matkavinkit ennen reissua tarpeen

1. Mitä ehdottomasti ottaisit mukaan matkalle?

2. Mitä ostaisit vasta paikan päältä?

3. Paljonko /millaisia vaatteita etelän aurinkoon?

4. Mitä kannattaa ottaa huomioon 6 kk kanssa?

5. Miten ruokailu jos hotellissa ei ole mikroa yms. ja lapsi on pullolla. miten keität tuttipullot jne...

Mä haluan valmistautua niin ettei tuu mitään yllätyksenä siksi kaipaankin mahdollisia lomatarinoita ja vinkkejä vanhemmilta ja viisaammilta. kiitos jo etukäteen.
 
Kun reissattiin meidan 5kk. kanssa,matkalla oli vaippoja,kosteuspyyheita,vauvan ruokaa muovipakkauksissa,korviketta ,puuropaketti.Laskin etta parjataan ainakin aluksi,koska kylla yleensa paikanpaalta saa mita tarvii. Mutta ainut mita tarvi ostaa oli korvike.(loppui kesken)
Aurinkorasvaa,aurinko hattu mukaan myos.
2. Tarkoitus oli ostaa paikanpaalta,jos loppuu kesken. Mutta mulla riitti ruuat.Toin jopa kotiin osan.

3.Mulla oli mukana lyhythihaisia bodyja, vauva uikkarit, joitakin mekkoja.T-paitoja ja shortseja. Pitkahihaisia ja housuja. Illemmalla kun on viileempaa. Semmosia puuvillaisia vaatteita missa oli kiva olla. Laskin suunnilleen paljonko kayttaisi paivassa. Taaskin olin laskenut ylakanttiin,koska en kayttanyt kaikkia vaatteita mita oli mukana. Ja pesin nyrkkipyykkia muutaman kerran.
4. No,varjossa yritin pitaa vauvaa niin paljon kun mahdollista. Meilla oli kuomurattaat mukana.Sai kunnolla nukuttua paivaunet. Sitten filtti oli mukana,autossa jos kayttaa AC;ta. Rintareppu oli myos kateva kun olimme kaupoilla ja oli tungosta.

5.. Ostin aina pullovetta mista tein korvikkeen. Aina ei voinut pulloa lammittaa,joten ostin vetta mika ei ollut jaakylmaa. Sitten oli useampi pullo mukana. Ja purkkiruokaa annoin suoraan purkista lammittamatta,kun esim.autossa syotin kun ajettiin. Pulloja en keittanyt,yritin pesta ne kuitenkin hyvin aina.

Lentokoneeseen kun ei saa vieda vetta,pullo piti tehda ennen tarkastuksia valmiiksi.Lentokoneessa antoivat mulle pussin missa oli kuumaa vetta,sain lammitettya pullon ennen nousua.

Toviottavasti oli jotain apua! B) <br><br>
 
Minä olen ottanut kaiken tarvittavan mukaan kotoa. Nan-maitoa (ei jauheena) aina ylimääräistä, koska lämpimässä sitä kuluu. Pullot olen lämmittänyt vesihauteessa huoneessa tai pyytänyt lämmittämään ravintolassa tai allasbaarissa.
Ruokapurkkeja olen myös varannut mukaan riittävästi. Usein ulkomailla on niin erimakuisia, ettei kaikille lapsille kelpaa. Ja joissakin maissa on myös huono valikoima. Purkit olen pakannut minigrip pusseihin, jos sattuu joku hajoamaan matkalaukussa.
Vaipat olen myös kuskannut mukana. Joskus rattaiden koriosassa "salaa", joskus matkalaukkuun pakattuna, sinne sun tänne väleihin. Vaipat on usein kalliimpia kuin Suomessa.

Vauvan vaatteet ovat olleet samankaltaisia kuin edellisen kirjoittajan. Lyhyt hihaisia bodeja, t-paitoja, shortseja, mekkoja. Joitakin pitkähihaisia ja housuja myös. Ja uikkarit tietysti. Jotkut käyttävät uimavaippoja. Itse en ole niitä jotenkin osannut käyttää.
Harsoja on ollut myös mukana muutama. Sellainen on hyvä laittaa aurinkosuojaksi vaunuun unien ajaksi tai kuumalla kastella harso ja laittaa viilentäväksi peitoksi.

Hyvä aurinkorasva vauvalle mukaan. Me olemme käyttäneet lapsilla apteekissa myytävää P20 öljyä. Sitä laitetaan kerran aamulla noin 90 min ennen aurinkoon menoa. Suojaa koko päivän. Sen vuoksi juuri on hyvä, kun lapset ei yleensä tykkää rasvaamisesta. Joskus ollaan lisäilty herkästi palaviin kohtiin päivällä.

Leluja myös mukaan, jotta pikkuinen viihtyy :) Viimeksi otin netistä saadun vinkin perusteella mukaan myös muovitetun froteen palan. Sen laiton hotellin vauvansänkyyn lakanan alle suojaksi. Ja päivisin käytin alustana, kun vaihdoin vaippaa.

