Matemaattisesti lahjakas lapsi

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Meillä on 6v. poika, joka on taitava laskemaan. Lapsi toivoisi lähes päivittäin, että tekisin hänelle yhä vaikeampia ja vaikeampia laskuja ja opettaisin uusia asioita, mutta minua on alkanut huolestuttamaan, että tappaako liika laskeminen tuon innon matematiikkaa kohtaan. Hillitsisittekö itse tuota laskemista vai menisittekö asiassa lapsen ehdoilla?
 
"vieras"
mein 6-vee rakastaa numeroita ja me tarjoillaan kyllä niitä haasteita.. minkä tyylisiä laskuja teillä menee? meil esim kymmenen alituksia sataan asti, tyyliin 87-9, kertolaskuja viiden kertotauluuun asti yms.... en koe pilaavani lasta :)
 
-
6v. ensimmäisiä laskuja. oli semmonen kirja, missä oli näitä laskuja.
+ ja - laskuja ainakin, myös helppoja kertolaskujakin oli. Se oli siisti tunne, kun osasi laskea laskuja, vaikkei ollut vielä ekaluokallakaan. :)
 
Meillä 6v teki päiväkodissa 5-vuotiaana eskari- ja ekaluokkalaisten laskuja, nyt saa eskarissa tehdä kakkosluokkalaisten laskuja. Lisäksi on innostunut allekkainlaskuista. Eli päiväkodissa ja nyt koulussa (koulun eskari) saa tehdä yksilöllisten taitojen mukaan tehtäviä.
 
"aloittaja"
Piti käydä opiskelemassa tässä välissä niin nyt vasta pääsin lukemaan vastauksia ja kommentoimaan.

Lapsi laskee päässä kymmenien kertolaskut (vai miten se nyt kirjoitetaankaan). Esim. 6 x 55 ei tuota ongelmia. Paperilla laskee sitten suurempia kertolaskuja.

Jakolaskut sujuvat myös, joskin ei aivan kertolaskun veroisesti. Plus ja miinuslaskut tuhansiin asti lapsi laskee päässä (esim. 3500-1750).

Eskariopettaja on antanut lapselle tehtäviä, joita lapsi toivoo. Lapsi turhautui alussa kun joutui tekemään muiden tahdissa, minkä vuoksi lapsi ikään kuin vapautettiin niistä ja hälle laaditaan nyt omia, mielekkäitä tehtäviä.

Eskariopettaja oli kokeilumielessä laatinut pojalle pienen yhtälön (tyyliin 5+x+2=8) ja lapsi huomasi heti tuon periaatteen ja ratkaisi laskun. Ope on sillä kannalla että eskarissa ja myöhemmin koulussa lapsen tulee saada tehdä tasoisiaan laskuja ja kotona voidaan rauhassa mennä lapsen toiveiden mukaisesti. Itse vain nyt aloin hiukan pohtimaan tätä asiaa ja epäröimään. Mutta jospa me vain treenaamme nyt mitä lapsi itse haluaa, siihen asti kunnes äidiltä loppuu taito :D
 
Jos lapsi noin hyvin jo laskee, ehdottomasti pitää antaa lisää ja kehittyneempiä tehtäviä. Itse näkisin paljon "vaarallisempana" sen, että selvästi muita kehittyneempi lapsi pakotetaan tekemään itselleen liian helppoja tehtäviä. Siinä helposti turhautuu ja menee potentiaali aivan hukkaan.

Oletteko ostaneet (tai käyneet kirjakaupassa selaamassa) jotain koulun matikankirjaa? Kannattaisi siirtyä jo sulkuyhtälöihin tmv., jos pelkät kertolaskut menee jo noin hyvin.
 
[QUOTE="vieras";22823808]Meillä on 6v. poika, joka on taitava laskemaan. Lapsi toivoisi lähes päivittäin, että tekisin hänelle yhä vaikeampia ja vaikeampia laskuja ja opettaisin uusia asioita, mutta minua on alkanut huolestuttamaan, että tappaako liika laskeminen tuon innon matematiikkaa kohtaan. Hillitsisittekö itse tuota laskemista vai menisittekö asiassa lapsen ehdoilla?[/QUOTE]

Koulussa saattaa olla melko tylsää matskun tunneilla.
Pojan koulussa edetään kirjan mukaan.:kieh:

Tälläisiä vaikutuksia meidän pojalla.

Ei se into mihinkään ole kadonnut, vaikka pienestä asti halunnut laskea. Pikkuproffa oli hyvä ostos!


muoks. +kuva
 
Viimeksi muokattu:
"vierailija"
Etsi netistä laskupelejä :esim. Ekapeli Matikka vaikeutuu pelaajan mukaan, tosin laskut minusta aika helppoja kuitenkin, mutta se on tosi kiva ja päässälaskunopeutta kehittää ainakin.

Ja suosittelisin myös reenaamaan muitakin osa-alueita: eli jos ei osaa vielä lukea, harjoittelisin kirjaimia ahkerasti lapsen kanssa kotona. Tai jos ei osaa luistella, veisin jäälle. Voi olla haitallista muulle oppimiselle, jos 6-vuotias saa päähänsä olevansa "matikkanero" ja jotenkin tällä verukkeella voi dissata kaiken muun oppimisen.
 

Yhteistyössä