Meillä vedetään D-vitamiinin "yliannostusta" koko perhe :)

Alkuperäinen kirjoittaja No anteeks kauheesti:
Aikuiset 5 tablettia 10 mikrogramman pillereitä eli yht. 50 mikrogrammaa, lapset 3 x 10 mikrogrammaa. Ajattelin nostaa lasten annostuksenkin 50:n mikrogrammaan. Vauva saa 30 tippaa Deetippoja (suositus 20).

Miten muilla? Siis teillä jotka otatte enemmän kuin on suositukset?

Ei muuten olla oltu sairaina kolmeen kuukauteen. Kummasti loppui tautikierteet kun nostettiin d-vitamiiniannostus.... =)
Tuo 50µg on kyllä minimi aikuisella. Otan nyt 260µg, lapset 60µg- 100µg. Verenpaineet ja kolesteroli laskeneet normaaliksi! Eli lääkitys on kohillaan :LOL: Miulla oli kyllä 3 päivän tauko kun oli tilapäisesti Deehelmet loppu. Kannattaa käyttää öljypohjaisia, makeutetut pistävät mahan sekaisin jos paljon ottaa.
 
Helekutti
Joo, ihan tarpeeksi olen kyseistä ravitsemustiede-opusta selannut tietääkseni sen olevan täynnä kummallisuuksia. Tuo d-vitamiinin toksisuus on vain yksi niistä. Tuo aikuisten toksisuuden raja on siis 160-kertainen suosituksiin nähden mutta siinäkin unohdettiin mainita se että siltikin myrkytyksen aikaansaamiseksi vaaditaan useampi kuukausi.

Ja nyt lapsille on varmasti turvallinen raja tuo 25 µg jo ihan viralliseltakin taholta. Ei kai se olisi jos se olisi toksinen?
 
tööti
Aikuiset syövät meillä 50ug/vrk paitsi jos vähänkin tuntuu tukkoiselta, nostetaan 100ug/vrk, samoin jos on kovaa stressiä.

Lapset syövät koululaiset 20ug/vrk ja pienet suunnilleen saman.

Vähintään 50ug kannattaisikin syödä aikuisen.
 
Nalletar
Mulla on oma D-vitamiini pitoisuus hyvä, muistaakseni oikein erinomainen ikäiselleni. En sitä arvoa muista, mutta syksyllä kävin labroissa. Kipeä olen "normaalisti". En mikään sairaanloinen ole koskaan ollut, mutta nyt kotiäitinä saan kyllä herkästi noi lasten pöpöt. Poika jonka D-vitamiinipitoisuus oli huono (ei sentään riisitauti, mutta huono) taas on koko ikänsä ollut niin perusterve kun vaan olla ja vaan voi. Sillä ei taida oikein kunnon flunssaakaan olla ollut kun kerran ja ikää on 3,5-vuotta. Mutta ainahan näihin vaikuttaa monet muutkin syyt kun yksi vitamiini.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja No anteeks kauheesti:
Aikuiset 5 tablettia 10 mikrogramman pillereitä eli yht. 50 mikrogrammaa, lapset 3 x 10 mikrogrammaa. Ajattelin nostaa lasten annostuksenkin 50:n mikrogrammaan. Vauva saa 30 tippaa Deetippoja (suositus 20).

Miten muilla? Siis teillä jotka otatte enemmän kuin on suositukset?

Ei muuten olla oltu sairaina kolmeen kuukauteen. Kummasti loppui tautikierteet kun nostettiin d-vitamiiniannostus.... =)
Kannattaisiko syödä 2x 25ug taikka sitten 1x 50ug, ei tulkis niin kalliiksi?
 
