Meillä ei melkein 4v tyttö pyyhi pissan jälkeen

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Kakkan jälkeen pyytää pyyhkimään, mutta pissalla käynnin yhteydessä ei. Onko se huono juttu? Muistan vain omasta lapsuudestani, että äiti aina sanoi ettei pienten tyttöjen tarvi pissaamisen jälkeen pyyhkiä. Olen kai tyhmä, kun tällä samalla uskomuksella olen kasvattanut omaani. :/

Luin vain tuota pyyhkimisketjua ja siitä tuli mieleeni...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä mä opetan pienestä asti pyyhkimään. Missä iässä sitä sitten on niin iso että pitää opetella? Meillä 3v pyyhkii pissat itse.
No en minä tiedä... en ole ajatellut. Tai siis olen ajatellut ehkäniin, että stiten kun pyyhkii itse sen kakankin.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kakkan jälkeen pyytää pyyhkimään, mutta pissalla käynnin yhteydessä ei. Onko se huono juttu? Muistan vain omasta lapsuudestani, että äiti aina sanoi ettei pienten tyttöjen tarvi pissaamisen jälkeen pyyhkiä. Olen kai tyhmä, kun tällä samalla uskomuksella olen kasvattanut omaani. :/

Luin vain tuota pyyhkimisketjua ja siitä tuli mieleeni...
Mä oon sanonut, et on kaksi vaihtoehtoa:joko odottaa hetken kun on pissanut, niin housut ei kastu tai sitten pyyhkii. En muuten itsekkään aina pyyhi pissan jälkeen. Rauhallisempi tytöistä istuu vaikka kuinka kauan potalla pissan jälkeen ja nopeampi pyyhkii, et pääsee liikkeelle äkkiä.
 
Mä opetan 3v pojankin pyyhkimään pissan jälkeen, muuten tulee helposti tippa pikkuhousuihin ja alkaa haisemaan. Saati sitten tyttö, kyllä sinne poimuihin helposti jää pissaa, vaikka tunnin kuivattelisi...

Eli opeta vaan. Helpompi opetella pienenä, niin muistaa sitten isompanakin pyyhkiä aina.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Mä opetan 3v pojankin pyyhkimään pissan jälkeen, muuten tulee helposti tippa pikkuhousuihin ja alkaa haisemaan. Saati sitten tyttö, kyllä sinne poimuihin helposti jää pissaa, vaikka tunnin kuivattelisi...

Eli opeta vaan. Helpompi opetella pienenä, niin muistaa sitten isompanakin pyyhkiä aina.
No kyllä minä olen aina isompana muistanut pyyhkiä vaikken ihan pienenä pyyhkinytkään. :D
 
kielo
Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Mä opetan 3v pojankin pyyhkimään pissan jälkeen, muuten tulee helposti tippa pikkuhousuihin ja alkaa haisemaan. Saati sitten tyttö, kyllä sinne poimuihin helposti jää pissaa, vaikka tunnin kuivattelisi...

Eli opeta vaan. Helpompi opetella pienenä, niin muistaa sitten isompanakin pyyhkiä aina.
luuletko että pienet sieltä mistään poimuista pyyhkii?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kielo:
Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Mä opetan 3v pojankin pyyhkimään pissan jälkeen, muuten tulee helposti tippa pikkuhousuihin ja alkaa haisemaan. Saati sitten tyttö, kyllä sinne poimuihin helposti jää pissaa, vaikka tunnin kuivattelisi...

Eli opeta vaan. Helpompi opetella pienenä, niin muistaa sitten isompanakin pyyhkiä aina.
luuletko että pienet sieltä mistään poimuista pyyhkii?
No mistähän ne sitten pyyhkii, eihän siellä muuta olekaan kuin poimuja! :LOL:

Kunhan pyyhkii, en voisi itse kuvitellakaan jättäväni pyyhkimättä, samoin lapsella.

Muoks. ja kyllä meiläkin vaihdetaan silti pikkuhousut joka päivä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kielo:
Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Mä opetan 3v pojankin pyyhkimään pissan jälkeen, muuten tulee helposti tippa pikkuhousuihin ja alkaa haisemaan. Saati sitten tyttö, kyllä sinne poimuihin helposti jää pissaa, vaikka tunnin kuivattelisi...

Eli opeta vaan. Helpompi opetella pienenä, niin muistaa sitten isompanakin pyyhkiä aina.
luuletko että pienet sieltä mistään poimuista pyyhkii?
No tällä minustakin se on ihan turhaa. Ei taatusti pyyhi mistään poimuista mitään, huitasee vain päältä ja se on ihan se ja sama.
 
heh
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Mä opetan 3v pojankin pyyhkimään pissan jälkeen, muuten tulee helposti tippa pikkuhousuihin ja alkaa haisemaan. Saati sitten tyttö, kyllä sinne poimuihin helposti jää pissaa, vaikka tunnin kuivattelisi...

