Mausteet

Elikkäs kertokaas hieman, millä mausteilla olette soseitanne alkaneet maustelemaan? Ja mitkä allergikoille ovat "varmimpia" mausteita alkuunsa?

Oletteko kokeilleet maustetta aina viikon ajan, ennen kuin aloitatte seuraavan, eli samoin kuin muidenkin ruoka-aineiden osalta? Ovat kumminkin sen verran pienemmässä mittakaavassa nuo mausteet...

Itsekseni mietiskelin sekoittavani nyt ekana lihaan hieman persiljaa.. Ja sitten mahdollisesti sipulia.. Ehkä sitten myös jotain pippuria.. Meneekö ihan metsään..?

Kiitos! =)
 
Itse tein meidän allergiselle lihasoseet näin: maustamattomia lihasuikaleita, kukkakaalia ja luumua. Ja hyvin maistuu :p
Tuo luumu antaa kivasti makua, jos vaan sopii.

Noissa 5 kk:sten soseissa on sipulia ja mustapippuria. Itse en ole niitä uskaltanut vielä laittaa. :|
 
oon kyllä kans samaa mieltä että mausteita ei vielä kannata kokeilla.
Kun lapsi on tottunut mietoihin niin hän ei sitä osaa odottaakaan. Eli laajentaa vaan ruokia.
Ja maustamaton ruoka on terveellistäkin =)
 
Olen ymmärtänyt että mm. persiljassa olisi paljonkin hyviä "vitamiineja" tai rautaa tms....? Mun tietämys on kyllä aivan ala-arvoista näistä.. :ashamed:

Mutta jotain neuvolantäti sanoi siitä poiketessamme, siksi mietin näitä.. Enkä siis välttämättä tarkoita pippureita välttämättä, mutta esim. juuri sipulia, persiljaa hyvin pienissä määrin....

 
Kyllä sipuli ainakin sisältää kaikenlaisia ravinteita ja vitamineja. Kun pienillä määrillä kokeilee, niin eiköhän ole ihan ok. Tuore persilja, niin kuin yleensäkin tuoreyrtit, on myös terveellisiä. En tiedä sitten niistä kuivatuista yrttimausteista, mitä niistä on silloin jäljellä.

Mullakin on mielessä sipulin ja muutaman mausteen (esim. persilja, ehkä valkopippuri) kokeilut mutta mennee vielä pitkästi aikaa ennen kuin niihin päästään... Jos saadaan ruokavalioon possu, kalkkunaa, porkkanaa yms., joita on muutamissa valmislihakasvissosepurkeissa, niin sitten pitää noita mausteitakin kokeilla, jos haluaa käyttää esim. reissun päällä valmislihakasvissosepurkkeja.
 
Juu, tuota myöskin mietin, että olisi sitten edes yksi reissuruoka, mitä käyttää mausteineen päivineen. Mutta enpä aio minäkään niitä nyt heti testata, vaan laajennetaan ensin hiukan vielä menuuta....

Mulla on persiljaa pakkasessa, sieltä voisin kyllä hiukan ruveta rapsauttelemaan eväisiin. On niin kuitenkin pieniä määriä hyppyselliset...
 
Sipuli on aika harvoin allergisoiva. Itse käytin leikki-ikäisille lapsilleni lähes kaikissa ruoissa valkosipulia ehkäisten flunssaa yms. Pilkoin hyvin pieneen ja paistoin/ kuumensin esim liharuoan joukkoon.
Allergioista huolimatta lapset saaneet hyvin harvoin antibiootteja vaativia tulehduksia.
Persilja yms ovat kasvikuntaa ja joillekin niistä siis oireita. Yksi lapsistani ei kestä mitään muita mausteita kuin suolaa ja eri sipulilajeja.
Usein kuitenkin kuumennettu eli valmistettu kasvis ei tuota oireita, kuten raaàt kasvikset ja juurekset. Joillekin auttaa kasviksissa pakastaminen eli oireita ei enään tule.
 

Yhteistyössä