Helekutti
Kaikista hauskinta on tietysti se että mitä enemmän d-vitamiinin toksisuudesta vouhkataan, unohtuu se tosiasia ettei suomessa ole vissiin edes koskaan tavattu ainuttakaan d-vitamiinimyrkytystä. Ei edes nyt vaikka näitä "mega-annoksia" veteleviä jäppisiä on joka kulmalla. Mä olen kuullut huhua jostain tapauksesta (saa laittaa linkkiä jos jollain on) jostain 60-luvulta jolloin sylivauvoihin on pistetty d:tä ihan hulvattomia määriä ja näin saatu myrkytys aikaan. Tästä mulla ei tosin ole mitään faktaa.
 
meillä myös
Suositukset ovat tosiaan kovasti alakanttiin, mutta täytyyhän niiden lääkefirmojen tehdä sijoittajilleen biljoonia influenssa yms. rokotuksista, lääkkeistä jne. Ei kannata paljoa D-vitamiinista virallisten tahojen siis meuhkata. :)

Meillä 1 v. syö tuplamäärän Deevit-tippoja (parempilaatuista D-vitamiinia kuin Jekotvit), ja itse syön myös n. 60 mikrogrammaa D3:sta päivittäin. Ei olla kipeänä oltu mekään, vaikka ympärillä (muskarissa jne.) lapset vuorotellen kipeänä. Sikaflunssarokotekin jätettiin väliin; napsittiin D:tä ja maitohappobakteereita sen sijaan. :)
 
Nalletar
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Joo, ihan tarpeeksi olen kyseistä ravitsemustiede-opusta selannut tietääkseni sen olevan täynnä kummallisuuksia. Tuo d-vitamiinin toksisuus on vain yksi niistä. Tuo aikuisten toksisuuden raja on siis 160-kertainen suosituksiin nähden mutta siinäkin unohdettiin mainita se että siltikin myrkytyksen aikaansaamiseksi vaaditaan useampi kuukausi.

Ja nyt lapsille on varmasti turvallinen raja tuo 25 µg jo ihan viralliseltakin taholta. Ei kai se olisi jos se olisi toksinen?
Henk.koht en pidä sitä mitenkään kummallisena kirjana...Varsinaista aikaa tuossa ei ainakaan mainittu, muuta kun se että vaatii pidemmän ajan kertyä elimistöön. Ja vaikea voisi ehkä olla jotain kuukausi rajaa arvioidakaan.

Ja toki 25 mikrogrammaa vielä ihan kohtuulliselta kuulostaa tai ei ainakaan vielä miltään myrkytysriskiltä. Lähinnä siksi tuosta kirjotin kun jotkut tuntuu antavan ihan mielettömiä määriä lapsille.
 
v
Itse aion pojalle ostaa d-vitamiinia mut niissä sanotaan et ei saisi käyttää jos käyttää ruoka-ainetta missä d-vitamiinia ja tuossa laktoosittomassa maidossa on. Eli uskaltaako antaa? POika juo maitoa paljon.
 
Helekutti
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Ja toki 25 mikrogrammaa vielä ihan kohtuulliselta kuulostaa tai ei ainakaan vielä miltään myrkytysriskiltä. Lähinnä siksi tuosta kirjotin kun jotkut tuntuu antavan ihan mielettömiä määriä lapsille.
Kuka täällä on antanut mielettömiä määriä lapselleen? En ole törmännyt sellaiseen? Jokainen saa itsellään kokeilla mitä huvittaa mutta ainakin tähän mennessä on tuntunut kaikilla pysyvät kohtuus mitä lapsiin tulee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja No anteeks kauheesti:
No näähän ei oo vaarallisia nämä meidän määrät. Saantisuotitus nostetaan lähivuosina 25 mikrogrammaan ainakin.
No jos minä saan heittää villin veikkauksen niin Suomessa suositukset nostetaan ainakin tuonne 50 µg. Tosin tämä vasta sitten kun suurin osa THL:n päättäjistä on valmiita lähtemään eläkkeelle ja myöntämään hirvittävän virheensä.
Puska.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Itse aion pojalle ostaa d-vitamiinia mut niissä sanotaan et ei saisi käyttää jos käyttää ruoka-ainetta missä d-vitamiinia ja tuossa laktoosittomassa maidossa on. Eli uskaltaako antaa? POika juo maitoa paljon.
Todellakin uskaltaa! Laske paljonko saa maidosta, tuskin edes 10ug. sitten lisäät vaan purkista.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Kertokaas, mikä d-vitamiinivalmiste olisi paras? Sellainen, mikä uppoaa sekä lapsille että aikuisille? :)
en oo noihin (halvempiin) ulkomaisiin nettitilauksiin perehtynyt, mutta me syödään lapsi ja aikuinen d-pearlsia.
 
