Matka Thaimaahan 1v:n kanssa, vinkkejä?

Hejsan!
Ollaan lähdössä ensi keväänä Thaimaahan, poika on silloin vuoden. Paikka on Rayong, jossa ollaan oltu miehen kanssa kahdestaan kaksi kertaa aiemmin. Eli tuttu paikka, mutta nytten ensi kertaa lapsen kanssa. Olisko jotain hyviä vinkkejä/neuvoja matkaa, maassa oloa varten? Lento, ruoka, juominen, aurinko, hyttyset, nukkuminen, vaipat, vaunut/rattaat..
 
Jonsered
Ei siinä sen kummempaa, järki käteen vaan. Lentokoneeseen omat pöperöt ja tuttu peitto tai lelu mukaan. Itse olen kuljettanut 4kk-ikäisestä asti lapsia Thaimaan ja Suomen väliä, ensin yhtä ja nykyään neljää omaa ja miehen teiniä. Kymmenen vuoden kokemuksella väitän, ettei elämä sen kummempaa ole missään päin maailmaa lasten kanssa. Illalla peittävät vaatteet pitämään hyttyset poissa ja päivällä kevyempää ja varjossa. Imetävä äiti pääsee nestehuollossa helpolla. Tosin 1v. juo jo vaikka pillillä vesipullosta ja tosi kuumana päivänä vaikka Gatoradea tai Sponsoria. Kertaakaan ei ole ongelmia tullut lasten kanssa liikkuessa. Paikalliset vaan tuppaavat lainaamaan sylissä pidettäväksi pikku Falangi-vauvoja... Jos et uskalla antaa sanot vaan :mai au.

Luultavasti sinua pelotellaan kaiken maailman jutuilla, mutta jos jotain tapahtuisikin, yksityiset sairaalat ovat huippuluokkaa ja matkavakuutus korvaa kulut.

Yksivuotias syö jo samaa ruokaa kuin muutkin, ravintolassa voi ihan hyvin syöttää muksun omalta lautaseltaan, lastenannos on tuntematon juttu. Itselläni oli ruokailuvälineet ja lautanen pienintä varten aina mukana ja sisarusten ja vanhempien lautasilta keräilin sopivan satsin. Nyt pienin on kolme ja tilaa itse kuvallisesta ruokalistasta tai selittää selvällä suomen kielellä haluavansa pähkinäkanaa (kaj pat mit ma muang).

Eli turha stressata, oikeasti et tarvitse mitään erityistä. Kantoliina on näppärä, sillä yksivuotias kyllä kävelee mielellään, jos annetaan, mutta välillä on lisäapu tarpeen. Kärryjä en ole käyttänyt yhdelläkään lapsella, Thaimaan liikenteessä on turvallisempaa ylittää tie ilman kärryjä.
 
www.thaiklupi.fi sivuilla on keskustelupalsta, jossa on myös perhematkailu aihe.
Mä koen Thaimaan helpoksi ja turvalliseksi maaksi matkustaa, kaikkea saa, kaikki on halpaa, asiat selviää paikan päällä, kun joku tarve ilmenee. Ei tarvi kotona miettiä mitä nyt täytyis ottaa mukaan, kun kaikki on niin halpaa, ettei kaada taloutta vaikka joutuis ostamaan. Meillä on syksyn matkaan silloin 11-kuisen kanssa varauduttu niin, että syttö syö jo sujuvasti haudutettua riisiä ja hedelmiähän sielä on saatavina niin mehuina kuin paloinakin välipalaksi.
Mun ajatus tällähetkellä on, etten ota rattaita mukaan vaan opstan sieltä jotkut halvat sattarit takaluukkuun heitettäväksi. Meillä on ylensä ollu auto vuokralla, että on saatu tavarat säilytettyä helposti, kun ei oikein lähtiessä tiedä mihin on menossa. Muutenhan sielä nyt ei autoa liikkumiseen tarttis, vaan taksilla/pikkubussilla pääsee halvalla pitkiäkin matkoja ja paikalliseen liikkumiseen on paras mopo.
 

Yhteistyössä