vakavammasta jo masennusasteelle päässeestä oireilusta. Ehdotan, että varaat nyt uuden ajan työterveyslääkärillesi ja kerrot asiat niin kuin olet ne täällä kertonut. Hän varmasti osaa ohjata sinut oikean avun piiriin (pykologi) ja miettiä sairasloma-asian uudelleen. Toinen tärkeä pointti asiassa on se, että nykyään tarvitaan aina Kelalle työterveyslääkärin B lausunto, mikäli sairasloma pitkittyy, yksityislääkärin tai esim. tk-lääkärin lausunto ei kelpaa.
 
"ltm"
[QUOTE="Itku";28135637]Voiko mennä, siis ettei tarvi mennä udelleen työterveyteen. Musta tuntuu ettei se työterv.lääkäri tajunnut kyölä mun tilaa yhtään, olin ehkä rauhallisen oloinen enkä itkenyt kun olin niin lukossa tai olo niin tyhjä mutta kuvailin oloani kyllä laajasti siksiolokin suuri hämmästys kun hän sanoi että viikon päästä töihin. Millä voimilla ihan oikeesti.

Eikä hän tarjonnut tosiaan mitään lääkettä edes unettomuuteen, vaikka on valvomisestakin ihan zombie. Mä lulen että jokainen joka itse on kokenut pahan nettomuuden niin tietää ettei siitäkää viikossaa toivuta työkuntoon :([/QUOTE]

Ensimmäisen juttele teidän luottamusmiehen tai työsuojeluvaltuutetun kanssa, että tulee mukaan vaikka palaveriin jossa käytte läpi nämä asiat työpaikalla. Sinne voi pyytää myös työterveyslääkärin paikalle (tai hoitajan).

Ja työnantaja voi velvoittaa sinut käyttämään nimeonomaan työterveyslääkäriä, mutta sinuna varaisin uuden ajan tt-lääkärille, pidemmän kuin 10 min ja mahdollisesti jo heti nimenomaan psykologille. Älä ole ylirauhallinen tai näyttele.

Nukahtamislääkkeet voi auttaa mutta ei aina. Siihen sun kyllä pitäisi saada apua. Olet varmaan jo kokeillut iltakävelyt, saunat, maidot jne ja elämäntavat muuten on terveelliset?

Voimia!
 
"Itku"
[QUOTE="vieras";28135711]Hei,

Työskentelen itse työterveydessä. Valitettavasti meillä on todella paljon potilaita, jotka yrittävät vain jollain verukkeella saada sairaslomaa ja tämä uupumus on yksi käytetyimmistä. On melkeinpä sääntö, että ensimmäisellä käynnillä ei kirjoiteta pitkiä sairaslomia. Yhden käyntikerran perusteella on mahdoton ammatti-ihmisenkään tietää onko kenties kyse lyhyen levon avulla korjaantuvasta väsymyksestä vai kenties vakavammasta jo masennusasteelle päässeestä oireilusta. Ehdotan, että varaat nyt uuden ajan työterveyslääkärillesi ja kerrot asiat niin kuin olet ne täällä kertonut. Hän varmasti osaa ohjata sinut oikean avun piiriin (pykologi) ja miettiä sairasloma-asian uudelleen. Toinen tärkeä pointti asiassa on se, että nykyään tarvitaan aina Kelalle työterveyslääkärin B lausunto, mikäli sairasloma pitkittyy, yksityislääkärin tai esim. tk-lääkärin lausunto ei kelpaa.[/QUOTE]

Ymmärrän hyvin ette ensimmäisellä kerralla kirjoiteta pitkää s-lomaa mutta kun lääkäri sanoi lähes suoraan ettei kirjoita enempää vaan että maanataina olen sitten jo töissä eli ei puhetta mahdollisuudesta jatkoon.
Se vaan kun itse pitkitin avun hakemista viimeiseen asti eli en ensi oireesta sinne mennyt eli olin todella loppu kun sen ajan soitin. Mulla on kaikki harrastkset jääneet, aiemmin liikuin lähes päivittäin, ihan siis treenasin salilla ja tuli tuloksia. Tänä vuonna olen käynyt salilla kerran, haahuilin ympäriinsä ja lähes itkien lähdin pois, en vaan kyennyt tekemään mitään. Lasten kanssa kun päätän lähteä ulos niin menee kolmekin tuntia kun puhun itseäni siihen ja sitten jäädäänkin vaan sisälle, kun en saa sitä voimaa lähtemiseen.