Eli opeta vaan. Helpompi opetella pienenä, niin muistaa sitten isompanakin pyyhkiä aina.
No kyllä minä olen aina isompana muistanut pyyhkiä vaikken ihan pienenä pyyhkinytkään. :D
juu, ei tosiaan ole päässyt tuo nykyään unohtumaan... :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No kyllä minä olen aina isompana muistanut pyyhkiä vaikken ihan pienenä pyyhkinytkään. :D
juu, ei tosiaan ole päässyt tuo nykyään unohtumaan... :D
No, mun "isompana" tarkoittaa nyt esim. ala-asteikäistä. Sen ikäinen ei vielä välttämättä tajua ajatella näitä asioita, vaan tekee niinkuin on oppinut pienestä asti.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No kyllä minä olen aina isompana muistanut pyyhkiä vaikken ihan pienenä pyyhkinytkään. :D
juu, ei tosiaan ole päässyt tuo nykyään unohtumaan... :D
No, mun "isompana" tarkoittaa nyt esim. ala-asteikäistä. Sen ikäinen ei vielä välttämättä tajua ajatella näitä asioita, vaan tekee niinkuin on oppinut pienestä asti.
No ala-asteelaista minäkin tarkoitin. Kyllä minä ala-asteella muistin pyyhkiä haarovälini ja pestä käteni pissareissun jälkeen. Tosin kädet meilläkin pestään aina vaikkei lapset itse pyyhikään.
 
Saraldo
Meidän nelivuotias juuri opettelee sitä pyyhkimistä. Lähinnä kyse on vaan siitä, ettei haluais pestä käsiään ja siksi aina huutelee pyyhkimään. Me ollaan kyllä nyt pidety siitä tiukasti kiinni, että itse pyyhitään ja jos tulee kakka, niin sitten meistä jompikumpi tulee. Niinpä tyttö on nyt keksinyt sen, että yrittää punnertaa edes yhden kikkaran mukaan, jotta joku muu pyyhkisi :D . Mutta en mä kyllä anna nousta pytyltä ilman pyyhkimistä. En mä itsekään koskaan jättäisi pyyhkimättä, vaikka istuisin siinä pytyllä tunnin.
 
vv
Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Mä en edes ymmärrä, et miksi joku ei opeta pyyhkimään sen pissan jälkeen? Paperia säästääkseen? Tuntuu kai se nyt inhottavaltakin vetää housut jalkaan niin että märkä läntti jää... :x
meidän tyttö 2v ei aina pyyhi,,eikä housuissa ole märkiä länttejä eikä ne haise kuselle.
jos lapsen virtsa haisee voimakkaalle,kannattaa käydä lääkärissä.
 
yök
No hyi ja yök jos aikuinen ei pyyhi! Kiva haju varmaan kalsareissa. Eihän sitä itse haista, jos on siihen tottunut, mutta kyllä muut haistaa.

Mutta varsinaisesta asiasta sen verran, että kyllä opettaisin ilman muuta lapsen pyyhkimään. Jos intiimihygienia ei ole riittävä motiivi opettaa, niin ihan jo sosiaalisen aseman vuoksi, ettei joudu kiusatuksi, kun joku tyttökaveri hieman vanhempana huomaa ja alkaa ilkkua. Siinä sitä sitten surua kerrakseen, jos joutuu vaikkapa koulukiusatuksi.

Mieheni varmaan oksentaisi, jos kertoisin hänelle, että en pyyhi pissalla käynnin jälkeen. Voisi olla himot vähissä. Mutta minulla ei kyllä tätä pyyhkimisongelmaa ole.

Meidän yksivuotias tyttö pyyhkii itse jo ennen pissaamista. Hän istuu pöntöllä ja ylettyy vessapaperitelineeseen. Sieltäse nykii paperia siivu toisensa jälkeen ja työntää haaroväliinsä ja pyyhkäisee aina parit huitasut ennen paperin tiputtamista pönttöön. On se huvittava näky, mutta ainakin on mennyt malli perille. Opetettu ei olla, on seurannut ilmeisesti minua.

Mistä te muuten revitte näitä juttuja, että ei tarvitse lapsen pyyhkiä "ennen kouluikää" tai jotain muuta älytöntä? Samaa kustahan se on ja haisee ja on ällöttävän huono tapa. Kyllä tapoja saa opettaa jo nuorempanakin. En kehtaisi ainakaan nimimerkillä sitä tunnustaa, jos olisin siinä asemassa.
 
Kyllä meillä joka päivä vaihdetaan alkkarit ja yöksi kanssa uudet jos menee nukkumaan yöhameessa. Pyyhkii välillä ja vällillä ei. Eikä haise. Tärkeintä on käsien pesun opettaminen vessa käynnin jälkeen. Meillä toimii tytöillä hyvin, jopa 1,5-v menee lavuaarin alle odottamaan käsien pesua potalla käynnin jälkeen. Isompi haluaisi aina käyttää kädesiäkin.
 

Yhteistyössä