Masennustesti

N
Kyllä sen masennuksen huomaa ihan selkeästi kun se hoitoa vaatii. JATKUVA tunne tila on väsynyt mitään saamaton ärsyyntynyt,yöt herää/nukkuu läpeensä(uni ei riitä)ahdistaa,ei kykene itkemään/itkee jatkuvasti... Sillon sen jo tuntee sairautena ,kun sängyn laitaan nouseminen jo tuntuu vaativan erityisvoimia. Silloin ei mieti meneekö lääkärille vaiko ei. Oma ulkonäkö saattaa muuttuua OMASTA mielestä jo ryppyiseksi, rumaksi yms vaikkei asia niin ole..Itelläni on kausittaisia masennusjaksoja jotka hoituvat lääkkeillä. kesät menee ilman lääkkeittäkin, mutta syksyn alkaessa masennus iskee olan takaa myöskin alkukeväästä.Olenpa vielä fyysisesti liikunnallinen nuori terve normaalikokoinen nainen. Joitain vain ajoittain piinaa syvempi pitkä masennus,jonka kanssa pitää oppia elämään ja hakea ajoissa apua, koska se saattaa pahentua .
 
Alkuperäinen kirjoittaja N:
Kyllä sen masennuksen huomaa ihan selkeästi kun se hoitoa vaatii.
Ihminen, joka ei ole aikaisemmin kokenut masennusta, ei välttämättä tunnista oireitaan masennukseksi. Itse sairastuin 8,5v. sitten ja menin lääkäriin, koska en saanut itkua loppumaan, joka oli alkanut illalla ja jatkui aamulla heti herättyäni. Tiesin, että jotain oli vialla, mutta en tiennyt mikä, en edes tullut ajatelleeksi, että olisin masentunut. Ajattelin tulleeni hulluksi, koska en tiennyt, miksi itkin. Lääkärin diagnoosista huolimatta olin hyvin lääkekielteinen, en ottanut minulle määrättyjä mielialalääkkeitä, söin vain unilääkkeet ja yritin unohtaa asian. Sinnittelin ilman lääkitystä ja terapiaa 3v. ennenkun romahdus tuli (harhainen masennus maanisine piirteineen) ja ymmärsin, että olen oikeasti sairas. Hain apua, hoidin itseäni ja nykyään voin suht hyvin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Vähänkö huono testi. Pari esimerkkisyytä: voihan masentunut nukkua päivät läpseensä, mutta sitä vaihtoehtoa ei annettu. Masentuntu voi ahmia ittesnä palloksi, muttei sitä vaihtoehtoa ollut.

Mä sain 14.
Tätä testiä mulle ainakin on useamman kerran alan "ammattilaiset" käyttäneet
Niin, muttei se sitä tarkota, että testi olis hyvä. Vai? Ei mun käsittääkseni masennuksen oireet noin yksoikoset ole tautiluokituksessakaan.
toi onkii pikatesti eikä kovinkaan kattavat kysymyksen sen takia.. mtt:n psykiatri sano että noi tulokset on aina vaan suuntaa antavia eikä sitä sairautta koskaan todeta tai luokitella ton perusteella.

 
Alkuperäinen kirjoittaja N:
Kyllä sen masennuksen huomaa ihan selkeästi kun se hoitoa vaatii. JATKUVA tunne tila on väsynyt mitään saamaton ärsyyntynyt,yöt herää/nukkuu läpeensä(uni ei riitä)ahdistaa,ei kykene itkemään/itkee jatkuvasti... Sillon sen jo tuntee sairautena ,kun sängyn laitaan nouseminen jo tuntuu vaativan erityisvoimia. Silloin ei mieti meneekö lääkärille vaiko ei. Oma ulkonäkö saattaa muuttuua OMASTA mielestä jo ryppyiseksi, rumaksi yms vaikkei asia niin ole..Itelläni on kausittaisia masennusjaksoja jotka hoituvat lääkkeillä. kesät menee ilman lääkkeittäkin, mutta syksyn alkaessa masennus iskee olan takaa myöskin alkukeväästä.Olenpa vielä fyysisesti liikunnallinen nuori terve normaalikokoinen nainen. Joitain vain ajoittain piinaa syvempi pitkä masennus,jonka kanssa pitää oppia elämään ja hakea ajoissa apua, koska se saattaa pahentua .

