masentunut mies/isä

  • Viestiketjun aloittaja huolestunut vaimo
  • Ensimmäinen viesti
huolestunut vaimo
mikähä auttaisi? mieheni on masentunut. häneltä on mennyt kaikki elämän ilo ja hän näkee elämänsä vain synkkänä ja kaikki asiat on per.s.ee.stä. omien sanojensa mukaan, hänen koko elämänsä on ollut jo pitkään per.s.ee.stä.

olen yrittänyt keskustella mieheni kanssa, mutta en löydä keinoa millä auttaisi. meillä on kolme pientä lasta ja neljäs tulossa ja sekä parisuhteemme ja sitä kautta koko perhe-elämä kärsii miehen masentuneisuuden takia. mies tekee vuorotyötä ja kotona ollessaan vain nukkuu.mitään hän ei jaksa tehdä ja mikään häntä ei enää innosta. kavereita miehellä on ja joskus piipahtaa jonkun tykönä, mutta mies sanoo kärsivänsä siitääkin, ettei oo ketään niin hyvää miespuolista kaveria, kenen seurassa täysin viihtyisi.

yhteinen kulkemisemme ja yhteiset ilonaiheemme ovat nykyään täysin nollilla. miehen masennuksen takia meillä ei ole enää yhtään muuta yhteistä puhuttavaa kuin se, mitä minä lapsista hälle puhun, koska mies ei yksinkertasesti jaksa kiinnostua muusta. mies sanoo rakastavansa mua ja lapsia ja sanoo,että me olemme hänen elämässään tärkeintä. mutta meitäkään hän ei näe enää positiivisena asiana, vaan lähinnä niin, että olemme jotain, mistä hän ei halua luopua, mutta muuhun hänellä ei riitä enää mielenkiintoa.

mies ei kuitenkaan osaa eritellä sitä, mikä häntä varsinaisesti masentaa, kylläkin on myöntänyt sen, että on masentunut. olen yrittänyt saada häntä lähtemään jollekkin asiantuntijalle puhumaan näistä masentavista ajatuksistaan, mutta mies sanoo, ettei hänen asiat kenellekkään kuulu.

tilanne on kahden viimevuoden aikana mennyt vain pahemmaksi ja pahemmaksi ja näyttää ettei sille näytä tulevan loppua, se vain pahenee jatkuvasti. rakastan miestäni ja haluaisin auttaa, mutta tunnen olevani vääränlainen vaimo hänelle, koska en siihen pysty. tekee pahaa katsoa, kun rakas ihminen menettää elämänilonsa, niin että mekään ketkä häntä eniten rakastamme, emme käytännössä tuo hänelle iloa. alan oleen täysin voimaton tän asian kanssa ja omat voimavarat käy vähiin. miten voisin auttaa miestäni...vai voinkokaan, ellei hän itse sitä "halua". :'(
 
Voisiko olla huolta taloudesta? Hän kokee, että pitäisi turvata perheelle toimeentulo ja vähän hemmotteluakin mutta ei ehkä onnistu tienaamaan niin paljon kuin haluaisi teille antaa. Minun mieheni oli esikoista odottaessani todella vaisu, mutta kun myöhemmin vaihtoi työpaikkaa niin alkoi avautua mielessään pyörineistä asioista. Työilmapiiri oli ollut huono eikä työn tulevaisuudesta ollut varmuutta. Nyt on kuin toinen ihminen kun vaihtoi nuorekkaampaan työhön jossa on enemmän liukumaa ja paremmat etenemismahdollisuudet. Perhe kasvaa eikä kuitenkaan huoleta enää talous.

Näistä asioista miehen voi olla vaikea puhua, koska kokee että hänen kuuluisi olla se elättäjä ja kyetä jaksamaan mitä tahansa. Vaikka eihän se niin ole, yhteisyritystähän tämä perhe-elämä on vaikka äiti lasten kanssa kotona olisikin. Tai haluaisiko hän olla enemmän vapaalla lasten kanssa? Perheen kasvu on miehelle aina iso paikka, kun tulee lisää suita ruokittavaksi, vaikka he lapsista iloitsisivatkin. Tällainen näkökulma minulla, toivottavasti saat miehesi avautumaan vaikkapa pienillä keskustelunaloituksilla työstä/vapaa-ajasta :)
 
masennus
toi masennus voi johtua ihan kilpirauhasen vajaatoiminnastakin. ainakin minä olin syvästi masentunut ja hirvittävän väsynyt kunnes diagnosoitiin toi kilpir. vajaatoim. yritä vain saada hänet lääkäriin, eihän hänen tarvitse kaikkea siellä kertoa, vain että on väsynyt ja haluton mihinkään normaaliin elämään niin ne rupeavat tutkiin asioita. on jo noin kauankin kestänyt ettei se siit itestään taida parantua..
 
susa05
mun mies tuntuu myös kärsivän tästä uudesta elämäntilanteesta.tyttömme on 3kk ja mies rakastaa häntä yli kaiken mutta on silti koko ajan jotenkin ahdistunut.
on painanut rankasti töitä koko yhdessä olomme ajan eli 7 vuotta.synnytyksen jälkeen joutui hoitelemaan kaiken ja pyöritti huushollia isyysloman ajan.

silloin kun elelimme kahden niin emme hirveästi tehneet asioita yhdessä,molemmilla oli omat ysträvät ja tekemiset.usein yritin vihjata miehelleni että järjestäisi jonkun yllätyksen mulle,hemmottelisi.mutta eipä ole kuulunut...puhuin aina siitä et suhdetta pitää hoitaa.ei koskaan kuunnellut.
yhdessä vaiheessa mies oli torjuva mua kohtaan,aina tuli kiire jonnekin kun hain läheisyyttä.nyt sitten en enää osaakaan lähestyä...ei enää huvita.
tänä aamuna viimeksi kun pauhasin raskaasta yöstä kun lapsi oli ollut levoton niin mies vaan tokaisi että haluaa lukea hesarin rauhassa.ei jaksa kuunnella mun kalkatusta...

saisko tähän vähän miesnäkökulmaa?mitä teen väärin?
kohta en enää jaksa yrittää ja elää tässä masentuneessa suhteessa jossa olemme kun kavereita.intohimo on kuollut...häät kesällä...
 
Mamsseli
Oisko mitään jos kävis ihan normaalilla lääkärillä. Voipihan olla tosiaan joku aivan fysiologinenkin syy masennukseen. esim. just kilpirauhasen vajaatoiminta. Yritä vielä...se kannattaa! Voimia! :hug:
 

Yhteistyössä