Desinfiointi geeliä on aina myös lasten kanssa mukana. Sillä on helppo puhdistaa käsiä ja leluja tarpeen mukaan.

Maitohappobakteereja ollaan aina myös syöty isommasta pienempään jo muutama päivä ennen matkaa ja koko matkan ajan.

Tässä nyt nämä vinkit, jotka tällä hetkellä tuli mieleen.

Kivaa matkaa teille, pääsispä vain itsekkin. Kuuntelen tässä samalla kreikkalaista radiokanavaa netistä ja haaveilen matkasta =)
 
kiitos tosi paljon matkavinkeistä. jännittää kovasti lähteä ja toivoo että matka menisi hyvin. Eniten pelkään auringon tuomaa kuumuutta ja palamista. en oikein tiedä miten liikkua helteellä, vai ollakko koko ajan varjossa...

mietimme myös sitä kannattaako turvakaukalo ottaa mukaan.. meillä sen saa matkiksiin kiinni, ja paikan päältä ei saa vuokrattua niin pienelle jos haluaa auton. samalla se käy kai sitteristäkin (vähän aikaa)

rintareppu meillä on samoin uimavaipat ja aurinkolasit. aurinkovoiteesta olen kuullut ettei 5 kk saa laittaa.. maitohappoja olen myös ajatellut antaa. paikan päällä on päivän ylin 29 astetta ja yön alin muistaakseni 18 huoneessamme on ilmastointi ja vedenkeitin. tuttipulloja meillä on 7 kpl.. ne on aventin niin niihin ei kai saa kertakäyttöpusseja..

hotellista saa pinniksen ettei ainakaan matkasänkyä tarvitse.

miten ootte pesseet pulloja? tarviiko niitä keittää jos pesee huolella ja pullovedellä? miten vedessä oleilun kanssa noin pienellä... saako ollenkaan lillutella vai onko ihan totaalikielletty? miten sitä äiti stressaakaan noin paljon kuin minä... haluaa vaan olla varautunut kaikkeen. onneks lento kestää alle 4 tuntia... babycottia meil ei oo ku vauva on niin pitkä jo. ja muutenkaan ei taida siinä konemallissa olla. :heart:
 
Greippi
Korvike kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan jauheena. Ja riittävästi koko matkan ajaksi. Esim NAN-jauhe liukenee hyvin myös kylmään pulloveteen.

Otin mukaan myös pulloharjan ja pieneen apteekista saatavaan pulloon tiskiainetta. Hotellissa oli vedenkeitin. Pesin pullot normaalisti tiskiaineella ja huuhtelin lopuksi kiehuvalla vedellä.

Me ollaan aina otettu reissuille mukaan pyykkinaru, pyykkipoikia ja pieni määrä pesujauhetta. Kahden viikon reissulla tulee vauvalla kummasti pyykkiä ja lämpimässä pyykit kuivuvat narulla tosi nopeasti. Vaatetta ei siis tarvitse ottaa mukaan koko matkan tarvetta.

Vaipat olen ottanut mukaan kotimaasta, koska maailmalla ne saattavat olla hyvinkin hajustettuja tai muovisia.

Onko teillä huoneistohotelli vai tavallinen? Itse keittelin 6 kk vauvalle soseet paikan päällä, mukana oli soseutin. Otin mukaan purkkeja 1 per päivä ja jatkoin lihasosetta omatekemällä vihannessoseella. Hyvä, että otin mukaan, koska ainakaan Egyptissä ei kaupoissa ollut vauvan soseita.

Ostimme pojalle paikan päältä sellaisen vauvoille tarkoitetun puhallettavan lautan, jossa oli katos. Siinä hän lillui onnellisena uima-altaassa ja liotteli varpaita. Minusta uiminen ei ole mitenkään kielletty, toki vettä ei kannata päästää suuhun.

Yksi hyvälksi osoittautunut juttu oli myös pussilakana, joka teki viltin virkaa hotellin lattialla ja myös ulkona nurmikolla. Vauva tykkäsi köllötellä viltin päällä varjossa.

Meillä oli mukana myös itkuhälytin, jonka avulla saimme olla altaalla parinkymmenen metrin päässä huoneesta ja vauva nukkui ilmastoiduissa huoneessa päiväunia.

Nyt ei tule mieleen muuta kuin että hyvää matkaa!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 16:47 baby kirjoitti:
1. Mitä ehdottomasti ottaisit mukaan matkalle?

2. Mitä ostaisit vasta paikan päältä?

3. Paljonko /millaisia vaatteita etelän aurinkoon?

4. Mitä kannattaa ottaa huomioon 6 kk kanssa?

5. Miten ruokailu jos hotellissa ei ole mikroa yms. ja lapsi on pullolla. miten keität tuttipullot jne...

Mä haluan valmistautua niin ettei tuu mitään yllätyksenä siksi kaipaankin mahdollisia lomatarinoita ja vinkkejä vanhemmilta ja viisaammilta. kiitos jo etukäteen.

