Massiivinen aivoverenvuoto, onko kenelläkään lähipiiristä kokemusta...

ei ihan lähipiiristä...
...mutta lähes päivittäin olen tekemisissä noiden asioiden kanssa. Niinkuin itse sanoit, kovasti riippuu paikasta missä vuoto on ja monesta muustakin asiasta. Mutta massiivinen vuoto on aika paha =(
 
pikkuserkulla oli alle 30:senä.....toipuminen oli hidasta opeteli puhumaan ja kävelemään uudestaan ei puheesta ihan selvää aina saa mutta kirjoittaa lapulle.
oikea puoli halvaantui mutta nykyään kävelee kepin kanssa ja asuu yksin.
siis toipuminen kesti lähes 2v ekan vuoden asui kuntouskeskuksessa.
 
vieras
Työkseni olen kuntouttanut. Riippuu sijainnista ja laajuudesta. Nuori ikä parantaa aina ennustetta, etenkin jos puhutaan alle parikymppisestä. Kuitenkin jos vuoto on ollut massiivinen, toipuminen täysin ennalleen on varsin epätodennäköistä. Kuntoutus tulee olemaan pitkällinen prosessi. Mitä oireita sitten jää jos ihminen toipuu, mahdoton ennustaa. Yhdellä takkuaa puhe, toisella muisti, jollakin tasapaino, toisella käden tai jalan toiminta, näkö, hahmotus....
 
kaveri kuoli siihen. herasi kovaan paansarkyyn, oksensi, raajat alkoivat jaykistya kun ambulanssi tuli ja ambulanssissa vajosi koomaan josta ei koskaan heranyt. laakarit totesivat etta oli sen verran massiivinen verenvuoto ettei olisi pystynyt leikkaamaan. kaverilla oli korkea verenpaine johon otti laaketta, muuten eli terveellisesti.
 
vieras
En tiedä massiivisia tapauksia. Ainoastaan lieviä (molemmat mummut) ja niistäkin on jäänyt jäljet esim. dysfasiaa, oikean tai vasemman puolen heikkoutta, vaappuvaa kävelyä, muistiongelmia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En tiedä massiivisia tapauksia. Ainoastaan lieviä (molemmat mummut) ja niistäkin on jäänyt jäljet esim. dysfasiaa, oikean tai vasemman puolen heikkoutta, vaappuvaa kävelyä, muistiongelmia.
Toisel mummul katkes pääs aneurysma (vai mites se kirjoitetaan) ja toisesta ei tiedä kun kukaan ei ollu kotona ja mummu ei muistanu mitä oli tapahtunut. Toinen mummu oli 68v. ja toinen 82v. Molemmat elossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Magia:
Alkuperäinen kirjoittaja tuutilulla:
Alkuperäinen kirjoittaja Magia:
Isälläni oli, hän kuoli siihen. Ei ihan kerennyt 50 täyttää.
Samoin mun isä ja myös alle 50v:nä :(
Saako kysyä mikä aiheutti tämän vuodon vai löytyikö koskaan syytä?
Saa kysyä. Syytä ei tiedetä kun avausta ei tehty. Ilman mitään ennakko-oireita lyyhistyi työpisteensä ääreen. Elvytettiin muttei palannut tajuihinsa ollenkaan. Perjantaina tapahtui ja maanantaina julistettiin aivokuolleeksi ja sammutettiin hengityskone (omaa hengitys ei pelannut). Oli niin laaja vuoto etteivät pystyneet alkaa hoitamaan mitenkään :( Aikaa tästä on jo 10 vuotta.

Muoks. sen verran että oli paria viikkoa vajaa 48v

 
Turkilmas
Mulla on ollut pienenä. En tiedä oliko massiivinen, mutta siis aivoverenvuoto ja aivonesteenvuoto. Vajaa 3 vuotta olin sairaalahoidossa, tosin vain jaksoittain. 6-vuotiaana (nuo aivojutut todettiin 3kk:n ikäisenä) sain terveen paperit.

Käsien ajoittainen vapina, levottomat jalat ja lievät muisti- ja keskittymisongelmat on ainoat jotka on riesanani. Ja mun ei pitänyt edes selvitä. Siis lääkärit oli ennustaneet että JOS selviän (mitä pidettiin erittäin epätodennäköisenä), niin koskaan en tule tervettä päivää näkemään.
 
A-M
Yhtään massiivista aivoverenvuoto potilasta en ole hoitanut, joka olisi selvinnyt. Kaikki ovat kuolleet. Joitakin nuoria on mennyt sitten elintenluovuttajiksi, jos ovat muuten olleet perusterveitä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja auts:
onko ap:jollakin läheisell'?
Tärkeällä ystävällä on tänään ollut. Leikattu ja odotan josko tänään jo sais jotain tietää. Tosi paha mieli on. Perjantaina nähtiin ja tänään olin useaan otteeseen känny kädessä soittamassa, mut en jotenki ehtinyt vaan. Hän tekstaili iltapäivällä ja ajattelin että huomenissa soittaisin. Mut en nyt sit kai soitakaan . Toivon, että paranee. :'(
 
Alkuperäinen kirjoittaja A-M:
Yhtään massiivista aivoverenvuoto potilasta en ole hoitanut, joka olisi selvinnyt. Kaikki ovat kuolleet. Joitakin nuoria on mennyt sitten elintenluovuttajiksi, jos ovat muuten olleet perusterveitä..
Onko nämä tapaukset olleet sellaisia, että on kuitenkin leikattu?
 
Mun äidillä oli 35-vuotiaana massiivinen aivoverenvuoto ja luojan kiitos elossa on!
On kuitenkin täysin halvaantunut, ilman puhe ja liikuntakykyä mutta kotona asustelee ja henkilökohtaisten avustajien käsin ja jaloin pitää huushollia pystyssä ja odottelee lisää lapsen lapsia :)

liskolle kovasti tsemppiä!


 

Yhteistyössä