hanna
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Kertokaas, mikä d-vitamiinivalmiste olisi paras? Sellainen, mikä uppoaa sekä lapsille että aikuisille? :)
Meillä aikuiste syö nieltävää 25ug tablettia 2-4x pvssä ja lapset imeskeltävää 10ug tablettia.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Itse aion pojalle ostaa d-vitamiinia mut niissä sanotaan et ei saisi käyttää jos käyttää ruoka-ainetta missä d-vitamiinia ja tuossa laktoosittomassa maidossa on. Eli uskaltaako antaa? POika juo maitoa paljon.
Todellakin uskaltaa! Laske paljonko saa maidosta, tuskin edes 10ug. sitten lisäät vaan purkista.
miten se lasketaan? Olen hiukan ulalla näistä asioista. Poika sairastanut aina paljon, on keskonen mutta nyt kun itse kasvatettiin kaikki mahdollinen ruoka ja niitä ollaan talvi syöty niin sairastelu vähentynyt. Syödään paljon kasviksia. Onkohan niissä d-vitamiinia minkä verran?

 
Nalletar
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Ja toki 25 mikrogrammaa vielä ihan kohtuulliselta kuulostaa tai ei ainakaan vielä miltään myrkytysriskiltä. Lähinnä siksi tuosta kirjotin kun jotkut tuntuu antavan ihan mielettömiä määriä lapsille.
Kuka täällä on antanut mielettömiä määriä lapselleen? En ole törmännyt sellaiseen? Jokainen saa itsellään kokeilla mitä huvittaa mutta ainakin tähän mennessä on tuntunut kaikilla pysyvät kohtuus mitä lapsiin tulee.
Olet oikeassa. Aikalailla ne isot määrät D-vitamiinia tuntuu menevän tosiaan aikuisille. Tosin 30-40 mikrogrammaakin tuntuu musta jo lapselle isolta määrältä, vaikka ei vielä myrkytysriski olekaan. Joku puhuu 100 mikrogrammaa per vuorokausi, mutta tähän toivottavasti joku hyvä syy ( ? )
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Kertokaas, mikä d-vitamiinivalmiste olisi paras? Sellainen, mikä uppoaa sekä lapsille että aikuisille? :)
en oo noihin (halvempiin) ulkomaisiin nettitilauksiin perehtynyt, mutta me syödään lapsi ja aikuinen d-pearlsia.
ja tätä siis liputan sen takia, etten ole innostunut syöttämään lapselle ylimääräisiä makeutusaineita tms, joita noissa imeskeltävissä on.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Itse aion pojalle ostaa d-vitamiinia mut niissä sanotaan et ei saisi käyttää jos käyttää ruoka-ainetta missä d-vitamiinia ja tuossa laktoosittomassa maidossa on. Eli uskaltaako antaa? POika juo maitoa paljon.
Todellakin uskaltaa! Laske paljonko saa maidosta, tuskin edes 10ug. sitten lisäät vaan purkista.
miten se lasketaan? Olen hiukan ulalla näistä asioista. Poika sairastanut aina paljon, on keskonen mutta nyt kun itse kasvatettiin kaikki mahdollinen ruoka ja niitä ollaan talvi syöty niin sairastelu vähentynyt. Syödään paljon kasviksia. Onkohan niissä d-vitamiinia minkä verran?
Vain kalassa ja auringonvalossa on d-tä.

Katso maitopurkista paljonko d on lisätty/dl. Sitten lasket paljonko hän juo. Esim. jos on lisätty 0,2ug/1dl ja poika juo litran, hän saa silloin 1ug maidosta/vrk. Voit huoletta antaa hänelle vielä 2kpl 10ug imeskelytablettia päivässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Kertokaas, mikä d-vitamiinivalmiste olisi paras? Sellainen, mikä uppoaa sekä lapsille että aikuisille? :)
en oo noihin (halvempiin) ulkomaisiin nettitilauksiin perehtynyt, mutta me syödään lapsi ja aikuinen d-pearlsia.
ja tätä siis liputan sen takia, etten ole innostunut syöttämään lapselle ylimääräisiä makeutusaineita tms, joita noissa imeskeltävissä on.
Katsopa tarkkaan, on sellaisiakin joissa makeutuksena on ksylitoli. Sehän on vaan hyvä hampaille, meillä käytetäänkin usein purkan sijaan d-vitamiinia ruuan jälkeen :)
 

Yhteistyössä