minulla on pitkäaikainen masennus ,nyt harkitaan lääkkeen vähennystä,mutta kokonaan ei voi jättää pois ainakaan vielä,liian pitkään sinnittelin,enkä tajunnut mistä on kyse,niin se kostautui.Mutta päivä kerrallaan vaan eteenpäin mennään,lääkitys on miedoin mitä pystyy määräämään,joten se on hyvä asia. :saint:
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja N:
Kyllä sen masennuksen huomaa ihan selkeästi kun se hoitoa vaatii. JATKUVA tunne tila on väsynyt mitään saamaton ärsyyntynyt,yöt herää/nukkuu läpeensä(uni ei riitä)ahdistaa,ei kykene itkemään/itkee jatkuvasti... Sillon sen jo tuntee sairautena ,kun sängyn laitaan nouseminen jo tuntuu vaativan erityisvoimia. Silloin ei mieti meneekö lääkärille vaiko ei. Oma ulkonäkö saattaa muuttuua OMASTA mielestä jo ryppyiseksi, rumaksi yms vaikkei asia niin ole..Itelläni on kausittaisia masennusjaksoja jotka hoituvat lääkkeillä. kesät menee ilman lääkkeittäkin, mutta syksyn alkaessa masennus iskee olan takaa myöskin alkukeväästä.Olenpa vielä fyysisesti liikunnallinen nuori terve normaalikokoinen nainen. Joitain vain ajoittain piinaa syvempi pitkä masennus,jonka kanssa pitää oppia elämään ja hakea ajoissa apua, koska se saattaa pahentua .
Ei se aina kyllä noinkaan mene. Ehkä silloin jos masennus on vasta alkamassa ja huomaa itsessään muutokset. Mutta itsellä meni niin, että vuosien mittaan tila muuttui pikku hiljaa ja siinä sokaistuin itsekin ja myös lähipiiri. Eri asia jos tilanne muuttuu nopeasti ja radikaalisti.
 
-.-'
25 pistettä...toi sano et kohtalainen masennus, viel päiväl oli vakava masennus... johtuu kai siit ku kaikkii ongelmii nyt ollu...en kyllä pistä asiaa eteenpäi,tarpeeks jo porukoil ongelmii...
 
Hena
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Vähänkö huono testi. Pari esimerkkisyytä: voihan masentunut nukkua päivät läpseensä, mutta sitä vaihtoehtoa ei annettu. Masentunut voi ahmia ittensä palloksi, muttei sitä vaihtoehtoa ollut.

Mä sain 14.
yep. Juuri näin. Minulla ainakin on lähes niin, että masentaa ihan juman paljon, mutta nukun vain enemmän ja syönnin himokin on noussut.


Sain myös jotain 36 p.

 
Keskivaikea
Käväisimpä tekemässä ja vastaus oli tälläinen:

Testin mukaan et ole masentunut. Nauti elämästä ja pidä huolta myös henkisestä hyvinvoinnistasi!

Reilu kaksi vuotta sitten olikin ihan eri tilanne. Pistetä en muista, mutta jatkuvan itkun takia menin lääkäriin. Itkim mm. ajaessani töihin aamulla (semmoset 35 km on matka) ja itkeä tihrustin ratin takana, vaikka tiedossa oli mukava päivä ja töissä mukavia ihmisiä...

No, lääkäri sitten vähä kopisteli ja kertoi minun potevan keskivaikeaa masennusta. Pitsi citalopram-lääkitykselle ja käski ens alkuun käymään kerran viikossa jutteleen. Menin siis suoraan psykologin juttusille.

Nyt olen ollut kokeiluluonteisesti ilman lääkkeitä pari viikkoa. Ja testin tulos on oikein mukava! Kannatti hakea apua, tosin olisi voinut mennä paljon, paljon aikaisemminkin.

:D :D
 

Yhteistyössä