Ihan ensiksi sanoisin, etta rauhoitu hyva ihminen :) Jos noin kovasti stressaat jo etukateen menee koko loma pilalle... Toisekseen riippuu paljon siita mihin on menossa, mutta Euroopan alueelle ( siis lyhyesta lentomatkasta paattelin ) en ole ottanut vauvoille mukaan ruokia ja vaippoja vaan olen ostanut paikan paalta. Kannattaa pukea vauva vilpoisiin ( esim. pellava ) pitkahihaisiin vaatteisiin ja tietysti oleilla varjossa. Paljon juomista kuumassa ! Olen syottanyt matkoilla huoneenlampoista purkkiruokaa, en siis ole lammittanyt purkkeja ollenkaan. Tuttipullot olen pessyt hyvin, en keittanyt tuon ikaiselle. Kuumin iltapaiva aika olemme koko perhe viettaneet siestaa sisalla, koska sitten on hyvin jaksettu valvoa ( siis lapsetkin ) myohaan illalla.

Yllatyksilta ei voi valttya, mutta tavallisella maalaisjarjella selviaa jo pitkalle. Oikein hyvaa matkaa ! B)
 
vieraana
Yx hyvä vinkki minulla on kaikille reissaajille:

Ota pätkä (muutama metri) pyykkinarua ja muutama pyykkipoika mukaan.

Ihan älyttömän kätevä kuivattaa pyyhkeet/uikkarit/pikkupyykki.... esim parvekkeella kun virittää narun. Tuo narunpätkä ei paljon maksa (metritavarana joka marketissa, sellasta ohutta oranssista).

Kaiteella jos kuivattelee, lentelee pyykit usein minne sattuu.
 
Kannattaa kysyä vielä apteekista tuosta aurinkovoiteesta. Niitähän on kahdenlaisia. Toisia voivat vauvatkin käyttää. Ystävä osti vauvallensa apteekista jotain voidetta, mutta en muista mikä oli nimi.
 
Aurinkovoiteesta,niissa on varoitus,ettei saisi antaa kovin pienille. Kysyin asiaa laakarilta,sanoi etta on Ok antaa. Mutta se sinun taytyy itse sitten ratkaista,koska ne on niita kysymyksia,joihin aina loytyy mielipide puolesta tai vastaan.
Ymmarran etta olet huolestunut,koska kyseessa on eka matka vauvan kanssa. Mutta reisuun jalkeen olet kokemusta viisampi! Sitten tiedat mika toimii parhaiten teidan porukalle:)
Itse asun tropiikissa,nyt on semmonen 30 C lampoa.

Kylla se hyvin menee! Meilla kaikki ihailivat vauvaamme kun oli lahes hiukseton ja sinisilmainen. Ja kaikki olivat hirvean auttavaisia ja huomaavaisia:)
Korvikkeesta,aluksi tein molempia,imetin ja annoin korviketta. MUkana matkalla oli korvike jauheena. Taalla on purkkiruuat pakattu lasipurkkeihin tai muovirasioihin. Mulla oli mukana ne muovirasioihin pakatut.

Ei sita varmaan varjossa halua viettaa lomaansa koko aikaa! Kylla sita hyvin parjaa auringossa kun vauvalla on hattu paassa ja kayttaa aurinko rasvaa. Sitten jos vaikka rannalla saa olla ison varjon alla,usein ne ovat kuitenkin varattuja.Mutta voi niita ostaakin. Voi sita vaikka vuorotella,etta toinen vanhemmista on varjossa vauvan kanssa.
Koska matkustatte? Kerrothan sitten palattuasi matkakuulumiset B) <br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 14:43 vieraana kirjoitti:
Yx hyvä vinkki minulla on kaikille reissaajille:

Ota pätkä (muutama metri) pyykkinarua ja muutama pyykkipoika mukaan.

Ihan älyttömän kätevä kuivattaa pyyhkeet/uikkarit/pikkupyykki.... esim parvekkeella kun virittää narun. Tuo narunpätkä ei paljon maksa (metritavarana joka marketissa, sellasta ohutta oranssista).

Kaiteella jos kuivattelee, lentelee pyykit usein minne sattuu.

:attn: Tama on hyva vinkki !
 
Käsidesi on ehdoton, ja sillä voi desinfioida tavaroitakin jos tarpeen.

Aurinkorasvoista meillä käytetään apteekista saatavia aurinkorasvoja, joissa vain FYSIKAALINEN suoja. Esim. Eucerin. Mutta kysele apteekista, siellä osaavat neuvoa!

Itse olen käyttänyt pienelle lapselle kertakäyttötuttipulloja reissussa, säästyy desinfioinnin vaivalta.

Hyvää matkaa!
 
Paitsi että käsidesi ei ole tarkoitettu pintojen desifioimiseen ;) et sen tehoon siinä ei kannata luottaa kovasti, ei ainakaan niin hyvin desinfioi kun käsiä, eli iholle ja elottomalle matskulle eri aineet.
 

Yhteistyössä