Meillä ei uskota joulupukkiin, onko lastemme lapsuus pilalla?

Olen lapsille kertonut, että joulupukkia ei ole olemassa vaan se on satu jota aikuiset ja lapset leikkii yhdessä.
Kertonut, että joulupukki pukeutuu pukuun kuin tyttömme prinsessa vaatteisiin leikkiessään prinsessaa tai poikamme merirosvo asuun leikkiessään merirosvoa.
Lahjat ostavat äiti ja isä, mummi ja pappa ja sukulaiset ja kummit.
He ovat ihan tyytyväisiä, mummilla ja papalla käy joulupukki, mutta kun ollaan joulu kotona niin lahjat on aamulla kuusen alla.

Onkos täällä muita samoin ajattelevia?
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Luulen että tyytyväisyys lahjojen määrään ei riipu siitä kerrotaanko joulupukista totuus vai ei.

Minäkään en pidä joulupukilla tai tontuilla pelottelusta, mutta sinänsä satu joulupukista on minusta suloinen ja kiva.

Tylsää se jos lapsesi sitten päiväkodissa pilaavat toisiltakin jouluilon tuolla liian tosikkomaisella asenteella. Tottahan se on että joulupukki on satua, mutta luetaanhan lapsille muitakin satuja? Vai ettekö lue kirjoja, koska ne ovat satuja?
 
"vieras"
mä olen joskus miettinyt kuinka ehkä helpompaa olisi jos lapset eivät uskoisi joulupukkiin. kun tietäisivät että vanhemmat, sukulaiset ja kummit niihin rahojaan tuhlaavat. niin käytöski muuttuis toisia kohtaan paremmaksi. ainakin joulun alla..
 
Rollolainen
ei meilläkän joulupukkiin uskota, mutta silti kaikki jouluna leikimme etttä se joulupukki on olemassa.
Se joulupukki on jouluun kuuluva satuhahmo, kuten pääsisäisnoita ja pääsisäispupukin.
 
pp
Äh, oot ihan höpö. Ei kai kovin moni lapsi ole niin yksinkertainen, ettei omia aikojaan erota leikkiä tai satua valheesta. Miksi nykyään on pakko aina toitottaa kaikki niin suoraviivaisesti julki, menee lapsilta mahdollisuus omaan oppimiseen ja oivaltamiseen.

Mutta toki toimii tuo noinkin. Kaikki tyylillään.
 
Miksi lapset eivät saisi uskoa mihinkään? Antakaa lasten uskoa mihin uskovat, ei meillä lapset pettyneet vanhempiin tai tunteneet että meihin ei voi luottaa kun tajusivat pukin olevan satuhahmo. Ei asoita kannata ottaa niin kovin vakavasti.
 
"Lilli"
Mä taas haluaisin kummatkin.. Kertoa joulupukista ja siten lisätä sitä joulun taikaa. Mutta myös että lapset saisivat lahjansa ihan oikeilta ihmisiltä, eikä miltään joulupukilta. Että mummon kutomat villasukat olis oman rakkaan mummon käsistä lähtöisin, joka silmukka rakkaudella luotu, eikä minkään joulupukinmuorin käsistä.

Tähän haluaisin liittää myös hengellisen joulun sanoman, jeesusvauvan syntymän jne.

Lapset ovat 3 ja 4 vuotiaat. Hankalaa.
 
Kyllä meillä satuja luetaan, piirrettyjä ja elokuvia katsotaan, mutta lapset tietävät että ne ovat keksittyjä juttuja.

Ja yhtä innoissaan nuo on tarhassa tonttuina ja joululeikeissä mukana kuin nekin jotka uskovat joulupukkiin.
Ja ne lapset joille on kerrottu että joulupukki on olemassa eivät hevin usko kaveria joka sanoo ettei sitä ole, kun sehän käy joka joulu niillä kylässä niin sehän on olemassa niille lapsille jotka siihen uskovat.
Ja eipä nuo lapset serkuilleenkaan ole kertoneet ettei joulupukki ole totta kun on sanottu, että toiset uskovat siihen ja se on ok.
 
Rollolainen
Miksi lapset eivät saisi uskoa mihinkään? Antakaa lasten uskoa mihin uskovat, ei meillä lapset pettyneet vanhempiin tai tunteneet että meihin ei voi luottaa kun tajusivat pukin olevan satuhahmo. Ei asoita kannata ottaa niin kovin vakavasti.
meilä nuo isotkin 16v ja 15v jopa "kirjoittivat joulupukille". Tiedivät toki että me vanhemmat ne luetaan, mutta haluavat olla jouluna vähän lapsellisa. pukkihan kuuluu joulun satuun.

isäni tekee pukkikeikkoja ja on sanonut että monesti pukki tilataan juhliin jossa ei ole yhtään lapsia, se vaan kuuluu siihen jouluun.
 
"minä"
Niin pitkään kun sitä totuutta ei toitota muille kuin omille lapsilleen, niin lie ok. Minä valelisin tervalla ja höyhenillä, jos joku aikuinen tulisi meidän lapsille selittämään, että joulupukkia ei ole olemassa. Kyllä lapset saavat uskoa johonkin satuunkin, ei kaiken tarvista aina olla niin tosikkoa. Itse vaikka en usko joulupukkiin, niin silti on kivaa kun joulupukki käy, ja jännitystä ilmassa, vaikka tietää, että eno se joulupukki on.
 

Yhteistyössä