Mutta mistä mä tiedän jos olenkin oikeast työtä vieroksuva? Tai vaan laiska. Ja varmaan olenkin,kyllä mä todella itseäni laiskuudesta sätin ja tiedän olevan huonompi kuin moni muu :(
 
"Itku"
[QUOTE="ltm";28135738]Ensimmäisen juttele teidän luottamusmiehen tai työsuojeluvaltuutetun kanssa, että tulee mukaan vaikka palaveriin jossa käytte läpi nämä asiat työpaikalla. Sinne voi pyytää myös työterveyslääkärin paikalle (tai hoitajan).

Ja työnantaja voi velvoittaa sinut käyttämään nimeonomaan työterveyslääkäriä, mutta sinuna varaisin uuden ajan tt-lääkärille, pidemmän kuin 10 min ja mahdollisesti jo heti nimenomaan psykologille. Älä ole ylirauhallinen tai näyttele.

Nukahtamislääkkeet voi auttaa mutta ei aina. Siihen sun kyllä pitäisi saada apua. Olet varmaan jo kokeillut iltakävelyt, saunat, maidot jne ja elämäntavat muuten on terveelliset?

Voimia![/QUOTE]
Kiitos!
Kyllä olen kokeillut kaikki pehmeämmät unettomuuden keinot (yrteistä lähtien ja kokeillut jopa akupunktiota yms.) ja olen viettänyt terveellistä elämää,tehnyt ruuat alusta asti itse, vältellyt lisäaineita yms. Enää en vaan jaksa, kun päivät menee siinä että suoriutuu iltaan... Jolla eiedes ole mitään merkitystä. Miten elämästä katoaa kaikkia merkitys? Tai lähinnä miten sitä on voinut joskus olla?
 
"hmm"
[QUOTE="vieras";28135975]kyllä se vika on 100% päässä.[/QUOTE]

No niinhän se suurimmaksi osaksi onkin, vaan sillepä ei mitään mahda. Mielihän voi sairastua ihan siinä missä kehokin.
 
"vieras"
Kyllä loppuunpalamista töissä voi tapahtua, ei ole aina kyse työnvieroksumisesta. Toki joskus voi ollakin. Vaadi aikaa mielenterveystoimistoon, jossa voit puhella. Jos masennus taustalla, ni se vaatii hoitoa. Ole vaan tiukkana, ja vaadi hoitoa!
 
"Vieras"
Työterveyslääkäri on oikea paikka. Käyt siellä niin kauan kun katsot, että tarvitset sairauslomaa / hoitoa. Ei yhden kahden kerran käynnistä lääkäri vielä osaa selvittää miten vakavasta asiasta on kyse. Uudelleen samalle lääkärille!!!
 
vieras sh
Sitä sairaslomaa kirjoitetaan aluksi viikko-pari kerrallaan, koska ei voi tietää miten vointi korjaantuu - usien jo pienessä ajassa kun pääsee vähän huokaisemaan. Jos ei korjaannu, niin uusi aika lääkärille.
 
"help"
Täällä myös yksi uupunut, nukun vain pari tuntia yössä,ruoka ei maistu, vatsa ei toimi, stressaan, kotona jatkuva kiukuttelu miehelle ja kapina joka paikassa. Tänään menossa lääkärille,saa nähdä miten käy. Olen sanomassa itseni irti nykyisestä työstä ja olen sen ajan sairaslomalla,en jaksa enää yhtään päivää tätä! Tai toivon että saan seuraavat 4 viikkoa saikkua, saa muuten ihmiset pärjätä yksinään. Huonommuuden tunne painaa eikä kohta jaksa tehdä enää mitään. Työnantaja ei ymmärrä joten en edes puhu hänelle,laitan irtisanomis paperit postiluukusta ja se siitä.
 

Yhteistyössä